1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580919 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22

1924953 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Axle San: vad är så hemskt med det
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: om ett lag med säkerhet skall åka ur varje år så måste tv-pengarna fördelas om mellan SHL/HA samt arenakraven/SHL-licenskraven arbetas om, annars äventyrar man klubbarnas existens. Många lag som åkt ur har stått på ruinens brant.

Misstänker att dom rikare klubbarna inte är speciellt intresserade av att dela med sig av tv-pengarna till dom hockeyallsvenska klubbarna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Tikkare: Du är absolut inte ensam med att vurma för detta med direktupp-/nedflyttning, vilket förvånar enormt. När höll hockeyn senast på med sådant? Kval och slutspelsupplägg ÄR väl vad hockeyn handlar om? Finns det överhuvudtaget något finare än en bäst av sju-serie?

HA skulle bli stora vinnare i och med att den serien är i stort sett helt befriad från riktig rivalitet just nu, något som aldrig kommer kunna spira så länge det inte finns något riktigt att tävla om. Utöver detta så tycker jag att det rent sportsligt är en kanonlösning att man bara korar två riktiga vinnare totalt sammanlagt i SHL/HA. Grundserien har alltid handlat om att nå bästa placering för att sedan behöva stå för den absolut främsta prestationen i slutspelet. Vinner man grundserien i HA och ändå misslyckas med att gå upp trots att man får hemmafördel och får möta det sämst seedade laget hela vägen så förtjänar man inte att gå upp.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Tikkare: Hemskt förslag, knappast bättre än dagens virriga upplägg.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
TimraStockholm: så här ska det vara enligt mej.
Lag 14 åker ur direkt. 1a lag i HA går upp direkt. Lag 13 i SHL får kvala i bäst av 7 mot lag 2 i HA. Lag 11 och 12 kör en kvalserie mot lagen 3 och 4 i HA..det skulle sätta lite schwung på en rätt så tråkig bottenkamp som det är nu i SHL. Plus att dom fyra första lagen i HA har chans att gå upp.!
Skulle blir ett bra drag på läktarna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Så ser förslaget ut
SHL

52 matcher i grundserien, slutspel med play-in (lag 7-10 i åttondel och lag 11-12 har spelat klart). Kvartsfinal, semifinal, final.

Vinnaren är svensk mästare i hockey.

Play-out där lag 13-14 i grundserien spelar i en serie av bäst av sju matcher. Förloraren degraderas direkt till Hockeyallsvenskan.

Hockeyallsvenskan

52 matcher i grundserien.

Slutspel precis som i SHL. Vinnaren i finalen går direkt upp till SHL.

Play-out precis som i SHL. Förloraren degraderas direkt till Hockeyettan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: Ett upp ett ned, det räcker gott så, enkelt och rättvist.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: Ser att jag skrivit fel, sist i miniserien skall naturligtvis möta 2:an i HA slutspelsserien
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Axle San: 1 åker ut med säkerhet , 1 går upp med säkerhet sedan kan det bli att ett till ramlar ut och byter plats med de som blivit 2 i HA slutspelserie
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: Nej det klarnar inte, ett lag ska upp och ett ned. Med ditt tillägg så kan två lag gå upp och ett åker ned eller två lag åka ned och bara ett ned eller? Sen är det konstigt om vinnaren i miniserien kan åka ur.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: Sjukt snygga ställ Frölunda har förresten !
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: Så om man vinner den miniserien blir man belönad med att kvala mot HA-lag? 🤔
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Axle San: Nej inte det jag säger heller. Det skall vara precis som förslaget, men med tillägget att vinnaren i mötet mellan SHL lagen 13 & 14, sedan borde möta lag 11 & 12 och vinnaren i den miniserien då skulle möta det lag från HA som blir 2:a i deras uppflyttningsserie, i ett kval om ännu en plats i SHL/Nedflyttning till HA - Klarare så ?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Gorkyman: ”I playout kunde det väl vara så att 13-14 möts i bästa av 7 och förloraren åker ur. Vinnaren möter då 11-12 och vinnaren där får kvala mot 2:an i HA's slutspelsserie. Då har ju alla ngt att spela för, efter grundserien :-)”

Hur menar du? Ett lag ska upp och ett ned, SHL lagen skall inte kvala mot HA lagen ju
Kommentera


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
TimraStockholm: I playout kunde det väl vara så att 13-14 möts i bästa av 7 och förloraren åker ur. Vinnaren möter då 11-12 och vinnaren där får kvala mot 2:an i HA's slutspelsserie. Då har ju alla ngt att spela för, efter grundserien :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Så här blev alltså förslag på Playout för SHLs del.

Lag 13-14 ska spela matchserie bäst av 7 där förloraren degraderas till Hockeyallsvenskan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
palleparling: det säger ju hur jävla sjukt SHL är. SHL känns inte häftigt längre. Det fattas nåt. Svensk hockey överlag känns tråkig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Hardegård känns inte SHL-mässig.
Molinder känns inte SHL-mässig.
Söderberg känns inte SHL-mässig.
Drugge känns inte SHL-mässig.
Jalasvaara känns otränad.

...Och nu skador på Falk och Printz.

Vi skulle behöva SJU nya backar! 😱
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
mikenomad: det jag tycker man kan fråga sig är varför Timrå ska sälja aktier när man driver skutan som ett illa skött familjeföretag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Heisenberg: såhär är det: vi möter Frölunda borta den 21 december, för att sedan bara fyra omgångar senare möta dem borta igen den 5 januari.

Inte direkt den kortaste resan heller...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
palleparling: Såg att vi har två bortamatcher mot Frölunda inom loppet av nio dagar eller något sånt där, väldigt märkligt var det i alla fall.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
palleparling: Konstaterade det längre ner. Omgång 19 i morgon, vi möter Frölunda första gången i omgång 24. Nästan halva serien, det är sjukt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Efter imorgon har Timrå mött Rögle 3 gånger, men inte mött Frölunda en gång! Bra upplägg... kul o möta Frölunda 4 gånger på kort tid sen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Heisenberg: Jodå, jag är med :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Heisenberg: Ja, ursäkta, det jag skrev var inte riktat mot dig så du vet.. :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
kulltorp: Skrev att jag var sarkastisk. Skrev även precis de du säger fast med andra ord..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Heisenberg: Hur kan Drugge hamna som nån sorts räddare i nöden? Hans deltagande kommer inte att lyfta oss ett smack tyvärr.
Däremot ska han absolut matchas bättre, och mer i PP såklart.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
jå1: Hade gärna sett denna förstärkningen på backsidan, stor, stark, massor av erfarenhet, lite missnöjd med sin nuvarande arbetsgivare och kommer inte få fortsatt förtroende hos dito.
Tror dock det kontraktet blir en utmaning att lösa i förtid, man kan ju alltid föreslå ett byte, en snygg frisyr, prydlig mustasch och 15 aktier i mellanskillnad plus vad man råkar ha i fickan?
AGERA NUBBEN!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
TIK-Lund: Bra jobbat! Statistik ljuger inte och är värdefull att ha tex för pp/bp, tekningar, målvaktsjobbet, utvisningar per spelare,speltid,gjorda mål/assist. Den kan också ge indikationer på hur laget ska formas för att uppnå bästa resultat (vilka spelare passar bäst med varandra) Sen vet vi ju redan att det är på hemmaplan vi är starkast och det är där vi tar mest poäng (viktigt alltså att vi gör bra matcher hemma i första hand) Målvaktsspelet kan vara avgörande men ofta får en bra målvakt mycket bra hjälp från sina backar ( Henrik Haukeland ifjol)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
jå1: Var mest en pik mot hur han behandlas, med inslag av sarkasm. Däremot bör han få mer istid nu, och utöver det vore det på plats med en bra värvning för ovanlighetens skull...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Heisenberg: Näe, ser hellre något etablerat namn!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
jå1: Vi kan väl värva den där Drugge från Utfryst IF? Han bör vara billig, hört att han inte får spela i sitt lag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Dagen till ära tänkte jag bjuda på lite stats som är lite intressanta, håll till godo:)

Av de fyra centrarna som tekat mest i laget Rensfeldt, madsen, EB och Olofsson fördelat på offensiva/defensiva tek blir den sammanlagda mängden 883st. 264 av dessa har varit i offensiv zon och hela 619 i defensiv.

E.B är vår bästa offensiva tekare av dessa fyra (60%), följd av Madsen (55%). Palmberg tekar i första PP och ligger på runt 58% och har bara 5 tekningar färre än EB i offensiv zon totalt (22 rsp. 27st). Filip Hållander har vunnit alla sina 4 i offensiv zon hittils i år.

Rensfeldt är bästa tekare defensivt på ca 53% och Berglund tvåa på strax under 45% dock ligger de andra övriga centrarna på runt samma procent som E.B.

Statistik som sticker ut är rensfeldts 45% i offensiv zon i kontrast till 53% i defensiv, till skillnad från övriga lagets tekare som är bättre i offensiv zon med runt 8% skillnad.

De två bästa backarna sett till Corsi (andel skott framåt i 5 mot 5) är Kinnvall och Hardegård på 48% resp 45%.
Och på forwardssidan hittar vi Törnqvist 47% och Ohlsson 46%.
I snitt ligger laget på runt 41%, på 14e plats finner vi exempelvis Wedin med 41%, efter spelare som Printz på 42%.
En spelare skall ligga någonstans mellan 40 och 60% i Corsi.

Intressant att notera är Close Corsi statistiken (När matcherna står och väger typ) Då Kinvall höjer sig nästan 7% och är lagets enda spelare över 50% på 54%.
Molinder spelar även han anmärkningsvärt mycket bättre när resultatet inte runnit iväg, nästan 5%(fr 38% till 43%).
Laget i stort höjer sig ca 2-3% när matchen inte runnit iväg.
Undantaget spelare som istället sänker sig vid tightare resultat är Berglund, Boyce, Wedin och Falk.

PDO (tur eller överprestation/underprestation) 98-102 är riktvärden över vart en spelare skall befinna sig som inte över/underpresterar.
På listan hittar vi 5 spelare över 102:

Laxen 106
Jallasvaara 103
Rensfeldt 103
Ohlsson 103
Wedin 103

Under 98 finner vi 8 spelare:
E.B 96
Falk 96
Olofsson 96
Palmberg 94
Molinder 93
Söderberg 93
Gallo 92
Blomberg 92

Övriga ligger på den nivå man kan förvänta sig.

Av de tio spelarna som lyfter mest istid har bara Laxen och HåLarssa plus i +/-.

Powerplay
Flest poäng har Palmberg gjort, överlägset, 7 tot. På delad andraplats finner vi Wedin och Rensfeldt på 4p.
Bland backarna är det Kinnvall som leder på 3p (3 mål, flest i laget) och Hardegård/HLarsson på varsin assist.
Statistik som sticker ut i PP är att Kinvall har en målfrekvens på 43% per skott, och då har han skjutit fler skott i spelformen än exempelvis Wedin som har en målfrekvens på 17%, Palmberg ligger på 14%.

De fem spelarna som lyfter mest tid i Powerplay per match samt tid i PP för att det skall bli mål:
Laxen : 3.04 - 4.05
Kinnvall 2.19 - 6.17
Wedin 2.09 - 5.51
Palmberg 2.0 - 4.52
Hållander 1.45 - 7.50

Mål/kortast tid i PP: Laxen och Palmberg
Mål/längst tid i PP: Gallo (22.10) Olofsson (13.04)

Palmberg har varit delaktig (fått ass. eller mål) på alla poäng PP formationen gjort när denne varit på isen (7). Wedin alla utom en(7), Kinnvall 4(7) Thörnkvist 3(6) och rensfeldt 1(5). Dessa fem har högst +/i PP.

Boxplay fem spelarna med högst minus samt tid i BP för att det skall bli mål och istid i spelformen
Printz - 8 - 4.30 - 2.23
Falk - 7 - 4.51 - 2.03
H.Larsson - 7 - 4.23 - 1.51
E.B - 7 - 2.52 - 1.13
Boyce - 5 - 4.03 - 1.21

Statistik som sticker ut är Hardegårds istid i BP/minusmål 8.10!!! (överlägset bäst i laget)
på andraplats hittar vi Rensfeldt på 6.52 med samma istid i snitt i spelformen per match (1.17).

Sammanfattning:
Rent statistiskt är våra två främsta forwards på över 15 matcher spelade Henrik Thörnqvist och Vilmos Gallo/Hållander i 5 mot 5 framåt. Defensivt Boyce och Madsen.

Bästa backarna är alltså Kinnvall och Hardegård i 5 mot 5 framåt och Jallasvaara Hampus Larsson bakåt.

I special teams är bästa forwards framåt som spelar över 1 minut i snitt i spelformen per match (pp) Palmberg och Salomonsson och bakåt (Bp) Rensfeldt och Madsen

Bästa backarna framåt i special teams (PP) är Kinnwall och Hardegård, bakåt (BP) Hardegård och Falk.

Eftersom Drugge har varit en het potatis de närmaste så ska jag ge hans stats separat: Corsi 39% (19e i laget) Fenwick 40% (20e) Räddningsprocent när spelaren är på planen 94% (4e i laget) och PDO 98 (15e i laget). Sammantaget rent statistiskt varit i klass med Jallasvaara framåt och bakåt i 5 mot 5, dvs inte så smickrande framåt men desto bättre bakåt.

Kaijser och Jansson är inte medräknade i laget.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Framgår inte speciellt mycket hur Nubben agerar men vi kör den anyway!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Axle San: ge Kinnvall tid och utrymme i anfallszon, och han kommer med största sannolikhet göra något bra av det. Sätt han under press och i tidsnöd, och han blir lika initiativrik och snabb i tanken som ett rådjur i strålkastarljus.

Han har dock goda möjligheter att bli en bra, spelande back på den här nivån. Han måste få misslyckas. Tyvärr blir varje misstag som görs i egen zon så extremt kostsamt för det här laget, vilket är hämmande. I ett topplag hade han kunnat utvecklas på ett annat sätt. Dock hade han i dagsläget varit ganska långt ifrån att ta en plats i ett sådant.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
JanneH: Kinnvall har talangen men som en spelande offensiv back så får han problem i Timrå med det lilla puckinnehav de har. Likt Djuuse i SAIK så kommer Kinnvall att bli kanon i ett bra lag tror jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
mikenomad: Vi ligger iallafall 2p före Mora och bara 1p efter Örebro i tabellen. Dessutum har vi nu 2 MEGAVIKTIGA matcher på hemmaplan där vi är starka (Rögle imorgon och Örebro den 1/12). Om vi vinner dom 2 så ser det ganska bra ut. Vi släpper dock in alldeles för många mål bakåt och där måste Freddan och Nubben hitta en lösning snabbt alternativt att vi i snitt gör 5-6 mål framåt per match vilket är svårt. De 5 framgångsfaktorerna som behövs för att vi ska lyckas (videon med Luckner from min 5.55). Det + att alla offrar sig för laget där spelarna hjäper varandra ( vi förlorar många 1 mot 1 dueller) samt smart coachning (Freddan) är ett vinnarrecept! Spelarna måste också bli bättre på att teka vilket är av avgörande betydelse i MEGAVIKTIGA power och boxplay! Men det viktigaste av allt; Vi får aldrig ge upp. Det svänger snabbt i hockey!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
JanneH: "Folk fattar inte" säger Nubben. Hur korkat och ickekonstruktivt är inte ett sånt uttalande? Det är exakt så ledare i föreningar där nåt är ruttet uttrycker sig.
FÖRKLARA DÅ FÖR I HELVETE!!!
Redovisa, fram med korten.
Har god lust att skriva att jag inte lägger en krona till på det här laget innan det gjorts....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Tikkare: Om några år kanske vi tittar på Kinnvall på samma sätt som vi idag ser på Markus Högström, dvs som gör 30 poäng på 52 matcher i ett topplag i SHL och är helt dominant. Men idag känns han mer som Högström gjorde när han spelade i Timrå och var så dålig att han lånades ut till Bobbarna.

Just nu är det pinsamt uppenbart att vi har en backsida som inte ens skulle hålla för topp 8 i allsvenskan!!!

H Larssa = bra back men skulle han platsa i topp 4 hos något annat SHL lag?
Janne Varskajagvara borde vi bryta med direkt. Söderberg UTKLASSAR honom just nu!

Orkar faan inte ens gå igenom alla men jag börjar stämma in i ut med Harde, in med Drugge kören jag med.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Alltså jag fattar ju att jag inte fattar....det kan man inte när man inte har någon insyn. Men utifrån min högst begränsade horisont i ämnet ter det sig oerhört märkligt hur ett avancemang till SHL samma säsong som cmore dränker SHL-lagen i pengar (även oss trots att ca 6 miljoner gick till KHK. Blev väl ändå mellan 30-40 miljoner om siffrorna som nämnts stämmer) får till följd att vi ställer ett SÄMRE lag på isen jmft med det vi hade i HA....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
kulltorp: Det är inte det minsta roligt att bada i stora bassängen när man inte bottnar och inte kan simma. Mitt hockeyintresse drunknar, jag vill tillbaka till barnbassängen...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
kulltorp: Det här är med all säkerhet det sämsta laget Timrå någonsin representerat högsta serien med.

Något annat: Spelschemat....alltså hur jävla illa var spritfesten när det sattes ihop?? Efter 23 omgångar har vi alltså inte mött alla lag i serien (Frölunda saknas). Men vissa har vi då mött 3 ggr (Rögle tex) och övriga 2 ggr...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Timrås stora värvningar är spelare som tidigare spelat i botten lag, Rögle Jalasvaara, Rensfelt, Collberg och Karlskrona Madsen, Printz, Sedan har både unga Ohlsson och Falk floppat fullständigt och med en keeper med aggretionsproblem så jag då blir det det denna smörja.

Dessa herrar jag nämner ovan är inga ledande spelare idag men grundtanken var så och resterande trupp behöver att dessa leder laget så att övriga truppens HA spelare får chansen att växa in i SHL, varför annars är dessa rutinerade spelare värvande till Timrå?

Det gör dessutom ont att se att Hållander och Olofsson inte alla lyckas för stunden heller.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Smokey: Alltså, jag kan inte låta bli att engagera mig...
När man som jag känner att man hellre vill att laget ska spela i Allsvenskan än se detta haveri i SHL, då är det ngt fel.
Vad faan har hänt?
Freddans ledarskap, Nubbens värvningar, klubbens marknadsföring, spelarnas inställning!!

Hybris??

Man kan ju som du skriver åtminstone falla med flaggan i topp! Visa att man ger allt. Då är det ok att falla för att man inte räcker till.

Men denna gegga av sörja som visar upp sig får mig att längta till allsvenskan igen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Jag skiter faktiskt om vi förlorar drösvis med hockeymatcher i SHL.

Men jag skiter inte HUR vi förlorar hockeymatcher i SHL.

Att likt virriga höns bjuda på regelbundna plattfall i match efter match ger en obehaglig och galen känsla av genomklappning och mental härdsmälta.

Det här laget tränar på heltid. Grunderna i hockey borde dom kunna. Följa instruktioner från tränare? Borde fungera. Taktik borde man kunna nöta in som olika mönster. Ser vi några spår av det?

Jorå. Ibland gör vi faktiskt det. Men, sedan kommer misstagen. Gärna i flock. Därefter kommer paniken. Alla dessa burskydd och märkliga uppspelsvägar rakt åt helvetet. Torsk i tekning efter tekning. Backar som glömmer allt vad markera och försöka vara på rätt ställe innebär.

Blankt i pallet helt enkelt.

Kalla in en psykolog. Hitta rätt mål. Och om någon inte KAN eller VILL försöka spela hockey? Mindre tid eller ingen alls på isen under match tills detta beteende förändrats eller försvunnit.

Ge oss lite frid. Förlora åtminstone med stil!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Den enögde:

Aldrig skrivit att han är topp 3 bland backarna i plusminus. Enligt Corsi är han topp 3 och det jag skrev var att han hade 10 spelare efter sig i plusminusstatistiken, inget annat.

Vad ni än tycker och tänker så är Hardegård en viktig spelare för laget. Det är fakta.
Kommentera


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
Den enögde: +/- är en irrelevant statistik då mål är en händelse som sker så sällan. Titta istället på när skotten tas då spelaren är på isen, där snackar vi många händelser använda som statistiskt urval. Därför finns. Corsi, Fenwick och sånt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2018-11-22
nectis: Freddan är slut..Thelin kan gå hem och hålla på med sitt jävla hår. Ring Peo "Gud" larsson.
Kommentera

1924953 · »