1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 752326 inlägg · 7967 ämnen
« · 2578451 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huge: Ja tänk vad besvärligt Nybro har haft det med anpassningen till en helt ny och okänd liga.
Att man kan ha otur någon enstaka match som målvakt det köper jag men nu verkar just våran målvakt vara verkligen otursförföljd både denna säsong och den förra.
Att efter fyra spelade matcher ha svaga 88.7 i räddningsprocent det är inte godkänt och den räddningsprocenten tar oss inte tillbaka till SHL.
Hade nu Lindbäck varit bra förra säsongen och nu råkat få en liten dålig start hade det varit en sak då hade det inte funnits någon anledning till oro.

Men nu ser jag inte mycket i hans spel som tyder på att han kan komma upp till den nivån han har varit på.
Sedan detta snurrande bakom mål och vara delaktig i spelet det ställer oftare till det än gör någon nytta.
Det är tråkigt att SC Alcen återigen ser ut att ha klantat sig vad gäller målvakten i lagbygget.
Hade varit trevligare att kunnat satsa på spetskvalitet på backsidan och Forwardsidan inför slutspelet istället för att återigen börja leta efter en målvakt.

SuneMangs: Oj, hade missat det!

Brynäsgubbe: ”Ja, Brynäs har vunnit. Ja, det är bra. Men vi har också tappat 4-1 mot Västerås och 3-1 mot Västervik. Även det på dessa fyra matcher. Är det inte värt att diskutera?”

Givetvis värt att diskutera, men det är inte vad som sker. Det görs domedagsprofetior med 4 segrar i ryggen, vitt skilda saker.
Serielunken handlar inte om att spela bländande ishockey i omgång 4, det handlar om att plocka poäng.
Vi ska vara som bäst i omgång 52 + slutspel, 48 omgångar framåt. Spelet kommer blanda och ge. Förra matchen slog vi Mora med 7-1 som därefter nollade två av våra toppkonkurrenter.
Allt är inte perfekt, långt ifrån. Men nivån här inne är emellanåt helt uppåt väggarna i jämförelse med hur verkligheten ser ut.
”Losermentalitet” är ett återkommande begrepp i denna bok. Denna losermentalitet har aldrig varit mer påtaglig än när skribenter här inne lägger sig ner och gråter vid minsta möjliga poängtapp.
Vänj er!
Vi kommer inte vinna alla matcher, vi kommer torska mot skitlag, vi kommer inte spela klockren hockey alla matcher, det kommer vara tufft, men thats hockey!

{10381}: På den här länken ser man tydligt. Jag tycker det ser ut som att han helt missar tacklingen och träffar hjälm mot hjälm, men axeln är svår att se om det är en eventuell träff. Otroligt att domarna kunde se det med den här vinkeln.

Varken Oskar Lindblom eller Jesper Boqvist tar plats i sitt respektive NHL lag, dags att komma hem till nästa år…? Båda har utgående kontrakt. Bra åldrar!

Huge: Men träffar han inte med den höjda axeln eller ?? Blir i så fall också en avstängning 🤔

nittontolv: Knappast. Har det lämnats till nämnden lär det bli 3-4 matcher.

nittontolv: Han är anmäld till difiplinnämnden... Bara räkna med typ 5 matcher eller något sånt sjukt.

Tror vi att Larsson klarar sig från avstängning?

Blå grottan: Det kanske mig du menar som en del av gnällgänget. Då får jag ta det isåfall!
Skillnaden mot förra hösten när fler av oss blev oroliga var ju hotet att hamna långt ner i SHL o hamna i kval, vilket också skedde.
I år är det en transportsträcka fram till ett slutspel..Vi behöver inte va oroliga över något streck neråt.
Men att sätta goda vanor..att inte tappa matcher. Att ha en mv som gör de omöjliga räddningarna redan nu är superviktigt och det förstår alla som har sysslat med lagidrott. Det är psykologi..
Västervik o Västerås går stärkta av att hämtat upp flera måls underläge .medans laget som tappar Oj ska vi tappa nu igen!
Vi har nu spelat ett antal matcher ..träning o 4 tävling och jag tycker inte det är stabilt...men det kanske kommer o jag tror mer på Gälla än Manner...

Huge: ojoj, stackars Carl Lindbom när har börjar få vinkelskott mot sig, pucken börjar styras på klubbor och så vidare.

Jag kan tycka att det är hedervärt att skydda Lindbäck och försöka nyansera. Men återigen, att säga att det inte är något för honom att göra på något av målen är naivt. 1:an inget att göra åt och möjligen 2:an lite väl märklig styrning men han är helt ute och cyklar på 3-3 och 4-4.

Huge: Menar du allvar? Limpan är ju betänkligt ute å fladdrar vid flera tillfällen. Han gör en svag match… Är det tredje målet som han räddar och glider ur målet så att 100% av målet är öppet vid returen…? Ser ju nästan löjligt ut… Nä Limpan har börjat säsongen skakigt tyvärr sen är det delvis förståeligt då karaktären på matcherna har gjort det svårt. Från att stå kall till att bli pepprad i en handvändning. Sen är allsvenskan svårare oxå. Skott kommer från alla håll och strukturen som gör att man kan läsa spelet finns inte riktigt där…

Men ska vi greja det här så måste han spela upp sig. Han har fortfarande gott om tid på sig att göra det.

Brynäs start är väl ok men inte mer. Betänk att vi haft 3 av 4 på hemmaplan… Att ta två poäng mot Västervik hemma är ju inget man firar direkt. Helt klart en förlorad poäng…

Stefan R 63: Ja jag tycker också att Lindbäck ska upp över 90%. Håller han en sån nivå under serie och slutspel så spelar vi allsvensk final.

Tycker inte riktigt att vi anpassat oss till spelet i HA än. Visst, vi har fyra segrar, men spelet knackar betänkligt när vi har en ledning på några mål. Laget uppträder lite ängsligt och ger över initiativet till motståndarna. Finns inte så mycket vinnarkultur i laget och det betyder mer än man tror.

Nu tror jag att detta är något vi kommer komma tillrätta med, i och med att vi vinner mycket matcher. Serien är lång, jag tror att Gällstedt har en hel del tålamod och låter processen ta tid.

Det är förståeligt att en del fans redan nu börjar tvivla. Det ligger i sakens natur med tanke på hur laget spelat under stor del av 2000-talet.

Till sist blev det även lite komiskt att se hur domarna åkte och letade utvisningar igår. Tveksamt matchstraff, tveksamma tvåor och som vanligt ganska så inkonsekventa i sina bedömningar.

Huge: Det är en svag insats överlag, det måste du väl erkänna. Kinvall sa det ju själv.

Men - Brynäs är överlägsna Västervik egentligen, det håller jag med om. Och jag tycker att gnällgänget ska lugna ner sig lite. Mitt tips är att Brynäs, DIF och Löven gör upp om detta. Faktum är att jag håller Brynäs som knappa favoriter av dessa tre.

Målvaktsfrågan är dock problematisk, det tycker även jag.

Huge: Jag håller med. Ingen bör ifrågasätta vår 1:e slips med sina ramstarka 88,7% i räddningar.
Nuff said!

Huge: hur du kan säga att vi är överlägsna är väldigt märklig nonchalant uppspel som fastnar ...Första perioden...slarv..hafsigt spel..Västervik farligare lägen än oss...sen en 5 a som.vi gör det bra i o vi avslutar bättre..MEN vad jag vill säga är OM du hade läst ordentligt är att det är i såna här lägen en mv ska rädda laget..när vi spelar dåligt osv...Limpan gjorde det någon enstaka gång förra året
Du sa redan förra året när vi påpekade under hösten att detta håller inte..då var vi skrikande bäbisar.. Osv...
Jag säger det nu precis som förra året att Limpan måste upp o över 91 % under grundserien. .o sen höja o rädda oss i matcher i slutspelet...

Huge: Bra för Limpan självförtroende att han åtminstone har en hängiven supporter i dig.

Stefan R 63: Inte ett enda av deras mål kan Lindbäck lastas för.
Totalskymd på ettan.
Tvåan styrs på Kellehers klubbskaft.
Trean ett vinkelskott som räddas vid stolpen men pucken styrs rakt ut på målskyttens klubblad och slås in i öppet mål.
Vid fyran stirrar nr 22 på puck och försöker ”hjälpa” till framför målvakten istf att hålla sin position i boxen och markera målskytten, som ostörd får öppet mål när Limpan försöker hinna över för att rädda.
Möjligtvis att han borde ha tagit tvåan, om den inte styrs. Oavsett så ser skottet ut att vara lite av en halvträff som isf kan ha ställt honom.

Vi är helt överlägsna rent spelmässigt men en mix av slarv, svängdörrshockey, oflyt och ineffektivitet gör att vi mer eller mindre ger bort 1 poäng.
Att så många grinar och tror att allting borde sitta efter 4 matcher och i en för många ny och okänd liga, är väl det man som vanligt mest skrattar åt…

Bad_Brett: Jag ser bara en oturlig krock som ser ut att ta huvud mot huvud, där Larsson fokuserar på puck och samtidigt, på väg in i situationen råkar träffa med frontdelen av SIN hjälm mot sidan på motståndarens hjälm?
Nä, tror inte det blir nåt mer straff än det som redan delats ut.

{10299}: Skulle gissa på 3-4 matcher. Den är inte våldsam på något sätt, men den sitter klockrent i huvudet i ett läge där han inte behöver sätta in en sådan kyss för att separera spelare och puck.

Insåg just att Bertilsson fick 4+3 för sitt överfall mot icke-tacklingsbar spelare - och Brynäs överklagade för att de tyckte straffet var för hårt. Den "tacklingen" är förmodligen det fulaste jag någonsin har sett i svensk ishockey. Snacka om att tiderna förändras.

Nåväl, Sveningsson blev avstängd i sex matcher för en tackling mot Emil Andrae som inte ens träffade. Får Larsson tre matcher kommer han billigt undan med dagens bedömningar skulle jag vilja påstå.

Modo verkar f.ö gått och fått sig en vinnarkultur. Eller går de fortfarande på energin av att vara tillbaka? Piskade Frölunda idag och ligger 3a.

Jag tror de har kommit tillbaka till SHL på "rätt" sätt. Det tråkiga men kanske nödvändiga sättet för klubbar utan identitet och dålig självbild. De har fått genomlida ett antal år i HA men har under den tiden byggt upp en vinnarkultur där föreningen fått lära sig vad som krävs för att vara ett vinnande lag igen. Fått in lite positiva känslor och lärt sig vad en acceptabel lägstanivå är.

Se på HV. De var tillbaka året efter de åkte ur men något verkar fortfarande ruttet. Ångesten kanske är kvar från året de åkte ur? Ett bra år i HA kanske inte kan rädda en förening på lång sikt.

Matchen idag tycker jag visar att Brynäs fortfarande har stora, stora problem. De anpassar sig efter motståndet, sänker farten och begår rent amatörmässiga misstag. Sett till spelarna lagen emellan är det genant att tappa poäng mot dem.

Tråkigt nog tror jag Brynäs måste göra samma resa som Modo. Behöver bara se highlights från deras match idag för att se hur frånåkta Brynäs blivit.

Anders Berg:
Jag tycker ändå att mycket ser bättre ut i år. De spelare som stannat är ju ändå de som levererat med undantag för Lindbäck som fortfarande är tveksam som förstemålvakt i ett serievinnande lag. Kinnvall, Bertilsson, Rödin har väl varit riktigt bra. Larsson såg ju jättebra ut under försäsong och Kvist gör ju inte bort sig på den här nivån. De andra är ju nya och kan ju inte ha drabbats av nån Brynässjukdom än. Vi har ju vunnit alla matcher och kommer förmodligen leda serien när vi spelat lika många matcher som de andra.

Tycker PP börjar se bättre ut. Boxplay var riktigt bra idag tyckte jag (inget hockeyöga men sett alla hemmamatcher på plats i år). Publiken sluter upp och det verkar finnas en glädje i laget.

Skulle bli mycket förvånad om vi inte är etta eller tvåa när vi summerar säsongen. Sen är ju ett slutspel ovisst men alla lag måste ju kunna ha bättre och sämre perioder i matcher och under säsong.

Målvaktsfrågan blir ju viktig framöver men vi kommer ju vinna de flesta matcher även med Anders i mål så det finns ju åtminstone tid att fundera och eventuellt göra något åt det. Han var väl fyra-femma i ligan inför dagens match och kanske är det där nånstans han slutar när säsongen är slut.

Alltså jag gick in på tv4 hockeys insta och såg Larssons tackling och folk i kommentatorerna är blandade med Brynäsare som säger att det inte är något och att det är en kontakt sport men andra säger att det ska vara en 5-10 matchers avstägning? Är de sarkastiska eller? Eller är det verkligen en sån illa tackling?

Tigerhjärta: Det här argumentet börjar redan bli tröttsamt, jag antar att vi lär höra det en del den här säsongen...

Ja, Brynäs har vunnit. Ja, det är bra. Men vi har också tappat 4-1 mot Västerås och 3-1 mot Västervik. Även det på dessa fyra matcher. Är det inte värt att diskutera?

Anders Berg: Vi har 4 av 4 segrar och du kallar laget trött och mätt.
Dina inlägg, om något, är just precis trötta och mätta…

Jag förstår inte varför jag trodde att något skulle vara annorlunda i gärdesgårdenserien? Samma målvakt och samma trötta och mätta utespelare. Så jäkla sorgligt. Aldrig kan de steppa upp.

{10299}: Ja jag tycker han haft ett par mediokra säsonger. 19/20 är ett tag sen.

hockey_21: Minska SHL till 10 lag så blir kvaliteten bättre både i SHL och HA. 👍

hockey_21: Om DIF tar in en spetsforward och en till back så tror jag ändå på dom mer än Röven. Men just nu är dom lite för trubbiga. Juniorerna bidrog med en kreativitet som dom nu saknar.

KalleTeodor: Kommer bli en spännande final i vår mellan er och löven, alla andra lag känns för dåliga för att utmana.

{8225}: fantastiskt och se löventrollen vara här och trolla precis som de gjorde mot oss. Brynäsarna högg direkt o visade ingen pardon. Cut ' em out! 💥

KalleTeodor: Bara en sak som gäller, vinn serien, oavsett hur fult snyggt det sker.

Att få spela ut huvudmotståndarna mot varann i semi är ingen dum idé

En skitmatch men skönt med en vinst och härligt för Rödin att få dominera när det är hans kväll.
Förresten, det där med ödmjukhet inför att spela i allsvenskan som det tjatats om, gäller det även supporters?

spolaisen: ligger efter jämnt

Också kul att man i absurdum ställer Lindbäck i kassen för att inte skapa haveriet med målvaktsfrågan från förra året. Förväntar mig att se Clara i buren nästa match. Lindbäck kommer aldrig ta oss tillbaka till SHL

Stefan R 63:

kanske svårare för en målvakt, när det spelas raggar- hawaiihockey..

kommentatorn menar att limpan inte hinner med i sidledsförflyttningarna,
jag tror han inte ser hur pucken spelas över från den ena cirkeln till den andra på 4-4 målet...han ligger skäret efter på grund av dålig blick för spelet..

Danne66: Han sämsta säsong hade 29 poäng.. Hur fan är det dåligt? har du glömt hur bra han var 19/20 och 21/22?

SuneMangs: Så är det! Måste vara jävligt skönt för Rödda efter ett par riktigt mediokra säsonger.

SuneMangs: 5/40 ✅️

SuneMangs: Han var dominant idag, känns som att kunde gjort 2-3 mål ytterligare med lite skärpa.

SuneMangs: 2 målisar och 2 backar behövs men låt någon med erfarenhet att ta hand om värvningen 😂

{10299}: Rödda har verkligen inlett säsongen strålande. Han är även uppe i 5 mål på 4 matcher. Fortsätter han i den här takten är dom där omtalade 40 målen inte långt borta ;)

SuneMangs: P.S Rödin har 9 poäng på 4 matcher.

Peja, städa upp här. Herregud.

Kenttäcam: Vi får se hur det ser ut framåt vårkanten. Vi kommer inte ge oss utan en fajt. Bägge lagen är usla bakåt, bra framåt men ni har en bättre målvakt. Än så länge. Får se vad Alcén hittar på framåt jul om Limpan fortsätter såhär.

Brynäsgubbe: ”Karlskoga på onsdag, de har 0 poäng, 5 raka förluster... Ska vi ge poäng till dom också? Brynäs betedde sig som ett bottenlag ikväll.”

Tvärtom. Vi är usla. Men ett bottenlag vinner inte en sån här match, topplag gör.
Jag är medveten om frustrationen och är precis lika besviken som många här inne, men det gäller också att se nyktert på saken.
Vi har 4 vinster av 4 möjliga. Idag stämmer inte spelet för fem öre, men trots det går vi vinnande ur striden.
Säsongen är lång och fler bottennapp kommer att komma, men det gäller att plocka poäng även på de sämre dagarna!
Gör om gör rätt Brynäs, men trots allt ett topplagsbeteende att vinna en match som denna.
Trevlig lördag på er Brynäsvänner!

{10299}: Ja precis, och de är nog det ledningen kommer att säga. Fast jag kan tycka att dom borde klara av det ändå. Det har ju visat sig i några tidigare matcher att det är för lätt att göra mål på Brynäs. Det måste åtgärdas omgående om vi ska ha en möjlighet att spela i SHL nästa säsong.

Kan vi få han avstängd snälla?

SuneMangs: i år tar vi endå steget upp, precis som starka hv-blå!

Kenttäcam: Det är bara en tidsfråga. Det har det alltid varit.

« · 2578451 · »