1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582086 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04

« · 2624142 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
eltifoso: jo men med de förhoppningar vi hade på detta laget, inför säsongen, så känns det ju jävligt surt om vi redan nu bara ska vaska säsongen och se framemot nästa istället. Vill vi vara SHLs svar på Almtuna så kan vi väl börja sälja lite spelare också, så fort kontraktet är säkrat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Zäta75: Har svårt att se att vi ska vinna mot Luleå borta som vi ser ut nu. Det ser ju ut som laget är klara för kval, inte att vi kämpar om slutspelsplatser.

Då krävs det att man vaskar om rejält och kanske bänkar någon. Det är lite tragikomiskt att de som hitills varit bänkade mest är Mieho och Boyce, två spelare som alltid drar på sig blåstället och kör. Sänder lite märkliga signaler....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
tjobba: Jo jag tror att alla vi som följer laget har den känslan. Ante tycker jag har sett trött och glåmig ut sedan första matchintervjun, oavsett seger el förlust. Tror knappt det ger pengarna tillbaka på att Kapanen agerar där innan säsongen är över
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Ja Edfeldt gillar jag. Han är en av de som jag brukar säga går till jobbet varje dag, oavsett hur de andra presterar.

Tyvärr är det andra som inte går till jobbet, vissa verkar ha tagit tjänstledigt.
Hanzl, Lyytinen, Hartman med flera är lite medgångsspelare. Det krävs ofta av dem att omgivningen lyfter sig för att de också ska lyfta sig. Så när laget som helhet spelar bättre brukar de också lyfta sig.

Sen finns det för nuvarande också en kategori spelare som oavsett omständigheter verkar ha väldigt svårt att prestera....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Patrick Polly: Ja men måste nog vaska om lite. Vad har man att förlora på det? Det kan inte bli sämre direkt. REM-kedjan gjorde ju mycket poäng i början av serien. Varför inte byta tillbaka till den igen och Dahlen i 3:e som igår?

Det är iofs ett svaghetstecken från ledningshåll att man inte funnit kedjor med kemi fast halva serien har gått. Det borde man ha hittat tidigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Patrick Polly: Någon som tror på en vinst borta imorgon mot Luleå? Inte många va. Kan Modo så kan vi. Ger det något större vinstchans om vi kör vidare med Dahlen i nygammal omgivning, men det vågar väl inte Ante et al?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
tjobba: ju sämre det går denna säsongen, desto bättre utgångsläge för den kommande tränaren, Guld i vår skulle bara göra bytet märkligt på tränarsidan
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Zäta75: 4e fungerar riktigt bra ihop, så absolut att man kan tänka sig att den får fortsätta tillsammans.

Jag kan också tänka mig att sätta ihop REM kedjan igen eller
Pääjärvi - Hanzl - Wedin.

Det viktiga nu är att man börja vaska om rejält bland de kedjor som inte fungerar för att få en förändring till stånd. Jag tror inte längre på att försöka få igång "dåliga" bärande spelare genom att para ihop dem med presterande. Det har bevisligen inte fungerat, bara "sänkt" de spelare som tidigare spelat bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
mikenomad: Haha, ja, typ. Men jag tycker blicken i spelarnas ögon skvallrar om att saker inte står rätt till. Dessutom finns inte den där äkta glädjen när vi gör mål. Pääjärvi såg rätt allvarlig och purken ut trots att han gjorde 2-1. Kolla när LHC gör mål. Helt annan energi där. Sedan vet jag såklart att det blir en stor skillnad när spelare tappar självförtroendet och att något enstaka mål kan vända på saker och ting. Men, jag är tveksam. Något känns skevt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
tjobba: Vi behöver en till tråd, "Killgissningar"

😁
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Tom Topp: Jag tror så här. De två första linorna har blivit oense. Oense om hur de ska spela, kanske har de uttryckt att de inte känner kemi med varandra. Kanske har de olika uppfattningar om hur de ska spela. De har pratat med Ante, som inte riktigt velat tokändra kedjorna. Ante kanske kommit med inspel som någon/några av spelarna inte köpt, och där nånstans har en schism uppstått. Och nu har det bara fullkomligt knytit sig för stjärnorna som såklart känner att de underpresterar och att de börjar bli stressade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Karlsson74:

Jag är nöjd!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Vargher85: bra analys! Varför är våran topp så medioker? Inte alls dåliga, men mediokra! Och sedan försvarsspelet framför eget mål, mjäkigt vill jag kalla det! Det är för mycket mellanmjölk helt enkelt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Ja -3 igår är starkt av våran världsback stor starka rejäla Edfeldt håller soprent i egen zon 🤣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Håller med majoriteten här om att Ante måste bort så snabbt som möjligt om vi vill nå slutspel.
Om inte tror jag att risken är stor att vi hamnar i ingenmansland?
Tycker att han är riktigt dålig på att coacha laget vilket är nödvändigt på denna nivå med kanske tillräckligt i HA?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Trettio matcher har gått och tabellen har börjat sätta sig. Timrå IK är ett mittenlag och presterar som ett mittenlag. Segrar mot lag som Färjestad, Växjö och Skellefteå varvas med förluster mot Malmö och Modo. Jämnheten saknas. Det är höga berg och djupa dalar.

Det knorras bland fansen. Förståeligt. På papperet är Timrå starkare än på mycket länge och inför säsongen var förhoppningarna högt ställda. Nu är säsongen visserligen inte över och än kan mycket hända, men min magkänsla är att Timrå kommer hamna på play in-plats. Ett steg bakåt jämfört med fjolåret.

Något som slår mig är hur få spelare som glimrat till under säsongen. Egentligen är det bara Simon Forsmark som överträffat förväntningarna, även om också Oliver Johansson och Noel Edfeldt förtjänar beröm för sina prestationer.

I övrigt verkar temat vara "det minsta man kan begära". De bärande spelarna har fått sin släng av sleven. Välförtjänt, bör tilläggas. I besvikelse är det lätt att plocka fram sågen. Med lite distans vill jag hävda att ingen av stjärnorna varit direkt dålig. Men ingen kan anses ha presterat bra. Åtminstone inte genomgående, även om Emil Pettersson och Robin Hanzl haft bra stunder och Anton Wedin bör bedömas utifrån sin skadehistorik.

Någonting kan inte stå rätt till. Det är inte möjligt att i stort sett samtliga spelare i ett lag kan ha ett mellanår samtidigt. Sedan vad förklaringen är kan jag bara spekulera om. Men jag kan i varje fall konstatera att "seriens bästa målvaktspar" inte levt upp till förväntningarna. Att defensiven varit för snäll, framförallt framför eget mål. Att offensiven varit trubbig och att spelet över hela banan saknat intensitet.

Som sagt, säsongen är inte slut, men just nu är intrycket mediokert. Förändring väntar. Nästa säsong. Men vad blir av den här säsongen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Modano: Hehe, nä det menar jag faktiskt inte. Jag tycker Edfeldt gjorde en av sina bättre matcher på länge igår. Sen så säger jag inte att han på något sätt var felfri.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Hahahaha Edfeldt spelade fin konståkning menar du väl sämsta backen I SHL sprätta fint över isen är han bäst på inte ens en back som höjer ett div1 lag. Var sämsta backen i Östersund när han var utlånad ditt ville inte ha tillbaka han på lån igen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Edfeldt gjorde många bra saker igår, jag håller med dig! Sen strulade han ju till det ibland i egen zon, men det är sånt man får räkna med för tillfället när det kommer till honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Dubbeld: Vet inte om det säger mer om mig än Edfeldt om vi har så delade meningar om hans match. Men för att besvara din fråga så är det ju bara att kolla i rubriken på tråden :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Hanzl kunde se less ut redan förra säsongen, så det är inget nytt. Han har bara den uppsynen överlag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Otto1: Tycker du är inne på något intressant här och något man gärna skulle vilja se Ante våga testa. Men tror tyvärr han saknar kulorna för att ställa upp laget såhär.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Otto1: Nä vad fan tror du?

Betyder inte att man inte kan testa den igen? Vi vinner ju ändå inga matcher med nuvarande uppställning.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Edfeldt spelade fint igår? Vilken match kikade du på?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Patrick Polly: Kan ju vara jag som är en cynisk och tråkig syn på spelet, det får vi ta höjd för här, men jag upplever att det varit flera matcher där Hanzl sett ut att vara less som fan. Där han småglider lite in till sitt byte vilket gör att vi hamnar i otakt.

Samtidigt så ska jag dela ut lite positivitet också, Edfeldt spelade faktiskt fint igår :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Turkiska Tiken : "Dahlén - Lander - Hållander"

Tycker du att den fungerade bra?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Känns som att inget kan bli sämre iaf.

Hade kunnat tänka mig att gå tillbaka lite till grunderna som man började med.

Pettersson - Hanzl - Pääjärvi
Dahlén - Lander - Hållander
Wedin - Andersson - OJ
Hartmann - Lundin - Mieho/Boyce
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Otto1: Tänkte lite så jag också. Men blir det för mycket ändring? Jag tycker det kan bli hur bra som helst med att alla stjärnspelare blir utspridda i varje kedja. Modern hockey där varje kedja har krydda.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Hanzl tycker jag inte hängt med huvudet tidigare men igår var det inte på skaft helt klart. Och Antes problem hela säsongen har ju varit att han inte kan coacha baserat på hur man presterar för stunden. Vissa av våra bärande spelare får vara hur dåliga som helst men ändå lira i en 1a/2a kedja samt PP.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Hade velat testa EA tillsammans med Hållander och Wedda då Lander inte är på topp. Då får vi in speed i mitten och nån som kan bära upp pucken, vilket jag tycker EA gör otroligt bra. Samtidigt som Lander får fokusera på det defensiva ett tag istället för att känna pressen att leverera framåt, det kan nog göra honom gott. Samtidigt som EP går tillbaka till kedjan som fungerade så bra i början på säsongen.

Pääjärvi - Hanzl - EP
Hållander - EA - Wedda
Hartmann - Lundin - Dahlén
Mieho - Lander - OJ
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Zäta75: Tror att det är just av denna anledning som Kapanen väljer att se över tränaruppsättningen vi har just nu. Vi behöver någon som vågar ha en tydlig kravställan oavsett vilket namn som finns på pappret.

Ingen är större än laget, alla måste ge sitt för att det ska gå framåt. Vi kan ju titta på NHL som har stjärnor i sina lag som är betydligt mycket större än våra, men som är ödmjuka, jobbar för laget och hjälper varandra att bli bättre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Cobbel: Håller med dig helt och hållet. Med en ny tränare som t.ex Jokinen tror du att de du nämner tillåts att såsa och inte ta hemjobbet? Blir de bänkade om de inte gör jobbet? Ante vågar inte bänka Dahlen mfl. Vågar någon annan det?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
I sista perioden blev det lite av en rockad på forwardssidan.

* Pääjärvi - Hanzl - Wedin.
Vi alla vet att Pääjärvi och Hanzl har något fantastiskt tillsammans.
* Hållander - Lander - Pettersson.
Intakt kedja, behövs något mer där.
* Dahlén - Lundin - Hartmann.
HA-kedjan höll nästan på att leverera 4 gånger om på 1 period. Fortsätt!
* Mieho - Andersson - Johansson.
Bäst på isen igår.

Antingen fortsätter vi såhär eller så ser jag en till ändring.

* Pääjärvi - Hanzl - Pettersson.
REM-kedjan som tog SHL med storm med 20p tillsammans de första 6-7 matcherna.
* Dahlén - Lundin - Hartmann.
Ge dom mer speltid tillsammans.
* Hållander - Lander - Wedin.
Berömda bankkedjan med extrem forecheck!
* Mieho/Boyce - Andersson - Johansson.
Fortsätter dom som igår så lär dom få mer speltid.

Alternativt att man byter plats på Wedin och Hartmann för bättre balans.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Patrick Polly: Jag tycker inte att man ska ändra för mycket i kedjorna. 4:e kedjan har funkat mycket bra. Och det vore närmast tjänstefel att inte fortsätta med Dahlen Lundin Hartmann som spelade mycket bra igår när de fick spela ihop igen. Men är ändå tveksam om Ante vill/vågar fortsätta med den kedjan. Han kanske bara körde dessa tillfälligt tillsammans igår för att få energi. Blir spännande att se. De flesta verkar tro att de inte kommer att få fortsätta baserat på min lilla undersökning igår som fick många likes.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Olle: Tack och lov så bedömer man ju inte en spelare enbart på vad som står i poängprotokollet. Speciellt när man har ett helt lag där det gnisslar.

Jag tycker och har tyckt hela säsongen att Hållander har stått för ett hårt arbete och att han verkligen visar på isen att han vill att laget ska gå framåt. Han gör sina soloräder och försöker bryta in framför mål, han kämpar hela vägen ut i varje byte han gör, men precis som alla andra spelare är han människa och begår misstag. Men du ser fan aldrig den pojken hänga med axlarna och slöåka.

Dahlén, Hanzl och ett gäng andra ser ut som att de sålt smöret och tappat pengarna i vart och vartannat byte de gör och jag är så urbota jävla less på att se den inställningen på isen inför oss supportrar som betalar dyra pengar för att komma och kolla på dem.

Det här problemet är ju mångsidigt och tillsyvene och sist så börjar det hos spelarna själva, vad vill jag sätta för avtryck i laget? Hur vill jag uppfattas? Vad vill jag ska vara mitt varumärke inom det här laget? På tidigare nämnda spelare så känns det som att deras varumärke är att vara lite skönglidare som inte tar hela jobbet.

Och här kommer Antes roll in, han måste förfan skicka signaler till vilka beteenden det är han vill bygga inom laget. Ska man verkligen få fortsätta vara på isen när man byte efter byte och match efter match åker runt som en liten såskopp?

TLDR:
Hållander är med ett fåtal andra en av våra viktigaste spelare i laget och jag tycker att fler borde visa samma pannben på isen som han gör.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Annaaa: Jag tycker också att de som försöker bör premieras. Förslag på kedjor baserat utifrån hur man bidrar i positiv riktning idag.

1 Wedin-Hanzl-Hållander
2 EP-Lundin-Pääjärvi
3 Mieho- Lander- Hartman
4 OJ-EA-Dahlen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Skulle tro att det är på grund av att spelartruppen inte går jämnt med farsan. Tror det är ganska jobbigt i längden. Hur lätt är det för spelarna att lyfta kritik mot tränaren, när sonen är kapten? Det funkar ju inte såklart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Det hackar betydligt i maskineriet just nu, huvva.Det finns så mycket negativt att skriva om våra sk ledande spelare så jag väljer att passa på det, tillräckligt många här inne har redan uttryckt vad jag känner.

De spelare som just nu bidrar i positiv riktning i varje match den senaste tiden anser jag vara:
* Wedin - Jobbar hårt, utmanar offensivt, söker passningar, tar skott. Tillför energi och driv.
* Mieho - Tacklar, bryter uppspel och är allmänt jobbig att möta. Tillför energi och driv.
* EA - Åker skridskor med bra fart, hela tiden, spelar fysiskt. Tillför energi och driv.
* OJ - Åker skridskor med bra fart, utmanar, forecheckar högt, tar skott. Tillför energi och driv.
* Boyce - River, sliter, jobbig att möta, tar egna initiativ. Tillför energi och driv.
* Rindell - Alltid ett offensivt hot. Jobbar hårt i båda riktningarna. Tar skott. Tillför energi och driv.

EP, Forsmark och Hållander bör också nämnas i detta sammanhang men jag tycker de tappat något av stinget de hade tidigare jämfört med de ovan nämnda.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Ja, många skulle vilja ha svar på det. Han lär knappast ha misskött träningen så måste vara något som stör honom privat mentalt. Lander är nyckeln. Får vi igång vår kapten drar han med sig övriga också. Frågan är om vi får igång Lander i år. Det är tveksamt tyvärr då det inte har skett än mer än tillfälligt vissa matcher då han har gjort bra aktioner.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Mmm, det är 10000 kr frågan för mig också
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Zäta75: Men hur kan Lander blivit så jäkla dålig över en sommar bara? Han känns ju inte som en kapten längre när man ser honom på isen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
DenRöda: Ja Dahlen och Ante verkar inte dra helt jämnt, det har jag märkt sedan ett bra tag tillbaka. Något skaver där verkar det som. Om det har med Lander att göra eller fler saker låter jag vara osagt.

Det som ändå glädjer mig igår är aktioner från EA och OJ som tar initiativ. EAs mål var mycket snyggt. Men vi behöver få upp alla på den nivån. Det verkar saknas gnista hos många som spelar halvhjärtat. Jävlaranamma saknas det märks tydligt. Måste till förändringar annars kommer vi inte att vinna många matcher resten av säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Modano: Det anmärkningsvärda igår var Dahléns kroppsspråk i slutet av matchen. Främst när Ante gav instruktioner innan Juel skulle ut. Det verkar vara något som gnager där.
Ändå blev han klart bättre i 3e kedjan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
roger_sundsvall: Tror nog att vi inte behöver vänta redan till nästa år på vad Kapanen ska göra. Tror att det kommer att hända saker rätt snart. Målsättningen är slutspel, topp 6. Då måste man göra det som krävs. Vi har förstärkt laget och borde kunna vara minst lika bra som ifjol.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Bara inse truppen är så jävla överskattat sämst backarna i SHL och Forwards där bäst före datum gått ut på MÅNGA. Slutspel bara att glömma nöjd med ingenmansland jag för det här laget klara inte ett negativt sådant. Sen så jävla många som tror Kapanen är någon Gud som gör allt så bra ser endast Lyytinen och i visa stunder Rindell som lyckade värvningar resten bedrövligt dåliga BARA pengar inte klubben de offra sig för han har mycket ATT bevisa Kapanen än. Bla hur jävla lång tid ska det ta att få in en back på lån åtminstone tills vidare som de flesta lag agera direkt på upp till bevis för helvete stoppa blödningen NU
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
jhnd91: tycker Lander och Andersson skulle byta plats. Mer fart och tryck i den kedjan då kanske. Låt de som sliter och kämpar få byta plats med de som inte presterar just nu
Fast då blir ju de andra kedjorna påverkade kanske. Bökarkedjorna blir ju svagare kanske. Vad fasen ska dom hitta på??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
denna säsong är att överleva
spännande o se vad kapanen gör nästa år
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Det är väl självklart att saker inte funkar optimalt när Kapanen så tidigt bestämt ett tränarbyte. Det spelar ingen roll hur "skön" Ante m team är, men om vi ska vara ett SHL- lag, så anser han att dom inte räcker till.... punkt!

Minns säsongen efter Zäta drog till Nhl och Kapanen var med i truppen, det värvades ett gäng relativt okända snubbar från när och fjärran, men största avtrycket gjordes ju av tränaren som kom in, Lill-kenta, han lyckades slipa många kolbitar till diamanter, och han minns av många som en av de bästa tränarna vi haft i Timrå.
Man behöver alltid en "bra" ledare, Ante har varit jättebra, men i en lagsport där lagdelar förändras, kommer det en tid då man måste gå vidare, och även ledare/tränare måste bytas ut.
Jag vägrar att tro att det vi ser nu hos våra hemvändare är deras maxprestation, det måste finnas mer, men det nuvarande tränarteamet verkar inte all lyckas locka fram det för närvarande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Olle: Inga renodlade boxplayspelare? Har du sett Hållander och Landers defensiv? Dom är ju given i boxplay.

Det är inte upp till mig att lösa det, men förslagsvis Dahlén som playmaker istället för avslutare. Lander på bänken i PP och Hållander kvar framför mål.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2024-01-04
Nisse1: Som sagt, kanske var förväntningarna alldeles för höga? Vi trodde vi köpte toppspelare men fick breddspelare.
Låst ämne

« · 2624142 · »