Brynäs IF

713442 inlägg · 7953 ämnen

Bif - SAIK 130112, finalrepris!

« · 1548495 Till forumet


Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Från plattmatch till dålig inställning
Allt är frid och fröjd...

"– Igår var det en ren inställningsgrej, som inte alls är acceptabel, säger Tommy Jonsson. Vi var inte förberedda helt enkelt, och så får det inte vara."

Lagkaptenen Jörgen Sundqvist försöker dock sätta ord på vad Brynäs har misslyckats med.
– Vissa har varit för bekväma och kanske legat på 85 procent av sin arbetsförmåga i stället för 100 procent. Det krävs att alla är med och bidrar, det är svårt när tio spelare är inställd på att vinna och resten inte är det, säger backen.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Här är det ryggdunkande som vanligt.....

Ska bli intressant hur TJ formerar laget imorgon.
Blir det förändringar? Vilka signaler skickar han ut?

Kan bara konstatera att vara Brynäsfan är aldrig tråkigt;-)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
INte omöjligt att vi får se Ljunggren - Lindgren - Larsson i en fjärdelina (y)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
rafalski:

Franson är också skadad. Skadeläget börjar bli riktigt besvärligt.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Johan Norrström: Franson ska bara bli så pass frisk att han kan signa sitt kontrakt och åka hem....
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Spinningswede: Ja precis, det va tydligen högernäven han hade problem med:)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Gurra88: Helt korrekt Gurra88, vad än pressen skriver vet vi bäst! ;)

Om inte Huge säger något annat förståss.....  ASG  nu fick jag ont i magen....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Spinningswede: Ja och det kan vi ju vara ganska säkra på att han kommer göra:)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Gurra88:

En busschaufför, en busschaufför, det e en man med glatt humör.
En busschaufför, en busschaufför, e en man med glatt humör.
Och har han inget glatt humör, så är han ingen busschaufför.
En busschaufför, en busschaufför, det e en man med glatt humör.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Spinningswede: Håll dig här inne så slipper du bli avstängd :) säkrast så!
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Gurra88: är det SÅ lågt i tak på den mörka sidan?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Spinningswede: Beror helt på lagtillhörighet:)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Två siamesiska snillen spekulerar och plussar varandras inlägg.
Nu väntar vi bara på att få läsa förlovningsannonsen....
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Huge: Jag gillar dig också! Puss, nu ska jag gå och sova.  ;)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Kolla på backuppsättningen, närmast ett skämt. Allsvenska lag har nästan en bättre uppställning.
Tips 1-4
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Spinningswede: Och nu har JAG sovit ut.
Börjar hockeydagen med en puss tillbaka och gärna 3 pinnar ikväll.... ;-)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Rossa: Då har du inte ha sett nån allsvensk match....
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Rossa: Bara försvar och hålla siffrorna nere ikväll tror ändå inte det räcker:-(
Tips 0-7
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Huge:Först så konstaterar du att anledningen till att Brynäs går dåligt på grund av att vi har en tunn backuppsättning och sedan hävdar du attden är elitseriemässig?

Har du sett någon allsvesk match? Det finns många lag i AS som har en bättre backuppsättning än dagens Brynäs.

Sundlöv har misslyckats kapitalt med årets upplaga av Brynäs. Att ställa ett sånt här lag på isen den här säsongen och sedan prata om att försvara guldet är inget annat än ett hån.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Slajsarn: "Det finns många lag i AS som har en bättre backuppsättning än dagens Brynäs."

Vilka då?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Slajsarn: Tunn behöver ju inte betyda att den inte skulle vara elitseriemässig. 
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Peja: Leksand, Malmö, BIK, DIF för att nämna några.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Zappaholic: Givetvis inte, men inte sticker den ut för fem öre. Ingen skulle exempelvis säga att backbesättningen vore bra om samma besättning fanns i ett AS-lag.

Det är bara att kolla hur de agerar. De går bort sig ideligen. Har långsmma uppspel.

Jag har sett många matcher i ES den här säsongen och det är få lag som blir fastcheckade i egen zon efter att ha haft pucken under kontroll lika ofta som Brynäs. ALLA vet vart rensningarna kommer, utmed sargen och där har vi ett stort problem.

Är det GP's bidrag til brynäs den här säsongen? "Gör sammma sak varje gång"

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Zappaholic:Fast jag kanske skall formuera om mig lite.

Brynäs laguppställning i allmänhet och backarna i synnerhet matchar inte den uttalade målsättningen.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Slajsarn: Det kan jag hålla med om.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Slajsarn: Att Leksand, Malmö, Djurgården, Bik med fler allsvenska lag skulle ha bättre backuppsättning i Brynäs ser jag som mycket osannolikt

Om jag kikar på Malmös uppställning så blir inte jag direkt imponerad i alla fall och deras snitt på 2,7 insläppta per matche i Allsvenskan imponerar inte. De övriga lagen du nämnt ligger på 2,3 insläppta per match. Brynäs ligger på under 2,7 insläppta per match och det mot betydligt starkare motstånd. Att säga att de lag du nämnt har bättre backbesättning än Brynäs tror jag inte alls på även om jag inte sett så många matcher i Allsvenskan.

Sen en annan reflektion är att det är imponerande att du sett alla matcher i Elitserien denna säsong, starkt jobbat.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Carl Lejonkräk: Slajsarns påstående är ju rent nys, inte ens värt att kommentera.
Plockar vi ihop dom bästa backarna från nämnda lag så kanske dom matchar vår backbesättning.
Om vi däremot jämför resp lags totala uppsättning av backar så finns det inte en chans att nåt av AS-lagen matchar oss.
Obegripligt hur man ens kan kläcka ur sig nåt så okunnigt.
Det finns en anledning till varför de nämnda AS-lagen ligger i just AS och inte i ES.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Huge: Om vi vänder på det. Menar du att Löf, Berglind, Djoos, Styrman hade varit förstaback oavsett vilket lag av dessa de spelat i?

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Slajsarn: Jag tycker det faktum att Berglind kunde kliva direkt in i Djurgården och ta en viktig roll i deras backuppsättning talar för att Brynäs backuppsättning är betydligt bättre än deras.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Huge:

Jag har sett de flesta matcherna denna säsong, oftast givetvis från tv-soffan där helhetsbilden inte blir den samma som live. Jag har några funderingar kring sekvenser som ofta leder till att laget till slut förlorar de matcher dessa uppstår i.

När Brynäs lyckas checka fast motståndarna i offensiv zon handlar det ofta om att forwards är intensiva samt att backarna stöter framåt på pucksidan när så krävs. Anfallen fortsätter och chanser uppstår tillräckligt ofta för att motivera mål. Man har i dessa sekvenser bra kontroll på matcherna och uppspelen från backarna fungerar bra när anfallen byggs bakifrån. Inte sällan ser matchstarten ut på detta sätt och när utdelning i mål kommit har matcherna ofta fortsatt bra och slutat på ett bra sätt.

Om laget inte får utdelning under dessa bra perioder lyckas motståndarna, givetvis, så småningom hitta ut ur pressen och då inträffar det som jag tycker är signifikativt för Brynäs sämre perioder. Forwards blir passiva i presspelet och backarna tar steget tillbaka vilket skapar stora ytor mellan forwards och backarna. Motståndarna får på detta sätt spelövertaget och våra hjältar får som en konsekvens svårt att få till egna uppspel, etablera anfallsspel och i slutändan försvara sig.

När matcherna därefter ser körda ut, som inför sista perioden mot Modo senast, får man ofta till pressen igen och det ser i och med det bättre ut igen.

Alternativen är som jag ser det att våga/orka fortsätta presspelet med hela laget eller hitta en plan 2 (kanske redan finns) som fungerar under perioder där presspelet inte fungerar.

Någon som håller med om denna soffcoachanalys?

idag hoppas vi på vinst med 3-2 efter en väl genomförd match :)

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Vuollerim: Enligt GD är det samma spelare man mönstrar , alltså inga bänkningar att vänta. Om de bara inte utgått från att det är samma trupp som vanligt
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Gurra88: Hade du räknat med något annat?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Huge: Har du kollat på samtliga matcher med Brynäs denna säsong live eller på tv?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Vuollerim: Du får ett solklart plus från mig för din analys av hur det ser ut.
Har själv varit inne på samma sak i tidigare inlägg: lite mer grisspel i vissa matcher när man märker att den offensiva pressen är för lam eller i vissa fall inte funkar öht. Kanske är lite av TJ:s akilleshäl att i alla lägen köra med samma offensiva tänk.
Samtidigt måste man betänka att det handlar om ett samarbete mellan försvarare och anfallare, och när våra forwards nu (enligt min mening) är de som haft mest problem och varit huvudorsaken till det ojämna spelet och dom här dipparna, så blir det förstås svårare för våra backar, speciellt dom yngre och mer orutinerade.
Nåt motståndarcoacherna förstås insett och därför försöker sätta extra press på framförallt Berglind, Löf och Djoos.
Därför är jag heller inte speciellt förvånad över de ojämna insatserna, om man dessutom tar med alla skador och plottrande på backsidan i beräkningarna.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
foppa78: Ja, jag har sett i stort sett samtliga matcher, dock ingen live så här långt.
Hurså?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Huge: Bara undrade!
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Vuollerim:

När det börjar bli en trend för ett lag att man inte gör så många mål så blir ju förstås första målet viktigt. Det är ju lätt att säga "så känsliga får inte elitspelare va"...... men ändå, börjar man tänka för mycket så blir det oftast försent.

Men jag tror man får jobba vidare på samma spår, periodvis spelar dom ju riktigt bra....... det gäller "bara" att lite flyt infinner sig och puckarna ramlar in lite oftare.

Kanske är det lite dålig inställning på vissa gubbar..... borde gå att motivera kan tyckas.

Förhoppningsvis har Honken tappat in sina obligatoriska och håller tätt på det sätt han kan. VM-junisarna borde väl ha hämtat sig efter sitt äventyr.

Svår match idag, inga motivationsproblem. 3-3 vinner straffarna :-)

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Tväst: Inte bara vi som har det svårt i Ö-vik. Modo-LHC 3-0 efter halva matchen.
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Zappaholic: Ser ut som vi förmodligen ligger 8:a efter denna omgång:-( om nu nu inte TJ har lärt sig trolla då?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
foppa78: Du räknar alltså med förlust för oss och FHC-vinst?
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Zappaholic: Nu har ju HV kvitterat vilket är bra och jag kan inte se hur vi ska lyckas slå seriens bästa offensiv i form av Saik det ska till ett mindre mirakel om vi ska lyckas vinna ikväll men hoppas jag har fel!
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
foppa78: I kväll vänder det!!!!
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Brynäs IF (Black)

             
 
Head Coach:  Jonsson, Tommy Assistant Coach:  Larsson, Jan

Goalies  
30. Rahm, Robin
40. Holmqvist, Johan

1st Line  
13. Gunderson, Ryan
8. Persson, Dennis
 
11. Ollas, Jesper
9. Enterfeldt, Sebastian
90. Harju, Johan

2nd Line  
4. Berglind, Victor
10. Styrman, Fredrik
 
28. Lindholm, Elias
19. Järnkrok, Calle
29. Molin, Emil

3rd Line  
5. Löf, Simon
22. Sundqvist, Jörgen
 
31. Granström, Jonathan
24. Hansen, Mads
25. Johansson, Martin

4th Line    
3. Djoos, Christian
 
41. Widing, Daniel
27. Lindgren, Alexander
16. Lauritzen, Sebastian

Extra Players
62. Lavander, Mats  (LW)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Widing o Lauritzen flyttad till fjärde alltså, Martin Johansson in istället för Lavander. Rahm i kassen om jag fattat det rätt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Jösses, Lavander på bänken Londgren in på skadade Nordans plats.

Ska alltså vara ett taggat lag som ska visa att man kan bättre. (För 3e gångengillt)

Övertaggade och en massa onödiga utvisningar lutar drt åt ikväll.
1-4, go natt..
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

tompap71:

Hade personligen hellre sett Johansson i andra istället för Molin, dels för att Molin inte tillför särskilt mycket där men också för att MJ är rivigare och bättre närkampspelare.

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
maddog1970: Hoppas du har rätt:-)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

Lindström:

Optimismen flödar, härligt Lindström ;)

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
Lindström: Tar du ut förlusten i förskott? Tur du inte spelar i Brynäs. Snart kommer väl Klagomurens Ordförande in och plussar på dina förutsägelser. Han gillar pessimism. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!
tompap71: Tror att Molin gör mål idag efter en grym passning från Järnkrok ;-)
Kommentera

Sv: Bif - SAIK 130112, finalrepris!

70 Rodrigues:

Antagligen eftersom jag sågade honom ;) Men jag har mycket gärna fel.

Kommentera

« · 1548495