Öndulat: Jag tycker vi ska ha kvar Boyce han är verkligen en kulturbärare. Men kan vi behålla Madsen? Jag är tveksam. Det skulle vara om vi byter ut sådana som Olofsson och Walli och hittar några riktigt bra spetsar, då kanske vi har råd med det.
Dante kingen: Det var aldrig boyce som var problemet senast. Boyce är en sån där spelare man helt enkelt inte kan byta ut, även om han inte är en superstjärna på isen så bidrar han med så extremt mycket mer än man någonsin kan se genom en TV-ruta.
Dessutom är han inte dålig på det han gör. Hans roll är inte flashig och skapar inga rubriker men han gör det jobbet han ska göra jävligt bra, oavsett om det är i HA eller i SHL.
Simmalugnt: Truppen lär bli betydligt större, 15-16 forw, och 10-backar lär vi ha. Det ger plats för en del spelare från 3-e och 4-e femman. En hel topp femma plus ytterligare 2-3 riktigt bra backar önskar jag.
Dante kingen: Jo precis. Jag är för att behålla ett sammansvetsat lag och att det är gruppen som ska göra det, men man måste vara lite realistisk också. SHL är riktigt tufft och tight så går inte ha en massa spelare som kämpar men bara är "okej" spelmässigt. Vi har en bra stomme dock, men det behövs spets i båda lagdelar. Backsidan tycker jag det ser stabilt ut, räcker nog toppa med någon effektiv PP back och någon grovjobbare till. Jag är nog mest orolig för forwardssidan där det måste till stora förändringar i minst 2 kedjor.
Olli Nomadinen : Tror inte du förstår vikten av att ha en bra 4e kedja i SHL, som kan ta pucken från egen zon till anfallszon och sen byta och ge över till Dahlén och Co.. Det kommer inte boyce hålla för, det såg vi väll senaste sejouren vi var i SHL, kulturbärare och karaktär absolut, men nu ska vi etablera oss i SHL de kräver jättetuffa beslut för föreningens bästa..
Labban: Exakt där är vi helt överens! Och det jag menar behåll dom som är av kvalitet och tagit oss upp, men annars måste de rensas och satsas rejält för annars kommer de här bli jobbigt. SHL är tuffare än vad folk tror..
Dante kingen: Boyce är en perfekt 4:e center i SHL, han håller både hockeymässigt men främst karaktärsmässigt. Landar vi Lander (tyvärr tror jag inte det dock) och så Lundin så ser det jävligt bra ut på centersidan. Utan Lander, ja då blir det för Nubben att lägga krut på den rollen. Men 4:e centrar ska han inte leta. Vi ska inte gör om Lövens misstag och värva 4 st som tror att de är för förstalinan allihopa. Det handlar om att underkasta sig sin roll och gå till jobbet varje dag. Vara taggad och glad för sina 7-8 minuter/match när man lirar i 4:e. Här är Bojan Sverigeledande skulle jag säga
Dante kingen: Håller med. Ska vi etablera oss i SHL är det nu det måste satsas, och det rejält. All in. För blir det Hockeyallsvenskan 22/23 så tappar vi nog stommen med Dahlén, Lundin, Lööke, Carlsson Svensson mfl och då ser vi nog inte röken av SHL på 5-10 år skulle jag tro.
Sputnik: håller med...är backsidan som måste prioriteras ...är inte backsidan bra..så spelar de ingen roll hur starka forwards vi har... p.svensson..hardegård..westerlund..albin carlsson blir kvar... lindelöf..ragnarsson..jonathan carlsson håller EJ
stoff: Jadu bra fråga.. Det undrar jag med tyvärr. Då kan vi lika gärna behålla någon av våra spelare i truppen. Liljegren gör 0.5 poäng per match i allsvenskan i Västervik mer än så kräver jag på våra värvningar till SHL
Tom Topp: Absolut det håller jag med om, MEN grundspel spelar ingen roll om vi inte har kvalitet för SHL, vi kan inte chansa med för många dåliga allsvenska spelare som vi har i vår trupp. Annars sitter vi här igen om 1 år och frågar oss varför vi är tillbaka i allsvenskan. Jag menar utan Dahlén, Lööke, Lundin och Johansson hade vi aldrig varit i närheten av att gå upp
dahlen kör nog minst 1år i shl han pyser nog inte över...IGEN ... näe håller med..går ej att köra i shl med endast HA...spelare... lööke..hartman..dahlen...lundin..lodin tycker ja ska vara kvar... vi måste minst ha..2 topp femmor
Dante kingen: Sen var det inte Forwardssidan vi förll på som sagt. Nu gäller det att lägga mycket kräm på backsidan som ärligt talat senast inte skulle varit i topp i HA ens. Nu har vi en rejält mycket bätre grund att stå på. Våra 2 sheriffer i Skägget och Didde är allt som Janne-Var skall-jag varaa inte var.
Olli Nomadinen : Boyce håller tyvärr inte i SHL, hur jobbigt de än är att säga det.. Håller knappt hockeymässigt i Hockeyallsvenskan men en kulturbärare absolut.. Men någonstans måste vi bestämma oss om vi ska vara med och leka hockeymässigt i SHL
Dante kingen: de med gällande kontrakt kan man ju inte bara göra sig av med, då måste det vara i samförstånd antar jag. Jag håller med många andra i att Boyce ska ha en plats, han har en roll att fylla främst i BP. Reinhart var väl klar Tingsryd och var nog aldrig aktuell att följa med upp heller.
Dante kingen: Tyvärr sitter ju flera av de du nämnder på kontrakt och lär kosta mer än det smakarr att försöka göra sig av med dem. Då handlar det nog mest om att bänka dem så de bryter kontrakt själva..
HOPPAS verkligen inte vi gör samma misstag som senaste sejouren i SHL och behåller för många medelmåttor.. Jag menar Liljewall, Boyce, Blomqvist, Olofsson, Lindholm, Reinhart.. Alla dessa spelare måste bort tyvärr oavsett hur tuffa beslut de än är. Men dessa spelare är låg klass i allsvenskan. Sånna beslut vi måste ta om vi vill etablera oss i SHL.. Hartmann, Lodin, Walli, är spelare som misslyckats i SHL nyligen, men som jag ändå ser att vi ger en chans i SHL, men där räcker det..
{7043}: Ja det är ju en balansgång det där. Ska vi in med Lander och en toppspelare i 1a samt i dom två första backparen så kommer det att kosta. Vi får inte heller full ersättning då vi behöver betala en fallskärm till HV, tror den ligger på 6M om dom inte har ändrat.
Nisse1: Ge Lander ett så fett kontrakt som vi har råd med, slämg med lite extra finanisärer och Backanubben på det i så fall. I Schweiz har Lander inget sportsligt mer att bevisa än SHL. Bara pengafråga i så fall och då tycker jag vi spänner bågen rejält. Det får kosta för att klara oss kvar denna gång. Det tror jag alla kära Timråbröder och systrar skulle haka på och bidra till i så fall!
Skall vi ut på marknaden och jaga annan förstecenter kommer det givetvis kosta med och vara en större chansning som kanske inte alls faller väl ut ens.
KulltorpsOlli: Jag tror dock inte det, även som jag håller med dig. Han har kontrakt och det känns som att det är en favorit både hos Nubben och Freddan. Observera att detta är hur jag "tror" att det kan komma se ut. Inte hur jag VILL att det ska se ut helt och hållet. Sen får vi inte glömma att dom som har kontrakt får mer pröjs iom SHL, dom spelar inte med samma lön som i HA.
KulltorpsOlli: jaa, listan kan göras lång på vilka man vill ha i Timrålaget, men vi måste vara realistiska oxå. Bolla med cmore miljonerna och en löjlig fallskärm till Håvee. I läget som Timrå är i som nykomlingen i fina sällskapet så gissar jag på att Nubben letar först och främst hårt jobbande spelare som går bra in i gruppen. Det gäller att överleva nu första året. Givetvis måste spets in på alla delar. I min vilda fantasi så hoppas jag att såna spelare som Liljan och Blomman kan få en rejäl nytändning i att spela i SHL. Man kan ju hoppas, Nubben får trolla helt enkelt, han är ju bevisligen bra på sånt. Det blir väl Brynäs och Oskar vi ska ha bakom oss gissar jag.
KulltorpsOlli: Jag blir inte förvånad (eller för den delen jättebesviken) om JJ är vår tilltänkta förstamålvakt även i SHL, med en rutinerad backup. Han har ju haft rätt fina siffror som backup i SHL och med toppensäsong i ryggen så kan han nog ta klivet
Olli Hahl: Lander hade närmare miljonen i månaden i Ryssland. Plånkan borde vara tillräckligt fylld redan. Tryggheten och spel i moderklubben nu när vi har chans till revansch borde locka.
thorwald: Liljewall flyger inte fram på isen direkt. Men han är en väldigt bra tekare, han gör ett hästjobb i defensiven och producerar många smarta pass i anfallszon. Sen är han väldigt stark runt sargerna. Allt detta kompenserar hans låga fart. Sen rent allmänt så har vi ett betydligt bättre lag denna gång vi går upp och framför allt mer rutinerat. Vi ska absolut spetsa detta med ett antal spelare, men en stor del av stommen bör bli kvar. Vore idiotiskt att tro att vi kan få så mycket bättre spelare när vi kommer så sent ut på marknaden.
{297}: Jag håller absolut med dig. Självklart hoppas jag på Lander oavsett om han får mycket eller inte så mycket pengar.
Däremot tror jag att han är mest som en ”supporter” om du förstår vad jag menar. Han är ju uppväxt med klubben precis som många av ”oss”. När han stod på västra stå hade nog han också gett höger pekfinger för ett byte. Jag hade gjort det, du med, problemet för de flesta av oss är ju att vi bara kan göra översteg åt ena hållet.
Lander är så nära det som man kan bli med den skillnaden att han behärskar översteg åt båda hållen.
Slutsats: Han kommer spela i Timrå när han själv känner att han kan göra det ”billigt” men då kommer det att vara av andra drivkrafter än att tjäna pengar.
När det blir vet inte jag. Hoppas redan nu, men blir det inte så så är det också okej. Han har gjort mer än vad man kan kräva för föreningen redan nu.
Tom Topp: Framförallt så är backsidan redan nu hästlängder bättre om vi får behålla det vi vill behålla. Tycker vi hade rätt habil forwardssida senast i SHL men center och Backsidan var för svag.
Simmalugnt: Vi har ett mycket mer kompetent lag nu än sist vi gick upp. Då räddades vi i många matcher av Wedin! Han hade en osannolik utveckling det året!
KulltorpsOlli: Jo jag håller med om Blomqvist och Liljewall. Jättebra killar men lite synd att det skrevs två säsonger. Båda killarna har bra spelsinne, men blomqvist ser ofta rätt trött ut och har inte direkt någon "wow-känsla" i det han gör. Liljewall ser jättetrög ut på skridskorna, men han är jäkligt smart som spelare så vi kanske kan parkera honom framför mål som sista delen av ha-säsongen
{9386}: Problemet blir, när man börjar titta på truppen, att man vill ha kvar så mycket. Men det kan vi inte kosta på oss om vi ska hävda oss i SHL. Vi sitter tyvärr med kontrakt på Liljevall och Blomkvist, vilket är synd och ett problem enligt mig. Jag tror att ingen av dem ska vara med i SHL egentligen, möjligtvis Liljevall.
Sen har vi ju våra brunkare. Madsen, Boyce, Lindholm och i viss mån Liljevall. Vilka ska vara kvar? Boyce absolut, kulturbärare behövs.
Mellanklassen: Walli, Hartman, Olofsson, Blomkvist, Jag skulle vilja behålla bara Hartman och Walli.
Snidare: Lodin. Ja.
Förstafemman: Lundin, Lööke, Dalle, Jarå..
Målis: JJ-Ja, Ohre Nej
Det behövs en ny toppfemma! Då menar jag Hrivik-Cehlarek-Camper nivå.
Det behövs en till målis
Det behövs minst 3 nya spetsbackar, förutom Didrik.
Ursäkta upplägget, bara mina spontana tankar just nu.. :-)
{9386}: Olofsson behöver nog en mental coach mer än vad han faktiskt behöver träna på att spela hockey. Då han är som bäst är han jävligt bra men han verkar ha svårt att komma in i rätt mindset för att spela på den nivån.
Hassan: skillnaden mellan vad han får och vad han kan kräva behöver ju inte vara SÅ stor menar jag. Får väl skriva ett kontrakt som betalar ut mer år 2 i SHL eller nåt liknande? Menar inte att han är skyldig Timrå något men det finns ju en ganska stor risk för att vi återigen spelar i allsvenskan när Lander kan vara aktuell för spel igen. Ska nubben hitta någon som är i närheten av Landers kvalité så får han nog slanta upp rejält.
thorwald: Sannolikheten är väl nästan 100% om man ser över alternativen. NHL-Nej, Jonte är inte där ännu, han har i mina ögon mycket kvar att jobba med. KHL- Näe det tror jag inte. Europa- Näe, Jonte behöver inte åka runt i europa och tjäna pengar just nu. Annan klubb i SHL- Skulle inte tror det!
Kan bara se ett alternativ och det är i Timrå i SHL.
KulltorpsOlli: Olofsson skulle må bra av att spela i ett mindre HA lag, få en ledande roll och utvecklas i lugn och ro, sen vet jag inte om han kommer peaka så mycket mer. Känns som har mer i sig. Det sitter nog i skallen på han. Hoppas det går bra för killen. Han gör bra saker på plan som kanske inte syns alla gånger. Almtuna kanske skulle passa honom. Madsen tycker jag ska vara kvar i en hårt jobbande 4 lina. Rutin i massor som vi ska vara rädda om.
{297}: Jag tror ”tyvärr” inte att det är vad han kan få i Timrå som är problemet, utan vad han själv känner att han kan kräva. Vi ska komma ihåg att den här snubben sitt sista år (när ekonomin började haverera rejält) spelade i Timrå för en spottstyver. Då var han en yngling.
Vi ska också komma ihåg att det var Lander som ringde Z det där året när ekonomin verkligen hade havererat och fixade ekonomiskt stöd som inte många privatpersoner mellan merlobäcken och svarvarböle kan hosta upp.
Vill Lander tjäna mycket deg kommer han inte välja Timrå. Det kommer han göra när han har tillräckligt, för då kommer han spela för en ”billig” peng.
Sedan tror jag absolut att Timrå blev ett hetare alternativ för honom i och med att vi gick upp.
Måste bara lyfta frågan om Jonte Dahlén. Vad tror ni chansen är att han stannar? Jag tror han är jäkligt sugen på att spela i SHL och även att San José vill att han lirar i SHL innan de eventuellt plockar över honom. Han har ju ett drömläge där att visa vad han går för. Allt kan ju hända, men tror det ser ljust ut att han stannar i Timrå.
sargad: Önskar alla klyktattare en fin midsommar, hoppas ni hänger kvar så vi får våra fina derbyn 2026 igen. Till era moderatorer, inför Cluben-filter, för allas trevnad