1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755269 inlägg · 7967 ämnen
« · 2475255 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
J-S:

Var det 70 + poäng och slutspel?
Citat "Manner är precis den tränare vi behöver"
Citat "Om någon kan vända den negativa trenden så är det Mikko"

Vi låter det vara så Bagdad Bob

Vinner vi bara sista matchen för säsongen så är det ok, vi klaras oss kvar. Full fokus på sista matchen är det enda viktiga.

J-S: vi har säkerligen förlorat minst 5 poäng pga Manners dåliga coachning Tror du vi har råd med det i ett cupliknande kval,?

Peja: Vi skulle såklart åkt ur där och då med tanke på allt kaos och den på förhand mycket märkliga rekryteringen man gjorde i Bombom och Nisse. Ett under.
Så visst lever man på lånad tid, men det är helt obegripligt att man inte varit mer noggrann för att förhindra att man hamnar i samma situation igen. 2 år senare från den hemska kvalserien mot HV är det troligen dags igen.

Jockster : ”Du har ju verkligen noll verklighetsförankring!”

Låter som ett bra argument INTE,🤔🤭
Helt uppenbart lever jag i verkligheten men inte du som har noll intelligenta argument att komma med😁

Utan som vanligt otrevlig och med kommentarer som är totalt ovidkommande,🙄🤔😔🤭

Allt jag har att säga till dig är du måste ha många vänner med din genomtrevliga attityd,
😘😁💪🏻😂🤣

Oh, ah Melkersson!

Mattson: Ja, det har verkligen blivit en parodi av alltihopa. Verkligheten överträffar dikten eller vad säger man?

Peja: Och nu gick det ju vägen med Bombom och Nisse med det var knappast en nykter rekrytering. Helt tagen i luften på tips från en ledarskapskonsult. Det är ett under att föreningen hänger kvar på elitnivå.

Peja:
Så är det och det är så jävla illa!
Men detta visar ju exakt hur illa ställt det är med Brynäs som förening just nu!

Det måste till en ledning som enbart fokuserar påmdwn övergripande ledningen av klubben och en stabil pålitlig SC som de vet klarar av att rekryterar och stabiliserar på lägre nivå.

Tigerhjärta: 😁

Jockster : Bombom ställde sig i båset under några veckor och fick helt plötsligt enormt inflytande över vilka som skulle bli ny sportchef och tränare. Snacka om en vilsen klubbledning.

J-S:
Du har ju verkligen noll verklighetsförankring!

JawKee:” Nej. Det är delvis som du säger, fel personer på fel poster, och delvis att vi sparkar tränare hit och dit. Brist på kontinuitet. Och sen är det att de i ledande positioner haft för stark anknytning till Brynäs i grunden.”

Svågerpolitik som satt oss i en dålig sits sen flera säsonger bakåt,

Mikko är precis den tränare vi behöver,

Men hans förutsättningar kunde varit bättre,
Han sa till tidigt innan sin kontraktsförlängning att han behövde spelarförstärkninar,
Vilket Brynäs ledning lovade men det löftet infriades aldrig,

Om någon ska vända den negativa trenden så är det Mikko,
Att byta tränare nu är dömt att misslyckas.

Tränarbyte om vi hamnar i kval kan jag förespråka precis som sist då det kan behövas en ny röst i båset.

Men absolut inte någon mer svågerpolitik Molin Sjödin mm vilket vissa fans har förespråkat, varit där förut och var har det tagit oss?

Sen Alcen det var Bombom som förespråkade honom som Sportchef då han själv fick jobbet som chefsscout i bluejackets annars skulle han tagit över som sportchef/GM,
Efter kvalet där han räddade kvar var Brynäs så var han mannen att lyssna på,

Tydligen så är inte Alcen rätt man för jobbet annars skulle vi inte befunnit oss i den situation vi är i nu med en tydligt undermålig trupp,,,

Trots detta så har jag inte förlorat hoppet i Mikko utan ska någon vända skeppet är det han och förhoppningsvis lyssnar spelarna på honom och tajtar till bakåt går tillbaka till ett bättre styrspel,

😎😇🤔

JawKee: Bra som i ”tre plus” men inte mer än så och därför är vi näst sämst i landet.

Peja: "Varför en fjärdekedjespelare som Alcén fick ett fett 3-årskontrakt som spelare kan nog bara Dackell svara på."

Vad jag vet var det Sanny Lindström som var först med att i en krönika föreslå att Alcéns spelarkontrakt skulle omvandlas till ett SC-kontrakt. Innan idén dök upp i Brynäs. Han tyckte (då) att Alcén hade perfekta egenskaper för att vara SC. ...Men Sanny är en svår kameleont som ändrar åsikt som den värsta politiker och jag är osäker på vad han skulle skriva idag. Han skrev i en annan krönika att Malmö gjorde bort sig som släppte Fagervall till Djurgården. Att det var innan Djurgårdens degradering behöver kanske inte tilläggas.

JawKee: Japp. Det finns fortfarande tid att agera. Plocka bort sportchef, rekrytera en ny som får i uppgift att lösa en målvaktstränare. Gällande sparkade tränare i tid och otid ligger på spelargruppen och ledarna för den. Förstår faktiskt inte varför man inte gör sig av med detta problem. Rödin agerar som en vuxenbebis snarare än en fanbärare för Brynäs.

{9386}:

Nu tog du i, att Leksand har kanske mest fans i Sverige är kanske ingen nyhet men vi har knappast fler än Brynäs och DIF tillsammans. Hold Your Horses ;)

Bulten: Nej. Det är delvis som du säger, fel personer på fel poster, och delvis att vi sparkar tränare hit och dit. Brist på kontinuitet. Och sen är det att de i ledande positioner haft för stark anknytning till Brynäs i grunden.

JawKee: Spelar det någon roll? Problemet är forfarande att fick jobbet från första början. När vi nu ser att alla tvivlare fått rätt så är det Svedmans uppgift att korrigera detta misstag. Det borde såklart redan varit gjort men idag är bättre än imorgon osv.
”Alla beslut har inte varit dåliga” - tankesätt som det är anledningen att vi harvar i botten år efter år. Det handlar om att sätta den bästa tänkbara personen på viktiga positioner och sluta ge bort dessa tjänster till kompisar och gamla Brynäsare. Alcén var inte bästa tänkbara för sportchefsjobbet, det är inte Brynäs uppgift att lära honom bli sportchef. Sånt kan man syssla med i Hockeyettan.

JawKee: de är alla bra var för sig men inte som ett lag.

Tigerhjärta: Han gör säkert massa bra, mycket runtomkring. Faktum kvarstår att just nu står och tittar på när laget har väldigt stor chans att åka ur. Då är det lite skitsamma om sociala medier har fått ett upplyft.
Han är uppenbarligen en ledare som ger förtroende, men det är han som ser dum ut när han inte agerar.

Supportern: Strömgren, Johannesson, Larsson, Kinnvall. Sklenicka. Björninen. Friman. Anser att alla dom är bra.

Sv: Laget
Supportern: Det kan jag hålla med om!

JawKee: fast skillnaden är att om man har en erfaren beprövad person som hade varit i samma läge så vet man ju att resultat Jimmie tidigare. Det kan vi inte veta med alcen, då blir det bara en förhoppning. Stor skillnad.

Vad han har gjort för bra saker som gör att han ska få stanna?

Kontinuitet är bara bra om man gör rätt saker. Annars har det motsatt effekt.

JawKee: dwt kanske finns kompetenta spelare. Men dwt är inget bra lag. Det är felbalanserat och har enligt mig fel karaktär.

Lirarn77: Skillnad på bra lag på papper kontra prestation. Innan säsongen var många hypade på det laget vi hade. Men nu har vi ett bedrövligt lag.
Nej, vår förstakedja är nog den sämsta i SHL.
Jag tror att Ljungkrantz kan utvecklas och bli en riktigt bra spelare om man satsar på honom. Men då behöver han rätt omgivning, gärna bredvid Scott.
Vi har spelare som är bra, som är godkända. Olesen har helt klart steppat upp. Björninen är grym. Blomqvist kör jäkla bra. Bertilsson, Johannesson, Sklenicka, Lindstein gör det bättre och bättre. Kinnvall har varit bra men tappat lite i vissa situationer. Det är effektiviteten som saknas, speciellt sett till dom två senaste matcherna. Hade pucken gått till Ljungkrantz istället för Timashov alla chanser han fått så hade Ljungkrantz nätat varenda en.

{9386}: ”lugn i stormen nu. Leksand har garanterat fler supportrar än vad både Djurgården och Brynäs har tillsammans.”

Ah jo, tjena😂

Peja: Du kanske har mer info än jag - men vad jag förstår kommer direktivet att ligga lågt på nyförvärvsidan ända från "Bosse Bank" - av ekonomiska skäl. Så Alcéns passivitet är nog inte självvald. ...Och jag tycker att Brynäs har en bra trupp - där vissa spelare tyvärr har svårt att maxa prestationen över tid.

JawKee: jo har sett alla matcher på plats utom två då jag var borta med jobbet, dessutom utan ha järnkoll sett 10-12 bortamatcher, håller med om Palve, Timashov tänkte lixom att dom redan är inräknade som icke producerande, utveckla gärna bra lag jämfört med konkurrenterna, vilken kedja tänker du på specifikt? Är vår första lina bland dom bättre i SHL? Ta gärna fram ett annat lag som har sämre o motivera hur du tänker, sen att Ljungkrantz har gjort mer mål än Rödin är nog sämre betyg på nr 18 än plus på nr 14…..eller?

Svensson_62: lugn i stormen nu. Leksand har garanterat fler supportrar än vad både Djurgården och Brynäs har tillsammans. Vi har snart 4 lag till i SHL. Och ned och uppflyttnings systemet kommer förändras. Åker ni ur så blir ni nog i HA bara par år. Slipsnissarna på hockeyförbundet kommer trycka på allt för att få upp Djurgården igen och då genom att öka ligan med 4 lag till. Och det finns det underlag för anser jag. Te x, Modo, Löven, DIF, SSK..

Peja: Att göra honom till sportchef direkt var dumt ja, enig. Jag har aldrig sagt att någon annan kanske hade gjort ett lika dåligt jobb. Det jag sa var att om vi hade haft en annan sportchef som hade gjort exakt samma beslut som Alcén så hade han inte fått lika mycket skit. Alcén får mycket skit baserat på att han inte har någon erfarenhet. Det är det jag säger.
Jag tror helt klart på att det behövs kontinuitet i Brynäs. Men åker vi ur SHL lär man helt byta strategi. Allra helst hade jag gärna sett att Alcén fick skugga en annan, mer erfaren sportchef, fortfarande. Och jag ÖNSKAR att man faktiskt gjorde så från början. Jävligt oschysst ändå att utsätta Alcén för detta. Men jag vill att man belyser det Alcén gjort bra på jobbet. För alla hans beslut har inte varit dåliga trots allt.

JawKee: Att sparka kompetenta människor som vet vad de gör kan vara olyckligt. Att sparka Alcén vore bara att korrigera ett misstag. Att göra honom till sportchef var kanske det dummaste organisatoriska beslutet som Brynäs har tagit under alla år som jag har följt klubben och då ska gudarna vet att de dumma besluten har varit många. Och som sagt, det säger jag enbart utifrån kvalifikationer och har ingenting personligt emot Alcén.

Om Brynäs åker ur SHL, ska Alcén i så fall vara kvar, med argumenten att någon annan kanske hade gjort ett lika dåligt jobb och att Brynäs bör ha kontinuitet?

Silfver:
En frånvaro av utveckling i en förening står för nåt. Var är drivkraften att bli bättre, inte sämre?

Lirarn77: Bertilsson håller fortfarande hög klass defensivt. Scott håller också en hög klass fortfarande. Ljungkrantz har gjort fler mål än Anton Rödin på avsevärt mindre tid spelad per match och Ljungkrantz är fortfarande under utveckling. Birgersson och Kvist dock bör spelare i HA.
Att du svamlar om spelare som är dåliga utan att nämna Palve och Timashov är ett jäkla under. Har du ens sett matcherna?

Innan säsongen hade vi ett bra lag på papperet. Det som har saknats är spelarprestationer. Sen målvaktssituationen är ju skandal. Men där har du det.
Vi har en Rödin på 300k i månaden som ska vara spets som gör 5 mål på nästan en hel säsong. Sen har vi en andra spetsspelare som missar öppet mål gång på gång och gör piruetter och slänger iväg puck till motståndarna. Sedan på det har vi en andracenter som är en skugga av sitt forna jag och slänger puck in i mitten till motståndare i egen zon.

Silfver: Exakt!

Svensson_62: Om vi överlever (vilket faktiskt är tveksamt om man gör sin matte).

Lirarn77:
Ingens ansvar är allas ansvar? Mot Allsvenskan?

Laget
Ser att ni klagar på enstaka spelare hit o dit, sanningen är att årets upplaga av Brynäs är för dålig, Rödin,Scott o Bertilsson mfl håller inte kvaliteten längre, lägg även till att våra ungdomar Kvist, Birgersson o Ljungkrantz håller knapp HA klass, vi har tillsammans med Malmö sämsta truppen, självklart kommer vi få kvala oss kvar, HV är för bra för att hamna i kval….tyvärr, jag både tror o hoppas att vi klarar MIF i ett kval, nyckeln ligger nu på torsdag att vi tar MIF o får hemmafördel, Alcen,Manner tidigare styrelsen, spelar ingen roll vems felet är, sanningen är att vi är inte bättre än denna placering, sen att Alcen redan börjat knyta upp spelare som Ljungkrantz som många höjer till skyarna gör att även om vi klarar oss kvar i år har samma skitlag nästa år……men det är då det

Malken: Tror du verkligen att han skulle säga något annat oavsett hur läget (egentligen) är? 🤔
Sen håller jag med om att SAIKs arbetsmoral är ett bra riktmärke. Sen är det märkligt hur Brynäs är unika i SHL gällande glappet mellan högsta och lägsta nivån. Kunde man som normala SHL lag höja lägstanivån så hade inte kvalserien varit ett hot varje år. Truppen är inte så usel (bortsett från spetsen framåt som saknas) utan det är som du är inne på kulturen som fallerat. Något som gör att jag ifrågasätter valet av kapten t.ex..

Peja: ”mikenomad: Klart det kommer suga för oss Brynäsare att spela i Hockeyallsvenskan, men för serien vore det godis med både Brynäs och Djurgården. De två klubbarna med flest SM-guld och kanske också flest supportrar (och tv-tittare?).”

SHL-lagen får väl snart 65 MSEK i TV-ersättning per säsong. HA-lagen skulle få endast 9 MSEK?
Säger allt om folkets intresse för högsta ligan vs andra ligan där f d SHL lag kör med jämförelevis B-trupper. Skiter fullständigt om det vore ”godis” för HA om Brynäs B-lag möter Djurgårdens B-trupp.
Medan Oskarshamn & Co drar ifrån med +50 MSEK per år i intäkter i SHL. Summasumarum - FINNS INGET POSITIVT MED ATT ÅKA UR! Särskilt inte när vi saknar såväl eget kapital som rika välgörare (Ejendal, Porser, PEAB, Hugo Stenbäck, Percy och dylikt). Åker vi ur får laget köra med de gråa tröjorna tills vi om 10 år eller så råkar snubbla upp i SHL igen.

Peja: Hade en annan sportchef med erfarenhet gjort exakt samma saker som Alcén gjort sen han började så hade han inte fått lika mycket skit. Det tror jag stenhårt på.

Brynäs är en av Sveriges största klubbar historiskt ja, dock är vi ett bottenlag. Vi är inte en av Sveriges största klubbar sett till prestation och inte varit på väldigt länge.
Håller absolut med om att det finns en kultur med kompisrekryteringar men jag tycker att det har minskat, det var värre med tidigare ledning. Jag hoppas att man tar sig ifrån det. Honken & Lindbäck är tydliga exempel på att det fortfarande sker. Jag står dock fast vid att Alcén gjort bra saker också, såväl som dåliga saker. Och som jag ser det så tror jag att han kommer att göra det bättre framåt, och att kontinuitet är viktigt.

Är Alcén rätt man på posten? Nja han har inte varit det, men kanske blir det. Har man hållt det så här långt så tycker jag man bör fortsätta med det. Om man däremot skulle byta ut honom ändå så skulle jag nog varken säga bu eller bä så länge den nya man sätter på posten har 0 bakgrund i Brynäs. Jag tror det är viktigt.
Men att aldrig kulturen kan försvinna så länge Alcén sitter på posten är spekulation, det vet vi inte. Men det lär vi märka nästa säsong.

Att så många skriker sparka så fort det krisar ser jag som en del av problemet. Ingenting blir bättre av det vilket vi har sett de senaste åren.

Loomis666: Ett argument för att ge Alcén det idiotiskt långa sportchefskontraktet var att man "konverterade" hans idiotiskt långa spelarkontrakt till ett längre kontrakt med lägre månadslön. Varför en fjärdekedjespelare som Alcén fick ett fett 3-årskontrakt som spelare kan nog bara Dackell svara på.

Peja: Vad har en SC i lön tro? Jag menar, Alcén har väl ett par år kvar på sitt kontrakt om han nu skulle sparkas. Jävla massa strösslande med onödiga pengar på alla sparkade i BIF.
Bara en nyfiken fråga, för jag säger inte att han ej ska få gå då detta lagbygge är under all kritik...

JawKee: Ehm, så jag ogillar Alcén för att han saknar erfarenhet och är helt okvalificerad till en av föreningens viktigaste poster?

Nej, jag ogillar inte Alcén som person, MEN Brynäs är en av Sveriges största hockeyklubbar och ska ha kvalificerat folk på nyckelpositioner. Med all respekt för att man kan tycka olika, men jag fattar inte hur i allsin dar man kan tycka något annat. Hur f-n kan man tycka det är okej att Brynäs rekryterar folk som inte har en aning om vad de gör på de viktigaste posterna? Hur kan man inte fatta att sånt kommer att få enorma negativa konsekvenser? Eller driver ni bara med oss andra?

Jag har redan motvilligt accepterat att de idiotiska kompisrekryteringarna av okvalificerade personer antagligen kommer att skicka ner Brynäs i Hockeyallsvenskan. Frågan är hur man ska agera nu; ska man fortsätta tills man slåss med Almtuna i den allsvenska botten eller ska man försöka få till en förändring på riktigt?

Alcén är en hyvens kille, men han är inte rätt man på rätt plats. Han är en del av den rutten kultur som aldrig kan försvinna så länge exempelvis han sitter på nyckelposter. Att så många vägrar fatta det ser jag också som en del av problemet.

Andy Tiger: jag håller med dig och din fru. Hade inte direkt kontakt med han men hörde mycket gott om honom

Tigerhjärta: håller med dig

Peja: Eller så ogillar du Alcén baserat på att han inte har någon tidigare erfarenhet. Tycker det skiner igenom i många kommenterar här inne där man kritiserar Alcén så jävla hårt. Han gör knappast ett sämre jobb än vad vissa andra sportchefer vi haft gjort. Finns det mer att önska från Alcén? Självklart. Han har gjort dåliga saker, och sen har han gjort bra saker. Varför ska vi alltid skrika "sparka! sparka!" när vi sett var det leder oss? Ingenting blir bättre av det

Peja: Ser det inte som ett svaghetstecken. Däremot anser även jag att Alcén bör få foten, om inte nu, så definitivt efter säsongen

Tigerhjärta: Jag tycker det är ett stort svaghetstecken hos Svedman om han inte sparkar Alcén. Brynäs behöver en sportchef som håller måttet och ledningen måste kunna identifiera att personen på den posten måste bytas ut. Svedman kan vara hur bra som helst inom alla områden, men om man fortsätter med en sportslig ledning som varken håller måttet eller synkar med stora delar av truppen så är det ändå kört på sikt. Oavsett vilken division Brynäs spelar i nästa säsong så måste man ha en ny sportchef och en ny tränarstab.

Själv tror jag stenhårt på Svedman!
- Vi har bättre publiksnitt än på länge.
- Våra sociala medier har fått ett uppsving igen sedan Kevin försvann.
- Stora ambitioner i att öka arenaupplevelsen med allt från supporterklack till renovering av arenan.
- Inte bara massa löst snack utan det märks att han verkligen vill framåt och öka attraktionskraften för hela föreningen.
Man kan kritisera Manner, Alcén/Grahm, spelare, målvakter, målvaktstränaren osv, jag är enig i mycket som skrivs.
Men när man börjar kritisera Svedman anser iallafall jag att det börjar bli lite väl forcerat.
Man får absolut ha åsikter kring hur Svedman borde agera kring Alcén, men det stannar bara vid en åsikt. Det gör inte Svedman till en sämre klubbdirektör bara för att han inte tar steget och sparkar Alcén som vissa supportrar anser att han bör göra.
Vi behöver kontinuitet på KD posten just nu. Att skapa en förändring och nya goda vanor görs inte över en natt.
Jag tycker verkligen Svedman bör ges chansen och ser absolut inte han är en av dem som bör bära hundhuvudet till varför vi är där vi är idag.
Det är iallafall min åsikt.

« · 2475255 · »