1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581934 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14

« · 2582997 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
kattan: Med det sagt så tycker jag 3 år var alldeles för långt kontrakt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Zäta75: Ja Erixon är den backen jag minst vill ha tillbaka nu, aldrig sett maken till så dåliga uppspel
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Patrick Polly: Han har inte agerat med spelare han själv har kontrakterat dock. Är ju inte ens ett år sedan Kapanen skrev 3 nya år med Erixon. Svårt att se att han kommer ändra sig så snabbt. Erixon var ju en topp två back ifjol dessutom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Sputnik: Håller med. Juolevi har gjort det med heder men om han kostar storkovan känns det inte värt det.

Än! Kanske tycker jag annorlunda efter att han fått några matcher till på stor is.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Tom Topp: Framförallt så är Juolevi mer skridskostark, vilket inte skadar i SHL. Eronen har ju ett fint skott att utnyttja i PP, vilket å andra sidan inte Juolevi fått visa upp vad han går för i den spelformen.

Frågan är om Juolevi är aktuell för en fortsättning, det känns som att man hade spelat honom ännu hårdare annars? Nu går ju Forsmark före i PP till exempel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Tom Topp: Juolevi är bättre defensivt ja. Men Eronen har bättre skott. Vill ha kvar båda. Någpn av Erixon och Didde faller bort. Mest troligt Erixon
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Patrick Polly: Det är klasskillnad på Joulevi mot Eronen! Framförallt i egen zon, både med och utan puck.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
BlackBay: Det var inte heller Nubbens val att kicka Samuelsson i just HV förra säsongen heller. Det var även där styrelsens beslut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
bar mofftak: Ja vi har ju långa kontrakt på dem. Men sådant går ju att lösa om man vill. Eronen ligger nog närmast till hands att lämna pga kontraktsläget.

Får vi Julle istället känns det ändå som ett bra byte. Men vi får väl se hur Kapanen agerar. Han har ju agerat förut med spelare på kontrakt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
JanneH: Nubben kommer ej kicka Monten, krävs nog ett beslut från styrelsen där. Var ju inte Nubbens val att kicka Freddan tex.
Hoppas vi hinner möta HV innan deras styrelse kickar tränaren.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Patrick Polly: Nu när vi plötsligt verkar spela en hockey som är mer offensiv så faller Erixon och till viss mån Didde bort. Tyvärr har de långa kontrakt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bragd-Birger: Håller med i ditt resonemang gällande backarna.

Rindell har en kreativ ådra som ingen annan har. Han är dessutom som en ål när han tar sig framåt offensivt och svår att få tag på. Gillas skarpt! Julle känns lite som Lidström light. Trygg, stabil, spelar med pondus, gör få fel och är tämligen ospektakulär. En kille som kan lasta massor med tid i ett slutspel.

Rindell, Julle, Lyytinen, Forsmark, Svensson, Edfält bör prioriteras inför nästa säsong som det ser ut just nu.
Jag har inga problem att släppa Erixon som jag faktiskt har svårt att se storheten med, även fast andra gör det. En frisk Didde går före honom i min bok.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
vi funderar på att åka på modo-timrå tors.7/12
går inte att köpa biljetter
nån som vet, när dom släpps?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
En knätackling som i värsta fall kan avsluta en karriär ger 2 matchers avstängning, men Lundin ger man 3???? AAAAAARGH!!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Zäta75: så länge LHC har Högberg i mål och Rattie som sniper så blir det nog ingenmansland som vanligt för dem. HV mot OINK i kvalet blir bra det, hur det än slutar blir vi av med ett Småländskt lag 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Zäta75: I och med HV's cementering i botten av tabellen, trots att klubben har drösvis med cash, kan man ju inte annat än tacka någon lycklig stjärna för att det är HV som sitter med Svarte Petter.
Man tog in en hypad sportchef som passerat bäst före datum för länge sen, som fortsätter med sina kompisvärvningar. En rysk roulette som gång på gång visar en taktik som är dömd att misslyckas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Rip Kirby: Tidigt i serien ännu. Men just nu känns det som att Oskarshamn, HV och Leksand är de 3 lag som kommer att slåss om kvalplatserna. Malmö har startat bra och även Linköping helt ok. Skulle jag gissa i nuläget så blir det Oskarshamn mot Leksand i kval. Men hoppas Oskarshamn mot HV och att Oskarshamn åker ut.

Bortaturne i syd väntar nu med Malmö sen Rögle. 6p skulle vara bra där och sätta oss i en bra sits. Vi tog ju 5p senast så varför vara sämre nu?

För övrigt noterar jag att det är 4 Norrlandslag i topp 7. Glädjande att se! Hockey spelas bäst i Norrland!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
JanneH: Jo, det var det jag menade med ett år. Hanzl har ju bevisat samma tes hos oss.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
mattias - 74: Den lämnas in imorgon bitti.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
JanneH:

När kommer beslutet angående Lundin? Det skulle väl skickas in en överklagan idag? Hur lång tid brukar det ta?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bernst: hoppas HV behåller Montén fram till efter mötet mot oss då. Med en riktigt coach kan de ju bli farliga. De verkar ju bättre än oss på att göra mål i a f
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
kulltorp: tjecker är väl även bra första året på kontraktet så med den logiken plus att de är som bäst sista året så kan man ju argumentera för att erbjuda Hanzl 2 nya år. Obs! Försök till humor från min sida
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Rip Kirby: nu har vi en stretch av ”enkla” matcher fram till 02/11 då vi möter Växjö hemma. Det är Malmö B Rögle B HV71 H LHC B och Leksand B. Det känns som resten av Oktober kan vara ganska avgörande för om vi är ett lag för den övre eller den nedre halvan av tabellen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
sargad: Överlag stabilt igår, absolut. Men jag känner ändå att Leksands IF den här upplagan kanske inte är riktigt måttstocken på vilken nivå Timrå IK håller.
Masarna har, som tur var igår, ett ganska trubbigt anfallsspel. Hittar man inte ett sätt att börja vinna matcher snart kan man mycket väl bli fast i för deras del fel ände av tabellen.

JJ stabil, Per Svensson likaså. Hanzl helt gryyym!!! Rindell fick det att fullkomligen explodera i känslo- och skrikväg igår. Och ja, Jonathan Dahlén vet var första maskan är placerad 😉🫵🤟
Det är betydligt mer kämpigt för andra Timråspelare, men nu njuter vi av segern ett par dagar. Det finns alltid en tid för ångest i vardagen för oss röd-vita, men inte idag 🫣😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Tom Topp: Såg ca 2 och 1/2 period i direktsändning innan man var tvungen att bege sig till ett kalas. Det kändes inte kolugnt att då stänga av TVn vid 0-0 med tanke på de senaste bataljerna.
Kan nu lugnt säga de ca 10 minuter som tittades klart vid ca 01:49 i morse var en lisa för själen.
Zoomar man ut lite och bortser från, den i och för sig inte helt oviktiga ;-), detaljen mål så har vi nu 4a kedjor som tillbringar den mesta tiden ganska långt från JJ. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga att det påminner lite om en stor röd maskin.
Då är spelare som Lundin, Eronen, Wedin, Erixon och Didde inte i truppen... Finns fog för lite förhoppningar framöver.

Om man sneglar på önskelistan ser jag en notering om att Julle ska få stå en stabil match som slutar med vinst för laget.
Och en annan punkt där vi har fått tillbaka någon back och vid nästa uddamålsledningen i slutminuter se hur vi tryggt, mycket tryggt spelar av matchen med t ex spelare som Erixon, Lander, Sheriffen, Didde på isen.

Ha en bra söndag överallt med en fast rödvit tro som grund.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Sputnik: den här skadeperioden på våra etablerade backar har inte bara varit av ondo. Dom yngre har tagit stora steg med ökat förtroende, jag ser nästan inga juniormisstag nu! En bred trupp kommer vara betydelsefullt i slutet på säsongen, när alla lag har slitna spelare!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Timrå på 4.ans nyheter 🌼
antes kommentar, sätt dit puckjäveln 🤩
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bee: Äsch, jag är inte orolig så länge vi styr spelet som vi gör och skapar mängder. Men vi måste ta betalt, sen om det är 2 mål framåt och vi vinner med 1, eller 4 mål framåt och vi vinner med 3 bryr jag mig inte om.

Spännande dock att se något match där vi inte klickar lika bra och får förlita oss mer på kontring. Just nu är det ju vi som sätter tempo och matchbild.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bragd-Birger: Bra rutet! Jag säger så här. Jag är team Edfeldt med puck, utan puck, not so much alla gånger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
empa11: Ja, jag tyckte Leksand var rätt trubbiga i sina kontringar (och våra backar gjorde bra insatser), det hade mycket väl kunnat slinka in en puck vid en av de rätt många 3-mot-2:or de fick, TIK hade legat under med 0-1 i andra och då vete fan hur det gått.

Jag tycker vi sätter oss i onödigt svåra situationer i annars bra spelade matcher genom att ha dåligt skytte och vara svaga på returer, helt enkelt. Den här matchen räckte ju två mål till tre poäng, men det är ju knappast SHL-standard.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bee: En perfekt match hade vi gjort 4-5 baljor. Nu gjorde vi 2 och vann ändå, så istället för perfekt får man väl kanske klassa den ”mycket bra” kanske.

Var mer de upprepade lite ironiska kommentarerna om ”otur” när vi stod på 0 mål jag noterade. Men skönt att vi inte hade otur hela vägen!

Men vi måste ju absolut sätta våra lägen. Så mycket bättre spel än så här vet jag inte om man får, och vi skapar ju mängder.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
empa11: det står jag för!

Och vi hade ju problem med effektiviteten även igår - en till match vi dominerade men var en förvaltad LIF-kontring från att spela sudden i. Finns en del att slipa på!

Sen är man ju klart på bättre humör när Timrå vinner, helt immun mot konsekvensresonemang är ingen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bragd-Birger: Jaja lugna ner dig tror du är polare släkt eller va fan det är med Edfeldt har not och göra när Didde Erixon Ero är åter konståkning passa han nästa klart slut .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bragd-Birger: Om inte Juolevi stannar säsongen ut blir det åtminstone lite lättare att få ihop backsidan. Då ser jag Strömberg som 7e back till en början och att man fortsätter ge förtroende till Forsmark och Rindell. Vill vi fortsätta spela på det sättet vi gör bakifrån är nog det ett måste. Men, det skadar ju heller inte att ha en back för mycket när skadorna börjar visa sig igen. Som du säger, Kapanen och Ante har en del att fundera på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
tjobba: Tjeck! på den.... han leder btw hela SHLs poängliga just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Vi ligger 7:a, 2 p från 3:e-platsen och 4 från 2:a. Man känner viss frustration, tycker spelet lovat mer än de poäng som ramlat in på kontot. Ingen som helst oro för kval, ja inte ingemansland heller faktiskt. Däremot över att vi kanske inte blir topp 6.
Jo nog har kravbilden förändrats
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Tvungen att försöka vara social idag, så matchen fick följas sporadiskt under långa, täta toabesök. Har kollat ordentligt nu i efterhand, och vi följer mönstret från dom senaste tre matcherna: förbannat bra spel, men jävligt snål utdelning framåt. Helt sinnessjukt att vi hade en nolla i målkolumnen så långt in på tredje.

Jontes mål fantastico, men Hanzl! Vilken jävla säsong han är på väg att göra. Så supersmart i allt han gör, ligger rätt hela tiden, ser allt som händer, styr hela kedjan med sån pondus och finess. Hatten av. Passningen han lägger till Jonte i exakt rätt ögonblick, uppvaktad av två leksingar...weltklasse.

Och äntligen fick vi med oss 3 poäng. Höll på att bita mig in till nagelbanden när Leksand gjorde 1-2. Vetifan om jag mentalt hade grejat ytterligare en kvittering och poängtapp, förmodligen inte. Skönt att man slapp ta reda på det.

16 poäng efter 10, men likväl är man missnöjd. Med rimligt stöd av hockeygudarna (eller snarare utan aktivt motarbetande) hade vi haft 20 poäng nu. Legat och myst på 3e platsen. Det är lite småsvindlande ändå, när man tänker på katastroftankarna man hade när först Didde, sen Erixon och Eronen försvann. Vem trodde att defensiven och uppspelen skulle profitera på det, och att det var utebliven målgörarförmåga som skulle bli vårt största problem?

Jag har sagt det förr: spelet Timrå presterat fr o m FBK-matchen är på en ny nivå jämfört med ifjol. Det är rakare, snabbare, finessrikt. Nu syns det verkligen vilken jävla bredd och spets vi har framåt. Man har lyft upp försvarsspelet jämfört med ifjol, och det är ett betydligt kaxigare, mer självförtroendegnistrande forecheckande.
Ifjol handlade allt om att "sätta defensiven", vilket gav ett betydligt lägre utgångsläge och mer ängslig forechecking. Det hamnades på mellis, man blev lättare överspelade, tveksamheter och osynk.
Nu har vi, tack vare att vi blev tvungna att lassa massa istid på Forsmark och Edfeldt, fått ett snabbare och mer konstruktivt spel ut ur egen zon vilket i sin tur släppt lös mer av vår offensiva potential. Vi sköljer ju över motståndarna I match efter match. Rätt så jävla underbart att se.

När målskyttet väl släpper (jo, det måste det göra) kan det här bli en riktigt trevlig säsong.
Intressant och avgörande blir backmatchningen när Dom Tre är tebaks. Jag hoppas att man inte bara rullar tebaks klockan till säsongsstart och petar Forsmark samt sätter Svensson som sjunde. Erixon/Didde i all ära, men jag är livrädd för att vi åter hamnar i egenzonsdräll och sarg-ut.
Eronen hade jag valt före Rindell varje dag i veckan fram tills typ nu, men njae. Nu börjar det lossna lite där. Vi får onekligen en dimension till i spelet av hans rörlighet och offensiva driv.
Och: behåller vi Julle? Har vi råd? Är han ett tillräckligt lyft när/om vi har en full backuppsättning?
Tiden får utvisa. Klart är att han är en mer kompetent tvåvägsback än Erixon. Och mer mångsidig än Eronen.
Här har Kapanen något att fundera på.

Nu hoppas vi att Lundin-gate avslutas med en pudel (och toppas med att hela disciplinnämnden kickas in i skamvrån och ersätts av kompetenta medlemmar), så kan vi ha fullt fokus på kommande nordjyllandstripp.

Hockey, hörrni! Vilken mysig sport ändå!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
SKRIDSKOSKENAN: Jag kan stå för att jag tycker han coachat märkligt till och från dessa 9 matcher. Låt folk få ha sina fucking åsikter.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
SKRIDSKOSKENAN:
Det hackar och det knackar, inget flyter riktigt på som det ska. Men vafan, vi har gnetat ihop 16 p och är bra med i serien. Det skiljer några futtiga poäng till absoluta topplaceringar och säsongen är ff i sin linda. Tabellplacering är förhållandevis ointressant än så länge. Vi filar och slipar, det här har alla förutsättningar i världen att bli bra till slut. Skriver som jag skrivit några ggr inne i Modoboken, säsongen tar inte slut i oktober
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
söder över: Jag har en teori om att om man permanentade Ante och rakade av honom skägget, så skulle han bli rätt lik Gunnar Strömmer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
SKRIDSKOSKENAN: vinster har en dämpa de effekt…

Situationerna som leder fram till kritiken för Ante var inte lika många idag…

Men paniken i sluten känner vi igen…

Varje år är en resa. Vi får se hur den artar sig i år.

I min bok är Ante safe. Han har dock anledning att försöka utveckla både sig själv och laget vidare…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
jävla snack om Ante innan matchen. Dålig matchcoach och så.

Är det glömt nu när vi vunnit eller stå det kvar? Mycket skit snack stundtals alltså. Skärpning
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Sen är det så jäääävla synd på deras reducering. Per Svensson har gjort några Zetterberg-byten från game 4 2008 (typ det som gav honom Conn Smythe). Han täcker 3-4 skott. Är och fipplar med sin abnormalt långa klubba, gruffar, är tung.
Men tyvärr hans gubbe som smackar dit pucken i slottet.

Annars är det en 5/5 slutdefensiv av Sheriffen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bee: Noterade att du skrev ”otur” flera gånger när vi inte gjort mål under matchen, och missade lägen.
Skönt nu när vi inte hade otur hela matchen va? Och vann, där vi var helt förtjänta av vinsten 🤩
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bee: Självklart finns de en anledning till de. Det såg ju katastrof ut när han spelade med Lander & Dalle, så då flyttade man honom till en kedja där de inte såg lika katastrof ut.

Sen efter nån match till så särade man på Lander & Dalle med, hur hade det sett ut om man flyttat på Hållander tidigare? :)

Idag spelar han så jävla nyttigt att man väljer att flytta upp honom till kedjan med Lander & EP. Tycker de säger en del. Grabben har haft oflyt & det har låst sig med målskyttet, men nog fan är han en av dem som spelar absolut bäst i laget. Han är så jävla viktig över hela banan. Hörde flera st på sittplats idag som sa (jag citerar) ”men har energin aldrig slut för Hållander?! Han är ju överallt”.

Så snart målskyttet lossnat, eftersom det är allt som spelar roll för många av er här inne, så kommer ni fatta vilken gigant han är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Labban: Skulle gissa på att det var omställningen med en liten där hemma som satte ner Hanzl lite förra säsongen och att han har acklimatiserat sig nu.
Skulle inte förvåna mig om Hanzl är tjeckisk landslagsspelare den här säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Tom Topp: Är mitt i andra perioden just nu. Det är verkligen spel mot ett mål med massvis av högkvalitativa chanser.

Något som slår mig är att Andersson måste göra sin bästa (än så länge) säsong i Timrå? Tycker att han gör många smarta val över hela banan.

Hanzl. Ja, det är ju en helt jävla annan nivå på allt. Plusmeny med extra allt. Kirurgen som oppererar med klinisk precision.

Sen finns det ju en drös med spelare som gör allt men inte det absolut sista. Hartmann, Hållander, Pettersson, Lander, Dahlén (även om han hängde ett grymt slagga).

Det ser ändå jävligt tungt och malande ut, även om man som supporter blir gråhårig på alla missade avslut. En nåååågot högre skotteffektivitet så blir Timrå jävligt svåra för alla motståndare att möta och besegra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
tjobba: Ja han har verkligen steppat upp. Förra säsongen tycker jag han var lite loj stundtals, men nu syns han överallt och gräver fram puck efter puck. Pääjärvi och han är nog de stora utropstecknena såhär långt. Båda jobbar stenhårt och det märks i poängskörden.

Finns det möjlighet till förlängning där hade jag inte tvekat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Robin Hanzl alltså. Jag hoppas han spelar i Timrå resten av sin karriär. Tror mycket väl att han är öppen för att vara kvar här de sista åren innan han lägger av. Låter ju som han trivs kanon här.
Vilken jäkla tjeck vi har. Fenomenal center!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Bad_Brett: finns en anledning att han hamnat i tredjekedjan.
Låst ämne

« · 2582997 · »