1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

576240 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15

2128734 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Jensen_12: ja Walli försökte kanske se lite skön ut där?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Lub: ja, men samtidigt kunde Walli åkt för unsportsmanlike misconduct då han kollar på motspelaren och ger ett glädjevrål. Så kanske lika bra att domaren släppte den situationen helt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JonteD: jag tycker vi ska bojkotta Belarus men inte för att de är en rutten diktatorstat utan för att de stal OS guldet från oss med sin lucky shot i Salt Lake
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Sputnik: Jag håller med om den beskrivningen. Men det känns mer som fysiska frågor än själva tekniken i hanteringen av pucken.

Själva förmågan att dribbla och ha pucken under kontroll ger jag helt klart Gretzky13 högre betyg i.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Lub: Lär nog inte bli nått VM i Vitryssland till slut. Skoda plus Nivea drar in sin sponsring ifall det blir av just där. Självklart skall det inte spelas nått VM i den diktaturen och det förtryck som pågår där just nu!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Jensen_12: Apropå tacklingen efter målet, är det tillåtet? Jag räknade med en utvisning i det läget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JonteD: Delar din uppfattning, märkligt att de får arrangera VM.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: En liten undran hur många av oss glada timråiter tycker att Sverige ska bojkotta Wm i Belarus??? Jag anser att de borde Sverige göra för att det som sker där e inte OK!!!😈😈😈
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: Den där coronan orkar man inte ens höras talas om längre. Som en sommarhit som aldrig försvinner...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Olle: Råder det några som helst tveksamheter kring att det är Lundin som är vår förstacenter? Mer än att han stått listad i andrakedjan under de senaste matcherna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
TD: Vem i vår förstalina petar han? Dahlén? Lundin? Lööke?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Knylan: om Olofsson är mogen nog att spela förstacenter, då är han mogen nog att bedömas som en förstacenter. Eller kanske snarare: Freddans val av Olofsson som förstacenter skall bedömas. Det är inte Olofssons fel att han inte är en center för dom två första linorna men det är freddans fel att han spelar honom som en sådan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
TD: Persson 1 mål 1ass hittils
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
kulltorp: nä, hade Jonte haft samma offensiva talang som Gretzky och Ovetchkin hade han med fördel kunnat fortsätta vägra åka över egen blå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Jensen_12: Instämmer helt angående Ragnarsson (även kring Walli, givetvis), och det är tydligt vad mer kontinuerlig speltid kan göra med en spelare. Han jobbar på med sitt eget spel i sin egen takt och om det stundtals såg väldigt rörigt och obeslutsamt ut för bara några matcher sedan så har han fått ordning på det mesta nu. Ingen back som gör mycket väsen av sig, men han blir allt mer slipad i avvägningarna.

Det är viktigt att man kommer ihåg vad vissa spelare är i för ålder också, det går inte att komma i från. Vi har några spelare som varit bofasta på seniornivå i flera år nu, trots att de nyss fyllt senior. Det är lätt att glömma bort mognadsaspekten då, och att en sån som t.ex. Olofsson fortfarande bara är 21, trots att det känns som att han är +25 med tanke på hur länge han varit med. Alla ska givetvis förtjäna sin egen istid utifrån prestation, men i någon samlad bedömning av en spelare så måste man alltid ta med vad som egentligen går att kräva av en spelare i en viss ålder.

Det är lätt att hylla ex. Albin Lundin och att dissa Olofsson, men att samtidigt glömma bort att Lundin är fyra år äldre. Båda spelarna har egentligen lika mycket seniorerfarenhet från samma nivå, men att Olofsson blandar mer i sina beslut och insatser är att betrakta som fullt logiskt. Har man någonsin varit 21 år själv så förstår man detta. Sen säger jag inte att Olofsson inte ska kritiseras enligt samma ram som alla andra bara för att han är väldigt ung, men faktum är att han och Lundin är våra två i särklass mest skickliga offensiva centrar. De ska styra våra två mer renodlat offensiva kedjor, att vi sedan rullar på vingarna är väl mest ett sätt att variera vårt anfallsspel som stundtals gick lite i träda omkring årsskiftet.

Hellre att vi testar några varianter nu, i händelse av att vi exempelvis skulle drabbas av skador senare under säsongen och att vi först i det läget ska börja laborera med killar som inte lirat alls med varandra under säsongen. Matcherna vinns ju ändå, vilket säger en hel del om slagstyrkan och den nivå vi håller totalt sett.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Spock: Då är vi nog oense denna gång helt enkelt.🙂 Tycker Walli är stark med puck och är bra på att utmana i en mot en. Stark kring sargspelet med. Tycker inte förövrigt nån riktigt lyckas i andra PP formationen, så där finns mycket att förbättra. 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Sputnik: Tycker Walli är en bra defensiv forward. Men han var dålig i Powerplay igår och även i uppställt fem mot fem-spel i offensiv zon.

Han besitter ingen imponerande puckkontroll och passningarna är lite trubbiga.
Jag förstår varför Reinhardt var den som fick flytta upp i kedjorna här om sistens.

Reinhardt är helt enkelt bättre med puck än vad Walli är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
kulltorp: Nej, inte så att defensiven är Ovechkins starkaste signum heller precis..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Bragd-Birger: Jag är både för och emot att Jonte lägger mer energi på defensiven, på bekostnad av offensiven. Jag fattar att det är detta som alla säger till honom att han måste träna på för att ta steg uppåt. Men frågan är vad han kan utvecklas till offensivt om han får spetsa till den ännu mera, i ett lag där han kan få den rollen.
Ingen jämförelse i övrigt, men Gretzky la inte mycket tid i defensiv zon under sina matcher....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Jensen_12: Håller med till fullo! Har faktiskt varit lite rädd att Walli skall ha börjat tröttna efter att han match efter match visar framfötterna men inte riktigt fått belöning för sitt slit och fått komma upp i hiarkin. Gillar verkligen Wallis inställning efter läst denna artikel. Det visar att det finns en harmoni i truppen där alla verkligen är beredda att offra sitt ego för framgång. Det kan ta detta Timrå långt i år. 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Måste bara vädra lite allmänt här nu, inte specifikt denna match.

Senaste matcherna, när Ragnarsson fått spela mer då hardegård är skadad, tycker jag han tagit ett kliv i rätt riktning. Jaga blir inte alls lika nervös när han är på isen. Bättre passningar, bättre beslut på hela banan etc. Tror han kan växa en del innan det vankas slutspel, vilket känns väldigt bra.

En annan spelare som kanske gått lite under radarn för många är ju Walli. Har alltid gillat hans hårda arbete både offensivt och defensivt. Ganska fysisk, aggresiv spelare. På senare tid har han blivit lite grisigare, och det gillar jag. Mer trashtalk, knuffas lite efter avblåsning. Guldstjärna för sitt målvrål igår, tydligt riktat mot Anderberg som han tjivats med kort innan, som blev sur och tacklade Walli efter målet.

Kul att se denna utveckling hos lite mindre framstående spelare. Kan bli riktiga jokrar på resan mot slutdestinationen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Bragd-Birger: Absolut det är också en del i det hela. Lätt att stirra sig blind på att Jonte inte gör lika många mål eller skapar lika mycket avslut på egen hand. så man glömmer ibland bort att han har ett gudabenådat spelsinne och passninsspel trots allt. Tror ändå killerinstinkten kring mål kommer komma fram när det blir slutspel. Även om Jonte lägger mycket mer energi över hela isen som sagt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
stoff: Been there Done that.... vill inte ha honom
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
stoff: haha nej tack
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Edvin hedberg ledig nu, skulle va en bra värvning
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Sputnik: det är väl ganska tydligt att Jonte försöker utvecklas som spelare i år. Ifjol var han typ aldrig över egen blå, och kontoret var i en fiskarroll mellan röd och offensiva. Ca 90% av energin allokerad till offensiva initiativ.

I år har han försökt bli en mer komplett forward, med bättre spel utan puck. Där har han en bit kvar, men det är en stor skillnad jämfört med ifjol. Att det påverkar hans offensiva tunnel-fokus är tydligt, men balansen kommer. Han har Hartmann som ett bra exempel att jobba mot där, även om fysiken skiljer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Sputnik: Ja det tror jag med :) garanterat! Men tycker överlag att han verkar offrat lite av killer-instinkten till fördel för det defensiva och passningsspelet. Han blir väl såklart en jämnare och bättre spelare på det viset, speciellt om han ska till NHL. Men det tar inte bort att han kan skjuta mer och ta mer initiativ mot kassen som föregående år. Igår kändes han dock lite mer självisk igen, det gillar jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Heisenberg: Tror och hoppas det kommer lagom till slutspelet. Den bästa Jonte är han är lite tjurig och har fightingfacet på. Nu betyder matcherna "ingenting" knappt och Jonte behöver inte klämma i mer än nödvändigt då Timrå är det jagade laget i år. Innan så var ju topp 2 livsviktigt tex. Han har ju varvat HA redan ett par ggr och serien är bara en transportsträcka i år. Lägg därtill att publiken saknas så den lilla extra pulsen som kanske behövs finns ju inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
tjobba: Ja, han var otroligt nära på att göra ett extremt vackert mål när han tog i initiativ och drog en back och fick fri gata mot mål. Mer sånt! Tycker den delen av hans spel försvunnit lite nu när han utvecklat sin defensiv och blivit mer av en speluppläggare. Svår balans dock, men jag hoppas han kan kombinera alla delarna så han kan vara mer dynamisk och intiativtagande i anfallszon. Sedan kan han ju givetvis bara ha en svacka också, men jag tycker inte han har samma killer-instinkt mot mål detta år.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
jå1: Mer Dahlén som har en svacka sen ett tag. När han vaknar kommer vi ha 2 riktigt farliga kedor istället.
Svårare för motståndare att plocka bort än en enskild kedja eller spelare. Men enligt TD så har vi ju inte så bra målvakt. När J.J nollade "seriens bästa målvakt" så flyttas fokus nån annanstans. 😋
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Jag älskar Jonathan Dahlén. Men var det någon mer än mig som tyckte att det var riktige Jonte speciellt i andra perioden igår? Då hade han en ruggig skridskoåkning och växlade upp och var lurig med pucken. Jag har saknat det i ganska många matcher även om han producerar poäng. Men speciellt i andra perioden igår tyckte jag det var Jonte till hundra procent, även om det inte blev några poäng.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
TD: Fast Mora är ju inte så framgångsrika ändå?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
TD: Vi har ju seriens på papperet bästa förstafemma när dom får spela ihop. Dom ligger 1,2 och 4a i poängligan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
TD: Ja jag ser inte riktigt vinsten av att sära på Dahlén-Lundin-Lööke. Kemin som finns där är grym även om de hade lite stiltje på slutet. Tycker absolut de ska paras ihop igen i god tid innan slutspelet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: vi går alltså inte in för spetskompetens nu vill få fler att leverera, men när det drar ihop sig vill det nog till att ha en förstklassig 1 femma typ vad Bik Karlskoga som är bäst i serien nu vänta och se.. se på Mora har Persson m fl i 1a den levererar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
SSK i morgon lär bli en helt annan historia än våra möten i inledningen av säsongen då vi vann komfortabelt med 6-2 resp 4-0
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Känn dä börj kännas å brännas å lukta SHL.🥳
Lönnå gick varm på Grammofonen inatt å dä rann lätt.
Imorgon kom Kringlorna å dä blir en tuff batalj!
Nu ladda vi tusen till topp å tå.
Vi ä Timrå IK å vi ger aldrig ALDRIG upp...!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Olle: Jag tycker att vi Timråiter sett bevis på att, det handlar om att få momentum. Det avgör oftast en matchserie. Få det lilla psykiska övertaget på motståndaren.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Knylan: Håller med om Victor Lindelöf jr. Tyckte han såg riktigt kantig ut i första hemmamatchen, yr och gänglig. Men igår såg man att det finns potential, bra förstapass och bra skridskoåkning. Skulle behöva bygga på sig lite mer då han är lite väl klen i närkampsspelet dock. Men para ihop han med en defensiv back så kan det nog bli bra. Skottet hoppas jag vi får se mer utav också, speciellt i PP som du säger. Jag är optimistisk, han lär vara väldigt billig också, sedan vill han ju stanna.

En sista sak, kan någon ta bort #38 från point i PP? Varför står han ens där? Han kan inte skjuta direktskott, har inte sett han ta ett enda skott på dom matcherna han har stått där ens, han blir inget hot. Det enda han gör är att passa Lodin som i sin tur antingen skjuter i täck eller utanför. Där måste vi ha någon som kan knäppa puckarna på mål, helt lönlöst annars. In med Fille Filur eller nån och bygg från högersidan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Timråhej: Otroligt intressant tycker jag. Killen blev klar i måndags och har nu snittat omkring 20 minuter på två matcher. Hetluft, deluxe. Han försöker ständigt göra något kreativt med pucken och fick ändå iväg tre skott på mål ikväll, varav två slagga som mycket väl kunnat leta sig in (minns inte riktigt det tredje skottet?). Innan den här tvåveckorssejouren är slut så kan jag tänka mig att det är han som står på backplats i PP1. Inte för att Albin Carlson gör bort sig eller är dålig på något sätt, men det känns betydligt mer intressant att se vad Lindelöf kan åstadkomma från den positionen, i den där omgivningen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: Vad sägs om det vi sett av Lindelöf hittills då? Inte spetsbacken man hoppats på men om ekonomi finns tycker jag att vi bör förlänga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Olle: har svårt att se att vi inte skulle vara så pass fundamentalt mkt bättre än resten av HA lagen att vi skulle torska en bäst av 5, å då tillhör inte jag nån av munterjökarna här inne på forumet direkt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: Absolut men finalen spelas ändå i bäst av 7. Ju längre matchserier desto större chans att det fundamentalt bättre laget vinner. Känns lite obekvämt att möta BIK eller Löven i en bäst av 5, då har man inte råd med lika många ”stolpe ut”.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: Jo, det verkar fungera för de flesta utom just nämnde Olofsson. Ja det hoppas jag verkligen! 😁
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Heisenberg: skiftet i kedjorna var nog mer avsett att väcka laget som helhet. Verkar funka än så länge så Freddan kanske inte är så dum som somliga av oss tror (mig inräknad). However, när laget ska toppas är det Dahlén, Lundin, Lööke som gäller!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Olle: ska vi gå upp måste vi slå alla lag. Visst kan man ha tur att nåt lag vi normalt har svårt för blir utslaget av nåt lag vi har lättare för men med tanke på det lag vi har i år så ska vi kunna slå alla lag i oavsett
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
JanneH: Jo jag vet att det blir fallet, menar bara att den här lösningen inte verkar gynna någon överhuvudtaget. Tycker det hade varit bättre att inte sätta pressen på Olofsson att "nu sätter vi dig med Dahlén så borde du börja prestera" sedan händer ingenting. Freddan kanske bara borde inse att Olofsson inte är tillräckligt bra istället, det vore nog bättre för alla parter än att hålla på såhär.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Heisenberg: nej när freddan ska toppa laget i slutspelet/kvalspelet så kan du hoppa upp å klappa dig i arslet på att första kedjan heter Dahlén, Lundin, Lööke. Allt annat är rent nonsens.
Jag må ha haft fel förr men inte om detta
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Tom Topp: Bra att någon tror på honom! Och jag hoppas du får rätt, men ska man vara realistisk så ser jag honom som en talang som aldrig verkar blomma ut. Ibland blir det så, tyvärr.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Västerviks IK 2021-01-15
Heisenberg: Nä ingen förstecenter, där tycker jag Lundin är ohotad. Men jag tror på Jacke, men jag får kanske stå där med hundhuvve till våren!
Låst ämne

2128734 · »