1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581403 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08

2627572 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Turkiska Tiken : Ahti är inte Centermaterial enligt Oinkarna. Bättre ute på kanten där han tillför mer i spelet. Kan förstå det också med tanke på tekningstatistiken.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Jämtlandsfil: Kommer inte ihåg vem som sa det först men farsan brukade alltid repetera;

"Du kan inte bara släppa pucken och köra, du måste spela hockey också."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Nog fan jobbar laget hårt nog. Problemet (ett av) är att dom spelar en hockey just nu, i långa stunder, utan någon som helst finess och system. Då blir det bara en massa hårt jobb hit och dit, mestadels utan belöning.
Vi skulle behöva komma dithän, och jag tycker att laget har de kvaliteterna, att vi kan vinna matcher mer på skills/spelsystem/taktisk triumf osv.
Det gåår liksom inte att brunka sig till semifinal.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
JanneH: Ante har tappat media crewet. Det måste vara en spricka mellan dom. Faan också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Tallnäs: uj , en dark horse
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Andersson: Lätt. Erik Andersson. Den såg man inte komma.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Missa inte detta. Bortamatch hemma - enda sättet att få se en vinst i SCA-arena! MoDo - Timrå 17 Februari KL 18, SCA Arena.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
bar mofftak: Ahti Oksanen kanske är på Kapanens radar. Har sagt att han inte ska vara kvar i Oskarshamn nästa säsong. Luleå har nyligen visat intresse, samt andra klubbar. 5 år yngre än Hanzl. Finne. Stor och stark. Producerar bra. Lär kosta dock.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Pinaceae: Jag kommenterade den "insatsen" som Erixon stod för (mycket ilsket bör tilläggas) vid 2-3 målet. Ett sånt sanslöst uselt misstag som gör hemma på ungdomsnivå SKA bara inte få ske!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
erathoo:
"
Fråga, ska verkligen Erixon gå ut mot skytten så långt där när Hartman är på väg dit? Ska inte Erixon hålla koll framför kassen? Svensson täcker ju Tambellini, vilket han måste, så ...?
"
På 2 - 3 målet måste ju Per prioritera om när Erixon går upp mot skytt. Passningsvinkeln till 91 är avsevärt sämre än till målskytten. Han har tid att göra den omprioroteringen men hamnar på mellis.

Var någon annan match där det istället hackades på Eronen men även där var Per på mellis. Han har inte riktigt varit där sedan återkomsten från skadan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
mikenomad: Bara ett gissningsforum! Inte killgissas det här inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bragd-Birger: "Eftersom det här officiellt är ett killgissningsforum these days"

Haha en passus men har HS n å g o n s i n varit nåt annat än ett gigantiskt killgissningsforum? 😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
JanneH: Ska vara ärlig, har ingen aning om vad han har gjort efter de sista bakom tallarna avsnittet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Dubbeld: "Timrå IK tappar sin "content creator" Kevin Blomkvist"
nu börjar raset...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Andersson:
Mvp
Plats:
1 Sebbe Hartmann
2 ….
3 ….
4 ….
5 ….
6 ….
Osv osv
Ner till
38 Emil Pettersson
39 ….
40 ….
41 ….
Osv osv
86 Noel Edfeldt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Andersson: Forsmark kanske?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
MVP denna säsong är klurig , om man fick rösta hur skulle ni välja då ?

1 Emil Pettersson
2 Robin Hanzl
3 Tim Juel /Jonathan Dahlén / Joonas Lyytinen ????
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
DenRöda: Jag är övertygad om att det är centersituationen som förstör väldigt mycket för våra "spetsiga" spelare. Vår enda spelskickliga center är 35 år och han har börjat tappa fart för länge sen.

Centerjakten inför nästa säsong blir väldigt avgörande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
En ändring imorrn . Åke Unger kommenterar istället för Johan Edlund . Klar förbättring . För övrigt håller jag med snacket här idag . Emil är vår MVP hittills
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Synct: Jag tror snarare att man använt honom i ett fel system. Lätt en av SHLs snabbaste spelare tätt efter Nygård. Just nu är han en brunkare bredvid Lander och Pettersson. Byt plats på Lander och Hanzl kanske?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Synct: Jag har inte dragit några slutsatser, jag har ställt motfrågor och sedan gjort ett ifrågasättande gällande vilka grunder du kallar honom för usel på, givet de förutsättningar som fanns. Något otydligt?

Missade vart du sa att han blivit bättre, eller var det när du sa att Boyce hade haft samma produktion givet samma istid? Lite oklart där.

Nej, jag är inte Hållander med tackar för komplimangen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Cobbel: Jag tyckte att han var ganska usel i början av säsongen, vilket många andra också var, bättre om du läser det jag skriver ordentligt än att plocka ut ord och göra egna slutsatser av det. Nej han är absolut ingen usel spelare, han är en mycket bra spelare, men har mer att ge.

"Skönt att få stämpeln usel då."

Är du Hållander?

"Usel på vilka grunder"

Att ingenting hände och han producerade ingenting, och var inne på en massa baklängesmål, han är en av de högst betalda.

Bara för jag säger att en spelare varit usel ett tag så har jag inte stämplat spelaren (som du sa ordagrant) som usel för all framtid.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Synct: Usel på vilka grunder?
Att han kommer in i nytt lag med nya kedjekamrater, ska lära om att spela på stor is från att ha spelat på liten is de senaste säsonger, nytt spelsystem, ny tränare, allting nytt och landar i en kedja som hackar fram?

Skönt att få stämpeln usel då.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Rallarn: Jag tycker EP har varit den bästa spelaren utan tvekan, och ingen har varit särskilt nära, inte bara poängmässigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Cobbel: "Bästa spelare hittills denna säsong", må hända men det säger inte speciellt mycket.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Cobbel: "Att jämföra Hållander med Boyce tycker jag är lite av en skymf (no offence Boyce) till de skills som Hållander tillför gruppen."

Jämför jag verkligen de rakt av när jag skriver 2.0? Jag jämför slitvargen i dom och hur dom kör, där är de två ganska lika. Men Hållander är självklart en mycket skickligare spelare, men det vill jag se mer av.

Sen så som Hållander producerat så vettefan om Boyce inte hade gjort 6+6 också med samma istid och kedjekamrater, så mycket tycker jag att han underpresterat. Men det har många andra också gjort. Innan det ramlade in lite poäng och mål så tyckte jag att han var ganska usel faktiskt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Synct: Att jämföra Hållander med Boyce tycker jag är lite av en skymf (no offence Boyce) till de skills som Hållander tillför gruppen.

De enda likheter de delar på isen är att de alltid står upp för ett hårt arbete som aldrig går att ifrågasätta. Att Hållander sen är drabbad av att hela laget gnisslar kan inte han lastas för imo. Till en början så envisades Ante med att spela honom med Lander & Dahlén innan man fick tummen ur och flyttade in EP där istället.

Sen har väl inte HELA kedjan med H-L-EP rosat marknaden heller, men tycker det är hårt att lasta honom för det. Hållander har väl varit en av våra bästa spelare hittills denna säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Patrick Polly: Håller inte med om att Hållander varit en av de bästa, tycker han varit en lite Boyce 2.0 (mer 1.5) motorn går för fullt hela tiden, han gasar och kör, men det händer för lite produktivt. Med intensiteten och skickligheten han har borde han kunna skapa mer och vara ett större utropstecken, nu känns det mer som en bil som kör full gas på 1:ans växel, ibland hoppar en högre växel i och det händer saker, men allt för sällan. Vet att han inte är en en poäng per match spelare, men han har mer att ge.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bragd-Birger: bra sammanfattat. Jag tycker inte heller vi ska glömma att spelmässigt har vi tappat en topp 3 center i SHL och fått en till albin lundin (inget ont om abbe dock).

För ett lag som Timrå IK påverkar det mycket när det dessutom är kaptenernas kapten och en tilltänkt härförare. Att vara 6a utan en toppcenter är faktiskt rätt bra (förlåt Hanzl men du är inte topp topp i min bok)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bucker: Håller med, tycker Hållander varit bra, en av de bästa i år. Men i den omgivning som han fått så är det inte helt lätt att lyckas....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bragd-Birger: Det kan nog ligga en hel del i det du beskriver. Bra inlägg tummen upp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bragd-Birger: Svensson ville vinna poängligan och
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Timrå IK tappar sin "content creator" Kevin Blomkvist
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
JanneH: jag gissar att det finns en splittring i truppen samt med Ante vad gäller spelsystem. Vi inledde säsongen med en helt annan offensiv hockey, och jag skulle vilja påstå att matcherna vi gjorde fr o m den första FBK-matchen och sisådär fyra matcher framåt spelmässigt är det vassaste sedan 07/08. Tyvärr tog vi, som bekant, "inte betalt". Man gjorde osannolikt lite mål sett till chanserna som skapades, och man hade svårt att hitta den defensiva balansen och straffades bakåt.

Därefter bestämde man sig för att tajta till grejerna, vilket I princip innebar att man återgick till fjolårets defensiven-först!!!1-hockey.
I mina ögon är det tydligt att de olika spelsystemen uppskattas av - och passar för - olika delar av spelartruppen. Jag t r o r att spelare som Jonte, Hanzl, Lundin, Svensson t ex föredrar den mer offensiva hockeyn och blev förbannade/frustrerade när man gav upp den.
Jag t r o r å andra sidan att spelare som Erixon, Lander, JJ föredrar fjolårshockeyn.
Sen har vi så klart en stor del av truppen som köper läget oavsett och som helst ser att alla slutar gnälla och dra åt samma håll.

Eftersom det här officiellt är ett killgissningsforum these days fortsätter jag att anta att ovanstående är anledningen till att Ante inte får förlängt. Hans hockey är inte den offensiva, frejdiga utan mer den disciplinerade och defensiva. Därav svårigheterna med att få hemvändarhockeyn 2.0 att flyga. Och, givetvis: att han fått en numerärt undermålig samt kvalitetsmässigt svag backsida att jobba med.

Ante känner sig förmodligen sviken. Dels av Kapanen, som givit honom rätt pissiga förutsättningar samt inte backat honom, dels av spelare som exempelvis Jonte. Nu utgår jag enbart från mig själv, men hade jag varit Ante hade jag varit störd på en spelare som vill spela en viss typ av hockey samtidigt som spelaren ifråga inte presterar särskilt väl i det systemet (är oerhört ineffektiv framåt och orsakar mål bakåt).

Om nu ovanstående, helt icke-fakta-baserade, antaganden stämmer blir det lättare att förstå varför det ser ut som det gör på isen. Vi har en trupp som inte drar åt samma håll, vilket i sin tur gör att man inte spelar som ett lag där ute. Irritation och frustration dränerar energi, drar ner humöret och minskar spelglädjen.

Ungefär så är min tolkning av läget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Håkkybåkky: Jag tror ändå många av oss delar din betraktelse!
Och som jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag det vore ett FETT jävla bra steg om vi bara kunde slipa bort de matcherna där laget ser energifattiga ut. Förluster får alla lag acceptera och ineffektivitet är fan inget man fixar över en dag men se för faan till att vara proffsiga nog att inte klappa igenom så totalt som t ex Malmö borta innan jul.
Jag landar i att vi måste höja vår lägsta nivå först innan vi börjar kräva att vi ska vinna matcher med 10-0 och att varenda forward ska toppa poängligan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
De flesta här, inklusive jag själv, är besvikna över säsongen hittills och anser att vi underpreserat, Efter senaste tidens matcher är det till och med katastrofvibbar. Man känner sig uppgiven och ser bara mörker. Men, trots detta ligger vi alltså 6:a...

Vi måste ha en hög kravställning om vi vill fortsätta ta steg som förening, men det kan vara nyktert att ta ett steg tillbaka för att få lite perspektiv. Vi har gjort en imponerande resa sedan 19/20 och ligger nu på kvartsfinalsplats för andra året i rad. Hade någon påstått detta för fem år sedan hade jag bara skrattat och himlat med ögonen.
Resan till framgång är sällan spirak, utan det finns motgågnar på vägen som behöver hanteras och övervinnas.

Ovanstående är alltså inte ursäkt, utan snarare en betraktelse över att vi vill mer trots en fantastisk utveckling över de senaste 5 åren. Och det glädjer mig något oerhört!
Låt oss nu vända på den här skutan och börja plocka 3 poängare igen.
FORZA TIMRÅ
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
tekarn1968: ja jag tycker vi fokuserar på tok för mkt på enskilda spelares prestationer. Börjar man kolla statsen så ser det ju helt OK ut på de flesta och kanske t o m bra ut på spelare man tycker är undermåliga (JD). Jag tycker vi måste lyfta blicken och inse att det är hela laget som underpresterar (vilket känns konstigt att säga då vi ligger 6a). Om det är pga av backskador, spelsystem, Ante-gate eller nåt annat vet då inte jag men om vi åtminstone kunde slipa bort de matcherna där laget ser så in i helvete energifattiga ut så vore det ett bra steg framåt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Zäta75: Laget mår inte bra, och då påverkas alla delar i spelet mer eller mindre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Labban: Ja, de flesta anfallen slösas bort. Man blir tvingade att dumpa ner pucken och sen jagar man och är inte först på pucken. Sällan man lyckas låsa fast den i anfallszon och väldigt få längre anfall. I bästa fall vinner man en 50/50 duell och vänder upp mot blå och försöker hitta ett omöjligt pass diagonalt eller dräller med pucken och tappar den.

Vi borde kunna utarbeta något som funkar bättre med det spelarmaterial vi har kan man tycka.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Bucker: Ja, hårt jobb men skulle vara intressant att veta hur mycket det kostar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Barkborren: Wedin har väl inte direkt underpresterat? 8 p på 16 matcher. Plus att han kom tillbaka till laget efter en längre skada. Skulle tycka att han ändå får godkänt om han nu inte blir skadad igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Barkborren: Våra forwards är ganska ensida faktiskt. Det du säger om Rindell stämmer men han är väl typ bättre än alla forwards på att vårda puck och skapa sig själv yta. Har vi någon forward som på ett framgångsrikt sätt skapar sig yta när de tar sig in i offensiv zon? Tycker ofta det blir antingen att de fastnar i köttmur i mittzon eller dumpar puck, sen händer inte så mycket mer. Förvisso ligger det på backen som lägger passningen också, men varför kan inte forwards komma ned och möta upp så kommer man med flygande anfall istället för att fiska smörpass på blå som kanske funkar bra nästan bara mot hawaii-lag som oskarshamn? Vi har några forwards som inte vet vad pausera innebär heller så vi går miste om många chanser där vi kan skapa ytor men istället bajsar bort anfallen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Barkborren: Hur har Pettersson underpresterat? tror du han ska göra 60 poäng per säsong, han ligger där han ska ligga
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Barkborren: Om det är som du säger, hur tycker du Timrå skall spela då om du får vara Ante för en kväll?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Otto1: Vi har ju ett gäng spelare som underpresterat poängmässigt
Lander
Pettersson
Dahlen
Hållander
Hartmann
Wedin

Tror mycket ligger i vårt sätt att spela, att det inte passar dom helt enkelt.
Större delen av bytena i offensiv zon så läggs det mycket kraft i sarghörnen. Täcka puck, hålla undan motståndare och vrida o vända för att få ner puckar till back där dom flesta skotten täcks bort. Är väl bara Rindell som har förmågan att skapa nåt där bak.
Ante har gjort bra grejor, det ska man inte ta ifrån han. Defensiven har blivit bättre bl.a

Men det behövs en tränare som har lite mer pondus som vågar ta tuffa beslut. Bänka spelare som inte gör jobbet, är man 5 man på isen då ska fan dom 5 göra ett lika hårt jobb.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Herminator: Tyvärr inte. Min mamma däremot har det.

Kan man dela abonnemang?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Rip Kirby: Du har inte Tele2 som TV-operatör då?
Då ingår Viaplay.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
JanneH: Lyckades tyvärr missa första avsnittet i den serien (som jag tycker var skitbra!) och jag har inte Viaplay. Tittade på resterande avsnitten på TV3
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Rip Kirby: kunde så klart ha varit värre. Vi kunde ju ha haft Rögles stjärntrupp och deras tabellplacering. Fast fortsätter trenden så byter de väl snart plats med oss. Nä usch vad negativ jag är nu. Tror jag måste se om slagsmålet mot Brynäs från Börje the Legend för att pigga upp mig lite 😆
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2024-01-08
Rip Kirby: Hållander spelar i ett lag där ingen av medspelarna heller är uppe och snuddar på personbästa vad kommer till antalet poäng än så länge. Det han är bra på är att spela ett spel som gör att laget kan vinna matcher och det gör han varje dag, tyvärr ser det ibland inte ut på samma sätt hos andra i laget som har gjort fler "poäng" än honom. Där i ligger problemet hos dagens Timrå, klona hans och vissa andras pannben, då skulle vi vara ett riktigt topplag.
Låst ämne

2627572 · »