1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739767 inlägg · 7967 ämnen
« · 2333251 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
mk: försent ute som vanligt

Peja: Holm ska till nått annat lag. Kommer inte ihåg men kan vara LHC. Sades i podden idag.

xxx BIF xxx:

Enligt Sanny och Madhawk så är Cederqvist klar för oss men jag avvaktar tills det står på hemsidan, men Sanny och Johan ser jag som fullt pålitliga källor såklart

Peja: hellre Jensen än Norman om man får välja.
Med jensen så är man nästan garanterad 18-30 mål om man tittar på hans stats.
Han går lätt in i 1:a eller 2:a kedjan.
Stor och stark men även bra på rören.

Gusten: Holm är en riktig klassback och för att tillägga spelade han tillsammans med Rödin i Utica 17/18 även om det endast var en kort tid då Rödin tidigt bytte till NL. Förhoppningsvis kan Anton lägga in ett gott ord där!

Gusten: Ja, Holm, Norman och Lindbäck hade ju varit fina att plocka in allihopa.

Friman och Lindbohm borde också vara intressanta från Jokerit, likaså Jensen, men de har ju förstås massa bra spelare i egenskap av KHL-topplag..

Vi vet att Brynäs var intresserade av Wedin, jag skulle säga att Jensen är en större och bättre version av honom baserat på Jensens spel under åren.

Gusten: Ja Manner & Pajens finska koppling till Jokerit + Lindbäcks relation med spelare där. Borde iaf kunna nypa någon spets därifrån?

Peja: Philip Holm, lagkompis med Lindbäck i Jokerit och bördig från Stockholm. Det hade kanske varit något?

Skrubben: Björk har en del tyngd men han gör inte ont att möta. Skulle gärna få in en skridskoskicklig tvåvägsback (Pilot vore perfekt men kanske orealistisk?) och någon som kan smälla och spela boxplay utan att för den skull vara helt värdelös på skridskorna och med pucken, hoppas att Manner kan få tag på en finländare där. Finländarna brukar vara bra på att få fram den starka backtypen.

Lucas Carlsson skulle såklart också kunna vara den skridskoskickliga tvåvägsbacken men vetetusan om det är så realistiskt att han vänder hem.

Framåt skulle det inte förvåna mig om Alcén tar hem Wännström. Med tanke på Wännströms enorma framgångar i Finland häromårdet skulle ju Manner också kunna ha ett gott öga till honom.

Peja: ”Bland de 2 backarna bör nog åtminstone 1 ha tyngd.”

Låter typ som Björk? ;)

Oavsett vilka det blir så hoppas jag att vi kommit bort från det här att värva ”defensiva backar” som inte kan passa pucken (Mylläri, Berglund). Kan man få önska fritt skulle jag gärna se en stabil tvåvägsback, typ Filip Berglund (som ryktas klar till Örebro) eller Lucas Carlsson.

Sen är det nog önsketänkande att sätta upp Hedberg som 5:a i rangordningen. Ska man vara realistisk så är han en back för ett andra backpar. Frågan är vem som blir komplementet bredvid honom.

Tigerhjärta: ja, det märktes väldigt väl att FBK hade dessa spelare och att Mitell fick dem att börja spela fysiskt.
Det behövs även fysik i slutet av matcherna när man leder med bar 1 eller 2 mål och andra laget trycker på. Speciellt framför mål. Brynäs tappade några poäng i just detta skedet av matcherna.

Peja: intressant, hade missat den infon ang Frans Tuohimaa 👍

Auchinleck: För att det har varit en pandemi utan intäkter från publiken.

{7981}: Spännande med fysiken, det har man saknat!
Känslan är att under en serielunk så tjänar man mer på tunna snabba spelare, men så fort det vankas slutspel så är fysiken ett krav!
Skellefteå-Färjestad var ett typexempel, där skicklighet blir utmanövrerat av fysik!

{7981}: Med tanke på att Brynäs var överens med Frans Tuohimaa under säsongen så borde han vara aktuell igen, även om utbudet är större nu. Tredjekeeper i Finlands OS-trupp men hans ryska klubb vägrade släppa honom mitt under säsongen.

Wasp77: Så ska det låta! 😁👍

Peja: utifrån podden med Alcen vet vi att de vill ha ett stark målvaktspar. Se det skall bli intressant vem den andra blir.
Sedan nämnde han att man vill vara jobbig att möta. Antydde på det fysisk med så de letar säkert både back och fw som är fysiskt tuffa.

Zzz:
Varför är ekonomin ansträngd?

Peja: På backsidan skulle jag gärna se en riktigt bra tvåvägsback och Björk. Då både Hedberg och Lindstein har potential att stiga i hierarkin vore det dumt att lasta för mycket pengar på backsidan och täppa till möjligheten för dessa.

Forwardssidan kommer bli intressant att se hur dom kommer sätta ihop. Det vi vet är att det kommer inte finnas pengar till att bygga det man behöver så vi får hoppas att man hittar några guldkorn som kan förädlas.

Jag kan inte låta bli och oroa mig för ekonomin. Alcen sa i podden att det fortfarande är mycket ansträngt.

Tigerhjärta: Ja, det vore ju en klar förbättring. Tydligt att det behövs 2 backar + 2 forwards (gärna rightare) som kan spela högt upp, och gärna en klasscenter.

Bland de 2 backarna bör nog åtminstone 1 ha tyngd.

På forwardsplatserna längre ner skulle man kunna ta in ett par yngre spelare som kan utvecklas, typ Wernblom jr. Det är där som jag hoppas att man inte öser massa pengar över Sallinen, Pettersson etc...

Peja: Snyggt! Svårt med rangordning som du säger. Förhoppningsvis kan vi lägga Scott som 3:e istället för första iaf

JanT: Det var å andra sidan INGEN som trodde på Brynäs det året! ( förutom TJ o han blev nästan lite hånad på trönarträffen det året.)
Skillnaden de senaste säsongerna är väl att föreningen o MC SB osv har haft en väldigt hög svansföring när det gäller Brynäs och med högre målsättning kommer högre krav. Det är väldigt tydligt att Brynäs har flera misslyckade säsonger bakom sig även om det finns vissa här i forumet som målar upp laget bättre än vad det är.

Tekvarianten: Lagt just nu då, om alla uppgifter stämmer:

MV:
1. Lindbäck
2. -

Backar:
1. Bertilsson
2. Kinnvall
3. -
4. -
5. Hedberg
6. Johanesson
7. Lindstein
8. Bergman

Centrar:
1. Scott
2. Palve
3. -
4. Ölund
5. Birgersson

Forwards:
1. Rödin
2. Timashov
3. -
4. -
5. Eklind
6. Olesen
7. -
8. -
9. Ljungkrantz
10. Hemström (dags för grabba att börja träna med A-laget kanske)

Svårt att rangordna men behövs en hel del utespelare högt upp i hierarkin..

Huge: Finns många klassiska citat från gamnackarnas riksförbund inför säsongen 11/12….

Huge:
Då får vi hoppas på att alcen är bra på att bedöma höns och att vår nya tupp kan hålla flocken lugn och trygg. Några kycklingar vore inte heller dumt. 🤪
Jag äter gärna upp mina ord efter finalen 2024.

Silfverkroken: Exakt sådant motarbetande av supporterkultur som gör att tex KK tröttnat.

Skrubben: stämmer! Dvs goda nyheter. Hedberg kommer vara grym i år.

Inte hunnit lyssna igenom podden än men stämmer det att Madhawk säger att Hedberg ska vara klar för en förlängning också?

Mrassarson: Jo men man kommer sakna VV

Wasp77: 33 år är ingenting för en målvakt. Lindbäck är en klassvärvning, bra jobbat Alcén!

Såg nu att det redan hade skrivits om det...my bad :D

Wasp77: Parterna har diskuterat fram och tillbaka under en tid. Lindbäck var inte nöjd med ett antal förslag som Brynäs skickade. Men nu ska man ha enats om formerna för ett treårskontrakt.

Det innebär också att Veini Vehviläinen kommer att lämna klubben, då han har utgående avtal och man inte kan ha två så pass etablerade målvakter i laguppställningen.

Pettisbif: Du har helt rätt, målvakter kan absolut vara som bäst senare i karriären. Fasth var riktigt bra i många år på slutet av hans karriär.

Men det bästa är att JA uppenbarligen förhandlar hårt med hemvändare. Att Lindbäck tar en rabatt möjliggör för ett hyfsat andranamn på målvaktssidan alternativt spets på annat håll i lagbygget.

Huge:
Tänkte precis skriva detsamma. Haha att tro Limpan är en förredetting är att ha så in i helvete fel. Killen är i sin prime ålder för en målis.
Vi var först nöjda med Ersson, blev lite mer nöja med VV men med Lindbäck kommer vi få in en av Europas bästa målvakter. Dessutom kommer det bli en attraktion att se hans spel med klubban. Där är han riktigt vass!

Vad sägs om Lindbäck och Jonas Johansson som ett par? Våt dröm kanske. Men jag gillar ju att drömma iväg..

Wasp77: Passa dig nu. Det där med ”trött gammal brynäsare” lär du nog få äta upp.
Kan bli ett lika klassiskt citat som när Gurra88 innan säsongstart sa att guldlaget 2012 var det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen….😉
VV redan förlorad, med stor sannolikhet.
Tror inte det funkar med två så bra tuppar på samma gödselstack…

Huge:
Bara man inte bytt ut v.v mot Lindbäck… tar v.v alla dagar i veckan jämfört med ännu en ”trött gammal brynäsare”. Även om a.l är betydligt billigare så har vi har sett alldeles för många trötta hemvändare i svart, gult och rött. Hoppas jag fel. Men om v.v blir kvar… hatten av!

xxx BIF xxx: Ja, dessutom har dom ju läge nu att vända på förbudet och göra det till en positiv, egen och unik tifogrej.
Tänk dig hela sektionen som bara viftar med samtliga flaggor men är knäpptysta under alla spelavbrott.
Sen börjar alla att gemensamt vråla och sjunga som på ett givet kommando direkt när pucken släpps.
Återigen knäpptyst från alla så fort domaren blåser av och viftandet återupptas.
Allting upprepas med militärisk precision matchen igenom.
Snacka om effektfullt om det tränas in och praktiseras korrekt…. 😁

Hur står sig Lindbäck idag? Rätt dålig koll på honom sista åren.

Silfverkroken: Om man bortser från åldern och bakgrunden, så värvar Brynäs alltså förstamålvakten från ett av KHL:s bästa lag 21/22. Det är starkt.

Charles: Betyder enligt artikeln att Veini inte blir kvar, vilket nog var rätt väntat ändå. Gillade ändå denna del:

"Kontraktet ska vara ett förmånligt kontrakt för Brynäs. Ett relativt billigt avtal, sett till Lindbäcks marknadsvärde. Istället ska det vara utformat med förmånliga bonusar för Anders Lindbäck."

Nu vet jag inte exakt vad det är för bonusar men låter ändå klokt med lite riskmiminimerimg med tanke på att det är ett längre kontrakt på en rätt gammal spelare.

Svensson_62: usch fy fan å sitta bredvid na då, med kindknota halvvägs in i burret,

Huge:
Precis, det går att greja flaggzoner och flaggfria zoner.
Personligen anser jag inte att flaggor tillför ett skit om man jämför med klacktrummor och en påhejande klack, och har jag betalat extra för bra sittplatser ska jag för fan kunna få se 100 % av vad som händer på isen.
Lyckligtvis har då jag aldrig blivit störd av flaggor så hur stort problem är det?
Man har ju valet att se på cmore också..

Huge: då lär han köra gävle sina sista år på karriären, men som tur är brukar inte målvakter bli så speciellt mycket sämre på sina sista år så tror det blir bra

Charliefzj: hemskt, den där jävla dansken hade gärna fått dra någon annanstans, men de som kastar sten och attackerar polisen borde fan utfrysas för allt framtid i sverige. ursäkta språket men de förtjänar inte att klassas som människor.

Silfverkroken: Hörde ni om upploppen i Linköping och Norrköping samt även i Malmö. Riktigt tråkigt att höra. Nåväl, match två imorgon i Karlstad. Hoppas Rbk kan utmana FBK men tror tyvärr det blir hemmavinst.

Silfverkroken: Lindbäck klar på 3 år. 👊😄👍

Flaggor har väl vistats på ståplats hur länge som helst? Om man nu har problem med det, ställ dig inte på ståplats eller ställ dig åtminstone längst ner där eller något annat ställe där inte flaggorna är i vägen. Rätt enkel lösning kan jag tycka. Är det något vi har i Sverige som inte finns i NHL t.ex är det läktarkulturen. Den måste vi ta vara på. Ett sånt här typ av förbud är ett litet steg närmare den själlösa kulturen som finns i NHL.

Annars är det egentligen inte flaggförbudet jag har störst problem med. Problemet är den totala tondövhet Frölundas ordförande visar på med sin kommentar (plus det med klubbmärket som tidigare nämnts). Kan man inte göra någon slags ansträngning att försöka förstå sig på supportrarna åtminstone?

JawKee: Hon är nog inte välkommen på ståplats i Scandinavium… 🙂
Uppladdat:

500x0-c122e29b-2ff4-4c26-8f24-baf5e684302c.jpeg

Huge: Håller med dig. Lyxproblem. Ändå konstigt att man har en sån regel, borde ju som du säger finnas andra vägar för det.

JawKee: Stackars, stackars flaggviftande och lättkränkta frölundaiter. Blir ledsna och lämnar matchen när Frölunda är på väg och torska, sen skyller man på flaggförbudet när man tar spårvagnen hem till mamma för att gråta ut.
Varför ska det vara så svårt att hålla sig till det som gäller/är tillåtet och bara vifta vid spelavbrott? Det verkar ju vara tillåtet, men flaggviftarna kanske har lite svårt att fatta när spelet är igång och när det är avblåst.....
Sen kan man ju alltid undra hur man öht kommit på en sån märklig regel.
Hade man på allvar trott att den borde vara enkel att följa, i en slutspelsmatch där känslorna svallar lite extra hos adrenalinstinna och uppjagade fans?
Hade ju annars varit enkelt att dela upp ståplats och låta en sektion tillåta obegränsat viftande och sen får den ståplatspublik som INTE vill ha en massa tyg i ansiktet ha sin egen sektion ifred.

JawKee: Tycker inte att lite flaggor gör något. Det är ju inte så att dom viftar på sittplats heller.

« · 2333251 · »