1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740145 inlägg · 7967 ämnen
« · 2340383 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Håller fullständigt med!

Herre P: Man kan också se det så här. När Brynäs siktar på att bli en ledande klubb inom svensk hockeys utveckling efter ganska många svaga år där mycket blivit sämre och sämre - hur sannolikt är det då att de mest lämpade personerna till att styra upp klubben igen redan finns på kansliet? Är det sannolikt att svensk hockeys mest exceptionella klubbledare finns att hitta internt? Är det sannolikt att en av Sveriges bästa SHL-sportchefer går att hitta i ett SHL-lags fjärdekedja, eller att en av svensk hockeys bästa GM:s går att hitta bland SDHL:s sportchefer?

Eller är det mer sannolikt att landets bästa sportchef redan har jobbat som sportchef och att landets bästa GM redan har erfarenhet av den rollen?

Det är lite svårt att se logiken bakom de rektyteringarna, men hoppet är ju det sista som överger en.

På andra sidan måttstocken. Varför är Mikko Manner en bra rekrytering, är det på grund av hans bakgrund eller hade han varit en lika bra rekrytring om han bara tränat Strömsbro tidigare?

Gott Luleå! Gott "Bulan", som man verkligen unnar ett guld nu äntligen.

{8399}: ..finns alltid undantag vet du, jag bor i Insjön och har fått följa Leksand på ganska nära håll sen 2008, vare sig jag har velat eller inte..och det har varit problem i klubben vid samtliga tillfällen.

Herre P: Ja vi hade ju Campese och PA, succé

Tigerhjärta: Jag är livrädd för att Brynäs ska falla i samma fälla som Leksand gjort under alla jojo-år..gamla ex-leksingar på tränar och ledarposter, har aldrig varit bra. Så fort dom tagit in folk utifrån har det gått mycket bättre.

Svensson_62: Den är bättre än arse coach 😉😊

#33: ”ass coach” är en festlig titel 🙂

Peja: inte jag som myntade uttrycket, men oavsett, inte meningen att kränka någon, ber om ursäkt.

Men: hon är ingen kommentator i min smak…

Jugge: Apropå lediga gamla Brynäsare;
Janne Larsson
Tommy Sjödin
Vi är en ass. coach kort.
Vad månde det bliva?

Peja: Ja, det är inte många kompisvärvningar som funkat genom åren då man tagit in folk på relation istället för kompetens. Sundlövs första sejour som SC dyker spontant upp i huvudet.

Så klart att Manner tar ett större ansvar vid värvningarna nu och att samspelet mellan JAEG och Manner lär inte se ut som exempelvis mellan Sjöström och Röde Roger.

Peja: Appropå kunskap och erfarenhet:
Uppladdat:

500x0-448ce56e-ce42-42cd-a06d-9494e6257f5e.jpeg

Jugge: Ja, hoppet står ju främst till att Manner ska kunna handplocka in värvningar, vilket säkert kommer ske. Eftersom man valde att ta in en kvalificerad tränare är denne mycket mer kvalificerad än sin chef (Alcén) även på sportchefsbiten när det kommer till vilka spelare som man bör ta in. Det är ju otänkbart att den kompetensrelationen ser likadan ut mellan t.ex Tjommen och Hellkvist.

Visst kan det bli bra med Alcén, men handen på hjärtat, hur många av kompisvärvningarna har lyckats genom åren?

Peja: Hittills tycker jag JAEG gjort ett stabilt jobb. Värvningen av Wandell är ju så klart en dikeskörning medan värvningen av Björnen känns riktigt bra! Jag har inga direkt synpunkter på deras jobb så länge Manner har sista ordet på vilka spelare som tas in.

Men jag håller med om att rekryteringen av Alcen som SC är en gammal ”god” Brynäs kompisvärvning. Men som sagt, det behöver inte betyda att det blir dåligt i slutändan. Men det är jäkligt amatörmässigt…

JawKee: Jag är negativ till hur rekryteringen har gått till. I och med att Brynäs har anställt personer helt utan track record för deras nuvarande uppdrag ligger bevisbördan på Brynäs och inte på skeptikerna. Erika Grahm har aldrig rattat den sportsliga utvecklingen i en SHL-klubb och Alcén har aldrig varit sportchef i SHL. De har inte ens gjort detta på allsvensk nivå. Normalt sett arbetar man sig upp stegvis, men det är som att alla krav på kvalifikationer helt plötsligt försvinner för Brynäsare när de anställs av Brynäs.

När Niklas Persson la ner spelarkarriären skuggade han Linköpings dåvarande sportchef i 1 år innan han blev sportchef själv. Det tror jag är smartare än att göra som Brynäs gjorde med Alcén. Både för sportchefen och klubben.

Jag har följt Brynäs i många år och en gemensam nämnare bakom många dåliga år är just den här typen av manövrar.

mk: Det brukar finnas en flik som heter lagbygget under rådande silly season, men den finns inte ännu vad jag kan se.
Annars så brukar truppen på eliteprospects stämma rätt bra.

mk: Ha ha ja den är inte helt tydlig. Jag brukar gå in på EP istället..

Peja: Kommer inte spela någon roll vad jag skriver när du är fast besluten med att vara negativt inställd.

Absolut, det är skillnad, men det betyder inte att de INTE kommer lyckas. Det är bara indikationer fram och tillbaka.
Hade det bara varit Alcén, eller bara varit Grahm, då hade jag varit lite mer skeptiskt. Nu är de två stycken som bollar med varandra och kompletterar varandra. Och återigen så har de många människor runt sig som sitter på god kunskap och erfarenhet. Det gör att jag tror att de kommer klara av sina jobb på ett bra sätt. Men det återstår ju att se, det är upp till bevis. Men om de rykten stämmer om vilka spelare som kommer in så tycker jag att de har gjort en jäkla stark start.

BIF Kungen: Du skämmer ut dig totalt med ditt trams om "singel-Lena". Det är år 2022 nu.

BIF Kungen: Singel-Lena? Seriöst?
Jag gillar inte heller Lena, men skulle inte sänka mig till att kommentera hennes privatliv.
Lägre än Glocalnet..

JawKee: Det är väldigt stor skillnad mellan att spela hockey och att leda en sportslig organisation. Bättre hockeyspelare än Erika och Alcén har försökt leda Brynäs organisation och misslyckats.

Personliga egenskaper är viktigt - men är det sannolikt att dessa två ungtuppar har de bästa personliga egenskaperna av alla tänkbara kandidater? Hur många andra kandidater intervjuade den förra styrelsen innan man anställde Alcén, för att ta ett exempel? Nä, just det...

mk: på tal om annat: Singel-Lena puuh,skavsår.

Hoppas vi slipper Edlund i dagens match…?

Peja: Inte riktigt samma sak. Både Erika och Johan har bra mycket erfarenhet genom att ha varit på isen och i organisationen, och inom hockeyn överlag. Och nu är detta en organisation som handlar om just HOCKEY. Det är erfarenhet som inte går att köpa till sig. Resten kan de faktiskt lära sig. Jag ser personliga egenskaper som klart tyngre. Utbildning är fint på papperet men behöver inte betyda så mycket i slutändan, erfarenhet slår utbildning, och erfarenhet är något de redan börjat att samla på sig. Sen har de erfarna människor runt sig också.

Absolut, kan hålla med dig att det verkligen inte var något bra innan att man gjorde så, men det behöver inte betyda att det är någonting dåligt NU.
Det är ett helt annat läge nu, med andra människor. Säga vad man vill om EA och JA, men de brinner verkligen för Brynäs.

Makkan74: Är det bara jag som tycker att Brynäs hemsida är fanimej den svåraste sidan ever att söka information från?
Hur fan hittar man truppen och kontraktslängd?

När det ändå pratas målvakter.
Inatt stod Jonas Johansson för sitt Florida och släppte in 10(!) mål på 37 skott.
Med utgående kontrakt och förmodligen en Veini som sticker, bör Johansson rimligtvis komma hem i ett starkt TANDEM tillsammans med Lindbäck?

Mattson: Men var inte Sohlbergs kontrakt bara över säsongen 21/22???

Peja: Lite lustigt att Campese nu rekryterats av rekryteringsfirman som rekryterade honom till Brynäs..

mk: Jag har respekt för damhockey, men i jämförelse med kärnverksamheten (SHL-laget) är det en nischad amatörverksamhet. Nischad eftersom publiksnittet är lågt och spelarantalet är litet, amatörverksamhet eftersom spelarna väl inte är heltidsanställda. Så jag ser liksom inget fel med den beskrivningen?

Självklart har inte Erika G ansvaret över ekonomin, det hade inte en GM haft heller. Men hon verkar jobba mycket övergripande, precis som en GM hade gjort. Jag har svårt att se hur Erika G är kvalificerad till att vara nyckelpersonen på den sportsliga sidan i en klubb som vill bli ledande inom svensk hockey - hur ni än vrider och vänder på det så är det nåt helt annat än att sportchefa ett damlag - men jag hoppas som sagt att hon lyckas. Jag är inte kritisk mot Erika G, hon verkar vara ambitiös, utan till hur Brynäs rekryterar.

Är kritisk till vissa saker, t.ex att man byter J18-tränare, men eftersom Brynäs inte har förklarat vem som sitter på beslutsrätten kring det kanske man inte ska dra slutsatsen att det är hennes verk.

JawKee: Ingen föds med erfarenhet, så vitt jag vet. Och inget seriöst företag tar in oerfarna människor på nyckelpositioner. Tror du att Ericsson letar efter sin nästa VD bland nyexaminerade eller tror du att man måste göra en karriär där man jobbar upp sig stegvis innan man får den typen av uppdrag?

Det är oseriöst och oproffsigt att anställa folk utan kvalifikationer, särskilt till nyckelposter. I Brynäs anställs man tyvärr alldeles för ofta på grund av informella kontakter. Det var också en av slutsatserna som River Jump drog efter att ha djupanlyserat problemen med Brynäs organisation. Så det stämmer inte att det bara är "oinsatta supportrar" som har den åsikten, tvärtom har den mest seriösa analysen som gjorts av Brynäs organisation kommit fram till precis samma sak.

Peja: Som föregående skriver så är det förmodligen inte riktigt så det fungerar. Ja, absolut kan man ifrågasätta det. Hur får man erfarenhet? Föds man med det?

Att man inte uttalat det, om hon nu fått den rollen, blir ju konstigt för bara dig, och kanske andra sofftyckare. Är nog inga som helst konstigheter innanför dörrarna på kontoret. De lär ju knappast sköta sitt jobb sämre för att det inte uttalas offentligt. Kanske vill man hålla på det om hon har en prövoperiod? Tycker vi brynäsfans är experter på att alltid vara missnöjda och negativa. Det är då aldrig bra. Ganska trött på det. Hur vore det att faktiskt lita på sin organisation? Ha lite tillit och vara lite optimistisk?

mk: En GMs uppgift är väl att ha det långsiktiga strategiska ansvaret för sportorganisationen och tillsätta lång och kortsiktiga actions (rekryteringar, organisation och investeringar) för att nå dom strategiska målen.

Peja: Jag tycker du och andra fultolkar vad en GM gör.
Nu vet inte jag heller exakt vad en GM gör.
Men att säga att hon inte är kvalificerad att leda ett företag av Brynäs storlek.
Nä det är hon absolut inte.
På ekonomisidan.

Men EG har inte hand om ekonomin i hela Brynäs heller.
Det har förra SverigeVD:n för IKEA.
Jag tror han har någorlunda koll på ekonomin iaf.
Vilken annan GM i shl sitter med ansvar för sin klubbs ekonomi?

Man måste hålla isär vem som gör vad.
Svedman eller Kangas går nog inte in på Alcéns område och värvar spelare.
På samma sätt går inte Alcén in på Svedmans komtor och attesterar fakturor..

En GM ska väl ha ansvar för hur klubben ska ledas? Innefattar givetvis ekonomi, men vad är svårast.

Att scouta spelare till SHL och bara betala ut lönen.
Eller att scouta spelare till SDHL och fixa jobb/studier och mycket annat runtomkring.

Måste vara därför det finns så många ideella ledare i Sverige..

Sen att kalla BrynäsDam för nischad amatörverksamhet,
Det får stå för dig..

Auchinleck: Precis.
Lite som när oinsatta soffbedömare sitter och gissar så är allt tokfel... :-)

Inte ett år utan sparkade tränare.

Peja:
Det är lugnt, Peja, så länge Brynäs inte säger nåt så är allt ok.

tycker det luktar lite illa om denna soppa, Tycker Sohlberg varit klockren, rolig och gjort sig omtyckt bland fans, och Veini samt Ellen har gjort riktigt bra säsonger

Då är det snyggare att hedra kontraktet och isåfall ta in Honken på juniormålvakterna ett år och sen göra denna rockad

JawKee: En person ska leda utvecklingen av kärnverksamheten i ett företag som omsätter 150+ miljoner om året. Personen har bara erfarenhet av att leda en nischad amatörverksamhet (damhockey). Är det konstigt att man ifrågasätter kvalifikationerna?

Om Erika G har fått GM-arbetsuppgifterna tycker jag att man ska utnämna henne till GM. Nu blir det bara konstigt när man tidigare kommunicerat ut att en GM ska in men så blir det knäpptyst kring det.

JawKee: Håller med dig.

Jag har hellre tyst från åsen än som under MC. Det kom nya saker varje vecka, typ.
Men hände det nått?
Ja sämre då...

Jag tror på att Svedman med sin erfarenhet hjälper kanske främst JA i hur det ska skötas på daglig basis. Där är nog EG längre fram i sitt jobb.
Nu har det ju kommit 1 ny ansvarig för J-lagen, det har ju SC oxå fått sköta detta året.
Nu blir det lättare att jobba framåt med allt som behöver bli bra/ bättre.

{7981}: i GD stod det att Henning erbjudits en roll som målvaktstränaren i Juniorlagen. Så det tyder väl på starka önskemål från Lindbäck och kanske att knyta till sig JJ.

bradberry: Tidigare har man kommunicerat ut saker och ting hej vilt, lovat guld och gröna skogar men inte kunnat leva upp till det man lovat. Nu har man varit tydliga med att man inte vill kommunicera något utan att kunna leverera det man lovar. Ge detta lite tid så tror jag vi får en bättre kommunikation som dessutom är trovärdig.

Tigerhjärta: jag gissar att det har mycket med Lindbäck som har Honken som tränare på sommaren tillsammans med Markan och Jonas Johansson.
Sedan kan beror det väl på hur det funkar mellan Manner och Henning och om Henning har hemlängtan osv och det är ett gemensamt beslut. Men Henning har gjort det bra med VV.

Peja: Jag som trodde att Henning var lite av en succé, fast det är klart, Johan och Johan är nog ganska tighta.

Varför i helvete sparkar man Henning Sohlberg för att ta in Honken? Inget ont om Honken men Henning har gjort ett ypperligt jobb med VV och verkar vara en riktigt bra kille även utanför isen.
Är kompisföreningen tillbaka, eller vad är det som sker?
Hoppas innerligt att det är Henning själv som vill lämna!

bradberry: Jag håller med er båda om att kommunikation absolut är viktigt, och jag ser också gärna att det förbättras, det kliar i hela min kropp efter nyheter och uppdateringar.. tro mig.

Men att dålig kommunikation skulle säga något om hur det går tycker jag inte, sedan tror jag fortfarande på att det är mycket som är under utveckling och jag ser positivt på den utvecklingen. Vi har vänt upp och ned på hela organisationen och börjat om från scratch, det är min känsla, och jag känner att hela Brynäs organisation är på uppgång. Jag tycker inte att det går att jämföra sig med andra lag då vi ligger i ett helt annat läge. Jag är också fruktansvärt trött på misstroendet man visar både Grahm och Alcén, endast pga bistande erfarenhet. Vilket jag delvis förstår, men hur har det gått för brynäs de senaste åren när man då haft människor med erfarenhet på posterna?

Jag tror att ofta vi fans har lite för bråttom med saker. Tålamod.. Tålamod..

JawKee: Kors i krösamoset vad vi ser annorlunda på ämnet!!!!

Det räcker med reaktioner från några fans eller medlemmar här för att konstatera att man måste upp på kommunikation. Jag är förvånad att man inte gjort mer för att utveckla det området då det var det som det slogs ned mest på mot tidigare ledning.(styrelse) Kommunikationen från den operativa verksamheten har ju snarare försämrats under detta år och jag ser det som allvarligt och något som måste UPP...

Framtidstron, viljan att sponsra, intresset att följa... Dessa hörnstenar är beroende av och hjälps upp av en professionell kommunikation...

Peja: 10?

Skagge: Hur många mv-tränare har Brynäs avverkat sedan Pekka A slutade?

Johan honken Holmqvist ny Målvaktstränare

JawKee: Jag tror till skillnad från dig att kommunikation är A och O. Det var också vad vi blev lovade vid årsmötet. Jag är inte negativt inställd det vad som görs sak, min fråga är bara vart vi är på väg.

Konkret har vi två sportchefer som lär sig jobbet på jobbet. Vi blev lovade en GM som skulle hålla ihop sportorganisationen men denna lyser med sin frånvaro och inget nytt kommuniceras.
Det har aldrig varit viktigare att visa på att det finns en underliggande strategi.

Auchinleck: Det ligger ju hos dig. Jag är jävligt positivt inställd till detta personligen.

« · 2340383 · »