1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446834 inlägg · 7966 ämnen
« · 2606016 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
bradberry: Ja och att säga något i intervjuer om att målvaktssidan är problematisk är ungefär som om du ska hitta en spelare som får frågan i upptakten på hur dom tränat och sammanhållningen, "vi har tränat bättre än nånsin och sammanhållningen är den bästa jag vart med om".
Hitta en spelare som säger "vi är dåligt förberedda och träningen har vart dålig, inställningen är dålig i truppen och det är grupperingar i truppen".
😅😅

bradberry: Igår konstaterade jag att det nog var två; "Hovreportern" och Huge, men nu börjar nog till och med "Hovreportern" att inse fakta.

Huge: Hela hockeysverige har identifierat Brynäs målvaktssituation som problematisk. Alla experter, alla tyckare, initierat hockeyfolk samt soffcoacher... Alla utom en... 🤷‍♂️

Mrassarson: Tack alla! Det fanns inte tillgängligt i morse.

Davey85: sen kanske man bör fråga Clara om hans syn på det? Det är inte alla som ens vill bli "daltade" med när man gjort något dåligt. Har jag en dålig dag på jobbet är det sista jag vill att mina kollegor ska komma och tycka synd om mig. Jag vet mycket väl själv att jag kan bättre om jag gjort något fel. Sen är alla olika där och jag förstår att andra behöver stöttning, men att vi (Sanny) ens tar upp det är ju hur löjligt som helst.

Vissa behöver stöttning, vissa behöver avreagera sig (sönderslagna klubbor har man ju sett vid utbytta målvakter) och vissa vill mest bara sitta och sura för sig själva en stund innan man smält det och gått vidare (sån är jag).

Peja: Jag vill är ta bort lite av kritiken mot Clara efter gårdagens prestation. De första målen går inte att beskylla honom för. Rödin/Larsson har inte ett rätt i dessa byten och är högst ansvariga för dessa mål. Clara tabbar sig däremot på 3:an, Lindbäck likaså på 4:an.
Problematiken just nu är att det räcker att Brynäs sitter kvar på bussen i 5 minuter för att ha 2-0 i arslet, vi har ingen målvakt som gör det där extra.
Ett lag klarar inte att spela fläckfri hockey i 60 minuter. Det gäller då att ha en målvakt som står pall när spelet dippar, det har inte Brynäs...

munkas: "Ja, den här målvaktsnöten är en riktig kluring."

Precis, håller med.

På ena sidan har vi hockeyvärldens sofftyckande amatörer, som tror att dom kan bättre och är mer insatta i Brynäs interna arbete än vad Gällstedt och övriga yrkesverksamma personer med mångårig erfarenhet är.

På den andra sidan munkas (mannen som lever för att raljera, dissa och grina som en bortskämd 7-åring på ett hockeyforum), när Brynäs inte spelar som han vill

xxx BIF xxx: Flera spelare klappade om Clara, då är det knappast tal om "mobbingtag". Det vore intressant att höra Sanny utveckla det här och varför han valde att fokusera på det. Om jag ska gissa så ser han det som en signal på att många Brynässpelare är jäkligt less på att målvakterna jämt och ständigt släpper in billiga puckar.

Sen håller jag med om att Clara gör en okej säsong givet att han är värvad som backup. Att han överhuvudtaget på fullt allvar konkurrerar med Lindbäck om förstaspaden säger tyvärr mer om Lindbäcks prestationer än om Claras prestationer, för det är inte så att Clara har varit överjäkligt bra.

Davey85: Nu ska vi vara snäll, världen behöver kärlek. :)

Lemp: Lite märklig värvning av Nubben? Hv:s problem är primärt inte målvakterna och tycker inte Dichow lyfter deras duo nämnvärt. Ortio kommer fortsatt vara given etta.
Hade varit en rimlig lösning för oss kan jag tycka även att man hoppas på något bättre än så.

Det här med Clara är ju nåt jäkla hjärnsläpp av Sanny. Vi vet att Limpan, Blomman, Kinnvall och Billins klappade om Clara. Hur många ska fram och klappa på stackarn? Det är väl fan inte första gången en målvakt byts ut.

Mycket märkligt av Sanny som jag annars gillar.

SnowKing: Ja, det gjordes misstag under matchinledningen, men jag tycker ändå det blir oseriöst att prata om dåligt försvarsspel när man analyserar gårdagens match. Brynäs släppte till vadå, en handfull(?) chanser på hela matchen. Björklöven är ett av ligans bästa offensiva lag men de skapade snudd på ingenting.

Brynäs skapade mycket mer. Antagligen minst 3 gånger fler bra chanser än Björklöven. Om man har den chansfördelningen ska man vinna matchen enkelt. Huvudorsaken till att Björklöven gjorde 4 mål berodde inte på dåligt försvarsspel, det berodde på att de hade extrem utdelning på sina chanser, och det var mycket på grund av Brynäs målvakter. Så vitt jag kan bedöma var det inte så att deras spelare stod för exceptionella avslut. 2 av målen är ju sånt som alla inklusive utespelarna förväntar sig att målvakten ska ta och sånt kan skapa en känsla av att man inte kan lita på målvakten framöver.

Om man jämför med Voutilainen, så krävs det mycket mer för att göra mål på honom. Brynäs måste antagligen skapa minst dubbelt så många chanser som Löven för att man ska få till målmässigt jämna matcher så länge de har Voutilainen och Brynäs har Clara/Lindbäck. Det är otroligt svåra förutsättningar för utespelarna och det är ju uppenbart att Alcén måste agera.

Dichow klar för HV, även om han säkert aldrig var aktuell för oss.

munkas:
Över- och underdrifter är lika tråkiga.
Lövens två första mål får Rödin och Johan Larsson ta på sig...
Att Brynäs har en del att fundera på när det gäller framtida målvakter är ju en annan sida av myntet!

Gavve: Jag brukar kolla i deras videoarkiv.

Alternativt "Efter matchen", där det alltid fanns highlights i SHL.

www.hockeyallsvenskan.se/game-center/qcz-8TjDCs979/qcz-8S9YZClRG/?state=post-game&active-tab=video

Makita: Konstigt att han missade det..

Finns i princip inget forum som hyllar Brynäs i något medie.
Har inte lyssnat på de senaste Sarg ut. De är väl de isf.
En Moring och en Modoit..

xxx BIF xxx: Nu verkar det dock som det är Sanny som missat att det är fler än två spelare som klappat om Clara.

Brynäsgubbe: De länkar till Youtube på deras hemsida där man läser om matcherna. www.hockeyallsvenskan.se/article/zuqtalpkc-1el1/view

Bara att klicka på: "Klicka för att se highlights från matchen!" vilket står under målskyttarna i varje match så kommer du till just den matchen. Inte jättevettig lösning MEN deras Highlights-knapp högst upp på sidan länkar också till deras Youtubesida.

Brynäsgubbe: Du finner det mesta på youtube.
Spar den kanalen jag länkade till också, de är snabba
De lade ut highlights för den matchen för 13 timmar sedan

Gavve: Jag kollade på deras hemsida där det inte finns något. Visste inte ens att de hade en kanal på Youtube.

Huss888:
Fan det missade jag att reflektera över. Så knappt någon klappade om Clara?
Det är inte bra. Inte för en så ung kille.
Det är en sak att bli utbytt och förstå att man inte höll måttet iom det - ett annat att de närmast honom inte stöttar honom utan visar sitt missnöje med mobbingtag.
Nä fy fan.
Det är inte bra
Om det är sant - jag missade som sagt det helt själv.

Skulle haft kvar ljungkrantz istället för kvist

Brynäsgubbe: Det finns det visste. Hockeyallsvenskan la upp det för ca 4 timmar sedan på Youtube.
www.youtube.com/watch?v=DU66dHlIPo4

HA är verkligen sämst på att få upp highlights. Det finns redan highlights uppe från nattens NHL-matcher men från Brynäs match igår finns det ingenting...

Mattson: "Lindström skriver en krönika om en utbytt målvakt och att vi har många ledare i båset! Sjukt fokus på en match där Brynäs slår serieledarna på bortaplan efter att ha varit helt överlägsna. Snacka om att leta efter skit att skriva."

Sanny var en del av drevet under "Berglund-gate" och vinklar alltid mot Brynäs. Inget att bry sig om. Föralldel intressant att läsa - men det är ingen tvekan om var Färjestads-Sanny har sina sympatier.

Ove Myling: Ja, den här målvaktsnöten är en riktig kluring.
På ena sidan har vi hockeyvärlden (experter, soffcoacher, tränare, bordshockeyspelare och de som sett minst en hockeymatch)
På den andra sidan Huge. (Mannen som lever för att jävlas på ett hockeyforum.)

Om så Limpan eller Clara skulle ta av sig plocken och kasta in pucken i mål bakom sig så skulle han hävda att det är försvarsspelet som är orsaken till målet.

Huss888: Lindström skriver en krönika om en utbytt målvakt och att vi har många ledare i båset! Sjukt fokus på en match där Brynäs slår serieledarna på bortaplan efter att ha varit helt överlägsna. Snacka om att leta efter skit att skriva. (Dessutom sitter jag just nu och ser hur Billins klappar om Clara.)

Tigerhjärta: jag skulle nog byta blomman mot nordh och låta ohlsson och ölund gå center i respektive line.

Ove Myling: nej det är nog viktigt att inte avfärda IFB efter EN mindre bra match. Vi har jäkligt höga krav på att laget inte underskattar motståndet, så tycker nog inte att vi ska göra det heller.

Andy Tiger: Exakt! Alla experter har skrivit samma sak om målvakterna men Huge som är soffcoach deluxe verkar kunna bättre än dessa.

Huge: "Förutom fyran som inte ser otagbar ut så stänger Lindbäck sen ner Lövens möjligheter att hålla sin ledning och vinna matchen."

Den analysen är du nog ensam om i världen att göra. Brynäs offensiv vände matchen inte AL:s spel. Hur många puckar fick Al mot sig? 10? Om ens det.

"Till sist och som nån varit inne på: det är inte ett lag som Björklöven vi kommer att få problem med i ett slutspel, om dom inte ändrar sitt spelsätt radikalt och går över till att backa hem, som övriga potentiella finalkonkurrenter i första hand gör."

Vi ska nog inte avskriva löven riktigt än. Låter på dig, med flera här, som Brynäs sköljt över löven men så är inte fallet. Löven slog ju ett obesegrat Brynäs på bortaplan, mycket tacka vare sin matchvinnare i målet som höll nollan. Brynäs slår ett formsvagt och decimerat lag igår.

Sen kommer både Björklöven och Brynäs att förstärka sina lag inför slutspelet. Återstår att se vem av Kentä och Alcén som hittar bäst spelare att vässa truppen med. Ingen högoddsare att Kentä vinner den matchen.

Läste artikel om Brynäs och hur laget inte stöttar Clara mm.
Hoppas länken funkar.

Tigerhjärta: Tycker det ser rimligt ut, hade dock gärna sett en ny pjäs till tredjekedjan. På så sätt får Kelleher en bättre lekkamrat än Nordh och vi får mer bredd. En powerforward med lite målsinne hade inte varit dumt.

Huge:
Att du orkar!?
Båda våra målvakter står för osäkra ingripanden och rena tavlor alltför ofta..
Det är ju inte bara vi hobbytyckare som tycker att det måste till en förändring..
Vi har ju erkända hockeyexperter som tycker att vi MÅSTE göra något åt målvaktsidan.
Klart att inte Gällstedt sågar målvaktsinsatserna.
Han måste ju backa den personal han har till förfogande..

Makita: Från Huge:
"Trean ser iofs billig ut man det står spelare ivägen, den släpper ju aldrig Clara oskymd."

Nä det vore väl fan om han släppte den oskymd..

Sen ni som kan och förstår.
Limpans Salo-plock.
Varför står han på knä där?
Ska man det?
Är det inte bättre att stå upp, och vara mer rörlig och beredd på andra spel?
Tycker bara att det är konstigt att wn så stor målvakt står på knä när pucken är så långt från mål.

Rätta mig gärna😄

Tigerhjärta: Ja just ja... Tänkte inte ens på att Scott spelar som annat än center. Han står ju som enbart center på EP. Men det där ser rätt vettigt ut även om det tar emot att sätta Kelleher i en tredjekedja med sina 17p på 19 matcher. Men med Kelleher - Ölund - NY skulle det vara en väldigt giftig tredjekedja.

Huge: Vad gäller dit försvar av målvakterna så tycker jag inte det riktigt håller.
Utan att diskutera enskilda matcher och tavlor hit och dit.
Min åsikt såhär långt in på säsongen är att räddningsprocent inte ljuger.
Visst det kommer säkert underlätta för våra målvakter när Scott och Ölund kommer tillbaka i god form.
Men just nu är inte målvakterna bättre än räddningsprocenten.
Många lag har målvakter med bättre räddningsprocent.
Många lag har dessutom ett sämre försvarsspel än Brynäs skulle jag vilja påstå.
Målvakterna i dessa lag har alldeles säkert råkat ut för minst lika många skymningar,frilägen och styrningar som våra målvakter har gjort.
Tycker tiden börjar rinna ut för AL och Claras tid kommer men han är inte riktigt där än.
Hittar inte målvakterna formen och tar mer än det nödvändigaste så går vi inte upp till SHL i år.

Gavve: Känns som Rödins slit har smittat av sig lite på Indrasis, tycker han åker mycket mer skridskor och mer fysisk än tidigare.
Som du själv är inne på så rubbar man gärna inte 2:a kedjan efter igår, otroligt dominanta.
Med fullt lag känns det mest rimliga i mina ögon följande:
Indrasis - Larsson - Rödin
Scott - Vesel - Kopacka
Kelleher - Ölund - Nordh
Ohlsson - Blomqvist - Tärnström

Samsung: nä jag är helt enig där. Lite "lyxproblem" och det är tur att jag inte är den som ska bestämma kedjorna framöver. Vi har ju en hel del spelare som ligger bra till poängmässigt (och +/-) som bör spela högt upp. Scott skulle utan tvekan acceptera en roll i tredjekedjan (Vesel och Larsson i första/andra då) och göra det bra men frågan är väl vilka man skulle sätta bredvid honom. Även om en sån som Indrasis inte imponerar alla gånger är han ändå etta i interna poängligan t.ex. (delad med Rödin).

Huge: ”Ja, det var väl det som bl.a Limpan tydligen gjorde.
Var förstås ett uttryck för den "kyliga relation" som enligt din egen soffpsykologiska tes, råder mellan Lindbäck och Clara....”

Vilket jag också berömde honom för även att det är kutym målvakter emellan.

{10375}: "Krama om Clara,"

Ja, det var väl det som bl.a Limpan tydligen gjorde.
Var förstås ett uttryck för den "kyliga relation" som enligt din egen soffpsykologiska tes, råder mellan Lindbäck och Clara....

Sicket svammel hit och dit om hur spelarna skulle ha tröttnat och lessnat på båda våra målvakter, när det är spelarna själva som snarare har tröttnat och lessnat på sina egna misstag.
Både ettan och tvåan igår ska Rödin och Larsson lastas för, ingen/inga andra.
Trean ser iofs billig ut man det står spelare ivägen, den släpper ju aldrig Clara oskymd.
Att han sen byts ut är ju bara en standardåtgärd i såna lägen, inte minst för att försöka väcka laget. Lika självklart som att tränarna naturligtvis i båset eller efter match förklarar för en ung målvakt att det inte handlar om att man har lessnat eller inte litar på målvakten ifråga, nåt som Clara själv naturligtvis också fattar.
Förutom fyran som inte ser otagbar ut så stänger Lindbäck sen ner Lövens möjligheter att hålla sin ledning och vinna matchen.
Gällstedt fortsätter att förklara vad som är huvudproblemet: många spelare gör fortfarande inte hemjobbet i backcheckingen tillräckligt bra, vilket många gånger sätter målvakterna i skiten.
Att han sen, bortsett frän huvudproblemet, ändå hade önskat lite mer stabilitet från målvakternas sida, fattar nog alla.
Nämnda huvudproblem kommer successivt och till stor del att slipas bort när både Scott och Ölund är tillbaka i normal form.
Båda är spelare som tar ett stort ansvar bakåt, med bra avvägningar när dom ska backa hem eller kliva på.
Till sist och som nån varit inne på: det är inte ett lag som Björklöven vi kommer att få problem med i ett slutspel, om dom inte ändrar sitt spelsätt radikalt och går över till att backa hem, som övriga potentiella finalkonkurrenter i första hand gör.

Gavve: Kelleher ska ju in också, kanske tom till imorgon? Ser inte att man får ut max av han tillsammans med Hemlingborgs Blomman och Tärnström tex.

Samsung: frågan är om man vill bryta upp andrafemman i går som dominerade mer eller mindre hela matchen. Såg ut som att Scott och company inte hade gjort annat än att spela ihop. Men det var ju också "bara" en match och det ska bli spännande att se om den fungerar lika bra nästa match förutsatt att den inte ändras.

Tigerhjärta: Kommenterar mitt egna inlägg och förslag kring Hutsko.
Hänger inte med IKO ner till Malmö och är nu på marknaden enligt MrMadhawk!

OTROLIGT skön vändning och seger igår!!!
Hemmaplan för mig. Idag ska jag vara riktigt jävlig mot alla grönklädda på jobbet.
❤️💛🖤

Peja: Drömmen vore ju att ha Larsson, Scott,Vesel, Rödin, Indrasis, Kopacka, Kelleher, Öhlund och en ny spets/tung forward på de tre första kedjorna. Sen kommer skador komma såklart.
Tänk en tredje med Scott Öhlund *ny (typ en Granström typ) Vilken jävla tung kedja att möta.
Sen ha en fjärde med blomman oco som går in och gör stödbyten , tar tid i bp som du pratar om.
Gå in i ett slutspel med det. Det vore något. Sen behöver backsidan och målvaktsidan en uppswing.
Johannesson håller inte, väger så otroligt lätt.

Malken: "jodå, men Björklöven är knappast största hotet mot SHL-platsen. Har sällan sett ett lag ge Brynäs så mycket isyta som "Löven" gjorde igår. SSK däremot ser väldigt svåra ut. Mot SSK har Brynäs varken fått isyta eller tid. ...Men även SSK har förstås svagheter. Man är extremt beroende av Videll och Marcus Eriksson."

Det var förvisso en seriefinal men serien är ju otroligt jämn och särskilt på slutet har alla slagit alla. Löven är väl ett av lagen med dålig form? Hade tagit en 3-poängare på 7 eller 8 matcher.

Många skrev inför säsongen att Brynäs "ställer det bästa laget på banan någonsin i HA" men verkligheten är en annan. Både Modo och HV har haft bättre säsonger i HA såhär långt.

Brynäs är sjukt ojämna och det håller inte att ge handikapp och hoppas att offensiven ska lösa problemen och göra 5 mål varje match. För bara några veckor sedan gick man ju nollade i tre raka hemmamatcher.

Starkt att vända mot ett decimerat Löven i dålig form men problemen kvarstår;
Målvakterna är bland seriens sämsta, tredje kedjan är en av serien sämsta och trots en stor plånbok är sportchefen en av seriens sämsta. Återigen är brynäs ett lag som får ut väldigt lite poäng per spenderad krona.

Malken: JFK skrev om Löven och det var dem svaret mestadels gällde.
Håller förövrigt med om det du skriver förövrigt just nu känns inte Löven som största hotet.
En målvakt med runt 90 procent kommer inte hålla om vi ska gå upp.
Ett par forwards vore också lämpligt att få in i truppen.
Kan tycka att har vi spelare som Larsson och Ölund i laget så borde de med rätt spelare omkring sig kunna stänga ner Videll och Ericsson.
Larssons har i NHL klarat av bättre spelare än dessa två och borde kunna klara av dessa i ett slutspel.

Samsung: Krama om Clara, gå sen raka vägen upp till Alcéns kontor efter matchen och skäll ut honom efter noter. Där har du en rimlig lösning

« · 2606016 · »