1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739753 inlägg · 7967 ämnen
« · 2332275 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
mk: Honken kan mycket väl bli en av Brynäs ” bästa värvningar” nästa säsong…

Luddf: 🙂 Ja, skulle det ske med Burström så är det som man börjar undra vad de har i vattnet i Oskarshamn..

Luddf: Nu ska han väl ha Honken som backtränare. Och han har ju verkligen lyckats med att förädla spelare..

Jugge: men vatten blir ju till vin i Oskarshamn så han kommer väl göra 30 poäng kommande säsong..

Luddf: Lär dessutom inte blivit bättre av en säsong i tyska ligan.

Lunkz: den värvningen är jag inte avundsjuk på.. tycker inte han varit bra de senaste 3 säsongerna i SHL

Niclas Burström klar för IKO

Intressant intervju med Guld-Tommy i GD:
” …säger Tommy Jonsson, och avslöjar sedan att han har regelbunden kontakt med nuvarande Brynästränaren Mikko Manner.
– Det blev av en slump så att vi träffades ute på restaurang och började prata. Sedan dess har vi sms:at då och då. Men det är absolut ingen roll som bollplank! Mer stöttande och peppande så där. Jag gillar verkligen Mikko, och det ledarskap han står för. Jag hoppas Brynäs fortsätter på den linjen nu.”

Pontus Andreasson blir alltså avstängd i 2 matcher efter incidenten senast. Försvårar det avsevärt för Luleå!
FHC - FBK i final?
Innan slutspel hade jag sagt att Rögle kör över Färjestad alla dagar i veckan, men efter Färjestads briljanta prestation på SAIK har pendeln slagit över.
Färjestad har gått och blivit den klara guldfavorit de på förhand var!

Skrubben: kan vara värvningar som var klart innan nubben kommer, han anställs 1 maj tror jag?även om han har ett finger med i spelet nu med

Blå grottan: Smaken är som baken antar jag. Jag tycker han har en rätt föråldrad syn på hockey. Han kan säkert mycket hockey men jag tycker också, framförallt senaste åren, att han blir en parodi på sig själv då han till varje pris ska leva upp till någon slags machoimage. Synd, men jag antar att det är det som genererar klick och reaktioner.

Blå grottan: absolut bäst i mitt tycke är Fredrik Söderström men han harvar ju i Allsvenskan i semera! Det finns lite dökött på semera som det skulle sägas upp kontrakt på, ska vi köra en silly på kommentatorerna?
Bort: Lena, Johan, Lûckner sen den där målisen som inte fick guld -99,
In: inte fan vet jag men flytta upp Fredrik ett pinnhål

Helt apropå att det inte händer så mycket för vårat lag just nu.

Man undrar om Nubben verkligen är rätt sportchef för HV. Igår värvade man Rasmus Bengtsson oavsett division, idag Herman Hansson.

Blå grottan: När tacklingsdebatten var som mest ensidig gick han mot strömmen och pratade om tacklande spelares ansvar. Nu gör alla det. Wikegård är en viktig röst inom svensk hockey då han inte är rädd att säga det kontroversiella eller ifrågasätta samtliga aktörer som verkar inom hockeyn. Han påtalar till 90% mjuka värden och sunda värderingar. Sen vill han behålla hockeyns DNA som är kamp och kraft och det vill vi väl alla se?
Lyssnar man bara till det han säger i cmore studion får man en allt för smal bild. Där handlar det om korta utryck utan tid för längre resonemang. Lyssna istället på hur han pratar i Wikegård vs och i hans inlägg på instagram.
Sen vet jag inte om han hade varit rätt som GM hos Brynäs.

Tigerhjärta: Jag gillar Niklas, han kan hockey. Hans reportage är bra, hans egen program är bra. Bäst på Cmore är han. Vissa hakar upp sig på att han tillåter fula smällar, även jag ibland.

Huge: ”Förstår inte varför diskussionen om Wikegård och Brynäs öht har startat härinne”

Det var ju rykten där ett tag att man ville ha in honom. Tex enligt bifogad länk.

Tror inte han funkar att dra åt svångremmen på order uppifrån och ta skit underifrån - men det är spekulationer bara.
Det finns nog en anledning till att ha är tv-expert och inte någon som utvecklar en förening - fast han fått chansen.

Silfverkroken: Förstår inte varför diskussionen om Wikegård och Brynäs öht har startat härinne? Han spelade i laget på 80-talet och har avslutat sin tränarkarriär sen länge, så varför skulle Brynäs vara intresserade av hans tjänster idag?
Skulle väl isf vara som nån sorts kommunikatör/inspiratör när det gäller det som han vurmar för i intervjun: att återupprätta hockeyns påstått dåliga rykte. Typ...
I övrigt tycker jag att han passar utmärkt och gör ett bra jobb hos CMore. Intressanta och roliga reportage, han kan hockey efter en karriär som både spelare och tränare.
Mediaslipad och går genom rutan på ett bra sätt, inte rädd för att säga vad han tycker, tar inte allting på så blodigt allvar och verkar ha lätt för att ta folk på ett avspänt sätt.

Jugge: tror inte Leon spelar idag.

Charliejfz: Vet du om Bristedt är tillbaka?

Tigerhjärta: Det är ju förvisso sant. Kan stå ut med han i Cmore om det betyder att han inte kommer till Brynäs.

Silfverkroken: Trevligt att slippa Wikegård. Snacka om att föreningen hade tagit ett steg tillbaka med den machogubben!
Det sista Wikegård förespråkar är ”mjuka värden”

Wikegård förlänger med Cmore. Var nog den förlängning jag absolut inte ville se...

Jugge: tror FBK blir för svårt motstånd i semin. Kan RBK vinna hemma matcherna så kanske men är tveksam. Hoppas dock det blir en lång serie.

Ska bli riktigt spännande att se Rögle-FBK idag. Jag tror att Rögle kommer klara FBKs fysiska spel bättre än SAIK gjorde.

Jugge: Borde starta en NATO liiga ;-)

Huge: Clear blue skyes. Show me the money.

Alcén sa att det fanns kontrakt skrivna men att dessa inte kunde offentliggöras ännu då lagen fortfarande spelar. Naturligtvis så gäller det väl såväl Kinvall som Johannesson men nog hoppades jag på Johan Larsson när jag hörde det med.

Sen hoppas jag att spelare som Järnkrok, Silfverberg och Lindblom snart tröttnar på att vara rollspelare i NHL.

Det är önsketänkande men där finns starka Brynäshjärtan åtminstone.

Det var inte min mening att dra förhastade slutsatser, gällande de spelare med utgående kontrakt som ännu ej har redovisats att få lämna klubben.
Då inget är officiellt ännu.

Vårstädning med skurmopp och grönsåpa. Alcén ska ha creds för dessa svåra men nödvändiga beslut. Det känns genuint som något positivt kan hända säsongen som kommer. Hur skönt skulle det inte vara om Brynäs skulle kunna sväva upp från bottenträsket och kanske hamna på en 6-8 plats? Såklart mycket som ska stämma, men med Manner bakom rodret känns det tryggt och hoppfullt.

Sen vill jag inte på något sätt förringa spelarnas insatser som får lämna Brynäs.
Utan snarare hylla och tacka dessa för att de valt att spela i den finaste föreningen.
Önskar alla spelare lycka till i sina fortsatta karriärer.

Zzz:
Var det inte Sallinen som hade typ 200 minus i plus/minusstatistiken, hjälpgumma eller inte?

Markström: ” Om jag var alcen hade jag gått all in på maninnen”

Håller helt med. Vore en perfekt förstacenter. Låt han plocka med sin kedjekamrat Hartikainen också!

Mattson: Hoppas uppgifterna stämmer, en fjäder i hatten för Johan. Och då slutar kanske klagosången ett tag från depressions-fansen också.

Skål för silly season

Zzz: Ja, av det lilla Sallinen har uttryckt om framtiden så har jag tolkat det som att han velat stanna kvar och då är frågan om han erbjudits nytt med sänkt lön och då tackat nej, eller om han själv valt att gå ned i lön och Alcen ändå har valt att inte förlänga.
Har även fått intrycket att han är gillad av Manner som nyttig hjälpgumma som kan spela på flera positioner om det ex blir skador.

Huge: Jag håller med om Sallinen. Tycker han är en helt annan spelare än när han kom. Mycket bättre inställning och jobbar hårt varje match. Han skulle inte troligen inte kosta i närheten av vad han gjort tidigare.

Om jag var alcen hade jag gått all in på maninnen

Mattson: blir en ordentlig omsättning i truppen vilket är väntar och behövligt. Hoppas manner kan locka lite finnar av klass.

Man är inte avundsjuk på hv:s resa. Det räcker inte att vinna allsvenskan man ska igenom en semi och final innan man spelar i shl igen.

Lemp: Där är vi eniga!

Honka riktig klass back

Mattson: Om uppgifterna stämmer så är jag ändå lite förvånad att man släpper Sallinen.
Positivt samtidigt är väl isf att det rimligtvis kommer nåt ännu bättre där.
Förhandling med Björk kan ju tyda på att han tvekar kring sin erbjudna roll i Columbus och trots allt tar det säkra före det osäkra med förmodat höjd lön i Brynäs.

Lemp:
Vi spelar ju inte slutspel så ofta så man glömmer lätt hur stor skillnad det är mot transportsträckan tom omg 52. Klena spelare fysiskt och MENTALT, nej tack.
Man hoppas JAEG har det på näthinnan nu när truppen skall byggas om i både dam och herr (många utgående kontrakt i båda trupperna).

Tigerhjärta: Du har nog rätt. Kan tänka mig att man kör Bertil-Kinnvall och sedan fördelar Hedberg och Johannesson med varsin spetsback. Känns spontant väldigt bra beroende på vilka man får in.

JawKee: Ähh, sluta överdriv.
Nån gång ibland har jag påpekat språkliga fel och felstavade namn och det ska förstås inte tas så allvarligt men ändå med en gnutta allvar och är isf mest ngt jag försöker göra i utbildande syfte, utan att det måste eller borde uppfattas som nån sorts medveten attack i syfte att enbart nedvärdera någons språkliga färdigheter.
Sen är jag rätt säker på att det även finns många här som delar MIN uppfattning så det kanske kan jämna ut sig….😉

Lemp: Jag antar att man ej kommer välja att spela Johannesson och Hedberg tillsammans? Som du säger så behöver Johannesson men även Hedberg något rejälare bredvid sig!

Tigerhjärta: Håller med dig, sen kanske det löser sig av själv om Björk går till AHL. Men har svårt att se Hedberg-Johannesson tillsammans, tycker nog Johannesson behöver en bättre tvåvägsback bredvid sig. Men Hedberg kanske kan ta steget nästa säsong?

På Twitter är allt klart. Hedberg har förlängt. Veini, Molin, Sallinen, Pettersson ut. Björk förhandlar man med.

Tigerhjärta: Handlar också om vilka roller spelare är beredda att acceptera. Med NHL-snacket runt Björk, är han då redo att vara typ femteback i Brynäs? För vi antar ju att åtminstone Bertilsson och Kinnvall kommer gå före, och hoppas på fler etablerade backförvärv, samtidigt som Lindstein och Johanesson har mycket utveckling i sig. Det skulle kunna finnas någon annan klubb, i förslagsvis Liiga, som är beredda att satsa mer på Björk med speltid i powerplay etc. Det kan inte Brynäs lova den grabben.

Kopenga Kickass: Är inte lika osäker som du på scenariot ifall både Björk och Hedberg blir kvar. Borde funka bra med båda då Björk verkar ha hittat en bättre roll och höjt sitt spel under senare tid.
Blir lite win-win där eftersom en ev ersättare iaf inte lär bli sämre utan snarare likvärdig och med bra chans på ännu bättre.
Magkänslan är ändå att du får som du vill eftersom Björk troligen faller för dom påstådda locktonerna från Columbus, även om han själv inser och räknar med att det inledningsvis blir spel i farmarlaget.
Han är ju i en ålder där en sån chans kanske inte återkommer och ”säkerheten” finns ju alltid i form av ett återvändande och fortsatt spel i SHL om det inte funkar därborta.

Jugge: Själv behåller jag hellre Hedberg än Björk. Tur att man kan tycka olika!:) Blir intressant att se hur Brynäs gör

Huge: Det ser du, ålder har satt sina spår 😀

Lemp: japp så är det. Både skridskostark men framförallt fysiska. En fysisk offensiv och en fysisk defensiv av klass är önskvärt.

Bara att titta på hur FBK grisar nu i slutspelet (tänker på de sista matcherna mot SAIK)

En till lönepost som försvinner med 100% är PB. Vet inte vad de gjorde för deal där.
Sedan får vi hoppas PA kliver in i Öret så vi slipper den kostnaden.

« · 2332275 · »