Framgångsrika lag som DIF, BIF, FBK med flera har inte fallit i fällan att 'fjolla till det' med en massa olikfärgade djur och dylikt i sina klubbmärken.
De som i stor utsträckning har gjort det är en massa nykomlingar och osäkra föreningar.
Ofta kan man också koppla en klubbs popularitet, utanför den närmast sörjande kretsen, till hur väl de lyckas vårda sin själ, historia, kultur etc etc. Kärt barn har många namn. Det populärast namnet för dagen är väl; varumärke.
Oavsett vad man kallar det så är det här attrktiviteten i en klubbs namnklang finns.
Prova och säg tyst för er själva ett par kända sportklubbars namn och fundera på vad ni tänker på och känner. Häri ligger en stor del av hemligheten.
Övning 1: Säg 'Hammarby'. Fundera på dina associationer.
Fortsätt sedam´n med några egna val.
Lycka till!
Häri ligger utmaningen att skapa en bestående känsla.
En kär gammal tråd tas upp på nytt. Timrå IK är ett starkt varumärke. Ingen som helst tvekan därom!!!
Det som rör till det är detta med namnet 1Timrå IK eller 2 Timrå IK Red Eagles, 3 Timrå Red Eagles , 4 Red Eagles. Vad gäller? För klubben och således för representationslaget.
Den andra allvarliga frågan gäller klubbmärket eller emblemet om du så vill. Där har vi symbolvärdet i ordets rätta betydelse, om man nu pratar om symboler. Där är diskussionen igång gällande tallar eller örn. Smaken är olika. Vilken tallogo man avser är också olika. Den jag gillar är den ursprungliga. Alltså ej 1978 eller 1995 års variationer.
Vad gäller klubbmärket med örnen så är frågan berättigad om man har rätt att utesluta "Timrå" och bara skriva Red Eagles.
Begreppet varumärke får mig att associera till "Trademark", något kommersiellt... Och det är det första jag tänker på när provar din övning 1. De har lyckats sälja kraftigt på luddiga principer som folklighet och söderanda. A l l a går på det, andan är sedan länge förbi i verkligheten men folk söker trygghet i myten. Och spelar upp den så gott de kan. Det har blivit ett medie fenomen dessutom. Jag är övertygad om att samma kultur råder i t.ex Göteborg fotboll, Skellefteå, bland de inbitna människorna i och runt varenda klubb i hela Sverige. Engagemang..
Hockeykultur är något som man kan mäta i samhället. Går man ut på stan och lyssnar och ser kan man mäta det. I fikarummen på jobbet, på rasterna i skolan. Engagemang som rör bygden. Intresset syntes inte minst på den första isträningen trots det var första försöket att ordna nå't sådant. Det märktes på den enorma euforin när klubben tog steget upp och det märks paradoxalt också på de där gubbarna som mest alltid gnäller och talar om att allt var bättre förr. Timrå är hockeykultur. Skulle tro att de flesta utsocknes också förknippar Timrå med ishockey. Det har jag själv märkt under år i exil.
Det som är olyckligt i kråksången är att om märket byts och namnet förändras så riskerar man att gå tvårt emot strävan att nå ut. Man är otydlig och skapar därigenom frågor och osäkerhet.
Nej, klubbmärken ska vara förknippade med odödlighet. De ska vara intakta år ut och år in. De lojala supportrarna bär upp kulturen och varumärket. Vad skulle klubben vara/göra utan dem? Utan kulturen, utan snacket i fikarummet på jobbet. Utan intresserade. Hockeyintresset har inte avtagit sedan örnen kom men det har mer att göra med framgångarna än med örnen i sig. Hur mycket örnen har påverkat framgångarna låter jag vara osagt.. Kunnigt och engagerat folk i föreningen lyckades med vision 2000. Det var fantastiskt imponerande. Nej, Timrå IK som varumärke är starkt. Det märks, tala om den däär Brynäsmatchen på 70-talet då grindarna sprängdes om alla stora hockeyprofiler som verkat inom klubben. Smaka på alla dessa namn, lirare. Hockeykultur... God natt, Sov gott!
De som i stor utsträckning har gjort det är en massa nykomlingar och osäkra föreningar.
Ofta kan man också koppla en klubbs popularitet, utanför den närmast sörjande kretsen, till hur väl de lyckas vårda sin själ, historia, kultur etc etc. Kärt barn har många namn. Det populärast namnet för dagen är väl; varumärke.
Oavsett vad man kallar det så är det här attrktiviteten i en klubbs namnklang finns.
Prova och säg tyst för er själva ett par kända sportklubbars namn och fundera på vad ni tänker på och känner. Häri ligger en stor del av hemligheten.
Övning 1: Säg 'Hammarby'. Fundera på dina associationer.
Fortsätt sedam´n med några egna val.
Lycka till!
Häri ligger utmaningen att skapa en bestående känsla.
Vad står 'Timrå IK' för?