1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743415 inlägg · 7967 ämnen
« · 2696743 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: ja gävlepubliken kan verkligen tända till, inge snack om det.. jag önskar bara att det kunde vara så oftare=)

Benns mål igår måste vara slutspelets snyggaste!

{9684}: Brynäs håller jag med om...

Samsung: Jag frångick principen av att inte lyssna på AB:s HockeyMorgon idag.

Jösses vilken vinklad podd. Men vad ska man begära med Stockholms baserade "journalister".
Som dessutom är öppet Gårdare.

Är det någon som lyssnar på Sanny Svensson?
Jag kan tänka mig att Sanny rasade rejält på att Bertil fick fortsätta..

{8225}: Trycket i Gavlerinken är också enormt när det är fullsatt i viktiga matcher. Var en galen stämning i final #2. Kanske bästa trycket sedan finalspelet 2012, men då var det nästan som om alla inne i arenan hade blivit helt galna och tappat vettet av framgången.

Peja: Hoppas både Brynäs och Djurgården är i SHL snart.

Fan vad tråkigt SHL är att titta på när man är van med HA nu.
Nedstängt. Defensivt. Disciplinerat.

HA gav ju en glädjen åter eller vad man ska säga till att se Brynäs.
Se sitt lag vinna. Spela bra hockey. Offensivt. Massvis med mål.
Studio och kommentatorer som hyllar Brynäs.

Ingenting man direkt blivit bortskämd med sista åren.

❤️

Peja: Menade mer att Hovets betydelse inte är den stora skillnaden mellan 2 lag som kvällsblaskorna vill få det att framstå som. Utan cykloper till domare, vinner det bästa laget ändå.

Hovet kan piska upp stämning, men har sett matcher i Frölundaborg och Kempis också där trycket varit enormt. Känns mer som att Hovet snart är sista ladan i stället för flashiga arenor. Vilket är synd på ett sätt

{8225}: Jag tycker att trycket på Hovet ofta är värt att hylla, men inget tryck kan ju rädda ett underlägset lag. Det är helt klart min favoritarena efter Gavlerinken. Tror de kan bli vassa nästa säsong när juniorerna har tagit ytterligare kliv och Kimby har strukturerat upp laget. Tycker Almtuna var ruggigt välcoachade den här säsongen.

{8225}: får väl bli restaurangen "brända bocken" som ligger på torget isf!

{10522}: kan inte Gävle och dess torg, men kan man inte elda upp en bock-jävel när man ändå är där och härjar

Zappaholic: Myten om Hovets påverkan, verkar bara vara en skröna,
eller nåt som personer skriver på kvällstidningar. När upphörde kravet på att en journalist verkligen hade någon form av utbildning förresten?

Brynäsgubbe: tror det är liten risk för det. Ifjol förbjöd ligan fans-firande på isen vid avancemang, helt rätt i dessa osäkra tider. Ni får fira på torget istället. :)

Hoppas ni tvålar dit Djurgården imorgon, så ses vi på monitor erp i höst!

Brynäsgubbe: Med tanke på hur många som gick hem igår så är det väl fler Brynäsare på Hovet vid en förlust för dem

Brynäsgubbe: Verkar vara ytterligare ett mentalt kalhygge. Börjar bli några stycken nu…

Brynäsgubbe: Hela det där forumet osar av toxisk maskulinitet.

Gårdarna är så jävla hårda grabbar. 😂😂😂
Uppladdat:

500x0-img6400.png

Ove Myling: Jag håller med dig om att Diffet är det sämsta laget vi stött på i slutspelet. Både Nybro och BIK bjöd på betydligt tuffare motstånd och jag tror inte Diffet skulle slå något av dessa lag i bäst av 7.

Jag har också otroligt svårt att se hur Diffet ska kunna vinna en match. Visst, man ska inte jinxa, men vi är så otroligt mycket bättre på alla positioner. Plus att laget inte stressar upp sig även om vi handlar i underläge.

dabif:
""Som det står på HA's sida antalet matcher.
Det gjordes väl om för ett tag sen typ förra säsongen?""

Jag pudlar ngt då jag nu gått igenom förbundets regler.
Ser ut som ett ganska billigt straff för apan ändå'rå. :(
(ser ifs att texten bara berör en match avstängning och hittar inget som gäller ang flera matcher)

REGEL 23 – GAME MISCONDUCT
32.2/
-"Automatiska avstängningar som avtjänas utifrån denna regel ska upphöra automatiskt när serien tar slut.
En automatisk avstängning beroende av ett game misconduct i den sista omgången i serien ska behandlas som ett slutspelsärende, vilket innebär att spelaren stängs av i en match i slutspelet och att det räknas som den första avstängningen i slutspelet i den kategorin.
I serier där det spelas höst- och vårserier, räknas båda serierna som samma serie vid beaktning av denna regel.
Alla avstängningar beroende av ackumulerade game misconduct ska upphöra inför varje ny säsong. Även själva ackumuleringen nollställs vid ny säsong."

dabif:
Som det står på HA's sida antalet matcher.
Det gjordes väl om för ett tag sen typ förra säsongen?

-"Avstängning från Djurgårdens IF:s fem nästföljande matcher i HockeyAllsvenskan. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning."

19BIF12:
Vill nog inte se en enda dif på deras läktare i en fredagsmatch som kan sluta med hemmavinst.... bättre med att ta hem segern i morgon istället.
Har allt för bra minne över hur den -kan bli- med bla deras match mot SSK i serielunket.

Gavve: Undrar hur de sätter avstängningen, det är ju egentligen inte antal matcher utan det är ett datum som gäller för avstängningar som då motsvarar x antal matcher. Det blev ju tydligt under pandemin när många matcher flyttades fram, då blev avstängningarna inte s många matcher det var tänkt.nSätter de denna till nån gång i oktober då? och hur vet dom antal matcher egentligen då om DIF skulle gå upp? Vilket schema går de efter, HA eller SHL spelschemat?

Timodjin: "Undrar hur Djurgården kommer att ta sig an matchen imorgon?
Kommer dom att än en gång försöka att med kraft och högt tempo skaffa sig initiativet? Tycker ju inte att deras försök hittills har skrämt särskilt mycket. Snarare givit Brynäs ytor som utnyttjats. Trodde inför tredje igår att vi skulle få se ett enormt tryck från Djurgården men det uteblev ju nästan helt.

Till en början kunde dom hålla Brynäs tillbaka med sin publik i ryggen men till sist så fällde det dom ändå. Precis som jag förutspådde så skulle Djurgården gå bort sig i sin iver att blidka hemmapubliken.

"En annan variant är att säkra upp försvarsspelet och försöka att få till en 0-0 match som den sista mot Mora. Då kommer vi få mer puck och dom chansar på omställningar. Tycker att det låter lite så på Honken i intervjuer."

Och här kan man hålla med Boorken, att Djurgården saknar en identitet. Mot Nybro och BIK visste man hur matchbilden ska se ut. Djurgården blandar och ger. Vidhåller att Djurgården är det sämsta laget Brynäs mött i slutspelet. Man hade betydligt tuffare mot de andra 2 lagen.

Nu ska jag superjinxa rejält men jag kan inte se hur Djurgården ska vinna mot Brynäs imorgon. Det enda som kan fälla Brynäs är Brynäs själva, och även det har jag svårt att se ska hända. 22 vinster på 23 matcher (eller vad det är), det är inte en slump och det krävs mer än Djurgården har att ge för att slå Brynäs.

Peja: Djurgården har förändrat sitt sätt att spela flera gånger nu under finalserien. Ingenting tycks hjälpa. Blev ett enormt energitapp vid 2-1 igår. Kändes som att matchen var över.

Vi spelar med ett enormt tålamod. Och har råd med det.

Undrar hur Djurgården kommer att ta sig an matchen imorgon?
Kommer dom att än en gång försöka att med kraft och högt tempo skaffa sig initiativet? Tycker ju inte att deras försök hittills har skrämt särskilt mycket. Snarare givit Brynäs ytor som utnyttjats. Trodde inför tredje igår att vi skulle få se ett enormt tryck från Djurgården men det uteblev ju nästan helt.

En annan variant är att säkra upp försvarsspelet och försöka att få till en 0-0 match som den sista mot Mora. Då kommer vi få mer puck och dom chansar på omställningar. Tycker att det låter lite så på Honken i intervjuer.

Man vill såklart att det blir klart redan imorgon. Men tänk så mycket roligare att avgöra i en fullsatt ERP matchen efter.
För en med klena nerver får man vara tacksam att det inte blir så spännande matcher dock. Vi är en storlek större. (Ta i trä)

Peja: tycker dock att det lite för ofta blivit lite onödigt spännande i slutet av många matcher när vi lett med 2-3 mål, då har det blivit lite slarv och oreda och Clara har vid dessa tillfällen också släppt in något mål som inte varit helt otagbart. Man har liksom känt på sig att "nu kommer ett i baken".

Det händer sällan när vi leder med ett mål, så vi har alltid hållit undan utan att det blivit riktigt spännande, men likväl onödigt. Har hänt lite för många gånger för att det ska klassas som slump.

Men i övrigt verkar fötterna vara kvar på jorden.

Tigerhjärta: Att omklädningsrummet inte flyger iväg handlar nog även om att Brynäs har ett väldigt rutinerat lag. Skulle inte förvåna mig om Brynäs är det mest rutinerade allsvenska laget genom tiderna. Det finns en otrolig erfarenhetsbank i laget.

Sen tycker jag att Brynäs har haft lite tur med skador i slutspelet, visst spelar säkert några halvskadade, men det är tur att ingen har gått sönder helt av fulspelet från Karlskoga och Djurgården. Skador på fel spelare hade trots allt försvagat Brynäs rejält, det är en jäkla skillnad på de ordinarie spelarna och ersättarna.

Zappaholic: ”Jag blev imponerad över hur lagom de firade i omklädningsrummet. Glada, nöjda men väldigt lågmälda spelare.”

Gällstedt har onekligen gjort ett bra jobb med att hålla spelarna på marken genom hela säsongen.
Att inte flyga iväg efter 2-3 bra prestationer på rad har varit en akilleshäl hos Brynäs de senaste åren, förhoppningsvis är det slut på den varan nu.

Simpa: Djoos sägs ju vara mer eller mindre klar för Brynäs vid ev. avancemang. NL har ju sina kvoter på importer (även om Djoos levererar ganska bra där). Han spelar för övrigt final med Lausanne nu, de ligger under med 2-1 i matcher mot ZSC Lions i bäst av 7. Har gjort 6 assist i slutspelet.

Davey_85: Vi skall nog inte räkna med 4-0. Så länge det blir 4 så är resten sekundärt.

Zappaholic: Nä, det kommer ju såklart inte påverka laget, de verkar samlade och målmedvetna. Men jag vet vilket jävla liv det blir härinne om vi torskar en eller två matcher nu, så kanske borde man sansa sig lite, även om det ser väldigt bra ut.

5 matcher för Wiktor Nilsson. Var väl ganska väntat.
www.hockeyallsvenskan.se/article/cpzascc-1el1/view

Davey_85: Tycker inte heller man behöver sitta och göra laguppställningar. Å andra sidan verkar laget oerhört målmedvetet och fokuserat och det viktiga är ju att de inte påverkas.

Jag blev imponerad över hur lagom de firade i omklädningsrummet. Glada, nöjda men väldigt lågmälda spelare.

Brynäsgubbe: Yes, jag blir typ lite allergisk mot de här laguppställningarna. Ingenting är klart än.

mk: Japp, Riverjump Gunnar är konsulten som AKB anställde.

Stefan R 63: 2012 hade vi 3-0 på SAIK som tog det till 3-2... Hoppas verkligen inte huvudet är bland molnen i laget.

Nu vill inte jag jinxa något eller så men det ska mycket till om vi inte lirar SHL nästa år, så kunde inte hålla mig för att slå ihop ett Brynäslag säsong 24/25. Är väl kanske lite drömbetoning på det här bygget och en aningen dyrt möjligtvis men ändå inte helt omöjligt, så här kommer iallafall Brynäs 24/25 version 1.0😊

Off

O.Lindblom - J.Larsson - J.Boqvist

J.Silfverberg - C.Yetman - A.Rödin

S.Robertsson - L.Ölund - J.Kopacka

N.Nordh - M.Carlsson - G.Scott

13:e fwd A.Ohlsson / L.Sundquist / Annan Junis
O.Tärnström: utlånad till bra allsvensk klubb där han får förtroende och mycket istid, kan kallas hem vid skadekris.

Första kedjan behöver jag väl knappt nämna, har potential att vara en av ligans absolut bästa. I andrakedjan har vi skills och arbetskapacitet i form av Silfver och Rödda som kompletteras av Yetman från Mora, har imponerat på mig med sin spelskicklighet och näsa för mål under säsongen och tror absolut han kan bidra offensivt i SHL bredvid dessa två herrar.

Och i tredje hade jag inte klagat på om vi får se Robertsson igen tillsammans med Ölund och Kopacka. Dem var nog kanske vår bästa kedja de få matcher dem fick ihop innan Skellefteå fick skadekris. Rivig enhet med ett ånglok i mitten med två stora skotthot på kanterna.

Och sist men inte minst har vi fjärdekedjan. Om Scott är villig att ta en liten mer defensiv roll så tycker jag att han är given här, jag tror inte han är tillräckligt bra längre för leverera massa poäng i shl men han är en bra, stabil och smart spelare som förhoppningsvis kan locka kvar Benn ett år till. Nordh har gjort det bra som rollspelare nu i slutspelet och tror dessutom han kan utvecklas och bli lite mer än så. Sen har vi ännu en Moraspelare i Carlsson som varit en riktigt bra och tung tvävägscenter denna säsong, klart bättre än Blomquist. Lite osäker om han är villig att ta en roll i en fjärdekedja dock.

Som extra fwd kan Anton Ohlsson sättas upp och kan ta några ströbyten vid behov. Det ska också bli intressant att se hur Leo Sundquist och övriga från den kullen utvecklas, skulle inte vara förvånad om någon utav dem slår sig in lite halvt i laget under säsongens gång. Sen som sagt så kan vi ha Tärnström ute på lån, tycker han har något som verkligen kan blomma ut om ett år eller två så vore dumt att skeppa honom helt.

Def

C. Djoos - L.Carlsson

S.Bertilsson - J.Kinnvall

T.Lindstein - J.Benn

7:e Def K.Cukste

Djoos och Carlsson är väl två namn alla vill ha hem, iaf någon av dem borde inte vara omöjlig att få se i BIF-tröjan i höst. Vet att Djoos har ett år kvar på kontraktet men det kanske går att lösa?

Berra och Kinnvall har varit jättebra i år och ser ingen anledning till att inte ha dem kvar i klubben spelandes bredvid varandra.

Lindstein har steppat upp i slutspelet och har hög utvecklingspotential, om St Louis är villiga att låna ut han ett år till hos oss så tycker jag det är självklart att han ska in på 6 backar. Benn tycker jag också man ska försöka förlänga ett år till med, är med sin rutin en pålitlig back att ha. Han kan säkert hjälpa Theo att ta ytterligare kliv också. Sen ska man inte skoja bort skägget heller!

Sen kan vi ha kvar Cukste som 7:e som kan hoppa in vid behov och avlasta i boxplay.

Mv

D.Clara - A.Bibeau

Hade varit kul och se Clara med oss i SHL också, tror han skulle fortsätta ta steg där och skulle nog kunna bli lite utav en Samuel Ersson. Tror definitivt att han skulle vara sugen på SHL med Brynäs men det är ju inte bara han och Brynäs det hänger på där utan både NHL och Färjestad lär ha ett finger med i spelet. Bibeau skulle vara ett bra komplement till Clara tror jag och kan nog dessa utom utmana honom om att få spela flest matcher. Målvaktssidan är också en del av laget där jag tror vi kan spara in en del pengar. Varken Clara eller Bibeau lär vara särskild påkostad i SHL-sammanhang.

Zzz: "Så här skulle jag kunna tänka mig:
Lindblom - Ny - Ny
Rödin - Larsson - Kelleher
Kopacka - Vesel - Silfverberg
Scott - Ölund - Tärnström
Robertsson
Nordh
Ny"

Jag har ju väldigt svårt att se varför Robertsson skulle gå från en 4:e kedja i ZAIK till 13:e forward i Brynäs? Ska han spela i Brynäs ska det så klart vara i en topp9 roll. Jag vill inte heller sätta Lindblom i en 1:a kedja direkt med krav på produktion, Vi får ha i åtanke, om han kommer hem, att det är en "trasig" spelare med stukat självförtroende.

Varför inte börja i en 2:a kedja ihop med trygga Larsson och Silfverberg för att bygga upp självförtroendet igen? Vi vet alla att han har skillsen för att spela i en 1:a på sikt. Personligen skulle jag gärna se Kopacka i en 1:a ihop med 2 vassa kedjekamrater. Tänk om Bäckis kunde vara en av dom?

Rödin-Vesel- Robertsson/Kelleher känns som en bra 3:e. Sen Nordh-Ölund-Ny billig tung spelare i 4:e.

Scott tror jag går i pension om vi går upp, likaså Blomman. Kvist och Tärnström ska vill jag inte ha kvar i SHL. Låna ut Ohlsson och ha en lovande junis som 13:e.

JohnnyBotox: Det är väldigt väldigt många som tror att det redan är klart....
Hoppas verkligen inte ett UNS av det finns hos våra ledare och spelare...Den ende som kan ha två o ska två bollar i luften som ska ha ett HA scenario o ett SHL scenario....

Zzz: Det här med Robertsson, har han sagt att han vill "komma tillbaka"?

Kung_Sjödin: Ja, men jag skulle nog ändå säga att Ölund och Vesel blir främst defensiva centrar som kan göra 15-20 poäng i SHL, Larsson mer en tvåvägscenter som även producerar framåt. Så jag tror att den fjärde centern skulle behöva vara någon som har en offensiv uppsida. Där tror jag att en snabb och offensivt skillad Yetman hade varit ett bra komplement till Brynäs i vissa fall aningen långsamma ytterforwards.

Sen är det ganska spekulativt från vår sida att spelare som Vesel och Scott kommer acceptera mindre roller längre bak i hiearkin, men det är känslan man får som utomstående.

Kelleher tror jag att man måste ha högt upp för att han ska kunna bidra, men det tror jag skulle funka hyfsat i SHL också. Den kreativiteten och kvickheten som han tillför borde passa bra med exempelvis Lindblom.

Silfver: "Lappen/annonsen har ju en intressant Brynäskoppling iom att det är Riverjump Gunnar."

Vad menar du? Är Gunnar med på ett hörn här?

Annars så är ju "inaveln" i den perifiera toppen av Moderaterna imponerande. Lyssnade på Politiken med SvD.
Där beskrev Torbjörn Nilsson det bra. En ganska bra soppa om hur nepotismen kan fungera.
Som den säkert gör i fler partier och organisationer.

Efter tidigare matcher i slutspelet har jag känslomässigt varit glad en halvtimme-timme på kvällen för att sedan snabbt återgå till nervositet inför nästa match. Idag lite annorlunda, varit lite gladare lite längre. Men börjar samtidigt oroa mig lite för just det, samt alla skriverier att det "bara" ska vinnas en match till. Det är väl precis det som DIF kommer att trycka på.

Tänker finalen 2012, vi hade 3-0 i matcher. Sedan övertid i match fyra. Missad straff av Silfverberg, SAIK vinner den och sedan en match till. 3-2 och då börjar det bli oroligt. Nu kunde vi ju iaf vinna match 6, men är ändå lite oroad över att bli besviken imorgon.... Tror liksom inte att det bara är att gå ut och vinna match 5 istället. Då kommer pressen på hemmaplan, det är också en extra (nervös) dags vila mellan match 4 och 5.

Så, hoppas verkligen att vi kan möta alla förväntningar och stänga detta imorgon, men det kommer troligtvis inte att vara så enkelt som många tror.

Peja: Vi måste hänga med i utvecklingen. Senaste tio åren har lag med tvåvägsspelare dominerat hockeyn. Att ha spelare som bara kan en sak är ohållbart!

BIF Kungen: Ja det funkar 👍

Peja: båda är intressanta, helt klart!

Smejkal hade nog passat in i den hockey gälla vill spela med!

Zzz: Tror du är ganska rätt ute. En forward som jag tyckte var sjukt bra är Smejkal, tidigare Oskarshamn. Hade varit en klockren värvning men så tänker nog många om honom. Lavoie som var en sväng i Sverige för några år sedan hade också varit ett starkt nyförvärv.

Tror tyvärr inte Indrasis blir kvar, hans fiskande och pucktapp har man nog inte riktigt råd med i SHL.

Rent spontant känns centersidan som den svåraste positionen att lösa. Där skulle man behöva få in något bra som kompletterar Larsson, Vesel och Ölund. Hade faktiskt gärna sett Yetman men han sägs ju vara klar för spel i Tjeckien.

Sen blir balansen väldigt viktig att få till. Man måste sätta mv-positionen, helst Djoos och ytterligare en defensiv klassback utöver Benn & Bertilsson.

Zzz: bra poänger! Men samtidigt så känns det som vi även borde ha kvar Nordh och Ohlsson som extraspelare för den där hungern från juniorer får man inte underskatta heller 💪🏼

Sen tar jag såklart hellre två nya spetsforwards till förstakedjan. Än det jag skrev. Men dem forwardsen ska finnas på marknaden och passa in i ett lag också! 🤔 vi kommer in på marknadensenare än alla andra liksom ☺️

« · 2696743 · »