1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen
« · 2603944 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Zzz: Skulle vara intressant att få mer detaljerad statistik kring zontiden. Känslan är att tredjekedjan har typ 1-2 byten per match som de inte spenderar i egen zon. De måste vara absolut sämst, sen kommer Juniorkedjan. Tror att andrakedjan är klart bättre defensivt med ganska god marginal, men det ska dom ju vara också.

Trallgöken: Min var också en 71a beige sedan, ärvd av morfar, inköpt av honom för att hämta mig på BB.

Riktig glidare med stor bakelitratt 1, 9 liters motor med rejäl bröööltuta.

{10375}: ”Intressant. Men vad vet dom, de är ju bara experter. Vi har ju fått analys av målvaktsoraklet här inne som pekar på otur, styrningar, väder och vind som påverkat och gjort dessa puckar otagbara.”

Onödigt. Räckte det inte med gårdarna tjatter?

JohnnyBotox: Nä bäst är väl om man lyckas lösa han från kontraktet eller låna ut honom.
Men det är en skön snubbe, något annat kan man inte säga. Skaffar han sig dessutom rätt utbildning så kan han nog absolut bli en duktig målvaktstränare.

Ska bli kul att se vad de kan tänkas få in. Borde inte vara supersvårt att hitta målvakt med tanke på utgångsläget.

- En klubb som förväntas gå upp till SHL direkt.
- Ekonomiska muskler
- Vinna mer än man förlorar
- Lockar publik vart i landet man än kommer
- Rimliga förväntningar med tanke på hur målvaktsspelet sett ut under denna och förra säsongen.

Gavve: "Ja, Lindbäck vet hur man står i mål men något helt annat att utbilda andra och vara pedagogisk osv."

Dag 1 i Lindbäcks målvaktsskola
"Bry dig inte så mycket om plocken, skit i den. Tänk istället på att komma så långt ut som möjligt och fokusera enbart på skytten så ska det nog bli bra"

Skämt åsido, men rätt folk på rätt plats, inte slösa bort viktiga jobb på gamla spelare bara för att de är just gamla spelare. Sedan kanske Lindbäck är en jättebra målvaktstränare, vad vet jag.

Samsung: Det kommer att bli en helt annan balans i laget när Scott och Ölund är tillbaka då kommer våran tredjekedja se helt annorlunda ut både offensivt och defensivt.
Det kan vara ett klokt drag av Alcen att inte lånat in någon spelare som ersättare för Ölund och Scott.
Vi ligger fortfarande i toppen av Allsvenskan och även om det är en fördel att vinna Allsvenskan så är min åsikt att det är rätt att vänta med att bränna det krut som förhoppningsvis finns kvar till slutet på säsongen.
Kommer vi att ha tre nyckelspelare långtidsskadade så behövs dock en inlåning annars blir det nog tufft.

Vi vet inte vilka spelare som ev blir skadade i slutet på säsongen och som vi behöver ersätta,helt plötsligt kan alla forwards vara skadefria och vi istället har problemen på backsidan.

Det kommer att bli ett race vad gäller att stärka upp trupperna i slutet på säsongen,där gäller det att vara med.
Vårat plus är att vi kommer att ha en bra tredjekedja om alla är friska.
Vårat minus att Alcen måste lägga pengar på en ny målvakt om vi ska gå upp i SHL.
Räddningsprocenten ljuger inte det är inte bara otur med skymningar och styrningar det är ALs nuvarande nivå.

{10375}: om vi ändå ska betala Lindbäcks lön fast han inte spelar finns det väl ingen anledning att inte testa honom som MV-coach tänker jag. Och med det menar jag självklart inte att han ska jobba med det från dag 1 utan snarare utbildning, upplärning osv.

Sen är det ju så klart upp till honom om det är något han vill också. Men jag ser det knappast som något negativt att testa om både Brynäs och Lindbäck vill. Vill dock verkligen inte att han ska kastas in i en roll han inte kan så mycket om (som Alcén). Ja, Lindbäck vet hur man står i mål men något helt annat att utbilda andra och vara pedagogisk osv.

Samsung: Vad ska Gällstedt göra? Kolla istiden igår på första kedjan, de kan ju knappast spela mer. Någon roll lär väl tredje och fjärde kedjan ha?

Vi saknar bredd på forwardssidan. Med en komplett trupp kunde det sminkas över då Blomman, Tärnström och Kvist samt juniorerna hade en begränsad roll med sparsamt med speltid. Men iom skador har de blivit tvungna att ta en större roll.

Gällstedt kritiserar på presskonferensen ”en del spelares” spel utan puck och defensiva jobb. En inte allt för vågad gissning är att det handlar om Kopaka, Kelleher och Indrasis. De vill han knappast ha inne på defensiva tekningar.

JohnnyBotox: Intressant. Men vad vet dom, de är ju bara experter. Vi har ju fått analys av målvaktsoraklet här inne som pekar på otur, styrningar, väder och vind som påverkat och gjort dessa puckar otagbara.

Kul att höra att man är nöjd med Clara, hoppas att man vågar ta ett självklart beslutet att skicka Lindbäck alternativt låna ut honom. Finns väl en "risk" att han lägger av och blir lovad en roll i klubben. Kan säkert bli en bra målvaktstränare på sikt, även att jag börjar få eksem av alla avdankade Brynässpelare som verkar vara bäst lämpade för samtliga positioner i klubben. Men hellre det än att vi går in med honom i slutspelet.

Jag vill se Gälla ändra i kedjorna mer än han gjort.

Sen vill jag se Clara ännu mer i målet.

Sen måste det in någon spets spelare eller två och gärna med fighting instinkter.

lapad: Tror Gällstedt oco vill tro och deras ambition är att blommans kedja ska vara våran ledande defensiva kedja som ska vara jobbig att möta och som verkligen gör jobbet varje byte.
Det här är vad man vill. Verkligheten är nån annan.
Är så otroligt tragisk att se vid defensiva tekningar sätta dom in, blir direkt tillbakatryckta och motståndarna får fortsätta sitt momentum.
Är man så stolt och saknaden av självdistans att man fortsätter tro på något som alla andra sofftyckare ser match efter match och byte efter byte?

Berge: Vi har en av ligans minst erfarna sportchefer, vars främsta egenskap är stor plånbok.

JohnnyBotox: Man måste inse att värvar man inte en ny målvakt kan man bara drömma om en SHL plats. Jobbig situation för Alcén mot kompisen

Sanny och Svensson idag pratar om Brynäs målvaktssituation, de säger:

- Att Lindbäck "släpper in en billig varje match som bara går rätt igenom", tex. AIKs 1-0 och SSKs 0-2.

- Säger att Brynäs är ute och kollar av marknaden (Cody Porter som gick till VVIK var tydligen på Brynäs bord, men förmodar att man siktar högre, men kontentan är att han hade aldrig varit på bordet om Brynäs inte hade varit på jakt)

- Nöjda med Clara och ser stor utvecklingspotential

- Pratar om hur man skulle göra med Clara/Lindbäck vid målvaktsvärvning (som enligt Svensson kommer att komma)

xxx BIF xxx: Linan med Kvist och Blomman är katastrofal dåliga. Dessa herrar gör ingen glad just nu. Juniorkedjan behöver mycket speltid för att få erfarenhet och där tror jag att potential finns. Hela laget har haft en svacka.

Självklart en långtidsskada till… på en absolut nyckelspelare. Och rapporter om att spel närmar sig för Ölund och Scott är nog extremt tveksamma.

Jag tycker det är förbannat svagt att Brynäs inte ens lyckats lösa ett lån som ersättare för de här långtidsskadade spelarna. Känns som att alla andra lag klarar sånt, men aldrig Brynäs.

Går vi inte upp i år och man valt att fortsätta chansa med Alcén så kommer kritiken inte bli nådig. Sitter ännu en gång i en sits där vi har för klen trupp, för dåliga målvakter och handfallna ledare.
Signed by Alcén

xxx BIF xxx: Vi har det vi har.
Vi har ett tillräckligt bra lag.
Marknaden är död.

Lirarn77:
Va fan
Har vi inte mer än sex ledande forwards så kommer de i 3de o 4de linan att sänka oss.
Ölund o scott kan inte tvingas fram för fort så de går sönder igen. Blir kelleher borta så har vi plötsligt 3 av de bästa borta som lyfter laget.
Vi måste in med något - och nu är wenna inte svaret för han har inte spelat och ens tränat med ett kvalificerat lag. Det måste in bättre.
Sen måste målvaktsfrågan adresseras.
Clara kommer troligen inte att lyfta sig till någon drömsäsong och vi kan inte utveckla honom för att fbk ska ha en bra målvakt imorgon. Limpan kommer inte bli bättre heller.

Fan,är kelleher nu borta oxå så är det ett extremt stort problem. Vi har väl inte ens 4 linor då att tillgå.

Har tyvärr hört från säker källa att Kelleher är borta, tveksam om han spelar innan jul, trolig spricka eller kraftig stukning på armen?

Lindbäck vs clara?? Som en 11 åring mot 3 åring? Lägg ner nu.. Lindbäck borde bara släppa clara förbi sig nu... när ska han och alla andra inse han är inte nr1? Lindbäck alltså

Lunkan: jag hade också en Opel rekord ,men en coupe -71 det var tider det.

Lite funderingar av vad som skedde innan Nybros mål . En spelare blir träffad i ansiktet av en klubba å ligger kvar , domarna gör inget . Med tanke på vad som hände i veckan med hv:s damspelare för ett par dagar sen . Avbruten match inläggning å operation . Hade domarna koll på allt var bra med spelaren som tog sig för ansiktet å låg kvar ? Såg nu på NHL , En columus back täcker ett skott blir träffad på knät , utanpå skyddet men får bevisligen ont , å domarna blåser av å spelaren får hjälp till båset . Skillnad på agerande. Är det ok eller ska det vara som med Svenska domare??

eltifoso: Ja. Jag tror det var en -75🤣

Röd var den.
Kompisar jag körde för hade amerikanare.
En kompis har en Cadillac-60. Gissa att det var skillnad på bil. Min fick plats i skuffen🤣
Det kändes som man körde Go-kart när man satte sig i min bil efter en kväll/natt i Cadillacen.

mk: Fiat 128! Wow, den var väl aktuell typ när leksand vann sitt senaste mästerskap?

Lunkan: Hahs. Opel Rekord. Underbart 😄😄 Du får förklara för kidsen vad det är🤣🤣.

Min första bil var en Fiat 128.
31 starka vilda hästkrafter. 125 km i topphastighet efter mycket plågande.

Silfverkroken: Jag litar lika mycket på Lindbäck som jag litade på att min gamla Opel Rekord skulle starta i minus 18C, visst hände det men inte ofta....

Zzz: I ärlighetens namn, jag är verkligen inte säker på att jag skulle lita mer på Lindbäck än Clara i ett slutspel. Var inte så att Lindbäck steppade upp enormt i kvalet i våras och att hans rutin verkligen räddade oss. För mig är det givet att släppa Lindbäck före Clara om möjligt ifall man hittar en ny målvakt. Är det så att man är orolig för Clara pga hans ålder kan man namnge en mer erfaren tredjemålvakt från SHL och spela honom istället för Clara om den nya keepern skulle gå sönder. Väldigt dumt att man kan göra så egentligen men nu är systemet som det är och då vore dumt att inte utnyttja det.

nittontolv: Nån som såg om han satt kvar i båset eller gick direkt till omklädningsrummet efter sammanstötningen?

Ingen dom sett något om Kelleher?

Peja: Frågan är ju hur Lindbäck tar det om Brynäs återigen tar in en ny tänkt etta istället för honom. Han borde ju bara tugga i sig det eftersom han inte levererat, men så enkelt är det inte. Kanske är den bästa lösningen trots allt att i så fall släppa Lindbäck.

Men vart hittar man en ny målvakt nu?

Peja: Grattis till vinsten!

{10375}: dessutom plocka bort en match där Lindbäck alltså landade på 93,94% (SSK hemma). Visst, han fick inte bra statistik i AIK-matchen (82%) men kombinerat landade han på runt 89% i de 2 matcherna.

Men för skojs skull kan vi ju ta och räkna bort de 3 senaste matcherna så ser vi (inklusive dagens match). Alltså 2 matcher för Lindbäck och 1 för Clara.

Lindbäck hade då 89.7% & Clara hade då 89.7 % (om jag räknar rätt).
GAA orkar jag inte räkna ut exakt då det baseras på minuter spelade så jag går på GPI och GA bara.
Lindbäck vid 9 GPI (3 matcher sedan) = 21 GA.
Clara vid 8 GPI (3 matcher sedan) = 18 GA.

Kan inte påstå att jag ser i statistiken att Lindbäck skulle varit särskilt mycket bättre heller om man vill kolla 3 matcher tillbaka.

J-S: låt höra din tes...varför tränarna väljer Limpan i de svåra...matcherna?

J-S: Du målar på i ditt hörn. Nu hänvisar du till statistik där du plockar bort 2 matcher? Ja så kan man ju göra för att försöka styrka sin tes.
När blev Nybro ett sämre lag än ssk och aik? Och vilket kvalificerat skitsnack att tränarna skulle välja Lindbäck i de svårare matcherna 😂😂

J-S: Så det du säger är inte att Lindbäck HAR bättre statistik utan att han hade det förut?

Sen förstår jag fortfarande inte varför man inte skulle jämföra med Nybro när Nybro ligger över både SSK och AIK och därmed borde vara bättre än båda?

Sen vet jag inte vad du menar med att man låter Lindbäck stå i de svåra matcherna när Clara fick stå mot Björklöven som bör vara den svåraste matchen i och med att de ligger etta?

Gavve: Limpan hade bättre stats än Clara tills dom tre senaste matcherna Södertälje hemma och AIK på hovet vilket jag var där och såg,
Att jämföra dom matcherna med Nybro hemma är som att jämföra äpplen och päron.
Tror absolut inte att Clara skulle gjort det bättre än Limpan i någon av dom matcherna
Det finns en anledning till att tränarstaben låter Limpan stå dom svåra matcherna och Clara dom lättare matcherna även om det går över huvudet på Lindbäck hatarna,
TROTS ALLT KUL ATT VI VANN I KVÄLL!!!

{10375}: Jag tror så här.

Inför säsongen hade Brynäs en bra och ganska enkel plan. Det var att Lindbäck skulle köra som uttalad förstakeeper och Clara uttalad tvåa. Man tog in Clara som ett budgetalternativ, men alltid med avsikten att värva en till etablerad målvakt efter jul. Det var smart av ekonomiska skäl, men också ett sätt att kunna matcha Lindbäck hårdare än om man haft två etablerade målvakter hela säsongen.

Den nya etablerade målvakten skulle göra att man går in i slutspelet med två klassmålvakter (den nya och Lindbäck). De senaste åren har flera målvakter blivit skadade i det allsvenska slutspelet, så att gå in i slutspelet med en etablerad målvakt var inget alternativ. Det vore en allt för stor chansning.

Med den nya målvakten på plats skulle man kunna skicka tillbaka Clara till Färjestad. Där skulle han avsluta säsongen som förstamålvakt i deras J20-lag och som trea i deras A-lag, men också som registrerad trea i Brynäs som man därmed skulle få ta in i slutspelet vid skador.

I det scenariot kommer Färjestad ha en trea som spelat i ett allsvenskt topplag under säsongen och Brynäs får en trea som redan är inspelt i laget. För Clara vore det bättre att spela J20-slutspel än nöta A-lagsbänk oavsett division. Samtidigt vore det lite riskabelt för Brynäs eftersom Färjestad kan gå långt i slutspelet.

Det som har hänt ca 20 matcher in i säsongen är att Clara har fixat rollen som andrakeeper på ett acceptabelt sätt, medan Lindbäck inte har klarat av rollen som förstakeeper.

Därför tror jag att Clara blir den som lämnar om/när en ny keeper kommer in. Och i ett slutspel tror jag definitivt att man hellre går med Lindbäck än en så orutinerad målvakt som Clara. Visst är Clara duktig för sin ålder, men han är ingen Markström.

tourz: ”Är ganska säker på att Alcén inte letar någon ny målvakt, tyvärr.”

På förhand var tanken att Lindbäck var klart uttalad förstamålvakt och skulle stå den absoluta majoriteten av matcherna.
Därmed finner jag det totalt osannolikt att Alcén inte skulle skanna marknaden nu när Clara och Lindbäck nästan har behövt dela på uppgiften 50/50 pga. Lindbäcks låga nivå.

Tigerhjärta: Hutsko är ett bra förslag. Sedan Brynäs "spikade" truppen inför säsongen har min kalkyl hela tiden varit att Brynäs behöver värva 5 spelare inför slutspelet för att vara äckligt bra rustade. Benn har redan värvats, men jag tänker att man behöver ta in 1 till målvakt och 3 till kedjespelare under säsongen för att få den där fenomenala bredden som krävs för att säkerställa SHL-avancemang på samma sätt som HV71 värvade till sig det.

Sen behöver givetvis inte alla värvningar ske nu, nu, nu , tvärtom kan man med fördel göra ett par sena värvningar, men det vore bra att göra vissa justeringar nu, inte minst för att inte slita så hårt på toppspelarna. Och det handlar också en del om tillgänglighet, om t.ex en toppmålvakt dyker upp på marknaden så måste man ju slå till om det går.

Hutsko skulle också kunna vara en bra möjlighet om han tillgängliggörs.

Peja: ” Lindbäck har varit för dålig för att ens vara tvåa, men tror ändå att man hellre skulle vilja ha honom än Clara i ett slutspel. ”

Av vilken anledning vill man ha en sämre målvakt i slutspelet? Lindbäck ligger på sitt max, han är helt enkelt inte bättre längre. I Clara har vi utvecklingspotential och en målvakt som skulle kunna växa och bli riktigt bra under säsongen. Dock som tvåa, en ny etta måste in!

Gavve: Tavelstatistiken så klart!!

J-S: alltså förlåt men vad menar du med att Lindbäck har bättre statistik? Clara har bättre stats i precis all statistik just nu (jag gjorde ett inlägg om det tidigare om du vill ha bevis). Clara har stått i 9 matcher medan Lindbäck stått i 11 matcher.

Men Lindbäck har sämre GAA, sämre SVS%, sämre vinst% och Clara har till skillnad från Lindbäck hållit nollan. Exakt vad är det Lindbäck är bättre på enligt dig sett till statistiken?

Edit:
Båda har 1 assist och 2 utvisningsminuter så där är de likvärdiga.

J-S: Visa mig gärna den statistiken. 😂😂🤣

J-S: Om det är något som Lindbäck har visat är det ju att han inte håller. Han gör inga avancerade räddningar varken mot AIK eller SSK men gör däremot tavlor i båda matcherna. Clara är ingen demonmålvakt, men han tar det han ska i större utsträckning än Lindbäck, dvs han gör färre tavlor.

En målvakt som tar det han ska utan att göra tavlor är enligt min uppfattning en andrakeeper i ett topplag. Det är inte en förstakeeper. Lindbäck har varit för dålig för att ens vara tvåa, men tror ändå att man hellre skulle vilja ha honom än Clara i ett slutspel.

I det sammanhanget, där man jämför Lindbäcks och Claras lämplighet att vara tvåa (förstamålvakter är de helt enkelt inte) ska man dock komma ihåg att Clara accepterar att vara tvåa medan vi egentligen inte vet hur Lindbäck skulle ställa sig till det.

Det är ju inte omöjligt att Lindbäck hellre lämnar Brynäs än är uttalad tvåa bakom en toppkeeper. Det vore ändå ganska ovärdigt för en före detta NHL-målvakt att avsluta karriären som backup i Hockeyallsvenskan. Det krävs en exceptionell prestigelöshet för att acceptera den situationen i Lindbäcks skor.

{10375}: Nu vaknade Lindbäck hataren igen.
Tydligen kan du läsa så läs mina inlägg igen,
När det gäller statistik så har Limpan bättre stats än Clara trots han stått mer matcher i mot svårare motstånd,
🙉🙈🐵

Mickesgolf: Clara är ingen puckmotare som bara försöker stå ivägen för puckarna . När limpan står ser vi alla att han har otroligt svårt å limma puckar . Skotten studsar till höger å vänster vilket ger motståndarna fler chanser än nödvändigt. Vilket även skapar oro i laget .
Ungtuppen Clara skapar mer ro å trygghet till laget .
Så allt annat än att ge Clara fler matcher å mer förtroende är tjänstefel. Första felet Alcén gjorde var å förlänga med limpan efter förra säsongen .
T.o.m som tittare hemma känner man sig mer lugn med Clara . Syns även på spelarnas agerande.

Mickesgolf: ibland får man stanna upp och tänka till lite kring det där med åldersskillnaden på dem. Lindbäck hade ju faktiskt vara Claras pappa åldersmässigt (17 år är visserligen lite ungt men inte helt galet ändå).

Jag tycker Clara är oerhört mogen för att bara vara 18 år, han kommer så klart att göra misstag, både privat och på planen måste man förstå. Det ska bli intressant att se hur han hanterar motgångar framöver.

J-S: igår var det statistiken som avgjorde vilken målvakt som var bäst? Sånt gäller inte längre? Haha.

Gavve: Precis, Följer statistik oxå. Och kollar man på
Matcherna så ser man skillnad på dem oxå. Tycker man ser ett helt annat lugn med Clara, han ser oxå lugnare och säkrare ut. Även snabbare i sina rörelser.

Jag tror stenhårt på att låter man Clara växa in i rollen och vara första Keeper, så tror jag han kan bli en riktigt bra målvakt.

Lindbäck där emot ser ruskigt seg ut i sidled vilket man såg förra året oxå. Tror stora rinkar inte passar honom alls. Men kanske bara jag som tycker han ser ruskigt seg ut :D

« · 2603944 · »