1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606374 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
spud och Magnus Rövarn: Kan inte ni ta erat samtal via bubblor så länge ni pratar om annat än Timrås ekonomi ?

Hälge: Det spelar ju ingen roll för den där idioten lägger ju ut konversationerna öppet i tråden i allafall. Så småaktig är han. Diskretion är inte hans starka sida så att säga.

Magnus Rövarn och spud: Om det gör er gladare kan jag meddela att jag tycker att ni är jätteläskiga båda två.

Annars: pallar inte kolla ikväll. Hur ser det ut?

"Det som är väldigt positivt är att alla, dvs. föreningen, kommunen, banker och näringslivet i distriktet samlats tillsammans för att inte bara kortsiktigt, utan även långsiktigt lösa detta en gång för alla"

flyttat

Vad säger det där pressmeddelandet egentligen, är det någon som begriper det? En dialog mellan förening, kommun, banker och näringsliv förutsätter jag alltid pågår. Det hade varit intressant att veta, och det lär väl kanske benas ut lite i och med de artiklar som jag förutsätter att ST kommer publicera.

T T: Antar att lånet och räntan ska omförhandlas sett till dagens kostym? Isåfall är det nog väldigt fördelaktigt med dessa parter vid samma förhandlingsbord.

Redigerad kommentar

Jag är otroligt tacksam för det enorma arbete som Lars och Tommy lägger ner för vår älskade klubb.

Knylan: Nä, det där var kanske inte det stringentaste pressmeddelandet man läst. Men ok. Försäljning av arenan är inte längre universallösningen. Återstår att se vad som konkret kommer ut av denna flerpartsdialog.

Jockz: Men är inte bankens villkor en ganska liten grej av hela problemet? Jag har åtminstone förstått det så av att läsa här inne, jag kan väldigt lite om hela grejen ska tilläggas. Bättre villkor hjälper en del, men det är väl själva driften av arenan som är det största bajsläckaget?

Laken: jag vill också uppmärksamma dem för deras enorma slit i en konstant uppförsbacke! Ingen levande människa bör ha rätt att ifrågasätta deras glöd!

Men i övrigt då? Hur fan ska detta gå? Jag har en uppfattning om att man måste göra någonting för att få pengar i det långa loppet...

Ärligt talat vi bara torskar hedersamt hela tiden... Vi har inte råd med förstärkningar och publiken flyr ihop med varumärket... Hur många utanför oss hårdhudade supportrar ser varumärket som något annat än pissig ekonomi, tomma stolar och säkra förluster?

Och skatten? Ja den är sen... Igen...

Hur länge ska detta ekorrhjul snurra? Ett par år? Hur ska man lyckas bygga hållbarhet och vinnarmentalitet blandat med stolthet o sådant som stärker varumärket och lockar sponsorer och publik?

söder över: Svaret på denna fråga är...

Timrå kommun måste ta ett (snabbt) BESLUT! Vill man rädda klubben så måste antingen driftsbidraget höjas med några miljoner per år eller så köper de tillbaka arenan.

Annars återstår konkurs och börja om från början. Då får kommunen ändå arenan i sitt knä utan något elitlag.

Så enkelt är det faktiskt!

söder över: Det här sportsliga resultatet har man nog inte tagit höjd för. Det fanns/finns nog inte ekonomi för detta sportsliga scenario. Laget presterar för dåligt(punkt).
Någon med lite inblick i ekonomin; Hur hade det ekonomiskt sätt ut om vi haft en spelar och ledarbudget i klass med t ex Sundsvall Hockey eller något annat topplag i ettan?

sargad: Med en spelarbudget som Sundsvalls hade vi nog varit avhängda redan. Men att dom går upp är nog vad som krävs för att åter skapa hetta i distriktet. Problemet är att jag har svårt att se sponsorkakan räcka till ytterligare ett elitlag.

Laken: jag tror som du... Det är ENDAST kommunen som kan rädda Timrå ik och på lång sikt se till att föreningen blir hållbar det finns inget företag eller så som kan ro runt tik's shl kostnader för ett tomt o snart omordent eon arena...
Jag har endel med kommuner att göra genom jobbet och det finns alltsom oftast ett bra utbud av tjänstemän som kan ta fram underlag och väl underbyggda slutsatser i alla frågor som rör kommunens pengar och jag är övertygad om att Timrå ik är värda att hjälpa. Timrå som ort hade varit totalt okänt utanför Norrland... Ja utöver de som känt lukten vid Östrand då...

Tyvärr måste besluten fattas av den politiska delen av kommunen och där kommer helt nya patetiska paralleller in i ekvationen... Så som tex klassiskt politiskt revirpinkeri...

Någon som kan berätta vad det står om E.ON ARENA i Premium-artikeln på ST nu?

Laken: Det står bl.a om nya krav från kronofogden, utredningen om alkoholtillståndet och nu även att föreningen vill göra sig av med restaurangverksamheten och att det är nära en lösning.

Ärendet om alkoholtillståndet nedlagt.

Något för TIK att ta efter?

DJ Hemp: Är det kanske nåt sånt man dragit igång efter att man drog tillbaka skrivelsen till kommunen?

Frella:

Jag vet faktiskt inte riktigt. Tänkte bara att det säkert finns förmögna personer och företag som är intresserade av elithockey och därmed har en del att bidra med. Kanske inte riktigt Percy Nilsson-klass, men många bäckar små...

Skönt nu med julledighet i ca 2 1/2 veckor. Den generositeten hade man inte riktigt räknat med, men även vi kulturarbetare får oss en släng av sleven ibland.

Bara därför firar man nu med några rejäla bärs på stadens (Malmö) krogar. Riktigt hemmastadd har man blivit. För knappt ett år sedan hade jag skitsvårt att hitta i den här stan...

Alla här: Försök påverka de ni känner inom näringslivet att stötta Timrå IK och vara med på resan uppåt igen!! Det handlar om liv och död nu (för föreningen alltså)!

Gå också på matcherna, ta med så många bekanta som möjligt.

Laken: Så sant! Håller med dig till 100%

Är vårt öde på väg att beseglas snart? Man ser både fram emot att något händer samtidigt som det kan innebära att slutet är nära.

Oavsett utfall så måste man beundra Lars Nolanders arbete för vår älskade klubb:

"– Vår målsättning är att klara upp det här, att slutföra säsongen och överleva långsiktigt. Vi tänker inte på något annat sätt och kan inte heller göra det, då skulle man inte kunna jobba med det här. Vi ska lösa problemen, det är vår förbannade skyldighet, men vi är också beroende av andra parter."

Rätt tråd...

Efter att ha försökt samla tankarna nu under tiden sedan pressmeddelandet kom och i ett hysteriskt försök att försöka hitta en ljusglimt så tänker jag att det besked som kom är att kommunen inte kommer köpa tillbaka arenan. Det är ju på inget sätt ett nytt besked, det har man ju vetat sedan man drog tillbaka skrivelsen. Då lät det ju som att man ändå kunde hitta andra vägar. Sen förstår man ju samtidigt att det väl lär vara den enda hållbara vägen. 

Likt en oerhört sargad kvinna i ett förhållande med en kraftigt försupen man men som ändå gör allt i sin makt för att hitta ljusglimtar så vill jag ändå lyfta den biten.

Att föreningen helt skulle utplånas för evigt ser jag dock som uteslutet. Dock bör en ombildning ske på andra sidan kommungränsen, om man nu ska gå händelserna riktigt långt i förväg.

Knylan: Hur i helskotta kan SSK överleva med typ 15 "fiaskosäsonger" i rad? Då borde Timrå kunna fixa detta.

Hoppas på bra med publik i kväll. Finns det lite kämpaglöd bland marginalpubliken så är det dags att visa det och sluta upp bakom föreningen i kväll.

Knylan: Samexistens med Sundsvall Hockey igen from nästa år? I Timrå kommer man ha Sveriges största anläggning för rinkbandy och ungdomshockey.

Frella: Huvudsaken är att den där kommunen till slut får vad den förtjänar.

Henrik Zetterberg måste väl för fan gå in och stötta klubben. Gör han inte det så är det skamligt!

Knylan: Räcker väl med att skicka klubben i konkurs så är man en metropol i klass med Gnarp.

Vad har man för ljusglimtar när det kommer till samarbetet Timrå IK-Timrå Kommun genom åren egentligen?

Det enda jag hela tiden tänker på är alla uttalanden av Ewa Lindstrand om hur man minsann haft en överenskommelse gällande Timrå IK:s placering i Timrå Kommun, något som lyfts i samband med diskussioner om att bygga en ny arena i Sundsvall. Ett ständigt jävla motverkande av klubbens utveckling. Ett stoltserande med en av hockeysveriges mer klassiska klubbar men som samtidigt inte alls är villiga att stå bakom föreningen när det blåser som allra mest. Timrå IK ska vara gratis för kommunen, precis som det där rövhålet till ishall de en gång efterskänkte till föreningen och som sedermera verkar vara deras enda hållhake i diskussionen. En så 'fin' gåva som kom utav det faktum att man inte kunde möta Hockeyligans krav på arenastandard. Då fick helt enkelt föreningen ta tag i det hela själv.

Man är ganska så provocerad i detta nu.

Knylan: det som Nollan säger om att klubben ger kommunen mer intäkter än den kostar är ju intressant. Någon som har fakta om det?

F ö så är det nu som Henrik Zetterberg bör kliva på med ett långfristigt lån om inte rentav en gåva.

Steken84: Det här handlar inte om att man måste få in en klumpsumma illa kvickt och så är problemet ur världen utan om att man måste hitta en långsiktig lösning. Även om Zäta skulle kliva in med tre miljoner nu så är problemen snart tillbaka. Det skulle givetvis hjälpa till oerhört mycket men detta är verkligen ingenting vi privatpersoner kan göra så mycket åt, mer än att försöka påverka på något sätt. Så har jag uppfattat det hela i alla fall.

Det går inte att kräva att Zäta ska kliva in och betala fyra vaktmästare och en kylanläggning, enkelt uttryckt. Det är kommunala sysslor då anläggningen till väldigt stor del nyttjas i kommunens syfte.

Timrå Isstadion: Läs Hamrins text om du inte redan gjort det. Annars är det ju siffror som är svåra att mäta. Samme Hamrin som, för att exemplifiera och lägga ord i hans mun, med största sannolikhet inte ens hade bott i kommunen om det inte vore för just ishockeyn. Det finns sannolikt många fler.

Knylan m fl: Ett bra sätt att påverka som privatperson är genom detta:

www.st.nu/skickain/insandare
www.dagbladet.se/skickain/insandare

Inte svårare än att skriva här, och man når andra och framför allt fler. Vad betyder Timrå IK? Varför ska kommunen överta arenan? Vad förlorar man om TIK går förlorat? Vad vinner man om TIK kan finnas kvar? Vad betyder TIK för dig och andra?

Om "alla" i kommunen/regionen är för ett övertagande kommer det också att bli ett övertagande.

Det är bara att svara på alla eller någon av dessa frågor. Kommunens enfaldighet och brist på konsekvensanslys är provocerande. Att författa lysande inlägg här utan att de får vidare spridning och kan påverka är också det nästan provocerande...

Knylan: Får man travestera Magnus Uggla här? -Illa jag mår illa...

Timrå Kommun är så jävla liten och ynklig att man inte ens kan husera en hockeyallsvensk förening som är det ENDA folk utanför landskapsgränsen förknippar med kommunen. Man är ändå helt ointresserad av en sammanslagning med Sundsvall.

Vad händer om tik konkar, blir det ett nytt lag likt bajen fans? Eller får man hejja på sundsvall uuuurk

Jag kommer ALDRIG hålla på Sundsvall Hockey.

"Nollan" i SR.

En vecka från "konken" således...

DJ Hemp: Stackare..

Edb: Jag kommer ALDRIG att hålla på Sundsvall Hockey!

det är väll nu Z ska ställa upp eller har han inget hjärta för klubben?

Carl Lejonkräk:

Fast jsg har svårt att se att klassiska Timrå IK försvinner för gott. Vi kommer nog igen i någon form. Synd bara om vi tvingas "gå under jorden" under en massa bortkastade år, så att man delvis tvingas lägga ner sitt hockeyintresse. Well, man får fortsätta att gå och titta på MIF då... 

stoff:

Han har säkert ett hjärta för klubben i vilken han fick sitt genombrott, men detta är inget som garanterar några allmosor till densamma. Det är möjligt att han kan göra roligare saker för miljonerna. : (

Knylan: har läst Hamrén nu. Tack för tips.

Knylan:  Kommunen borde åtminstone kunna betala ut driftbidraget som skall betalas i feb, redan nu. Tror det är 2,25M, räcker till skatteskulden denna gång iaf. Eller tänker dom hålla inne den också, och hoppas på KK, så man slipper betala !   J.... muppar

Herminator:  ALDRIG I HELVETE ATT JAG GÖR HELLER !     Inget TIMRÅ IK inget hockeyintresse !

« · 1641887 · »