1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581411 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02

2664612 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Charliejfz: Snällt av dig. Men långshyttan har mer i division 1 att göra än vi i ett slutspel. Blir mäkta imponerad om det blir kvart ens för tiken
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Vore kul om Brynäs spelar SHL nästa säsong. Spännande slutspel för dem. Tik bör väl kunna nå en semi i år om allt stämmer. Dessa lag tror jag det står mellan. FBK, Lakers Saik, Frölunda och Tik.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Laken: Det har varit mycket gegga, helt klart
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Sputnik1: Detta har jag sagt länge. Det pågår en rovdrift på unga talanger i Sverige. Helt sjukt! Lustigt att han nämner exakt de klubbar jag sagt. SAIK, Örebro och Växjö
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Ni får säga vad ni vill men jag gillar matchavsnitten av Timrå på Youtube.
Bra jobbat känner jag. 😎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
usproperty: Jag har varit inne på det spåret förut med PP formationer.
Kör Wedda-Lander-Hållander i en kedja.
Sen EP-Hanzl-Dahlén i den andra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
roger_sundsvall: som någon annan skrev förut, varför inte köra på med samma kedjor i pp som normalt i matchen. Sämre kan det inte bli.....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Sputnik1: Intressant kring det här med att locka till sig lovande talanger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
p.p sorgebarn hela året
samma med straffar,envisas o köra samma
hela tiden,för attan släng in några andra
nån match coach är han inte
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
roger_sundsvall: Ante skulle ju hitta på något nytt i PP In med OJ? Nej Lundin…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
neutral: det är nog så

-vi har har väldigt bra forwards
på backsidan är vi sämre, de visste vi innan
men varför funkar de inte?
så dåliga är vi faktiskt inte
ja tror ante&co spel ide,som inte funkar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Labban: Walli och Alvarez fysik är saknade helt klart
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Laken: 2024 måste man kunna spela fysisk ishockey och jobba över hela banan och dessutom våga gå på mål. Det är det som är fel med vårat lag, vi är lite för mesiga. Det är liksom ingen slump att ibland då det gått trögt har en sån som Andersson den ledande spelaren framåt(innan Hållander vaknade till). Förra året var det Walli som var en sån spelare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
TIK_TIK: har aldrig nämnt eller trott att sm-guld ö.h t. varit rimligt. Däremot top 6.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
roger_sundsvall:
Några reflektioner efter att ha sett alla matcher hittills i år.
Tycker att laget gjort fantastiskt bra ifrån sig oftast men samtidigt riktigt dåligt stundom. Nu fokuserar jag på dåliga saker/situationer som jag funderat ofta på.

Ett par-tre forwards (alltid samma) gör inte jobbet hela vägen när man skall checka eller åka ikapp och blocka sin kille. Man sluter åka skridskor och kör den så kallade åkstilen ”pumpen” eller ”köttbullen”

www.youtube.com/watch?v=-oWZ68SbLH4

Vidare så verkar det som att nästan alla avslut i anfallszonen (både 5-5 och PP) skall gå via EP och JD.
Som (när dom får pucken) bromsar ner tempot något så otroligt vilket gör det mycket lätt för motståndare att markera ut dom. Sedan avancerar nämnda spelare in mot mål och avlossar skott som alla inklusive målvakt är beredda på. Målis t ex går ju ut och täcker av så det lilla nät som eventuellt syns bakom honom är minimalt att få in en puck på.
JD är en bra skytt men om han annonserar i ST (ironi) att han skall skjuta så gör han inga mål.
Här ligger en hel del på lagledning/tränare att steppa upp och förändra. Är det för många heliga kor
som är orsaken eller? Vilket annat lag som helst skulle ha gjort en del förändringar vad gäller spelare som inte presterar men inte TIK. Varför? Det är ju professionell hockey man sysslar med och ibland måste man lägga känslorna åt sidan för att nå framgång/resultat. I princip är det ett företag som måste utvecklas och förnya sig. Vilket företag idag använder fax som egentligen är otroligt driftsäkert och stabilt men det finns ju annan teknik (tror ni förstår poängen)
Inför dom sista matcherna innan eventuellt slutspel så behöver nog många steppa upp några steg.
Det som gör mig frustrerad är ju att man vet att killarna kan om dom vill och det suger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Chrille: Nä, vi tappar dem till andra klubbar.

Hildeby t.ex
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
En fundering: Har Timrå någonsin fostrat en riktigt bra målvakt? Toresson är det närmaste jag kommer på. Sehlstedt tänkte jag, men är tydligen norrifrån
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
att ante inte får förlängt
kanske det kapanen har insett
antes spel system
fått ut för lite av truppen
-playin mot modo
sen växjö, vore helt ok
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Kort intervju med Dallen

"I år har säsongen inte gått som Dahlén önskat.
– Den har varit sämre från min sida, det är inget att hymla om. Det har inte gått som man velat, men laget är ändå där och nosar på en kvartsfinalplats, det hade varit kul. Det hade varit bra för laget, men jag vet också att jag nog har högre förväntningar på mig själv än vad omgivningen har. Men det klart viktigaste är att det går bra för laget.
Östersundssonen har noterats för 28 poäng på 48 omgångar, 14 färre än ifjol. Med ett fåtal matcher kvar av grundserien har Timrå alla möjligheter som finns att knipa en direktplats till kvartsfinalen, menar Dahlén.
– Vi har allt i våra egna händer."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
TIK_TIK: Tror starkt på att alla ger godkänt för jobbet I händelse av SM-guld. 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
TIK_TIK: Nån som har en aning??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
TIK_TIK: Oj vad konstigt det blir i texten jag skrivit, styckena går ihop bokstäver dyker upp där dom inte ska vara??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: Oj, här var det negativt. Vi måste ha i åtanke att det är 13 lag till som slåss och är jämbördiga med varann. Med allt elände med backsidan under hela säsongen och vi slåss om en sjätte plats så är jag mer än nöjd. På många härinne så är det bara guld som räknas redan efter den tredje säsongen i SHL. Avtalen skrivs och man kan aldrig veta hur det kommer att se ut med facit i hand. nnVi kommer även nästa år att ha ett SHL lag är väl en positiv sak att njuta av. Tänkte få fram en mening som generellt alla tycker är bra eller? nnÄlska och njut av vad TIK åstadkommitndom här 2 säsongerna. Hela föreningen och allt vad det innebär sliter och jobbar för att få oss supportrar nöjda. nnTyvärr så är det nog ett jobb som aldrig kommer att godkännas av vissa oavsett hur bra det kommer att gå framöver.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Laken: godkänd men inte mer hittills
har fortfarande inte fattat antes spelsystem 🤯
därför många har underpresterat? hm*
nå knas är de
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Zäta75: jag har en Leksands polare som hoppas vi kan köra en due - due i sista matchen och spela bort LHC från topp 6
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Laken:
Dahlens - 8 hittills i år är fan inte ok för en som tjänar "ryktesvis" 350 tovor i månaden .
Blir nog ett jobbigt uppvaknade med ny tränare nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
jå1: Nej, jag ifrågasatte inte värvningarna när de presenterades. Jag trodde inte att man två säsonger i rad skulle misslyckas med backsidan. Den har varit väldigt skadebenägen, men inte räckt till ändå.
Jag trodde inte att Dahlén skulle klappa i hop denna säsong, oavsett om det är skada, avsaknad av form eller brist på intresse. Efter en darrig start har åtminstone Lander och Hållander steppat upp.
Jag trodde inte att det skulle hattas med J.J och T.J. Jag trodde att Timrå med hemvändarna skull få fler än Hållander (i år) och Dahlén (i fjol) som spets. Resten blev i princip framspelare. Jag trodde att Timrå skulle ha två producerande kedjor, nu har vi en. Nu sitter Timrå i en sits där man, i princip, inte kan förstärka laget på minst en säsong, kanske två.
Minst en säsong framåt torde blir en till likt denna någonstans mellan 6-10 plats.
Enligt oraklet L. Backlund är det ingen fara för budgeten. Törs man tro på det?
Har Jokinen full koll på detta lagbygge?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Alltså om man ska se på säsongen med objektiva ögon så är den godkänd, inte mer. Det som gör mig frustrerad är att det känns som att det finns så mycket mer att få ut av detta lag… Jag tror att det är där mycket av frustrationen ligger.
Laget har liksom inte kuggat i på hela säsongen.
Målvakterna ha blandat och gett, skadehelvetet på backsidan och forwardsstjärnor som underpresterat.
Om allt hade kuggat i så hade vi varit ett topp 6 lag - det är vi inte nu. Kom ihåg att Wikegård tippade att vi kunde ta guld inför säsongen om vi fick allt att stämma.
Vad gäller vår coaching så har den varit obefintlig under de matcher när spelet havererat. Man har låtit det rulla på. Ibland har det visat sig vara rätt beslut men allra oftast har det slutat med förlust.

Finns mycket att förbättra om man vill etablera sig som ett topplag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
JanneH: Om det går som jag hoppas vinner vi mot Oskarshamn och LHC förlorar mot Frölunda. Då ligger vi 1 bakom LHC med 3 matcher kvar.

Då står vi inför en väldigt avgörande match på torsdag borta mot Linköping. Förlorar vi den är det i stor sett kört att komma topp 6. Vinner vi däremot kan vi säkra topp 6 om vi också vinner mot Luleå hemma i näst sista matchen och LHC förlorar den omgången.

Vi har haft svårt mot Linköping och inte vunniit mot dom ännu i år. På tiden nu. Ser redam fram emot den matchen. Men först måste städa av Oskarshamn
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
jå1: Skulle ju vara intressant att ha sett tongångarna om vi var i Rögles sits med deras budget. 😅🙈

Ja eller HV71 med 70 mille spenderade. 🥴
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: Japp, det är väldigt många lag i ligan som satsar men inte vinner alla guld för det. Sen är det väldigt lätt att sitta och klaga med facit i hand. Åter igen, ifrågasatte du värvningarna av hemvändarna när dom presenterades?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: Vi kan värva smart!
vi har en bra grund att stå på.
Även om vi anser att vi underpresterat så ligger vi ändå i nivå med vår spelarbudget som är på 7:e plats i SHL.


För att ta nästa steg så behöver vi bli en klubb som är attraktiv att komma till. För att locka till sig spelare som. lekkerimäki etc till förmodat överkomlig lön.

Förstå att ha haft en spelare som honom som point i vårt PP.

Förhoppningsvis blir Jokinen tränaren som kan hjälpa oss att ta ytterliggare steg och som kan utveckla spelare vi värvar till att ta steg. Om inte för att hjälpa oss till att ta guld, så i allafall att ta steg till NHL och välbehövliga NHL utbildningspengar in på kontot.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
jå1: en satsning som inte slagit fullt ut hittills, och som gör att det inte finns pengar att förstärka med kommande säsonger. Vare sig i försvar eller anfall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Zäta75: ja vi har Oink hemma medan LHC har VF borta och LIF har Rögle borta. Förutsättningarna för att vi ska täta till luckan som skapades igår känns bra men tyvärr har Leksand 3 av 3 hittills mot Rögle denna säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Otto1: Lite märkligt att Wedin inte är med? Har väl bäst poängsnitt i hela laget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Sputnik1: Ja, dom är inne på det med i motiveringen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Otto1: Nåja, Hållander känns väldigt snålt rankat på..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Aftonbladet har rankat SHL:s 50 bästa spelare över hela säsongen. (Pluslåst)

Timråspelare på listan

21. Filip Hållander

Vände hem efter två säsonger i Nordamerika som årets stora nyförvärv i Timrå med stora förväntningar på sig. Den förhållandevis blyga placeringen på den här listan beror på hans tröga inledning. Återkomsten till SHL var en omställning, men efter nyår har han varit en av ligans allra främsta spelare. Kan i sina bästa stunder beskrivas som en urkraft på isen och har nästan på egen hand ansvarat för Timrås målproduktion den senaste tiden.

24. Jonathan Dahlén

Under säsongen har både han och laget haft svackor och toppar. Nivån på Jonathan Dahlén har varit något lägre jämfört med förra säsongen. Emellanåt har han flyttats runt i formationerna och hamnat längre ner i banan. Ändå är han otvivelaktigt en av SHL:s främsta skarpskyttar. En ovärderlig symbol för Timrå.

33. Anton Lander

Har kanske haft bättre sportsliga säsonger, men leder Timrå på isen och vid sidan om. Nyttig över hela isen och behärskar alla spelformer. Sådär fura-stark i kroppen och ibland känns det nästan som en omöjlighet att ta pucken av Timrås lagkapten.

46: Emil Pettersson

Timrås förste forward på den här listan, men inte den sista. Bidrar över hela banan, även om han har sina främsta styrkor i spelet med puck i offensiven. Ser ut att komma upp i 30 poäng, vilket är en fullt godkänd säsong och i paritet med förväntningarna vi har på honom. Den nyblivne 30-åringen var så högt som tvåa på den här listan för tre säsonger sedan, då han sedan vann SM-guld med Växjö. Har en förmåga att höja sig ytterligare i slutspel, vilket han visat tidigare säsonger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: ” Det måste betyda att vi får vänta några säsonger tills, de tydligen, sanslöst dyra hemvändarkontrakten går ut innan det kan satsas.”

Vad kallar du hemvändarna för om inte en satsning?

Satt du och skrev att det var ju synd att det värvas hemvändare istf att satsa när dom presenterades eller?

Hade man inte värvat hemvändare hade man behövt värva in annat som förmodligen pressat budgeten lika mycket.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
JanneH: Jaha grappar nu är det Oskarshamn hemma och en måstematch. Inte fan ska vi inte lyckas att ta en 3 poängare där om vi gör jobbet och målvakten inte misslyckas kapitalt. 9 ggr av 10 ska vi vinna
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: ja och en viktig förutsättning för att vara ett bra hemmalag är ett vasst PP. Just nu har vi tyvärr ett kasst PP och istället för att känna publikens stöd så känner man en press att inte göra dem besvikna. Hockey är nog den lagsport som mest handlar om psykologi, av alla lagsporter. Både vad gäller laget som helhet men även individuella spelare. Lås upp nyckeln till ett effektivt PP och vinn hemma är nog bästa receptet om man vill locka folk till matcherna
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
angeroath: Absolut. Det först och främst. Vi behöver sluta upp. Dessvärre har vi en öite för bekväm supporterskara överlag..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
angeroath:

Jag tror värdet av sponsoravtalen inte är så beroende av personer på plats, för det man söker är ju exponering utanför via artiklar, bilder, tv sändningar osv. Tror man helt enkelt måste jobba med att få in fler sponsorer och hitta sätt att krama ut mer från de existerande och hitta varianter av sponsoravtal.

Hur är det i Timrå när ni inte äger arenan, tillfaller intäkter för kiosker, merförsäljning i restaurang, uthyrning av kommersiella utrymmen mm klubben eller är det ägaren av arenan som tjänar mest på detta?

Klart man vill ha fullsatt i sin arena varje kväll och ha ett bra drag men på det stora hela när klubbarna omsätter en bra bit över 100m är det man får i ökning av 500 fler åskådare ganska lite i procent.

Ja medlemskap är en sak att jobba med, men samtidigt måste du ha 10.000 nya medlemmar för att öka intäkterna där med 3m.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: Ja, medelpadingens medgångssupporterskap är ett tungt ok att bära för vår kära klubb.
Hatar fan folk.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Rytter: om vi utgår från din beräkning så kan du ju lägga till merförsäljningen, värdeökningen på sponsoravtalen som blir av mer folk i arenan (högre intresse= högre sponsoravtal) plus medlemskapen som jag nämner (minst 300kr/person)
Och vips så har du täckt kostnaden för en spelare av den årslön du pratar om :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Att höra Lander säga "fucking..." femtielva gånger var en ny upplevelse.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
Nisse på Mon or: In med O-J på Dahlens plats så blir det bra!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
angeroath: För att publiken ska gå pä matcherna, måste laget visa intresse av att vinna hemmamatcherna. Det glömde L.Backlund i sin "analys". Det börjar bli många säsonger sedan som Timrå var ett fruktat hemmalag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2024-03-02
angeroath:

Det där mer att få mer publik slår ju rätt lite ändå på totalen och svårt att öka sitt snitt så mycket att man kan handla 2 spetsspelare för att spetsa till laget.

Säg att ni höjer snittet med 500 åskådare (vilket skulle ge 90% beläggning som får anses bra) och en biljett i snitt kostar 250 kr (vet inte priserna exakt så en gissning, men ståplats drar ju ner snittet lite). Räknar inte med ev. kringförsäljning i arenan.

Det blir 500 * 250 * 26 = 3.25m

Låter ju som mycket pengar, men ta en toppspelare som har 300tkr/mån, då är bara lönekostnaden för klubben 420tkr/mån, sedan kanske de har andra saker som bil, boende, bonusar i sitt kontrakt.

Man får alltså en toppspelare i ca 7-8 månader för den summan.

Det är sjuka pengar vi pratar om i en hockeyklubb.

Känns som att sättet att generera mer pengar mer ligger i kommersiella ytor, sponsorer, restauranger mm. Det är där det gör skillnad i ekonomi för klubben och man måste försöka hitta dessa extra intäktsströmmar och maximera dem.
Låst ämne

2664612 · »