1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736831 inlägg · 7967 ämnen
« · 2514000 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: det hade inte förvånat mig. Jag tycker inte om sättet Rögle dammsugar/knyter upp lovande spelare bara för att kunna få del av eventuella framtida nhl-cash.

När Strömgren gick från oss till Rögle vart det för uppenbart, då han i princip fick spela hela säsongen i j20. Hos oss hade han fått en stor roll i HA.

De tog även Wallinder från oss väldigt tidigt, men Wallinder fick en sjuk utveckling efter flytten, så där gjorde de rätt. Strömgren gick dock till en shl-klubb(Rögle) ett år för tidigt.

Men detta är tyvärr vardag som klubb i HA. Alla talanger drar vidare för tidigt och man kan glömma att få behålla sina toppspelare om man inte går upp. Det spelar ingen roll hur långa kontrakt man skriver då 99% av spelarna har klausul för spel i högre divisioner.

En vecka sen uttåget. Föga överraskande att så gott som inget efterspel hänt. Anar att inget hänt heller om en vecka...

Det pratades om -8 MSEK i resultat exkl elstöd.
Antar att det var före de 3 extra hemmamatcherna i kvalet så siffrorna lär väl hyfsas till lite p g a dessa matcher och ev elstöd får man hoppas.

Davey85: Mr. Madhawk menar att det kan vara så att vi förhandlat bort oss med Rögle för Strömgren, dvs Rögle får vår peng vilket vore fruktansvärt dåligt förhandlat om det stämmer. Han hade inte fått någon speltid i Rögle detta år.

Johannesson tror jag däremot vi skulle få pengar för, men han har än så länge inte signat något NHL-kontrakt.

lapad: var egentligen 4-6 som började snacka ihop sig att dem skulle stanna kvar för att föra upp oss till finrummet igen!

Detta gjorde dom innan HV hade pratat med dem. 🤍💛💙

Den inställningen speglade klacken hos oss, blev helt magiskt att sjunga match efter match ”Från Vätterstad, kommer vårt lag, vi ska tillbaka för vi är HV Blå”

Hoppas många av era spelare snackar ihop sig om att stanna i detta nu.

Zzz: Minns HV-s nedgradering. Direkt efter sa ju många spelare att "Jag blir kvar, vi ska tillbaks". Och vad händer i Brynäs? Money talking

Zzz: Det finns flera som kan bli bra på sikt, men som jag ser på saken behöver de först och främst etablera sig som bra spelare i J20-serien innan vi kan börja snacka om att flyttas upp till A-laget. Man måste ta ett steg i taget och inte hoppa över det trappsteget.

Zzz: Anton Ohlsson, Felix Jansson och Linus Molin var ju tongivande i silvret och ligger väl närmast i pipen. Sandström, Udd och Widén-Schaade bör väl alla gå före Axel Eriksson kan jag tycka. Noel Nordh är väl dock den ända självklara spelaren att lyfta upp till nästa säsong.

Peja: Hur ser det ut med juniorer från J20? Finns det inget att plocka från 2004 kullen som tog J18 silver? Hemström har förvisso dragit och Lindstein är redan uppflyttad. Men ingen mer som har potential?

lapad: Han hamnar väll i ECHL förmodligen och då är ju HA ett bättre alternativ.

Peja: Får vi pengar för Johannesson också? Har inte koll på det där.

Peja: Han har i dagsläget noll chans i NHL/AHL. Han skulle snarare gå glädje att spela i HA

Brynäsgubbe: ..och det är en spelare på 41 år som vinner den poängligan också :)

Kollade, Brynäs och Frölunda var väl någorlunda lika i antal gjorda mål. Men Frölunda släppte in 30 färre, 8:e bäst i ligan , så inte fantastiskt bra. De måste helt enkelt vunnit många fler jämna matcher.

JohnnyBotox: Roligt för Strömgren. Tror han hade haft möjligheten att bli en toppspelare i HA, men helt rätt att han tar chansen.

Johannesson bör bli näste man att skriva NHL-kontrakt.

BIF Kungen: Sjukt att vinna interna poängligan med 29p och ändå sluta topp 6 ligan.

Enda nyheten är ju att Strömgren skrivit på NHL-kontakt. Så närmare 1 miljon in på kontot. Det är bra. Hade tagit bytet Strömgren mot en miljon alla dagar i veckan... Tycker att han kom in som en frisk fläkt men försvann ganska fort in i den gråa massan. Kunde synas på isen emellanåt men blev inte så mycket i poängprotokollet.

I HA kunde han väl iofs kunna blomma ut ordentligt.

Wesley: Tack är ett intressant inspel om Tellström jr.

Jag menar inte att div1-spelare ska leda Brynäs i hockeyallsvenskan. Däremot tror jag att välscoutade div1-spelare kan vara intressanta truppbreddare i en tid då Brynäs J20 fick slåss för glatta livet för att undvika degradering från SuperElit. Mina konkreta spelarförslag kanske inte ska tas så seriöst, då eftersom jag inte följer div1. Någon annan - som du - har säkert mycket bättre koll på vilka spelare som kan vara intressanta därifrån.

JohnnyBotox:
Såå segt
Om man väntar på något gott
Väntar man alldeles för länge

Idag måste det fan komma något. Håller med GD-podden, stort intresse finns, så smid medans järnet är varmt.

Malken: Jag känner ingen i Brynäs, har bott länge på västkusten. Har också förstått att det finns falanger och osämja i Brynäs.

Jag tror det saknas en riktig sportslig ledare, en ledare som tar taktpinnen och genom sitt ledarskap och kunskap får den sportsliga organisationen att gå åt samma håll.
Konsensus och kommitté-styrning fungerar i många organisationer men inte i en elitverksamhet. I Brynäs fall är herrhockeyn det som driver organisationen, ledsen men utan herrhockeyn är Brynäs ingen elitklubb, bara en idrottsförening som andra.
Alla kan inte bestämma, vill man inte följa ledningen så får man vackert hitta på något annat att pyssla med.
Vem denne ledare är vet jag tyvärr inte, men vederbörande verkar tyvärr inte finnas i Brynäs för tillfället.

Sportnisse: Problemet med för Brynäs är att man försatt sig i läget att man måste ta stora beslut och dessa beslut måste tas snabbt. Ytterligare problem för Brynäs är att man de senaste åren varken tagit besluten snabbt och de har heller inte varit speciellt bra!

Om ni läste insändaren i GD för någon dag sedan om att Brynäs pratar om hjärta för klubben vilket naturligtvis är bra! Men det behövs mera hjärna, skriver under på den insändaren till 100%!

Så Brynäs mera hjärna = t ex bort med Alcen = ta detta beslut snabbt!

vakti2: Det är bra att BIF nu tar god tid på sig och analyserar läget bla vilka önskvärda spelare som vill spela kvar. Men samtidigt gnager en oro.
Jag förstår att de kvarvarande lagen har andra förutsättningar men kan samtidigt konstatera att det är helt knäpptyst uppe från åsen samtidigt som de lag som spelat klart i SHL /HA relativt snabbt presenterar vilka som inte är önskvärda/ presenterar nya förvärv etc. BIF sade sig ha en plan B. Det har vi hört förut och då har det tagit väldigt lång tid, om det nu ens hänt något alls. Jag tänker tex när vi gått bom på spelare och man sagt sig ha andra alternativ. Frågan är om man nu kommer att analysera / fundera/tjafsa för länge så att tåget går vad gäller en slagfärdig trupp. ?.

{10241}: jo ingen trodde att Brynäs skulle spela korpen då heller men som jag brukar säga Tror gör man i kyrkan

J-S:
Du är med på att Brynäs själv driver arena, restaurang, kiosker mm?
Utöver det sportsliga.
Souvenirer ligger däremot i Intersports händer för närvarande, vilket är nåt slags standard i många klubbar numera pga svårigheten att få ekonomi på verksamheten (personal, lagerkostnader mm).

Malken: tur vinst olika😀👍 jag har inga problem med det.

Själv; hockey i allmänhet men givetvis Brynäs i synnerhet. Jag gillar att nörda ner mig i speldetaljer, coachning mm. Nästan så att Rolbans rörelsemönster ”har nått”😂😂

Tittade ikväl tex, otroligt imponerad av Frölunda, de gör en perfekt hockeymatch. Grymt målvaktsspel, stenhårda i närkampsspelet, bra pucktempo, skapade mycket, framförallt i första och stängde ner FBK, klass.

Ang tröjorna håller jag med till 💯procent. ALLA lag har fruktansvärda tröjor i SHL. Lapptäcken alternativt smaklösa ”julgranar”…

Tyvärr det enda Brynäs är/var bra på: överlägset snyggaste tröjorna. Den enda jävligt klena trösten den säsong som var en enda misär.

SuneMangs: nja, tror inte C-more sympatiserar med något av lagen, men jag spekulerar.

Ang Joel så är jag sjukt imponerad. Matchen idag är ett bra exempel: klass-spelare, otroligt lagkapten, en kille ALLA följer (jämför med Rödin tex), tror inte många fuskar inför hans ögon, stenhård, otroligt driv , gör poäng (vann väl FHC:s interna poängliga?) håller tempot och är 41 år.

Hatten av säger jag, hög klass i många ÅR.

Saxat från GD/Arbetarbladet:

"Bosse Johansson kokar ner frågorna till följande:

* Varför har Brynäs herrar underpresterat under så lång tid?
* Varför är Brynäs den hockeyklubb som byter på ledande positioner oftast?
* Varför är det disharmoni i den stora Brynäsfamiljen?"

Den sista punkten har jag funderat över i många år. Det finns fraktioner i Brynäs som alldeles uppenbart rycker undan mattan för varandra - och som kickar varandra från olika positioner när man kommer i maktställning. ...Och här på forumet håller en del skribenter bokstavligen på att slita varandra i stycken - även om det lugnat ner sig lite på slutet. ...Och jag har alltid associerat till Monty Python´s "The People´s Front of Judea" från "Life of Brian".

Måste det verkligen vara så här? Tänk alla som är engagerade för Brynäs både inom föreningen och vi supportrar och sofftyckare! Jag undrar om något svenskt hockeylag har så stort totalt engagemang. ...Och vad blir det av det? Tyvärr ofta strider mellan de som tycker lite olika. Tänk om alla dessa människor kunde börja dra åt samma håll. Då är jag övertygad om att vi om några år på allvar kan börja prata om fyra guld på tio år!

ellis: SM-guld 78 dessutom med Hardy för saik.

Och Örebro hade ”miljonkedjan” med bl a Krobbe på den tiden

” Lars-Gunnar "Krobbe Lundberg, Hardy Nilsson och Martin Karlsson som gjorde osannolika 500 poäng på 90 matcher i ÖIK)” Wikipedia

J-S: Fast du fattar väl att hela organisationen, inklusive den sportsliga ledningen, kommer att påverkas av att vi har c:a en fjärdedel av pengarna mot innevarande säsong. Det kommer behöva kapas rakt över linjen och Grahm är överflödig som jag ser det. Dessutom slog hon sig jäkligt hårt för bröstet som första kvinnliga SHL sportchef innan säsongen och måste så klart ta ansvar för det fiaskot.

{10241}: SAIK spelade i högsta serien, Allsvenskan, för 60 år sen, bara så du vet.

Håller i detta nu på att sälja mina gamla He-man actionfigurer (haha) online för att kunna swisha mer till fansens värvning.

Lemp:” Vänta nu, du menar att Grahm ska få chansen att stanna för att det kommer bli en större utmaning för damerna när budgeten minskar?
Känns helt ologiskt, själva poängen med att effektivisera organisationen är att minska utgifterna. Genom att behålla Grahm måste andra personer bort. Kanske en materialare? Någon/några i restaurangen? Det kommer handla om prioriteringar och att Grahm ska få stanna till varje pris känns inte rimligt.”

NEJ !!!! jag säger Grahm ska få stå stanna som som sportchef/tränare för SDHL pga dom varit i final flera år i rad och gjort ett jävligt bra jobb hur jävla ologiskt är det?
Vad jag sagt mera är att spara på administrationen (Sätra åsen)och försök att låta så mycket som möjligt av det sportsliga vara.

VÄNTA NU!!! Sen restaurangverksamheten brukar vara privatägd och dom betalar för att vara inrymda i ERParena, om inte så upplys mig gärna, även om så inte är fallet så ser jag hellre en bantning av restaurangen än det sportsliga, så dina hopkokade prioriteringar är om något ologiska möjligen infantila.

En spelare som Alcén och gänget bör ha koll på är Albin Lundin med utgående kontrakt i Timrå. Kanske lite för temposvag för SHL men i HA är en spelare spelare utav riktigt hög klass. Duktig playmaker, bra ålder och rätt rutinerad oxå.

www.eliteprospects.com/player/101806/albin-lundin

SuneMangs: men hade han varit i Brynäs så………..!

Jugge: Hade nästan varit roligt om det blev Växjö-Örebro i final och få läsa i tidningarna om sämsta finalsiffrorna genom tiderna😅

J-S: Så då tycker du att nuvarande damtränare ska få sparken i stället så Grahm kan ta hans plats?

J-S: Vänta nu, du menar att Grahm ska få chansen att stanna för att det kommer bli en större utmaning för damerna när budgeten minskar?

Känns helt ologiskt, själva poängen med att effektivisera organisationen är att minska utgifterna. Genom att behålla Grahm måste andra personer bort. Kanske en materialare? Någon/några i restaurangen? Det kommer handla om prioriteringar och att Grahm ska få stanna till varje pris känns inte rimligt.

Jugge: ”Det kommer så klart bli en lågbudget satsning nästa säsong där krutet läggs på att så fort som möjligt få tillbaka herrlaget till SHL, där intäkterna finns. Det tror jag alla förstår..”

Ifrågasätter inte det utan det realitet tyvärr,
Men det betyder bara att tränare sportchef för SDHL laget kommer att få en större utmaning nästa säsong. Och därför tycker jag att Grahm ska få chansen även nästa säsong och få bekänna färg då agnarna kommer sållas i från vetet.

Wesel: Växjö-Öret i final skulle så klart vara en katastrof för Cmore. Inte en person utanför dom städerna skulle bry sig. För Cmore och svensk hockeys skull är det bara att hoppas på SAIK-Frölunda

JohnnyBotox:
För typ 20 år sen var väl SAIK, Örebro och Växjö inte ens i SHL... tiderna förändras.

J-S: Vad var det som var stenålder, Lars-Göran? Sa jag att vi skulle lägga ner damlaget? Nä. Jag förespråkar en satsning på unga svenska tjejer, gärna från närområdet. Billigare och det rätta valet om man nu på riktigt vill utveckla damhockeyn.

SuneMangs: Växjö-SAIK är väl den final hittills som har haft lägst antal tittare och lägst intresse. Men en plastfinal med Växjö-Örebro borde kunna slå det. Också går Mora upp efter det, så blir det panik hos Cmore som pressar igenom 16 lag till säsongen efter...😄

J-S: Jag antar att det blir varsel i klubben inom kort. Det flesta klubbar som åkt ur den högsta serien har fått gått igenom denna proces. Jag kan heller inte tänka mig att Brynäs har råd att fortsätta satsningen på damhockey framöver. Detta innebär med andra ord att vi inte kommer ha råd att ha två sportchefer anställda. HV hade helt andra förutsättningar och man lyckades med satsningen men en liknande satsning av Brynäs med en dålig ekonomi skulle kunna vara förödande i fall man inte lyckas komma upp till finrummet direkt, kanske t.o.m konkurs.

J-S: Klart att Brynäs kommer behålla damlaget, är för mycket pengar att förlora på att lägga ner det. Men Brynäs satsning på att vinna guld på damsidan dog ju i samma sekund som herrlaget åkte ner i HA.

Det kommer så klart bli en lågbudget satsning nästa säsong där krutet läggs på att så fort som möjligt få tillbaka herrlaget till SHL, där intäkterna finns. Det tror jag alla förstår..

Peja: "Man blir ju nyfiken på hur bra en spelare som Tellström jr är.
Länkar:
www.eliteprospects.com/player/487147/oscar-tellstrom"

Min son spelar i Hockeyettan, så jag har sett en del spelare från Hockeyettan under ett par år. det finns allt från juniorlandslagsspelare till gamla KHL och enstaka NHL spelare i ligan. Oscar som du nämner har jag sett sen han var pojklagspelare. Han har testats i SHL av Luleå. Han har även varit nere i HA för någon säsong sedan. Till senaste säsongen tog han klivet ned i Hockeyettan igen. Han är duktig. Men jag tror inte han har drivet för att lira högre än Hockeyettan just nu.

Om Brynäs ska upp i SHL snabbt så kan laget inte bestå av Hockeyettan spelare eller gamla trötta Brynäsare eller före detta Brynäs rejects. Utan det ska vara hungriga bra spelare från typ AHL, eller finska hungriga spelare som kanske inte fått rätt roll i Liiga och vill ta nytt avstamp i Brynäs. För nu är det viktigt att bygga en stark trupp för att snabbt komma tillbaka till SHL. Spelarna ska ha högst 1+1 kontrakt. Jag blir skräckslagen när jag läser namn som Alexander Bjurström, Hirsch osv som några som skulle ta Brynäs tillbaka till SHL!!??
Dom två första kedjorna ska bestå av bra spelare gärna från utlandet där deras agenter eller dom själva inte ännu vet deras SHL värde. Då kan dom spela för en ganska så inte allt för hög lön. Sedan om vi går upp så utlöser man +1 året i deras kontrakt om dom ska vara kvar. Annars adjö och hitta spelare för att etablera sig för obestämd tid i HA

Davey85:"Om man nu ska satsa vidare på damhockeyn, gör det då på rätt sätt. Stalder försvinner nu t ex, det är en tung lönepost sett till damhockey. Gå ut och säg att vi ska satsa på unga damspelare (billiga), ge dem bra förutsättningar att utvecklas o s v. Alla kronor måste räknas. Sponsorer kan ju omöjligt vända sig emot att man satsar på unga damer och tänker framtid istället för att värva en massa utländska tjejer."

Nu börjar vi prata STENÅLDER självklart ska vi satsa på tjej hockeyn trots allt så var dom fan så mycket bättre en herrarna den här säsongen.

Sen får vi anpassa kostymen efter att herrarna kommer spela i HA och därmed mindre kapital så därför billigare spelare mer inhemska spelare.

Om man nu ska satsa vidare på damhockeyn, gör det då på rätt sätt. Stalder försvinner nu t ex, det är en tung lönepost sett till damhockey. Gå ut och säg att vi ska satsa på unga damspelare (billiga), ge dem bra förutsättningar att utvecklas o s v. Alla kronor måste räknas. Sponsorer kan ju omöjligt vända sig emot att man satsar på unga damer och tänker framtid istället för att värva en massa utländska tjejer.

Två sportchefer känns såklart galet. Grahm kan möjligtvis hitta nån annan roll, men vore bäst att kapa banden där.

Sen det här med Hållbarhetskoordinator och liknande tjänster, fan..kapa. Det är hockey vi spelar.

Peja: "Det där säger ingenting om huruvida de är heltidsanställda eller ej, eller för den delen om de eventuellt har andra arbetsuppgifter."

Jugge frågade om hur andra SDHL såg ut.
"Tänkte mest på de SHL lag som är/har varit ner i HA nyligen som Djurgården och HV. Hur har ledningen sett ut runt deras damlag?"

Jag säger ingenting utan svarade på frågan, detta är vad Djurgården säger på deras hemsida.

ErikLadhe, Målvaktstränare
Elinor Haapanen, Naprapat
Rickard Hårdstam, Huvudtränare
Fredrik Svensson,, Assisterande Tränare
Kim Loke, Fystränare
Tomas Rydgren, Materialansvarig
Tobias Westerberg, Naprapat
Johan Schillgard, Sportchef

Sen hur deras upplägg är med löner osv är något du får kontakta Djurgården om.
Lika lite som jag vet hur sportcheferna och ledarna i Brynäs tjänar mm.

Om du vet något mer om Djurgården dam eller Brynäs dam så får du gärna berätta det.

Jugge: MoDo har liknande. AIK däremot har en person som axlar både tränare och sportchef.

Almtuna lade ju också ned sitt damlag förra året för att spara pengar.

Många sponsorer öronmärker också en del pengar för damsatsning, sen om alla i staben / spelartruppen kan livnära sig på damhockeyn är en annan fråga.

JohnnyBotox: Amen! Hoppas på SAIK - Frölunda i final nu, med SAIK som vinnare. Då får inte Cmore det slutet dom vill ha på sitt Joel Lundqvist-vurmande heller om SAIK tar guldet (ska bli skönt att han lägger av). Växjö och Örebro rör inte upp känslor hos någon utanför respektive stadskärna. Plast, plast och åter plast.

« · 2514000 · »