1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740817 inlägg · 7967 ämnen
« · 2346997 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
JawKee:
"Det finns en charm med detta systemet, att man kan satsa och ta sig uppåt och faktiskt etablera sig"
Håller helt med dig där... Spänningen när kvalet sätter igång, hur kan man som idrottsintresserad inte se dramatiken i det förfarandet?
Om SHL stängs så är det mycket i mitt intresse som kommer att dö... att åka 60 mil till Gävle för att se en hemmamatch blir mycket tveksamt...

xxx BIF xxx: ” Men vilka ska flyttas upp? De med mest guld? Mest säsonger i shl? De som värvat bäst sista året?”

Självklart dom med bäst förutsättningar för att kunna spela i SHL. Tittar vi på kommande säsong i HA bara på skoj så skulle jag säga DIF, AIK, MoDo och Löven. Det finns helt andra förutsättningar i dom klubbarna än exempelvis Östersund, Vita Hästen och Kristianstad..

xxx BIF xxx: Lyft upp topp fyra i HA sen om flera lag som upp fyller villkoren om arena ekonomi osv lyft upp dom inom några säsonger Sverige är inte så stort och dela upp SHL i divisioner som NHL .Det måste finnas utrymme för generations växling och att utveckla juniorer inte bara köpa upp importer för då handlar det bara om vilken klubb som har mest pengar , sen inför ett pay roof som NHL då kommer vi få en utveckling av våra junisar när bara så mycket pengar kan användas till att köpa upp importer.

Jugge: ”Jag är också helt för att stänga SHL. Lyft upp några lag till och stäng sen.”

Men vilka ska flyttas upp? De med mest guld? Mest säsonger i shl? De som värvat bäst sista året?
Det finns ingen rättvisa i det även om dej ekonomiskt skulle gynna bottenlagen med sämre ekonomi.

Det var bättre som det var förr.
Kanske man kunde utvidga det konceptet -> ta det 4 sämsta i shl och de 4 bästa HA och gör en serie där alla möter alla en varsin gång hemma och borta - och de 4 första går vidare upp i shl.
På så vis är det inte mot de andra shl-lagen man dimensionerar sig för utan att hålla HA-lagen bakom sig.
Hetsjakten blir inte lika påtaglig och man kan slippa den stora rotationen av lag som går upp och ner och skapar ekonomiska skillnader mellan topp och bottenskiktet som vi idag mest ser mellan de lag som går långt i slutspel och de som inte gör det.

Rumpelstiltskin: Är kul med förvirring. Svep en kvarting så blir du förvirrad och har ju kul

(ett tag åtminstone…)
🙂

Varför kan dom inte bara göra en "#sdhl". Så slipper vi förvirringen varje gång.

Jugge: Tycker precis som dig behövs ett ny tänk i Svensk hockey.

JawKee: Som jag skrev tidigare utöka SHL först med fyra lag sen med mera lag som har ekonomi och arena dela upp SHL i divisioner , hur stort är Sverige ? hockey ska vara något positivt och inte negativt och det gamla seriesystemet har spelat ut sin rätt det ska gå att ha en generationsväxling och satsa på yngre spelare utan att åka ur , sen ska det vara som idag att du måste uppfylla vissa krav för att spela i SHL ekonomi arena osv bra exempel är liiga i Finland .

{9873}: Jag är också helt för att stänga SHL. Lyft upp några lag till och stäng sen. Titta på Finland och Liiga, finsk hockey mår ju hur bra som helst!

Stängd liga skulle innebära att klubbarna vågar tänka mer långsiktigt och satsa mer på juniorer än vad som göra idag. Idag blir det alltid en massa panikvärvningar av klubbar som ligger risigt till på grund av rädslan att åka ur. Det tror jag är förödande för klubbarna på lång sikt.

Sen ska klubbar underifrån kunna gå upp om de bedöms ha de sportsliga och ekonomiska förutsättningarna, precis som i Liiga. Finsk hockey är på många sätt en föregångare just nu och svensk hockey har hamnat på efterkälken i utvecklingen

{9873}: Absolut. Det jag menar med simpelt tänkande är att du inte verkade förstå att det var skillnad på att VILJA att någon åker ut och FÖREDRA att någon åker ut.

Är det bättre då att stänga SHL och inte möjliggöra att städer och lag som inte är med i SHL att gå upp sig? Det vore ju katastrof. Det finns en charm med detta systemet, att man kan satsa och ta sig uppåt och faktiskt etablera sig. Drömmen lever. Ska vi döda drömmarna genom att stänga ner?

JawKee: Bara att inse att du och jag har helt olika åsikter när det gäller svenska serie systemet sen har jag svårt att förstå vad du menar med simpelt för att jag inte föredrar att något lag åker ur för att jag känner för supportrar spelare osv vilken smärta och ekonomisk smäll detta utgör att åka ur och tycker inte det skulle vara en del av svensk hockey som sagt vi har olika åsikter .

Stalder enligt mail

Gusten: den enda lilla grejen som gör att det skulle kunna vara herrspelare är att spelaragent Micke Rosell twittrade nästan samtidigt att en av hans klienter verkar vara klar för en klubb och jag tror inte han har damspelare också men är bara ett litet halmstrå för dem som hoppas på herrspelare

Gusten: Det är väl bara damerna som haft den layouten... Hittade lite snabbt tre tillfällen.

Charles: Sant!
Ja det känns hur som helst som Stalder.

{9873}: Det som vore ännu mer destruktivt är ju om man stänger SHL så att andra klubbar aldrig har en chans att ta sig upp.
Du tänker alldeles för simpelt, det handlar om inte att "Önska att andra klubbar åker ur SHL".
Det handlar om vilka man föredrar åker ur, eftersom det är oundvikligt att ett lag åker ur. Det är STOR skillnad.

Gusten: Björninen ledtråden var en svart björn på vit bakgrund så behöver ju inte vara så men orden i tweeten säger SDHL för mig

Skagge: ✅️ | 👑🐯

Skagge: Brukar inte vit bakgrund betyda SDHL och svart bakgrund med vit text betyda SHL?

Känns som Stalder.

Falken: vad är det mer? Lejon ?

Skagge: Kung/Drottning.

Falken: kungakronan gör mig osäker.

Lemp: Trodde först Lindbäck, men det känns mer sannolikt att det är Stadler.

Skagge: Det ända jag hittar är unfinished business

Tigerhjärta: Aa jag vågar heller egentligen inte spekulera. Men känns som Lindbäck, han är ju hemma just nu.

Tigerhjärta: Måste vara Stalder..

Skagge: Tveksamt? Undra vad bildtexten "Unfinished Business" skulle ha o göra med Saku? Får känslan av en damspelare.
Blir gärna motbevisad dock!

Blå grottan: SAKU klar? kolla twitter

Ullmark och Marcus Pettersson förstärker tre kronor 🤘🤘

{9873}: Håller med om att det är destruktivt nu. Fler lag i ligan kan räcka för att lagen kan slappna av lite och våga utveckla juniorer.

JawKee: Som sagt nuvarande serie system är destruktivt för svensk hockey klubbarna vågar inte satsa på egna produkter svenska juniorer och bygga ett lag långsiktigt utan istället köper man in import spelare till dyra pengar vilka många floppar , detta urholkar svensk hockey , sen att önska att andra lag åker ur är destruktivt tänkande som att önska olycka för sin granne det är bättre önska att det går bra för sitt lag och heja på så mycket det går positivt tänkande , sen får du gärna ha en annan åsikt och jag respekterar den .

{9873}: Utöka SHL absolut, men stäng inte SHL. två lag upp, två lag ner. För min egen del så önskar jag inte att vissa lag ska åka ur, men faktum är att ett lag ska åka ur, och då ser jag helst Linköping eller Örebro åka ur :)

mattias - 74: Jag förstår inte varför man måste önska att vissa lag ska åka ur SHL , varje gång Leksand har åkt ur SHL har jag tyckt det varit tråkigt , i min mening utöka SHL med fyra lag till sen stäng SHL och kommer det andra bra lag i HA med god ekonomi stor arena utöka SHL igen och bjud in dom det går att dela upp SHL i divisioner typ NHL , vet att många gillar nuvarande serie systemet men jag gör det inte tycker det är destruktivt och gör det svårt att skola in juniorer och att bygga ett lag långsiktigt .

mattias - 74: Trodde du skrev vilka du ville skulle åka ur, inte vad du trodde. Då är jag med.

Spontant känns väl Oskar och Malmö svagast

Steenm: Tänkte nyss delat denna. Tror som dig, denna killen är helt klart ett sparkapital som kan göra 10-15 baljor utan tvekan nästa säsong!

Väldigt klokt resonerat av Olesen. Det märks verkligen på honom att han är missnöjd med fjolåret och har som ambition att prestera bättre i Brynäs. Blir spännande att se honom kommande säsong, jag tror absolut att det blir fler puckar i nät för honom i vinter.

eltifoso:

Jag tror inte ni åker ur, så dåliga kommer ni aldrig bli ;)

mattias - 74: Men.. du ska ju önska ut oss ju!

Blir en spännande kommande säsong, med alla våra tapp, och en sjätteplats föregående säsong, finns risken att vi får kämpa igen för en top10

Enda pluset är väl Mitell med från start, annars mest tapp och minus

Spelschemat släppt för kommande säsong.

6 Oktober är första Gävle / Dala derbyt

Berge:

Jag vill ha ur LHC och Lakers men det är väl önsketänkande ;)

ellis: sorry för mitt förra inlägg, fick hjärnsläpp😁😁😂😂 antar att du syftade på Björninen som är center, tankevurpa..

ellis: backar ska aldrig lägga straffar, det är
känt sen gammalt…kan finnas enstaka undantag.

Metalman:
Nej, de kommer från små rinkar och ska spela snabbt shl-spel, så frågetecken kan man aldrig bortse från.
Men även om dessa uteblir som den tilltänkta spets man antagit så kommer de att kunna bidra, typ Genoway i fjol. Det är av stor betydelse att de kan bidra. Tar vi Björninen, om han inte håller för att kontra snabbt så kommer han att säkra puck i tekningarna vilket är en väldig viktig egenskap som gör att vi kan kontrollera pucken istället för att jaga.
Så alla gånger dessa spelare före att ta ”spetsspelare” från HA som vi gjort med Olesen och Zetterberg.
Dessa spelare vi får in är dyrare, men iom att de kommer att kunna bidra så blir inte övrig spets lika sårbar som en HA-spelare eller junior gör oss om de slår fel, och inte lyckas lyfta sig, för då har vi en ”dålig” spelare på isen som har problem att tillföra - och då kommer kravet på att köpa ut de dyra men bidragande spelarna för att köpa in överbetald spelare och försöka få bättre bredd som oftas gör plus minus noll för laget - vilket blir extremt dyrt, ffa om tränaren får ta smällen och det ska kickas sådana och ta in nya.

Nä det är otroligt bra arbetat att försöka lyfta laget.
Kanske det är initialt dyrare budget nu, men jag tror laget mår betydligt bättre av det. Dessutom måste det betyda att Kangas/styrelsen och Svedman stöttar Alcens lagbygge från start - och ör beredd att överföra arbetet med intäkter och kostnader, för att täcka upp budgethöjningen, på andra delar av organisationen.
Har man den insikten från klubbledningen så tror jag det faktiskt också blir lättare att få in intäkter också.
Campese bad om pengar för att kunna värva bättre och det gick skit, nu visar man vad man värvat och kan troligen lättare få in aktörer som ser grisen i säcken som de betalar för.
Jag har varit ”kall” på kangas/Svedman utifrån deras ageranden - men om jag läser in situationen rätt nu ger jag dem tumme upp!

Peja: senare krappar! Jag känner ett stort hopp om att vi ska få en stabil säsong med många segrar och slippa dom nedre regionerna i serien för det var ju ett tag sedan vi var ett stabilt lag! Jag är inte lika kunnig som alla ni andra här inne men tycker att det ser verkligen bra ut inför kommande säsong 👊💛❤️🖤

Metalman:Du låter bitter och vad du säger gäller alla lag i alla sporter men det betyder inte att man kan diskutera silly säsongen vilket så här långt varit en av dom bästa Brynäs haft på många år , och med bra spelare och bra tränare så är chansen så mycket större att vi lyckas när säsongen drar i gång , när det gäller Kinnvall så är det en utav dom sämst bevarade hemligheterna att han skrivit på ett kontrakt med Brynäs till nästa säsong och att det bli offentligt när hans säsong är slut .

Metalman: Nej det är väl ingen garanti att de blir bra men det är väl ändå troligare att tjeckiska och finska OS-spelare som Pajen och Manner har bra koll på lyckas än om vi hade värvat typ allsvenska medelmåttor?

Metalman: ”Bara för att värvningarna ser bra ut på pappret betyder det inte att dom spelarna blir bra i klubben dom går till”

Ja det säger väl sig självt, men vad tycker du man ska göra då? Då kan man ju aldrig spekulera om någonting? Ska vi aldrig diskutera politik och vilket parti som är bäst för landet heller? Vi vet ju inte om partiet verkligen blir bra när de väl blir valda?

Bara för att värvningarna ser bra ut på pappret betyder det inte att dom spelarna blir bra i klubben dom går till och varför envisas ni med att skriva Kindvall är klar

Dallemas: Brynäs har bra målvakter, backar och centrar. Nu handlar det om att få in några bra ytterforwards och kanske finslipa lite på andra positioner (t.ex bryta med Bergman och ta in en bättre back).

Kinnvall, Sklenicka, Björninen och de nya forwards som vi hoppas värvas borde kunna förstärka powerplay rejält.

« · 2346997 · »