Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1914212 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Inkazar: kul som fan med match igen, det blir nattjam här i Thailand och CMORE appen...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: det är iprincip det som är fallet. Söderström går in på 6 backar före Ersson. Nu är iof Lundgren ?pappa-ledig? men jag hade nog trott att man då istället hade spelat Ersson där och satt Söderström som 7e back.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tror Boqvist-Jensen-Danielsson skulle funka bättre som förstakedja. Tycker inte riktigt det klickar med Danielsson och Kellman.
Sen kör vi
Kousal-Kellman-Kristo som andra
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: ja jag tror danielsson kommer komma igång.
Flytta ner honom närmare tekningscirkeln i pp. "Ovechkinposition", där tror jag han kommer göra fler mål.

Han ligger på 14-15 i expected goals
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Ingen jätteskräll att Söderström spelar då Lundgren inte följer med (ska bli pappa). Det du och även jag förespråkade var att bänka Ersson och låta Söderström spela på 6 backar, men så är alltså inte fallet. Vi får se om Sjödda vågar fortsätta med Söderström även när Larsson och Lundgren kommer tillbaka.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry:

Sorry Danne!

Kommentar Brad?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Kolla på första avsnittet av hockeylabbet. Jag länkade det här på forumet för några dagar sedan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Danielsson känns tokslut tyvärr men ett tiotal mål borde han ju kunna stänka in.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Danielsson kommer att komma igång, han och många har ju haft det tungt i början.
Men är ju en gåta hur Danielsson kan stå på noll mål och en andra assist, med hans direktskott och spets i tex power play, så vore det ju väldigt knepigt annars.

Jaha Pettis misstog mig med nån annan angående Söderström=)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tror ni Danielsson kommer komma igång? 1 pinne på 8 matcher... Inte riktigt enligt förväntan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: det var inte Danne utan det var bradberry som gjorde det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Vad yrar du om? Vad har jag sagt nå om att Söderström inte ska spela eller ens nåt åt det hållet??

Jag har sett han 3 träningar på senaste och kan säga att jag är inte förvånad på nå vis att han kommer att starta matcher redan nu!!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Ang 14åtingar stod det i mitt fg i lägg.

Sedan - tror du på att det finns människor som kan se talanger redan i tidig ålder? Verkligen ?- när forskning/statistik säger annat?
Du tror inte att de som passerar flaskhalsen och får kvalitativ träning med bra kvalitet på träningskompisarna automatisk får bättre förutsättningar att lyckas bättre än de som inte kommer igenom?
Det i sin tur betyder inte att de som kunde ha blivit de bästa shl-spelarna är de som lirar j18 och j20 nu.
Såg ett inslag på någon kurs där en hockeyspelare pratade om sin karriär. Han var sen och klarade inte ens hockygym men lirade sedan i NHL. Men vem fan var det som berättade? Minns inte nu.
Brommapojkarna blev ju känd för sin tidiga elitsatsning och används som exempel på förening där man toksatsat på elit ungdom/junior- vart ligger de nu?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Daniel Lövve Lö:
Du dumförklarade ju nästan mig när jag satt Söderström bland dom 6 backarna. Nu ska han lira ändå.. bredvid Andersén. Vem kan hockey?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Viktor Söderström går in på 6 nackar imorgon och bildar par med Andersen!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Helt sjukt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det här spelschemat är ju fucked. Känns ju inte ens som säsongen är igång med såhär stora uppehåll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Alla som någonsin har varit involverade inom ungdomsidrotten har redan hört brandtalet om tidig fysisk utveckling och så vidare.

"Men du kan inte tro att du genom att titta och följa 14-15åringar kan avgöra om de håller shl-nivå vid 18-19år.
Det är bara undantag hos de som mognar tidigt du kan göra det på, och där lär plånboken fram."

Brynäs strategi till hockeygym är att inte låta sig luras av tidig fysisk utveckling. De som man plockar in utifrån till hockeygym är scoutade utifrån deras prestationer i 14-15-årsåldern. Det handlar inte att se vem som är BÄST (vinner mest) för stunden utan om vem som har störst långsiktig utveckling. Det är en skillnad som gemene barn- och ungdomsledare INTE kan se, men som Tomas Thelin & co kan se. Jag skulle vilja påstå att den gruppen intagna i mycket högre utsträckning blir elitspelare än gemene 14-15-årig hockeytalang.

Vad det nu hade med diskussionen med juniorer kring A-laget att göra...

... De juniorer som får chansen i A-laget har redan konkurrerat ut hundratals andra juniorer. De ska tillhöra yppersta Sverige-eliten på sina respektive positioner. Det är ganska självklart att Sveriges bästa juniorer är värda att satsa på. Lika självklart är det att de som får chansen inte är 14-15 år gamla, om du nu indikerade det innan. Förstår egentligen inte vad 14-åringarna har i diskussionen att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Sakfrågor? Du kommer med en massa hypotetiska frågor. Min idé är att Brynäs viger några platser till Juniorer i A-truppen var säsong, det är allt så är det. Om det nu är så så tänk till hur det då är, det besvarar dina frågor.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Peja:
Sen bör du veta att det finns ingen koppling mellan antalet egenproducerande elitspelare och tidig elitsatsning på juniorer och ungdom.
Detta har RF påvisat och haft kurser om sen fan minns när.

Dvs visst kan du värva till dig färdiga spelare på junisnivå (som kostar på ett eller annat sätt) eller ta dem ur egna leden/omgivningen vilket kräver en bred kvalitativ hockeyskola som ger bättre underlag att plocka från - vilket också kostar.
Men du kan inte tro att du genom att titta och följa 14-15åringar kan avgöra om de håller shl-nivå vid 18-19år.
Det är bara undantag hos de som mognar tidigt du kan göra det på, och där lär plånboken fram.

Sedan att blint viga platser i laguppställning till junisar är förkastligt om de inte håller måttet (och då slår de sig in precis som de gör idag (och detta blir en icke fråga)) de kommer att få läsa om det i sociala medier osv om de ej håller måttet och det kommer att förr eller senarare knäcka den mest psykiskt starke
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Varför är inte Mv-positionen representativ?
Det var en tid då vi spottade ut junismålvakter - varav en kom åter i år?
Tycker att en seriös junissatsning absolut involverar Mv - i högsta grad så..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Men att fylla 27manna truppen med 2 junisar har vi väll gjort sedan mycket länge - på deras egna meriter..
Du har surrat runt utan att kunna påvisa någon fördel med ditt resonemang mot vad vi redan har, och ej heller kunnat bemöta mig i sakfrågor, vilket gjort detta till dravel..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif:
De lag du nämner går Junilistans ganska bra - i förhållande till Bif,
Ett starkt lag ger lugn och kravlös atmosfär att arbeta i.
Ett lag som inte går bra har press som det är - ingen bea miljö att slänga in oerfarna junisar i.
Junisar får testa på träningar - och bör få istid utifrån hur de KAN prestera. Allt annat är vanskligt just nu..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: (Söderström tränar ju inte ens med laget just nu så glöm det...)

Jo han träna hela förra veckan och har vart med denna vecka med, eller menar du nå annat lag?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: Fan vad man hade gillat om Dacke körde motorsågen på Bengtzéns lagbygge och rensade och byggde nytt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Dallemas: Att han förväntat sig mer från båda och att Kristo just nu ändå får vara kvar i klubben.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: det var något jag hoppades på. Vet att karu är dag till dag och att Victor inte tränar mer med alaget. Men om Sjödda hade bollar så tycker jag det vore fräckt att testa Victor. Kolla andra lag. Lhc med Södergran och Lycksell. Frölunda med Fagemo mm. Saik med Berggren och Eriksson. Dif med ett namn jag inte kommer på hur det stavas. Bara i Brynäs kan man leva på gamla meriter. Vad har tex Andersén tillfört och Kristo får skit. När det egentligen är Nicke som ska ha mest skit.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Karhunen förmodligen inte matchklar, jag gissar på Rautio på torsdag.

Söderström tränar ju inte ens med laget just nu så glöm det...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: kan du utveckla mer vad som stog,?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Precis, det känns helt rimligt och Brynäs skulle kunna gå ut med det som en del i var säsongs lagbygge och det skulle ha ett mycket bra signalvärde.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gameday snart.

Såhär hoppas jag laget ser ut då:

Karhunen (Rautio)

Gunderson - Kilström
Söderström - Bertilsson
Andersén - Lundgren
Ersson

Danielsson - Kellman - Boqvist
Rohdin - Blomqvist - Kousal
Kristo - Jensen - Forslund
Nilsson - Westfält - Alcén
Mannberg
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Just mv-positionen är inte representativ för diskussionen. Det är riskminimering som gäller för målvakter. Det är främst bland utespelarna som man kan ge juniorer chansen. Ser det inte som särskilt kontroversiellt att Brynäs skulle kunna få fram 2 juniorforwards som håller SHL-klass per säsong, om man har en av landets bästa ungdomsverksamheter. Westfält och Bjurström skulle självklart funka i dagens lag, och då är de ändå långt ifrån de bästa kedjespelarna som kommit från juniorverksamheten de senaste åren.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Skulle Brynäs ha kört med låt oss säga minimum två juniorer i en 27 mannatrupp så är det väl snarare tredjemålisen som skulle vara en junior.
Det jag pratar om är inte att ersätta stjärnor med juniorer utan snarare fylla de sista två eller tre platserna med juniorer, en jäkla skillnad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Tycker du resonerar helt rätt i den här debatten. Enda sättet att vika platser åt juniorer är isf att det blir obligatoriskt och tvingande, allt annat är bara önskedrömmar och orealistiskt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk:
Oja!
Varför denna liknelse?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Säker på att du inte är Huges spegelbild? 😀
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Nähä - så rautio ingår inte i laguppställningen enligt dig? Tillhör han inte laget eller hur tänker du nu.. ..? (Eller ja, tänkte och tänkte.. ..)
Eller är det så att när du vill satsa på juniorverksamheten och blint viga platser i a-laget till junisar, så ska det satsas på junisar oavsett vad - bara det inte satsas på junismålvakter..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg:
Hmm.. Ingen mer spets enligt dackell.
Ja, han satt ju i styrelsen han också så..
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Tänk om SHL kunde få till liknande klipp som denna när någon blivit avstängd. www.nhl.com/video/matheson-suspended-two-games/t-277440360/c-61880603
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Rautio har inget med detta att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Så det du säger i praktiken nu är att vi skall ha det som det varit under många år nu, under olika sportchefer - med skillnaden att juniorer (ett antal?) ska få chans i a-laget oavsett om de kan hålla shl-nivå eller inte. Och inte på personliga meriter som passar in a-laget?

Exempelvis var bengtzen dum som behöll rautio bredvid Jocke med andra ord enligt ditt resonemang - det skulle helt enkelt ha varit j20målvakten som gick in och tog 2a spaden i år.
Det skulle onekligen sparat pengar, och gynnat den personliga utveckligen hos junisen (om ansvaret nu inte knäckt honom helt) och sedan ge mer sponsorintäkter, mer fans mer osv osv

Jag ser fortfarande inte hur din modell skall locka fler junisar till klubben (om det nu är ett måste - vi kan inte ta in hur många som helst hur som) eller hur det skall tilltala fansen att riska ha ett sämre lag för att ge junisar vigda platser, osv osv - det du sagt.
Eller hur vi skall kunna behålla mer junisar kvar i klubben så de inte blommar ut i andra klubbar än BIF - vilket var ett av grundproblemet som skapade denna diskussion.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Nu handlar det inte om att bli ledande inom svensk hockey. Nu handlar det om att ge juniorer chansen överhuvudtaget. Att inte bli sämst i hela ligan på det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Ingen har pratat om en masssa juniorer i laget, däremot bör några få chansen var säsong anser jag och det bör vara en klar strategi. Platsar de inte så får de väl lira j-20 och lånas ut för att få speltid. Det jag anser är att några platser i truppen skall vara vigda för juniorer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
skall du ha en hållbar modell bör du ju kunna besvara mina frågor i den modellen du förespråkar - om du lagt någon eftertanke på det.
"1. Vi har idag några junisar (varav tex boqvist har slagit sig in och inte är ett göra plats för problem längre) redan. Både back och forwards. Fler än så kan man omöjligen viga platser åt om man tar shl-spelet seriöst. Laget är just nu mättat." Hur ska du underhålla dessa samtidigt som du ger nästa generation junisar chansen - som annars lämnar till andra klubbar och blir bra där?

"2. För att göra ett exempel (kan vara andra om några år)
Andrian elefalk är nu 19år och visat framfötter i J20. Ska de junisar som redan knackar på dörren till a-laget hålla honom tillbaka nästa säsong - för de vi har har ju problem att konkurrera in sig på heltid på egna meriter just nu. De gör det inte lätt för Adrian bara ett ex. för att påvisa att helhetsbilden är mer problematisk än att bara viga några platser i a-laget till junisarna."

"3. Vi kan viga platser åt junisar - och de håller INTE måttet. Tränaren har ansvar att leverera - ska han då ge junisar speltid? Nej inte om de nte håller måttet - då ger han de andra kedjorna mer speltid - och då har man både byggt fel och överbelastar övriga laget." Då fallerar ändå din modell - bara få in och vända 3-4min/match är väll ingen modell?

"4. Titta på dem som har lyckats ta sig till NHL. De hade en övergångsperiod där de gick från junislag till a-lag. Det var inte ett datum man sa att nu är ni med i a-laget och ni får speltid där. De fick faktiskt spela sig till sin egen tid som alla andra spelare. OCH de lyckades!" Ok och om målet är bara att få ettablerade shl-spelare. Samma frågeställning

"5. Hur ska spetsen i 1 och 2dra linorna värvas? Ett år i taget? Vem vill då krita? Detta för att ta luft för att junisar kommer bakifrån och trycker upp a-lagsjunisar (som kanske inte ens hållet måttet) uppåt i kedjorna." Hur ser du på det i din viga plats för junisar-modell?

"6. Så jag köper att de junisar idag har kvalitet för 4de kedjan, men om de bara stannar på den nivån? Hur gör vi med efterföljande junisar nästa år? Ska vi satsa på de i 4de eller låta nästa årgång junisar ta dessa platser? Och om en Adam boqvist kommer igen - ska han vänta till han har ålder inne eller stänga ute äldre junisar som inte nått mogen nivå än?"

"Dessa frågor borde ingå i ert resonemang när ni tar luft och väger platser i a-laget åt junisar.." Och det är dessa frågeställningar du inte besvarar och faktiskt är viktigt att kunna besvara om man skulle satsa på en "viga-platser-oavsett"-modell för att utveckla junisar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Som om fansen skulle acceptera en seriestart som denna pga att det är massa junisar i laget i stället för seniorer - det tror jag inte ett skit på...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Nä det är fan inte bättre att ha en talangfull 17åring som spelar som H.Larsson när han håller lägsta nivå än en senior som spelar på den nivån.
Dessa ska inte vara i ett seriöst satsande a-lag enligt mig.
Och skulle det vara flera sådana juniorer som vigts plats samtidigt och kräver mycket is-tid för sakens skulle förstår jag ännumindre hur det skulle göra Brynäs mer attraktiv - framförallt för fans och sponsorer - då båda dessa har ett egetintresse i att a-laget vinner.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Steenm: Tyvärr så är det inte mycket skott från blå längre sedan de flyttade blålinjen, tråkigt tycker jag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Mycket fina distansskott på den tiden, vi har väl fan inte satt ett enda skott från blå i år...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Här är en till favorit...
Kommentera

« · 1914212 · »