{297}: Jag tror inte vi kommer slippa dåliga domarinsatser, men jag kan inte för hela min värld tänka mig att vi kan få utstå en liknande tillställning som igår. Jag har liksom aldrig på riktigt misstänkt matchfixning, även om jag säkert i affekt skrikit det, men igår kan jag helt enkelt inte släppa det. Vet inte hur många gånger jag sagt det nu, men jag har under mina 25-år som hockeyfanatiker aldrig bevittnat något liknande. Jag kommer även skriva till domarförbund och ifrågasätta. Något jag aldrig gjort tidigare.
Som sagt, Claesson och Wedin hade kunnat förstöra matchen bara genom att börja blåsa sönder en timid tillställning. Men att de ger ett lag så grava fördelar, i helt omotiverade lägen är en skam för domarväsende rent generellt.
Gällande tackande av domarna. Jag stod kvar en stund efter matchen och skrek lite väl valda ord till FBK-spelarna i svartvitt, och upplevde det som att bara en handfull timråiter åkte fram och tackade? Typ 6-7st. Resten åkte väl direkt mot omkl. Rum?
Även om jag tycker det är bra att Ante ryter ifrån, hade jag hoppats att han hade sagt något i stil med: ”Den här rättskipandet kommer vi behöva anmäla för granskning. Det får man såklart inte göra hur som helst, men maken till potentiellt jäv har jag aldrig varit med om”. Det om något borde väl få domarduon att reflektera över sin insats? Att Ante samt spelare klagar på dem tycker de säkert bara är underhållande. Att publiken skriker skulle inte förvåna mig om det ger dem lite ribba med.
Läste att Claesson skulle ha pensionerat sig inför denna säsong men fick förlängt ett år till för att annan domare slutade. Förklarar varför han dömer som att han inte har något att förlora.
{9908}: ja och inga journalister, inte ens STs verkar intresserade att följa upp denna potentiella matchfixning men enligt uppgifter har Claesson lagt en beställning på en ny Tesla
OlliJanne: Jag vill absolut inte jinxa något. Men trots att det var det värsta jag varit med om igår gällande domare och orättvist resultat så väljer jag att tänka framåt och positivt. Det tjänar ingenting till att gräva ner sig och vara arg, matchen går inte att ändra på nu. Resultet blev en orättvis förlust. "Rånet i Timrå" kommer för alltid att minnas.
OM jag säger OM vi spelar som vi gjorde igår i ett slutspel och vi slipper fler långtidsskador så är det inte omöjligt att slå Färjestad i bäst av 7 matcher trots att vi lär ha domarna emot oss. Slår man Färjestad kan man gå hela vägen. Det är iaf min känsla nu.
En vinst på torsdag hemma mot Rögle vore enormt viktigt.
OlliJanne: jag hoppas att flera här bidrar att belysa denna sak genom de olika funktioner som finns för misstänkt matchfixning.
Handlar det om oduglighet så är det väl fin men matchfixning är den misstanke som ska undersökas.
Att vara jävligt dålig som domare är inte olagligt eller fel på något annat vis för som supporter, sponsor eller annat sätt intresserad av sporten har vi inte det minsta med domarnas kompetens att göra utan det är mellan varje enskild domare och hans närmsta chef.
Gissa hur den relationen funkar..
Jooo ni där är det höga krav! Moralen är högre än hos närmsta kvinnojour! Hahahaha!
Nä…
Det är matchfixning som skall utredas och efter matchen mot FBK är det rätt jävla tydligt att domartrojkan kommer ut i andra perioden med en agenda som inte finns på isen.
Det är en uppsjö av matcher man ser varenda jävla år men jag har nog inte sett en så uppenbart otillbörligen påverkad match sedan den gången man körde på Backlund i förlängning och avgjorde.
Men dåliga domare har man sett fler gånger än vad som går att räkna. Domare som missar lite skit här och där åt båda håll är inget problem. Det släpper spelare när dom pustar mellan byten och supportrar släpper det i periodpauser eller efter ett syrligt inlägg på HS.
Det här är något annat.
Det gick ju bra! Det var inget gnäll, inga bråk inga onödiga efterslängar. Allt var ju ”normalt” efter 1 perioden.
I andra förändras detta och det kommer gruff och det kommer filmningar. Detta inte för att en motståndare förändra sina närkamper eller någon annan spelsituation.
Nä… domarna förändrar hela bilden på egen hand. Sedan lägger dom sig platta efter matchen och säger att dom har rätt i allt utom var Pär Svensson har klubban.
Nää det här är något ruttet.
Jag hoppas att som sagt att man åtminstone undersöker detta från behörigt håll.
Om ni mot bakgrund i antal bevittnade matcher i era liv känner att det kan ha varit fråga om otillbörlig påverkan igår så skriv detta till RF!
Jag lämnar eländet med att lyfta Timrå för insatsen igår!
Man spelade bra ishockey!
Som flera av er här varit inne på, i en serie om 7 matcher med spelet Timrå hade igår så förlorar vi inte!
Mycket trevligt besked från laget!
När vi möter FBK med Fair Play nästa gång, då jävlar!
Jerry Boyce! 🤤 den fan! Har han 6 sekunder istid denna säsong och tre mål gjorda?
Nä. Han är inte kreativ, inte pucksäker, inte särskilt teknisk men han är 100% och det är han i alla delar! Där det gör ont lika väl som där det ska täckas en yta!
Bästa jävla Boyce!
Och igår mer då? Walli! Han var som man vill att han ska vara igen! Kör bara Walli KÖR!
Skönt i alla fall att det inte handlade om en avgörande slutspelsmatch. När HV tilläts att köra över Backlund för att sedan direkt sätta 2-3 i OT i sjätte matchen var ju detta helt förödande. Hur överjävligt det än var igår var det ändå ”bara” två stulna poäng i grundserien för vår del. Kanske att vi kan leva med dem när det vankas slutspel?
Modano: Vore intressant hur man kom fram till att Claesson skulle döma matchen mellan Timrå och Färjestad. Han har ju inte direkt en smickrande historik av korrekta domslut och att se igenom filmningar. En av de tröttaste domarna i ligan och Filmstad BK tackar och tar emot.
Ingen tillfällighet alls. Bara jävligt irriterande. Vi får väl i denna ständiga motvind försöka att jobba oss upp till den nivån som dessa skitlag tycks ha. Finns egentligen inga ursäkter till varför d-kåren beter sig på det sättet, men vad annat kan vi göra än att bryta ihop och komma igen? Precis som i arbetslivet. Blir förbigången av senare anställda och härsknar därför till något djävulskt, men sväljer förtreten och kör bara vidare ändå. Känner mig ganska nöjd med det jag gör, men inser samtidigt att det inte går rätt till. Vissa får saker till skänks medan andra får kämpa som fan för det lilla. Sådant är livet för Timrå IK och några till. Men nu sluter vi oss samman och ger järnet fram till våren. Vågar inte tro på någon förändring, men slutar aldrig att hoppas.
sargad: Mitt i all skit så vill jag passa på att ge dig beröm för dina inlägg! Finns många bra skribenter här, men jag tycker att du är bäst!🙂 Dessutom så håller jag med på i princip allt du skriver! Tack!👍
Modano: Man skäms minnsann många frågor i baren men Domarna var som svartapettrar eller rysk roulett inte roligt när laget Timrå vart mest drabbade den fd postnord anställde Clsrsson hade en svart dag. Nog om detta Fbk ser inte alls ut som svenska mästare jo på ett plan taktiska spela under sin förmåga men fick med sig bonuspoäng Visst har domare varit iblåsväder Sjökvist i en vm final Morgan Johannson som växlat på lag och allt blev fel Domare är människor som gör fel dock 3 fel per match är inofficiellt riktmärke..
Det sorgligaste är att efter en fantastisk hockeypropaganda i första som får publiken att längta efter fler matcher så kommer dessa hockeymördare och sabbar allt 😐
OlliJanne: Problemet är att dåliga domare blir utnyttjade av vissa lag. FBK är experter på detta, de vet att Claesson inte hänger med i svängarna så de slänger sig så fort de får chansen och vips har de inkasserat en utvisning. Det är riptilhjärnan som härjar hos vissa domare före sunt förnuft och "oskyldig till motsatsen är bevisad".
Men i slutändan är det för låga krav på domarna som är problemet och nivån har bara blivit sämre och sämre. Där har ledningen med Tomas Thorsbrink i spetsen inte gjort saken bättre de senaste åren.
OlliJanne: när det drabbar enbart det egna laget och dessutom fem gånger. Ett par misstag i en match kan man svälja men igår var nåt annat. Där FBK får 5-3 läge, gör mål och sen får nytt 5-3 när man tar ut Hanzl där i mittzon, där flög mitt topplock. Innan man ger ett lag ett sånt övertag ska den andra utvisningen vara så solklar men då tar Claesson/Wedin ÄNNU en högst tveksam utvisning.
Labban: ser att andra ligor ute i Europa. Tyska och Schweiziska bland annat. Kör med internationella domarpar. Typ en tysk och en lett. Skulle kunna vara något kanske. Men det är nog långt ifrån aktuellt
{297}: Wedin domaren är nog med för stt lära precis som många andra nya domare minns en match Timrå modo för många år sen Sjökvist och en ny dömde det var många utvisningar Sjökvist tog alla hela matchen utvisningar fast han många ggr var långt från händelsen. Tufft jobb att vara domare nu när allt går fortare även fast det är 2 huvuddomare. Sen några år tillbaka finns det så gott som ingen hemmadomare statistik tidigare var bortalaget nästan alltid mer utvisade
OlliJanne: ja jag kan trots min grova. Rödvita lins se att ibland missas det lite här och där åt/mot/för båda lagen under en match.
Domare som kanske har lite svårt att positionera sig eller som stirrar puck med alla 8 ögon och missar efterslängar osv.
Dåliga domare helt enkelt. Det går fort på isen och är inte den enklaste uppgiften. Man kräver proffs men får kanske nöja sig andra sorteringen ibland.
Men aldrig när en sida drabbas det känns ruttet o fuskigt
TD: Det MÅSTE till en ”coach challenge”, videodomare som kan ingripa eller liknande.
Håller med om att det är ett tufft jobb att vara domare. Spelarna fuskar för bra. Ska man vända den trenden så räcker det inte med att fyra domarögon bara ska ”döma bättre”.
Tanken slår en, är FBK lite smartare än oss? Dom vet att det är Claesson som dömer, dom vet att han inte hänger med! Dom vet att det kan vara värt att chansa ibland!
JonteD: Fick den finaste tröjan i världen idag som man har längtat efter mycket. Vill rikta ett stort tack till Timrå IK för deras fina service och snabba leverans. Fick den på en dag fast jag befinner mig 40 mil bort. Hoppas att den blir slutsåld 🙂