1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598775 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2023-10-14
Glömde ge Hanzl cred
2 supermackor till målen

roger_sundsvall: Hanzl är uppe på nivån han hade mot Djuuu i kvalet, om inte ännu bättre. Han är helt magisk just nu!

Sputnik: det är ju det, slanten!

Joulevi är stabil

{7043}: Känns som att tiden börjar komma ikapp Forsmark/Edfeldt. Gör bra saker varvat med juniormisstag (och det måste dom tillåtas göra) men en helt annan trygghet med Eronen/Strömberg/Erixon!

Kejsaren Robin Hanzl är tillbaka! Bra åt båda håll och leder hela SHL’s poängliga nu. Klasspelare.

Ma69us: Ja håller med, det märks lite i situationer som när vi försvarar en ledning etc. Där håller jag de skadade backarna och Juolevi före att spela i dessa situationer.

Hade det varit åt andra hållet , dvs att allt går in i stället så hade Hartmann kunnat haft 3 poäng efter 10 minuter idag . Skapade mycket i inledningen

roger_sundsvall: och jag tycker Rindell är tryggare i sitt spel tillsammans med Joulevi!

Tom Topp: Ja jag tycker också det är ett litet bevis på att Juolevi gör mycket bra. Vanligtvis är inte Rindell den mest stabila utan puck, men nu tycker jag det känns helsolitt i egen zon.

Ma69us: Lite mindre istid på Forsmark lär vi få se. Men vi får inte tappa för mycket smartness bara. Strömberg och Erixon är definitionen på sarg ut. Vi har ändå lyckats vara spelförande med Rindell, Forsmark och Edfeldt senaste 4 matcherna.

Sputnik: Verkar som att Dahlén har börjat växla upp. Men hur kan Hållander ha producerat en poäng och vara -10 efter 10 matcher? Ska erkänna att jag inte har överdrivet bra koll på honom, men visst förväntas han vara en toppspelare i SHL, god för 40+ poäng?

{7043}: Om vi behåller Juolevi, vilket jag hoppas. Vill jag se följande:

Lyytinen-Erixon/Strömberg
Rindell-Juolevi
Eronen-Svensson
7e Forsmark/Strömberg/Erixon

Bad_Brett: Nja, 40+ är att ha lite för höga förväntningar. Men runt 30 iaf. Förhoppningsvis lossnar det för honom också. Jobbar hårt och skapar ändå chanser.

Bad_Brett: Han har varit lagets bästa spelare många matcher, trots att det inte producerats speciellt många poäng. Han är överallt och otroligt nyttig på isen. Han förtjänar en rejäl islossning.

Har tittar på 2-0 säkert 20ggr och Hanzls passning är så sjukt vacker. Backar man bandet 5sekunder och ser på när han får den där korta passningen mellan blålinjerna med två leksingar på sig och har en sekund (typ) att reagera och får iväg den där mackan. Som den ateist jag är blev jag nog frälst ändå.

{7043}: Jag vidhåller också att jag tror Hållander kommer vara riktigt tung i ett slutspel. En sån spelartyp som kan producera någorlunda i serien men vara hyffsat produceranade när spelet blir grisigare och tightare i ett slutspel.

jhnd91: "Han har varit lagets bästa spelare många matcher,"

Du kan väl inte prata om Hållander?

Sputnik: Backar som skall in i all ära, men det intressanta blir ju hur vi skall få in Wedda.

Något sånt här blir det väl kanske.

Emil.P-Lander-Wedda
Dahlén-Hanzl-Pääjärvi
Hållander-Lundin-Hartmann
OJ-Andersson-Mieho
Boyce

Synct: Jopp! Sa inte alla matcher, men många matcher. Han är över hela banan och tar jobbet varje byte, skapar många chanser åt sig själv och andra, han tar jobbet framför mål och han täcker puckar i egen zon. Det tycker jag är väldigt bra iallafall, sedan får ju du så klart ha en annan åsikt och definition på vad du anser är bra.

Sedan, så har det visats en viss frustration så påverkat vissa beslut, men det ser vi hos mååånga.

Bad_Brett: va inte här o fladdra me lösgommen håll dig i er bok 😈😈😈

jhnd91: Så MÅNGA matcher har han varit bästa spelaren? Vi har spelat 10, jag har nog inte haft han som top 3 i någon match alls. Aja, vi ser väl olika på hans prestation helt enkelt. Har mycket större förhoppningar på honom, och absolut sämst +- i laget. Jag tycker han sticker ut lika mycket som Oliver Johansson ungefär just nu.

Nu har jag sett matchen på tv också, Timrå klädde av Leksand totalt! Det ser mycket lovande ut!

Tom Topp: Spel mot ett mål , nästan hela tiden

JonteD: Ja d ett är mycket kusiner här nu

söder över: Japp professor Hanzl levererar. Men 1 år räcker

KulltorpsOlli: sen ett till .....

Bad_Brett: finns en anledning att han hamnat i tredjekedjan.

Robin Hanzl alltså. Jag hoppas han spelar i Timrå resten av sin karriär. Tror mycket väl att han är öppen för att vara kvar här de sista åren innan han lägger av. Låter ju som han trivs kanon här.
Vilken jäkla tjeck vi har. Fenomenal center!

tjobba: Ja han har verkligen steppat upp. Förra säsongen tycker jag han var lite loj stundtals, men nu syns han överallt och gräver fram puck efter puck. Pääjärvi och han är nog de stora utropstecknena såhär långt. Båda jobbar stenhårt och det märks i poängskörden.

Finns det möjlighet till förlängning där hade jag inte tvekat.

Tom Topp: Är mitt i andra perioden just nu. Det är verkligen spel mot ett mål med massvis av högkvalitativa chanser.

Något som slår mig är att Andersson måste göra sin bästa (än så länge) säsong i Timrå? Tycker att han gör många smarta val över hela banan.

Hanzl. Ja, det är ju en helt jävla annan nivå på allt. Plusmeny med extra allt. Kirurgen som oppererar med klinisk precision.

Sen finns det ju en drös med spelare som gör allt men inte det absolut sista. Hartmann, Hållander, Pettersson, Lander, Dahlén (även om han hängde ett grymt slagga).

Det ser ändå jävligt tungt och malande ut, även om man som supporter blir gråhårig på alla missade avslut. En nåååågot högre skotteffektivitet så blir Timrå jävligt svåra för alla motståndare att möta och besegra.

Labban: Skulle gissa på att det var omställningen med en liten där hemma som satte ner Hanzl lite förra säsongen och att han har acklimatiserat sig nu.
Skulle inte förvåna mig om Hanzl är tjeckisk landslagsspelare den här säsongen.

Bee: Självklart finns de en anledning till de. Det såg ju katastrof ut när han spelade med Lander & Dalle, så då flyttade man honom till en kedja där de inte såg lika katastrof ut.

Sen efter nån match till så särade man på Lander & Dalle med, hur hade det sett ut om man flyttat på Hållander tidigare? :)

Idag spelar han så jävla nyttigt att man väljer att flytta upp honom till kedjan med Lander & EP. Tycker de säger en del. Grabben har haft oflyt & det har låst sig med målskyttet, men nog fan är han en av dem som spelar absolut bäst i laget. Han är så jävla viktig över hela banan. Hörde flera st på sittplats idag som sa (jag citerar) ”men har energin aldrig slut för Hållander?! Han är ju överallt”.

Så snart målskyttet lossnat, eftersom det är allt som spelar roll för många av er här inne, så kommer ni fatta vilken gigant han är.

Bee: Noterade att du skrev ”otur” flera gånger när vi inte gjort mål under matchen, och missade lägen.
Skönt nu när vi inte hade otur hela matchen va? Och vann, där vi var helt förtjänta av vinsten 🤩

Sen är det så jäääävla synd på deras reducering. Per Svensson har gjort några Zetterberg-byten från game 4 2008 (typ det som gav honom Conn Smythe). Han täcker 3-4 skott. Är och fipplar med sin abnormalt långa klubba, gruffar, är tung.
Men tyvärr hans gubbe som smackar dit pucken i slottet.

Annars är det en 5/5 slutdefensiv av Sheriffen.

jävla snack om Ante innan matchen. Dålig matchcoach och så.

Är det glömt nu när vi vunnit eller stå det kvar? Mycket skit snack stundtals alltså. Skärpning

SKRIDSKOSKENAN: vinster har en dämpa de effekt…

Situationerna som leder fram till kritiken för Ante var inte lika många idag…

Men paniken i sluten känner vi igen…

Varje år är en resa. Vi får se hur den artar sig i år.

I min bok är Ante safe. Han har dock anledning att försöka utveckla både sig själv och laget vidare…

söder över: Jag har en teori om att om man permanentade Ante och rakade av honom skägget, så skulle han bli rätt lik Gunnar Strömmer.

SKRIDSKOSKENAN:
Det hackar och det knackar, inget flyter riktigt på som det ska. Men vafan, vi har gnetat ihop 16 p och är bra med i serien. Det skiljer några futtiga poäng till absoluta topplaceringar och säsongen är ff i sin linda. Tabellplacering är förhållandevis ointressant än så länge. Vi filar och slipar, det här har alla förutsättningar i världen att bli bra till slut. Skriver som jag skrivit några ggr inne i Modoboken, säsongen tar inte slut i oktober

SKRIDSKOSKENAN: Jag kan stå för att jag tycker han coachat märkligt till och från dessa 9 matcher. Låt folk få ha sina fucking åsikter.

Tvungen att försöka vara social idag, så matchen fick följas sporadiskt under långa, täta toabesök. Har kollat ordentligt nu i efterhand, och vi följer mönstret från dom senaste tre matcherna: förbannat bra spel, men jävligt snål utdelning framåt. Helt sinnessjukt att vi hade en nolla i målkolumnen så långt in på tredje.

Jontes mål fantastico, men Hanzl! Vilken jävla säsong han är på väg att göra. Så supersmart i allt han gör, ligger rätt hela tiden, ser allt som händer, styr hela kedjan med sån pondus och finess. Hatten av. Passningen han lägger till Jonte i exakt rätt ögonblick, uppvaktad av två leksingar...weltklasse.

Och äntligen fick vi med oss 3 poäng. Höll på att bita mig in till nagelbanden när Leksand gjorde 1-2. Vetifan om jag mentalt hade grejat ytterligare en kvittering och poängtapp, förmodligen inte. Skönt att man slapp ta reda på det.

16 poäng efter 10, men likväl är man missnöjd. Med rimligt stöd av hockeygudarna (eller snarare utan aktivt motarbetande) hade vi haft 20 poäng nu. Legat och myst på 3e platsen. Det är lite småsvindlande ändå, när man tänker på katastroftankarna man hade när först Didde, sen Erixon och Eronen försvann. Vem trodde att defensiven och uppspelen skulle profitera på det, och att det var utebliven målgörarförmåga som skulle bli vårt största problem?

Jag har sagt det förr: spelet Timrå presterat fr o m FBK-matchen är på en ny nivå jämfört med ifjol. Det är rakare, snabbare, finessrikt. Nu syns det verkligen vilken jävla bredd och spets vi har framåt. Man har lyft upp försvarsspelet jämfört med ifjol, och det är ett betydligt kaxigare, mer självförtroendegnistrande forecheckande.
Ifjol handlade allt om att "sätta defensiven", vilket gav ett betydligt lägre utgångsläge och mer ängslig forechecking. Det hamnades på mellis, man blev lättare överspelade, tveksamheter och osynk.
Nu har vi, tack vare att vi blev tvungna att lassa massa istid på Forsmark och Edfeldt, fått ett snabbare och mer konstruktivt spel ut ur egen zon vilket i sin tur släppt lös mer av vår offensiva potential. Vi sköljer ju över motståndarna I match efter match. Rätt så jävla underbart att se.

När målskyttet väl släpper (jo, det måste det göra) kan det här bli en riktigt trevlig säsong.
Intressant och avgörande blir backmatchningen när Dom Tre är tebaks. Jag hoppas att man inte bara rullar tebaks klockan till säsongsstart och petar Forsmark samt sätter Svensson som sjunde. Erixon/Didde i all ära, men jag är livrädd för att vi åter hamnar i egenzonsdräll och sarg-ut.
Eronen hade jag valt före Rindell varje dag i veckan fram tills typ nu, men njae. Nu börjar det lossna lite där. Vi får onekligen en dimension till i spelet av hans rörlighet och offensiva driv.
Och: behåller vi Julle? Har vi råd? Är han ett tillräckligt lyft när/om vi har en full backuppsättning?
Tiden får utvisa. Klart är att han är en mer kompetent tvåvägsback än Erixon. Och mer mångsidig än Eronen.
Här har Kapanen något att fundera på.

Nu hoppas vi att Lundin-gate avslutas med en pudel (och toppas med att hela disciplinnämnden kickas in i skamvrån och ersätts av kompetenta medlemmar), så kan vi ha fullt fokus på kommande nordjyllandstripp.

Hockey, hörrni! Vilken mysig sport ändå!

Vi ligger 7:a, 2 p från 3:e-platsen och 4 från 2:a. Man känner viss frustration, tycker spelet lovat mer än de poäng som ramlat in på kontot. Ingen som helst oro för kval, ja inte ingemansland heller faktiskt. Däremot över att vi kanske inte blir topp 6.
Jo nog har kravbilden förändrats

tjobba: Tjeck! på den.... han leder btw hela SHLs poängliga just nu.

Bragd-Birger: Om inte Juolevi stannar säsongen ut blir det åtminstone lite lättare att få ihop backsidan. Då ser jag Strömberg som 7e back till en början och att man fortsätter ge förtroende till Forsmark och Rindell. Vill vi fortsätta spela på det sättet vi gör bakifrån är nog det ett måste. Men, det skadar ju heller inte att ha en back för mycket när skadorna börjar visa sig igen. Som du säger, Kapanen och Ante har en del att fundera på.

Bragd-Birger: Jaja lugna ner dig tror du är polare släkt eller va fan det är med Edfeldt har not och göra när Didde Erixon Ero är åter konståkning passa han nästa klart slut .

{9908}: det står jag för!

Och vi hade ju problem med effektiviteten även igår - en till match vi dominerade men var en förvaltad LIF-kontring från att spela sudden i. Finns en del att slipa på!

Sen är man ju klart på bättre humör när Timrå vinner, helt immun mot konsekvensresonemang är ingen.

Bee: En perfekt match hade vi gjort 4-5 baljor. Nu gjorde vi 2 och vann ändå, så istället för perfekt får man väl kanske klassa den ”mycket bra” kanske.

Var mer de upprepade lite ironiska kommentarerna om ”otur” när vi stod på 0 mål jag noterade. Men skönt att vi inte hade otur hela vägen!

Men vi måste ju absolut sätta våra lägen. Så mycket bättre spel än så här vet jag inte om man får, och vi skapar ju mängder.

{9908}: Ja, jag tyckte Leksand var rätt trubbiga i sina kontringar (och våra backar gjorde bra insatser), det hade mycket väl kunnat slinka in en puck vid en av de rätt många 3-mot-2:or de fick, TIK hade legat under med 0-1 i andra och då vete fan hur det gått.

Jag tycker vi sätter oss i onödigt svåra situationer i annars bra spelade matcher genom att ha dåligt skytte och vara svaga på returer, helt enkelt. Den här matchen räckte ju två mål till tre poäng, men det är ju knappast SHL-standard.

Bragd-Birger: Bra rutet! Jag säger så här. Jag är team Edfeldt med puck, utan puck, not so much alla gånger.

Bee: Äsch, jag är inte orolig så länge vi styr spelet som vi gör och skapar mängder. Men vi måste ta betalt, sen om det är 2 mål framåt och vi vinner med 1, eller 4 mål framåt och vi vinner med 3 bryr jag mig inte om.

Spännande dock att se något match där vi inte klickar lika bra och får förlita oss mer på kontring. Just nu är det ju vi som sätter tempo och matchbild.

« · 2582815 · »