1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742320 inlägg · 7967 ämnen
« · 2579278 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
KalleTeodor: Jag ser inte problemet med att Lindbäck deltar mycket med klubban. Det hjälper mer än det stjälper. Problemet är att han släpper in för många billiga puckar. Skulle gärna se en analys av när han gör det, för känslan är att det väldigt ofta är sent i perioderna. Om det verkligen är så skulle det kunna bero på dålig uthållighet eller att han inte klarar av att hålla fokus hela perioderna.

Att det skulle vara ett dåligt försvarsspel framför Lindbäck den här säsongen är svårt att se. Om man kollar på typ Västerviks 3-3-mål, så är det ett dåligt pucktapp som leder till kontring, men därefter gör framförallt Billins ett exemplariskt försvarsspel där skytten verkligen blir på utsidan och med dålig vinkel, att det blir mål beror mer på Lindbäcks ingripande än försvarsspelet. Sen kanske någon säger att det initiala pucktappet inte borde ske, men om Brynäs ska vara spelförande och konstruktiva så måste det finns med i kalkylen att man tappar puck på relativt känsliga ställen ibland. Det är något som man väljer att riskera men i det stora hela vinner man på att spela konstruktivt.

Om man jämför med exempelvis Västerviks målvakt så kan ingen påstå att Lindbäck ställdes inför fler svåra situationer än vad han gjorde.

mk: Håller med dig att deras pod är kanon. Men dom missade att Djurgården var extremt skadedrabbat så den jämförelsen är inte riktigt relevant. Bland alla skadsde så var ju kanske allsvenskans bästa spelare o pådrivare Kruger en bland dom

Peja: Det där ser ut att vara en väldigt bra förstärkning på den här nivån.

J-S: Hoppas Clara startar så han får komma in i det också. Dock har man blivit bränd mer än en gång av den där laguppställningen på hemsidan när backupen stått först av målvakterna. Det hände flertalet gånger förra säsongen att Limpan startade fast det var backupen först på pappret. Men enligt Sasse var han ju först av isen och det brukar ju betyda att den målvakten startar. Den som lever får se, I guess.

Farsang:

Ok klart laguppställning enligt Brynäs hemsida.

Målvakter: #20 Damian Clara/#39 Anders Lindbäck.

Förstafemman:

#19 Tyler Kelleher-#23 Tyler Vesel-#11 Oliver Tärnström.

#15 Simon Bertilsson-#28 Johannes Kinnvall

Andrafemman:

#70 Miks Indrasis-#41 Greg Scott-#52 Jack Kopacka

#74 Chad Billins-#2 Anton Johannesson

Tredjefemman:

#76 Oskar Kvist-#36 Linus Ölund-#44 Jacob Blomqvist

#4 Theo Lindstein-#59 Karlis Cukste

Fjärdefemman:

#24 Linus Lindblom-#40 Anton Ohlsson-#43 Noel Nordh

Extraspelare: #16 Jonathan Karlsson och #22 Kasper Larsen.

Ej med idag: Anton Rödin och Johan Larsson.

Anders Berg: ja det får du väl tycka då?

Nu gör vissa människor precis det vi vill att spelarna inte ska göra, underskattar hockeyallsvenskan

Tror folk att Brynäs ska gå obesegrade i 52 omgångar så kanske man får öppna ögonen lite till.

Och ser det som större chans att man förlorar mot Karlskoga med 0 poäng än mot Nybro med 15 poäng.

Enbart p g a att det är just Brynäs dem möter. Karlskoga har 0 press mot just Brynäs ÄVEN fast dem har 0 poäng.
Nybro har dock press att slå ett topplag när man är ett topplag själv.

Här har ni lite poäng från föregående säsonger för att se vad som är realistiskt att sikta på för att kunna vara så överlägsna för att gå upp till SHL igen.

Modo tog 109/156 poäng och gick upp.

Hv71 tog 116/156 poäng och gick upp.

Timrå tog 118/156 poäng och gick upp.

För de som orkar innan matchen har jag skrivit en liten uppsats...

Eftersom jag ibland tycker att det gnälls för mycket samtidigt som givetvis kritik behövs för att bli bättre så tänkte jag våga mig på lite analys och konstruktiv kritik gällande Lindbäck.
Lindbäck är en målvakt som har förmåga att vinna matcher. Jag har sagt det förut och vet att det är kontroversiellt men Brynäs hade fortfarande spelat i SHL om samtliga målvakter förra året haft samma vinst % som Lindbäck hade. Han är en målvakt skolad i Brynäs Pecka-anda vilket är målvakter som är aktiva t o m aggressiva går hårt mot skytt, som tvingar skytten att agera, som söker pucken och som därmed också kan bli lite yviga och otäta. Detta i motsats till den målvaktskola som många andra förordar idag som innebär att man är mer avvaktande, jobbar med position och vinklar, ”gör sig stor och tät” och står längre in i målet. Att säga att Peckas skola är fel blir ju samtidigt konstigt med tanke på den rad av framgångsrika målvakter som kommer från den skolan. För egen del så tror jag att det viktigaste i den skolan är just viljan att vinna, att göra avgörande räddningar. Jag tror att Lindbäcks vinnarinstinkt (i motsats till exempelvis Vesslan) blir viktigt och avgörande till vår fördel i ett slutspel/kval.
Lindbäck är som sagt väldigt aktiv även utanför målet, bra med klubban, tar en del risk och har ju t ex redan en assist. Tyvärr så innebär Lindbäcks aktiva spelstil även att risken för misstag ökar. Både spelat utanför mål och att gå hårt mot skytt ökar risken. Dessutom när det blir fel så blir misstagen väldigt synliga och drar därmed mer kritik.
Vore det bättre att låta bli? Jag vet att målvaktsexperter analyserat aktivt målvaktsspel utanför mål och konstaterat att det förvisso leder till en del misstag men det leder också till spelvändningar och minskar risken för att fastna i egen zon. Totalt sett har man konstaterad att det är en fördel att målvakterna är aktiva runt eget mål. Men man måste då också acceptera att det kommer misstag.
Andra uppenbara fördelar som Lindbäck har är att han är stor, har bra reflexer och har bra räckvidd.

Kritik mot Lindbäcks spel förutom misstag i spelet utanför mål som jag tycker att man får ta på köpet. Jag tycker att Lindbäck, som är så pass stor och snabb, borde kunna ha en position lite längre in mot mål när det finns spelalternativ för motståndarna. Och, apropå det där som diskuterats om försvarets roll i målvaktsspelet. Man brukar ju säga att det normalt är skytten som är målvaktens ansvar medan passningsalternativen är backarnas/utespelarnas ansvar. Brynäs försvar har under många är präglats av att bli ”puckstirrande” när det uppstår farliga lägen. Detta blir extra dåligt i kombination med en målvakt som är aktiv och är förmodligen ett av de starkaste skälen till att så få målvakter lyckas i Brynäs. Detta kan man definitivt göra en annan analys av nån annan gång.
En annan detalj som jag tycker att Lindbäck behöver förbättra i förhållande till den spelstil han har det är returer. Om man spelar långt ut från mål och om backarna har koll på passningsalternativen så måste Lindbäck styra returerna så att de inte går ut i mitten av banan. Här finns en del förbättringspotential.
Så mitt råd till Lindbäck är att utveckla spelet tillsammans med försvaret genom att utgå från en position längre in och flytta ut allteftersom försvaret jobbar i samklang. Lägg in extra träning på att styra returer åt rätt håll gärna i 2 mot 1 och 3 mot 2 i full fart. Detta får ju även som bieffekt att försvaret får lite träning…

Jag sticker ut hakan lite och säger att Lindbäck kommer att vara hjälten vi firar när vi åter tar steget upp till SHL.

SuneMangs: Det finns det tydliga tecken på att Damian Clara får chansen i mål från start i kväll. Enligt GD.

Farsang: Väldigt konstigt resonemang.

Farsang: Morsning, Ifrån många kanaler hänger du inte med. :-)

Farsang: Tror folk baserar det på Sasses rapport från träningen där han var förste målvakt av isen. Det brukar ofta, men inte allltid, tyda på att denne startar.

J-S: vart har folk sett/hört att Damian ska stå ikväll?

havre: 👍🏻

Blev Larsson avstängd?

DoNaka: Så spelar Brynäs (prel)
Målvakter: Damian Clara (Anders Lindbäck)
Förstafemman: Johannes Kinnvall, Simon Bertilsson – Oliver Tärnström, Tyler Vesel, Tyler Kelleher.
Andrafemman: Chad Billins, Anton Johannesson – Jack Kopacka, Greg Scott, Miks Indrasis.
Tredjefemman: Karlis Cukste, Theo Lindstein – Jacob Blomkvist, Linus Ölund, Oskar Kvist.
Fjärdekedjan: Linus Lindblom, Anton Ohlsson, Noel Nordh.
Extra back: Kasper Larsen.
Extra forward: Jonathan Karlsson.

DoNaka: Tärnström kliver in på Röddas plats Scott på Larssons annars oförändrat., junior kedjan Ölund kedjan.

Hur tror vi Brynäs ställer upp ikväll med utgångspunkt från att Rödin inte spelar?

Huss888:"För övrigt vill jag se Scott väcka Indrasis. Att Tärnström tar denna chans och gör mål och assist i en bättre kedja med mer speltid.
Att Brynäs är med från början av matchen och sen håller en hög klass i hela matchen."

För övrigt vill jag se Brynäs spelarna går på vatten eller is :-) och möjligen kommer att dela monitorn som röda havet för att vinna matchen, Han klöv havet och lät dem gå därigenom och lät vattnet eller isen stå såsom en hög , Det var du som delade havet genom din makt du krossade drakarnas huvuden mot vattnet. Han näpste Röda havet (och alla trolösa fans) så att det blev torrt, och förde dem genom djupen såsom genom en öken.…

Skojar bara är glad om vi vinner i kväll och Clara gör en solid insats.

För övrigt vill jag se Scott väcka Indrasis. Att Tärnström tar denna chans och gör mål och assist i en bättre kedja med mer speltid.

Att Brynäs är med från början av matchen och sen håller en hög klass i hela matchen.

Riktigt kul med Clara i kassen. Håller verkligen tummarna för att han ska lyckas. Förstår inte riktigt snacket om att Lindbäck ska vara uttalad 1:a målvakt och stå ca 40-45 matcher av 52. Han skulle må bra av att Clara utmanar och kanske står många matcher i rad och detta skulle ta pressen av Lindbäck.
Clara har ju ansetts av flera spelaragenter att han är en av de mest lovande målvakter de sett.

Jag vet, jag tyckte också han gjorde misstag under försäsongen men jämför de med Lindbäcks alla misstag....

Costanza: dem gör poäng ikväll. Kan nästan sätta alla mina besparingar på det.

Davey85: Jag råder alla att lyssna på Sasses podd om Brynäs. I senaste så går man igenom förra säsongen med vinster och förluster.
Väldigt lyssningsvärt och bra att ha i tanke när det redan nu ser ut som Brynäs kommer missa finalen..

Davey85: Noll mål från Sveningsson på 5 matcher. BIK är ju helt under isen. Ser att Jellvert står på 0p dessutom.

Är vi inte på tårna blir det en jobbig kväll igen. Ingen Larsson och antagligen ingen Rödin, som varit vår bästa spelare.

Sen ett Karlskoga som kommer sälja sig jävligt dyrt. Nä, här gäller det att Gälla får in rätt mindset på laget.

Och såklart..ett stabilt målvaktsspel. Är nöjd om vi tar 3 poäng.

munkas: så här tidigt på säsongen? Svar JA.

Farsang: Ok, så det största problemet med en förlust ikväll är alltså att det blir negativa kommentarer på HS?
Inte att man förlorar en match på hemmaplan mot ett lag som tagit 0 poäng..?

Märkligt.

Farsang: Medan alla vi positiva människor istället tänker: Roligt för Karlskoga att få vinna i Gävle.

Är livrädd för matchen ikväll. Är det något som vart jobbigt dem senaste säsongerna så är det att lag bryter sin förlust streak mot Brynäs och spelare som haft måltorka botar alltid den mot just Brynäs!

Så hoppas fan det är slut med den trenden nu! 3 poäng i den här matchen är nog dem viktigaste för säsongen. Förlorar man mot Karlskoga nu så bryter helvetet lös för alla negativa människor!

Honken72: Givetvis är det så, sen i kombination med alla ursäkter som "jag brukar vara bättre på vårsäsongen" eller nu senast "det här spelet passar mig bättre". Gör att i alla fall jag stör mig lite mer då det visar sig att han fortfarande gör dessa tavlor som blev förödande förra säsongen och som kommer omöjliggöra ett avancemang i år. Märker man att nu Clara inte håller måttet så måste en ny målvakt in. MEN jag tror på honom och hoppas han får möjligheten att komma in i det.

Det ”gnäll” som varit på Lindbäck tror jag hänger ihop med hans förra säsong som hade mer att önska. Hade han varit ny för i år så tror jag tålamodet hade varit större.
Men enligt mig så var han en stor bidragande orsak att vi åkte ur, o det förstod väl Alcen o plockade in Olkinuora.
Hoppas verkligen att han spelar upp sig, annars kanske det blir ett liknande senario i år.

{9233}: Glöm inte att shoppa loss i Brynässhoppen!

William2325: Om han är den talang som sägs så borde han snart vara 1a med tanke på hur Lindbäck sett ut.

Från dagens träning:

Clara först av isen, tyder på att han kan göra säsongsdebut.

Rödin tränade inte, men Gälla sa att man avvaktar till kvällen med Rödda. Är väl dock ganska troligt att han inte spelar ikväll, tyvärr.

Jag gick in i den här säsongen med inställningen att Lindbäcks förra säsong var ett undantag, att han skulle studsa tillbaka och visa en godkänd/bra nivå.

Såhär långt ser det tyvärr mest ut som att detta är Limpans nya nivå. Jag är inte beredd att skriva av honom ännu, men han måste få ordning på grejerna NU. Han måste sätta ihop ett antal bra matcher utan svajigt agerande.

Ove Myling: ”Gör man en tavla varje match och det hittills har kostat laget 2 poäng. Det tycker iaf jag är en usel start. Vad tycker du skulle benämnas som en usel start?”

Både ja och nej. Som du säger finns det några grodor. Men samtidigt blir han lite väl hårt dömd i vissa situationer.
Johan Persons mål mot Mora är ju inte tabbe, även fast folk ville få det till det.
Ett par av målen mot VVIK inga rena tabbar, utan ena är ett hopslag och den andra är ett stolpskott som landar mitt på bladet hos motståndaren.
Givetvis kan man diskutera att han kanske borde ta hopslaget, men ibland tror jag det är svårt att bedöma för oss i TV-soffan.
Vi ser nog helt enkelt olika på ”uselt” men vi kan enas i att han måste upp ett par nivåer för vi ens ska ha chans på att gå upp.

Det verkar som att det blir Clara som står ikväll. Spännande, hoppas han får en bra start och stärker självförtroendet.

Tigerhjärta: "Subjektiv åsikt.
Jag tycker inte Lindbäcks start är usel. Lämnar helt klart mer att önska, men inte usel.
Med andra ord, lite svårare än så är det trots allt."

Jag skriver bara subjektiva åsikter här :)

Kan vi vara överens om att Lindbäck gjort minst en tavla varje match hittills? Utan dessa tavlor hade Brynäs gått rent. Om man drar bort ett mål från varje match, har verkligen defensiven sett dålig ut?

Kan man kräva mer av Brynäs offensiv än vad dom hittills har uträttat? Jag tycker inte det. Gör du?

Ok, bp har inte varit bra hittills - där finns en klar förbättringspotential.

Gör man en tavla varje match och det hittills har kostat laget 2 poäng. Det tycker iaf jag är en usel start. Vad tycker du skulle benämnas som en usel start?

KalleTeodor: Underbart

Ove Myling: ”Stora delar av laget har fått en bra start och Lindbäck har fått en usel start. Svårare än så är det inte.”

Subjektiv åsikt.
Jag tycker inte Lindbäcks start är usel. Lämnar helt klart mer att önska, men inte usel.
Med andra ord, lite svårare än så är det trots allt.

Anders Berg: Jo det får man gärna säga. Och jag håller med dig. Jag gissar att vi förmodligen hängt kvar i SHL om V.V fått förstaspaden.

Ove Myling: Vänder mig inte till dem som diskuterar utan dem som anser att Lindbäck har gjort sitt och att man bör leta efter en ny när det endast gått 4 matcher.

William2325: "Alla som klagar på Lindbäck tycker jag borde vänta i minst 15 omgångar innan man börjar kasta skit."

ok, vi stänger forumet några månader så får alla komma tillbaka omgång 16... Folk diskuterar väl Lindbäcks insats hittills, och han har börjat den här säsongen minst lika dåligt som förra. Med tanke på att vi spelare en serie under shl så kan man till och med argumentera att han börjat sämre än förra året med tanke på den allmänt lägre kvaliteten på hockeyn.

Ska vi låta bli att berömma Rödin för sin starka inledning på säsongen också? Eller vänta och se hur bra egentligen juniorerna är efter 15 omgångar?

Stora delar av laget har fått en bra start och Lindbäck har fått en usel start. Svårare än så är det inte. Om 15 omgångar kan man diskutera hur läget är då.

KalleTeodor:
... Som en arbetsledare på jobbet ibland sa "har i en stund över så bare gnäll"

Alla som klagar på Lindbäck tycker jag borde vänta i minst 15 omgångar innan man börjar kasta skit. Så vitt jag vet va Limpan som bäst innan olkinuora plockades in vilket va ungefär i slutet på januari början på februari om jag inte minns fel. Rätta mig gärna om jag har fel.

DoNaka: precis, alltid kul med livehockey. Får väl stödheja lite på er så länge vi är i olika serier.

Förhoppningsvis är ni tillbaka i shl nästa säsong medan vi förhoppningsvis klarar oss kvar, så man har nära till några MoDo-matcher. :)

Ove Myling: När V.V. fick förtroende och spelade som bäst så var ju försvaret på en helt annan nivå - man såg ett helt annat lugn över hela banan - men det får man väl inte säga i det här jäkla forumet.
;-)

{9233}: Hoppas du får en trevlig upplevelse. Under tiden jag bodde i Karlstad var jag på en hel del ”ickeBrynäs-matcher”. Alltid roligt med hockey!

BIF Kungen: För egen del uppskattar jag Huge och tycker att han bidrar till forumets generella gnällighet. De flesta gnäller på laget och framförallt Alcen, Kvist och Lindbäck, Huge gnäller på de som gnäller. Då blir det lite en skön balans och vi går inte miste om något gnäll och upprätthåller vår status som det gnälligaste forumet.
Att gnälla är också en ädel konst som inte ska förringas. En mycket känd gnällspik var ju Cato den äldre som genom den berömda upprepningen "För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras" till slut fick som han ville.
Frasen används ju även här där Karthago ersätts med Alcén, Kvist och Lindbäck. Effektiv gnällretorik med ädla anor kan man säga.

« · 2579278 · »