1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen
« · 2590026 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Charles: Ifrågasätta självaste JFK, är du inte klok? Klart gameplanen är att släppa ett gäng frilägen, det vet alla som kan hockey. Han kan sin allsvenskan den modioten

{5647}: Lövens gameplan är knappast att släppa till 40 skott med klara målchanser förlita sig på att målvakten står på huvudet. om det är den gameplan de kör med i omklädningsrummet så kommer de aldrig gå upp

Danne66: Ja, i din egen lilla hockeyfantasivärld så borde vi förstås göra det.
Vi som inte lever där utan i en mer realistisk hockeyvärld, har nog en lite mer verklighetsbaserad uppfattning….

{5647}: Det blir lätt lite Kalle Anka när man säger att vi ”gick rakt i fällan”. Vi är det bättre laget större delen av matchen men Voutalainen står på huvudet och snor matchen. Svårare än så är det inte. Lite samma sak som vi Lindbäck kritiker har förväntat oss att han ska göra för oss…

Att säga att Löven får matchen exakt dit de vill… Tror du Stråhle är nöjd med spelet över 60 min?…

Huge: FörnekelseHuge tuggar vidare? I min värld, med den trupp vi har ska vi, köra över allt motstånd VARJE match i hemmararenan. Allt annat är en besvikelse. Det är inte svårare än så, herr magister. Å vad den titeln ger oss här har jag i övrigt svårt att greppa. Är Svenska språket eller hockeyn viktigast?

Huge: Förlåt. Då ni vann mot Löven så behöver du inte bry dig. Min kritik gällde bara om ni förlorade.
Det kan ni såklart inte gjort för ni vann.

Costanza: Ja, vill man få sig ett gott skratt så absolut.
Då bör man lyssna på JFK.

Huge: Ni har åkt ur SHL och nu förlorar ni mot Löven. Du borde lyssna på JFK.

Peja: Vår naive och okunnige modoit tror att vi per automatik kommer att få jätteproblem med Löven, bara för att hans eget lag har haft det i 6 år.
Och att vi hade vunnit idag, bara vi hade skymt målvakten lite bättre.
Han verkar dessutom tro att vi gick i nån sorts fälla, dvs att våra spelare och tränare inte haft en aning om hur Löven skulle komma att spela.
Ja, jag säger då det…

Peja: Brynässyndrom 😂

{5647}: Så när Rödin kom helt fri mot målvakten hade Brynäs behövt en 2mot0-situation för att någon skulle skymma också? Eller kan man tänka sig att friläget var ett bra läge som Rödin borde ha gjort mål på även utan skymning?

Givetvis fanns det situationer där Brynäs borde ha skymt målvakten bättre, men Rödin, Blomqvist och några till hade kanonchanser där Löven var helt överspelade och en kombination av dåliga avslut och bra målvaktsspel gjorde att Löven inte släppte in mål. De chanserna har du tydligen förträngt helt, förmodligen eftersom de inte synkar med din profetia.

Det finns en tydlig tendens att Modofans kommer in hit med självgodhet och självuttalad "know how". I själva verket gjorde Modo precis det som Brynäs inte vill göra, dvs åkte ur och stannade massa år i Hockeyallsvenskan innan de till slut lyckades komma tillbaka till högstaligan. Brynäs vill inte göra som Modo, dvs stegvis bygga ett lag som kan gå upp på sikt, Brynäs vill upp direkt och har satsat därefter. HV71 är en bra förebild för Brynäs, Modo är det inte.

{5647}: precis som oss... Livets hårda skola eller?

Peja: Dvs, om matchen går precis som vi upplevt flera är så är det bara otur för att ni - precis som oss - inte gjorde målen.

Skyll på avsluten när alla andra förstår att ni var för dåliga på att skymma.

Ni kommer torska varenda match mot Löven i vinter tills ni fattar hur man måste göra för att vinna.

Ni gick rakt i fällan.

bradberry: Håller med helt, surt att förlora men man gjorde det inte för att man var dålig. Tycker man hade en bättre defensiv än man haft tidigare. En bra offensiv som tyvärr inte lyckades överlista motståndaren idag. Clara gjorde ett bra jobb också så jag har inget att klaga på, bara synd att vi inte fick hål på deras målvakt idag. Vi låter dom vinnanidag så vinner vi matcherna mot dom i slutspelet istället.

{5647}: Jag tycker att det är du som verkar greppa halmstrån för att kunna skryta över att dina profetior fallit in. Den bilden förstärks av att du frågar Brynäsfans om det känns tungt att dina profetior föll in, ungefär som att det skulle överskugga själva förlusten. Som sagt, när Rödin exempelvis bränner rena frilägen blir det ju bara märkligt att snacka om Lövens match som om de lyckades med allt försvarsmässigt och att målvakten behöver skymmas mer osv. Givetvis hade mer skymningar varit bra, men det fanns också många chanser som var tillräckligt bra för att göra mål på. Däremot var det inte bara målvakten som var bra utan också Brynäs avslut som inte alltid höll måttet. Blomqvist hade exempelvis ett direktskott i slottet när Brynäs spelade powerplay där målvakten egentligen inte såg ut att hinna med i förflyttningen, men där hans tama avslut hittade magplattan.

bradberry: Rödin missar bland annat två fantastiska lägen där han kommer fri i fart mot målvakten. När man missar såna chanser är det svårt att haka upp sig på att målvakten var oskymd. Johan Larssons chans i slutet där han elegant rundar Rahimi var också värd ett bättre öde.

Med bättre skärpa och bättre powerplay vinner man den här matchen. 5mot3-spelet var inte bra, där hade man verkligen chansen att ta kommandot i matchen. Samtidigt, även om det inte riktigt fungerade fullt ut, så var det små marginaler. Flera situationer där pucken mycket väl unde ha letat sig in under det PP:et.

Peja: Jag förstår att du greppar halmstrån. Löven fick matchen exakt dit man ville. Hawaii med mycket avslut. Brynäs tror att man vinner de flesta sådana matcher, när vi som sett sex är av allsvenska hockey vet att det är Lövens gameplan.

Jag vill att ni vinner och går upp, men häpnar över att ni verkar fullständigt tagna på sängen över att matchen utvecklas till exakt vad Löven kört mot oss.

{5647}: Löven vinner alltså 4 av 10 såna här matcher eller fler, men för 12 minuter sedan skrev du att Löven kommer vinna 100% av matcherna om Brynäs inte får till skymning och folk framför mål, som du menar var fallet ikväll. Givetvis är det svårt att greppa hur det fungerar när de statistiska kalkylerna svänger så snabbt? Ganska stor skillnad på 40% eller fler, och 100%?

bradberry: Statistiken visar att Löven vinner 4 av
10 sådana matcher eller fler. Ni har noll erfarenhet av allsvensk hockey, men tror att ni vet hur det fungerar. Tycker att det tyder på arrogans.

Malken: blahahahaha😂

{5647}: Lägg ner… Brynäs vinner 8 av 10 såna här matcher. Om Björklövens matchplan var att få matchen så som den blev skulle jag vara orolig om jag var anhängare.

Brunst vara piss-less efter förluster men kände idag att… dan… vi är numret större än dem… låt gå för en torsk. Surt såklart… Men inte så tungt.. Vi känns starkare…

Bockensdricka: Vi har sett det under sex år, men ni tror att allt är annorlunda den här säsongen.

Tempot är inte mycket lägre. Strukturen är dock sjukt mycket sämre.

{5647}: År inget hokus Bokus med AH ser det som SHL fast lägre tempo , Brynäs kommer var grymt taggade på returen i Umeå

Peja: "Det bästa individuella beskeden ikväll var att Clara gjorde en gedigen insats och att Benns skridskoåkning ser ut att hålla god klass på stor is."

Tror att det var bra att Löven vann ikväll. För det sätter fingret på det enda problemet jag ser med det här Brynäslaget. ...Och javisst, det ser ut som att Clara kommer att hålla som en av två målvakter när det drar ihop sig. Rödin, Bertilsson och Kindvall har höjt sitt spel på ett fantastiskt sätt sen förra året. ...Men Lindbäck har tyvärr blivit kvar på samma nivå. Om han inte spelar upp sig radikalt den närmaste tiden anser jag att en ny matchvinnarmålvakt, i paritet med Voutilainen, måste in. Då har Brynäs alla chanser att gå upp!

Huge: Ni kommer torska 100% av matcherna mot Löven om ni inte får till skymning och folk framför mål.
Tre raka år med Voutalainen visar samma sak.

Du är extremt naiv och historielös

Minus från kvällen:
• 0 poäng
• Oförmåga att göra mål
• Björklöven får en psykologisk boost av att det går att vinna i Gävle

Plus ikväll:
• Brynäs gör en bra match. Vinner 8 av 10 såna här matcher.
• Man visar att man är ett bättre lag. Visst hemmaplan men det var en klasskillnad mellan lagen…
• Vi står upp i det fysiska spelet hela matchen

Som jag ser det är det två faktorer som fäller avgörandet ikväll:
1. Voutilainen
2. Otur

Ibland blir det så här. Vi är ett bättre lag än Björklöven…

Zappaholic: nej självklart ville inte löven få 40 skott emot sig. Men de höll Bif till stor del på utsidan av ett kompakt försvar. Kan vara det hen menar. Bif hade svårt att komma in på mål fast riktigt dominant puckinnehav periodvis. Även att fånga upp returer framför mål hade Brynäs svårt med då det var kompakt runt lövens mål.

Jag tyckte det syntes en skillnad där löven inte jagade och stötte på Bif i alla lägen när brynäs var i deras zon, som bif gjorde när löven var i Brynäs zon.
Brynäs backar går mycket gärna ner bakom egen bur och jagar hårt vilket öppnar upp zonen framför egen målis, där lät lövens backar bif spela pucken efter sargen och bakom mål medan lövens backar fokuserad på ytan framför målisen och därför kunde brynäs skjuta mer på avstånd som resultat. Det var brynäs kontringar som kändes farligast. Då hade Bif helt andra möjligheter att komma nära mål.

Jag tror löven var nöjd med spelet även med 40 skott emot sig.

Stefan R 63: Håller med.
Ändå bara ETT mål i ett billigt PP som avgör till slut.
Trots avsaknad av Scott och Ölund plus en ovan Benn och några alltför lätt vägande juniorer så driver vi spelet över 60min.
Nyttig match för oss, efter det första av fyra möten vet vi lite mer hur vår tuffaste(?) motståndare om SHL-platsen spelar.
Skönt att Clara gör en ny bra match, ställdes på ett par riktigt svåra prov.
Surt förstås att förlora, grattis till Löven.
Och Mustonen, firade som om han just blivit svensk mästare med sitt mål i tom kasse.
Lite gulligt….😁

Forsberg 1978: Vad får dig att säga det efter just dagens match? Mycket nyfiken. Han fick förövrigt högsta betyg av AB/GD.

Blå grottan: Säger bara att Löven vunnit massor av sådana matcher de senaste åren.

Bockensdricka: Menar mer att Löven spelar precis som ikväll och vill att ni spelar exakt som ni gjorde. När ni tycker att ni gjorde rätt så spelade ni Löven i händerna.

vi vann skotten borta med 16-32, men torskade. vi var inte bra nog på att skymma och Voutalainen tog som vanligt alla skott han såg.

Vi var sjukt irriterade, utan att förstå att vi gått i fällan.

{5647}: Vad är speciellt med allsvensk hockey , snäppet sämre än SHL vad ska man förstå menar du ?

Det jag (och säkert många andra glömmer) är ju att det inte bara är en bäst av 7-serie som gäller utan 3 i slutspelet (om det inte gjorts om så klart). Brynäs har förmodligen inte värvat klart än och har bättre bredd redan nu som jag ser det (trots allt 2 "SHL-spelare" borta denna match också). Björklöven var väl ordinarie lag och vi vinner skotten med 38-19. Björklöven som dessutom spelat ihop sig som ett lag under flera säsonger till skillnad från Brynäs som knappt spelat med ett ordinarie lag en enda match än. Vi hade skott som gick tätt utanför och var några cm från att pucken gled in i dag. Sen en skitutvisning som gör att Björklöven gör mål, sånt kommer hända även mot sämre lag.

Björklöven kom tvåa förra säsongen (3p efter Modo så hade lika gärna kunnat vinna serien) och kom inte ens till final. Även om det så klart är viktigt att spela bra under säsongen handlar det mer om att spela ihop sig och hålla sig hela till ett slutspel samt att ha bredden för att klara av skador även under ett slutspel (för de bättre lagen i serien så klart). Och att ha slutspelsspelare när man väl kommer till slutspelet är också viktigt. Det är ju inte 11 (5 spelade pga skador+matchstraff) matcher in i serien en sån spelare som Johan Larsson ska vara som bäst (vi alla vet att han kan bättre inklusive han själv) utan i slutspelet. Och då har han ändå skrapat ihop 3 poäng och +4.

Med det sagt så är jag rätt mycket lugnare efter denna match. Absolut inte helt lugn gällande målvaktsfrågan där Clara visserligen gjort det bra på sistone men han är 18 år och har han verkligen det mentala för att klara av ett långt slutspel? Absolut inte lugn gällande PP och säkert en massa annat. Men ändå ett stort fall framåt sett till många andra matcher vi ändå vunnit på något konstigt sätt.

Abe94: Fantastiskt bra match med två skickliga lag, rolig att bevittna trots utgången.

Mustonens reaktion på 2-0 😂 Man kan tro att han säkrade kontraktet till SHL i övertid där. Wow.

Silfver: Ja, det vore inte helt fel att få in en till relativt bra forward redan nu. Både i föregående match och i denna får Blomqvist faktiskt bra passningar i slottet när Brynäs spelar powerplay men han är för långsam för att hinna ställa om kroppen för avslut. Det är mycket möjligt att han kan fylla ut laget, men ikväll spelar han mer än 19 minuter och det är för mycket i relation till hans nivå. Givetvis beror det på skador, men 2 skador är inte särskilt många, man kan trots allt inte räkna med en skadefri trupp.

Det bästa individuella beskeden ikväll var att Clara gjorde en gedigen insats och att Benns skridskoåkning ser ut att hålla god klass på stor is.

{5647}: Haha tror du löven ville släppa 40 skott? Såna där matcher förlorar lag normalt

{5647}: jag fattar då inte hur man gör ett fristående inlägg här så jag använder en neutral (nåja ;) ) åskådare, sorry!

Tack för en jäkligt bra match! Ni har ett riktigt bra lag och jag tror ni kan bli att räkna med till våren.
Vi måste steppa upp för det går inte att leva i längden på att bara kontra in den.
Ert kaffe suger dock.

{5647}: Det låter snarare som att du gärna vill att dina profetior ska slå in och därför anpassar verkligheten utifrån det. Brynäs hade alldeles för många klara chanser för att någon ska kunna påstå att Löven fick matchen precis dit de ville.

{5647}: Jag har inte läst vad du förutspådde så jag har ingen aning vad du skrev.

Skiter väl i förra säsongen, inget lag är nöjda med att släppa till många klara chanser och 40 skott under en match. Det går tyvärr inte säga att de fick matchbilden precis dit de vill för det stämmer inte. Sorry…

Blå grottan:
"DIF tex. Om de vaknar till."

Garpen står inte länge till i deras bås.

Peja: Ja, det är mer en timingfråga när förvärv skall tas in. De yngre är bra som avlastning och kan få mycket istid mot sämre lag men i ett slutspel måste kraven öka.
Egentligen sitter vi samma situation som ifjol då det inte heller fanns någon konkurrens på forwardssidan men så länge det är grundserie i HA så märks det knappt då våra topplinor kan avgöra matcher på egen hand.

Zappaholic: De har spelat liknande i många år. Förra året var de nöjda när vi slöt dubbelt så många skott som dem på bortaplan. Känns det jobbigt att jag förutsåg precis hur det skulle bli?

{9566}: Jag tror att Djurgården kan bli farliga om deras veteraner får vara skadefria och hittar formen i slutspelet, men det är ett ganska stort "om". Annars känns Björklöven som den enda seriösa utmanaren.

{5647}: Tror inte för en sekund på att de ville ha en matchbild där Brynäs skjuter 40 skott på mål.

Då förstår du inte hockey…

Huge: vi är ineffektiva.. löven bättre i BP o PP ..de har en mv som är bäst på isen.
Vi får skylla oss själva som inte gör mål ..
För lite folk framför mål...lite likt förra säsongen mot bättre motstånd

{5647}: Brynäs hade klart fler klara chanser, åtminstone i andra och tredje perioden. Bland annat rena frilägen. Ingick knappast i Lövens kalkyl.

Rodrigo: Förstår du inte att Löven fick matchen dit man ville så förstår du inte allsvensk hockey.

Gonatt Brynaser vi kommer igen i nästa match , sov gott !

Huge: Hjärnföd analys 😂

« · 2590026 · »