1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742582 inlägg · 7967 ämnen
« · 2577195 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Jugge: vet inte heller vilka backar som är skadade, men på eliteprospects har de 13 backar......

Alltså alla topplag förutom Nybro tappade poäng idag! Perfekt för oss!

Peja: Garpen pratade i intervjun efter matchen att dom har 3 st. topp 6 backar skadade. Ingen aning om vilka dock, för dålig koll på deras backsida men den är väl generellt rätt svag?

Garpen är en kass tränare och Stoppel en kass SC. Det tillsammans med en kass ekonomi talar inte direkt för DIF..

Kepsen: På vilket sätt är han surmulen? Vad jag kan se har han lagt fram en objektiv analys av DIF.

Peja: Skapligt surmulen moderator.. Herregud!

Svensson_62: Verkar som att du redan fått svar om spelare med IK Huge som moderklubb och jag kan iaf inte komma på några fler namn än de som nämnts.

"IK Huge Hockey Klubben bildades 20 november 1927 genom en sammanslagning av Kastets IF bildad 3 augusti 1920 och Bomhus IK, bildad 10 juli 1921. IK Huge är nog mest känd genom sina två SM-guld i bandy 1939 och 1940. Tre säsonger i högsta serien i ishockey 1949/50, 1950/51 och 1952/53 kan man också ståta med. Klubben ansökte 1938 om inträde i Svenska Ishockeyförbundet, och spelade sin första ishockeymatch på Kastvallen den 26 januari 1939."

Kastets IF och Bomhus IK kunde tydligen inte komma överens om klubbens nya namn efter sammanslagningen. Korsnäs AB, som då styrde allt i Bomhus krävde att man kom överens om ett nytt namn, annars skulle dom dra in all ekonomisk stöttning till föreningen. Nån kom på namnet "IK Huge", vilket alla accepterade.
Upphovsmannen kanske blev inspirerad av följande historia från asarnas gudavärld:

I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke låter de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Huge. När starten gick stod Huge kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Huge plötsligt förbi, snabb som en blixt. Huge sades vara jättens tanke (hug) och ingen kan springa snabbare än tanken.

Om du inte redan har sett det så lägger jag ut en intressant länk om Gävlehistoria.
Håll till godo!

Jugge: Om jag räknar rätt har Djurgården 3 A-lagsbackar i spel, flera skadade backar och 3 backar på kontrakt som är placerade i frysboxen eftersom man försöker bli av med dom. Stoppel måste fixa backsidan om de ska kunna utmana på allvar. Om de fixar till backsidan tror jag att Brynäs kan få svårt att utmana över 7 matcher, men mycket kommer nog handla om vilket lags 30+are som är fräschast när allt avgörs. Det är ju långt ifrån säkert att spelare som Krüger, Klasen, Rödin, Bertilsson, Kinnvall (dock yngre) etc kommer få vara skadefria i ett långt slutspel.

Svensson_62: Ei, Esa Selänne 👍

{10299}: ” Men isf så är det bara Björklöven som kan ens utmana”.

Djurgården har ett rejält bottennapp ikväll och en riktigt kass tränare, men dom kommer självklart vara med i toppen av tabellen.

Sitter och kollar på Mora-Västerås. Alltså en fredag kväll och två välmeriterade allsvenska lag och det är knappt nån publik. Jag ser inte ens nån klack. Man hör nån enstaka unge skrika till ibland och nu ropar tre personer "sittplats ställ er upp" med en dryg minut kvar av matchen.

Peja: Men isf så är det bara Björklöven som kan ens utmana..

{10299}: Min poäng är att man kanske inte ska börja spekulera om poängrekord innan Brynäs ens har mött ett annat topplag. Det är ganska tydligt att AIK, Mora och Västerås är bra allsvenska lag men inte kommer att tillhöra den absoluta toppen, därav mittenlag. Det är inte läge att få hybris efter tre spelade matcher.

{10381}: Mikko - är det du???

Peja: Bif kommer att hamna i svackor under seriens gång. Dessa svackor uppstår under denna säsong pga av att knatte, tjatte och fnatte, inte klarar av att motivera sina spelare Rödin & Co efter att de har vunnit några matcher. 😀🇩🇪😃 Synd att Manner fick sparken 🙀🇫🇮😵‍💫

3-0 Östersund! Heja!

Charles: Otroligt. Han är definitivt bra nog för en roll i bottom 6 i det skitlag som San José i nuläget är. Är ju inte direkt så att dom har en uppsjö av talanger som man behöver ge istid heller. Mycket märkligt beslut av Grier, som signade honom från första början dessutom.

Mattson: Om man ska vara allvarlig så tror jag att det är nästan omöjligt för spelarna att inte vara en aning självgoda över inledningen på HA och att nu dessutom JL och GS ansluter. Alla kan slappna av och ta det lugnt. JL och GS tar över lite ansvar o s v. Upplagt för tvåsiffrigt i deras huvuden i morgon. NOT - det blir det inte - men klasskillnaden kommer att ge en 6-2 seger ändå.

SuneMangs: Ok :)

{10299}: Det var förra året. Den här säsongen ser jag åtminstone 7 lag som är bättre än Mora.

Trode jag inte men Oskar Lindblom har hamnat på Waivers

SuneMangs:

Haha Djurgården ligger under med 0-2 mot Östersund 😂😂😂

SuneMangs: 3a föra året.

{10299}: "Mora och Västerås är topp 6 lag..."

Oerhört subjektiv bedömning. Västerås har ett lag på papper som definitivt ska vara topp 6. Mora har jag som åttonde bästa lag, många experter hade Mora utanför topp 6 också.

Svensson_62: Haha clever.

{10299}: Hoppas inte. Hoppas vi går upp direkt och inte ligger kvar i HA och harvar flera år och samlar poäng i nån slags maratontabell för HA (sorry 🙂 smashläge efter några kalla)

{10299}: Utan tvekan!

Peja: och din punkt är? Mora och Västerås är topp 6 lag...

{10299}: Brynäs har spelat 3 matcher mot mittenlag.

Zource: Tror du vi kommer att slå rekord för mest poäng i HA historia?

Huge: ”Precis. Naivt när grinande dagisbarn tror att dom vet och drar parallellen mellan Brynäs och HV, när dom inte har en aning om vilka förutsättningar man haft i både Brynäs och HV.”

Är golfsäsongen slut nu så man får dras med ditt ältande om grinande, soffcoacher, yrkesfolk och förutsättningar på regelbunden basis?… Förmodligen ingen som ser fram mot det…

{10299}: Grattis till avancemanget till SHL! Tror nog att vi kan enas om det redan nu ;)

Bra fredag för mig! Mora vinner, Almtuna vinner plus att Björklöven förlorar och att Djurgården förlorar mot Östersund! :)

Mattson: ” Blir torsk i morgon. ”
Smaklig måltid! Tycker torsk är underskattat. Satt på en ”fin” restaurant i Sthlm för en tid sedan och tvekade om vad jag skulle beställa - grannarna åt torsk med äggsås och färskpotatis. Hängde på och ångrade inte valet. Mums.

Stefan R 63: Skaplig tavla av DIFs målvakt! Djurgården har för övrigt haft det svårt mot bottenlagen på bortaplan.

Kepsen: undrar om yrkesfolket vet vad övriga yrkesfolket har gjort i Brynäs genom åren;)

Ove Myling: Blir ganska så löjeväckande när soffcoacher tror sej veta mer än initierat och kunnigt yrkesfolk. Du har dessutom ingen aning om vilka förutsättningar som rådde vid just det tillfället.
Nää, tror nog att dom har lite bättre koll, än dig, ett gråtande dagisbarn som just tappat sitt lördagsgodis.

OBS! Viss ironi.

MrCarla: Blir torsk i morgon.

/vän av ordning

Nu ska jag inte sitta här och vara cool. Högmod går före fall givetvis.

Det är början av säsongen och allt där till. Sett de flesta matcherna när även inte vårt Brynäs spelat. För att lära mig lagen och spelarna.

Spelar vi bara med bra ödmjukhet osv så ska faktiskt denna liga inte vara något större problem för Brynäs. Varken Tjutgården eller Björklöven ska ha något att säga till om, faktiskt. Är väl medveten om att det finns bra spelare i denna liga - för allsvenskan och även DIV1, där vinner Brynäs ordentligt givetvis.

Vi har betydligt bättre lag än låt säga Modo som gick upp. Men visst, det ska ju spelas om det också. Såklart. Men ja, en ordentlig ödmjukhet och en jävla inställning så tror jag faktiskt detta inte blir något större problem.

Hade det varit andra säsongen i HA hade jag sagt annorlunda. Men fan, alla ser att spelarna, ledningen och hela staden är äckligt suga på hockey. Även vi ändra fans också givetvis. Om ni noterade Rödin i hans intervju, så säger han att det är riktigt kul att spela hockey. Det tror jag resten av laget också tycker. Sen när var det kul att spela hockey i Brynäs? Nu. Har en jävligt bra känsla över detta!

Silfverkroken: Tommy Melkersson, Simon Löf och Sebastian Wännström är väl de övriga värda att nämna med IK Huge som moderklubb.

Svensson_62: Två jag kommer på spontant är iaf Linus Ölund och Felix Sandström. Är lite för ung för att ha riktig koll på de lite äldre så där får andra fylla på.

Huge: Frågar detta av ren nyfikenhet; under årens lopp vilka Brynäsare har haft Huge som moderklubb?

Obs gillar Gävlehistoria - är ej ett tjafsinlägg.

Huge: nja Huge Det var väl Thure Tigern som.hade en väldigt stor del av den s.k Brynäsarna o sen fick de övriga när de anslöt passa in i ledet...

Huge:
Öööh.. nä... de kom till Gävle av en anledning. Du vet, Brynäs låg i Gävle redan 1912.

Auchinleck: Ja, och den berömda ”brynäsandan” som du gärna vill ha tillbaka grundades som bekant till största del av spelare som skolades i Kiruna, Vuollerim osv…
😀

Huge:
Tommy Jonsson... GGIK...
Roger Melin... Enköping...
Tommy Sandlin... GGIK...

😃

Nu är det fredag! 🍺

Huge: "... nån kraft utifrån sas"
Menar du från Air France/KLM?

Huge:

Fattar ju att Johan Davidsson har legendstatus i HV, men tycker han kommer undan lite väl billigt med tanke på att han kastade in handduken säsongen dom åkte ur.

Men nu är han tillbaka igen, inte mer än rätt att dom går en liknande säsong till mötes (även om jag har svårt att tro det).

Tycker Scott blivit lite otränad 😂😂
Uppladdat:

500x0-img5325.png

Huge: Ja det är ju en himla skillnad att stoppa in exspelare i en väl fungerande organisation. Finns väl ingen mer nostalgisk klubb i hela Sverige som lutar sig så mycket åt historiken och tro sig hitta lösningen där. Som sagt, framrutan måste vara större än bakrutan om vi inte inom några år ska vara ett mittenlag i hockeyallsvenskan. Kompetent personal, med nya idéer, samt släng bort nyckeln till omklädningsrummet för gamla brynäsare

« · 2577195 · »