Knylan: Aha var det han som var 45:an. Var han och en kille till jag inte kände igen i youtubeklippet där de tränar 1 maj. Den andra killen var lite äldre.
Peja: Ja det här med att huvudmatcherna fördelas på ett orättvist sätt som förfördelar Timrå är ett tröttsamt återkommande ämne. Så som vi spelat senaste säsongerna får vi vara glada att vara kvar. När vi var heta med Jokinen ett tag så var det tydligt fler, tycker det är oerhört rimligt. Att de på något sätt ska förtjänas. Helt ärligt, hur intressant är det för medelsupportern med ett möte mellan Timrå och Örebro i november?
Vad är det egentligen folk hakat upp sig på? Eller är det här jag ska läsa in partipolitik?
Gathlopp: Borde det inte vara viktigare med huvudmatcher för ett lag som har massa supportar runt om i landet? Klart det är svårare att gå på hemmamatcherna om man bor en bit bort. På Brynäs hemmamatcher hör man massa olika dialekter på lördagsmatcherna och stadens hotell har många gäster de helgerna, så det går ju att ta sig till arenan även om man bor en bit ifrån. Veckomatcherna är naturliga lite annorlunda om man har vanliga arbetstider.
Brynäs hade väldigt få huvudmatcher när man var ett bottenlag (minns att en del gnällde över det) men fler nu. TV4 gör ju säkert bara vad de tror kommer generera störst intäkter.
RYGG HANS: Du hade kunnat spara ännu mer tid på att skriva 45 istället för Hallquisths namn i och med att han blixtrade förbi i senaste Youtube-klippet med #45 tryckt på tröjan. Något för finsmakarna.
RYGG HANS: Oavsett hur vår nya coach syr ihop laget så tror jag att vi har ett ganska slagkraftigt gäng tycker jag o sen vet vi ju att vi har en riktig playmaker i Kivenmäki i både pp o att sätta upp fina lägen med sina pass!!! Jag känner faktiskt lite optimism än så länge och kommer de kanske en back till då jävlar!!!🤣🤣👍😎🇱🇸🇱🇸 Gillar ditt upplägg!!🤣
Jag vill också leka coach. Så här skulle jag ställa upp till en början:
30 Dichow
34-Barkemo 7-38 9-28 2, Hallquisth
1) Ett backpar som har potential att växa ut till något riktigt, riktigt bra. 2) Gick tillsammans fram till skadan på 7 och var så långt vår bästa duo. 3) Välbalanserat, där 9 står för arbete och fysik, och 28 för puckspel och offensiv.
1) En ren "transatlant"-line. 18 står för tyngd, McLaughlin för fart och Gardiner för avslut. 2) Offensiv kedja där Kivenmäki ska servera, 12 balansera och 26 producera. 3) Beprövad- och fungerande lina med lika mycket rutin som hjärta. 4) Ingen renodlad fjärdeformation - 72 banar väg, 27 bär puck och Forsell tar skott.
RYGG HANS: det är en urtypisk brynäsgrej att säga. Storhet för 50 år sedan som gjort att man har fans över hela Sverige helt utan anknytning till Gävle. Från ett lag som har 3/4e mest huvudmatcher. Då är det enkelt att bagatellisera över hur oviktiga huvudmatcherna är.
Laget och klubben säljer sig själva tack vare den breda utspridningen. Arrogant kommentar likt brynäsarna i synnerhet.
Peja: Det finns ju faktiskt de som inte bor i närheten, men i stort håller jag med dig. Bättre att gå på matcherna och bidra. Sedan finns ju den aspekten att syns du inte finns du inte, ju fler matcher så får man förhoppningsvis fler supportrar.
solbacken: Örebro har en av Sveriges bästa pressläktare och logistik. Blir inte många huvudmatcher där heller.
TV4 har utrustning i sina stora kontor med Sthlm och Göteborg. Därifrån utgår utrustning. Så 70% i dessa städer sen åker dom till närliggande och där experter har sina baser, ex Sanny i Karlstad, Bibic i Ängelholm osv.
Längst ner på denna lista har lag som som Lif, Tik, Saik osv hamnat, dels pga logistik och dels pga tittarsiffror.
Knylan: I och med att Timrå betalat miljonen som bestraffning, så har Timrå fullföljt sin del, då ska Timrå inte behandlas olikt andra lag, utan ska ha samma hantering kring huvudmatcher. Annars bestraffas Timrå 2 ggr.
JanneH: Jag tycker att man ska införa en obligatoriskt kamera-räls runt hela sargen så att man får 360 graders urval av perspektiv. Dom som inte får plats med detta skall beläggas med en böter på.. låt säga 2,5 miljoner per säsong. Allt för att höja upplevelsen.
Ersson nämnde senare i en annan artikel att det inte är praktiskt möjligt att anpassa oss till det där i och med att lutningen på läktaren är för hög. Det hela verkar ju handla om något rent produktionstekniskt för själva sändningarna. Säga vad man vill om det, men jag gissar att det där kan vara en faktor i att vi får så få huvudsändningar vilket i sig är negativt om man tänker tänker rent marknadsmässigt. Plus då miljonen i vite utöver det.
vonDöbeln: Ok men kameraplaceringen i SCA Arena är värre än att se en massa nackar då menar du? Eller åtminstonde verkar ju TV4 tycka det eftersom Timrå ska pröjsa en miljon per år för att kameravinkeln inte är som de vill ha det.
JanneH: Det är många arenor där man ofta får sikten störd av publik framför kameran. Nu är ju inte detta ny information att det är på det här sättet, men jag kan för mitt liv inte förstå vem som tycker att detta är viktigt.
Om man kollar lite highlights från matcher i SHL på YouTube så är det verkligen helt obetydligt för upplevelsen.
Nisse på Mon or: Nubben har blykoll på Dichow, han verkar ju smått betuttad med tanke på hur han pratat om Dichow förut. Det var han som plockade in Dichow till HV också. Att Dichow sen inte fick spela känns väl inte särskilt oväntat med tanke på att HV hade fyra målvakter på kontrakt och man befann sig i ett jagande läge under i stort sett hela säsongen. Att satsa på Sandström visade sig i slutändan vara helt korrekt dessutom med tanke på hur bra han var i playouten.
6 maj 2026 13:57 Vad är storyn med Dichow…. Har inte kunnat spela sedan innan jul, men spelade OS och nu uttagen i Danmarks VM-trupp??? Skulle vara intressant att veta vad det är för soppa???
6 maj 2026 13:57 Det är en bra fråga. Jag tror att det kanske aldrig var någon skada som höll honom borta. Tyvärr har han inte velat svara när vi sökt honom för en intervju efter säsongen och ingen i HV kommer att ta bladet från munnen."
SKRIDSKOSKENAN: Möjligen kan Gath få igång det som fanns i Lilja i slutspelet med Luleå. Att jobb hårt hela tiden, att aldrig tumma på jobbet och kampen det blir nyckeln. Jag skulle säga att det är typ bara spelare som Dahlén som kan komma undan med att inte göra jobbet och ändå vara bra.
Är ju inte direkt slumpen att saik vann i år, det lag som konsekvent jobbade hårdast hela tiden som ett lag. De jobbar också tillsammans så smart och så synkat som en enhet. Det hoppas jag Gath kan ge oss i år. Inte bara en hårt checkande Walli som kör i ensam regi. Mer tanke mer som en enhet.
Maktankan: Är inte bara Luleå väl, är fler arenor man bara ser nackarna på raden framför kameran. Jag vill spontant säga Behrn Arena men jag kan ha blandat ihop det. Kanske är det Coop Arena jag tänker på jag också.
Smörgåsen : alltså jag tror jag har alldeles för ambitiös bild av heikki men jag tänker att får man träff där så är han en som har 30+ i sig. sen kan han så klart vara svårjobbad så det ändå inte går, typ att vi inte har materialet för att få ut hans fulla potential. men där är jag inte övertygad än.
men som du är inne på med westfält, han kan säkert vara nyttig med sina kvaliteer i andra lag men där tror jag tyvärr vi har för många likasinnade o vi behöver målgörare.
gällande lilja ser jag tyvärr ingenting just nu men det gjorde jag inte med sundh heller i början så allt är relativt.
Kollar man runt gör vi en bra silly - hittills. Som exempel plockar Färjestad in en slovak som knappt var topp 50 i inhemska poängligan, Djurgården sägs värva hem Hank the Tank occh Växjö ersätter McLaughlin med Mäntykivi. Vidare har ... | Läs mer