1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740325 inlägg · 7967 ämnen
« · 2343885 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det där måste t.om en Timråit trycka gilla på 👌

Svensson_62: vilket matchprogram med grymma namn. Svårt att förstå idag egentligen, coolt…., en raritet👍

Jugge: KLM-kedjan… den bästa någonsin, alla kategorier, herregud vilka spelare.

En sån kedja tror jag aldrig vi får se igen (hoppas jag har fel).

Blir en spännande match ikväll, forza FBK.

mk: tål dem fortfarande inte

Svensson_62: Michailov, Petrov och Charlamov var ju världens första superkedja. Sen ökade dom bara med Larionov, Krutov och Makarov. Vilka hockeyspelare!

Svensson_62: Tre Kronor brukade ju bli nedtryckta rejält i egen zon mot ryssarna och ej orka gå till anfall när man äntligen vann pucken (CSKA var då = landslaget). Brynäs då - var vi nedtryckta? Nej, enligt matchprogrammet förlorade vi dock inledande matchen i Moskva men hade haft bra anfallsspel men ryssarna hade kontrat in målen.
Ni som är yngre kan googla på Charlamov, Michailov, Petrov, Firsov, Tretjak, Gusev, Ragulin, Tarasov o s v. Det var ett dream team med samtliga ryssarnas bästa spelare i hela världen.

Svensson_62: Europacupen i Gavlerinken 19/2 1971. HELT GRYMMA LAGUPPSTÄLLNNINGAR!!!!!
Samt Tommy Sandlin vs Tarasov…

Som en Stanley Cup match.
Uppladdat:

500x0-54b0abed-74fb-4dd9-b1d5-a16e086ec10e.jpeg

Appropå gamla tider som det skrevs om tidigare idag. Hittade mina barndoms hockeyprogram på farsans vind idag (”program, utlottning en krona”):
Uppladdat:

500x0-a995873a-5bb2-4624-95c6-29e35fb322f0.jpeg

Charles: Tror Sklenicka blir en riktigt positiv överraskning. Av det lilla jag sett i Tjeckiens senaste matcher är han rejäl, företagsam och bra skott.
Självklart har man höga förväntningar på en OS-back, men tror inte han kommer göra oss besvikna!

Lunkan: Jag har undrat om den situationen länge. Jag har frågat om den tidigare här oxå.
Men då var det i sudden.

Jag lovar, jag var framme och lyfte på teven men insåg att jag inte skulle få ut den. Hade jag fått det så hade den åkt.
Den situationen glömmer jag aldrig.
Har nog aldrig varit så förbannad i samband med sport överhuvudtaget.
Jag tålde nog inte HV på säkert 10 år. "Hatade" djupt och innerligt.

mk: Skulle tro att det är samma situation, jag satt på 1a parkett och skrek halsmandlarna ur mig...

Tigerhjärta: Killen avgjorde OS-finalen, jag tror inte vi behöver vara alltför oroliga än..

För er som gillar NHL är det strax nedsläpp i match 4 mellan Boston - Carolina

Tigerhjärta: En träningsmatch (mer eller mindre) inför VM. Känns inte som man ska dra för stora slutsatser av det.

Blir orolig när jag kommer in och läser på forumet. Ser inte vår finne/finnar bra ut?

Falken: Det man kunde höra ifrån dom finska kommentatorerna var att hans ben fick sig en rejäl smäll, men det ska inte vara " allt för stor fara " säkerts åtgärd att ta bort honom med.

sen skulle dom höra sig för mer efter matchen.

Är de bara jag eller har inte Björninen en ganska knackig skridskoåkning?

Falken: Bara hoppas på det bästa. Nu är han ju inte officiellt presenterad än. Men man är ju alltid livrädd när Brynäsare är med i landslaget och riskerar att komma hem skadade

Falken: mm fan inte bra, men frågan är om han ens kommer till Brynäs

Skagge: Ja, han lämnade precis. Knät/benet hamnade under en svensk spelare vid sargen, och det såg sådär ut. 😬

Honken72: Jag har en sön mössa 🥰

Falken: Fan såg du att saku lämnade isen nu, hoppas verkligen inte de är nått allvarligt

Har det rätta färgerna här på Avicii Arena. 😁👍
Uppladdat:

500x0-received541810570676433.jpeg

Jugge: På tal om gamla minnen, så den här mössan fick jag av farsan för ca 40 år sen. Vissa saker måste man vårda ömt. ❤️💛🖤
Uppladdat:

500x0-920db812-2b36-41f0-a9ba-805f0575f4f9.png

Silfverkroken:

Tjeckien fick väl in några NHL-spelare (Hronek och någon till)... skulle tro att Sklenicka blev petad då.

cog: håller alltid på Finland :p

Ser att Sklenicka inte spelade för Tjeckien idag. Det är ingen skada det handlar om hoppas jag.

Björnen och Saku lirar i 1:a BP. Funkar det internationellt så lär det funka bra i Brynäs också.

cog: Manner skulle gärna få ta med sig Sakkari Manninen och Mikko Lehtonen med sig hem till Gävle efter VM också utöver Mäenalanen

Jugge: Håller på Finland vart fjärde byte samt när det visas bilder på Mikko!

Känns som att Garpenlöv har lyckats devalvera Tre kronor rätt rejält under sin tid som förbundskapten. Visst, han har väl inte varit hjälpt av 2 års pandemi och att OS blev utan NHL proffs.

Men de turneringar som varit har ju inte varit lyckade samt med märkliga uttagningar. Att en sådan som Oscar Lang är kvar så här nära VM är helt obegripligt enligt mig, och det är inte för att han är leksing.

När Grönborg var kapten komma alla NHL spelare vilket resulterade i guld 2017 och 2018. Nu är det en massa nej, och NHL spelarna som är här skrämmer inte direkt.

Hoppas att Hallam kan återupprätta statusen på Tre Kronor..

Silfverkroken: ..nä, det där var tveksamt.

Silfverkroken: Nej, slarv och ”Brynäs grabbarna” är -1

Lunkan: Var det då Molin kom fri?
Precis i dragningen så får han en klubba i armvecket?

Jag lovar, hade inte balkongdörren varit så smal och 29 tums tjockteven varit så jävla tung.
Så hade teven åkt ut över balkongräcket.
Helvete så förbannad jag var då!!!

Herre P: Det agerandet av Björninen var ju inte klockrent...

cog: Absolut, roligt med alla gamla minnen! Vi är ju uppenbarligen många här inne som varit ”med ett tag”.. 🙂 Idag är det nästan så att man håller på Finland mot Sverige, börjar bli mycket Brynäs anknytning 🙂

Huge: Kul läsning på forumet idag!
Här är ett av mina första ”Brnäs”-minnen. Hittat i en gammal dagbok.
Uppladdat:

500x0-75b145fd-d4e6-4d69-ab85-b310e071951f.jpeg

Andy Tiger: Matchen mot HV 95 är ett av de värsta minnena man har, vi blev blåsta pe en straff i sudden också. Hade Sundlöv varit hel hade vi vunnit. Liten revansch i fjol när vi lirade ner HV, men 95 såret läker aldrig helt. Fick nytt syre 2017..

Håll ögonen på nr 24 och nummer 80 i Finland, match snart. 🇸🇪 vs 🇫🇮

SnowKing: den klangen minns jag med, vid vinst där hade vi naturligtvis stannat i Gävle, nu blev det en sur bussresa tillbaka till Stockholm istället 😢

Huge: En episod jag kommer ihåg var under en match på sjuttiotalet på Scaniarinken. Stisse försökte tackla Lars-Göran Nilsson som bara accelererade litet och Stisse missade, brakade in i sargen och fick hjälpas av banan.

Huge: Imponerande att du kommer ihåg så mycket då minnet ofta börjar svikta i din ålder.

Davey85: Utomhus på gamla Nynäs isstadion 1965.
Farsan och jag, svinkallt och man frös arslet av sig redan efter första perioden, trots dubbla raggsockor och dubbla långkalsonger. Varm saft och kokt varmkorv med bröd i pausen. Snöade som fan och man avbröt var 10:e minut för att ploga isen. Gick inte att spola eftersom flingorna direkt frös fast i isen och den blev knagglig. Man karade isen med en jordfräsliknande maskin där föraren stod på en liten plattform på hjul och styrde den V-formade plogen framför sig med sitt moped/motorcykelstyre. Spolningen skedde mha en vagn baktill där vattnet i en stor tunna rann ner via självtryck och spreds ut på isen med en liten matta av tyg.
Brynäs förlorade faktiskt den matchen och senare även guldet, när flera av de bästa spelarna blev sjuka.

När Rögle några år senare kom in i bilden hade dom en rödhårig och ettrig målvakt som hette Tom Haugh.
Han vrålade/gapskrek alltid ”TACKLE TACKLE TACKLE” åt sina utespelare, vilket förstås ekade som fan i den då som nu alltid tysta isladan…

Frölunda hade vid den tiden en kanadensisk tränare som hette Jack Bownass. Stod alltid i båset med solglasögon. Frölundas stjärna var den snabbe Leif ”Blixten” Henriksson. Minns en match där han kom med fart genom mittzon och blev trippad. Reste sig skitförbannad och drog iväg ett slagskott mot ett av båsen. Det egna. Bownass hann precis ducka med en mittbena och sen var Blixten bänkad…

Såg även nån av Rolle Stoltz sista matcher i djurgårdströjan i Gavlerinken.
Stisse Johansson i SSK. Honken (den riktiga) i AIK.
Bröderna Abrahamsson i Leksand. M.fl legendarer…

Bor ca 10 mil från Gävle men har besökt Gavlerinken frekvent under hela mitt liv. Såg 1976 som 9-åring min första match mot MoDo. Kommer ej ihåg resultaten, men vet att vi vann iaf.
Sen avgörande finalen mot Färjestad 27 mars -77 med en viss Krobbe Lundberg i laget ger mig fortfarande fruktansvärt behagliga rysningar... 9-3!
Den känslan kom tillbaka 2012.
Längtar verkligen till nästa gång ståpälsen får jobba likadant igen ;)

Davey85: Tredje matchen jag såg, 69/70, slog Brynäs Skellefteå med 19-1. Då var det enkelt att vara Brynäsare☄️

Härligt att läsa om gamla minnen. Första gången jag såg Brynäs var i Malmö, kan ha varit 1994. Det blev 6-6 och Melkersson och Svehla hade en liten rallarfight.

SnowKing:
Har också ca 60 mil till Gävle och efter att ha ha följt mitt hjärtas lag sedan 70 talet runt om i södra Sverige samt på tv så var det äntligen dags att se första hemmamatchen i Gavlerinken.
Det var dessutom den avgörande SM finalen -95
Har inte kommit över det än..
När man påminns om Johan Lindboms avgörande mål när han snubbelsköt in 5-4 i sudden så blir man på dåligt humör och jag har alltid haft lite svårt för HV efter det.
Kärleken till Brynäs kommer aldrig avta och nu längtar man till nästa säsong för då jävlar…

{8399}:
Med 60 mil till Gävle så dröjde det till slutet att 90-talet innan man fick se en hemmamatch på Sätraåsen... inte utan att man va lite avundsjuk på dom som bodde närmare!

SnowKing: Jag har så många minnen från Gavlerinken från min barndom. Jag bodde i Sätra och hängde mycket i rinken på min lediga tid och samlade autografer och klubbor och puckar och sånt. Det är nästan synd att vi inte har de gamla träbänkarna kvar.

« · 2343885 · »