1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739741 inlägg · 7967 ämnen
« · 2330257 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Mycket kloka argument från både dig och Lemp om hur truppstrukturen bör se ut framöver. Jag håller med fullständigt. Lasta pengar på spets som kan göra skillnad och fyll ut med unga utvecklingsbara spelare. Jag tycker exempelvis Eklind har gjort det väldigt bra med tanke på förutsättningarna och hans roll. Han kommer bara växa nästa säsong. Han lär dessutom ha kostat en bråkdel av exempelvis Mannbergs kontrakt… Tror dessutom att unga spelare har otroligt goda förutsättningar att utvecklas under Manners vingar. Bara att titta vilket tålamod han hade med Gunler.

Måste bara säga ett par ord om ryktet gällande Björk och Columbus. Man undrar ju om dom rökt på något eller om det är ett sent aprilskämt… Bom Bom kanske fortfarande har Björks prestation i kvalet på näthinnan? Visst var Björk bra där men HV var ju totalt klappkassa.. Björks stora akilleshäl är skridskoåkningen och han kommer se ut som ett rundningsmärke när McDavid och andra snabbskrinnare kommer farande. Vet inte hur många här inne som följer NHL, men det är en brutal skillnad mot SHL i tempo. Tar vi bort skridskoåkningen så tror jag inte han skulle göra bort sig som 7:e/8:e back..

Sportnisse: Hoppas att du har fel

Podd med Johan Alcén kommer imorgon eller fredag!

Lemp: Huvudet på spiken i ditt sista stycke. Det är en enkel matematik som man inte kan komma ifrån i resonemanget.

Att gapa efter högre spelarbudget som argument för dyra utfyllnadsspelare är också ologiskt i min bok. För även då hade man ju kunna haft fler toppspelare istället för den dyra utfyllnadsspelarkostnaden.

Dessutom kan dessa unga grabbar bli bättre. Om man bortser från kostnaden, så tror jag att det hade varit lätt att ersätta spelare som K.Berglund och Adam Pettersson med allsvenska grabbar, precis som det var tidigare med Alcén och Mannberg.

Allsvenska nyförvärv som Olesen och Eklind ser jag som klart bättre forwards än Alcén och Mannberg var, i synnerhet de sista åren de lirade i Brynäs. Särskilt Eklind är helt klart en nivå högre.

xxx BIF xxx: Det finns så många anledningar till varför laget har havererat de senaste säsongerna. Dels antalet olika tränare, dels antalet olika sportchefer som byggt utifrån olika tränare. Men något som varit lika alla säsonger är lönestrukturen. Så nej, alla problem härleds inte från utfyllnadsspelare, men om man har dyra utfyllnadsspelare så påverkar det vilka pengar man har att lägga på spets.

Det är inte raketforskning, det säger väl sig själv att om du har en tredjekedja/fjärdekedja där alla har en snittlön på 110k istället för en med yngre utvecklingsbara spelare som har en snittlön 40k.
Mellanskillnaden blir 210k i månaden som man hade kunnat fördela på en spetspelare. Sen kan du ha en åsikt om man ska ha dyra rollspelare, men du kan omöjligen förvänta dig mer spets med din syn på värvningar. Det är enkel matematik.

Luddf: Det är inte alltid så enkelt. Ibland satsar föreningarna mer på ett av lagen, ofta det som kan gå längst i slutspelet. Om J18-lagets toppspelare prioriterar J20-spel och kanske t.om missar J18-lagets avgörande matcher kan det få stora konsekvenser för J18-lagets resultat. Det beror delvis på om föreningen prioriterar spelarutveckling eller resultat på juniorsidan.

Annars är ju Djurgårdens resultat på J-sidan wow den här säsongen. Guld i U16, Guld i J18 och silver i J20. Där finns guldkorn att norpa, men antar att flera J20-spelare kommer erbjudas A-lagsplatser i Allsvenskan.

Läkkerimäki har redan gjort det bra i SHL, t.ex Öhgren är också en jättespännande spelare, men det finns många.

xxx BIF xxx: BZ, Dacke och Sundlöv var tre olika sportchefer. Under de senaste årena har ungdomsverksamheten blivit betydligt sämre, kostnaderna för Brynäs utfyllnadsspelare eskalerat , tränarvalen ofta varit dåliga och konkurrenterna strategier utvecklats i en helt annan linje än Brynäs.

Kaoset utanför isen har också förstört, men där kan man ju diskutera om de sportsliga fiaskona är "hönan eller ägget" för kansli-kaoset. Visst har mycket varit för dåligt utanför isen, men man hade kommit undan med mycket skit/inkompetens där om A-laget hade levererat resultat, samtidigt som deras förutsättningar att leverera hade blivit bättre om kansliet funkat perfekt. Så det går hand-i-hand på ett sätt, men på ett sätt inte.

Jag kollar på Rögle och ser hur de har lagt en stor andel av budgeten på toppspelare och fyller ut med billiga utvecklingsbara breddspelare. Det är inte den enda strategin som kan nå framgång, men jag tror på den. Det verkar mer troligt att det kommer generera framgångar än att köra vidare på Brynäs linje som uppenbarligen inte fungerar längre.

Johannesson är på gränsen till att platsa i Rögle den här säsongen. Rögle är Europas bästa lag just nu. Om han inte platsar i Brynäs skulle det alltså betyda att Brynäs har minst lika bra backbredd som Europas bästa lag, och det vore i så fall ett bra tecken. Även om jag tror och hoppas att Johanesson kommer leverera bra hockey i Brynäströjan.

Med Johanesson istället för t.ex Björk kommer dessutom mer pengar att frigöras till en toppback. Om man får in en toppback - typ Pilut eller Martinsson - som kan spela bra tvåvägsspel och logga 25+ minuter per match så ökar även sannolikheten att unga grabbar som Lindstein och Johanesson levererar, i och med att deras omgivning blir bättre.

Lindstein räknas dessutom som en av Europas bästa talanger i sin årskul och det är befogat att ha stora förhoppningar på honom.

SnowKing: Väntar fortfarande på Sportnisses redogörelse för vilka spelare som försvinner, han har ju sagt sig veta vilka det gäller.
Har vi tur så får vi kanske veta namnet på några nyförvärv också, nu när Alcen ändå inte verkar vara redo att gå ut med nånting....

Jugge: Ironi eller inte, det ändrar väl inte på det faktum att det inte är speciellt begåvat eller seriöst att gnälla över att det inte händer nånting, innan du ens tagit reda på vad dom 4 anställda gör om dagarna.
Klart att jag fattar att du försökte vara ironisk, synd att du själv inte verkar ha fattat att jag försökte vara ironisk tillbaka genom att inte låtsas förstå vad du menade.
Och nån smiley som du påstår att du lagt till kan jag inte se nånstans i ditt inlägg, även om den ändå hade varit onödig...

Peja: Självklart spelade deras bästa J18-spelare med J20 men det gjorde ju våra med under hela säsongen och ändå vann vi J18 Region och kom tvåa i J18 Nationell Norr.

Peja: ”Enligt min mening är drivaren för dyra utfyllnadsspelare”

Så du menar att Bengtzen, Dackell, Sundlöv haft en helvriden kunskap om skälig lön på en spelare?
Det måste vara enda förklaringen om vi haft en shl-topp-spelarlönbudget men legat på botten i tabellen och problemet härleds till utfyllandsspelarna i laget.
Ok en kunde vara på vift, men alla 3?

Så om brynäs bygger enligt budget och Johannesson kommer in och faktiskt inte konkurrerar ut Theo och Bergman som också de håller samma nivå som i fjol, och vi måste frigöra pengar för att få en ny back som kan göra skillnad i 3dje backpar, kanske 2dra?
Då måste Alcen först bryta med så pass många eller troligtvis en eller två av de ”dyrare” spelarna så bif får in en del av kostnaden för att täcka lönen för den nya spelaren och bara behöver punga upp med en begränsad del av kostnaden. Då spräcker de budget och får in de extra kronor som behövs till en ny, troligen dyr, spelare som är i nivå med typ hedberg/Björk som är ute på marknaden efter att ha ratas av annan klubb - samtidigt som vår backlinje inte funkat,
Hur ska det kunna vara bättre och lönsammare än att betala direkt för en Björk eller en Hedberg och ha den som köpts lös kvar och som kan bidra?
Lägg på en tränarkostnad för en eller två sparkade sådana och slå ut det på genomsnittslönen så har du mer troligt svaret varför vi har en av de dyraste spelarlönekostnaderna men ändå inte når poäng i tabellen som speglar detta!

Luddf: LHC vann SM-guld i J20, kan ha varit bra J18-spelare som lirade J20 istället. Någon som vet får gärna förtydliga.

Peja: är inte så gamla, 28. Men hunnit med 8 säsonger som j18/j20 tränare var av 5 i Linköping. Verkar vara från Falun-trakten. På ett sätt synd på den nuvarande som gjort det bra. Men bra att få in nytt blod och tänk från en förening som gjort det bra mot slutet

Peja: ja lite märkligt att Magnus inte får vara kvar med tanke på arbetet han gjort. Så tar vi in en kille vars lag inte ens gick till J18 Nationell och sedan blev utslagen av Troja-Ljungby i slutspelets första omgång.. men Linköping har ju varit duktiga på att slussa upp spelare i a-laget de senaste åren (dock ingen spelare som tillräckligt bra för NHL eller av hög SHL-klass). Finns säkert något Grönberg kan ta med sig.

Lemp: Verkar som Brynäs först skrev att man tagit in Joakim Nygård istället för Johannes, vilket man snabbt tog bort. Hade ju varit en skaplig rekrytering ;)

Huge: Jag försökte vara ironisk och la t.o.m. till en smiley för att vara tydlig, men inte ens det fattade du…

{7981}: Kan tänka mig att Nygård ska in i SHL-staben på sikt, så väldigt intressant rekrytering.

Sportnisse:
För ca. 13-14 månader sen befarade jag det värsta... nerflyttning?... konkurs?... eller kanske både och.
Men Bom-Bom och Nisse kom in i grevens tid och styrde laget genom ett mycket ovisst kval... vi hade fortsatt SHL- status!!!
Med Manners hjälp har sen laget tagit små steg hela säsongen och vi fick t.o.m. spela några extramatcher innan säsongen var slut.

Ser med tillförsikt fram emot vad man kan smida ihop fram till seriestart...
Allt frid o fröjd då?
Nja, det ligger ju i sakens natur att en del frågetecken skall rätas ut och många små detaljer skall lösas...

13 april... och gnällgamarna har redan börjat såga Alcén & gänget innan ett endaste beslut om nästa säsong nått pressarna...
Inget nytt under solen m.a.o.
F.ö. noterar jag att det fortfarande spelas matcher i Svea rike!

{7981}: Bra. Även om det är lite konstigt att skeppa J18-coachen som nyss tog silver och är mycket uppskattad av såväl spelare som föräldrar. Men Linköping har en riktigt vass ungdomsverksamhet så Grönberg är nog inget blåbär.

JohnnyBotox: samt 3 stycken ny i ungdomsverksamheten med tränare för både j18 och j20
Spännande med Nygård då han har ett förflutet med Pajen. Tror det blir en bra brygga mellan j20 och SHL

Bra! Dags att vinna tillbaka de yngre! Det som en gång i tiden var så bra!

Wernblom har skrivit nytt kontrakt med Mora.

Brynäs har meddelat att J18/J20-tränarna inte blir kvar.

Börjat bubbla lite nu i alla fall...

Sportnisse: Bra att veta, nu när Alcen inte har gått ut med nånting.
Vilka erbjuds nytt kontrakt då?

#33: stor och bra skott! Om man tittar på slutspelslagen som gått vidare till semin behövs det ett antal större spelare som kan spela fysiskt.
Lek med tanken att köra Berra och Nick i ett backpar när man vill grisa

lapad: Nån rens blir det inte. Därför det tar sådan tid. De flesta erbjuds nytt.

JanT: Ebert lämnar Örebro. Bra back 😉

hockeynews.se/articles/24034/

Noterar att Columbus visar intresse för Björk. Intressant värre att Boumedienne och co. sett något som läktarcoacherna missat……

Ang ungdomsverksamheten. Då Glaas slutar som HC för damerna. Står det följande på Brynäs.se

Glaas kommer att fortsätta arbeta i föreningen i sin roll som ungdomsansvarig.

Lemp: Jag tror inte Manner är beredd att kämpa och kriga i botten i ytterligare en säsong. Han har, antar jag en hel del att säga till om när det gäller truppen.
Jag hoppas dock att man tar chansen och rensar i truppen annars finns det risk att fans och sponsorer (som kräver resultat) tröttnar vilket skulle kunna medföra ekonomiska konsekvenser.
Vi kan inte ha spelarna i truppen bara för att dom älskar Brynäs.

xxx BIF xxx: Fast vad gör det för skillnad att fortsätta med samma budget om man gör samma misstag? Anledning till att vi inte har kunnat värva mer spets trots den höga budgeten är för att man har haft dyra rollspelare. Du föreslår att vi ska fortsätta med det, då är vi ju fast med samma problem ändå..

xxx BIF xxx: För att tydliggöra. Jag tycker att Johanesson har visat mer i SHL än vad Kvist har gjort. Att han överhuvudtaget fick plats i Rögles trupp den här säsongen är också ett tecken på det, för jag är tämligen övertygad om att Kvist inte hade platsat i deras trupp.

Ja, Brynäs har dragit på sig stora lönekostnader de senaste åren. Enligt min mening är drivaren för dyra utfyllnadsspelare. Om man ska behålla samma budget och ha fler spetsspelare blir den oundvikliga konsekvensen att breddspelarna måste bli billigare. Exempelvis Johanesson istället för en dyr Kristofer Berglund.

Peja:
Scrolla neråt så har du svaret på din fråga bara några inlägg ner!
Jag vet att jag förmedlat det förr till dig också..

Men du måste förstå själv hur dumt det låter då du ska ta in en 21åring (för att du tror på den) men som inte riktigt hållit för shl för att den är billig och ska utvecklas,
men sedan i andetaget efter vill skicka en yngre spelare som inte bara har ett år kvar att utvecklas på för att kunna jämföras med 21åring, men redan bevisat att den håller en viss nivå i shl.

Vad gör det för skillnad ekonomiskt att budgetera först och göra det som behövs redan från start och aggressivt arbeta för att täcka den budgeten,
än att hamna på samma kostnad i slutet av budgetåret, men har för lite tid att arbeta med att täcka kostnaderna på behöver flytta kostnader till nästa budgetår, och samtidig haft ett lag som arbetat i motvind?

Sedan har vi ju dragit på oss stora lönekostnader de senaste åren, bland de större i shl.
Varför kan vi inte fortsatt ha samma budget, men arbeta med intäkterna istället för att rätta till campeses eftermäle?

xxx BIF xxx: Frågan kvarstår, hur vill du bygga truppen? Behålla alla utfyllnadsspelare på 100 000+ i månaden och enbart komplettera med spetsspelare? Och räkna med att ökade intäkter finansierar vad som troligtvis blir ligans överlägset dyrast trupp?

Peja: jag sa att kvist var samma slags hansvärvning som Johannesson. Varken mer eller mindre. Hur du får det till att jag försvarar kvist men avvisar Johannesson (I ÅR) förstår jag inte!
Sen kanske du missade matcherna då Kvist gick i vår andralina 20/21 och hade den platsen någon månad?
Men som sagt för i år måste bif spänna bågen från start om de ska lämna botten, och det KAN men behöver inte betyda att de anpassar budgeten till den bågen och arbeta hårdare med intäkterna.

Tigerhjärta: vad tror ni om denna finne? Spelade i Jokerit tills dom drog sig ur KHL och avslutade i Schweiz. Silfverberg kanske kan lägga ett gott ord då ha. Lirat i Anaheim några säsonger.

mattias - 74: Man kan verkligen hoppas. Cederqvist är riktigt bra och kommer bara bli bättre. Är däremot rädd för att Brynäs ligger långt ner på hans lista tyvärr…

mattias - 74: Intressant att Lawrence Pilut nämns i artikeln. En lite bortglömd spelare som var en av SHL:s absolut bästa backar senast han spelade i Sverige.

Lemp:
Gunler var generellt en del av problemet vi haft, för han har inte alls varit bra spelare fören mot slutet, framförallt mot Örebro - och kan ha bidragit till att vi behövde köpa loss Mannberg och Nyberg för Dima. Det kan räcka för Bulan för att ha givit honom sämre med speltid.
Så att jag ångrade mig för Gunler var baserat på sista matcherna där han visade att han kunde spela fysiskt, där han tidigare varit en belastning för laget.
Så det är ett till jättebra exempel på hur vi kan se olika på det.

xxx BIF xxx: Logiken är enkel. Jag tror att Johanesson kan prestera i SHL nästa säsong men att Kvist behöver några år i Allsvenskan innan han kan göra det. Jag vill att Brynäs fyller ut laget med unga spelare, men självklart betyder det inte att man ska fylla ut laget med vilka unga spelare som helst.

Jag vill heller inte att Brynäs ska värva vilka dyra spelare som helst heller till de tilltänkta spetsspelarrollerna. Är det också ologiskt?

Förstår inte vad du yrar om att Kvist trampade jämnt med en andralina för några år sedan. Han var en frisk fläkt i några enstaka matcher, Han är duktig på skridskorna men behöver egentligen utveckla allt annat för att kunna spela i SHL.

Men om du tror stenhårt på Kvist får du gärna göra det, roligast vore såklart om han stannar i Brynäs och motvisar mig och andra tvivlare.

Cederqvist jagas av några SHL klubbar

Kan Brynäs vara en av dom?

xxx BIF xxx: "Jag säger värva de som vi vet håller måttet (men som kan ta steget ytterligare och bli bättre."

Ok, men då anser jag att du har ger delvis motstridiga argument. Om vi nu tar Björk som du menar är någon vi kan bygga vidare på. Om vi hade placerat honom i Rögle så skulle han inte platsa på deras topp sex. Han skulle hamna i exakt samma position som Johanesson. Men en håller måttet men inte den andra? Det måste finnas en viss skillnad att inte platsa i ett topplag men göra det i ett annat lag. Om vi tar Gunler som inte platsade i Luleå, visst skulle han varit någon att bygga vidare på? Det är inte svart eller vit. Skulle vi värva Wernblom Jr så finns det ingen garanti att han kommer "hålla måttet" dag ett. Men med bra förutsättningar och speltid kan han bli en toppspelare i ligan. Ger inte den "chansningen" större bang for the buck" än någon meriterad spelare i samma roll? Och om den lösningen inte funkar på sikt så är det inte hela världen eftersom lönen är så pass låg.

Att hålla "måttet" kommer generellt betyda att det måste vara en spelare som beviserligen platsar i ligan. Då blir det ju spelare som Adam Pettersson, vilka andra kan man gå på som inte blir en chansning?

Sen skriver du att det är dyrt att köpa ut dyrare spelare? Ja, exakt! Det är just därför vi INTE ska värva Molin, Pettersson, Danielsson, Berglund etc som försvårar det övriga lagbygget.

Tycker det blir tämligen svårt att hitta en hållbar värvningsstrategi i ditt resonemang, den påminner om sättet vi värvat de senaste åren, och det har gjort att vi haft dyra löner, men få spetspelare och svaga resultat.

Peja: jag förstår inte din logik här, Johannesson är en bra lösning för han är billig och utvecklingsbar enligt dig,
Men kvist ska bort som är ett år yngre och lyckas trampa jämt med en andralina en längre period för redan två säsonger sedan.

Verkar som om kriteriet från vissa supportrar är att bara man inte tidigare har sett dem i bif så är det en bra lösning.
Personligen ser jag dem som exakt samma sorts
chansvärvning, fast till olika positioner.
Och just i år har vi inte råd med dessa i lagbygget, och kan komma att kosta oss en del i budgeten också.

mk:
– Det är väl klart att det inte är så kul alla gånger. Sociala medier finns med en hela tiden, 24/7, så det går inte att undgå. Men jag tar inte åt mig av det som skrivs.

Men vad tänker du om det?
– Det är folk som brinner för klubben och vill att man ska vinna. Och det är ju inte så att jag själv går hem och är glad och känner mig duktig när det gått dåligt i en match. Man är en tävlingsmänniska och vill vinna lika mycket som fansen.

Huge: Det återstår att se om Björk blir erbjuden kontrakt av Colombus och därefter om han har nåt att hämta i Nordamerika. Jag kan tycka det är märkligt om BomBom inte lyckas identifiera bättre spelare till ett NHL-lags organisation, men vi får väl se vad som händer...

{7981}: Vad säger Björk om oss fans?
Vill han ens vara kvar, eller vill han bara bort från gnällbältet 2.0

Konstigt. Columbus med sin erfarenhet och kunskap från att bedöma spelare är intresserade av Björk.
Dom verkar ha missat att fråga alla soffbedömare härinne som totalsågat honom under lång tid och som naturligtvis borde veta bättre än BomBom och hans arbetsgivare…😂

Lemp:
Det har jag förvisso förklarat väldigt många gånger. Tar det igen för din skull.

Det är inte så att ”billiga” spelare är en lönsam lösning om de inte leverera mot förväntning,
och laget var ett av de svagaste i lagen, då de sänker helheten på ett sätt som tex inte en spelare som Genoway gör - även om han inte levererat mot förväntan.

Varför tror du att bif haft ligans högsta löner?

Det är inte gratis att köpa ut och bryta kontrakt för att frigöra delar av pengarna (från den man köpt ut ) till ny spelare.
Lägg på att de spelarna som värvad under säsong troligen är dyrare än de var under sillyn och de finns tillgängliga av en anledning.
På det kommer stressen från pressen på tränarteamet att leverera för att inte kickas (och ändå gör det som också kostar) och lagets prestation över tid är inte konstant, men går det bra från start eller går det dåligt sätter tonen för kommande matcher mentalt, medvetet och omedvetet.
Sen är det ju sällan de billigaste kontrakten som köps ut heller så laget försvagas ju ytterligare på isen för att hitta större summor som frigörs. Men summan som inte frigjorts kostar på budgeten fast spelaren lämnat och tillsammans med den nya lönen för den nya spelaren (som troligen är dyr i sig) så kostar den dyra pengar som lösning, fast laget kanske inte ens blir nämnvärt bättre, eller inte alls.

Jag säger värva de som vi vet håller måttet (men som kan ta steget ytterligare och bli bättre.

Brynäs-supportrar totalsågar en som Björk som får både speltid och nu uppmärksammas av NHL.
Det är spelare att bygga på och som kan ta ytterligare växlar och som inte bör vara speciellt dyra!
Hedberg är en spelare som jag hoppas ersätts för bättre, men är det då Johannesson som ska fylla luckan riskera vi ta en steg till bakåt i lagbygget.
Då är Hedberg ett bättre allternativ tills vi hittat de vi vill för de 2 första backparen och som bif vet levererar mot förväntan.

Sen kan man titta på Johanesson-lösningar och planera plånboken efter det!

Anders Berg:
Poängrekord för backar i AHL innebär inte med automatik spel i NHL. Skulle väl kunna jämföras med Allsvenskan/SHL eller J20/SHL.

Lemp: Prrrrrecis, det går inte att både skrika efter fler spetsspelare och samtidigt kräva att Brynäs inte värvar några budgetlirare när 10+ spelarkontrakt går ut.

Förhoppningsvis kommer Alcén att kopiera Rögles modell där man lägger en väldigt stor andel av budgeten på toppspelarna och fyller ut med billiga, utvecklingsbara spelare som exempelvis Johanesson och Lindstein.

Framåt tycker jag också att man borde hämta in nåt billigt utifrån för att fylla ut laget, en spelare som Kvist skulle behöva starta om i Allsvenskan. Typ Wernblom jr skulle vara en bra breddspelare, om han köper den rollen.

Då skulle man också få mer stålar över till riktiga toppspelare än om man fyller ut laget med rutinerade SHL-pjäser som Sallinen, Pettersson och K.Berglund som kostar mycket mer än de smakar.

« · 2330257 · »