1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736807 inlägg · 7967 ämnen

« · 2099041 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A proposito de nada
majk: ”Men håll er till spelare som fortfarande har utvecklingsbar ålder.”

För 5 år sen var det sista man trodde om Brynäs att det skulle krävas en pandemi för att man skulle börja satsa på unga och utvecklingsbara spelare. Vi är verkligen där Frölunda var för 10 år sedan. Totalt på dekis med en sjukt mätt trupp. Är väldigt få spelare man har känslor för i denna trupp, Ersson och kanske någon till är undantaget.

Sv: A proposito de nada
bradberry: Jo, till hockeygym, det som jag menar att Sundlöv måste hitta är spelare som går in direkt i A-laget. Det handlar ju mycket om att få spelaren att välja just din klubb. Oftast är det samma spelare som alla vill ha, nu typ Hugo Gustafsson och Wallinder.

Sv: A proposito de nada
{8846}: Linus Ölund, smeknamn Öhlund

Sv: A proposito de nada
Peja: ”Sundlöv behöver hitta tillbaka till spåret där Brynäs har högklassiga unga spelare ...”

- Där var Thomas Thelin en nyckelfigur. Vad jag förstått är han en av de som fått avsked nu i pandemins spår...

Sv: A proposito de nada
{8846}: Amen hur fan orkar du?
Du fattar ju mycket väl vem han menar! Onödiga kommentar??

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Spännande. 1 målvakt,5 backar och10 forwards. Räknar man med att en trupp ska innehålla 2 målvakter, 8 backar och 15 forwards så ska det alltså in 1 målvakt, 3 backar och 5 forwards.

Målvakten bör väl vara en toppmålvakt i SHL.

Sen tre backar. En back bör väl vara en junior, alltså Viktor Persson. Sen en skicklig etablerad offensiv back bör vara prio 1. Sen finns det nog max pengar kvar till ett rookiekontrakt.

Sen fem forwards där två bör vara juniorer som lyfts upp. Kvist(redan uppe) och Ljungkrantz är väl de naturliga. Då finns det plats för tre forwards till. Men frågan är hur mycket pengar som finns kvar. John Persson, Sallinen och Descheneau frigör en del pengar. Men budgeten lär vara lägre kommande säsong för alla klubbar. Men även lönerna. Här sitter ni med en knepig sits som jag var inne på med många dyra kontakt som nog sätter käppar i hjulen att värva något storslaget på de här platserna. Här borde ni satsa på unga spelare från allsvenskan som Linus Karlsson, Hugo Gustafsson eller kanske en något år äldre spelare i Nick Olesen. Men håll er till spelare som fortfarande har utvecklingsbar ålder.

Sv: A proposito de nada
{8399}: "Alternativet kan vara att splittra Scott och Rödin som inte kommit igång och då skulle det kunna vara Rödin, Öhlund, Danielsson
och Berglund, Scott, Desh men som sagt någonting måste ändras."

Linus Öhlund = Domare
Linus Ölund = Spelare i Brynäs.

Vem är Öhlund?

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Kommer bli tufft att bygga nästa säsong lag, men jag är ändå hoppfull, förutsatt att man 'överlever' den här säsongen. Det första man måste göra är att försöka bryta några kontrakt med spelare som uppenbarligen inte håller SHL-klass, det andra är att ta in billiga yngre spelare. Sundlöv behöver hitta tillbaka till spåret där Brynäs har högklassiga unga spelare som man kombinerar med veteranerna som redan finns på plats. Glöm inte att spelare temposvaga spelare som Jonas Nordquist och Mats Lavander gjorde stor nytta i Brynäs, men självklart hade det gått åt skogen om nästan alla tilltänkta nyckelpjäser var den typen av spelare. Jag kan se likheter mellan Emil Molin & Nordan, och Persson & Lavander.

En sak som jag tycker man ska försöka med redan nu är att sno NIederbach från Frölunda. Han är en stor talang som inte får mycket istid där och nu har dom ju hämtat hem Blindh. Niederbach på rookiekontrakt skulle kunna bli jackpot både på isen och ekonomiskt. Han är inte göteborgare heller, han är Ångermanland.

Sv: A proposito de nada
bradberry: Återhämtningen är en viktig detalj. Jag tror i och för sig att tränarteamet har pratat igenom det, men med tanke på att Brynäs har 8 utespelare som är 31 år eller äldre, behöver nog Brynäs mer återhämtning än ett normalt lag. Du behöver trots allt en helt annan återhämtning när du är 32 än när du är 20.

Tror personligen att tempot är en stor del av boven. Brynäs spelar i ett lägre tempo än de andra lagen. Det är långsamma rörelser. Om man gör det, måste man kunna diktera tempot, men den spelskickligheten finns inte i laget (var väl det som Dacke hoppades uppnå).

Sv: A proposito de nada
{8399}: Kontinuitet är viktigt som du säger, men frågan är om pilen pekar uppåt eller fortsatt pekar nedåt, för kontinuitet nedåt kan ju inte ses som något vidare? Jag tycker Brynäs sportsliga del gör felaktiga val hela tiden utan att lära av sina tidigare misstag. Jag tror till skillnad från dig att dom inte är visa nog. Det mesta pekar åt fel håll men ändå lever jag på hoppet och hoppas på en "lottovinst", fast sannolikheten är försumbart liten. Detta kan dock inte Brynäs som organisation göra, dom måste vara klokare än så.

Sv: A proposito de nada
{9179}: Kloka tankar där... Jag har oxå varit inne på PA och hans sätt att leda. Hans trygghet och hårda nypor känns befriande jämfört med MS och övriga vi haft senaste åren. Laget verkar ju behöva kravställare som är noga med detaljer... Men sen... Även jag har reagerat på bestraffningarna. Även Hedberg fockades ju från truppen helt och hållet efter sitt misstag mot Växjö borta. Spela med rädsla har aldrig varit ett framgångsrecept. Man måste våga göra misstagen för att lyckas med framstegen...

Sen två detaljer till:
1. Hård träning. Bra att skapa nya vanor såklart. Men Peter verkar inte respektera återhämtning särskilt väl. På rak fråga om vila har han ju sagt att nej det handlar om att flytta gränser typ, för att man ska orka mer när säsongen går in i sent skede. Problemet är att då kan man vara så långt efter i tabellen att hur mycket än kroppen orkar mer än motståndaren så gör skallen det inte med anledning av att man tappat all form av tro på sig själv...
2. Spelet med puck. Ska ju vara Stråhles område... Jag förstår tanken med att börja med grundspelet. Att ha ett stabilt spel utan puck att falla tillbaka på när motståndaren har momentum. Jag tycker dock att det verkar som att man försummat spelet MED puck för mycket. Så fort man får pucken ser det ut som om man inte vet vad man ska göra och det synkar så gott som aldrig med medspelare...det jackar inte i... Att aldrig föra spelet utan konstant spela försvarsspel sliter på både självförtroende och fysik. Man avlastas aldrig i det defensiva arbetet...

Min analys är att Peter missbedömt väldigt mycket. Såklart ska Brynäs inte göra sig av med honom. Det går bara inte. Dock hoppas jag han själv är lyhörd för förändringar och inte blir för stolt. Som att tex envisas med att spela en förstakedja som inte presterar någonting... Varför inte pröva förra säsongens succetrio...? Här känns han jävligt träskallig måste jag säga...

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Sen är väl många kontrakt inte dåliga i normalfallet. Var svårt att veta attdet skulle komma en pandemi när till exempel Scott, Rödin eller Alcéns kontrakt skrevs på. Däremot borde man kanske inte skrivit mer än ett år på spelare som Bulan, Bertilsson, Molin, Danielsson och Ölund som alla skrev på under pandemin.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Om jag kollat rätt så är det här stommen som är kvar till nästa säsong:

#45 Viktor Andrén (G) 26 1994 Mariestads BoIS 184 86 L 21/22

#2 Kristofer Berglund (D) 32 1988 IF Björklöven 177 82 L 21/22
#15 Simon Bertilsson (D) 29 1991 Bofors IK 184 91 L 23/24
#7 Marcus Björk (D) 22 1997 IF Björklöven 191 92 R 21/22
#62 Tom Hedberg (D) 21 1999 Örnsköldsviks SK181 81 L 21/22
#8 John Nyberg (D) 24 1996 Härryda HC 190 92 L 21/22

#14 Johan Alcén (LW/RW) 32 1988 Sandvikens IK 188 89 L 21/22
#21 Patrik Berglund (C) 32 1988 Västerås IK 192 99 L 21/22
#44 Nicklas Danielsson (RW) 35 1984 Almtuna IS 184 83 R 21/22
Noel Gunler (RW/LW) 19 2001 Brooklyn Tigers 187 79 R 21/22
#79 Daniel Mannberg (RW) 27 1992 Björns IF 175 78 R 21/22
#24 Emil Molin (C/LW) 27 1993 IK Sätra 184 81 L 21/22
#22 Adam Pettersson (C/LW) 28 1992 Skellefteå AIK 184 84 L 21/22
#18 Anton Rödin (LW/RW) 29 1990 Hammarby IF 182 84 L 23/24
#41 Greg Scott (C) 32 1988 183 87 R 21/22
#36 Linus Ölund (C) 23 1997 IK Huge 181 83 L 22/23

Sv: A proposito de nada
majk: Ja det är självklart en bedrövlig lönestruktur och åldersstruktur i detta lagbygge som kommer ta tid att förändra. Men ska man se något positivt (och då letar jag med ljus och lykta) så är det att vi har många spelare som rimligen bör kämpa häcken av sig för att hålla kvar oss i SHL. Hade vi haft ett gäng legoknektar med ettårskontrakt hade det varit ett annat läge. Vi ser ju hur Sigalet sett totalt ointresserad ut denna säsong. Han verkar bara vilja att säsongen ska ta slut så han kan dra hem.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Men de många långa och dyra kontrakten kommer bli ett problem även i nästa års lagbygge. Kontrakten på Bertilsson, BerglundX2, Rödin, Danielsson, Scott, Pettersson och Molin tar nog upp majoriteten av lönebudgeten. I vanliga fall är det väl rätt bra att ha kontinuitet i laget och ändå ha stommen på kontrakt över kommande säsong men till nästa säsong då löneläget säkert går ner 30-50% är dessa kontrakt väldigt tunga att sitta på. Ni kommer väl mest beöva leta rookiekontrakt på resterande platser. Vilket kan vara bra för er då en generationsväxling nog är nödvändig.

Så spelarna lär nog göra allt för att ni ska hänga kvar om de inte ska förlora mångmiljonbelopp.

Sv: A proposito de nada
Ständig: Ja första måste bara ändras, så är det, Rödin Scott Danielsson har jag tjatat om sedan första träningsmatchen.
Alternativet kan vara att splittra Scott och Rödin som inte kommit igång och då skulle det kunna vara Rödin, Öhlund, Danielsson
och Berglund, Scott, Desh men som sagt någonting måste ändras.

Sv: A proposito de nada
Peja: Ska man hitta något positivt med att vi sitter med så många långa och dyra kontrakt på äldre spelare så är det att dessa spelare rimligen bör ha en enorm motivation att hålla Brynäs kvar i SHL. Åker vi ur bryts kontrakten och då tappar Bertil, Rödin, m.fl. mångmiljonbelopp som man aldrig kommer få tillbaka i en ny klubb pga corona.

Sv: A proposito de nada
majk: Att jag föreslår Noel beror delvis på att jag tror att Berglund och Danielsson skulle kunna funka bra tillsammans. Men jag håller med om att Danielsson vore att föredra framför Berglund i första.

Sv: A proposito de nada
Ständig: Jag fattar inte varför man ändrade på kedjan med Rödin-Scott-Danielsson. Man verkade få ut mest av både Danielsson och den kedjan så. Gunler är nog också ett bättre alternativ än Bulan där.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Vi får väl se på lördag. Malmös fans verkar vara minst lika negativa som Brynäs dito. Det blir en riktig 6-poängsmatch.

Sv: A proposito de nada
I morgon vill jag se att man ändrar 1:a linan. Det funkar ej med nuvarande konstellation. Låt Berglund byta omgivning och ge honom större ansvar i en andra lina. Jag tror att bästa lekkamraten till Anton och Greg är Noel G. En ung talang som har alla verktyg för att lyfta i bra omgivning. Tänk några år tillbaka när en ung Oskar L. fick leka med dessa killar. Det gick ganska bra...

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Jag tror inte att någon måste bort utan tvärt om så tror jag att Brynäs organisation måste få tid att bli samspelta. Sundlöv och Peter Andersson är kompetenta och erfarna och de måste få tid tillsammans med Stråhle och Anthon Hanson att förändra.
Kanske frestande när det går tungt att köra det Brynässtyle och dumpa några ledare för att sedan stå där med skägget i brevlådan sex månader senare när det inte ser bättre ut på isen. Vad gör man då, sparkar igen?
Kontinuitet är vad vi behöver.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Fast nu möter vi ju ett lag som är desperat efter poäng. I såna matcher ska vi egentligen inte heller gnälla om det inte blir några pinnar...
Det går alltid att hitta bortförklaringar vettu 👍
Fråga Huge.
Hela Gästrikland, inklusive truppen, vet att Brynäs är inne i en process som kan ta flera säsonger att genomföra. Då blir ju inte pressen särkilt stor att prestera för spelarna heller.
Man kan säga att Brynäs, till skillnad från föregående säsonger, har hittat en legitim ursäkt till varför det ser ut som skit på banan.
Smart.

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Jag tror tyvärr Brynäs är sämre än både LHC (som vi förlorade mot) och Malmö. Av det jag sett från oss har jag svårt att tro att något lag är sämre. Vi har 6p som vi inte borde ha vilket placerar oss sist, det är mycket möjligt att det är där vi kommer hamna.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Väldigt viktig match mot Malmö, tror ändå att Brynäs vinner där.

Brynäs förhoppning nu är väl att det verkar finns ett par ÄNNU sämre lag i SHL i år.
Jag är dock ruggigt bekymrad som många av er andra - Spelet håller allsvensk medelklass ännu. Jag tror det är Sundlöv som måste bort.

Sv: A proposito de nada
Vem vill tippa att vi blir utspelade även på lördag mot Malmö? Oavsett hur dåliga lag vi möter lyckas Brynäs alltid vara sämre. Säsongen kan avgöras imorgon.

Sv: A proposito de nada
Charliejfz: Kanske både MIF och LHC

Sv: A proposito de nada
{9179}: Händer ALLTID i Timrå så ni är inte ensam ^^

Sv: A proposito de nada
Är säker på att BIF kommer vinna och lyfta i tabellen snart... Ni har ju ett lag för topp 10. Mif eller LHC däremot kommer att spela kval.

Sv: A proposito de nada
{9179}: Jag tror att Peter Andersson håller på att införa en helt ny kultur i Brynäs med mer högkvalitativa träningar, mycket med disciplin, Brynäs skall plötsligt bli ett hårt arbetande lag (har inte hänt sedan Bulan) osv och att vi nu är i den del av processen där det är lite gnälligt hos spelarna och de köper ännu inte helt Peters upplägg.
Jag hoppas verkligen att gruppen svetsas samman av detta och kommer upp ur gruvan starkare och mer målmedvetna än tidigare.

Jag hopas att Sundlöv tar ett snack med spelarna och gör klart för dem att denna gång så går det inte att gnälla bort tränaren utan det gäller att bita ihop och kämpa för sin lön (eller klubbmärket för vissa) och fan se till att ställa in sig i ledet och göra sitt absolut bästa.

Min förhoppning är att när alla hittat sin plats i laget och alla ger allt för laget så kommer vi att komma ut starka ur detta och så småningom börja prestera på isen, processen vet ni....

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: Som med svensk skola i allmänhet...halkat efter.

Sv: A proposito de nada
Sportnisse: Kanske är så att Brynäs spelare ville ha Corona distansiering mot Rögle, för säkerhets skull? Näää...., nu ska man inte vara dum men jag håller med men något är upp åt väggarna 🤔

Sv: A proposito de nada
{9179}: De har ju sagt att det kommer att ta tid att få till ett nytt grundspel. Säkert en säsong. Så vi måste ha tålamod och lita på de skickliga yrkesmännen som styr. Å visst har vi Sveriges bästa fystränare?

Sv: A proposito de nada
{9179}: Värvningarna som flera varit inne på är det största problemet. Måste nog tillstå att Sundlöf mfl totalt tappat greppet eller blivit omkörda av mer kunniga kollegor i andra klubbar. Chansningarna håller inte längre och slår fel hela tiden. Noel Gunler... ska inte döma efter en match - men en spelare att bygga vidare på....

Det andra problemet är fysen. Nu snackas ju det en hel del att den inte är bra. Flera av Rögles relativt små spelare ser ju ut som kärnkraftverk jmf m BIF. Vi ser svagare och trögare ut än de flesta lag. Varför?!

Ytterligare en sak är ledarskapet på is. Man blir ju tveksam när man hör Rödins snack om sin avstängning. Är det en person som ska stå för ledarskapet på isen. Sen Bertilssons trötta, nonchiga inställning. Klart att detta påverkar laget.

Sv: A proposito de nada
{9179}:
” Något är allvarligt fel! Antingen är det så pass enkelt att Peter är helt fel tränare för just det laget vi har just nu. Eller så är det något inom väggarna. Sundlöv måste kanske bort. Så även Campese.”

Kan inte vara så att Peter också är fel tränare - den går bort, nu måste det vara något annat Brynäs bör skruva på!

Om er högste chef säger att ni har vissa mål på er att leverera, sen går avdelningschefen in och säger att er avdelning troligen inte kommer att kunna leverera dessa i tid - och högste chefen ändå har kvar målen, och varje avdelningsmöte så kommer avel.chefen med förklaringar varför ni inte håller prognosen att nå målet.
På detta behöver ni nya medarbetare med viss kompetens och viss färdighet för att lyckas - men får kollegor som saknar det som behövs, men har en utvecklingsplan att nå denna kompetens och färdighet även om de inte bevisat att de kan nå den.
Är detta då en hälsosam arbetsmiljö? Hur blir motivationen? Vem lyssnar ni på?

Detta är en värld spelarna i Brynäs lever i.
Här har Campese ansvaret men rycker på axlarna. Han ska höja produktkvaliteten fler hundra procent men har sparkravet som hämmar investeringen och gör inte ett skit agilt. I år kan han gömma sig bakom c-19, men i fjol bekände han färg, och inför denna säsong bekände han färg, och det lyser rött!!!

Skönt petits att någon mer ser problemet vid sidan av isen också.

Sv: A proposito de nada
Är det inte förjävla beige't att Gunler inte fått namn på tröjan ännu? Händer alltid hos Brynäs men aldrig i andra klubbar...

Sv: A proposito de nada
Osså PP femmorna:

Hedberg
Scott
Molin
Persson
Rödin

Danielsson
Gunler
Sallinen
Berglund
Descheneau

BP ser ändå hyggligt ut.

Sv: A proposito de nada
Nu lär Peter få ordning på spelet innan det är försent. Han måste få igång spelet i 5 mot 5. Spelet i en man mer är som bortblåst! Man åker med trötta skallar och vill inte ens spela hockey. Passningarna sitter inte och mottagningarna är bedrövliga. Skotten som bortblåst. Ingen skymning eller styrning. Vad är det för fel på Brynäs organisation????

Något är allvarligt fel! Antingen är det så pass enkelt att Peter är helt fel tränare för just det laget vi har just nu. Eller så är det något inom väggarna. Sundlöv måste kanske bort. Så även Campese.

"Nu finns inga ursäkter...." jo tjena!? Upp till bevis för helvete!
Ta en sån som Bulan. Vad i helvete är det jag ser match efter match??? Han är så otroligt loj och nonchalant i spelet både med puck och utan puck!
Berglund backen har under hela sin karriär varit en stabil rent av bra defensiv back. Nu kommer han hit och är kass! Hur kommer det sig?!

Peter måste ta tag i detta och det är nu! Det har gått en fjärde del av serien redan. Jag är på riktigt orolig ä för att vi ska komma sist. Vi är så dåliga på så mycket!

Det jag vill att Peter ändrar på är:
•Ta tidigare TO om spelet ser kasst ut. (Kolla filander i matchen som var)
•Spela spelare som tänker likadant.
•Våga ändra om i kedjorna under matcherna.
•Våga gå ner på 3 kedjor om vi leder matchen med lite tid kvar.
•Gör om i femmorna och låt dom spela så riktigt länge.
•Sluta peta spelare som gjort något "dumt" för nån match sen petades Nicke D för att ha tagit en "dum" utvisning. Idag gjordes samma sak med Deschen. HALLÅ...?! Är det bara jag men att hålla på straffa sina egna spelare är i-n-t-e bra!!! Det får spelarna att hålla tillbaka och vara rädd för sin coach. Vilket inte kan vara bra alls!
•Träna ordentligt hädanefter. Inte för hårt som man läst så mycket om. Man orkar ju inte spela matcherna ser det ut som... är det för dom satsar mest och hårdast på träningarna? Jag vet inte men något är allvarligt fel!

Såhär:
Ersson

Bertilsson - Hedberg
Nyberg - Ingman
Berglund - Björk
Andersén/Sigalet

Rödin - Scott - Persson
Danielsson - Berglund - Molin
Descheneau - Sallinen - Gunler
Mannberg - Ölund - Kvist
Alcén/Solem

Sv: A proposito de nada
Det känns som Brynäs inte har någon som helst ambition att spela i högsta serien. Kompetensen att driva ett jag på högsta nivån finns inte längre. Allt vi gör just nu osar av allsvensk kvalité. Deprimerande är bara förnamnet.

Sv: A proposito de nada
Huge: Rögle är en dålig värdemätare, men det måste vända relativt snart den här sjuka säsongen. Även om vi lyckas sprattla oss kvar så kommer samtliga kassakistor vara tomma efter säsongslut. Nedflyttning innebär kk.
Men det är tydligen svårt att lära vuxna hundar sitta fast de tidigare kunnat det, åtminstone om de är klädda i Brynäsfärger.

Sv: A proposito de nada
Davey85:
”Sorgligt men sant så är laget nog inte så jäkla bra, tycker dock att vi har material för bättre spel än vad vi ser.”

Vi behöver kunna hitta offensiven, att hålla i puck mer, hitta passningar, vinna puck i närkamperna osv.
Gjorde vi det ifjol?
Nä!
Sundlöv såg vad vi hade och värvar vad för att förbättra forwardsidan?
Klart vi är dåliga! Extremt dåliga.
Finns inte en tränare som kan trolla med ett dåligt värvat lag.

Backsidan är inte dålig, idag tyckte jag faktiskt att vi vårdade vunnen puck hyfsat i egen zon fram till tekpunkterna, sen händer något där emellan och fram till egen blå. För sedan efter egen blå och framåt funkar vi inte. Någon upprepad långpuck mot Jeadon visade någon idé som sprack men sen inget.
Känns -överdrivet såklart -men det framstår nästan som om Bulans införande av dump ut sitter kvar i muskelminnet hos spelarna samtidigt som tränare efter tränare präntat in spelidéer i närminnet på dem och det låser sig där i.

Rödin-scott-x borde få ut mer. Känner dessa två av skadorna de hade? Minns första matchen för Rödin tex, han kom in o gjorde skillnad (och ingen jättechansning att han var som ”fräschasts” då.)
Sedan att inte lira en kedja som hade kemi ifjol är ju också ett frågetecken. Och samma 1sta pp-formation. Ja det vi levde på ifjol.

Gunler kom in och visade sig, sen försvann typ.

Vi behöver en spetscenter i 2dra. Sallinen har inte riktigt hållit där, och ölund och Molin hade man övertro på. Den här jävla övertron på utvecklingspotential som aldrig visar sig. Det ska mycket till om den finns i en 22-24åring. Den hittar man statistiskt i en 17-19åring som redan är etablerad shl-spelare.
Gunler kan vara en sådan, men han är dock en chansning. Går dock inte att utgå från att han är en ledande spelare i en topp två-lina nästa säsong när 21/22”-laget byggs om han inte var det 20/21.

Vi bygger fel. Varje säsong sedan silveråret har det gått att se bristens tydligt och att det satsas på spelare som ska utvecklas när de är för gamla för att statistiskt ha den växeln. Lindelöf och zetterberg var klassexempel på sådana värvningar.

Varken tränare eller spelidé kan väcka Bif ur denna situation om det inte finns ledande spelare..
..damsidan bevisar detta klockrent.
Gram har fått eget förtroende, har drivet, har förståelsen, har tillhandahållit verktygen för att möjliggöra sitt arbete på elitnivå.
Hon byggde ett lag hon trodde på, utvärderade efter säsongen och gjorde omtag på bristande positioner (backsidan) men fortsatte ändå på forwardsidan. Hon har också spelare med utvecklingspotential, men i rätt ålder. De ledande spelarna är äldst - över medelåldern - vilket påvisar, det man borde förstå, att det behövs de som är etablerade och färdigutvecklade på nyckelpositionerna, (även om damsidans medelålder är betydligt lägre än herrarnas.) Luleå har högsta medelåldern och även där är det etablerade spelare i färdigutvecklad ålder som generellt är poängbästa/ledande spelarna.

Vilken erfarenhet har Glaas? Sitter det i tränaren är Brynäs placering i sdhl ett skämt.

Så, ja, extremt stor JA, vi har ett dåligt shl-lag.
och det har vi för att det sitter i väggarna att spelare dels redan under kontrakt och dels nyvärvade både etablerade och oetablerad shl-spelare i fel ålder (från ca 22 och över) ska utvecklas och ha en potential att bli mycket bättre. Nej statistiskt har de ju inte det mer än max marginellt och därför lyfter vi inte heller.

Och det blir inte bättre av att envisas med att ha fel ledarskap i toppen som dessutom saknar kompetensen att förstå verksamhetsutvecklingens spelregler.

Sv: A proposito de nada
lapad: Ja, nåt åt det hållet. Med tanke på att vi vilat i 14 dagar och Rögle hade en match i benen samtidigt som dom är ett topplag i form och vi fortfarande är inne i en läroprocess med fortsatta problem i spelet så ska vi egentligen inte ha en chans mot serieledarna och det lag som förmodligen är bäst i hela serien.
Det är DET jag sagt.
Sen skrev jag att jag ändå har förväntat mig lite mer än så här, liksom andra också har gjort.

Sv: A proposito de nada
Huge: "

Sån tur då att alla härinne redan ser att Brynäs har problem i bl.a spelet med puck, speciellt när vi möter ett topplag som Rögle.
Men du kanske bara ville vara lite dryg tillbaka..."

Man kan ju inte skylla på att vi möter ett topplag när spelet sett likadant ut hela säsongen, med undantag för matchen mot Luleå.

Sv: A proposito de nada
Peja:

Det finns ju några lag som troligen skulle klara av en nedflyttning,
utan att riskera att gå i konkurs. Typ Frölunda, Färjestad och HV.
Plus Oskarshamn (eftersom de troligen ännu inte hunnit skaffa
en så stor organisation "utanför hockeyn"). Möjligen ett par lag
till skulle "överleva". Men inget av de här lagen riskerar att åka
ur. Färjestad och HV har visserligen börjat svajigt. Men skulle
de mot all sannolikhet var inblandade i kampen om kvalplats
senare, så har de skaffat tillräckliga resurser genom åren, för
att skaffa de förstärkningar de skulle behöva.

Sen finns det ju några lag på övre halvan som troligen inte
heller skulle klara en nedflyttning. Men för dem är det här
mer av akademisk betydelse. Eftersom de inte är i närheten
av att riskera att få kvala. Däremot kan säkert ett eller två
av de lagen få problem, om hela säsongen blir publiklös,
inklusive slutspelet.

Sammanfattningsvis så är det väl typ 4-5 lag, på den nedre
halvan, som helt enkelt får spela för sin existens, den här
säsongen. Och vi är ju tyvärr ett av de lagen.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Ja, BZ påbörjade, sen kom Dacke in med sina livstidskontrakt och Sundlöv har på något konstigt sätt bokstavligen värvat samma spelare som fanns på hans radar redan runt 2012.

Sv: A proposito de nada
Peja: Så sant. För 8 år sen var man en ungtupp i Brynäs om man var född -90 eller senare. Andersén som är född -88 ansågs relativt meriterad och verkligen ingen ”ung spelare på tillväxt” under guldsäsongen. I dagens Brynäs anses man ung om man är född typ -95 eller senare. Bengtzén påbörjade denna process, men han försvann för över 2 år sedan. Sen dess har man fortsatt på Bengtzéns åldersförskjutning och det gör mig så jävla less.

Sv: A proposito de nada
Davey85:

Ja, där har vi ett tydligt varnande exempel, på vad som kan ske
då man åker över Atlanten för tidigt. Hoppas Ölund har sparkat
sin agent, som uppenbarligen var en dålig rådgivare.

Det kan komma att ta många säsonger för att komma tillbaka
till den nivå man hade innan, då man fått harva på i något
lag med en tränare med grottmansmentalitet, som ska härda
spelare för NHL.

Men så går det när NHL kan ta spelare billigt från Sverige och
testa en massa spelare utan större ekonomiska risker, för att
möjligen hitta något fynd, bland alla chansningar.

Sv: A proposito de nada
Enaranger: Ja, det är ytterligare ett tungt argument för att stänga ligan. Objektivt sett vore det vansinnigt att låta någon storklubb gå under på grund av pandemin.

Sv: A proposito de nada
Peja:

Jag läste någonstans, för ett tag sedan, att Malmö räknade med att
de skulle tappa 80-90 mkr, vid en nedflyttning till allsvenskan.

Och med tanke på att många lag kommer göra jätteminus redan
den här säsongen, så är det nog ganska stor risk, att det lag som
åker ur SHL kommer gå i konkurs. Så det som kan stå på spel
för bottenlagen i SHL, är helt enkelt klubbens existens.

Då kan man ju nästan förstå att bottenlagen kommer vara
tvungna att gambla innan värvningsfönstret stänger. Om de
ändå kommer riskera konkurs vid en nedflyttning.

Sv: A proposito de nada
Lassebrynäs: "Pangar" ska det givetvis vara.

« · 2099041 · »