1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738428 inlägg · 7967 ämnen
« · 2885533 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
mk: Nä, på papper så ter sig en relation mellan två kollegor inte så farligt och man tänker att folk beter sig professionellt. Sen tror jag att det ändå kan uppstå svåra situationer, både på en "vanlig" arbetsplats och inom lag. Hur man än vänder och vrider på det så påverkar det nog gruppdynamiken. Kommer t ex den spelaren som hamnar på bänken tänka att hon är bänkad bara för att stjärnspelaren Vainikkas flickvän ska få spela? Bara ett teoretiskt exempel.

Jag vet inte, det är en intressant fråga hur som helst. Men redan nu kan vi ju slå fast att Brynäs har öppnat upp sig för viss kritik om det visar sig att Andersson är en kass värvning.

Berra har numera trejde mest matcher i Brynäströjan.

OveJärnkrok: Jag som jobbar i privat sektor. Som målare på ett privat företag förstår ag inte vad problemet skulle vara med att 2 personer är ihop.

Man måste vara så professionell så att man kan hålla isär relation och arbete.
Annars är man inte en bra arbetare oavsett om man är så påverkbar av yttre omständigheter.

Gavve: inte helt rätt, i offentlig sektor finns det krav gällande jäv. Man ska vara opartisk i beslut som behöver tas och inte ha intressekonflikter. Finns det risk för att bryta mot detta kan omplacering ges. Att vara partner med en nära kollega ger såklart risk för att inte vara opartisk i sitt arbete, helt beroende på vilka roller som personerna har. Går säkert bra i vissa fall och vissa fall inte.

Angående damerna, man kan väl säga såhär, det är nog bäst att Andersson levererar. Det kommer ge ett ganska oproffsigt intryck annars. Jag tycker generellt inte om sånt här, man har hört om det inom damfotbollen tidigare. Där Martas flickvän fick bli proffs bara för att de laget i fråga skulle kunna värva Marta.

Men spelar hon bra så är det väl ingen big deal kanske. Jag hade för övrigt ganska nyligen en kollega som fick lämna jobbet p g a relation med en annan kollega.

Peja: Absolut, Frölunda har all rätt att avstå men jag ser inte riktigt vad Brynäs gör för fel som accepterar. Jag skulle nog vara rätt säker att även Viivi och Anna gör varandra bättre. Kanske inte främst genom kemi i spelet utan genom att ge varandra trygghet. På det viset kan den här dubbelvärvningen vara lika sportsligt motiverad.

Scerban: Tycker inte det går att jämföra med Westerholmarna, Sedinarna etc. De har unik kemi på isen och gör varandra bättre. Finns heller ingen risk att de upphör med att vara tvillingar.

Sen är det ju inte hugget i sten att man som klubb måste acceptera den typen av villkor heller, bara därför att andra klubbar gör det, oavsett om det gäller tvillingar eller partners. Man kan välja att avstå bägge, så som Frölunda hävdar att de gjort här.

Jag vet inte, är det här verkligen något att bli så upprörd över?

Det här med att spelare kommer i paket är inget nytt, det har vi ju haft i Brynäs herrlag också. Bröderna Westerholm har följts åt hela sin karriär och har inte varit intresserade av erbjudanden för bara ena spelaren.

Jag har ingen jättekoll på Anna Andersson men en 21-årig tidigare juniorlandslagskvinna som ifjol spelade alla matcher utom en för seriesegrarna kan knappast vara så dålig som det påstås från Frölunda-håll.

Damhockeyspelare har inte samma ekonomiska privilegier som herrhockeyspelare och en förmån att erbjuda vid värvning är att hitta ett bra jobb åt partnern. Man skulle kunna se detta som en ganska praktisk lösning.

Sedan - visst - relationer inom ett lag kan säkert bli komplicerat i vissa fall men jag överlåter det åt laget att bestämma om de tycker att det är lämpligt. Det är väl ärligt talat inget okänt fenomen varken inom damhockey eller damfotboll och tänker mig att man vet hur man hanterar detta.

Peja: Hade varit ett grymt defensivt förvärv för vilken klubb som än värvar honom (förutsatt att han hinner med på stor yta). Han är en grym defensiv forward vad jag kan se. Siffrorna här är från 2024 och 3 säsonger bakåt. Har dock inte fått spela BP trots att defensiven är hans styrka.
Uppladdat:

500x0-nicolas.jpg

Retse: Min uppmaning är att dela länkar till allt som medier skriver om Brynäs. Sen får man väl läsa själv och försöka bilda sig en egen uppfattning, vilket du verkar ha gjort.

Om man bortser från det specifika fallet, så är ”dubbelvärvningar” någonting som faktiskt diskuteras ganska mycket inom damhockeyn och det råder olika uppfattningar bland beslutsfattare kring huruvida man bör köra på det spåret eller inte.

Det är liksom att faktum att diskussionen pågår och att det finns fall där ute, så jag tycker inte det är irrelevant att lyfta fram.

Du får gärna lyfta fram positiva saker kring damhockeyn.

Retse: Att det inte finns något intresse för damlaget är nog inget unikt för just Brynäs och/eller Hockeysnack. Även om jag själv mer än gärna pratar om deras prestationer är jag inte alls särskilt insatt i laget. Brukade dock ha på deras matcher här hemma då det ändå är ett Brynäslag jag vill stötta även om det så bara är genom att ha stream igång.

Att TV4 och SVT inte längre vill sända det tyder väl på att det inte finns ett intresse för SDHL på tv/internet heller. Inte säkert att SDHL kommer sändas på tv nästa säsong ens.
www.svenskafans.com/hockeyzon/svt-och-tv4-uppges-vilja-sluta-sanda-sdhl-681158

Peja: Storyn lär ju inte dö här inne i alla fall. Men det är också som jag misstänkte och påpekat tidigare, inget som lyfts här inne gällande damlaget lyfts i samband när något positivt sker, utan så fort det skrivs eller finns chans att lyfta något negativt då ska det minsann passas på. Det tolkar jag som att det inte alls finns något intresse egentligen att diskutera damlaget på samma sätt som herrlaget utan bara vara en del av en jäkligt gubbig jargong som inte grundar sig på någon fakta eller kunskap om damlaget, utan bara ett behov att få uttrycka sig jävligt gubbigt. Så jag lämnar den här diskussionen nu, men om någon skulle vara sugen att uttrycka något fördjupande och analyser av damlaget med någon substans i så är jag gärna med och diskuterar.

Gavve: Kontraktslängden är ingenting att haka upp sig på. Tvärtom kan att tvåårskontrakt vara 1+1 och en mer etablerad spelare kan ha begärt ett kortare kontrakt för att spela upp lönen, medan en mindre etablerad spelare ser ett längre kontrakt som något stabilt.

Peja: "Däremot vore det en otroligt märklig tillfällighet om den bästa möjliga spelaren att värva ”råkar” vara tillsammans med en annan spelare som värvas samtidigt."

Jag håller med om detta. Speciellt eftersom det bara var några dagar mellan presentationerna av dem också (Vainikka först).

Men kan någon svara på varför de inte har lika långa kontrakt? Den ena fick 1 år och den andra (Anna alltså) 2 år. Det kan ju vara för att det inte ska vara så uppenbart så klart men det är ju ett lite konstigt krav om det bara gäller 1 säsong och inte mer än så... Anna är ju fast i Brynäs i 2 år medan Vainikka kan vara någon helt annanstans redan nästa säsong (26/27 alltså).

Erika skriver ju dessutom att hon haft ögonen på Anna sedan hon var 10 (alltså i 11 år). Men det kan ju också vara ett spel för gallerierna. Även om det så klart är fakta att Erika hade Anna i flicklaget i Modo (går ju inte att ljuga om) så känns hela situationen konstig.

Köper helt om man anställer dem på precis samma premisser (att de passar in i laget alltså) då jag inte kunde bry mig mindre om de är partners eller ej (det är ju upp till Brynäs att avgöra). Men att värva någon med ett löfte om att dennes partner ska få kontrakt... Nej det skulle stinka ordentligt.

Har vi någon NHL-kännare här inne som kan bedöma chanserna för att en sån här gubbe hamnar i Europa?

Gavve: Okej, tänkte att det var underförstått att det gällde nyanställningar, med tanke på att kontexten var storyn kring Brynäs dubbla nyförvärv.

Peja: "Jag har aldrig varit på en arbetsplats där företaget har accepterat intima relationer mellan personer som har med varandra att göra i sina respektive roller."

Jag svarade på detta du skrev. Om du varit på arbetsplatser där de inte accepterat detta har företagen inte gjort rätt. Det var allt jag ville få fram. Ingenstans i det du skrev påpekade du att det skulle gälla nyanställningar. Pratar vi nyanställningar är det lite olika beroende på jobb...

Det är nämligen viktigt att vi skiljer på privata företag och offentlig sektor här (menar inte att du gjort något fel här).

Offentlig sektor har nämligen objektivitetskrav och det har inte privat sektor. Så i offentlig sektor får de inte lägga sig in om din partner jobbar där utan bara din "förtjänst och skicklighet" (citerar lagen om offentlig anställning)".

I privat sektor får de göra lite som de vill så länge de inte diskriminerar (religion, ålder, kön osv). Där kan och får de absolut neka för att din partner jobbar där.

Så som alltid säger jag "det beror på" om man säger att man får eller inte får jobba där sin partner jobbar. Jag jobbar t.ex. i offentlig sektor nu och rätt nyligen anställdes en kollegas fru (de har samma chef). Och deras relation får chefen alltså inte ens ta hänsyn till när frun anställdes eftersom det är offentlig sektor. Däremot får chefen ta hänsyn till deras relation om det går ut över arbetsmiljön eller deras prestation på jobbet. Men det får ju chefen göra om jag är kompis eller släkt med någon också.

Retse: Har aldrig sett de här spelarna spela, så har ingen uppfattning om det. Däremot är diskussionen i sig intressant, men inte ny, och jag tycker alltid det är värt att uppmärksamma när Brynäs uppmärksammas i medierna. Så här mycket har väl inte Grahm uppmärksammats i riksmedia sedan hon/föreningen gick ut med att hon är(var?) den första kvinnliga SHL-sportchefen?

Däremot vore det en otroligt märklig tillfällighet om den bästa möjliga spelaren att värva ”råkar” vara tillsammans med en annan spelare som värvas samtidigt. Kalla mig cynisk - men är lite tveksam till den typen av ”tillfälligheter”.

Vill egentligen inte fastna i det specifika fallet utan menade att diskutera fenomenet i sig, inte minst med tanke på medieuppståndelsen. Den här storyn lär inte dö på någon timme, om man säger så.

Peja: Ja det kan vi ju ha olika syn på och hur konflikter ska lösas på arbetsplatsen.

Men för att fokusera på värvningen av Anna Andersson. Jag tycker du brukar göra sansade och bra analyser av herrlaget, och nu när du är intresserad av att prata damlaget också undrar jag hur din analys av Anna Andersson som värvning ser ut? Utifrån dina kunskaper om henne som spelare, är det något i hennes egenskaper där som du reagerar på eller vilken roll hon är tänkt att fylla i laget?

Fyfan för Brynäs att gå med på ett sådant krav. Damhockeyn är ett skämt. Lägg ner damlaget.

Retse: Jag tycker inte att det går att jämföra ”kompisar” med en partner. Det kan ju till och med vara så att man gemensam ekonomi och barn tillsammans.

Om storyn stämmer är det rimligt att Frölunda får förklara varför affären sprack och förtydliga deras ställningstagande i den här typen av frågor. Kim Martin är ju ingen nybörjare inom damhockeyn heller, och hon är inte ensam om att lyfta fram det här som ett problem.

Gavve: Att två personer som redan är kollegor blir tillsammans är ett annat scenario än om två personer som redan är partners rekryteras, eller om du rekryterar en partner till någon som redan jobbar på företaget.

Utan att gå in på det specifika fallet, så är det ju otroligt oprofessionellt att rekrytera någon enbart baserat på att man vill rekrytera den personens partner eller för den delen släkting.

Jugge: "Den typen av deal existerar inte i klubben. Vainikka och Andersson fick då båda kontrakt hos Brynäs.”

Det jag tycker sticker ut lite om det nu är ett krav från henne är ju att spelarna fick olika längd på kontrakten. Det är ju lite konstigt om de alltid "ska" spela tillsammans. Anna fick 2 år och Vainikka bara 1 år.

Om nu Vainikka drar vidare om ett år kan ju inte Anna följa med ändå.

Peja: Jag har jobbat på några större privata företag (tänk ABB/Hitachi/Sandvik-storlek) och arbetsplatser (regioner) där detta förekommit och det har aldrig varit några problem. Det har dock aldrig varit chef/ledare mot "vanlig" arbetare eller så utan folk på samma nivå. Till och med i samma skiftlag (de träffades på jobbet).

Sen kan ju företag få tycka och tänka vad de vill om detta. Anställningsskyddet går ju före en "kärlekspolicy" ändå och det kan inget företag avtala bort. Så länge det inte går ut över arbetsprestationen eller arbetsmiljön så kan inte företaget göra så mycket alls. Så om du varit med om företag som säger att det inte okej kan du egentligen be dem dra åt skogen och bli kär i valfri kollega ändå i stort sett.

dik.se/nyheter/karlek-pa-jobbet-vad-galler
"– Man kan inte inom ett företag eller organisation förbjuda att människor blir förälskade. En kärleksrelation kan inte heller i sig läggas till grund för en uppsägning. Däremot kan det finnas situationer när en relation blir olämplig. Det kan till exempel vara en relation mellan en chef och en direkt underställd medarbetare"

Sen finns det undantag. Men OM det blir aktuellt med omplacering så ska facket involveras.
vision.se/tidningenvision/arkiv/2022/nr5/beratta-for-chefen-att-vi-ar-ett-par/
"I vissa fall kan det dock vara aktuellt med omplacering om det finns risker med att paret jobbar nära varandra. Då ska Vision involveras och omplaceringen förhandlas."

Peja: ””Luleås poängdrottning Viivi Vainikka hade tackat ja till att spela i Frölunda nästa säsong – när hon plötsligt ville ha med sig sin sambo Anna Andersson, en rätt begränsad back med fyra assist på 35 matcher i Luleå den senaste säsongen.

Frölunda sa nej direkt.

Den typen av deal existerar inte i klubben. Vainikka och Andersson fick då båda kontrakt hos Brynäs.”

Det ger så klart alla som tycker att damhockeyn är svårt att ta på allvar vatten på deras kvarn. Känns spontant som väldigt oprofessionellt. ”Vill ni ha mig så får ni ta min mediokra partner också”. Och Grahm köper det…

Peja: Jag tycker det är ett förlegat sätt att se på det av HR och dåligt chefskap när det är så på arbetsplatser. Men självklart krävs att alla inblandade är professionella utifrån sin yrkesroller när det sker, och om det blir problem i relationen som påverkar arbetsklimatet så ska det kunna hanteras på ett professionellt sätt. Men det gäller även om två kompisar börjar jobba på samma företag och får en konflikt i sin relation, eller egentligen så gäller det ju alla kollegiala relationer som skapas på en arbetsplats. När det blir konflikter ska det kunna lösas på ett professionellt sätt.

Charles: De refererar ju bara till Johan Rylanders artikel och inte tillför något nytt, så i detta läge och med tanke på sina anställdas integritet så är det smarta draget i det här att inte uttala sig alls

Retse: Jag har aldrig varit på en arbetsplats där företaget har accepterat intima relationer mellan personer som har med varandra att göra i sina respektive roller. Det har alltid varit mycket strikt att de i så fall måste vara på olika avledningar och att deras roller på intet sätt integrerar med varandra. Så lite förvånad över din syn om att det verkar vara helt normalt på företag, det låter mer som små familjeföretag?

Svensson_62: Jag vet inte vad du har för erotiska fantasier om att herr- och damlag står och tvålar in sina lagkompisar i duschen. Men att arbetskamrater bastar tillsammans eller duschar i gemensam duschar efter gympass sker på många arbetsplatser.

Michael Dal Colle.

Supertalang i unga år. Draftades som 5 overall och beskrevs som en ny Eric Staal.

Levererade storartat som center åren kring draften men verkar ha stagnerat helt i utveckling och listas numera som ytter.

Sådär i Liiga, har levererat i Tyskland. Var av intresse för Brynäs innan flytten till Finland, oklart nu. Måste finnas en otrolig råtalang där med tanke på draftplaceringen.

Undrar varför karriären har blivit som den har blivit? Skulle han kunna vara ett namn för Brynäs nu?

Svensson_62: börjar bli en snackis nu då det även står på aftonbladet, Grahm kommer säkert få förklara sig, onödigt oavsett

Peja: Ja varför inte? Tyvärr är det väldigt få män som vågar vara öppet homosexuella i lagidrotter, och känns tyvärr rätt avlägset att två killar i ett lag öppet skulle berätta att de är tillsammans, inte minst rädslan för vad supportar ska tycka och utsätta dem för.

Gällande just det här fallet du refererade till så vet vi ju faktiskt inte om det verkligen var så att den typen av krav ställdes. Jag noterar att det är Johan Rylander (sensationsjournalist och stark Frölundasupporter) som skrivit artikeln och att Frölunda inte uttalar sig gällande det utan bara kring den andra skadade spelaren som de ville värva. Men oavsett om det var så eller inte så gjorde Brynäs en bedömning att de ville värva både Vivi Vainikka och Anna Andersson. Jag tycker Andersson, som faktiskt spelade 35 matcher för Luleå förra året, fyller en intressant roll som ung utvecklingsbar back nu när den ett år yngre Maja Ålenius lämnat för collegespel. Så jag ser fram emot att se hur Andersson kan utvecklas under säsongen. Vad är din egna analys av värvningen av Andersson?

Retse: Man brukar dock inte duscha ihop med andra par vanligtvis på arbetsplatser. ”Not that there is anything wrong with it” som dom upprepat sa i ett Seinfeldtavsnitt men är ju upplagt för komplikationer.

Retse: Hade du tänkt samma sak om det varit två herrspelare?

Zzz: Jag tänker att som det är på alla arbetsplatser där det finns par som lever tillsammans. Och som på alla arbetsplatser tänker jag att det skulle kunna vara vara mer komplicerat om det gällde en chef som hade en relation med en medarbetar och den maktdynamiken det innebär. Men är ju väldigt ofta det är problemfritt med att ha medarbetare som är ihop och lever tillsammans.

Peja: Ja vilken tur att Vainikka valde Brynäs istället. Tror hon kommer bli väldigt viktig. Men kul att ni är intresserade av diskutera damlaget igen. Jag gör gärna ett nytt försök om ni är på och är sugna att börja titta på damlaget igen. Vad tror ni om kommande säsong? Vad tänker ni om nyförvärven? Jag tycker det ser väldigt lovande och spännande ut!

Peja: Låter proffsigt!

Sen kan fråga sig hur bra det är att ha ett par i ett lag?

Det här är ändå lite intressant, angående damlagets silly season.

”Luleås poängdrottning Viivi Vainikka hade tackat ja till att spela i Frölunda nästa säsong – när hon plötsligt ville ha med sig sin sambo Anna Andersson, en rätt begränsad back med fyra assist på 35 matcher i Luleå den senaste säsongen.

Frölunda sa nej direkt.

Den typen av deal existerar inte i klubben. Vainikka och Andersson fick då båda kontrakt hos Brynäs.”

Greatredwing : Han bor ju i Gävle men man får anta att den kommer hem till rötterna med, och om Ekholm vinner så hamnar den väl i Vikarbyn :)

Om Florida vinner stanley cup då får ju Jesper ta hem pokalen.. Men hamnar den i Gävle el här i Hedemora?

Lunkz: Det var som första gången jag åkte till London, vi var väl 16-17års åldern.men vi hade tur och få dela hytt med några som hade åldern inne. Men när vi åkte in till London fanns det ju ingen toalett på bussen, men så var det några äldre herrar tyckte vi då.som sa har ni inte varit med förr, och tog fram plastpåsar som vi fick pissa i. Ps jag tror det var 1000 pund i böter för att urinera offentligt på den tiden.

Svensson_62: glömmer aldrig Miss wet t-shirt och Mrs hot pants som vingresor arrangerade nere på Kos när det begav sej.
Ett disco nere på bargatan vid stranden som hette Kahlua , disco under bar himmel och typ 70-80 meter ne r till stranden och alla solstolar , gick Het till där på natt timmarna ;))

Luddf: Vad jag har hört så söker de hus där. Vill ha barnen på privatskola och det finns ju inte här.

Peja: ”För mig beror det på om det är en engångsföreteelse eller ett mönster. Han tappade det uppenbarligen helt där.”

Tappar det eller inte. För mig är det ändå skillnad mot att dela ut någon ”idiot” cross checking eller annan dålig tackling mot att vara uppe i ansiktet på folk med skridskon. Har ingen aning om vad avstängningen blev här, men den borde blivit lång vid ett första tillfälle och sedan livstid vid upprepning.

Nej, det blir ingen The Great 8 i Brynäs! Frun berättar att dom kommer bosätta sig i Mordor när kontraktet går ut.

lapad: Var på Kos i min ungdom. Tre minnen:
1) Hyrde motorcykel och fick betala ny baklykta (kört på bakhjulet) samt körde förstås utan tröja i bara badbyxor och blev stungen av ett bi medans jag körde (hann se bikupor strax före incidenten 🙂).
2) Jag och kompis dansade med några tjejer på en bar. Blev sugna på att dumpa dem och sticka vidare. Vi körde en ”Irish Goodbye” genom att gå på toa och hoppa ut genom toafönstret på bottenvåningen. Tyvärr var det en garageinfart i mörkret precis under fönstret ned till källarvåningen så jag föll cirka 3-4 meter innan jag slutligen landade (trasiga byxor, skrubbsår och apoteksbesök blev det). Tur att man blir lite lealös efter lite fest så inget brutet.
3) Poolparty. Det arrangerades uppseendeväckande tävlingar av resebolaget. Slumpvis utvald tjej skulle föra ett snöre upp under skortsen på ena benet och ned längs andra benet på slumpvis utvald kille. Och sedan tvärtom killen på tjejen. (jag deltog dock inte). Tror inte detta skulle vara OK nuförtiden.
Varsågod, lite tips om vad man kan göra på Kos. Ha det bra!

Är helt övertygad om att Bäckström redan är klar och att han har tränat på egen hand en längre tid.

Luddf: Skönt att sitta på en bar på Kos och läsa HS. Nästa vecka förväntar jag mig minst två nya spelare presenteras, en back och en forward alt förlängning av Scott och en ny spelare. Det skulle i alla fall jag vara nöjd med.

Samsung: Sasse sa väl i podden att dom bygger hus i Stockholm men det kan ju vara fel.

honken21: Vad jag hört så letar dom iallafall hus i Stockholm just nu, men är väl inte direkt konstigt att ha flera hus när man besitter dom där pengarna på kontot.

« · 2885533 · »