1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742637 inlägg · 7967 ämnen
« · 2576035 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Det håller jag helt med om.

Jugge: Jag skulle säga så här om den här säsongen. Antingen fastnar man i HA under en längre tid eller så går man upp och kommer åter igen få jobbigt att hävda sig i SHL. Så även om den här säsongen är allmänt rolig, så är det verkligen en "make it or break it"-säsong.

Saltmasen: Det var väll den ända anledningen varför de gick upp förra gången haha

{10375}: Det känns som att kravbilden är högre i år än det varit på flera år. Vet inte hur kravbilden såg ut under PA, men han var ju inte trovärdig när han stod i intervjuer efter matcher förlorade med 6-1 och snackade corsi och att vi borde vunnit matchen…

Gällstedt snackar ju om att laget behöver lära sig vinna. Och det är nog helt rätt. Laget har i flera år hittat vägar att förlora och losermentaliten har suttit i väggarna på Sätraåsen till skillnad från den verklighetsfrånvända självbilden som topplag.

Utöver det är det träning dagen efter match. Dom har väl tränat alla lördagar hittills efter fredagsmatchen?

Sen är det ju lite intressant hur kravbilden förändras över tid. Så här i efterhand kan det ju uppfattas ofattbart att Sjödda/Larsson fick sparken. När dom fick det så tror jag laget hade ett poängsnitt på 1,6 per match och låg 7-8 i tabellen.

Hade Manner haft dom siffrorna förra säsongen så hade han uppfattats som Messias i Gävle och folk hade hävdat att de sett honom gå över vattnet i Gavleån…

Jugge: Du har en liten poäng. MEN. Brynäs har under många år haft detta självskadebeteende, det kommer dock inte ändra sig för att vi vinner matcher och kanske rentav går upp. Föreningen har inte tagit det kliv från gamla synder som man borde gjort i och med urtåget. Tvärtom har man fallit in i gamla synder på nytt fast nu i kubik. Gamla Brynäsare i båset, behöll samma sportchef som varvade det lag som åkte ur första gången på över 60 år, ett advisor aboard med gamla och trötta Brynäsare som samtliga fastnat i det var bättre förr.

Framrutan måste vara större än bakrutan och jag tror aldrig vi varit längre ifrån den förändring som Brynäs behöver.

Med det sagt har vi god chans att gå upp, men den kommer allt vara sig likt oavsett.

Berge: med din logik så ska alltså Brynäs vinna mot Djurgården med typ 11-0 nu då?

Berge: Tror det kommer dröja ett par år innan vi får se DIF i SHL igen. Förmodligen när dom utökar serien?

Farsang:

Och Brynäs hade seriens bästa forward och lagets bästa målskytt förra säsongen borta. Vann ändå med 7-1.

Berge: vad jag har hört så hade det några backar borta

Berge: 0-4 där

Mora leder med 2-0 borta mot Djurgården med fem minuter kvar. Har Djurgården underskattat tuffa allsvenskan?

Skönt att Brynäs inte gjorde det, för vi slog ju Mora med 7-1

Peja: Det jag försökte få fram var att Brynäs var inne i en väldigt negativ spiral som uppenbarligen inte gick att bryta. Förr eller senare hade vi åkt ner i HA ändå. Nu gick snöret av och det gick inte längre.

Föreningen har ju mått dåligt en längre tid. Varken spelare, tränare eller fans mår bra av att förlora mest hela tiden. Men visst är den sportsliga kompetensen viktig och hittills är jag imponerad av Gälla. Det är bara att hoppas att trion kompletterar varandra på ett bra sätt.

Vidare är det självklart viktigt att vi ”gör en HV” och går upp direkt, annars kommer det bli betydligt svårare. Och gör vi det så kommer det bli ett riktigt tufft första år i SHL igen. Men just nu tycker jag livet känns ganska skönt som Brynäs supporter, och då har inte ens Larsson och Scott gjort entré än.

Thias30: Ok! hoppas du har det trevligt :)

{10299}: Örbyhus

Thias30: Gå på Church Street Saloon. Han kommer att gilla det. Funkat med med min son och dotter. Brasklapp vet ej när de öppnar.

Thias30: Oj det var bra pris. Vart bor du?

{10299}: inte upptåget 56:-

Thias30: Tåg är piss dyrt skulle nog tagit buss istället

Om man på lördag kommer med tåg och vill ta en bira och mat innan matchen var går man?
Ha i åtanke att jag kommer ha min son på 13 år med mig.

Sitter och tittar på Nybro-AIK, bra tryck där nere i Nybro och verkar som dom har en skaplig hall.
Sen till alla hardcore Brynäs fans som tror att vi kommer gå igenom HA lätt efter att vunnit några matcher i början av säsongen.
Dessa fans kommer behöva tänka om.
När serie lunken börjar då kommer den viktigaste uppgiften
vara att hålla spelarna motiverade, många av spelarna är super motiverade nu efter uttåget ur SHL.
Det kommer att lägga sig och då det är långt kvar till våren när allvaret börjar.
Så vi kommer åka på skitförluster det viktigaste är att vi är formtoppad till slutspelet,
Allt dit är en transportsträcka.

Trilske: är Champions League ikväll antagligen därför

eller det var inget.. Såg att Brynäs spelar bara på Lördag..

{10299}: Inget av dom 2 lager är bra ganska kassa faktiskt

Metalman: Vi vill väll att AIK vinner så att vi kan ta över den där första platsen i helgen väll?

{10299}: Nybro Inge vidare heller 0-1 mot råttorna nu

SuneMangs: jag förstår faktiskt inte resonemanget med att det är roligare för oss att spela i HA...
Ok annorlunda spel..annorlunda lag..nygamla lag..
Men vi är ju i en B serie...O kan inte vinna Sm...
Att rensa ur en förening kunde vi ha gjort även i SHL ...jag hade viljat vara kvar i SHL alla dagar i veckan...O haft derbymatch mot Leksand imorgon och hatmatch mot FBK på lördag...

Västerås leder mot löven

Djurgården är så jävla dåliga.. Bra!

{10299}: Uppsala.

SuneMangs:

Antog att han syftade på respektives matcher då ingen av matcherna (almtuna/ssk, kalmar/bik) har någon utsatt kanal på tvmatchen.

Ingen av matcherna går på live-kanalerna dock, trots att det inte pågår några andra matcher där. Så det är nog enbart streaming som gäller.

Allsvenskan i ett nötskal.

{10299}: Almtuna möter väl SSK ikväll? Den matchen ligger på TV4-play iaf.

{10299}:

Bör ligga på någon av live-kanalerna, händer dock titt som tätt att vissa matcher enbart går att se via streaming.

Zappa runt lite vid 18:55, sändningarna brukar dra igång då.

Auchinleck: Vi stannade tydligen på 13 guld…

Vart fan ser man almtuna och karlskoga någonstans?

Vilken match scoutar ni ikväll? Jag kör på Västerås - Löven.

Intervju med Rödin inför sin 400e match i Brynäs.
Det känns och ser ut som att Rödin mår väldigt bra & är glad! Otroligt kul att se. Hoppas han gör över 50p i år!

youtu.be/2k5-KRb8GYQ?feature=shared

Erat:
"Jag är hellre ett topplag i HA än ett bottenlag i shl. En chans att kunna bygga upp en ny mentalitet i föreningen."

Du ser bara de två alternativen?

Brynäsgubbe:
"Det är kul att se Brynäs vinna, men jag känner mig inte alls lika glad för 7-1 i HA som jag hade varit efter 7-1 i SHL. Då hade det givit hopp till våren. I HA ger det hopp om att som bäst bli ett bottenlag i SHL igen. Hurra?"

Ja, hurra?

Tigerhjärta: Inget fel med en kall öl i Västervik en novemberkväll om Brynäs spelar där.

Tigerhjärta: Bara att hålla med. Nå värre!

Tigerhjärta: Scenariot i vår:
Brynäs vinner kvalet, fansen rasar, varför ska vi upp, det är i HA vi gasar!

Våga vägra SHL

Ikväll håller jag på Djurgården

HAHA

Blå grottan: Så är det verkligen.
Många påstår att en kall novemberkväll i Västervik kommer få Brynäs att inse vart de har hamnat.
Jag kan säga att jag tar hellre en kall novemberkväll i Västervik än en strålande vårdag i Vida Arena. Inte ens vårsolen och en kall bira kan få den tråkhockeyn att ge ett leende på läpparna!

Malken: Underhållningsvärdet är ju KLART högre. Är mycket roligare att se HA faktiskt. Lagen vi mött hittills gör så tydliga misstag att det skapas farliga chanser hela tiden. Blir underhållande matcher.

Sen att Brynäs går som tåget anfallsmässigt gör ju inte matcherna tråkigare.

SHLs hockey har blivit ganska cynisk. Täta försvar, få misstag - Sen kontra in ett mål, eller göra mål i PP. Ganska trist att se på.

Tårtan:

Lars är ju väldigt kunnig och en stor tillgång för ligan (i synnerhet om man jämför med våra första år i ligan där man fick dras med programledare som Marika Eriksson och typ Ida Björnstad som knappast gav något mervärde utan bara var där för att programleda).

Annars tror jag det hade varit trevligt att lira i allsvenskan när Viasat-gänget, som var med och byggde upp ligan, rattade sändningarna. De körde ju sin podcast redan då.

Men naturligtvis en helt annan medial täckning idag med fler tv-sända matcher.

Jugge: Det finns bara en vinnare i HA,
Det är laget som går upp.
Blir vi kvar HA så har vi vunnit ex ingenting och inte skapat någon vinnarkultur.
Likt Tottenham i PL som helt saknar vinnarkultur.

Erat: Ja, det är väl det. Men då krävs det att bli kvar i HA i ett antal år för att bygga upp den kulturen. Inte komma tillbaka direkt som målet för Brynäs verkar vara.

Jugge: Det är lätt att säga år #1 efter SHL-degradering. Nu är Brynäs i mångt och mycket fortfarande en SHL-klubb och har en fallskärm. Om Brynäs inte går upp kommer nästa degraderade lag att göra entré med en stor fallskärm, året efter ytterligare ett och så vidare. Det gäller att gå upp snabbt om man inte ska fastna.

Jag skulle inte säga att Gällstedt, Masken och Molin är en "reset". Däremot har man haft ett pragmatiskt approach och antagligen gjort det bästa av situationen.

Däremot får man ett positivt flow av att vinna matcher, och det har jag sagt hela tiden. Campese och andra som inte jobbat med sporten hade säkerligen varit kvar och hyllats om resultaten på isen hade kommit. Det handlar till stor del om att satsa på rätt sportslig kompetens. Det var knappast någon större organisatorisk skillnad året före eller efter Bulan, men alla var ju nöjda och glada när Brynäs nästan vann guld.

Erat: ” Jag är hellre ett topplag i HA än ett bottenlag i shl. En chans att kunna bygga upp en ny mentalitet i föreningen.”

Precis, Brynäs behöver hitta en identitet och bygga en vinnarkultur. Om det krävs att vi spelar i HA ett tag för att göra det så må det vara så.

Hade vi klarat kvalet mot Malmö så är jag övertygad om att denna säsong sett ut som de föregående 6 åren, i botten av tabellen. Klarat kval hade bara förlängt lidandet och det oundvikliga. Nu känns det som att hela föreningen insett hur illa det varit och tryckt på reset knappen.

SuneMangs: allsvenskan är roligare nu än för 10 år sedan. Nivån är högre och media och poddar täcker in så man får en bra upplevelse. Klart man inte har särskilt många storstjärnor att kolla på men mängden grymma junisar är destå fler. Men klart man vill ha upp sitt lag så snart som möjligt igen även om underhållningsvärdet är detsamma.
Lycka till framöver.

« · 2576035 · »