1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739751 inlägg · 7967 ämnen
« · 2331007 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
lapad:
Men lugn.
Spelare som Mylläri, Molin, Pettersson och Kvist kommer inte bli kvar.
Björk, Hedberg, Genoway och Sallinen även dom osäkra.

Fattar inte stressen från er fans.. vi kommer se ett NYTT lag nästa år.

Varför denna oros stress??

Hörde för nån dag sen att Brynäs var sugna på Lukas Bengtsson. Som nu kommer gå till Växjö.
Så ni kommer bli glatt överraskade över Alcéns silly.
Lugn bara lugn.

Kan säga här och nu att Scott inte kommer vara 1a center nästa år. Där har ni nivån på sillyn tex.

Huge: Jag tror att det är hugget som stucket gällande liten eller stor rink i fallet Björk i och med att spelet är så oerhört mycket snabbare i NHL än SHL.

Men som jag försökt säga ett antal gånger nu, låt oss avvakta och se om Björk faktiskt får något NHL avtal först. Tills dess är det ju bara spekulationer.

Peja: Alltså, väljer man att behålla majoriteten av truppen så är det något som inte stämmer i klubben. Jag blir fruktansvärt förvånad då de flesta klubbar ser till att värva bra spelare som lirat i KHL etc

Räven: Så klart rätt beslut av Brynäs men Danielsson ska ha all eloge för sin tid här. Produktionen dalade tyvärr en del sista tiden men det kändes verkligen som han brann för Brynäs och gav alltid 100%.

Tack Nicky!

eltifoso: var väl mest önsketänkande från några här på forumet

Räven: Skulle han inte bli J20 tränare? Tyckte jag läste det av någon insatt här i veckan

Luddf: inget om Brynäs tyvärr

Luddf: Alsing till Leksand. Ward(Mora) till Luleå, Tomkins aktuell för Färjestad igen och alla jagar Cederqvist.

Luddf: ingenting om Brynäs egentligen, Cederqvist jagas av i princip varje lag i SHL så där kanske man är med

Räven:
Den infon gick jag ut med för 1-2 veckor sen.

Tack Danielsson för din tid!

SnowKing: nån med Expressen Premium? Något om Brynäs? Vad värvar våra konkurrenter?

JawKee:
"Min teori är att de har blivit pressade av oss fans att ge oss något"

Om det är som du spekulerar så blir jag allvarligt orolig...
Skulle ledningen lyssna på detta eviga nervösa gnäll? Slutspelet pågår fortfarande... Ja, åsikten är fri!

JawKee: Förmodligen så är det din förtjänst, bra jobbat.

JawKee: Podden med Alcén kommer ju innehålla minst en av följande saker, en värvning, en kontraktsförlängning eller någon som lämnar. Sprida ut i lite olika format.

Lemp: Min teori är att de har blivit pressade av oss fans att ge oss något. Därför gör de detta släppet. Kommer nog komma mer inom ett par dagar.

Är ju alltid så här. Det droppas några namn i taget. Brynäs brukar göra så precis som andra klubbar. Kan ju komma lika många namn imorgon. Kan ju vara dels av respekt, att inte bara klumpa ihop alla, dels för att skapa lite intresse.
De namn de släppte nu var väl mer eller mindre självklara.

Luddf: Tror man kommer köra i omgångar och göra som du säger med Molin och Danielsson. Men resten hade man bara kunnat checka av. Men bör väl ske i närtid.

Får Mylläri förlängt slutar jag hålla på Brynäs.

Peja: Molin och Danielsson kommer ju säkert få någon finare avtackning då dom har spelat länge i Brynäs.

Men känns mer öppet för alla andra. Pettersson, Mylläri, Kvist och Björk borde ju kunnat vara med i denna nyhet om de lämnade..

Luddf: Ja, lika intressant att summera spelare vars kontrakt går ut men som INTE nämns:
- Vehviläinen
- Björk
- Genoway
- Hedberg
- Mylläri
- Danielsson
- Kvist
- Molin
- Pettersson
- Sallinen

Peja: Cibulskis, Guden, Wandell, Berglund och Gunler lämnar.. resten stannar 😉

Silfverkroken: "Brynäs tackar av Josefin Bouveng, Noel Gunler, Oskars Cibulskis, Kristofer Berglund, Kristers Gudlevskis, Tom Wandell, Ebba Strandberg och Samantha Kolowratova."

Okej jag hoppas verkligen man planerar att släppa några fler spelare än så där...

Silfverkroken: Pressmeddelande ute nu.

Spelare som inte får förlängt:
- Oskars Cibulskis
- Kristofer Berglund
- Kristers Gudlevskis
- Tom Wandell (kanske tröja i taket om några år?)
- Ebba Strandberg
- Samantha Kolowratova

Bekräftat lämnar för Nordamerika
- Noel Gunler
- Josefin Bouveng

Peter Liljegren Appelquist om podden med Alcén på Twitter:

"Publiceras imorgon förmiddag. Idag ska vi publicera lite nyheter som Alcén löst."

Spännande!

Peja:
Om det är nåt JAEG behöver ändra på är det den hierarkiska strukturen i herrtruppen. Damerna har redan den strukturen.
Och det vore bra (dvs nödvändigt) att JAEG börjar den förändringen med att berätta att de avser att genomföra den resan. Som en tydlig markering att NU börjar resan framåt!

Peja: Visst är det så, men enbart det faktum i sig att Columbus är intresserade räcker ju för att konstatera hur snett ute många ”experter” härinne har varit i sin kritik mot Björk.
Oavsett var han kommer att spela nästa säsong.
För övrigt förstår jag inte ifrågasättandet av Johannesson. En redan hyggligt etablerad och samtidigt lovande rightare som känns som ett bra val kompletterat med sannolikt minst 2 toppbackar utifrån.

xxx BIF xxx: Man behöver inte träffa helt rätt för att överglänsa det som K.Berglund, Lundgren, Mannberg, Alcén etc presterat i Brynäs de senaste åren. Tvärtom är de klassen sämre än alla allsvenska toppspelare. Det har blivit väldigt synliggjort när några av de gått ner till allsvenskan. Lundgren är inte en back av allsvensk toppklass och Mannberg är inte en av MODO:s bästa spelare. Berglund kommer antagligen inte vara särskilt framträdande i Björklöven nästa säsong heller. Enligt min mening måste man då vara en dåre om man förespråkar att signa typ Mannberg på ett 3 gånger så dyrt kontrakt än de spelare som i match efter match överglänset honom i MODO, snacka om att i så fall bara kolla på gamla meriter och tänka att han är ett "säkert kort" på grund av hans CV.

Notera också att flera av dessa Brynäsare har tillhört ligans absolut sämsta ordinarie spelare enligt statistiken. Men om du anser att spelare som Andrén, Lundgren, Berglund, Mannberg, Alcén etc är anledningarna till att Brynäs har stannat kvar och inte åkt ur SHL - så får du gärna göra det.

Berge:
ok så de två som argumenterar emot är intressant menar du? - det var deras inlägg jag besvarade initialt och så länge de har argument riktat mot mig och det handlar om hockey så bör jag väl få diskutera utan att du piper - det är väl en del av vad forumets är till för, eller?

Peja: då utgår du att man träffar rätt med de HA spelare ersatte de du nämnt. Och det är ju inte så att en HA-manager inte vet vad en SHL-spelare kostar och han får provision på lönen så det är ju inte småpengar för dessa heller (för du måste ju plocka de som visat toppnivå iHA)
Och utifrån hur det gått när man värvat från HA senaste åren så kan just exemplen du angivet ha varit de avgörande faktorerna som hållit oss kvar!

xxx BIF xxx:

Du börjar bli otroligt tröttsam i ditt eviga gnäll. Alla vet att Brynäs haft några tuffa år, men i år var det ett stort steg framåt. Många trodde vi skulle åka ur, istället såg vi ett lag som kunde föra matcher och som gick till slutspel.

Snälla, ta några djupa andetag och vänta lite med att gnälla igen. Iaf tills vi ser hur laget ser ut till hösten.

Lemp: Åter ett TOPPLAG som har den producerande (även defensivt producerande) stommen kvar från ett år till ett annat kan riskera att 2-3 floppar och man kan ändå gå till slutspel med marginal och slippa stress och kickade tränare osv osv.
Ett bottenlag som har sin producerande stomme och där 2-3 floppar kan det bli katastrof för!
Även jag säger att det behövs chansvärvningar - MEN INTE I ÅR då det kan kostar oss mer än för ett topplag! Växsjö är ett klassexempel på vad jag menar som varit topplag men dök ett år och var ok med det.

Det är väl självklart att det blir bättre av att ha bättre spelare!
Om du har spelare som 2xÖlund inställer för Birgersson + Ölund och en j20 spelare bakom och du får varvade skador på första centrarna så spelar det väl en väldig avgörande roll!
Genoway är ett klassexempel på vad jag menar!
Han skulle bli vår man på blå - men floppade i den rollen, men han bidrog som en av våra ledande backar och var behövd till skillnad mot Bergman som var betydligt billigare och inte bidrog lika mycket.
Omvänt tar vi Olesen. Han skulle producera på en nivå han aldrig gjort (och var en chansvärvning). Där blev scott och rödins produktion lidande och därmed laget. Dima blev den enormt dyra lösningen, som finansierats med utköp av bulan, Mannberg, Nyberg - någon mer? Det är enormt med pengar i sjön!
Rögle hade absolut varit mindre sårbara med Olesen än Brynäs blev.
Sen har du ju möjligheten att Olesen lyckats också, men dessa risker kan vi inte ta 22/23, utan vi få nalla på nästa års budget i år/arbeta med intäkterna för att säkra bygget av att hitta den producerande stommen för framtiden så vi då kan chansa rätt och hålla kostnaderna nere utan att det får dessa konsekvenser för oss. Dvs den dyrare investeringen nu får avkastning på lång sikt.

xxx BIF xxx: Märkligt antagande att budgetspelarna kommer floppa och dyrare utfyllnadskillar inte kommer göra det när vi har sett dyra "stjärnor" som Alcén, Mannberg, Adam Pettersson, Andrén, K.Berglund, Lundgren med flera fylla ut laget de senaste åren. De hade med lätthet kunna ersättas av allsvenska värvningar till en bråkdel av kostnaden. Då hade man även haft råd med fler spetsspelare.

Huge: Om Björk etablerar sig i NHL kan vi ju börja prata om att det var fel att inte tro på honom som en NHL-spelare. Det finns inget facit nu, Han har inte ens skrivit på något NHL-kontrakt så det är även bara en spekulation i dagsläget.

Vad vi vet är till exempel att Björk inte platsar i det B-landslag som Eklind, Timashov och Ölund är uttagna i, och att Mikko Manner gjorde bedömningen att han inte platsade i Brynäs powerplay trots att det var sämst i hela ligan med 18,52%.

Om Bom-Bom skriver NHL-kontrakt med Björk och han faktiskt visar sig vara tillräckligt bra för NHL så är det bara att gratulera båda herrarna, men där är vi verkligen inte nu.

Sportnisse: ”Jobbas för fullt- hur många gånger har vi hört det!”

Tydligen inte tillräckligt många gånger för att du ska fatta att det jobbas kontinuerligt på det mesta under en säsong i en SHL-klubb…

Frågan är nu hur mkt DU jobbar på att redogöra för vilka spelare som blir kvar när du påstått att du redan vet det.
Hur många gånger ska vi få höra att du vet, innan du helt enkelt bara berättar vilka spelare det gäller?

Jugge: Jobbigt blir det för Björk när snabbskrinnarna kommer i nord/syd, oavsett rinkens storlek.
Frågan gäller inte det utan vilken typ av rink du tror att att han klarar sig bäst på?
Jag tror att han och alla lite långsammare backar generellt sett inte är lika beroende av att vara snabb på rören på en liten rink, som dom är på en stor rink.
Vad tror du själv?
För övrigt startade debatten med att jag ifrågasatte en del soffbedömares kunskaper när dom totalsågat Björk och hans skicklighet på isen, samtidigt som ett NHL-lag nu konstigt nog ändå visar intresse för honom.
Vem fan ska man tro på?
BomBom eller nån random sofftyckare?
Blir ett knepigt val….😂

xxx BIF xxx: Vanligtvis maxar man inte budgeten vid start av säsongen, oftast lämnar man en summa avsedd för att kunna värva vid behov. Sen kan även mer pengar tillkomma under säsongen beroende på ekonomin eller plats i tabellen.

Om vi vänder på det här, du skriver hela tiden om billiga spelare som inte levererar mot förväntan, vad säger du då om dyra rollspelare som inte levererar mot förväntan? Är inte det ett större problem att ha massa rollspelare som tjänar 100-170k och inte levererar? Dom blir minst sagt dyra att köpa ut och sen ersätta för överpris. Som jag har försökt förmedla ett par gånger nu så finns det inga garantier. Bara för att du har ett gäng meriterade rollspelare (Mannberg, Adam Pettersson, Molin, Danielsson, Berglund etc) så innebär inte det framgång. Eller tycker du dessa spelare har presterat som förväntat kopplat mot deras lön? Har dom gjort Brynäs bättre?

Att värva unga billiga spelare är inte perfekt, men uppsidan är mycket större. Verkar funka hyfsat för Rögle i alla fall?

Avslutar den här diskusionen från min sida nu eftersom vi inte kommer framåt.

Lemp:
Men nej, din matte är enkel men den beskriver inte verkligheten som den varit!

När laget står på plats på hösten så har man värvat mot budget.
Har du då lika många oprövade billiga spelare som motvikt till spetsspelare för att ha ett ”snitt” inom budget.
Levererar inte de billiga spelarna som förväntat så måste du ta in bättre från en död marknad.
Hittar du då någon som det är något med så går den först till ett överpris då troligen fler önskar samma spelare.
Då har du en lön extra på löneposten på 175papp + socialavgift utöver budget.
För att kompensera detta måste du göra dig av med spelare på kontrakt. Gör det ekonomisk skillnad att köpa ut billiga spelare? Ja om du gör dig av med många-men då har truppen många luckor som ska återfyllas. Så nä du tittar på de dyraste (som också bidrar på isen, men kanske inte mot förväntan)
Då blir det signalet eller Nyberg+Mannberg spelare som måste gå. Därför är det självklart att inte bryta kontrakt som ligger på längre än säsongen ut - för då får du bokstavligen inget kvar i handen för det du vinner i årets budget ätas upp för att du tvingas betala den del som ligger på nästa års budget på innevarande budgetår.
Om dessa spelare har 200papp/månaden, så skulle de ju knappast bara säga tack och adjö utan att få majoriteten av den lönen resten av kontraktstiden ut. Så låt säga de får 175papp för att bryta. Då tjänar Brynäs 25papp/månad + sociala avgifter mm.
Men då har bif frigjort 25% av en lönepost + sociala avgifter (och betalar 75% av en lönepost för ingenting).
Så den spelare som kommer in under säsong (för att man betalat säg 40papp istället för 150papp)
kostar 175+175+social avgifter.

Så har vi Theo och Bergman nu på utveckling och tar in Johannesson (för 40papp) istället för en motsvarande en Björk/Hedberg på (150 papp) riskerar du alltså betala 175+(175+sociala avgifter)-(25+sociala avgifter på 200) för att du MÅSTE förbättra lagbygget i efterhand. På det har du fortfarande ett trevande lag, de tre du förväntar dig mer, av minus någon bättre spelare som blivit utköpt och förhoppningen att den nya gör skillnad för att kompensera detta.
Så billiga spelare är bara billiga om de kan tillåtas floppa utan att påverka lagprestationen på isen. Annars riskerar de att påverka budgeten dyrare än en spetsspelare i ligan. Och det har vi haft år efter år efter plus kostnaden för tränare på långa år (där kan inte Brynäs ta hänsyns till längden på tränarkontrakten heller - så det har inte varit ett års utköp som belastat budgeten utan flera år som belastat årsbudgeten - och varje år har man fylt på med nya tränarlöner (nya på årsbasis och gamla i klumpsumma - utom PA som forfarande belastat budgeten löpande).

Så din matematiska bild är ju helt snedvriden för att förklara de extra kostnaderna om du säger att det är billigare med 40’ än 110’.
För då förstår du inte problemet alls vi haft.

Det ör också varför vi just i år där så många poster ska fyllas INTE har råd med att ta i spelare på chans för det kan verkligen bli svindyrt om det slår fel.

ellis: Fortfarande ingen info från Sportnisse om vilka spelare som blir kvar, trots att han vet att det inte blir nån rens och att de flesta blir kvar.
Varför är han så hemlig när Alcen inte avslöjar nånting och det finns många härinne som otåligt väntar på svar?
Sportnisse = Hemliga Byrån?

lapad: Absolut att det handlar om pengar. Är väl bara att titta på alla som spelar vidare i KHL trots det som hänt. Är ju en rejäl signon bonus vid NHL kontrakt. Sen att vissa spelare totalt saknar självinsikt om sin kapacitet är en annan sak. Kom på en till som nu spelar i FBK, Lennström.

Folk som varit över där borta i flera säsonger och verkligen givit det ett försök är alltså inte spelare jag räknar in i den här kategorin.

lapad: Rent generellt instämmer jag att det är så man bör bygga målvaktspar. Men nästa säsong blir väldigt unik, det svåra blir om Lindbäck vill hemåt och/eller Jonas Johansson. Finns så många andra bra finska och svenska namn tillgängliga också.

Jugge: Det handlar väl en hel del om pengar, antar jag. Det utgår en rejäl summa när man signar ett kontrakt. Klarar Björk att få en plats i laget så blir det ytterligare klirr i kassan plus erfarenhet m.m.

eltifoso: Wikstrand var över men var något om att hans bror eller familjemedlem fick cancer tror jag, så vart någon twist med Ottawa om jag inte missminner mig för att han drog hem utan att pratat med dem.
var något i den stilen i alla fall

Timashov går inte riktigt att räkna in precis som De la Rose inte kan räknas in i mitt tycke eftersom dem faktiskt gjorde ett helhjärtat försök, men finns en del spelare som inte ens ger det en chans, vart lite förvånad att Nygård gav upp så fort han fick ändå lite speltid i NHL.

gör nog lite ont för oss Brynäsare att se mycket hemvändare eftersom vi har tillsammans med Frölunda mest produkter i NHL denna säsong, antingen är spelaren som sticker över verkligen inte redo eller helt enkelt för dålig, eller så har dem varit för bra.

Man skulle ha som Malmö iår att nästan alla deras spelare kommer hem samtidigt, är väll bara Burakovsky och Andersson kvar i staterna.

Lemp: Om jag får välja så behåller vi VV och värvar en andra målvakt med utvecklingspotential. Blir billigare lösning och alla vet vad VV kan.

eltifoso: du har rätt om Wikstrand. Han har aldrig spelat i NA. Han lämnade NA utan tillåtelse och blev utsparkad. Han storebror är/var sjuk (leukemi) så han ville vara nära familjen

Jugge: Fast var Wikstrand över ens?
Tror fortfarande inte kryllar av spelare som hänt hem än i FBK
Tyvärr får jag säga , man vill ju helst ha hem alla☀️

Lemp: Erson var väl skada i början av säsongen. Har inte följt hans utveckling där borta.

mattias - 74: Frågan blir hur Ersson ser på hans utveckling. Både Jones och Hart står i NHL och Felix går före i AHL. Ersson har stått fem matcher den här säsong, har han haft skadeproblem? Låter annars som han blivit totalt bänkad. Kanske också ett målvaktsnamn som kan bli aktuellt?

Edit: Hittade följande på flyers hemsida, "Phantoms rookie goalie Samuel Ersson has missed most of the season due a recurring lower-body injury." Då kanske han vill ge nästa säsong en chans först.

mattias - 74: Ja, Felix har verkligen kämpat där borta. Något annat kan ingen säga. Precis som Markström gjorde innan han fick chansen. Målvakterna är ju dom som av förklarliga skäl har svårast att slå sig in där borta.

« · 2331007 · »