1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743579 inlägg · 7967 ämnen

Alla Helvetes Kval

Sv: Alla Helvetes Kval
Ove Myling: Är det förresten helt klarlagt att PA fått sparken?
Eller fick han förlängd semester med option att bli inkallad?
Det fanns ju vissa underliggande väl krypterade siffror där som faktiskt var ganska bra.
Jag tror inte vi ska förhasta oss och avskriva honom helt ännu…

X-Län: Intressant fråga och när en tränare får gå är det väl alltid vissa spelare som kanske blir mer besvikna än andra.
Samtliga lags tränare är förstås i olika hög grad involverade när det gäller att ex rekommendera spelare som borde värvas, men att våra finnar skulle reagera så pass negativt i det här fallet att dom surar ihop och inte gör sitt bästa på samma sätt som dom gjort hittills bara för att tränaren är en landsman, tror jag inte på.
Man har jobbat hårt tillsammans och svetsats ihop under resans gång, man är proffsiga på den här nivån och vill vinna och visa både för sig själva och inte minst för tränarna att man ska fixa det här mha stolthet och heder mot sina medspelare.
Det är iaf vad jag tror och hoppas på…

munkas: Vad jag hörde så var dom väldigt nöjda med honom, även om dom hittade en lösnings som dom blev ännu nöjdare med. Men att ta tillbaka honom blir dom nog allra nöjdast av.

Huge: ” Och nej: jag tror inte men utesluter heller inte att Manner blir kvar nästa säsong.
Möjligtvis nån av dom andra finnarna och att det är det Svedman syftar på i sitt orakelliknande uttalande…”

Men herregud människa, hur mycket svammel kan man häva ur sig. Klockan är mycket så jag tror att det är dags för farbror att gå att lägga sig… Från Brynäs egen hemsida.

” Jag vill å föreningens vägnar sända ett stort tack till Mikko, Ari-Pekka och Kalle. Alla tre brinner för hockey och de har lagt själ och hjärta i att göra det bästa för Brynäs. Vi önskar dem all lycka i sina framtida uppdrag, säger klubbdirektör Håkan Svedman”.

Tror du på fullaste allvar att man säger så om man ämnar att ta tillbaka Manner till nästa säsong?? Dom 2 avslutande matcher mot Timrå och Växjö var såklart droppen som fick bägaren att rinna över. Totalt energilöst och självklart var förtroendet för Manner i ett kval helt förbrukat..

Ove Myling: Nu skrev jag ju precis att jag inte tror att Manner blir kvar och ändå påstår du att jag tror att han blir kvar.
Varför har du hoppat av den där kursen i läsförståelse som jag rekommenderade dig att gå?
Eller har du inte ens anmält dig?
Illa, mkt illa….

Huge: ”Nu skrev jag ju precis att jag inte tror att Manner blir kvar och ändå påstår du att jag tror att han blir kvar.
Varför har du hoppat av den där kursen i läsförståelse som jag rekommenderade dig att gå?
Eller har du inte ens anmält dig?
Illa, mkt illa….”

Snurrigt Huge. I nedan svar till mig så säger du att det inte är uteslutet. Men hur förklarar du Svedmans kommentar om att han önskar dem lycka till i framtida uppdrag? Kan swisha ett par hundra till målarfärg om det tagit slut innan du nått hörnet.

”Därför låter det som att han än så länge inte har uteslutit att Manner själv eller samtliga tränare blir kvar om vi hänger kvar i SHL.”

Jugge: Jag bara konstaterar att Svedman gett olika svar, att jag inte utesluter nånting i frågan men att jag inte tror att han blir kvar nästa säsong.
Och ja: Timrå- men inte så mkt Växjömatchen var kanske inte droppen men iaf en av flera anledningar till att en ny röst i båset kändes som den bästa medicinen för spelarna i det här akuta läget.

Huge: lägger denna här och tar natt

”Manner blir förstås kvar på sin post, oavsett vad dina och andra oinsatta soffsvamlare yrar om gällande hans förtroende hos spelarna.
Vila, träning och lite hoppsnack fram till tisdag.”

Bulten: Ja, utifrån Svedmans dubbla budskap så låter det ju i ena fallet som att han inte utesluter nånting om Manner för att sen tacka denne för tiden i Brynäs.
Själv tror jag inte att Manner blir kvar nästa säsong, men om du vill vara säker på vad han menar så får du väl be honom om ett förtydligande i media.

Bulten: Ja, inte bara jag utan många andra som förstås blev överraskade att Manner ändå fick gå trots att spelet enligt bl.a Molin inte varit felet utan mer att man behöver en ny röst i båset.
Med vila, träning och ännu mer hopsnack nu fast med nya röster på träning och i båset så ska det förhoppningsvis räcka för att slå Malmö i bäst av 7 matcher.

Vi är tillsammans med Färjestad BK, dom enda två lagen sedan 1975/76 som aldrig åkt ut högsta ligan. Så vill jag gärna fortsatt ha det!

Jugge:
Vilken ruttna trupp?

Bulten: ”Men är det ny energi? Molin träffar de redan oftare än sina egna barn. Hela grejen med Bombom och Ekman var nog framförallt energin och personligheterna som spelarna slöt upp kring. Lite svårt att se att samma ska hända kring den nya trion.”

Ja det kan man ju undra, Molin är ju en del av inventarierna i Arenan och han ses ofta både på träningar och i omklädningsrummet. Spännande ett följa blir det i alla fall.

Swehockeyscout: I Brynäs egna mailutskick om biljetter skrev dom att vi aldrig åkt ur högsta serien. 🤡

På tal om att Alcén vill ha personer som VILL vara i Brynäs. Detta är skrivet av Elias Fälth, jag citerar:
”Jag lämnar gladeligen padelns värld och tar hand om samt styr upp backsidan kommande säsong.
Värva bara en headcoach som pallar en ass som är nyfiken, ställer höga krav, inte rädd för att säga emot samt inte bara håller med för att man är rädd om jobbet.”

Tigerhjärta: Också en signal om att padeldöden är nära förestående. Snart vill väl Honken gå upp på 100% också. 😉

Huge: ja det beror väl också på hur stämningen är i gruppen med den så hårt kritiserade Rödin tänker jag? Får upp citatet från en rysk målvakt i AHL under slutspelet. ?don't worry Tony (Mårtensson )we are going home" efter detta debaklet.
Hoppas verkligen att jag har fel ska tilläggas.

Tigerhjärta: Fälth vore inte alls en dum person till tränarstaben tänker jag från min coachsoffa.

nittontolv: Frågan är om Fälth gjorde tillräckligt många säsonger i Brynäs för att kvalificera sig?

Peja: Haha, det var ju det också ja.

nittontolv: någon som vet vad det står i Sportbladet plus? Manner sparkad?

Thellen: Vad menar du? Ja, han fick ju sparken igår.

nittontolv: missade de helt, vilka clowner 😂😂

nittontolv: Nej jag håller med kring Fälth!
Visst är han oprövad givetvis, men samtidig är den en person med talets gåva och som besitter både erfarenhet och pondus.
Så länge övriga staben besitter rutin kring hur det är att leda ett lag så ser jag verkligen en potential i att sätta Fälth att ha hand om backarna!

nittontolv: Förlängning och sparken under samma säsong (3-4 månader efter förlängningen). Det är ju ganska....

Det oroväckande är hur de finnar som kommit till oss pga just Manner kommer att agera. Gissar att samtliga dessa inte supportar det beslut som man nu tagit. Utan att ett eventuellt missnöje kommer från främst spelarråd och den "svenska sidan" av spelartruppen.

Det som oroar mest är hur Olkinuora kommer agera. Hur pepp är han på att rädda Brynäs?

En bättre lösning hade nog varit att ha med Manner på något hörn säsongen ut än att plocka bort honom helt.

{9684}: … typiskt för Brynäs.

Tigerhjärta:
”jag håller med kring Fälth!
Visst är han oprövad givetvis, men samtidig är den en person med talets gåva och som besitter både erfarenhet och pondus.”

En gammal brynässpelare som är bra på att snacka, låter kanon, visst har han väl dessutom spelat med Alcen?

Bulten:

Det är vuxna proffisonella fullblods proffs.
Dom vet hur branschen fungerar, att ens tänka att man inte skulle gå för fullt mot deras arbetsgivare tror jag inte ens finns till en promille i deras hjärnbalk .

Obs. Min soffpotatis analys det här.

Bulten: .. Men löser man eventuellt missnöje med finnarna. Sluter upp kring dessa 7 matcher så ska det gå. Men som sagt Olkinuora måste vara i absolut bästa slag.
Malmö hånler givetvis över kaoset, men oroar sig nog samtidigt åt vad de kommer möta på tisdag. Från att ha kunnat scouta Brynäs i flera månader så gäller helt plöstligt inte detta länge. Det är en stor fördel för oss trots allt.

Bulten: Det tror inte jag alls är ett problem, varför skulle de värna om honom bara för att han än finsk? Dom är proffs, laget har gått knackigt - Kanske vill de också byta röst nu.

Bulten: Finnarma är väl precis som svenskarna taggade på uppdraget och vill väl lira i ett lag med en fungerande taktik/coachning. Det finns ingenting som säger att finnarna är emot tränarbytet mer än andra spelare.

Peja: Ja det lär som sagt visa sig…

{8399}: "Det finns ingenting som säger att finnarna är emot tränarbytet mer än andra spelare."

Fast jo, de kom hit enbart för att Manner är här. Annars hade ingen av dem valt Brynäs.

Huge: "Ja, utifrån Svedmans dubbla budskap så låter det ju i ena fallet som att han inte utesluter nånting om Manner för att sen tacka denne för tiden i Brynäs.
Själv tror jag inte att Manner blir kvar nästa säsong, men om du vill vara säker på vad han menar så får du väl be honom om ett förtydligande i media."

Men nu har du fällt krokben för dig själv...igen.

Bulten har inga problem att utläsa/förstå vad Svedman menar i sina uttalanden. Den enda härinne som tycker att Svedman lämnar dubbla budskap i sina uttalanden är ju du. För alla andra är det solklart att finnarna får gå och därmed inte kommer tillbaka.

Kan man inte förstå den kontexten så har man stora problem med sin läsförståelse. Eller så är det intelligensen det är fel på.

Du har ju målat upp ett eget drömscenario där Svedman är nöjd med Manner och bara gett honom ledigt för att sen få komma tillbaka. Som Jugge skrev, du verkar leva i en parallell verklighet.

Bulten: Kom de till Brynäs bara för att Manner är här? Källa på det? Det finns ju massor av finnar i SHL men Manner finns (fanns) ju bara i Brynäs. De kom till Brynäs för att lira hockey inte för att gulla med Manner.

{8399}:
Även om dom är missnöjda med Manners petning kommer dom ge 100%.
Hur skulle det se ut för dom annars, svårt att se att någons skulle vilja anställa dom efter det om dom slutar spela så fort dom blir missnöjda.

{8399}: "Kom de till Brynäs bara för att Manner är här? Källa på det? Det finns ju massor av finnar i SHL men Manner finns (fanns) ju bara i Brynäs. De kom till Brynäs för att lira hockey inte för att gulla med Manner."

Kan du inte bara ta paus igen. Om ovan kommentar inte bara är fortsatt trollande från din sida . Så du tror Alcén hittade Olkinuora för att ta ETT exempel? Okej vi tar ett till. Du tror inte Björninen lockades hit pga Manner? Eller vänta vi tar ett tredje, Friman.. ah du fattar.

Det är alltså bara slump att i stort sätt alla som inte har kopplingar till Brynäs som värvats under säsongen är finnar eller spelar i Manners lag tidigare?

Samsung: Jag tror säkert att finländarna kommer att vara professionella, men det skulle kunna uppstå konflikter om de upplever att de nya tränarna favoriserar de svenska spelarna. Ett exempel skulle kunna vara om Lindbäck står istället för Jussi, alla som ser objektivt på saken begriper ju att Jussi är den bättre målvakten, men det återstår att se hur Molin, Masken, Sunkan och Honken ser på den saken.

Horace76c: Alla som lirat nån form av lagsport vet att spelarna kommer att de sitt allt för att slå Malmö.

Huge: "Ja, inte bara jag utan många andra som förstås blev överraskade att Manner ändå fick gå trots att spelet enligt bl.a Molin inte varit felet utan mer att man behöver en ny röst i båset."

Du är ju inte sann. Tror du på fullaste allvar att Brynäs var nöjda med Manner? Varför sparka honom då?
Om spelet nu var så bra, varför riskera att sparka Manner och eventuellt få ett sämre spel? Tror du Brynäs skulle ta den risken i det läget man befinner sig.

Du är ganska ensam om några saker härinne:
1. Tycka att Manner har ordnat ett bra "spel" i Brynäs.
2. Tro att Brynäs är nöjda med Manner som tränare
3. Vara förvånad över att en tränare som slutar näst sist i serien och hamnar i kval får sparken.
4. Seriöst tro att Svedman skulle ta tillbaka Manner i tjänst efter att han sparkat honom.

Fick ingen bra känsla nu. Strax över 4600 biljetter sålda till kvalpremiären i morgon, det är alldeles för dåligt! Vart är Gävlepubliken? Nog för att det är en tisdag, men det är negativt kval, då om någon gång är det väl än viktigare att sluta upp?!

Ove Myling:

Om Svedman å ena sidan säger att finnarna just nu är friställda och att han inte vill gå in på deras framtid mer än så, och i ett annat uttalande tackar dom för deras tid i Brynäs så förstår alla med läsförståelse att han solklart ger två olika budskap i frågan.
Om man sen väljer att tro på det ena eller det andra är en annan sak, själv tror jag som sagt våra finska tränare har gjort sitt i Brynäs.

Det är bara din egen dåliga läsförståelse som har målat upp ett scenario där jag skulle tro och hoppas på att Manner är tillbaka nästa säsong, trots att jag upprepade gånger har sagt vad jag tror: att han är ett avslutat kapitel i Brynäs.

SuneMangs: Antar att folk tröttnat på Brynäs skit.

Det är som att ge pengar till en knarkare. "Jag lovar att jag ska bli bättre." Till slut ser man igenom lögnerna.

Bulten: Tror du på allvar att de finska spelarna skulle vika ner sig för att en misslyckad tränare blir sparkad? De vill väl ha ett vinnande lag precis som alla andra?

Jag tror att de kommer ge sitt max för att vinna matcherna - oavsett tränare.

Brynäsgubbe: Det är underligt egentligen för man slutar ju inte bara älska en förening man hejat på sen man var liten, oavsett hur illa den sköts och av vilka kunniga eller okunniga personer.

Man lever på hoppet, att nästa säsong då blir det ordning och reda. Men oavsett utfall står man ändå där säsong efter säsong med denna hatkärlek. Det går inte att bara sluta att älska Brynäs, oavsett om man försökte så mycket det bara gick, så då är det väl bara att pallra sig till rinken ändå oavsett hur leds man är på haveriet?

För man vet ju likväl att man står där om ett halvår på premiären ändå så det är det bara att sluta upp på plats nu när det behövs som mest. Förhoppningsvis bidrar man i form av hejarop till en premiär mot Timrå istället för en premiär mot Kristianstad.

Peja:

jomen du vet killen som ägde fotbollen fick vara med och spela

SuneMangs:
Som du säger så kommer nog väldigt få sluta älska sitt lag beroende på dom premisserna du tar upp...degradering påverkar nog inte den känslan heller.

Däremot tror jag luften går ur många när det blir så här år efter år (untertecknad inkluderad), och då är det nog många som skiter i att leta sig upp till arenan
....dom flesta vill väl se sitt lag vinna något, inte undvika att förlora något. ...tyvärr.

Brynäsgubbe:"Antar att folk tröttnat på Brynäs skit.

Det är som att ge pengar till en knarkare. "Jag lovar att jag ska bli bättre." Till slut ser man igenom lögnerna."

Tänk då från Monitors sida, eller Gevalia för den delen som under alla dessa år bara skickat pengar rakt ned i ett svart hål.

Ove Myling: Har inte Svedman tackat dem för deras tid i Brynäs?

« · 2493294 · »