1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581116 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

1652333 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Herminator: Javisst. Som Perra Coubertain sa 'det viktigaste är inte att vinna utan att deltaga'
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Bara vi inte kastar in handuken så..
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

Herminator:

Diverse överblivet material och avskrap från MoDo kanske?

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Uäögle i nästa match. Nyligen förstärkta med 2 transantlanter. Vad kastar vi in?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
SMÅLAND:

Jaji, nog kan vi unna oss lite mer sprit en natt som denna. I Skåne, i Småland och i övriga TIK-Sverige... Rock on!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Ja kan Bofors vinna 12 raga så kan vi dä mä! !!
Nu tar vi ett par j-lar o firar!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Fem jävla pinnar från en plats i playoff. Möjligheter vs. risker, hur hanterar spelare och ledare - laget (inte jaget), detta? 

Rögle hemma på torsdag. En av tretton kvarvarande matcher där vi snart kliver in i spelschemat from hell. Men inget är omöjligt heter det. Det gäller bara att kunna övertyga spelarna om att allt fortfarande är möjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
SMÅLAND:

Jag trodde inte på någon P-effekt i Luleå och en poäng av nio möjliga säger ju det mesta. Tillsammans med Leksand SHL:s sämsta lag. Ja, Malmö fullbordade en närmast helgjuten hockeykväll som B-löven delvis förstörde...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
erathoo: Ja de vann o Perra fick stryk!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

SMÅLAND: japp skönt...AIK har mäktat med hela 8 skott hittills på typ 53 min spel.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Malmoe har vänt. .1-2 Romario! !!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Tror du på Perraeffekten i Modo ikväll?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
SMÅLAND:

Skål tillbaka! Vi får hoppas på att Malmö studsar tillbaka till fjolårsformen. Leksand ger jag inga större chanser i vår. Skitlag...
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Rip Kirby:

Det har jag också sett. De börjar att bli lika odrägliga som förr. Orkar inte kommentera detta faktum mer... : (
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: O lekisanden fick smisk med 5-0!!!!
Scania fick torsk! !!!
Å Honken! !!!
Lövet vann på str :-(
Asklöven fick stryk. .
Hoppas Malmoe slår AIK på Råsunda ikväll!!!!
Skål tamjefan. .5 pinnar till plats 8 :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Löven tog extrapinnen med, dom vann på straffar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Rip Kirby:

Japp, jag såg det. Inget jag räknade med, men skit utav helvete händer... : (
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: Nej, Löven torskade inte alls. Hämtade ikapp 0-3. KVitterade med bara sex sek. kvar....
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
jå1:

Övriga kölag torskar i dag. Nu återstår bara AIK. Fast Malmö har dålig form efter jul. Vi får se...
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Efter Timrås lekstuga mot Öskesam så kräver deras supporters " Blue Support " tränare Fredrik Söderströms
avgång öppet i Öskesams tidningen,
Hade vi tänkt så hade väl Forsberg o Huss fått gå för länge sen?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Timrå Icon: Björklöven ser ut att få stryk ikv. Nu hoppas vi att Malmö gör sitt mot AIK.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
DJ Hemp: En vecka utan match kallar jag för uppehåll ;-).
Vi missar ju 6p på det :-(
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Jag kan av oklara skäl inte lyfta upp J20-tråden men vi kan konstatera att J20 inledde fortsättningsserien med att torska med osannolika 8-7 borta mot Gnaget. Svårt att begripa vad som egentligen hände.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Timrå Icon:

Speluppehåll? Det är ju dags igen redan på torsdag. Match mot laget med det där konstiga namnet från Sveriges Alabama. : )

I dag lutar vi oss tillbaka och ser hur det går för de övriga kölagen...
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Varför blir det alltid speluppehåll så fort vi är i ett flow??
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Perreman: Ffa - oerhört bra skrivet!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
TD: syftade på om modo skulle försvinna
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Perreman: självklart nästa som Övik då skulle hela Ådalen då och det vill vi inte lika väl som Timrå Leksand m fl tack för nig heja Timrå
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Perreman: Det är ju pengarna man ska tänka på, och därför överta arenan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
nils: Gränsen för vad?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

Kring alla dessa diskussioner om klubbens vara eller icke vara känner jag att jag vill lägga in min syn på det också.

Jag är född och uppvuxen i Östersund och lärde mig att älska Timrå när de kom upp i elitserien 2000. Jag kan inte minnas att jag ens kände till Timrå som ort innan dess. I öster var det ju Sundsvall som fanns. Norr om det Härnösand och ännu längre upp Örnsköldsvik. Det är inte förrän på senare år som jag, genom dessa forum, lärt känna Timrå som ort mer. Och det ger inte så himlans mycket kännedom om orten i mitt huvud.

Numera har jag hamnat söderut pga studier och arbetstillfälle. Men det jag vill säga med detta är att jag troligtvis inte ens vetat om att Timrå fanns om inte klubben existerat. Jag menar att Timrå som ort får så otroligt mycket mer PR (även om det nu är mycket negativt kring klubben) än om klubben inte funnits. De måste försöka värdera in detta i det hela som pågår nu. Jag är i alla fall ett exempel på en person som har Timrå IK att tacka för att ha lärt känna Timrå som ort och det tror jag gäller bra många fler personer, framför allt de som bor i den södra tredjedelen av landet. Utöver denna abstrakta faktor så försvinner, som andra här har sagt, mycket intäkter till kommunen om klubben går i graven. Jag förstår att kommunen och dess invånare som inte brinner för klubben är trötta på klubbens ekonomiska bekymmer men snälla, tänk längre än pengar. Vad hade Timrå varit idag utan klubben?

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

Kongo:och det är väl där vi landar var går gränsen?

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: då tror jag att hon gått fram värre än det hon gjort. En inre känsla (från hennes sida) att hon inte har med sig sina partivänner tror jag är anledningen att hon vilar på hanen. Oppositionen tror jag inte hon är rädd för.
Men det är min högst personliga uppfattning.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
250kg kärlek: Jag tror att hon är på samma våglängd som övriga. Det politiskt känsliga tror jag är opinionen; för många lever i villfarelsen att det blir dyrare för kommunen om man tar över arenan osv. Frågan kan användas som politiskt slagträ.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: i klartext menar du att Lindstrands medarbetare och hennes sympatisörer inte skulle köpa att kommunen köper tillbaka arenan?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
250kg kärlek: En del är att det är politiskt känsligt iaf. Sakligt borde det dock inte vara några problem.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: men något är det som gör att kommunen skjutit ut sina taggar mot ett köp på nytt. Vad tror Du att det beror på?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
nils: Elitidrott i de stora lagidrotterna är kommersiellt. Att kommunala idrottsanläggningar inte ska få innehålla annat än det rent idrottsliga faciliteterna känns som en ortodox uppfattning.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
250kg kärlek: Just det argumentet kan jag inte förstå öht med tanke på att TIK investerat över 100 Mkr sedan dess.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: Det är skillnad på idrottsanläggning för  allmänintresse och kommersiellt intresse. Pubar och restuaranger är väl knappast idrottsanläggning....
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: det verkar ju vara så att ägandet av arenan försvåras med att man en gång ägt arenan och sedermera "gett bort den". Alldeles ovsett investeringar föreningen gjort i egen regi så verkar det vara ett bekymmer.
Jag kan inte tolka oviljan att köpa arenan på annat sätt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: ja och den i särklass största förloraren (och dessvärre den ägare som har musklerna att ta det) är...Handelsbanken.
Förstår den "maktkamp" som nu pågår men ändå inte. Det de vanliga döda får läsa och höra är hur denna bank skall sänka sin ockerränta för att Timrå IK skall få en långsiktig hållbar lösning på det hela. Men det kan inte vara hela sanningen? Varje procent ner på ett lån i storleksordningen 40 milar minskar räntekostnaden med 400 000:-. Rimligt är (även om jag inte har en susning om den ränta som nu ligger) är att Timrå IK kanske har runt 5%. Får man ner den säg 2% så handlar det om 800 000:-. Låter i min värld som en konstgjord andning med tanke på de bekymmer man har.

Sedan ska man komma ihåg att ett lån bygger på betalningsförmåga. Och den vet vi ju att Timrå IK inte riktigt besitter. Låna ut slantar (såna mängder slantar det faktiskt handlar om) till 5% ränta är i min värld inte ett dugg orimligt. Snarare att jag tycker en 3-procentig ränta andas mer dårskap men åt andra hållet (alltså att banken inte tagit ansvar). Men det är ju jag det.

Jag tycker dock att dennna gambling är obehaglig. Det är på en skör tråd denna förhandling pågår och bakom hörnet finns Kron Kalle som faktiskt kan släcka detta, idag, sjunkande skepp med i princip ett beslut taget inom loppet av en minut.
Det är också ytterst oroväckande att kommunen tycks ha använt sina livlinor när det gäller att rädda föreningen. Att den här föreningen lever idag har vi Ewa Lindstrand att tacka för. Hennes syn på Timrå IKs betydelse för kommunen och även hennes eget intresse tror jag har räddat föreningen både en och två gånger senaste åren.

Ytterligare ett tråkigt konstaterande är denna politiska vendetta som råder. Vi hade moderaterna som trodde att man kunde vinna mandat och röster på att måla upp nidbilder på föreningens och kommunens nära relation och samarbete. Nu har vi ytterligare en aktör som är än mer anti att kommunen hjälper Timrå IK. Nätverk Timrå, ett parti som driver och verkar för skola, vård och omsorg (säger dom) har i sina senaste 20 inlägg på Facebook avhandlat timrå IKs vara eller inte vara i 17-18 inlägg...snacka om fientligt inställd.

Nä tänk om alla partier i Timrå kunde samarbeta i denna fråga. Släppa stoltheten, se till vad hockeyföreningen betyder för kommunen. Tänk om alla anti människor förstod vad enormt mycket denna förening betyder för kommunen. Och äldreomsorgen, skolan, vården överlever ändå, det lär inte bli mer pengar över om kommunen inte är med i satsningen på Timrås viktigaste varumärke. Snarare tvärtom.

Ibland skulle jag vilja att det gick åt helvete för Timrå IK så man får utvärdera konsekvenserna. Jag skulle nästan kunna sätta min lem på att det blir en sorgehistoria sett ur kommunens ögon. Som också blir negativt för varje enskild kommunmedborgare som i sin tur leder till en än mer negativ spiral i en kommun som med näbbar och klor försöker uppträda som en frisk, framåt och positiv kommun.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
250kg kärlek: I kommunalagen finns det lagstöd för att vid särskilda skäl stödja till och med privata företag. Jag vänder på frågan, vart finns det reglerat att en kommun inte får äga en idrottsanläggning? Vad jag vet förekommer det överallt, även i Timrå.

###

Annars är jag grymt nyfiken på att se en kalkyl och höra en motivering för varför kommunen inte skulle överta arenan före en konkurs.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
dr-nix: Konkursförvaltaren ska få ut mesta möjliga för att betala så mycket skulder som möjligt. Antingen säljer man till kommunen eller till någon som vill sälja inventarier och material och göra hallarna till en industrilokal. Tio miljoner tror jag är en rimlig uppskattning för vad kommunen kan få betala. Veta säkert kan man aldrig förrän det blir en realitet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: frågan är var i kommunallagen det finns reglerat att en ideell förening (eller ett aktiebolag) skall räddas till varje pris...med kommunala pengar. Oavsett denna förenings eller aktiebolags betydelse för kommunen.
Nja, jag är nog inne på El Macos incitament, att skriva om kommunallagen där det finns stöd i lagen för kommunen att rädda upp föreningar/företag i den kommun man verkar i som är av avgörande betydelse för kommunens fortsatta överlevnad.
För det är ju som Vargher säger. Timrå Kommun, utan Timrå IK är lika sexigt som Smokey i damunderkläder.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

bobrov: har inte följt med hela konversationen så jag har säkert missat något. Men ville bara påpeka att Timrå Kommun inte äger arenan. Det är ju det som är problemet. Timrå IK äger en arena som man inte har råd med helt enkelt.

Går TIK i KK så bör väl arenan säljas av konkursförvaltaren eller något i den stilen. Den skänks inte automatiskt till Timrå Kommun  (eller?)

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo:   Poängen med en Konkurs är att dom tappar en f.d reklampelare för Kommunen + en f.d pålitlig Hyresgäst vid en konkurs får komunen ta hela hyresskulden för arenan skaffa nya hyresgäster samt se till att arenan går +- noll åtminstone, hur faan ska det gå till då går även kommunen i kk ??
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08

Laken: Precis. Nollan med flera i TIK:s nuvarande klubbledning får skit av en karaktär som Gamen under olika(?) pseudonymer, när man i själva verket sliter arslet av sig för att lösa situationen.  Läser/skriver man här och tycker att det är ok så behöver man inte göra något. Vill man stå upp för TIK kan man ta några av dessa minuter och istället författa en insändare till exempelvis ST (under pseudonym om man så vill).

www.st.nu/skickain/insandare

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Bergius: Ok. Just det kan jag också förstå. Däremot går det inte att av ekonomiska skäl motivera ett uteblivet övertagande. 
Kommentera

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2015-01-08
Kongo: Att man betalar hyran tidigare än planerat. Detta då det är ett ökat risktagande med kommunens pengar i en verksamhet som kan antas vara konkursmässig.
Kommentera

1652333 · »