1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740162 inlägg · 7967 ämnen
« · 2340663 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: 5-1 just nu! Heja Löven! Önerud håller ju knappt HA-klass alltså. Går snabbt utför ibland 🤭🙊

Jugge: Ja, Brynäs behöver antagligen inte höja lönebudgeten för att få ihop ett mycket bättre lag. Genoway och K.Berglund var också hiskeligt överbetalda i relation till vad de tillförde. Det går nog att få två Kinnvalls för deras sammanlagda lönekostnad, om inte ännu mer. Därför tror jag att Brynäs kan håva in en till klassback inom ramen för budgeten.

Pasman: Molin har säkert en riktigt hög lön, Sundlöv tyckte ju han var landslagsmässig när det avtalet signades.. Så lönen lär vara därefter… Pettersson ligger säkert mellan 150-200K och Sallinen mellan 100-150K. Så visst frigörs pengar till bättre spelare

Jugge: är det spelartruppen eller hela föreningen som är 10M mer?

Jugge: så är det..o även att HV 71..o Linköping hade det. Då kan man ju tycka att SC har byggt fel lag fel tränare eller för högt sätta löner i förhållande till prestation o kompetens. Men det är ju kunnigt folk o kompetenta.. Vi vet inte alla förutsättningar enligt Huge. SC kanske skrev någon nolla fel på avtal osv...

3-0 Björklöven. Svårt att se det hända men vore fantastiskt om HV fullständigt kollapsade och Löven går upp

Jugge: Hoppas vi byter Pettersson Sallinen Molin och eventuellt Kvist mot Mäenalanen och Manninen borde väl frigöras lite stålars om dessa lämnar ?

Blå grottan: Sundlöv pratar du om då?

Jugge: Håller med, men svaret är enkelt. dålig sportchef.. inte svårare än så.

Stefan R 63: Visst är det så att vi har haft en lång lönelista på folk som inte är kvar i föreningen. Det kostar att sparka tränare varje säsong. Förhoppningsvis är den tiden bakom oss nu. Men något är väldigt fel när man spelar kval trots att man har 10 mille i högre lönekostnad än svenska mästarna..

Peja: kan ju vara att de har fler uppgifter än bara materialare till SHL-laget. Har för mig att någon är/har varit ledare. Tony är även materialare för SDHL

Jugge: det är ju också många löner till fd tränare o fd sportchefer osv..Det är sån skit vi också får dras med men det är ju kunnigt folk vi har sparkat kompetenta..enligt Huge..så det är väl bra vi bygger på med en ny lönepost(Henning)

Stefan R 63: Hur stor del av Brynäs lönekostnader utgörs av En bra start?

Huge: Det var ju inte alltför länge sen som Aftonbladet hade en artikel som visade att Brynäs hade högst lönekostnad av ALLA lag… Men den stämmer säkert inte… eller… 😉

Edit: Stefan hann före mig… Det kostar att hålla på med en bra start och annat…

Huge: Brynäs lönekostnader 20-21 o övriga lag

Klubbarnas lönekostnader säsongen 2020/2021

1) Brynäs 103,6 miljoner (13:e plats)

2) Linköping 99,8 miljoner (12:e plats)

3) Växjö 92,7 miljoner (1:a plats)

4) Rögle 85,6 miljoner (2:a plats)

5) Leksand 83,5 miljoner (3:e plats)

6) HV71 81,9 miljoner (14:e plats)

7) Färjestad 80,8 miljoner (8:e plats)

8) Luleå 79,1 miljoner (5:e plats)

9) Frölunda 78,6 miljoner (7:e plats)

10) Djurgården 78,0 miljoner (10:e plats)

11) Örebro 77,4 miljoner (6:e plats)

12) Skellefteå 65,7 miljoner (4:e plats)

13) Malmö 60,4 miljoner (9:e plats)

14) Oskarshamn 50,3 miljoner (11:e plats

Makkan74:
Snacka om deja VU i hv matchen nu. Mål på tveksam hög klubba...

Peja: Vi är två materialare i vårt U11 lag, dock så jan nog de flesta SHL lirarna knyta sina skridskor 😉

Jugge: Jo, men skulle kunna vara materialare som är anställda på deltid etc så svårt att säga. Men man hajade ju till lite av att se 3 st i samma lag.

Jugge: Å andra sidan har andra lag fler läkare, fystränare och fysioterapeuter så det är omöjligt att avgöra ifall Brynäs skulle ha en så mkt dyrare organisation än många andra om man ser till den totala lönekostnaden.
Är nog inte svårare härinne än att hos vissa så har Brynäs alltid den dyraste och sämsta truppen.
Det är sen gammalt.... :-)

Jag tror att vissa konton här är del av en trollfabrik bestående av Leksingar.

Peja: Vi lär väl få se vad det lider vad som är sant och inte. Än så länge är ju allt bara rykten. Jag hade glömt Anthon Hansson, han är ju kvar också.

3 materialare för SHL laget låter som åtminstone en för mycket. Men vi vet ju sedan tidigare att Brynäs har en stor dyr organisation. Jämförelse med Frölunda igen visar att dom har 2..

Peja: Jag är överhuvudtaget inte insatt i vad berörda tycker om tränare och sportchefer. Vet någon här om VV t ex har uttryckt att han är väldigt nöjd med nuvarande tränare?

KulaShaker: Jo jag menar inte att Alcén och Erika Grahm borde bli degraderade. Bara menar att en välfungerande organisation inte bara sparkar/degraderar folk till höger och vänster om de gör ett bra jobb. Det måste ju belönas att göra ett bra jobb, och då även för "utomsocknes" som historiskt sett ofta jobbat i motvind i Brynäs.

J18-tränaren som man valde bort förtjänade också att vara kvar. Han levererade resultat och var väldigt uppskattad både bland spelare och föräldrar. Det är verkligen inte lätt att leverera på alla de 3 punkterna i dagens juniorhockey...

KulaShaker: Tvisten om påvens skägg fortsätter härinne.

Ingen har en aning om eller verkar vara intresserad att veta VARFÖR man vill byta målvaktstränare, ändå vet man att det är fel och att Brynäs misskött sig på ett ruttet och stinkande sätt.
Som totalt oinsatt och okunnig soffbedömare tänker jag försöka mig på en mkt kvalificerad gissning:
man anser sig helt enkelt ha hittat nåt som är ännu bättre än Sohlberg.

Kan det vara så enkelt?

Jugge: Om någon gör ett bra jobb och är uppskattad spelar det väl ingen roll om de har PA-koppling eller inte? Är inte Anthon Hansson kvar?

Kollade lite snabbt på organisationen kring A-laget, är det inte mycket att ha 3 materialförvaltare?

Peja: Håller med om det du säger om det är så att ansvariga tycker att han gjort ett bra jobb. Alcén borde väl definitivt vara ifrågasatt, men där här nya styrelsen och andra gjort helt om.

Peja: Om det nu stämmer att Lindbäck är klar för 3 år med ett för Brynäs fördelaktigt kontrakt som det ryktas om så lär det väga in. Vi vet ju inte hur förhandlingarna sett ut. Lindbäck kan ju ha haft som krav att få jobba vidare med Honken om han har stort förtroende för honom.

Sen har ju Henning gjort ett jättebra jobb med VV, det kan ingen ta ifrån honom. Jag förstår också att han inte är intresserad av en tränarroll i juniorlagen heller. Jag kan samtidigt känna att det är bra att sista kopplingen till PA försvinner, en mörk tid i Brynäs historia..

KulaShaker: Om man anställs som målvaktstränare för SHL-laget och erbjuds en tjänst som målvaktstränare för lag under A-laget ett år senare, så är det en rejäl degradering. Hur ofta brukar välfungerande företag degradera anställda som gör ett bra jobb på det sättet vid en omorganisation?

Skulle det gå att degradera typ Alcén och Erika G på samma sätt som man degraderar Sohlberg, eller har det kanske skapat rabalder?

KulaShaker: Givetvis, men är det de vi gör nu? Sparkar en målvaktstränare som gjort det bra? Som dessutom verkar vara omtyckt både av spelare och supportar? Vet att han är förknippad med PA, men den stämpeln är borta i mina ögon.

Lemp: Men är inte avsikten nu att bygga något hållbart för framtiden och få stopp på det kaos som varit under ett antal år?

KulaShaker: Problemet är bara att man haft fem målvaktstränare sedan 2018 och 95 olika huvudtränare. Att då genomföra ytterligare en omorganisering ser väldigt dåligt ut.

Tigerhjärta: Har man inte försökt att sköta det snyggt då? Uppgifter har läckt till pressen… Han har blivit erbjuden en annan tjänst som målvaktstränare.
Tycker det känns som vanligt när ett företag omorganiserar. Fortsätter väl säkert med förhandlingar.

Pasman: Är väl egentligen ingen hysteri. Men för en gångs skull kan väl Brynäs välja att sköta det snyggt, när vi nu har börjat bygga upp vårt varumärke på nytt…

Skrubben: Är övertygad om att Honken kommer vara en bättre tränare både för gruppen och våra målisar. Henning ville nog hem till skåne, förstår inte hysterin att han lämnar.

Skrubben: Det enda tråkiga så här långt är väl när du börjar tala om ruttet och stinkande utan att ha en aning om vad som ligger bakom beslutet att byta målvaktstränare.

Tigerhjärta: Måste säga att det känns riktigt tråkigt att man pissar på Henning på detta sätt. För exakt ett år sedan var Brynäs i total kaos. Vi hade ingen permanent sportchef, ingen huvudcoach, ingen klubbdirektör, och klubben drogs i smutsen pga våldtäktsanklagelser mot spelare. Henning hade redan signat på sitt kontrakt innan kaoset utbröt, men han valde ändå att fullfölja avtalet och stödja klubben i den mån det gick. Han gjorde ett grymt jobb med VV som utvecklades till en av ligans bästa målvakter.

Och nu väljer man att tacka honom på detta sätt. För att ta in en gammal brynäsare in i kompisgänget. Måste säga att detta stinker ruttet, riktigt ruttet. Sen är det ändå ironiskt att man verkar ha hur mycket pengar som helst till att sparka målvaktstränare med. Hur många har vi brutit kontraktet med i förtid nu? Men med spelare har man deklarerat att det är helt otänkbart att bryta kontraktet i förtid. Då måste man hitta en klubb som kan ta över kontraktet först. Finns inte den möjligheten så blir spelaren kvar, oavsett prestation på isen.

Sportnisse: Detta med kompis/internvärvningar.

Funkar ganska hyfsat i FHC, FBK LHF.

Där det kommit externa som lyckats så har man fått mandat att bryta "dåliga" kontrakt, och köpa in spelare som Brynäs bara kan drömma om, med hjälp av externa finansiärer.

Peja: Problemet var ju att de som River jump levererade rapporten till flera av dem var just intern/ kompisvärvningar.

Tråkigt att Henning verkar lämna. Hoppas bara det sköts snyggt, det förtjänar den mannen!
Kan tänka mig att Lindbäck hade en begäran att få ha Honken som tränare, man ska inte underskatta relationen mellan målvakten och sin målvaktstränare.
Tror dessutom att chansen att få hem Johansson ökat med hjälp av Honken. Som vissa kanske vet så kör Honken sommarträningar med Markan, Lindbäck och Johansson. Vore ett naturligt steg även för Johansson att komma hem med tanke på utgående kontrakt och endast ett harvande i AHL senaste tiden.

Forestonepearl : spekulation.
Jag spekulerar vidare att om Vi tar nästa kliv med Manner och etablerat oss på plats 6-10 så har vi en bra chans att han stannar och bygger vidare. På plussidn ska man komma ihåg att han är otroligt poppis här vilket han säkert uppskattar väldigt mkt.
Det tillsammans med väldigt fria händer hos oss tror jag skapar bra förutsättningar för en förlängning.
Om vi leker med tanken runt silly, att de flesta av rykterna kommer så kommer vi ha ett bra SHL-lag i augusti.

Jugge: Tänkte på detta när du skrev om kontinuitet osv. Men jag hoppas att jag har fel. Men jag tror tyvärr att han drar efter kontraktet gått ut.

(jag hoppas såklart att jag har fel)

Jugge: Jag tror tyvärr att Manner drar efter denna säsong. Har man familj och allt i Finland är det fan inte lätt att stanna i Sverige och jobba. Men jag hoppas att han (Manner) kan hitta en bra efterträdare.

Tigerhjärta: Ja och dessutom kommer han få 500kr i böter för att han inte var med och la i bryggorna idag på Eskön!
#DåligLördagförJonas

Peja: Mikko Manner är den tränare i SHL med överlägset störst meriter. Därför tyckte jag det var en bra värvning av Bom-Bom från början. Sen har ju han växt under säsongen med sin sköna stil och att man märker att truppen mår bra. Men meriterna kan ingen ifrågasätta. Jag hoppas att vi kan få samma kontinuitet med Manner som Frölunda och Växjö haft med Rönnberg och Hallam. Men då lär det krävas att Brynäs tar steg varje säsong, och relativt stora. Sen lär han väl ligga bra till att bli förbundskapten för Finland den dagen Jalunen slutar.

{8399}: Kan så vara..Leksand är en mycket mindre ort än Gävle och jag vet vilken påverkan "folk på byn" haft på ledare inom Lif..vissa har inte kunnat gå på Ica utan att bli påhoppade.

Peja: BKB och Kangas var väl också motståndare till de rekryteringar du nämner.

Herre P: Leksand hade ju väldiga problem med hemvändare som lirade tills de körde med rulator och Brynäs har väl haft dessa tendenser också. Däremot så tror jag att det på ledarsidan är viktigt med en del Brynäsare med basen i Gävle för att få kontinuitet men de skall inte vara för många och de skall förstås vara kompetenta. Janne Larsson lär ju ha kompetensen som behövs för att bli en bra assisterande coach i alla fall.

Nu var det bara jag för att han lämande sitt KHL lag men ett drömnamn i mina ögon hade varit Ryan Spooner vet att Leksand jagat honom under någon deadline day och ska vara jävligt dyr men den spelaren tror jag hade gjort succé i SHL
Men tror vi skulle ligga långt ner i närkedjan bland de andra lagen som vill ha spets

Peja: Kan vara en kombo av att Lindbäck ställt vissa krav vid kontraktsförlängningen och att Sohlberg har hemlängtan. Han kom in snett, men har gjort det bra!

Malken: Nej till aroganta Janne. Ja till super Honken. Henning var väl handplockad av pajasen PA. Så han vill väl inte vara kvar.

« · 2340663 · »