1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598540 inlägg · 6213 ämnen
« · 2205502 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2021-2022
Bragd-Birger: Sen ska man ju såklart inte stirra sig blind på siffror för den delen.
Och det gör inte jag heller men i Ohårdes fall tycker jag siffrorna kompletterar det jag ser på isen, i något slags försök att försöka bevisa att han är en långt mycket bättre back än vad många andra kanske tror.

Men det är ju lite där han storhet ligger också, han är i princip aldrig felplacerad. Sen vetefan om det är hans något kantiga kroppsspråk som eventuellt gör att han uppfattas som "paralyserad av obeslutsamhet" för ingen back forecheckas fast lika lite som Mackan H, jag har räknat. Blir nästan inga turnovers när han har pucken heller.

Å andra sidan, hur lyder ordspråket; "if everyone agrees the sky is blue. Argument wether its light or dark, not if its red or green"

Vill dock poängtera att jag aldrig sett Hardegård som någon ledande poängspelare och har argumenterat mot hans cementerande i första PPt men nog ska man kunna förvänta sig viss produktion från honom.
Diddeyboy är i mina ögon en direkt uppgradering av Perta och bör nog inte ses som ersättare till oHårdeHardy.
Didrik är dock en fan-favourite typ och tror säkerligen han kommer uppskattas av oss supportrar.
Det tog EN brytning för honom att gå från "tidernas sämsta back alla kategorier" till "den bästigaste Strömberg som framfört sig på två ben".
Då har man en jävla "bra spelare aura".

Tre andra spelare som jag blir deppad över om de inte är kvar när pucken släpps i höst:
GlasCarlson
Lundin
RollsBoyce

FH - avdammad: Vad ser vi för chanser att få tillbaka Kinnvall och Hampus Larsson? Båda backarna håller ju på SHL-nivå och Kinnvall skulle vara värdefull i PP.

Röda Tallen: Ja vore bra om vi kunde använda lite pigga junisar att täcka upp vid skador och avstängningar. Att komma upp i Sheleftyous nivå under deras "storhetstid" när de producerade 4-5 NHL exporter per säsong från egna juniorleden är kanske att begära för mkt men om vi kan komma upp i den höga nivå vi själva hade ett tag, vad gäller att producera spelare från egna leden så vore det ju smutt

Utifrån intervjun med Nubben kan jag tycka att 8 backar är för lite. 15-16 forwards är ok.

Öndulat: Vad som är attraktivt med Boyce i nomadens värld:

Att finnas på isen kväll efter kväll med ett mål, minimera misstag genom att blöda för laget. Täcka varenda jävla skott som går att täcka

Tugga de minuter man får utan gnäll

Vara -28 med 11 år i klubben och hundratals SHL-matcher där habilt jobb kan sammanfatta insatsen

Prisvärd, ja själva definitionen av ordet

Vara en naturlig ledare. Boyce kommer med stor sannolikhet finnas kvar i föreningen även efter spelarkarriären, som nån form av ledare

Att han sedan petar in några poäng här och där är ju heller ingen nackdel

Att räkna bort Boyce i det här läget är att ge hybris ett ansikte

TIK86030: Grejen med att behålla Boyce är att han gör det han ska göra, för en väldigt billig peng. Vem skulle egentligen kunna ersätta honom? Han är inte här för att göra mål, han är här för att vara jävligt jobbig att spela mot, och det är han. Han täcker skott med tänderna, tar varenda jävla fight han blir erbjuden, oavsett om det är framfår eget mål, motståndarnas mål, hörnen eller sargerna så är han där. Han fixar dessutom många offensiva tek en första-femma kan smaska i sig.

Så jag frågar igen, vem (för samma billiga peng) skulle kunna tänka sig att göra de jobbet?

Och nu räknar vi inte ens in vad han gör runt föreningen och i omklädningsrummet.

Vi ska alltså ha 15-16 forwards.
Vi kan nog räkna med att Boyce blir en av dem.
Alla kan inte vara dyra stjärnspelare om vi ska ha så många.
Släpp Lindholm och Reinhardt.
Behåll resten. Då har vi 11 forwards.
Krydda resten med ny spets.
Kanske sista platsen vikt till en junis.
Tror det blir bra!

Olli Nomadinen : tycker vi kan börja med att byta ut dom spelare som inte klarar av sin roll i dagsläget. Bojan är inte en av dom.

TIK86030: Jo det är så det är och det är ju det fina i kråksången, att man kan tycka olika. Att det är ok. Jag har ingen åsikt kring de som väljer att byta lag eller att Lander valde bort oss. De har säkert goda anledningar utifrån var de befinner sig i livet. Vad gäller Bojjan så, precis som du skriver, lär han bli kvar. Möjligen får jag äta upp min tilltro till honom. Men jag tror inte det

sargad: du har humor! Tänka sig, den var rolig.

Jag förstår dock inte vad din åsikt i ämnet är? Jag tolkar dig som om att korthuset faller utan stomme, en stomme som enligt dig är och ska förbli No 23?

Du verkar också vara helt främmande för att tongivande spelare testar vingarna i andra klubbar efter en framstående säsong.

Jag ska naturligtvis ge dig utrymme att känna som du gör. Vi får se vad de blir helt enkelt, varken du, jag eller Stefan Lindqvist är sportchef och tur är väl det.

TIK86030: Det sättet du verkar förespråka för lagbygge uppfattar jag som ganska långt ifrån Nubbens. För att köra lite mer enligt ditt sätt skulle nog det första bli att byta ut Nubben som sportchef.
Lite på skoj men också med en nypa allvar skulle jag rekommendera Stefan Lindqvist åt dig då.

Olli Nomadinen : är inte vi rätt lika ändå? Utomstående skriver vi båda i ett forum undertecknad ett alias, vår bedömning, om än vi bedömer vad vi ser och upplever väldigt olika.

Jag upplever olikt dig att den rollen nu i och med detta avancemang spelat ut sin rätt. Jag olikt dig upplever inte att spelaren håller spelmässigt i och med detta avancemang. Jag olikt dig upplever inte att spelaren längre är i en sk attraktiv ålder.

Men, därför helt utomstående finns vi ändå här på HS. För att väcka reaktion, skriva vad vi tänker och upplever eller för den delen känner. Olika i vår åsikt är vi, men är inte det ändå rätt härligt. Hur skulle världen se ut om alla hade samma åsikt om allting.

sargad: helt riktigt! Spelare lämnar och utvecklas på andra ställen efter säsonger likt den vi precis upplevt.

Jag liksom (ALLA) här inne skulle naturligtvis önska vinna den ädlaste av valör ”tillsammans” med Dahlén. Sådana spelare är unika och vart vore klubben idag utan honom.

Men hur rimligt är det? Naturligtvis så ska även sådana spelare, essen i kortleken, också dem ges utrymme att testa vidare någon annanstans om så önskas, inte att frångå till en annan peng än den klubben kan sträcka sig till att ge, det är i flera aspekter helt rimligt och inget att ifrågasätta.

Sedan kan man leva i villfarelsen att ingenting får förändras och att saker och ting alltid ska se ut och vara som de idag är, de är i min mening varken bra för den enskilda spelaren eller klubben som ska ta nästa steg. Domedags profetia att allt ska falla samman får stå för dig.

Mitt resonemang lever i ovan, dvs att vissa spelare med glädje får, ska eller bör lämna. Allra helst behåller man naturligtvis essen, men de liksom Jokern i leken lämnar ofta när avancemang äger rum.

Nu lär förvisso nog Jokern ”på-gränsen-spelaren”, slitvargen, klubbikonen eller vad No 23 nu bär för namn mest sannolikt stanna.

Det till vissas glädje, bevisligen inte min. Hur som haver önskar vi trots alla våra olikheter dock samma sak, liksom du skrev, ett konkurrensdugligt lag till hösten.

Vi får la se vad det blir helt enkelt. Jag kan endast hoppas att den sk satsningen äger rum och med det att spelare som enligt mig inte håller måttet här och nu tackas av.

TIK86030: Jag tänker att du har rätt dålig koll på vad det handlar om att bygga ett lag. Förmodligen är du ung och tror att lag som Växjö har en hockeytradition

TIK86030: Du menar alltså att du som utomstående kan bedöma vilken som axlar en ledande roll i ett lag bättre än de i laget själva? En spelare som dessutom håller spelmässigt (nä tro det eller ej, det är inte så enkelt att det b a r a är att räkna poäng) och är i en mkt attraktiv ålder. Mitt förtroende för det du skriver sjunker till under noll

PontusPilatus: med all respekt så har vi olika sätt att se på spelaren, en spelare du med all säkerhet likställer med Kent Manderville eller varför inte Pelle Hallin, är en spelare för mig som skulle ha lämnat innan det ens var på tal om klubbrekord ock sådant.

Helt klart så ska ekonomi i första hand låta betala en 1-2 formation.

Med det sagt så finns också utveckling eller om så önskas karaktär i nuvarande trupp att behålla. Lööke, Hartmann, Lodin, Walli Walterholm, Lundin, Lindholm eller kanske Blomqvist.

Det finns spelare att behålla och det finns spelare i min mening att tacka av. Jag anser inte att No 23 har vad som krävs för SHL, och anser heller inte att karaktär eller rätt inställning är fog för en fortsättning i klubbens avancemang.

Liksom Daniel Öhrn fick lämna för något år tillbaka sedan så hade även denna spelare i min mening mått bra av att testa vingarna någon annanstans.

Nu är dagen här, då satsningen enligt utsago ska äga rum. Om då inte No 23 trots detta får lämna så ska det blir väldigt intressant att läsa motiveringen varför spelaren stannar.

Troligtvis, samma kommentar som alltid. Spelarens sätt att vara och leda. Egenskaper jag bedömer andra besitter och kan axla i ett (SHL-lag) Timrå.

Synct:Du skojar lägg därtill att Schweiz är rakat som det bästa landet i världen att bo i för 4e året i rad. Man rankade även de bästa städerna att bo i... På en topp 10 el 15 så har jag för mig att 4 schweiziska städer var med... 🙄 Tror inte heller skolorna för lillgrabben är speciellt dåliga med svenska mått mätt..iaf inte om man har föräldrar som är mångmiljonärer..
Så..Det Känns som det nog kan dröja ett tag innan vi får se lander i Timrådress..
Å ju mer man tänker på det så förstår man ochså varför han valde bort sunkiga Sundsvall och Timrå långa resor i buss.. före lyxliret i en av Schweiz bästa klubbar.. Korta resor till bortamatcher och sånt..

TIK86030: Ok, Harde ut, Boyce ut. Jonte kanske väljer prova på spel i någon annan liga. Då fattas det bara att Nubben pensionerar sig och sedan kanske vi har lika fin kontinuitet som Modo har haft senaste 4-5 åren. Då skulle mitt intresse sjunka. Jag håller tydligen inte med majoriteten av de som skrivit i HS idag men vi får ju absolut ha olika åsikter. Till syvene och sist hoppas vi alla att det på något sätt går att ställa ett konkurrensdugligt SHL-lag på isen i höst.

TIK86030: Det ligger en del i det du skrev.. men påståendet "i 4e femman kan andra spelare husera" tycker jag är märkligt. Vilka spelare tycker du ska husera där? I min bok tycker jag man ska försöka behålla några defensiva rollspelare som tex Boyce (han ska behandlas med stor respekt) och även Lindholm. Är övertygad om att dom killarna kan göra ett fullt dugligt jobb som rollspelare även i SHL. Det är inte där pengarna ska läggas enligt mig.

När det kommer till lagbyggen generellt så tror jag på att "på gränsen-spelarna" måste ha rätt attityd och moral för att det ska funka. Dessa 4e line-killar tror jag Nubben går mycket på spelarnas karaktär - och varför gambla med att ta in liknande typer när man redan har killar som man kan lita på gör sitt yttersta med rätt inställning? Så jävla mycket skiljer det inte. Och det sista jag tycker man ska göra är att byta ut för många spelare. Nej, behåll rätt karaktärer och fyll på/lägg pengarna på spelare som verkligen har potential att göra skillnad, på riktigt.

Synct: fast vafan. Att vinna schweiziska ligan måste ju vara som att vinna en korvätartävling i München. Det är kul där och då men vem fan bryr sig ett par år senare?

sargad: Håller till fullo med dig om Lander situationen. För bövelen, född -91 och där personen är i sin karriär. Klart som tusan man tar chansen att vinna en del kronor extra innan det bli tal om att vända ”hem”.

Sedan får man väl å andra sidan hoppas att här blir rensning om detta TIK ska husera i SHL eller inte. Det behöver nödvändigtvis inte handla om ekonomi, men har Nubben uttalat sig om satsning så funkar det inte att behålla vissa spelare.

Finns många Tack att rikta till Nubben i den satsning som ledde fram till årets lag. Det var inte en dag försent att ex Berglund fick lämna, har aldrig förstått mig på de som anser att dåliga skridskoåkare, med usla handleder som huserar längst ned i +/- anses vara slitvargar, det är klart han slet, lirar man på för hög nivå så vill det till att det ser jobbigt ut.

Många Tack som sagt, och det är min förhoppning att det även inför nästa säsong blir till att få tacka av flera.

Finns fler som behöver se andra arenor och stanna där de om möjligt tar en plats. Det är inte en uttalad satsning om man behåller spelare som ex Boyce inför nästa säsong. Det är inte SHL standard på sådana spelare och i 4e femman kan andra spelare husera. Det får vara nog med att se mellan fingrarna och bedöma spelare med sådana löner vara slitvargar. Det krävs också att du upprätthåller en nivå värdig den standard SHL kräver.

Nubben har varit klok de flesta gånger, men nog har det skrivits en del vänskapskontrakt i denna förening också över årens lopp. En satsning är en satsning, annars behöver så inte uttalas från en sportchefs sida.

Under åren har man fått sett de mesta i Oscar Johansson, Filip Lander, Emil Berglund och ja allt vad de heter. Nu är det högsta nivån som gäller, då får man tametusan visa det också. Klipp navelsträngen med de som inte håller måttet, behåll det som de finns en utveckling i och bygg med spets utifrån den budget du har. Den som lever får se.

{297}: Jag tror chansen att bo på ett av världens finaste ställen för både han och familjen och gå till ett mästarlag och ha stor chans att vinna en till titel väger lika stort, lite som han säger i intervjun. Det är bra pengar i Schweiz, men verkligen inte lika mycket som i KHL.

Synct: Hur du än vänder och vrider på det där så har du en kille som kunde tjänat mer pengar någon annanstans i ett läge av karriären då han borde dra vidare men stannar och blir hjälte och sen har du en kille som redan är multimiljonär som nobbar klubben för att suga ut dom sista slantarna på kontinenten.

sargad: "Kanske delvis p g a det är lättare att visa klubbhjärta när man antagligen tjänar det dubbla jämfört med sina motståndarna i allsvenskan?"

Lite som Jonte. Tröttsamt när alla här inne pissar på Lander och säger att money talks. Jag säger inte att Jonte saknar klubbhjärta, tvärtom, men han har heller inte haft någon större anledning att dra av ekonomiska skäl, överlägset bäst betald i allsvenskan och en "Gå upp i SHL-bonus" på en en miljon~.

Hade Jonte stannat och spelat upp Timrå i SHL om han tjänat bara "lite mer" än sina lagkamrater? Nej det är väl inte så realistiskt. Money talks betyder inte mindre klubbhjärta, varken när det gäller Lander eller Jonte. Man vill ha betalt sitt marknadsvärde så länge järnet är hett, och det har vi nog kunnat med Jonte. Svårt att se ett SHL-lag erbjuda han så mycket mer då han inte gjort en match i ligan än.

My 2 cents om klöbbhjärta och pengar.

{ionloo "HV verkar ha det bra ställt med klubbhjärta hos sina spelare runt om i landet i alla fall. Det bryts kontrakt både här och där för att de ska få komma hem och spela"}: Kanske delvis p g a det är lättare att visa klubbhjärta när man antagligen tjänar det dubbla jämfört med sina motståndarna i allsvenskan?

thorwald: Visst ska vi drömma och hoppas på nya "storhetstider", men samtidigt är det bra att ha en fot förankrad i verkligheten.
Timrå jobbar med hockeykultur, lagbygge och oftast jämförelsevis mindre medel.
Klubbar som Växsjö o Örebro bygger på stålars.(vilket förstås inte utesluter att de har bra tränare och organisation som vi sett i Växsjö t ex)

ionloo: Det ska bli en fröjd att få se Mora och BIK köra sönder HV i vinter, med en spelarbudget som lär vara en tiondel av HVs. Modos omställning till HA har stått för ett oerhört underhållningsvärde, men i HVs fall... det kan bli en riktig fest för oss skadeglada det där.

Synct: Oftast, ja. Beror på hur optionen är skriven, om den behöver triggas av spelaren eller klubben.

Det blev alltså Zug 1+1 år, betyder det där +1 att han kan lämna om ett år om han vill?

ionloo: HV spelare verkar inte veta att det finns ett hockeyland som heter Schweiz.

HV verkar ha det bra ställt med klubbhjärta hos sina spelare runt om i landet i alla fall. Det bryts kontrakt både här och där för att de ska få komma hem och spela.

Lite märkligt och trist beslut av Lander. Svårt att tänka sig ett mer ultimat tillfälle att komma tebaks och cementera sin hjältestatus. Signalvärdet och impacten för klubben hade varit maximal.
Istället blir det "uppleva Schweiz" och förmodligen en mysig ekonomisk kompensation som grädde på löken.
Whatever makes you tick, Anton.

Nu hoppas vi på lite positiva besked framöver och en bra start på bygget. Nubben har en del att jobba med, och taskiga förutsättningar. Men: är det någon som kan trolla med knäna är det han.
Och: det är trots allt ett annat SHL vi går upp till jämfört med 2018. Oskars lever på lånad tid, LHC är på tillbakagång, Brynäs är i fritt fall på alla områden, Malmö är i limbo. Det k a n finnas möjlighet att faktiskt lyckas få 2 lag bakom sig om utdelningen är maximal.

Kom igen nu, hjältar från säsongen 20/21. Skriv på, så kör vi skiten ur den uppnästa, stelbenta skit-SHL-ligan.

thorwald: Att frångå vår identitet för att vinna ett SM-guld är inte värt det i mina ögon.

Timrå Icon: En sån kan vi behöva... 😀👍

Pucken: Finn Lundström kom väl också tillbaka från VF.

sargad: Well kan Örebro som ligger 18 i maratontabellen för högsta ligan så borde ju vi kunna det också som ligger 14. Inte riktigt så enkelt, men någonstans har ju uppstickare som Örebro, Växjö mfl lyckats. Kanske inte alltid så dumt vara ett "köpelag" och satsa på utländska spelare, även om de inte riktigt har de ekonomiska musklerna som Frölunda eller Färjestad. Nu vill jag inte vi gör det, men tror det är som Nubben säger att vi måste hämta från utlandet.

Det kommer dock ta tid att hitta bra spelare från Nordamerika eller Europa, så vi måste nog ge oss till tåls där.

Olli Hahl: Riku Hahl 2.0😉

thorwald: Lill strimma

Apropå Lander, vet inte hur många gånger jag skrivit om det här, men det tåls att upprepas så inte så många blir så förvånade nästa gång En smula besviken är man ja, men statistiskt sett var det väntat. Riktigt bra hockeyspelare som är måna om sina lag och säger i intervjuer att de tänker avsluta med några säsonger "hemma" gör det i verligheten nästan aldrig nuförtiden. Vimlar av sådana exempel så jag drar ingen lång lista här. Om vi vänder på det, hur många stjärnspelare har gjort just det här "kommit hem" sista 5-10 åren? Inte är det många.

Majoriteten av dessa spelare tror jag är helt ärliga när de svarar "jag ska avsluta med några säsonger i min förening" i intervjuer. Skillnaden idag jämflrt med för 30 år sedan är att de ofta är utlandsproffs till 35-årsåldern när de förr vände hem vid kanske 28-29 år typ. När de väl är 35 så är de antingen lite av hockeyinvalider eller har inte längre motivationen att kuska runt i mindre glamorösa sammanhang.

Så ser det ut, bara att tugga i sig. Så i Landers fall, ja lite besviken visst men inte jätteförvånad och han har gjort så mycket bra för Timrå så vi bör inte "hänga" honom, Ok?

I övrigt är det lite hybrisvarning på oss fans som tycker det är "skönt" att bli av med flera spelare och vi förväntar automtiskt bättre spelare av Nubben. Det är inte snytet ur en näsduk med vår plånbok och vårt tidsmässiga handikapp p g a försenade kvalet. Den som gapar efter mycket...

Olli Hahl: Nubben fixar det här; det kan vi lita på.

BlackBay: Bli inte förvånad om er målvakt får några erbjudande och fundera på .. innan SHL starten ?

Nisse1: För dom allra flesta människor, man eller maka med en roll i en familj är det inte konstigt att man sätter familjen först. Familjens väl och ve är på en helt naturlig och självklar 1:a plats. Där är Anton Lander inget undantag. Han bekräftar snarare normen. Nu när Anton försöker fortsätta kombinera sitt yrkesliv med sitt familjeliv så är ett givande och ett tagande en naturlig men inte helt enkelt sak. Han uttrycker också detta i intervjun.

Olli Nomadinen : Dahlén naturligtvis , jag är så pass gammal att jag sett de flesta storspelarna växa fram i Timrå ( WÖ, WÖF men ST vill jag inte höra talas om ). För mig har Lennart ” Lill strimma ” Svedberg alltid varit den stora idolen men Dahlén har nog börjat komma upp i samma klass i mitt tycke .

Olli Hahl: Hade en Riku Hahl i sin prime kritat på för Timrå så hade Lander kunnat skriva på för Modo, hade ändå hjulat hela vägen till Systembolaget.

Connor McDavid gör en "Allt för sverige" upptäcker att han har släkt i Timrå och vänder hem

Hockeyguru: Riku Hahl är nog en av de bästa värvningar vi har sett i Timrå IK.
Gärna en likadan igen... eller 2.

Hockeyguru: Tenkrat, Regin, Hahl…det är ju bara franschisespelare i klass med Lander som du just nämnde :) Så ja, kan vi få in en sån i morgon så kan vi lägga Lander i malpåse i några år.

Veteranolle: Bulla Berggren den ende jag kan komma på..

Om Dahlén, Lundin och Lööke stannar är jag nöjd! Sen hoppas jag självklart på någon Finne eller så som skulle kunna blomma ut och mata in poäng. Typ en ny Tenkrat, Regin, Hahl, Pyörälä, Pärsinen osv. Men första året är alltid svårt och jag räknar med att Timrå kommer ligga i nedre halvan, allt annat ser jag som en bonus.

Veteranolle: Spontant:
Per Hallin
Jonte Hedström
Niklas Nordgren
Jonathan Dahlén

« · 2205502 · »