1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen
« · 2590188 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Malken: Eller så var han besviken för att hans utvisning blev matchavgörande.

Davey85: "Igår var jag sjukt besviken att vi inte vann. Tog några timmar in på morgonen idag innan jag kunde tänka positivt. Det är målen som saknas, annars tycker jag vi "är det bättre laget"."

Jag var så klart också besviken. ...Men det finns en klar uppsida. Om inte alla i laget förstått det ännu så måste det nu vara tydligt att det inte kommer att bli någon "walk in the park" att gå upp. ...Och matchen var också en bra illustration av att laget med hetast målvakt ofta vinner när det gäller. Clara var för all del mycket bra - men Voutilainen var ännu bättre. Ser det förresten som ett mycket bra tecken att Benn var så besviken att han inte ville prata med pressen. Han har inte kommit till Brynäs bara för att lyfta saftiga sedelbuntar. Han vill vinna!!!

rafalski: En tredje kedja med:
Nordh - Ölund - Scott.
Det smakar fint på tangentbordet.

Peja: Första- och andrakedjan håller hög klass, skulle nog inte göra bort sig i SHL. Tredje är däremot ett sorgebarn men där ska Scott och Ölund in med den för dagen mest heta av övriga forwards. Fjärdekedjan ska matchas klokt utifrån motstånd.

Det som gör mig mest frustrerad efter en sån här match är media. Utifrån en enda match som har man dragit så många slutsatser. Löven vann=löven är bäst i världen och Brynäs=dåliga. Hade Brynäs vunnit hade det varit helt tvärtom. Skulle också vilja bli ”expert” och sitta och dra helt bisarra slutsatser baserat på en insats.

Igår var jag sjukt besviken att vi inte vann. Tog några timmar in på morgonen idag innan jag kunde tänka positivt. Det är målen som saknas, annars tycker jag vi "är det bättre laget".

Sen märks det att vi kommer behöva bredden som Ölund och Scott kan ge.

Positiva insatser från Clara och Benn också. Larsson växlade upp under matchens gång och gjorde bra grejer, men förväntar mig lite mer impact från honom, kanske inte 100% efter sin skada än.

cog: Tycker det är ett bra tecken. HA är en tuff liga och det är smart att ta det lite lugnt.

{10375}: Det är rätt imponerande att du lyckas få med Lindbäck i typ 80% av de inlägg du skriver Bulten (japp jag är helt säker på att du är samma person).

Tigerhjärta: Hela Brynäsboken positiv efter förlust. Vad är det som händer?! Härligt är det i alla fall!

KalleTeodor: Jag skulle gärna testa Nordh högre upp i hierarkin. Även om fjärdekedjan har bra kemi med varandra, så måste det finnas utrymme för en spelare att klättra och inte "fastna" där. De måste inte spela tillsammans. På ett individuellt plan är min bedömning att Nordh är klart före Ohlsson och Lindblom.

Det känns som en utopi att alla kommer vara skadefria samtidigt, så jag skulle gärna ta in en ny forward också. Givetvis vill man alltid ha in en så bra spelare som möjligt, men det behöver inte vara en superspelare, bara någon som gör forwardsuppsättningen bredare.

Tyler-Tyler-Rödin och Indrasis-Larsson-Kopacka är kedjesammansättningar som man bör satsa vidare på, det är där bakom som man behöver fixa till lite.

Huge: Stämmer, du har fel. Dessutom ej jämförbart då Lindbäck inte har psyke till Västervik på hemmaplan i omgång 4.

Huge: kollade statistiken och så här såg det ut i semifinalserien mot DIF förra säsongen. 94,59%, 89,29%, 96,43%, 80,77%, 75,00% (utbytt), 84,85%.

Tigerhjärta: Man hoppas ju verkligen att det blir 3:e kedjan som splittras när Scott och Ölund gör entré igen. Jag är dock rädd att det blir 4:e. Tycker att 4:e stod emot hyfsat bra igår och då är ändå Löven överlägset bästa laget vi mött. Men 3:e hamnade ofta i långa byten i egen zon. När tempot skruvas upp hinner en spelare som Kvist inte med i tanken och det blir panikicing eller dåliga pass…

Med Scott och Ölund in hoppas jag att Tärnström hamnar på läktaren och Kvist blir 13:e som kan få spela BP

{10375}: Rätta mig om jag har fel, men var det inte just Voutilainen som vek ner sig mot Djurgården ifjol så att Löven blev utslagna?
Apropå det där med att verka ha bra psyke när det gäller, menar jag....

Peja: Nej bredden finns inte där i Brynäs just nu, men det är ju påväg. Med Öla och Greg in i tredje så är det bara 4:e kedjan som på pappret inte riktigt håller måttet.

Samsung: Det tycker jag dock man ska vara. Voutilainen är ligans överlägset bästa målvakt och kan skapa ett helvete för oss i en eventuell final. Han verkar också ha psyket för det här. Något man inte kan lita på att en 18-åring ska ha och som vi redan vet att Lindbäck inte har. Vi behöver jämna ut den målvaktsfördelen men den verkar Alcén helt blunda för.

Peja: Håller med dig i det du säger men skulle vilja säga att Tärnström har bra speluppfattning och rör sig rätt men känns väldigt tunn i närkamper. Med Kvist är det lite tvärtom, bra fysik men speluppfattning som inte räcker till när det går fort, som du säger. Kombinationen gör att de rätt ofta inte löser sina uppgifter i egen zon under press och fastnar. Jag tycker alltså inte att de funkar tillsammans och man borde prova att sära på dem. Sen kanske man kan hoppas att det är en coachfråga som kan lösas med rätt träning och instruktioner.
Överhuvudtaget så tror jag båda lagen fick en del del feedback från gårdagens match. Mest positivt men även en del som måste korrigeras.

Tigerhjärta: Det som man ändå bör höja ett varningens finger för är att Brynäs har förlorat båda de matcher där man ställts mot formstarka motståndare som också varit i toppstriden vid tidpunkten. Brynäs gjorde 1 på Nybro och 0 på Löven. Även om man var spelmässigt bättre i båda matcherna så verkar man ha väldigt svårt att få hål på seriens toppmålvakter. Och de tidigare orosmolnen kring lagets bredd på forwardssidan förstärktes igår, ska inte älta mer om specifika spelare, men det var väldigt tydligt att Lövens 3/4e-kedjor var bättre än motsvarigheterna i Brynäs.

munkas:

Tycker du alltid är rätt ute och alltid så ärlig och står för vad du tycker, grymt.
Håller med till fullo om Tärnström, kan inte minnas när vi hade en spelare sist som åkte så mycket skridskor men får absolut ingenting uträttat.
Den kedjan blev ständigt nertryckt igår i egen zon.
Det var voutilanen som rädda Björklöven igår och förlusten igår är en sån man kan ta.
Över 7 matcher med hur det såg ut igår så är inte jag orolig.

KalleTeodor: Blomqvist och Kvist hade stora problem med tempot igår. Kvist har skridskoåkningen men är för långsam i tanken när tempot skruvas upp, märks mest i passningsspelet där han aldrig hittar medspelarnas blad. Blomqvist hade kanske funkat som fjärdecenter men mer än 19 minuter för honom är alldeles för mycket. Tärnström får en del kritik men jag tyckte det var tydligt att han kunde hantera tempot.

Ett slumpmål är skillnaden igår. Dower Nilsson får en halvträff, pucken studsar i sargen bakom mål. Till slut kan Wiklund lägga den i mål.
Det finns mycket bra i Brynäs. Man blir tuffa att möta i bäst av sju om man bygger vidare på det här.

munkas: Munkas positiv efter en förlust, nu har man sett allt!
Missade stora delar av matchen igår men har förstått det som att specialteams och Vuotilainen var avgörande.
Tråkigt för de för plats att inte få bevittna något mål, men denna match gav hopp inför framtiden trots förlust!

munkas: Bra känsla när Brynäs varit bäst i samtliga matcher man spelat så här långt. Surt att man inte har kunnat utnyttja det fullt ut men med 4 månaders samträning bör det ge effekt. Och med ett skadefritt lag ser det ju jäkligt lovande ut.

Håller med alla som är nöjda trots förlusten. Det händer inte ofta.

Ser att nån tror att Björklöven medvetet låter sej bli mer eller mindre utspelade. Stråhle måste vara överjävlig som matchcoach.

DoNaka: Behöver du ens fråga?

Stefan R 63: Riktigt bra match igår!
Som Brynäsare är man lite svältfödd på slutspelshockey men igår var det fan slutspelsmatch.
Brynäs var bra, Löven var bra och trots att båda lagen var disciplinerade så skapades mängder med målchanser.
Brynäs två ledande femmor är ruskigt vassa men Löven har bättre bredd och målvakt.

Sen blir jag inte klok på femman med Tärnström, Blomman och Kvist..
De är nog fortfarande andfådda efter andra perioden igår då de blev nertryckta i galoscherna deluxe.

Kvist kan vara jäkligt energisk och frän i sitt spel men samtidigt missa passningar på 2 meter och helt plötsligt skicka iväg en obegriplig icing.
Tärnström ser ibland ut som en NHL-spelare med sin skridskoåkning och disciplin men det leder allt som oftast till INGENTING.
Blomman är klok som en bok och har bättre koll på isen än övriga två men det går ju så sakta…

Juniorfemman räcker tyvärr inte till på den här nivån men det var väl kanske inte helt oväntat.

Med lite bättre bredd och fortsatt stabilt målvaktsspel så finns det hopp om en varm vår.

Phu, vilken match..

Riktigt bra match igår. Klart mest underhållande matchen hittills och väldigt bra spel från båda lagen. Bara att gratulera Löven till en väl genomförd bortamatch. Inget snack om att de är det bästa laget vi mött så här långt. Samtidigt så är jag glad att se att Brynäs kunde skruva upp intensitet och precision i den här matchen. Vågar påstå att vi vinner 7 av 10 mot dem med en sån här matchbild.
Kul också att se Benn som såg bra ut och bidrog direkt med fysiskt spel. Tycker för övrigt att båda lagen bjöd på tufft men schysst spel. En eloge också till domarna som lät matchen få lite karaktär av slutspel.

Ps. Tredjekedjan gör oss sårbara. I samtliga fall när vi fastnade i egen zon så var det tredje som var inne. Detta måste ändras minst genom att spela ”rätt backpar” med dem.

Abe94: Sorry men du fultolkar rejält. Häng på ditt eget halvdöda forum än att vara här och provocera.

Abe94: Har du svag läsförståelse?

Abe94: När menade han det? Onödigt inlägg. Och ett dåligt försök att provocera.

Gavve: Man får nog ta DIFs kaosartiga hantering av backuppsättningen med övertaliga spelarkontrakt, skador, spelare på tryout, inlåning osv. i beräkning.
Sådant påverkar såklart det defensiva spelet.
Det borde en ”normal” coach kunna förbättra över tid.

Brynäsgubbe: Ja, helt sjukt att känna enorm glädje efter att ha säkrat en väldigt intensiv match.
Röding hade nog också varit glad om han hade gjort de där 4-5 målen som han menar att han egentligen skulle ha gjort men som han sket i.

Stefan R 63: för mig står det nog mellan Voutilainen och Ignatjew (i Mora) just nu. Mora släpper in väldigt lite mål, 23 stycken på 11 matcher och då förlorade de ändå mot oss med 7-1. Säger inte att Mora är bättre än Löven på något sätt dock utan jämför bara målvakterna.

Sen tycker jag det är viktigt att titta lite på antalet skott mot mål när man tittar på målvaktsstatistiken också (snittet, inte totalen eftersom de stått olika mycket). Clara är t.ex. trea med 2.18 GAA just nu mot ettan och tvåan på 1.96 respektive 1.98 trots att det skiljer nästan 3% i SVS% ca 91% mot 94%.

Med Clara har vi släppt till 24 skott mot oss (snittet). Mora med Ignatjew släpper till 28 och Löven med Voutilainen släpper till 31. 7 skott är ganska mycket i hockey, speciellt när man ligger i topp av SG% (14% av målen går in). 7 fler skott är mer eller mindre ett mål mer då per match.

Och bara för att jag tycker det är kul att det går dåligt för DIF kan jag säga att de ligger på 8% i SG%, de släpper in ca 3.5 mål per match trots att de "bara" släpper till ungefär 24 skott per match. Båda deras målvakter ligger över 3 i GAA och har 86 respektive 89% i SVS%.

Sen är det viktigt att trycka på att det inte är nu man ska vara som bäst. Men klart att det inte håller för DIF i längden att hålla samma poängsnitt med lag som Östersund, Västervik och Tingsryd (inget illa om dem så klart). DIF har dessutom släppt in fler mål än både Karlskoga och Östersund som båda ligger sist i tabellen.

Zappaholic: håller med dig om mycket Känns bra när vi skapar bra många heta chanser o frågan är väl om inte löven har seriens bästa mv. Då måste vi göra honom mer dålig men gälla o co ser säkert på det.
I PP är det ju lite märkligt ändå med blomman inne men med Scott eller Öhlund så kanske de får den rollen kanske Benn. Vore kul att se honom framför mv...han har ju både styrka o skills eller va tror du?

Silfver: Jag tror man menar, det gör i all fall jag, att med matchbild som var igår vinner inte Löven många matcher mot oss.

{5647}: Hur tycker du den sexåriga gameplanen fungerat? Jag har i alla fall noterat att de år efter år bommat att ta sig upp i SHL.

Många av oss fans har sett Löven spela så detta var ingen överraskning. Laget har ju scoutat Björklöven så klart, det måste du ju begripa. Så ingen surprise där heller.

Jag är nöjd med vår game plan och hoppas matchbilden ser ut så här varje match. Vi har mycket puck och skapar fler heta målchanser än motståndarna.

Vi spelade som vi skulle, var det brast har redan avhandlats härinne med framför allt av Gällstedt.

Men fortsätt tro på din sak, absolut. Har svårt att se Stråhle innan match förmedla till sitt lag att ”ikväll låter vi motståndarna ha mycket puck, skapa flera frilägen och ett gäng heta chanser. Släpp till ungefär dubbelt så många skott som vi skjuter.”

bradberry: Det är rätt bra med såna här förluster mot toppkonkurrenterna i serielunken. Det ger spelare och framförallt tränare något att fundera på och visar hur viktigt special teams är samt målvaktens roll när det är på marginalen.
Sen har väl JFK två bra poänger, att vi inte låg och ansikten på målvakten förrän det var tre och en halv minut kvar typ. Löven litar på sin målvakt och släppte fram mer skott än vad ett annat lag med såmre keeper gjort. De kunde koncentrera sig på att rensa undan/plocka upp ev. returer. Vilket iofs var precis vad Gällstedt sa i pausen.
Sen dessa självsäkra påståenden om att vi typ vinner 9 av 10 mot Löven. Det är inte alls säkert att vi kommer upp i samma nivå nästa match och Löven kanske steppar upp ytterligare.
Brynäs gjorde en riktigt bra match men förlorade, men hade det varit första matchen i en game 7 hade tongångarna garanterat varit annorlunda.

Clara nu 5:a i SVS% och 3:a i GAA, helt ok och ser ut att bli bättre och bättre ju mer han spelar.

Tre bortamatcher på fyra dagar nästa vecka, Lindbäck lär stå någon av dessa, blir intressant att se om han tar chansen eller om han cementerar sig själv som 2:a.

Stenis: sant o vi som fortfarande kommer ihåg förra säsongen vet ju att ett antal matcher var vi spelförande men hamnade en hel del ute i hörnen osv...
Jag säger det igen...i såna här matcher är det PP och BP som avgör ...här är tyvärr löven bättre än oss. .
Vi kommer troligtvis vinna väldigt många matcher pga av våran skicklighet och att de andra lagen inte har samma skills och bra mv!!
Men för att vinna o gå upp så måste vårt BP o PP upp...
Clara gjorde en väldigt bra match igår och hoppas att han får bli vår förste nu...

{5647}: Att påstå att Löven fick matchen dit de ville är ren trams. Det ligger inte i deras matchplan att släppa till så mycket som de gör. Brynäs är klasser bättre på isen och det gladde mig. Ändå… Löven hör nog till de bättre motstånd vi mött, fullt medveten om att det blir en annan matchbild i Umeå… Jag brukar vara sur efter förluster men efter den här matchen har jag inte så mycket att vara sur över. Vi kommer såklart kunna förlora fler matcher mot Björklöven men då räknar jag med att det kommer se annorlunda ut på isen.

Har också räknat med att en del matcher kommer se ut så här i HA så känner mig knappast tagen på sängen som du vill få det till. Det verkar vara en frustration hos dig att vi inte är mer förbannade än vad vi är och då försöker du elda på för att provocera istället…

Lunkan:
Det finns viss poäng i JFKs argument fast det runnit iväg nu lite utanför. Det är inte första matchen vi har problem att spela oss in innanför deras box och komma framför mål om man säger så.

Tittar man på hur brynäs med puckkontroll i lövens zon lyckas luckra upp lövens försvar och skapa chanser och hur löven lyckas skapa målchanser då de har puckkontroll i Brynäs zon så ger Brynäs jagande löven större möjligheter att hitta ytor än det motsatta. Att löven orkade längre perioder utan byte tyder ju också på att deras gameplan lyckades och att de i en tuff serie i bäst av 7 varannan dag kommer att göra det svårt orka vinna.
Sen ger Brynäs gameplan med tufft jagande mer brytningar som kan skapa vändningar vilket vi också ser i matcherna. Men precis som brynäs får 2 mot 1or så gör ju detta spel att de många gånger i deras matcher slänger iväg sina puckar utan att de når en kontring.
Jag håller därför med jfk i att få in spelare framför mål i lövens tunga och täta box skulle ha givit Bif bättre möjligheter att luckra upp deras försvar och styra in pucken, ta upp returer eller blockerade puckar och sådana saker som kommer med det.

{5647}:
Har du sett en heat map över skotten?

Costanza: ” Ni har åkt ur SHL och nu förlorar ni mot Löven. Du borde lyssna på JFK.”

Ge mig en anledning till att vi borde lyssna på er HA mästare? Vi vill ju inte stanna i HA i 7 år, så modos ”resa” är ju inget att ta efter…

modomille: Ditt lilla troll, hem till MoDo boken med dig.. Seså… Det är ju ingen som skrivit så, du är ju bara ute och trollar i vanlig ordning din Tomte…

När man läser här inne så är Brynäs som vanligt världens bästa lag och om Anton Rödvin bara hade satt något av hans tiotal frilägen så hade man vunnit enkelt. Jaha.

JonteD: Löven gjorde exakt vad de skulle mot ett nerflyttat SHL-lag, samma mot Djurgården förra säsongen (3-1). Men det ser bättre ut i år. Det avgörs i slutspelet.

Peja: Ja HV är en bra förebild för er, går ju jättebra för dom 👍

Lunkan: Ni förlorade inte pga ni klampade in i nån fälla de e bullshit!!! Ni va bättre än SURLÖVEN hela matchen men otur på avslut o att finnen dansade på öronen hade ni petat hål på han då hade ni vunnit 🤠🇺🇿🇺🇿

bradberry: Brynäs gör en bra match förutom att dom inte gjorde mål,känns som hade Brynäs bara fått in nån puck på alla chanser så hade det nog kunnat rinna iväg.Det var klasskillnad på lagen tyckte jag hur konstigt det än kan låta när man förlorar med 2-0

« · 2590188 · »