1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742603 inlägg · 7967 ämnen
« · 2577011 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: var det inte kostnaderna som låg högre än beräknat enl info på medlemsmötet? Med mindre centralt stöd kommer de ekonomiska marginalerna vara mindre.

"Dagisbarn", sa Bill. "Dagisbarn", sa Bull.

Auchinleck: Visst är det så. Bara lite komiskt när nån random sofftyckare tvärsäkert totalsågar upplägget som alla lag mer eller mindre praktiserar: att på x antal poster ha gamla spelare/ikoner.
Precis som om ikoner per automatik aldrig är lämpliga eller aldrig kan göra det bättre än nån kraft utifrån sas.
2 av våra 3 senaste guld har väl tagits med tränare som varit skolade i klubben, om jag inte minns fel.
Så mkt för teorin om att det aldrig funkar med ikoner från egna led…🤣

Makita:
Ja, ingen väg är spikrak för alltid.
FBK har ett bättre läge än Brynäs för närvarande.
Det är upp till Brynäs om skillnaden skall bestå.

Auchinleck: Det var inte allt för många år sedan det svajade även lite grann i FBK.
Det var skriverier om att det var förmånga ikoner som var i organisationen.
Även om det var en liten krusning på vattenytan i jämförelse med Brynäs.

Huge: "a, jag fattar inte hur Färjestad öht kan ge nåt uppdrag till en ikon som Rickard Wallin.
Titta hur virrigt och ojämnt dom uppträtt som lag genom åren.
Dom kommer förmodligen att harva i botten av tabellen, som vanligt...."

Helt ovidkommande vad Wallin gör i Färjestad jämfört vad gamla spelare gör i Brynäs. Vi har ingen aning om vilka FÖRUTSÄTTNINGAR som finns i dom båda klubbarna.

Naivt när grinande dagisbarn tror att dom vet hur hockeyn fungerar och att dra den parallellen.

Huge:
Ang Wallin.
Finns en poäng där såklart.

Några saker...
Han sätts in i en stark och väl fungerande och högpresterande kultur (till skillnad från andra personer i en annan organisation som vi känner till).
Det ger väldigt olika förutsättningar för att lyckas med uppdraget.

Wallin kan vara helt rätt person för uppdraget, men han skulle också kunna var fel person i rollen.
Då hamnar fokus på den som bygger laget.
Varför Wallin? Hur ser organisationslaget ut i stort?

FBK verkar ha hygglig koll på det där även om de förmodligen inte är speciellt nöjda över att Växjö vinner mer än dem...

{10375}: "Denna övertro på att gamla ikoner är bäst lämpade för uppdrag i föreningen."

Ja, jag fattar inte hur Färjestad öht kan ge nåt uppdrag till en ikon som Rickard Wallin.
Titta hur virrigt och ojämnt dom uppträtt som lag genom åren.
Dom kommer förmodligen att harva i botten av tabellen, som vanligt....

SuneMangs: Det är väl med all säkerhet han som står i båset när säsongen avslutas.

JohnnyBotox:

tror Eklind Olesen kommer få problem.. Björninen en given succe.. Johannsson, kommer nog göra en del poäng men svag defensivt..

{10375}: Det sjukaste med HV är att dom inte fattar att Johan Lindbom ska stå i båset. Han har ju bevisat mer än en gång vilken sjuhelvetes hockeytränare han är. Man kan nästan tro att dom gillar att harva i botten med tanke på att lösningen på deras problem redan finns i föreningen (Lindbom).

Tittade på HV-Växjö igår. För det första, kanske den sämsta match jag någonsin sett. Uruselt spel och svala känslor i en match som borde vara grinigare.
HV känns dock som en kopia av Brynäs. Denna övertro på att gamla ikoner är bäst lämpade för uppdrag i föreningen. Davidsson utan större erfarenhet från båset, Pelle Gustafsson senast från hockeyettan och Lindbom som klubbdirektör för att nämna några. Kommer förmodligen harva i botten av tabellen om inte Nubben öppnar lädret på nytt.

Ex-brynäsare i SHL:

Eklind 2+1 på 7 matcher, men fått ganska bra kritik för sitt spel
Olesen 0+1 på 7 matcher, blir nog ingen målexplosion där som många trodde
Björninen 0+6 på 7 matcher
Johannesson 0+5 på 7 matcher

Silfver: Inför säsongen lät det på Svedman som om det ingår i kalkylen att kunna värva under säsongen. Han sa att de kollat på hur andra gjort. Det är nog bara om man skulle få riktigt dåliga publiksiffror som Brynäs skulle överväga att framgå den planen.

Scott är på plats i Gävle! Fan vad underbart.

Peja: Självklart. Löven har bortsett från sista juniorplatsen en starkare 4e lina än oss och lär värva.
Tror det är bra om vi fortsätter låta juniorerna och Blomman/Kvist få speltid under serielunken och vilar nyckelspelare så ofta det går. Men när sluspelet sätter igång så lär Brynäs behöva förstärka (om ekonomin finns).

Silfver: Det är en självklarhet att alla allsvenska topplag inklusive Brynäs kommer att rusta inför slutspelet. Framförallt Modo och Löven gjorde det ifjol, det är standard. Svedman hintade om det inför säsongen också.

På ett sätt en nyckelmatch i morgon, det galma Brynäs hade ställt ut skridskorna och kört lite allmänheten åkning. Låt oss nu få se stenhårt jobb i minst 60 minuter!

Paradigmskifte!

Silfver:

Skulle säga att det beror på. Får vi skador i slutspelet på Rödin, Larsson och Billins så är ju inte laget brett nog.

Men får Björklöven skador på Fortier, Pooley och Shilkey så är ju inte deras trupp tillräckligt bred heller.

gwl: Truppen är bred nog i ett seriespel men är den bred nog för en ev. finalserie mot Löven?

SuneMangs: Ändå riktigt ilandsproblem att vi har en tillräckligt bred trupp, så vi kommer att behöver peta två spelare som många lag i HA hade vilja ha till sina 2a / 3e kedjor vilken dag som helst😅

mk: Färjestad gjorde det man inte får göra enligt vissa. Härinne och experter.
Man bänkade en målvakt som hållit nollan.

Var det Veven man bänkade förra året?

Aaaa: Det viktiga är kommunikationen som tränarna har till juniorerna.
Hur mycket ska man spela? När? Vilken serie? Både HA och J-20?
Matchningen där och relationen där är viktigast.
Plus att junisarna fattar att man måste ta för sig och jagar de äldre..
Som Masken sa. Speltid får man inte, den förtjänar man..

Peja: ” Men det mest hockeykompetenta är inte nödvändigtvis de bästa tränarna. ”

Helt enig, hockeytränare, måste ju precis som alla andra ledare vara duktiga pedagoger för att på ett lättfattat sätt lära ut hur man vill hur ens personal (laget) ska jobba och agera.

Gällstedt verkar åtminstone duktig på det, eller är åtminstone noga med att det blir rätt som han vill ha det. Jag har uppfattat att träningarna ofta blåses av så går man igenom igen om han inte är nöjd. Att Molin är kvar känns inte så konstigt. Vi är i HA och behöver spara pengar. Då är inte en kombinerad roll som ass tränare/spelarutvecklare så konstig. Jag tror dessutom Molin är bra i en ass tränarroll. Den jag är mest osäker på är Masken. En känsla jag har är att han kanske står för en stor del i kravställningen. Han vet ju väldigt väl vad som krävs för att bli framgångsrik.

Huss888: jag håller inte alls med, jag gillar Blomqvist och gillar även kvist före juniorerna för det känns som dom accepterar rollen som fjärdekedjespelare och spela noll-noll varje match som mål utför och accepterar dom bättre än just juniorerna och de är bara att kolla på Modo förra året du behöver kedjor med olika mål och som kan spela 0-0 är oerhört värdefullt

Jag håller också med er om Blomman. Tyvärr för han är en riktig Brynäsare som gör allt med hjärtat för klubben. Men nej, hans spel räcker inte längre.

SuneMangs: Jag håller med till hundra procent. Redan ifjol sa jag att Blommans tid är över.

Silfverkroken: Det tror jag också. Men sen när det kommer till att göra plats för JL och Scott så tycker jag definitivt att Blomman är en av två som ska petas, oavsett om han har ett A på bröstet. Han har inte gått att känna igen den här säsongen och kan behöva en petning för att vaknat till och steppa upp. Två assist, visst, men i övrigt usel i säsongsstarten.

Lite svårare med den andra petningen dock, eftersom Kvist, Lindblom, Nordh och Ohlsson alla har gjort det bra. Jag hade nog valt Kvist som andre man att petas, men det var innan matchen senast. Det känns som att det är uteslutet just nu, det skulle skicka konstiga signaler om man petas efter en sån match. Förmodligen blir det väl Ohlsson som får stryka på foten.

SuneMangs: Skulle tippa på att tanken är att Scott tar Lindbloms plats när han är tillbaka.

SuneMangs:" Trodde Kvist skulle få köra på i tredje med tanke på insatsen senast, men det verkar inte som så. Får se hur träningen idag ser ut."

Ingen gemensam träning idag enligt Sasse.

Detta är tankarna Gälla har om Scott,

"Sedan har vi ju en Greg Scott också som ska in i laget. Förhoppningsvis redan på lördag. Men vi får se hur han mår. Det är en lång flygresa och nio timmars tidsskillnad, säger Niklas Gällstedt.
Greg Scott beräknas landa på svensk mark igen på torsdag eftermiddag/kväll och om allt går som planerat tränar han med laget för första gången på fredag."

Auchinleck: ” Kartritningen återstår. Jag skulle säga att kompassen saknas också.”

Det håller jag med om men man har åtminstone börjat leta efter var man är på kartan.
Kompassriktningen är dock solklar. Det är uppåt som gäller och kanske kan det underlätta lite i det övriga arbetet att målet är tydligt och enkelt. Jag tror det, till viss del för att jag måste tro det.

Huss888: Precis som du gjorde när du ställde frågan. :-)

Fin artikel med Tyler och Tyler i dagens GD.

Noterbart från träningen igår är att Linus Lindblom spelade i tredjekedjan med Ölund och Tärnström. Kvist körde i fjärde med Blomman och Nordh/Ohlsson. Trodde Kvist skulle få köra på i tredje med tanke på insatsen senast, men det verkar inte som så. Får se hur träningen idag ser ut.

Har Greg börjat träna idag ?

KalleTeodor:
"I själva verket så fungerar förändring bäst i små steg."
Så är det.
Brynäs problem är i grunden att det saknas en karta och kompassriktning.
Kartritningen återstår. Jag skulle säga att kompassen saknas också.

Huss888: Väkommen till forumet.

Ja, SSK har varit oväntat svaga under säsongsinledningen. De hade nog torskat hemma mot Västerås under ordinarie speltid också om inte Blomstrand hade filmat till sig en sen utvisning där de lyckades kvitterade i efterföljande powerplay.

Förra säsongen var SSK ett starkt kollektiv med betoning på defensiven. De hade en spelare (Videll) som stod för mycket av offensiven och kanske var bäst i serien.

Den här säsongen har de tagit in fler offensiva spelare som visserligen är skickliga men det är alltid svårt att behålla en stark defensiv kollektiv om man tar in fler spelare som är lite mer av individualister. Det är en klassiker i Brynäs också.

Apropå andra lag, Kalmars nyförvärv på backen, Tim Theocharidis, har 8 poäng på 4 matcher såhär långt. Ska bli intressant att se hur länge han blir kvar i Kalmar om han fortsätter i samma takt.

Huss888:
Välkommen till forumet!
Vi får hoppas att laget hittar sätt att komma rätt förberedda mot både tänkta topp- som bottenlag.
Helt klart har man en intressant trupp på papperet... det trodde jag å andra sidan förra säsongsstarten också!

Huss888: Välkommen! Vill du snacka Brynäs är det bara att trycka på kommentera under ett inlägg här i tråden. Sudda bara ut användarnamnet om du specifikt inte svarar just den personen utan vill skriva ett generellt inlägg. Vi brukar skriva i just den här tråden, så undvik gärna att starta nya ämnen eftersom det lätt blir rörigt annars.

Huss888: Märklig serie det här. Kolla in resultaten igår: DIF-Mora 0-4?Almtuna-SSK 4-1 och Karlskoga alltid ett topp 6 lag genom åren och nu efter 4 omgångar 0 poäng.

Tur att Brynäs inte mött de tilltänkta topp lagen än.

Peja: Ny här på forumet. Hur lägger man in ett nytt inlägg?

Jugge: Men det mest hockeykompetenta är inte nödvändigtvis de bästa tränarna. Ingen av Brynäs tränare har väl varit huvudtränare i ett lag som tagit steget upp? Nu har inte konkurrenterna heller särskilt meriterade tränare, men jag tycker ändå att Brynäs tränartrojka är lite av ett osäkert kort.

Garpen fick ändå DIF att studsa tillbaka ifjol trots en skadedrabbad säsong och Stråhle har väl ändå visat att hans Löven är att räkna med i slutspel.

KalleTeodor: Samtidigt är det lätt att vara nöjd över Brynäs pragmatiska approach några segrar in på säsongen. Om laget floppar i slutspelet kommer analysen att vara en annan. Vi har inte facit än.

KalleTeodor: Det är ju bara titta var de klubbarna som haft överlägset mest ruljans på tränar och ledarsidan, nämligen HV och Brynäs, är någonstans idag.

HV har gjort resan ner i HA och är nu ett bottenlag i SHL. Brynäs har precis blivit ett HA lag. HV är en av Sveriges rikaste klubbar och Brynäs har inte heller saknat pengar.

Kontinuitet är viktigt, sen ska det givetvis vara med kompetent folk. Dom som inte tycker att Gällstedt, Molin och Masken är hockeykompetenta kan räcka upp en hand…

Peja: Håller med dig Peja. En sak som jag insett med stigande ålder är att den bästa förändringen kommer inte genom stora och radikala grepp. Skulle till och med vilja hävda att det är precis det är det största felet med Brynäs. En övertro på snabba förändringar, ofta i form av att sparka och ersätta med någon med ett nytt synsätt. I själva verket så fungerar förändring bäst i små steg. Viljan att bli lite bättre på allting år från år ger till slut resultat. Det gör också att man skapar en robust organisation/klubb som inte är beroende av t ex en tränare. Därför är jag personligen glad över att både Alcen och Svedman är kvar för en sak är jag säker på, båda är bättre på sina positioner i år jämfört med året innan.

Peja: Nu har jag inte suttit med vid förhandlingsbordet, men som du säger, det kan ju absolut vara så. Dock skulle jag säga att det inte känns så sannolikt att spelarna ställt ultimatum på att Alcén, Molin, Masken, Inge Hammarström mfl ska vara kvar för att de ska haka på tåget.

Det har ju snackats om att de bärande spelarna satt ned tillsammans och beslöt att ta Brynäs tillbaka.

{10375}: Tror ändå man måste inse att Brynäs var pragmatiska. Efter degraderingen behövde man hitta ett sätt att få stommen att stanna med allsvenska löner och leverera snabb framgång, då var det nog inte riktigt läge att storstäda.

Saltmasen: Låt vara att DIF har någon skada men bortsett från DIFs första två kedjor så är övriga laget inte skrämmande. Backbesättningen igår vore en munsbit för AIK i ett derby.
Sen finns det likheter mellan Brynäs och DIF. De ledande spelarna är runt eller över 30-strecket så lyckas man inte nu krävs ett omtag som lär ta många år.

Farsang:

Nej, jag bara glädjer mig när det går dåligt för Djurgården.

Peja: yes, man har inte tagit chansen att förändra klubben från grunden, istället gör man som man alltid har gjort, övertro på Brynäshjärta istället för kompetens. Dock bör vi gå upp i år annars väntar många många år i hockeyallsvenskan. Hua!

« · 2577011 · »