Brynäs IF

714118 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1914212 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Inkazar: kul som fan med match igen, det blir nattjam här i Thailand och CMORE appen...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Visst finns det svenska NHL-spelare som inte kom in på hockeygym, men de är lätträknade. Det finns självklart de som blommar ut sent. Men desto fler NHL-spelare har faktiskt gått hockeygym.

Självklart kan man se potential i 14-15-årsåldern. Dessvärre kan inte amatörer göra det, vilket också forskningen går ut på. Budskapet till amatöridrottsledare är därför tydlig: Ni kan inte se skillnaden mellan tidig fysisk utveckling och talang, så ge f-n i att uppmuntra de som är "bäst" mest.

Om din tes stämmer, dvs att Brynäs och andra elitklubbar inte kan se vilka 15-åringar som har potential, skulle de lika gärna kunna lotta intagningen till hockeygym. Det är faktiskt en ganska skrattretande tanke om man är insatt kring hur det fungerar :-) ... Som att Brynäs inte hade något fog i att tro att typ Simon Bertilsson och Johan Larsson hade större potential än någon random Strömsbro-spelare som inte kom in på hockeygym.

Det är inte särskilt tidigt att börja satsa när man börjar på gymnasiet. Det är rimligt.

Jag är inte helt insatt i BP:s verksamhet men konstaterar att flera av deras killar är med i svenska A-landslaget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: oavsett vad så är det jävla kul att Sjödda satsar. Dackes order kanske?

Gunderson Bertilsson
Kilström Ersson
Andersén Söderström
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: ”Kommentar Brad?”

- Spännande! Kul!

Å om jag kränkte dig (skrev ”glöm det”) så ber jag så mycket om ursäkt. Även om det tar emot för din jakt på credd står mig lite upp i halsen...

Jag trodde aldrig att Söderström skulle spela då han inte tränade med laget igår. Jag hade fel. Att jag ”dömde ut dig” håller jag inte med om så det får stå för dig...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Hur menar du? Ersson går ju också in på 6 backar imorgon.
Gunde-Bertil
Söderström-Andersén
Ersson-Kilström
Alftberg
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: ja visst ja. Minnet är inte som det bör vara ibland. Glöm det jag sa.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Alex Johansson i FBK ryktas på G bort. Han vore ett mycket bra förvärv till vår trupp. Underskattad och bra center som är duktig i BP, som vi haft problem med hittills. Kan täcka upp Granis på ett bra sätt. HUGG Dacke!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Du skojar?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Johansson hade varit en utmärkt tredjecenter i välkomponerat och balanserat lag. Med andra ord inget för oss just nu, enligt mig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: samma med Salomonsson vad fan ska vi ha med flera 3-4fjärde kedje lirare med?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det märks att vissa inte är speciellt hockey kunniga. Johansson har en spelstil som skulle passa bra in hos oss. Speciellt eftersom Grana är borta. Att Alex skulle vara en tredje fjärde line spelare är tok fel. Han skulle lätt kunna ta Jensens plats rakt av. Hahaha ni kan då inte mycket..

Danielsson - Kellman - Boqvist
Kousal - Johansson - Rohdin
Kristo - Jensen - Nilsson
Alcén - Blomqvist - Forslund

En B R A mycket jämnare och mer stabilar forwards uppsättning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Han tjänar 200 k/mån enligt mrmadhawk. Gravt överbetald spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: nja. Visst är han bra på det du säger. Men ärligt talat är det inte där det behövs fyllas på utan det är spets framåt som behövs.
Alexander Johansson hade en bra säsong för ett par säsonger sedan. Men det verkade ha varit ett ?one hit wonder?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Tycler dom flesta har fel. Och ropar efter spets hit o dit. Tror både Kristo men framför allt Danielsson kommer komma igång. Det jag ser på isen att vi behöver är en bra och stabil två-vägs center. Varken Westfält eller Asklöf besitter just nu det laget är i behov av. Granis saknad är större än vad många tror. Och visst han kostar. Men släpp Larsson och Mannberg så blir det nog lite enklare. Finns säkert klubbar runt om i hockeyallsvenskan som skulle ta sej an dessa två.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: du säger att andra inte kan, tycker det låter som du nedvärderar Jensen så fort du kan och övervärderar andra lags spelare. för att peta ner Jensen till tredje tycker jag man ska något som är bättre inte likvärt
Kommentera

Sv: A propósito de nada
kommer Hammarström börja jobba mer med Brynäs igen nu när stefan är borta. det skar sig ju snabbt mellan dem 2 när Stefan blev anställd.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Hammarström och Dackell stod tillsammans på ståplats idag under träningen. Känns som att han kommer få en roll i Brynäs igen. Förmodligen i sportrådet som kommer tillsättas nu under säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Jensen är kass!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Berätta mer! Vad baserar du det på?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben:
Med den lön han har så bör han vara i toppen av produktion. Vilket han inte varit sedan Oskar Lindblom lämnade.

Han är nonchalant med pucken. Slår väl kanske mest felpass bland våra topp spelare. Han är center men tekar bedrövligt. Tam avslutare, oftast mitt på. Ingen split vision i spelet och därav att han så ofta åker på Open ice tacklingar. Spelar rätt naivt. Dålig längs sargerna och rätt klen.

Finns mycket mer att säga. Men jag kan lova er att det här blir Jensen's sista säsong hos oss.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: spela Jensen i förstakedjan med Danielsson och boqvist. Där får han ut sitt max tror jag. Känslan är att det kommer klicka bra mellan jensen och Danielsson.

Hur vet du vad jensen har för lön?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Niclas Wallin började (väl?) spela hockey som 16-åring och kom ända till Brynäs! (... och NHL).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: Som sagt, det finns alltid undantag. Dessutom ett exempel taget ur en helt annan tid. Det är ett annat samhälle och hockeylandskap nu än när Wallin växte upp. Förstår egentligen inte vad det hade med ursprungsdiskussionen att göra, dvs att somliga ville att Brynäs skulle börja satsa på juniorer igen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Det fanns ju teorier här inne om att Jensen gjorde Lindblom bra, men med facit i hand kan alla se att det var precis tvärtom. Betyder samtidigt att Jensen skulle kunna bli en stor tillgång igen om man hittar rätt omgivning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Haha. Brynäs damlag går enormt dåligt just nu. 0-5 mot Leksand och snart nere på kvalplats. Någon som vet hur mycket alla ”stjärnor” man värvat kostat?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jennifer Wakefield tjänar 20000/mån + bil och bostad de sex månader hon är kontrakterad för enl Aftonbladet. Då tjänar hon bäst i SDHL.
Vad kostar hela truppen, som Mannberg?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: är det verkligen något att skratta åt?

Och för övrigt. Man har iprincip haft ett halvt lag pga skador. En av Cordoba systrarna är tillbaka idag och Wakefield är fortfarande skadad, bla.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Håller defintivt med dig i det avseendet att vi behöver ha in en bättre center i laget och då en två-vägs center.
Däremot håller jag inte alls med dig om Jensen.
Just tekningarna har du dock helt rätt i men Jensen för mig är på den position han spelar väldigt viktig för oss.
Han är enormt snabb, har bra händer, bra speluppfattning.
Med rätt kedjekompisar som silversäsongen så har vi sett vad han kan.
Kellman för mig är och kommer att bli en fantastisk spelare. Men för mig är han inte just nu en klassisk "stjärn-förstecenter". Och det är precis vad vi skulle behöva in i laget.
Om man bara jämför med övriga lag som tex ligger i toppen så är deras förstacentrar i flera fall riktiga klasspelare. Dit kommer garanterat Kellman ta sig, men han behöver bli mer komplett innan dess.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: som du har namedroppat spelare i alla dina laguppställningar så vore det konstigt om du inte fick med någon nångång.
Här får du mitt tips för morgondagens powerplay:

1X2
1X2
1X2
1X2
1X2
1X2
1X2
1X2
Ett system som går i samma linje som ditt namedroppande av spelare. Jag kanske får in nån match 😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: tydligt att han har något emot spelaren Jensen och kan bara se misstagen han gör. därför jag tycker det är lustigt att han ska kasta skit på alla andra och säga att andra inte kan hockey.

Alla har sina favoriter men ska vi ha in något så tycker jag inte det ska vara något som liknar det vi redan har utan någon som kan bryta mönster och det tycker jag verkligen inte Johansson gör
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask:
Tvek på om Jensen är enormt snabb.... 🤨
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Går inge vidare för damerna...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: ingen publik, inga poäng och knappt inga pengar får de heller,
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Äntligen match igen. Spännande med Söderström...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pettisbif: Jensen har väl bevisat de senaste tre åren då han varit i Brynäs att han är väldigt snabb. Inte den farten Forslund besitter men ändå riktigt bra på skridskorna.
Det bör alla kunna se.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Malmö har vi oftast väldigt svårt för. De jobbar alltid sönder oss. Spår ingen rolig kväll tyvärr.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Vi har ju inte heller spelat hockey sedan senare kritaperioden. Skulle inte förvåna mig om spelarna inte kommer ihåg alla regler.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det här var ju en bra grej.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Det Stefan säger påvisar väll hur svårt det är att sia om.

Hur menar du att BIF inte har satsat på juniorer de senaste åren?
Har väll konstant varit juniorer som får chans att träna och konkurrera om att ta plats i a-laget.
För det är ju det vi diskuterar.
Att sedan utöver detta viga platser utan konkurrens (för det är ju bara för de som inte kan konkurrera om platsen på egna meriter som detta gör skillnad för) anser jag som ren dumhet med mer nackdelar än fördelar.
En bra juniorsatsning börjar på bred front innan junioråldern och upp till 19-20år där man inkluderar ALLA de äldre junisar som kan blomma ut sent/senare - och i den utvecklingen är två vigda platser åt junisar som inte håller måttet betydelselöst. 6otalt betydelselöst.
Så att viga 2-3 platser i a-laget åt junisar (som inte håller måttet) att konkurrera om internt dem emellan kommer på intet sätt gynna a-laget och framförallt inte hindra att junisar lämnar och utvecklas till bra shl-spelare i andra klubbar utan vilja att komma tillbaka - vilket är den andra delen vi diskuterar kring då vikten om junisutvecklingens fördelar kommer på tal.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: "Att sedan utöver detta viga platser utan konkurrens (för det är ju bara för de som inte kan konkurrera om platsen på egna meriter som detta gör skillnad för) anser jag som ren dumhet med mer nackdelar än fördelar."

Utan konkurrens? Brynäs bästa juniorer har redan konkurrerat ut hundratals andra spelare vägen dit. Hockeygym är ingen dagisverksamhet.

Om Brynäs har en av landets bästa ungdomsverksamheter är det helt givet att de bästa juniorerna kommer att hålla SHL-klass.

Om Brynäs bästa juniorer. mot förmodan, inte skulle hålla måttet måste man förstås granska juniorverksamheten och se vilka förbättringar som går att göra.

Om man vill köra ner Brynäs i skiten kan man förstås välja att maniskt samla på utfyllnadsspelare från allsvenskan istället för att på ett förnuftigt sätt maximera klubbens potential genom att få ut så mycket som möjligt av ungdomsverksamheten. När har Brynäs någonsin vunnit något utan egna spelare?

Förra säsongen hade vi en av världens bästa backtalanger på plats men istället satsade klubben envist på 6 år äldre allsvensk spelare som av allt att döma kommer att få sparken innan säsongen är färdigspelad. Sedan tycker jag förvisso inte att Boqvist visade framfötterna särskilt mycket, men till skillnad från sin allsvenska kollega maximerade inte Brynäs hans möjligheter att lyckas heller.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja:
Är ganska övertygad om att Brynäs fått klara indikationer på att Boqvist skulle jaga nhl-drömmen den här säsongen, och satsade då hellre på en spelare som hade kontrakt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Har följt debatten om juniorer i a-laget senaste tiden.

Självklart vill alla lag bli så bra som möjligt och om våra juniorer stod i vägen för värvningar som Palushaj, Scott, Sweatt eller Gunderson vore det en sak. Problemet är, som du skriver, att vi lever i en annan verklighet där Brynäs samlar medelmåttor från allsvenskan på hög. Spelare som kanske möjligtvis är något bättre än juniorerna är just nu, men där våra egna produkter med speltid under säsongen ofta kliver om i kvalitet.

Har man en av Sveriges bästa juniorverksamheter är det korkat att inte flytta upp spelare därifrån på reguljär basis. Sen är det såklart omöjligt att ha ett bestämt antal varje år. Något år kanske det är 4 som håller klassen, ett annat 2 och något år kanske ingen. Jag tror man missar poängen om man kör fast i ett visst antal varje år. Det viktigaste är att inte allsvenskt bös behöver värvas in när våra juniorer oftast är bättre. Visst kan man göra ett och annat fynd i allsvenskan men det är ju inte den sortens spelare Brynäs värvat in på sistone.

Juniorsatsningen är oxå fördelaktig ur ett ekonomiskt perspektiv;

dels kostar den pengar att driva. Vill man ha kvalite, som brynäs har, så kostar det och man får upp välutbildade spelare. Om man inte ska skrota juniorverksamheten helt bör man få avkastning till a-laget av sina investeringar som man redan gör. Betydligt bättre än att utbilda/invstera spelare åt andra shl-lag...

Dels tjänar junisarna mindre än allsvenskt bös. Säg att dom tjänar hälften så mycket. Ett litet räkneexempel: har man 5 junisar som kostar 20 000 kr/styck i månaden i truppen kontra 5 allsvenska brunkare som kostar 40 000 kr/styck så får man 100 000 kr extra i månaden att lägga i lön på verklig spets, något som pengarna inte verkar räcka till idag. Dessutom tror jag att förhållandena i lön är lågt räknat. Största problemet för Brynäs är att vissa junisar blir för bra och försvinner till NHL, men då får man iaf en ersättning. Undrar hur mycket vi får när vi släpper Ludvig Nilsson och Henrik Larsson?

Dels, nu spekulerar jag iofs friskt, tror jag att man tjänar mer på att ha gävlekillar i laget. Det blir mer intresse från publiken (kanske iofs marginellt) men jag tror också att det är enklare att ragga sponsorer, på det lokala planet, när det finns en lokal förankring.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Hur många Brynässpelare hade gett klara indikationer på att de ämnade att lämna för NHL efter senaste guldsäsongen?

Tänk om man hade samlat allsvenska medelmåttor på hög istället för att satsa på de kommande NHL-spelarna då.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Bra skrivet. Finns dessutom andra omkostnader när man hämtar spelare utifrån gentemot de som redan finns på plats (juniorerna). Att spelare försvinner till NHL är förstås en försvagning av laget, men samtidigt kan dessa spelare återvända så småningom. Det är långt ifrån alla som lyckas slå sig in där borta, och de som platsar i NHL kan avrunda karriärerna i Brynäs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Den stora positiva fördelen med att hellre köra egna talanger kontra allsvenska medelmåttor, är att talangerna kan blomma ut och bli riktigt bra medan deras allsvenska motpart i många fall redan nått sin toppnivå. En nivå som bevisligen inte håller för SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling: Jag håller i stort sett med dig i dina slutsatser. Jag skulle vilja lägga till en aspekt som jag tycker att man ofta missar i resonemanget om juniorer. Det rör det faktum att projicerad utveckling kan ibland utebli och så står man där med en junior som inte riktigt kan axla manteln.
Då tycker jag att man glömmer bort att alternativet dvs att värva in en spelare ingalunda är ett säkert sätt att få in en helgjuten spelare. Krasst sett så floppar kanske 25 %, 50 % är ok och 25 % lever upp till förväntningarna eller är t o m bättre.

Jämför man det med utfallet på egna produkter så tror jag att det är minst lika bra och till skillnad mot att värva spelare så har man ju dessutom ett flertal spelare att välja mellan.

För att exemplifiera:
Låt oss jämföra Junioren Christian Djoos, som många lyfter fram som någon som inte riktigt nådde de nivåer vi hoppats på. Skulle vilja hävda att Henrik Larsson värvades med liknande förväntningsbild och i jämförelse så framstår då Djoos som extremt lyckad med sina 17 poäng i jämförelse med Larssons 2.

Till detta kan man ju addera att Djoos dessutom bevisat att han hade flera ytterligare nivåer i sig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Powerfade: Jocke Ericsson va på isen idag med Lundgren, Larsson, Mannberg.
Dom körde på bra och Jocke såg ut att gå för fullt, det va övningar med förflyttningar och direktskott och då drog dom på för fullt=)

Sen avslutade dom 3 utespelarna med otroligt tung skridskoåkning som fys Ågren la upp.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
KalleTeodor: Visst är det roligt när juniorer kommer upp istället för vissa bredd spelare.
Men en sak som gör det lite svårare med juniorer är ju att dom behöver mycket istid, inte 6-8 minuter och inget spel i powerplay/boxplay eller under känsliga skeden i matcherna.

En junior behöver få steget att ha mycket puck och istid, spela när det ska avgöras och va den som ska kanske styra ett power play osv osv.

Visst är man så bra som tex Elias Lindholm när man är 18 så får man ju sånt förtroende i SHL, och spontant känns det väl som Adam B skulle fått det förtroendet i fjol kanske.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ove Myling:
Målet för akademin har sedan urminnes tider varit att 2 spelare skall ha förmågan att lyftas in i A-laget varje år.
En av de stora fördelarna (förutom de du beskriver) är att spelarna från egna leden är kända utan och innan. Karaktären redan granskad. Spelet känt.
Spelarna utifrån kan vi förhållandevis lite om trots scouting och referenstagande.
En av de viktigaste personerna där är "Lurken" (och övriga Brynäsare i landslagssammanhang) han har full koll på spelarna efter långa turneringar.
Spets och egna spelare (juniorer eller Morgondagens Brynäsare på tillväxt). Endast i undagtagsfall andra spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Daniel Lövve Lö:
Samtidigt är det ju det vi har U16, U18 och J20 till. Massor av istid. Mycket individuell träning, många matcher. De bästa tar steget därifrån. De flesta behöver mer tid på sig. De bästa blir de där 2 spelarna som behöver upp varje år för att täcka behovet i A-truppen. Ofta blir det flera pga skador m.m. Många J20-spelare får dessutom känna på träning i A-laget.
Kommentera

« · 1914212 · »