1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753343 inlägg · 7967 ämnen
« · 2579243 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Är vi inte på tårna blir det en jobbig kväll igen. Ingen Larsson och antagligen ingen Rödin, som varit vår bästa spelare.

Sen ett Karlskoga som kommer sälja sig jävligt dyrt. Nä, här gäller det att Gälla får in rätt mindset på laget.

Och såklart..ett stabilt målvaktsspel. Är nöjd om vi tar 3 poäng.

munkas: så här tidigt på säsongen? Svar JA.

Farsang: Ok, så det största problemet med en förlust ikväll är alltså att det blir negativa kommentarer på HS?
Inte att man förlorar en match på hemmaplan mot ett lag som tagit 0 poäng..?

Märkligt.

Farsang: Medan alla vi positiva människor istället tänker: Roligt för Karlskoga att få vinna i Gävle.

Är livrädd för matchen ikväll. Är det något som vart jobbigt dem senaste säsongerna så är det att lag bryter sin förlust streak mot Brynäs och spelare som haft måltorka botar alltid den mot just Brynäs!

Så hoppas fan det är slut med den trenden nu! 3 poäng i den här matchen är nog dem viktigaste för säsongen. Förlorar man mot Karlskoga nu så bryter helvetet lös för alla negativa människor!

Honken72: Givetvis är det så, sen i kombination med alla ursäkter som "jag brukar vara bättre på vårsäsongen" eller nu senast "det här spelet passar mig bättre". Gör att i alla fall jag stör mig lite mer då det visar sig att han fortfarande gör dessa tavlor som blev förödande förra säsongen och som kommer omöjliggöra ett avancemang i år. Märker man att nu Clara inte håller måttet så måste en ny målvakt in. MEN jag tror på honom och hoppas han får möjligheten att komma in i det.

Det ”gnäll” som varit på Lindbäck tror jag hänger ihop med hans förra säsong som hade mer att önska. Hade han varit ny för i år så tror jag tålamodet hade varit större.
Men enligt mig så var han en stor bidragande orsak att vi åkte ur, o det förstod väl Alcen o plockade in Olkinuora.
Hoppas verkligen att han spelar upp sig, annars kanske det blir ett liknande senario i år.

{9233}: Glöm inte att shoppa loss i Brynässhoppen!

William2325: Om han är den talang som sägs så borde han snart vara 1a med tanke på hur Lindbäck sett ut.

Från dagens träning:

Clara först av isen, tyder på att han kan göra säsongsdebut.

Rödin tränade inte, men Gälla sa att man avvaktar till kvällen med Rödda. Är väl dock ganska troligt att han inte spelar ikväll, tyvärr.

Jag gick in i den här säsongen med inställningen att Lindbäcks förra säsong var ett undantag, att han skulle studsa tillbaka och visa en godkänd/bra nivå.

Såhär långt ser det tyvärr mest ut som att detta är Limpans nya nivå. Jag är inte beredd att skriva av honom ännu, men han måste få ordning på grejerna NU. Han måste sätta ihop ett antal bra matcher utan svajigt agerande.

Ove Myling: ”Gör man en tavla varje match och det hittills har kostat laget 2 poäng. Det tycker iaf jag är en usel start. Vad tycker du skulle benämnas som en usel start?”

Både ja och nej. Som du säger finns det några grodor. Men samtidigt blir han lite väl hårt dömd i vissa situationer.
Johan Persons mål mot Mora är ju inte tabbe, även fast folk ville få det till det.
Ett par av målen mot VVIK inga rena tabbar, utan ena är ett hopslag och den andra är ett stolpskott som landar mitt på bladet hos motståndaren.
Givetvis kan man diskutera att han kanske borde ta hopslaget, men ibland tror jag det är svårt att bedöma för oss i TV-soffan.
Vi ser nog helt enkelt olika på ”uselt” men vi kan enas i att han måste upp ett par nivåer för vi ens ska ha chans på att gå upp.

Det verkar som att det blir Clara som står ikväll. Spännande, hoppas han får en bra start och stärker självförtroendet.

Tigerhjärta: "Subjektiv åsikt.
Jag tycker inte Lindbäcks start är usel. Lämnar helt klart mer att önska, men inte usel.
Med andra ord, lite svårare än så är det trots allt."

Jag skriver bara subjektiva åsikter här :)

Kan vi vara överens om att Lindbäck gjort minst en tavla varje match hittills? Utan dessa tavlor hade Brynäs gått rent. Om man drar bort ett mål från varje match, har verkligen defensiven sett dålig ut?

Kan man kräva mer av Brynäs offensiv än vad dom hittills har uträttat? Jag tycker inte det. Gör du?

Ok, bp har inte varit bra hittills - där finns en klar förbättringspotential.

Gör man en tavla varje match och det hittills har kostat laget 2 poäng. Det tycker iaf jag är en usel start. Vad tycker du skulle benämnas som en usel start?

KalleTeodor: Underbart

Ove Myling: ”Stora delar av laget har fått en bra start och Lindbäck har fått en usel start. Svårare än så är det inte.”

Subjektiv åsikt.
Jag tycker inte Lindbäcks start är usel. Lämnar helt klart mer att önska, men inte usel.
Med andra ord, lite svårare än så är det trots allt.

Anders Berg: Jo det får man gärna säga. Och jag håller med dig. Jag gissar att vi förmodligen hängt kvar i SHL om V.V fått förstaspaden.

Ove Myling: Vänder mig inte till dem som diskuterar utan dem som anser att Lindbäck har gjort sitt och att man bör leta efter en ny när det endast gått 4 matcher.

William2325: "Alla som klagar på Lindbäck tycker jag borde vänta i minst 15 omgångar innan man börjar kasta skit."

ok, vi stänger forumet några månader så får alla komma tillbaka omgång 16... Folk diskuterar väl Lindbäcks insats hittills, och han har börjat den här säsongen minst lika dåligt som förra. Med tanke på att vi spelare en serie under shl så kan man till och med argumentera att han börjat sämre än förra året med tanke på den allmänt lägre kvaliteten på hockeyn.

Ska vi låta bli att berömma Rödin för sin starka inledning på säsongen också? Eller vänta och se hur bra egentligen juniorerna är efter 15 omgångar?

Stora delar av laget har fått en bra start och Lindbäck har fått en usel start. Svårare än så är det inte. Om 15 omgångar kan man diskutera hur läget är då.

KalleTeodor:
... Som en arbetsledare på jobbet ibland sa "har i en stund över så bare gnäll"

Alla som klagar på Lindbäck tycker jag borde vänta i minst 15 omgångar innan man börjar kasta skit. Så vitt jag vet va Limpan som bäst innan olkinuora plockades in vilket va ungefär i slutet på januari början på februari om jag inte minns fel. Rätta mig gärna om jag har fel.

{10065}: precis, alltid kul med livehockey. Får väl stödheja lite på er så länge vi är i olika serier.

Förhoppningsvis är ni tillbaka i shl nästa säsong medan vi förhoppningsvis klarar oss kvar, så man har nära till några MoDo-matcher. :)

Ove Myling: När V.V. fick förtroende och spelade som bäst så var ju försvaret på en helt annan nivå - man såg ett helt annat lugn över hela banan - men det får man väl inte säga i det här jäkla forumet.
;-)

{9233}: Hoppas du får en trevlig upplevelse. Under tiden jag bodde i Karlstad var jag på en hel del ”ickeBrynäs-matcher”. Alltid roligt med hockey!

BIF Kungen: För egen del uppskattar jag Huge och tycker att han bidrar till forumets generella gnällighet. De flesta gnäller på laget och framförallt Alcen, Kvist och Lindbäck, Huge gnäller på de som gnäller. Då blir det lite en skön balans och vi går inte miste om något gnäll och upprätthåller vår status som det gnälligaste forumet.
Att gnälla är också en ädel konst som inte ska förringas. En mycket känd gnällspik var ju Cato den äldre som genom den berömda upprepningen "För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras" till slut fick som han ville.
Frasen används ju även här där Karthago ersätts med Alcén, Kvist och Lindbäck. Effektiv gnällretorik med ädla anor kan man säga.

Ikväll blir det ett besök i monitor erp för första gången sen jag flyttade till Gävle. Får hoppas på en match med två målglada lag.

Funderar även att gå på er match mot Löven i slutet av oktober. Alltid lika kul att se Löven åka på pisk! ;)

Jugge: "Jag har också ifrågasatt Lindbäck och tyckt han släppt ett par lätta puckar. Men häxjakten här inne… Jag vet inte alltså, den är bara patetisk… Vi har alltså 4 raka segrar och högst snittpoäng, ändå ska det gnällas in i absurdum.."

Jag tycker att det blivit en sanning härinne att försvarsspelet sett svajigt ut, något som jag absolut inte håller med om. Lindbäck har släppt in en hel del billiga mål i matcherna och efter dessa grodor har en osäkerhet smugit sig in i laget och spelet, defensivt, har sett sämre ut.

Utan Lindbäcks grodor är jag övertygad om att Brynäs gått rent och man inte snackat om försvarsspelet som ett problem.

Så nog är det värt att diskutera Lindbäcks insats såhär långt. Statistiken ljuger sällan.

Huge: sluta läs….och skriv, inte svårare än så.

Bratwursten : Håller delvis med, men samtidigt tror jag man är van vid Manners spel kanske, iom att det var så extremt tydligt med vad man ville göra.
En typ av linje i spelet som jag lagt märke till är att man gärna tar sig in på kanten och gör en klassisk ”ryssvändning” för att leta pass på spelaren som kommer släpande på bortre.
Tycker mig ha saknat den typen av pass tidigare, väldigt effektiv!

Blå grottan: Tycker mer vi vunnit på individuella prestationer snarare än lagspel hittills. Hoppas kedjorna hittar mer kemi snart. Det är ju tidigt på säsongen, men jag ser inte riktigt linjerna i spelet och vad Gällstedt vill spela för hockey.

gwl: Jag sa bara att han behöver bättre stats.

Jugge: Så bra skrivet och så sant!

Tycker även att spelare som Johannesson, Larsen och Cukste börjar bli mer och mer bekväma i hur dem ska spela för varje match!

Sen var ju Billins en jävla maskin i sin första match, vilket jag tror han kommer vara lite senare i säsongen när han väl fått kläm på spelsystemet!

För i hans första match körde han nog mest på spelsuget.

Anders Berg: Lite liknande. Var inte Wille skadad i finalserien 1975 och Benny Westblom fick stå. Säger inte att det ändrat något men surt och det blev finalförlust liksom 95.

Blå grottan: Modo var inte nöjd med gudlevskis i början av förra säsongen heller.

Han hade ingen bra start alls.

Ändå gick de upp med han🫡

Farsang: Om Brynäs ska gå upp till SHL så behöver man sannolikt en bättre räddningsprocent än vad Limpan har nu när vi summerar säsongen. Så viss kritik är befogad, särskilt med historiken. Jag tror man når finalen oavsett målvakt i princip. Men Alcen visste om att Limpan har svajiga stats.

Anders Berg: Jo, det är sedan gammalt att Voutalainen är en av HAs absolut bästa målvakter. Det är inget nytt. Björklöven har dessutom stor kontinuitet i truppen och inte så många nya, därav trygga med hur dom ska spela.

Vi har till stora delar ett nytt lag och ett helt nytt spelsystem från förra säsongen. Fattar inte folk här inne att det tar ett tag innan det sätter sig?!

Topparna har varit sjukt höga, men även dalarna. Det är förhoppningsvis något som stabiliseras den närmaste tiden.

Jag har också ifrågasatt Lindbäck och tyckt han släppt ett par lätta puckar. Men häxjakten här inne… Jag vet inte alltså, den är bara patetisk… Vi har alltså 4 raka segrar och högst snittpoäng, ändå ska det gnällas in i absurdum..

Det är en sak att vara totalt tondöv som Huge, men någon jäkla måtta får det f-n vara!

Bra stats på Lövenkillen.

Silfver: visst är inte 88% bra. Men det jag menar är att det inte enbart är målvaktens fel.

Defensiven i form av backarna och forwardsen har vart alldeles för dålig i flera års tid. Knappt någon täcker ens skott! Backarna räcker målvaktens sikt mer än vad dem täcker skott och det (enligt mig) är den största anledningen till varför vi alltid lyckas släppa in enkla mål.

Visst att vi hade förlorat poäng om vi inte gjort mycket mål, men med utespelarna som vi har och deras höga kvalité så kan man faktiskt kräva ett kanon bra jobb i både offensiven och defensiven och det tycker jag saknas som sagt. Säger rätt mycket när våran stabilaste center defensivt är Anton Ohlsson.

håller med dig om att Clara måste testas också såklart!

J-S: Minns även när Lasse Karlsson - som hade spelat typ inget alls under säsongen - kom in och vaktade kassen när Sundlöv skadade sig… det kostade oss guldet den säsongen.

Farsang: Nu var poängen i mitt inlägg att Clara måste testas av andra skäl än Lindbäcks form iofs men om du nu väljer den stilen så undrar jag om du inte behöver tänka till rätt mycket om du tycker en mv som ligger 12a i mv ligan på 88,6% är ok. Dessutom kan man vända på ditt argument kring utespelarna, hade vi inte haft en så vass offensiv så hade Lindbäcks misstag förlorat poäng åt oss.

Som jag också skrev hoppas jag att han höjer sin nivå och därmed visar att han kan stänga igen i viktiga matcher men oavsett så måste även den andra målvakten testas.

munkas: alla forwards förutom 2 har gjort mål på 4 matcher, bortsett från Larsson och hans 7 minuter och munkas skriker efter Spets, blir hockey ettan nästa år ;)

Självfallet hoppas man på ett genombrott för killen.
Kan ju vara nya Carl lindblom.

Jag tror fortfarande att det är spelet utan puck som gör målvakter bra.
Dags för våra grabbar på isen att hjälpa vår målvakt.

Farsang: Alcen borde satsa på att plocka in lite fler spetsspelare i truppen.
Säg att vi gör 8-10 mål framåt per match. Då kvittar det om våra slipsar släpper in 5-6 fladderpuckar från blå. Vi vinner ändå och rakar in 3 fräscha pinnar in på banken. 👍
Plus att vi slipper sätta igång målvaktscirkus 2.0 vilket troligtvis skulle tära ännu mer på knäckebrödspsykena hos våra burfäktare.

Ge oss ett million dollar smile och några riktiga jävla spetskanoner nu Alcen!

gwl: tror det bästa hade vart om han får stå mot Nybro, då blir det iallafall inget mega hat mot han ifall vi skulle förlora en match mot serieledarna 😂

Nej men skämt åsido, jag tror på Clara och hoppas han kommer skina på isen när han väl får stå.

Hoppas nästan att gälla spelar Clara, så vi spelar slarvigt och oroligt som på försäsongen. Och clara släpper in 6 puckar till.

Kanske skulle dämpa Lindbäck hatet här inne en stund.

Silfver: ” Men med serien igång och årets Lindbäck ser ut som fjolårets”

Tycker du verkligen Lindbäck spelar lika dåligt som förra säsongen så får du nog tänka till lite.

Känns som många åkt på en kronisk sjukdom att klaga på Lindbäck enbart p g a förra säsongens insats.

Själv tycker jag han är kvickare i sidled, bättre positionerad och bättre med plock och klubba.

Visst att han släppt in ett par lite tveksamma mål, men det gör alla målvakter, ALLA.

Problemet ligger dock mer hos utespelarna som inte kan spela jämn hockey i 60 minuter, som inte kan låta bli att hålla sig från utvisningsbåset, som inte kan vrida på huvudet och hålla deras markeringar.

I dem två matcherna vi ”bara” fått 2 poäng har laget spelat rent ut sagt skitdåligt periodvis. Inte lätt för en målvakt att veta när laget presterar som dem ska eller inte.

och kom inte och säg ”det är ju det att han aldrig tar pucken i viktiga lägen”. 2 mot 0 den här säsongen några 2 mot 1 och han kommer rädda poäng för oss i straffläggningar framöver.

Lindbäck är en av dem bästa vid frilägen och det lär vi få rätt många mot oss i en sån här serie.

Känns väl spontant som man kommer köra Lindbäck - Clara - Lindbäck nu ons-fre-sön.

Jan Grismöbel: :-) fyra matcher fyra vinster,
Känns ganska tryggt sen vem som är förste målvakt när säsongen över får framtiden utvisa.
Men som sagt hoppas Clara får stå i morgon och gör det bra så vi får en bra backup till Limpan.

Pga abstinensen med en hockeyfri tisdag och den senaste tidens jargong härinne så väljer jag att skriva några tankar..
Det finns något som jag tror är viktigt för många härinne att förstå när det kommer till att vara ett topplag i en serie (vilket vi inte direkt är bortskämda med).
Att vara ett topplag innebär inte att man som kommer vara bättre än motståndarna i alla matcher, utan det innebär att vinna matcherna, två vitt skilda saker!
Bara att ta Lakers ifjol som exempel. Det finns nog ingen här inne som såg Växjös samtliga matcher (hoppas jag för din egen skull).Det vi ser är ett lag som landar på 102poäng med majoriteten segrar på pappret. Vi har inte sett hur det ser ut på isen.
Om man lyfter blicken och skulle få för sig att se alla dessa segrar, kan vi med all säkerhet konstatera att Växjö absolut inte var det bästa laget vid alla dessa segrar, däremot (och nu kommer det viktiga), de hittar sätt att vinna matcher!
Ju snabbare ni inser detta, desto roligare säsong kommer det vara för samtliga inblandade.

« · 2579243 · »