1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739725 inlägg · 7967 ämnen
« · 2330882 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Jugge:

Sandström stod i målet för Flyers i natt, tyvärr blev det torsk med 0 - 4 mot Rangers.

Kul för Felix och få prova på världens bästa liga, han kommer självfallet få fler chanser även om Jones såklart är Phillys förstaval

Sportnisse: Brynäs IF = Hemliga Byrån...

Kopenga Kickass: Nä, det är inte alls samma sak som jag syftade på. Både Anton och Dima har ju flera säsonger där borta. Ska väl vara Ölund då. Jag pratar om dom som tänker: ”men jag är ju stjärna ju, varför ska jag lira i AHL med 11 min istid”. Sen vänder hem efter max 1 säsong. Kollar du dessa herrars stats på EP så förstår du vad jag menar.

Brynäs4life:
Syftar väl troligtvis på Kinnvall och Johannesson?

Kopenga Kickass: hört vilka ska som ska vara klara för nästa säsong?

Jugge: Inte för att jag vill hjälpa en från bollklubben, men vi är ju inte mycket bättre där, med Rödin, Dima och Ölund. 😉

Sportnisse: Jamen, tvåa tar jag alla dar i veckan. Iaf efter en säsong som vi blev tia. 😀

Men allvarligt talat, hur vet du att inget händer? Det finns ju faktiskt ganska trovärdiga rykten om att det redan finns spelare klara. Skulle dessutom tro, som nån redan skrivit här tidigare, att man vill gå ut med alla som lämnar samtidigt. Att man inte gjort det än betyder ju antagligen att man försöker behålla nån. En del tycker ju vi ska släppa alla, men då glömmer ni ju att VV inte har kontrakt nästa år. Det kan ju vara så att man väntar för att se om man kan komma överens där innan man går ut med alla som får lämna.

Nä det enda jag tycker verkar ruttet är visa sk. supportrar som bara verkar kunna gnälla...

Jugge: Tack. Tyckte det lät mycket när du sa att det kryllade av dom. Fyra var ju rätt lite, hoppas några fler väljer att komma hem snart igen

eltifoso: Nu har inte jag stenkoll på hela FBKs trupp men vi har väl åtminstone Lindqvist, Wikstrand, Nygård och Ejdsell?

Men grattis till er. Ni har nästan ett nytt FBK som på Jönsson tiden. För kassa spelare för att platsa i NHL men duktiga i SHL och chans att behålla över tid.

Jugge: Vilka spelare i årets FBK tänker du på då?
Var det inte mer så förr?

Peja: Absolut, jag önskar all lycka till alla Brynäs spelare. Skulle det bli så att Björk får ett NHL kontrakt så önskar jag han lycka till (det lär han behöva)..

Ibland undrar man ju hur i h-e just DEN spelaren fick ett NHL kontrakt, oftast spelare i andra lag. Det här skulle dock vara ett sånt exempel. Historien är full av pojkar som kommit hem efter en säsong med svansen mellan benen. Titta bara på FBK, deras lag kryllar ju av såna spelare.

Huge: Om vi säger så här då så kanske du också förstår.. Om vi tittar på de absolut största backtalangerna vi själva fått fram den sista tiden, Boqvist och Söderström. Dom kämpar på i 2 av ligans absolut sämsta lag, just Columbus och Arizona. Båda två oerhört mycket bättre på alla punkter kontra Björk. Tror du då fortfarande han kommer ta en tröja i NHL? Han kommer som bäst få spela i AHL, i värsta fall ECHL, alltså farmarligan till farmarligan..

Men vi får väl se om det blir realitet av det först va? Jag tror det när jag ser det.

Apropå den mindre rinken, visst den är 4m mindre på bredden men 1m längre. Blir jobbigt nord/syd när snabbskrinnarna kommer…

Davey85: Jobbas för fullt- hur många gånger har vi hört det!

Jugge: Ibland går det snabbt. Det ryktas alltså att NHL-scouter kollat på Björk och helt plötsligt pratar en del som om han redan har etablerat sig i ett NHL-lag. Jag skulle bli mäkta förvånad om han lyckas med den bedriften men han verkar vara en bra kille så önskar honom lycka till i karriären oavsett vart kommer att fortsätta.

Chanzone: BIF gör point points , planer och analyser samt pratar. De andra lagen värvar?
Snart är vi tvåa IGEN.
Hur smått ska det vara att säga att vissa inte ska vara kvar. Fortfarande något som är jäkligt ruttet.

Pettisbif: Vad har hockeyns utveckling med saken att göra?
Även om den utvecklas så kvarstår ju ändå faktum att det är lättare att komma undan och klara sig bra med lite sämre skridskoåkning på liten rink än på stor rink.
Har öht ingenting med hur Ragnarsson/Norström skulle ha klarat sig mot dagens motståndare att göra.
Det är väl rätt självklart att dom skulle fått det skapligt jobbigt att hänga med, trots den lilla rinken…

Jugge: Skärp dig nu…. 😉
Klart att Chara inte skulle hänga med lika bra idag som han gjorde i yngre dar.
Min poäng är ju bara att skridskoåkningen hos en defensiv back inte behöver ha lika stor betydelse på en liten rink som den har på stor rink i SHL.
Chara/Samuelsson var ju bara två principiella exempel på den teorin även om just dom två till viss del också klarade sig bra tack vare att man som du säger tillät mkt hakningar på den tiden.
Och min poäng borde man kunna fatta och hålla med om även om man inte följer NHL speciellt mkt.

Pettisbif: Äsch, skit i landslagstrupperna, Pettis. De där matcherna/turneringarna är mest sömniga, och varje spelare med svenskt pass i SHL har väl snart gjort en landskamp.

Klart alla vet att t ex Rödda skulle platsat, med enkelhet. Jag tycker som du är inne på i slutet av ditt inlägg, blir bara nervös att de ska skada sig när de lirar med landslaget.

Jugge:
Håller helt o hållet med dig där.
Finns fler exempel på spelare som då var riktigt bra i NHL men som nu inte hade haft en chans mot dagens spelare.
Spelare som Marcus Ragnarsson, Mattias Nordström och Tommy Albelin.

Hockeyn utvecklas Huge.

Tänk på att det är Garpen som är tränare för Tre Kronor. Tar ut spelare i landslaget som är rent av dåliga i deras klubblag.
Vad tillför en sån som Lerby eller Pettersson på backen tex..?!
Garpen är nog den sämsta tränare Sverige haft sen Leif Boork tränade Tre Kronor. Tycker jag iaf.

Märkliga uttagningar hela tiden.
Vad fan gör Hartman i landslaget istället för Rödin?

Ja ni hör ju själva.

Berra är klass rakt igenom. Synd bara att Garpen tycker andra alibispelare går före. Eller kanske positivt för oss. Då han slipper bli skadad.

Huge: Roliga exempel du nämner, Chara och Samuelsson (Kjell eller Ulf oklart dock) är typiska exempel som inte skulle klara dagens NHL. Dom verkade under 90-talet då slashingar, hakningar och fasthållningar tilläts. Idag skulle dom sitta i utvisningsbåset hela tiden. Märks att du inte följer NHL så mycket idag. Chara har otroliga problem idag, inte konstigt med tanke på att han är 45 år… Han har väl aldrig slagits så mycket som han gjort de senaste 2 åren…

Men vi kan väl vänta med en slutgiltig bedömning av Björk i NHL efter han fått sitt kontrakt? 😉

Chanzone:
Det enkla svaret på den frågan är ja.

eltifoso:
Intressant tanke med matchstraff, undra hur det blir som sagt.
Ja, hade löven gjort mål och dom sen gått tillbaka o konstaterat att det var mål tidigare borde första målet gillas, och det andra ogillas då.. gissar jag?

Horace76c: exakt så och eventuella utvisningar som skett under tiden tror jag stryks också från statistik , hur det blir med mål och ev matchstraff vete katten om det sker under tiden som sedan försvinner

Horace76c: Tror det är så det funkar, ja. Tror man vrider tillbaka klockan till när målet inträffade

Danne66:
Kollar lite på allsvenskan.
Löven hade en puck med kanske 8 min kvar som dansade på mållinjen.
OM tiden gått utan avblåsning till matchslut, och man då granskade och upptäckte att det var mål. Då skulle modo fått 8 nya minuter att jaga ikapp?

Tgl: Ja man får ju hoppas på det första då. Själv tror jag att vi ligger rätt långt ner i näringskedjan tyvärr. Lägg till en orutinerad sportchef på det så känns det ganska marigt.

Huge: Tycker inte alls det är konstigt med intresse för Björk. Han har växt hela säsongen. I övrigt raljerar du i vanlig ordning. Å Mannberg trampar vatten i MooDoo. Totalt uddlös.

Tgl: ••••vinsamlare ju längre man väntar..desto

Chanzone: Brynäs är som en vinsamlare desto bättre vin, ju längre man väntar på nyförvärv desto bättre nyförvärv. OM man inte väntar för länge, då kan vinet bli ”platt” och intetsägande. Det har ju absolut inget med Tom Wandell att göra

Chanzone: Tala är Silfver - tiga är guld. Eller hur det nu är…

Jugge: Hade BomBom och Columbus ansett att Björks skridskoåkning inte varit tillräckligt bra för spel i NHL/AHL så är jag rätt säker på att dom aldrig skulle ha varit intresserade öht, om den biten nu och i deras ögon skulle vara så avgörande för deras beslut.
Min poäng är ju att även med ett högre tempo i NHL/AHL så borde Björk kunna klara sig bra då det kanske är viktigare med ett bra spelsinne än skridskoåkning i en mindre rink. Hur många stora backar (Chara, Samuelsson) har inte klarat sig utmärkt därborta trots att dom ser ut som glidande skithus när dom rört sig på isen?
Oavsett om det blir något av eller inte så visar det ändå hur märkligt det är att kunniga och erfarna NHL-bedömare har visat intresse för Björk, samtidigt som soffexperter härinne har totalsågat honom vid fotknölarna.

Häromdagen så diskuterade vi Brynäs kommunikation, framtidsplaner, ungdomssida m.m. Jag kände att jag ville maila Brynäs och få nån slags klarhet.

Vill inte lägga ut mailet, men jag fick mycket bra svar av först Kangas och efter det Svedman. De köper att kommunikationen varit bristfällig och att det jobbas för fullt.

Och övriga funderingar jag hade fick fullgoda förklaringar. Återigen, skönt med en ledning som även kan ha örat mot marken.

Skrubben: Bertilsson är snarare underskattad utanför Brynäs kretsar. Brynäs genomgående bästa spelare år efter år.

Kapla, som jag föreslog som nyförvärv, klar för Rögle. Han var sjukt bra i slutspelet.

Cehlarik klar för Leksand.

Börjar bli lite smått trött på tystnaden från Brynäs nu. Går vi bet på alla tilltänkta nyförvärv eller??

{7981}: Hade varit perfekt med Hudiksvall. Inte långt bort och klubbarna är bekanta sedan innan, när Brynäs lånade in Hudiks målvakt Andreas Bosson under OS då Guden var borta

Axelsson: Tack Axelson, Du har helt rätt, Kapla som ”avslöjat”. Men jag trodde inte någon fick avslöja nå’t innan det passerat någon månad efter det att man slutat spela, typ som Brynäs gör.

Man blir liksom bränd då eller utvisad, ja Du fattar, fattar jag ju….

{7981}: Kul!

Morningstar: känns som det är lite skum kameravinkel

Vet inte om det diskuterats tidigare. Hudiksvall leder kvalserien till HA. De slog Östersund i senaste matchen.
Vore bra med en HA klubb där man kan låna ut spelare till och ha ett bra samarbete med.
Uppladdat:

500x0-ae91d0b1-04aa-4db1-bd6d-3b6532fb5ec7.jpeg

Skrubben: Jag tycker definitivt att han är en back för första backpar. Bertilsson är klass.

Skrubben: min åsikt är att Bertilsson definitivt håller i första backpar med en annan toppback bredvid sig, men han är en av mina favoritspelare så jag är partisk i den frågan.

Med de sagt så ska han inte spela powerplay utan fokusera på de han är bra på 👌

Morningstar: När man ser Tre Kronors backsida och inser att Bertilsson inte tog plats där. Är inte Berra ganska kraftigt överskattad i brynäskretsar? Är han en back för ett första backpar i ett lag som slåss om topp 6? Jag är tveksam. Sanny tyckte samma sak i expressens podd.

Skrubben: Jag tror att Sundlöv levde kvar i det förgångna när han återvände till Brynäs.

När Boork gjorde entré i Brynäs lärde han i princip upp Sundlöv. Många importspelare, främst finländare som förmodligen var tveksamt scoutade, skulle inte längre värvas. Istället skulle man satsa på egna produkter och allsvenska spelare, gärna unga sådana. Men Boork var heller inte oäven att värva äldre allsvenska spelare om han såg SHL-potential i spelaren, Martin Öhrstedt var kanske det tydligaste exemplet på det.

Både Boork och Sundlöv blev regelbundna besökare på såväl J20- som Allsvenska matcher, främst i Uppsala där närheten till Almtunas matcher gjorde att man enkelt kunde åka och kolla på allsvenska matcher där. Dessutom hade Boork en bakgrund i just Almtuna vilket säkert gjorde resorna extra trevliga.

Det resulterade i ett antal värvningar de efterföljande åren. Gynge värvades från Hammarbys J20-lag och många av de allsvenska värvningarna gjorde succé, typ Gunderson och Ekholm. Men det fanns också spelare som Brynäs ville värva men som man gick bet på.

Kristofer Berglund gjorde en lysande allsvensk säsong för Björklöven sin sista säsong som junior och spelade JVM med Alcén, Andersén och Jonte Carlsson. Han delade till och med hotellrum med den sistnämnda i turneringen. Sundlöv försökte värva Berglund från Björklöven, men fick nej. Istället gick Berglund till Luleå och snittade nästan 0,5p/match i sin debutsäsong i SHL.

Sundlöv försökte också värva en annan allsvensk succéspelare som även han spelade JVM det året. Det var Patrik Berglund. Men han gick direkt till Nordamerika och skippade helt enkelt SHL.

När Brynäs omtalade 90-kull spelade J18 och J20 var alltid Skelleftå en av de tuffaste konkurrenterna. Precis som Brynäs tog många steget upp i A-laget. Spelare som Martin Lundberg, Pär Lindholm, Melker Karlsson och David Rundblad fanns där, likaså 91:or som Niclas Burström, Adam Larsson och Petter Emanuelsson, och även typ Petter Granberg (92) och Viktor Arvidsson (93). Det var helt enkelt ett extremt talangfullt lag. En annan av deras otroligt lovande juniorer var Adam Pettersson (92), som visade fina offensiva skills som junior. Några år innan, när 92:orna bildade U16-landslag, hade Pettersson till och med vunnit Sveriges poängliga med god marginal.

Sundlöv följde juniorhockeyn noga och Adam Pettersson var en spelare som alla hade fått upp ögonen för.

När Sundlöv cirka 10 år senare blev sportchef i Brynäs igen letade han på gamla jaktmarker som han kände till sedan tidigare. Problemet var att Berglund och Pettersson hade blivit nischade rollspelare med åren och inte alls de spelarna som många trodde när de var juniorer. Och de var inte längre unga spelare som man kunde omforma, tvärtom hade de cementerat sina roller och visat begränsad skicklighet på SHL-nivå. De hade blivit SHL-spelare, men lågt i hierarkin.

Samtidigt som Berglunds och Petterssons karriärer inte hade blivit riktigt så bra som många trodde i junioråldern hade hockeyn utvecklats och sprungit förbi både dom och Sundlöv. Tyvärr.

Istället för att leta i sin historia borde Sundlöv ha letat i allsvenskan, som han rimligtvis hade stenkoll på efter årena i MODO. När Brynäs värvade Adam Pettersson, eftersom Sundlöv såg outlöst offensiv potential i honom, värvade Oskarshamn Fredrik Olofsson från just Sundlövs tidigare arbetsgivare MODO...

Patrik Berglund är väl ett eget kapitel, antar jag.

Tgl: Ja de vore väl dumma i huvudet annars. Däremot är det Kapla själv, inte Rögle eller Skellefteå, som bekräftat övergången.

Jugge: Oj, Rögle har gjort klart med Kapla från SAIK! Rögle är ju så b, hur kan man göra klart med nya spelare samtidigt som man spelar!

Huge: Vi har väl alla sett otaliga gånger under säsongen att Björk får problem när tempot drivs upp. Det går ännu snabbare i NHL, nuff said..

Vi får väl se om det blir något av det först. Än så länge bara ett rykte vad jag förstår. Men ja, åker han över lär han hamna i AHL, och sen bli kvar där. Det har hänt betydligt mer talangfulla backar än Björk..

xxx BIF xxx: ” Så du menar att Bengtzen, Dackell, Sundlöv haft en helvriden kunskap om skälig lön på en spelare?”

Exakt så. Bengtzén gjorde det bra när Bulan var här, när Bulan sedan stack så fick han bygga helt enligt sin egen filosofi (Bofors-brunk) och då var det naturligt att han ville ha erfarna spelare långt ner i hierarkin (som därmed blev dyra). Dackell är förmodligen den mest inkompetenta sportchefen som funnits i SHL på 10-talet så där är kommentarer överflödiga. Sundlövs ageranden är i mitt tycke ett mysterium. Under hans första sejour i Brynäs byggde han laget ganska exakt som Peja beskriver. Billiga spelare långt ner i laget kombinerat med spets längre fram. Men när han återvände till oss 2019 kände jag inte alls igen honom. Var det PA som fick styra och ställa? Eller var det andra krafter i föreningen som drog Sundlöv åt ett visst håll? Det mesta Sundlöv gjorde sedan återkomsten gick åt skogen i alla fall.

Jugge: Eller så är det alla soffbedömare härinne som pga att man rökt på och i sina rökdimmor har fått för sig att man är bättre på att bedöma Björk än vad Columbus och deras scouter är.
Med NHL:s mindre rinkar behöver skridskoåkningen hos en placeringssäker och mer defensiv back inte betyda lika mkt som i SHL.
Heller inte spikat var han kommer att få spela, mest troligt är väl isf att han får börja i farmarlaget.

« · 2330882 · »