1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741508 inlägg · 7967 ämnen
« · 2585951 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Gällande ev. målvaktsvärvning så såg jag att Frans Tuohimaa är kontraktslös. Ryktades, som jag minns det, på väg till oss innan Gudlevskis kom 21/22, så det lär väl finnas en kontakt med Alcén tänker jag. Spelade fyra matcher i SAIK förra året och hade 1,64 i GAA och 92,8 i räddningsprocent. Litet sample size dock och ett bra försvar. Men bör väl kunna leverera i allsvenskan tänker jag.

Huge: "Daggen hävdar (som jag tolkar honom) att ett dåligt försvarsspel i grunden beror på att målvakten är osäker."

Nej, det är inte vad han säger. Det han säger är att Brynäs problem i försvarsspelet beror på ett flängigt målvaktsspel. Han generaliserar inte som du gör med din slutsats av hans analys, dvs han säger inte att alla dåliga försvarsspel i hela hockeyvärlden beror på dåligt målvaktsspel.

Peja: Hur vet du att Brynäs ledarstab drar samma slutsats internt som vad Daggen gör?
Daggen hävdar (som jag tolkar honom) att ett dåligt försvarsspel i grunden beror på att målvakten är osäker. Det anser jag vara rent nonsens, varför talar isf alla tränare i första hand om att få till uteförsvarsspelet när just det spelet inte fungerar som man vll?
Sen är det väl självklart att det är en kombination där båda parter är beroende av varandra, men om man nu ska syssla med lite hårklyverier och försöka bena ut vilken del man först bör prioritera för att ha av hönan eller ägget, så är jag rätt säker på att alla tränare menar att det är vikitigare för spelet i allmänhet att man (hårddraget) hellre vill se ett stabilt och bra försvarsspel som garant för att målvakten ska uppträda bättre, än att man i första hand vill se ett bra målvaktsspel oberoende av hur försvarsspelet ser ut, som garant för att uteförsvaret ska uppträda bättre.

Jockster : Jag håller inte med om att det är skilda saker (vilket nog inte du gör heller). Helt övertygad om att det är två symptom på samma sak, osäkerhet och dåligt självförtroende. Istället för att lita på varandra och att alla gör sitt jobb i försvaret så går alla hårt på skytt, stirrar på pucken, kommer ur position i mål och på banan. Man spelar också överkonstruktivt med puck och det mesta, tror jag, beror på överambition snarare än nonchalans. Svårare att komma till rätta med men en erfaren, cool och kommunikativ spelare som Benn kan kanske vara någon som kan få det att släppa lite. Jag tror faktiskt det. Sen kommer det att ta tid att få detta att ändras hela vägen in i ryggmärgsbeslut...

Skriver inte Stisse Åberg något alls om Brynäs längre? Jag tycker att Sandström är så väldigt... anonym som "journalist".

J-S: Killen kan komma till att bli en rejäl favorit om han gör sig bra på isen också. Oerhört ”likeable” som person.
Blir intressant att se vem som kommer få åka på stryk först. Det är nog inte en fråga om ”om” utan ”när”.😅

Jockster : Bra analys.
Jag tycker vi alla kan vara överens om följande:
*Försvarsspelet är för dåligt
*Målvaktsspelet är för dåligt.

Dessa två auktioner är för dåliga tillsammans, och individuellt. Båda måste upp individuellt och tillsammans.

Silfverkroken:
Brynäs horribla defensiv och målvakternas ständiga fadäser i målet är helt skilda saker men samtidigt problematiska tillsammans:

Defensiven:
- många gånger så tappar/ger Brynäs bort pucken till motståndarna i egen zon på ett enkelt sätt. Senast så ger både #4 & #22 bort pucken till Djurgårdare i mittzonen vilket leder till mål i arslet.
- många gånger så förlorar Brynäs närkamperna i egen zon vilket leder till onödigt spel i egen zon.

Målvakterna:
- Ja båda två har levererat rejäla målvaktstavlor. Detta sker i princip varje match tyvärr.
- båda målvakterna har en tendens att hamna ur lägen dvs hamna bredvid målet osv p.g.a en för aggressiv spelstil

Tillsammans skapar det en osäkerhet hos både utespelarna och målvakterna då ingen litar 100% på den andra.

Gillar det lilla jag sett och hört från Benn. Känns som en riktigt bra värvning.

Huge: Hur vet du att Brynäs ledarstab inte drar samma slutsats internt?

Huge: han kan ju fylla på med nästan 50 matcher förra året om vårt försvar

Peja:

Minns när Joe Cannata var i löven 19/20 (1.72 i GAA) jobbade han väldigt långt in i målet, kändes som att han i stort sett stod på mållinjen hela tiden. Krävdes aldrig att han gjorde några större förflyttningar.

Kanske hade blivit avslöjad med ett sämre försvar framför sig men kändes väldigt tryggt iaf.

Huge: Och hur vet du att det är vårt försvar som är flängigt och inte målvakterna som bidrar till det? Vad är det som gör att vi ska ta det mer seriöst än det Daggen säger?

Tror Jordie kommer bli väldig nyttig i slutet av säsongen när väl slutspelet börjar.
bra värvning av Johan.
Jordie Benn hade chansen att skriva på för Dallas Stars – men valde Brynäs istället.
Jag och Greg har pratat om det här i över ett år, och nu händer det, säger den jetlaggade men påtagligt nöjde NHL-veteranen.
Uppladdat:

500x0-jordie.jpeg

Peja: Klart att Daggen vet bättre än vår mv-tränare och våra målvakter hur man man ska jobba som målvakt i vårt spelsätt.
Att dessutom börja dra enorma slutsatser om Limpan och Clara efter bara 8 matcher och med ett väldigt flängigt uteförsvar är inte seriöst direkt…

Huge: alla som har spelat i en lagsport vet att när en mv sprider osäkerhet o tappar enkla mål så blir hela försvarsspelet lidande! Alla blir osäkra i sina roller...o man överjobbar vissa situationer man lämnar inte över ansvar till medspelare osv...

Huge: Daggen tar upp bra exempel. Till exempel att de ofta är helt borta efter en sidledsförflyttning i powerplay eftersom de spelar alldeles för aggressivt målvaktsspel. Och att det är svårt att spela boxplay med den typen av målvaktsspel. Men vad vet han om att spela hockey med en målvakt bakom sig, han som bara har spelat 673 matcher på elitnivå...

SuneMangs: Haha…
Det enda flängiga är Daggens ”analys”.
Och vårt försvarsspel så här långt.

SuneMangs: Aha! Tycker iaf det finns bättre experter än Daggen. Men nu är vi i HA på obestämd tid, så det är väl bara att lära sig älska honom antar jag.

SuneMangs: Daggen gjorde en skarp analys, det var jag som inte var skarp på telefonen.

Daggen menar att Brynäs problem i försvarsspelet beror på flängigt MÅLVAKTSSPEL."

Peja: "Daggen menar att Brynäs problem i försvarsspelet beror på flängigt försvarsspel."

Skarp analys 😅 Jag gillar Daggen, men någon vidare expert är han inte. Tycker det mer känns som att han är anställd för att vara en go gubbe i tv.

Zappaholic: Instämmer i vad du säger. Lyssnar på Rinkside. Daggen menar att Brynäs problem i försvarsspelet beror på flängigt försvarsspel.

Peja: Har sett två matcher med Brynäs damer denna säsongen och det är ganska tydligt att laget har backat ganska kraftigt i kvalitet. Grahms nyförvärv imponerar inte och det har gradvis gått utför. Men eftersom intresset är svalt för damhockey så granskas nog inte Grahms insats så hårt.

Zzz:

Tex har ingen större skadehistorik vad jag vet, att han missade stora delar av fjolåret var främst p.g.a. att operationen drog ut på tiden (ca fyra månader).

Lär snarare vara otroligt fräsch med tanke på hur lite han spelade ifjol.

Även om jag har svårt att se dessa nykomlingar släppa spelare, då både Tex och en sådan som theocharidis i Kalmar är viktiga nycklar i deras etableringsfas och som man knappast vill sälja av.

Peja: Jag menade inte att panikvärva, utan tittat på en stabil målis och värvat innan säsongen. Måste inte vara till exempel Tex, utan en målis som säsong efter säsong levererar en bit över 90%. En Rautio-typ...

Peja: Fast jag gillar ändå tanken Zappaholic har att man går för att köpa loss en målvakt som fungerar och levererar snarare än att plocka in någon ledig/överbliven skadeskjuten målvakt vilket troligen vore alternativet.

Zappaholic: Damlaget panikvärvar också nuförtiden.

Angående Tex, hans skadehistorik är ju ändå väldigt avskräckande.

SaggeBoy: Utvecklas behöver han väl inte göra? Han ska tillbaka till den nivån han höll 2019-2022 då han snittade över 91% varje säsong.

Frågan är om han kan hitta dit. Jag tror tyvärr inte det. Alcén borde hört sig för om Tex Williamsson. Stabil och pålitlig HA-målvakt som även gjort det bra i SHL.

Peja: Du kan ha en poäng, kanske har man hela tiden haft en idé om att ta in en till keeper. Men då kanske tanken också var att stärka upp bakom Lindbäck och inte värva någon ny tänkt förste målvakt…

Kanske var tanken med Clara att han skulle vara tydlig två bakom Lindbäck men stå matcher med J20 när passade. Men nu när Kristers spelat som han gjort känns det galet att ställt en inlånad målvakt före honom för matchträning och utveckling.

Tror vi får lugna oss lite med Kristers och nyansera oss. Han har gjort 6 riktigt vassa matcher i Brynäs J20. I fjol stod han i 25 matcher Valbo J18, en match i Valbo J20 och match i Valbo A-lag. Det bästa för honom borde vara att få en hel säsong i J20 så att inget stressas fram och förhastas.

hur kan ni skriva än?! Lindbäck spelar sig upp? Kom igen öppna ögonen eller skaffa bättre glasögon ni som behöver eller gå se en match live med han.. han är katastrof. Han Var det i shl och är nu HA.. jävla kompis grej att han är kvar.. ser fram emot hans utveckling =) undra bara hur han ska göra det ??

Blå grottan: Enligt rapporter igår skulle han stanna i Gävle, men det återstår väl att se hur det blir. Vet inte om han är spelklar än. Pappersarbetet skulle ta mrllan 7-10 dagar vill jag minnas att Masken sa i Sportbladets "60 minuter om Brynäs", som kom ut härom dagen.

Zzz: Tror ärligt talat aldrig att planen har varit att gå in ett slutspel med Lindbäck och Clara. Inte minst med tanke på deras åldrar. Genom att låna in Clara sparar man pengar stora delar av säsongen och kan därmed få utrymme att ta in en lite dyrare keeper efter jul.

Samtidigt har båda målvakterna varit sämre än förväntat, vilket skapar frågetecken;
1) Bör man ta in en ny redan nu för att maximera möjligheterna att vinna serien?
2) Om Clara inte övertygar, är det då inte bättre att spela Kristers? Eftersom klubben får ta den av hans långsiktiga utveckling, till skillnad från en inlånad spelares.

SuneMangs: Spelar Jordie redan mot Östersund??

JohnnyBotox: Målvakt/Försvar, hönan eller ägget?
Det är väl något en duktig målvaktstränare borde kunna se och ta tag i tillsammans med HC och eventuellt SC.

JohnnyBotox: Om inte Lindbäck spelar upp sig måste det värvas oavsett hur bra Clara spelar. Man kan inte räkna med att en 05:a kan hålla en hög jämn nivå i ett långt slutspel. Den risken kan inte Brynäs ta med tanke på vad konsekvensen skulle vara om man inte går upp direkt.

Jordie Benn på plats!

SuneMangs: Gillar Adam, en kunnig "sofftyckare" och har har en poäng. Frågan är väl nästan snarare "när" än "om" det värvas en målvakt. Tror att man vill ge vårt målvaktspar lite fler matcher (3+5) samtidigt som att jag tror att man likt med Benn anser att man inte vill göra för stora förändringar för sent på säsongen för att hinna få en bra gruppkänsla innan slutspel.

Ska vi tippa på att det landar en målvakt runt jul om inte Clara eller Lindbäck steppar upp? Självklart beroende på vad som finns på marknaden...

Vidare diskuterar de målvakt/försvar i Rinkside där "Daggen" likt några här menar att försvarets agerande ser ut som det gör pga målvakternas svajighet snarare än tvärtom.

Olkinoura verkar inte ha någon större framgång i Finland om man kollar hans stats, men skulle inte tro att han är aktuell...

Å andra sidan så tror jag att Clara kan blomma ut ordentligt om han tar chansen och gör ett par bra matcher nu och får växa in i ligan. Det hade väl varit det bästa för både gruppen och ekonomin.

Anders Berg: Om ändå ålder var facit för ens hockeykunnande. Boorken har följt hockeyn i 176år, fortfarande inte en enda vettig åsikt.

Tuff situation för brynäs när det kommer till målvakt.. plock upp j-20 !! Ge han en chans ... ni har inte att förlora på det. Kanske en match eller två.. lindbäck är ju värre

SuneMangs: Adam är väl lite sofftyckare ändå. Jag håller givetvis med men så har jag ju bara följt ishockey i 40 år också...

"Det är väldigt få målvakter som efter 35 kunnat göra ett stort avtryck som förstemålvakt, det är egentligen bara elittalanger, och Brynäs kan inte förlita sig på att en 05:a ska bära dem när Lindbäck sviktar i form. Det har både han och Clara gjort hittills."

Adam Johansson uppmanar Alcén att handla målvakt. Bra att media börjar uppmärksamma det hela, så det blir lite press på yrkesfolket.

Zzz: Håller med. Aldrig att Lindbäck plockad bort, det gör inte riktiga kompisar och på något sätt så betraktas Lindbäck fortfarande som en stor målvakt. Märkligt

Peja: Tror Färjestad likt Brynäs räknat med att Lindbäck ska vara bra och att Clara ska kunna ta några lämpliga matcher för att skolas in. Problemet är att Brynäs återigen hamnat i ett läge med osäkerhet och press på målvaktssidan. Tar Brynäs in en ny målvakt så åker Clara. Vi får se om han är en bättre målvakt när han lämnar efter säsongen.

Zzz: Jag tror ändå Brynäs är en bra utlåning för Clara. Det är nästan som att spela i ett SHL-lag och Hansson står sig säkert hyggligt bland andra allsvenska mv-tränare. Karlskoga hade antagligen varit bäst pga närheten till Färjestad, men å andra sidan ett mycket sämre lag och vi vet inte om de var intresserade. I och att man bara får låna ett begränsat antal SHL-spelare är en del allsvenska klubbar försiktiga och kräsna i vilka de lånar.

Jugge: Målvakterna i NHL känns ju grymt relevanta.. Brynäs har haft två målvakter (Ersson och Vehviläinen, om vi bortser från hans usla säsongsinledningar) som levererat enligt förväntningarna eller bättre sedan säsongen 2015/2016 då Starkbaum stod i Brynäs mål.

Så ja Brynäs har inget vidare track record för målvakter senaste åren och har minst sagt haft en rörig målvaktssituation. Precis som jag skrev har de heller ingen erfaren målvaktstränare och han delar även sin uppgift mellan olika uppdrag i Brynäs samt och åker iväg med landslaget.

Auchinleck: Absolut har vi en utmaning på målvaktssidan just nu. Men att snacka om ”track record” blir ju pajigt då Brynäs förmodligen är den klubb som utbildat flest NHL vakter…

Jag ger Limpan 10-15 matcher till att höja sin nivå, har det inte hänt något innan dess måste Alcén ut och värva. Förhoppningsvis kollar han marknaden redan nu.

Jugge:
Oavsett vilken planet man bor på så står Brynäs med en mv-lösning som osar osäkerhet. Igen.
Vad händer?

Zzz: ” Sen tycker jag det är mäktigt av Färjestad att låna ut en sådan talang till en klubb med uselt track record med målvakter och som inte har någon erfaren målvaktstränare.”

Vilken planet lever du på? Brynäs track record vad gäller målvakter… Vad har vi nu, är det 4 fd. Brynäsare som spelar i NHL? Vår målvaktscoach är dessutom målvaktstränare i 3 kronor…

Mycket märkligt läser man här inne, men det här tog nog åtminstone dagens pris…

« · 2585951 · »