Brynäs IF

716219 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs ekonomi

« · 1625370 · » Till forumet


Sv: Brynäs ekonomi

Carl Lejonkräk: Skyll inte på mej, skyll på Frölunda.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen: fast du skrev att Frölunda har haft 100 miljoner mer att plöja in i verksamheten under den där tiden.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Carl Lejonkräk: joho
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen: du har nog inte riktigt koll på vad omsättning innebär.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: För tre år sen hade Frölunda 30% större spelarbudget än Brynäs enl. media. Där har det nog legat de sista 20-25 åren.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: Ja, att Frölunda hittills har sjabblat bort sina fantastiska förutsättningar är det ingen som tvivlar på. Men att de har Sveriges bästa förutsättningar för att lyckas är lika uppenbart. I särklass störst publik hemma, ett av de största distrikten (näst största?) med tillhörande hockeyintresse, ett näringsliv i Sveriges näst största stad som innebär massor av potentiella sponsorer. Hittar Frölunda en räknekunnig ekonomichef blir dom livsfarliga i framtiden,
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Jajjen:

...och ändå har Frölunda o Brynäs nästan lika stora personalkostnader (73 msek vs 71)???

Indikerandes att Frölunda inte kan lägga mer på spelartruppen än Brynäs.

Med alla miljonerna så har Frölunda ändå bara nått kvartsfinaler

Och deras stora problem är ju att alla av dig nämnda miljoner inte räckt till  utan man hade behövt minst 10 miljoner till/år för att inte ha behövt slakta sitt egna kapital

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

tjugo8:

2010 – Frölunda hade 39 mnkr högre omsättning än Brynäs

2011 – Frölunda hade 17 mnkr högre omsättning än Brynäs

2012 - Frölunda hade 7 mnkr högre omsättning än Brynäs

2013 – Frölunda hade 13 mnkr högre omsättning än Brynäs

2014 – Frölunda hade 25 mnkr högre omsättning än Brynäs

Under de här fem åren har Frölunda alltså haft drygt 100 miljoner mer än Brynäs att plöja ner i sin verksamhet (och då har Brynäs ändå haft några sanslöst goda år i samband med guldet). Att köpa champagne för, hockeyspelare eller fixa den externa kommunikationen. Hade Frölunda haft samma goda ledare som Brynäs hade dom ägt svensk hockey nu.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: Det där är ju inga roliga siffror precis...😄 Men minst lika intressantt är ju årsomsättningen. Trots att Frölunda t.ex gick 20 miljoner minus 2012 och Brynäs bra många miljoner plus så har säkerligen Frölunda bra mycket större intäkter än Brynäs och därmed större budget på sin spelartrupp. Som synes verkar ju även utgifterna varit större...😀
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen:
Frölunda har bedrivit sin verksamhet som följande;

2010 -10 msek, kvartsfinal
2011 -30 msek, inget slutspel
2012 -20 msek, kvart
2013 - 4 msek, kvart
2014 +/- 0 , kvart

Vilka massa pengar är det Frölunda har över, t skillnad mot Brynäs?
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Störst omsättning, men Lhc ser också ut att ha riktigt stor organisation i koncernen...

Tycker Brynäs trupp/satsning ska ses i ljuset av att många klubbar förlorar spelare som de får svårt att ersätta

För min del behövs inte shl-spelare som drar in 1/4 mille i månadslön...jag nöjer mig m hjärta, svinhårt jobb o visad uppskattning till supportrar...

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

KulaShaker:

När man nu vet att Karlskrona fått samma summa för namnet
på sin arena och att Modo får 5 mkr per år. Då kan man inte
säga annat än att kommunen fått det billigt och att Brynäs
gjort en dålig affär. Det borde åtminstone ha varit 2 - 3 gånger
högre.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: En miljon för ett år. Bra eller dåligt? Är ju i och för sig en taktisk manöver men utifrån tidigare jämförelser med andra klubbars ersättningar för namnrättigheter känns det ju lågt.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

pastorn:

Om du tar bort prickarna över ä blir det Gavle !

 

Kommer ligga i Gavlehov, vid arenan som tidigare hette Gavlestadion...

Kommunens hemsida finns på gavle.se

 

Fö, visst sjutton är den rödbruna utbyggnaden t vänster där souvernibutiken ligger tänkt som en påminnelse av gamla Gavlerinken...?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen:

Så när det inte är stora stygga Brynäs som gynnas av kommunen.
Då är det inga som gnäller.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Enaranger: Inte påläst. Utgå från att kommunen står för drift och underhåll, olika typer av subventioner vid belåning och garant för hela projektet. Kort sagt, allt som inte går att göra lönsamt står Gävles skattebetalare för.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen:

Har inte hängt med riktigt i turerna kring den nya fotbollsareanan i Gävle.

Vem har betalat för den?
Har den ett redan nu fått ett namn?
Är det i så fall ett namn som sålts till en sponsor, i så fall vem?
Och till vem går i så fall de pengarna?
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

pastorn: I princip har du givetvis rätt. I Sverige gäller dock den principen bara undantagsvis. Via våra ombud har vi ju sen ett drygt halvsekel valt att betala allt från världens största osthyvel (kommun i Västerbotten) till landstingsanställda på stripklubb (Värmland) till elitsatsningar inom idrott (hela landet) med skattemedel. För Brynäs uppstår ett överlevnadsproblem om Gävle som enda stad i Sverige väljer att renodla vad som ska finansieras via skattsedeln.

Intressant att den här principen plötsligt blev så viktig när det handlar om att bidra till Brynäs. Om bara bidraget går till alla andra föreningar, eller osthyvlar, är principen inte lika viktig längre?

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Enaranger:

Det ska inte läggas ut skattepengar för att köpa ett arenanamn, fullständigt vansinnigt att Gävles skattebetalare ska lägga ut pengar för att arenan ska heta Gavlerinken.

Jag hade haft viss förståelse om man hade tänkt döpa den till Gävle Arena eller liknande.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Pettan:

Ändå tyckte tydligen borgarna i Gävle att 1 mkr/år var för dyrt.
För vår del får vi hoppas att Brynäs kommer på bättre tankar
och försöker sälja namnet till marknadspris.

Jag vet inte om Fenix outdoor är baserat i Ö-vik så att Modo
fått ett mer "välvilligt" pris just därför.

Men Brynäs borde åtminstone ta 3-4 mkr per år för namnet.
De kan ju inte tappa 2-3 mkr per år, bara för att vara snäll mot kommunen.

Brynäs hade väl inte ekonomi för att förhandla allt för mycket
när namnet Läkerol arena såldes för 1 mkr/år.
Men nu borde de vara hårdare. Dels var det 8-9 år sedan.
Så priset borde ju ha gått upp bara därför.

Genom att sälja namnet under marknadsvärde så sumpar
Brynäs årligen ett löneutrymme för en riktig toppspelare.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Enaranger:Om jag inte har förstått det helt fel,så kostar Fjällräven Center 5 miljoner per år för Fenix outdoor (huvudkoncern för Fjällräven) Så 1mille per år låter som att man sålt arenanamnet i Gävle för en grynvälling!
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Här är ett litet bevis på att namnsponsringen för Brynäs
arena (just nu: Noname Arena) har varit rätt billigt.

Har för mig att det tidigare kostat 1 mkr/år för att kalla
den Läkerol Arena och att det i fortsättning också skulle
kosta 1 mkr/år för att den skulle ha kallats Gavlerinken.

Men tydligen har namnet på Karlskronas arena också varit
värt 1 mkr/år. Då bör ju det vara dyrare att ge namn till ett
SHL-lags arena (och ett klassiskt SHL-lag till på köpet),
än till arenan för ett nyetablerat allsvenskt lag?

Sälj namnet på vår arena till ett marknadsmässigt pris är
mitt förslag. För antingen har Karlsrona fått ett överpris
för namnet på sin arena, eller så har vi haft ett underpris
för namnet på vår. Jag gissar på det senare.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Enaranger:

Frölunda kan locka 10.000 åskådare per match men kan inte sälja så mkt som en korv till dem...

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8:

Jag tror heller inte Skellefteå betalat så låga löner, till de i tredje
och fjärde kedjan, som de påstått att de gjort.

Tror knappast t.ex. Norman bytt från en finsk klubb
för att spela i Skellefteå för 25-40 tkr per månad.

Möller och Lindström lär ju ha haft betydligt högre lön än 200 tkr/mån.
För att inte tala om Holloway. Om de inte har haft det. Ja då har de
varit rätt underbetalda. Men den enda "typen" av spelare som brukar
"acceptera" att spela med icke marknadsmässig lön. Det är ju spelare
från de egna leden och den egna staden, som slagit igenom snabbt.
Typ: Silfverberg och Järnkrok hos oss när vi tog guld. Toppspelarna i
Skellefteå går ju inte in under den kategorin.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Enaranger:

Inte så säker att SAIK hade så mkt större budget

Knappast att de betalade sin trejde o fjärde kedja det Sundlöv la ut;

Granis 160'/mån

Nocke 200'+ ?

Harju 200'+ ?

Enterfeldt 100'+ ?

Brodin 100'+ ?

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

tjugo8:

Då ser det bättre ut för oss.
Nästa steg blir då att kunna använda en större del av våra
inkomster till spelarbudgeten. Fast det t.ex. "bara" skiljer
5 mkr mellan Brynäs och Växjö så är det nog betydligt större
skillnad i lönebudget mellan Växjö och Brynäs.

Sen gissar jag att Skellefteå också ligger på en betydligt större
lönebudget än oss (fastän de försöker framstå som något hemvävt).
De lyckas då använda en betydligt större del av sina inkomster
till att ha ett slagkraftigt lag.

Överraskande dock att Frölunda ligger så långt ner i "din" lista.
Och så pass mycket efter oss. Det hade man aldrig trott för
säg 6 - 8 år sedan.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Enaranger:

Artikeln är en salig fruktsallad där äpplen o päron blandas hej vilt...

Anser naturligtvis att koncernresultatet är det som ska jämföras...(vet att Jajjen har en annan synpunkt)

Men jag kan inte förstå varför bolag helt kontrollerade av moderföreningen inte ska ingå i jämförelsen...Eller för att förenkla...borde inte din o min Öl, korv och Gott o blandat ingå som intäkter för "Brynäs"?

Koncernomsättningen för Brynäs var i år 142 miljoner

Skulle man anta att AB lyckats pricka in de andra koncernresultaten blir listan som nedan...

Bättre så?

LHC 165

FBK 150

HV 148

VXJ 147

BIF 142

LU 136

MODO 130

VF 126

SAIK 123

ÖIK 90

(DIF 50)

LIF 104

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Jajjen:
Traditionen som slaktade deras egna kapital...

Örebros ordf bekräftade fö att 4 millar eget kap blir kravet e 14/15
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: Årets resultat säger i n g e t om vilka ekonomiska muskler ett företag har. LHC, HV och FBK backar mest av alla i år. För att de har råd. Frölundas tradition av att köpa in de dyraste spelarna (Janmark är bara en i en lång rad) antyder något om vilken ekonomi man har/har haft. Hur det ser ut i morron vet ingen.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Jajjen:

Är av annan uppfattning ang Janmark

Fälths senaste säsong lär knappast ha triggat löneadministratörerna...tror också han drogs t Gbg av släkt/fru...

Noterade också att Frölundas koncern backade m -1,1 miljon

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

tjugo8:Jag tror Janmark gick till Frölunda av löneskäl. Jag tror okså att både Fantenberg och Fälth kostar mer i drift än Brynäs alla värvningar, bortsett från Andersén.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Jajjen:

Janmark har ju inte köpts då han inte var under kontrakt

Och att Detroits Sverige-scout sitter i VFs styrelse bidrog sannolikt t klubbvalet som ska vara steget/utbildningen över t de stora pengarna...ej säkert VFs lön

O att de tvingades släppa Dick o Ahnelöv har säkert gjort att lädret lättat lite...

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
tjugo8: Menar du fattiglapparna som hade råd att köpa Janmark?
Kommentera


Sv: Brynäs ekonomi
KulaShaker:
Bara Fbk, HV, Lhc gjorde sämre resultat (ex Örebro)
Bifs förlust var ju enl plan, trots att publik/intäkter faktiskt var lägre än budget, gott så

Jajjens ekonomiska favorit gjorde i år faktiskt ett plusresultat motsvarande en begagnad V70
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Huss:

Men vad är det jag läser? Gnäll över att det gnälls för mycket? Vidhåller ändå att det gnälls på väldigt många ställen i vårat avlånga land. Eller finns det verkligen någon här som försöker intala mig att medgångspublik är något unikt för Gävle?
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
J F K: gnället i Ö-vik kommer via insändare och politiker, precis som i Gävle.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Carl Lejonkräk: jag kan meddela att jag aldrig hört någon i Övik gnälla på stödet av Modo, men det finns uppenbarligen några som skriver insändare och ett stolpskott i Sundsvallstrakten som skriver för allehanda. De gnäller så mycket att man häpnar, men som sagt inte "vanligt folk".
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Huss: Du skulle bara veta hur mycket det gälls där  uppe i Örnskuldsvik när det gäller stödet från kommunen till Modo. Gnället i Gävle är ingenting i jämförelse.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Johan Norrström: Som utomstående så tycks det ibland som det bara är Örebrodialekten som saknas, gnällbältet har flyttat norrut tyvärr.
Brynäs är väl en av de få riktigt positiva saker som Gästrikeborna kan sluta upp ikring och känna sig stolta över så nog hoppas man att den jantelagsattityd som präglar området gör ett undantag för Gävles stolthet.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Peja:

Jag har inga synpunkter på att Brynäs får 25 miljoner. Det är synen på Gävle och dess innevånare jag ifrågasätter. Att det skulle gnällas mer här än i andra städer och samhällen är ju befängt.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Johan Norrström:

Sen verkar ju en stor del av alla gnällspikar
tro att det är 25 miljoner per år.

Och gnällspikarna kallar det också ett bidrag,
och inte ett sponsoravtal.

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Johan Norrström: Man bör nog inse att Brynäs också ger stora intäkter, utöver deras arbete med ungdomar. Det är ärligt talat inte särskilt många som åker från andra delar av landet för att se Norrsundet spela fotboll.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Enaranger:

Nja 25 miljoner till stadens stora klubb hade nog genererat i gnäll i vilken svensk stad som helt. Allra helst då småklubbarna hela tiden får beskede om minskade anslag och höjda planhyror. Blir lite trött när jag hela tiden läser om att just i Gävle är man extra gnällig. Tycker det tyder på att man är lite hemmablind.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Vilket gnällfolk det finns i Gävle.

Jamen lägg då ner Brynäs.
Så får vi se sen hur attraktivt Gävle blir som stad,
när det största idrottsliga nöjet kommer att vara
fotboll i gärdsgårdserierna.

Förslag på några nya slogans för Gävle.
"Här har vi minsann inte några nöjen."
"Om du vill ha kul, flytta inte hit."
"Om du är en gnällspik, så är vi staden för dig." 

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Carl Lejonkräk: Självklart? Nog fasen tycker jag att det finns anledningar att fundera på de där pengarna. Med de skriverier och diskussioner som varit känns det som om Brynäs mer hoppade på Unicef-projektet för att mjölka kommunen på pengar än någon påstådd välgörenhet. Förrvisso sägs det att all uppmärksamhet är god uppmärksamhet, men det där låter lika illa som Modos museumsplaner. Dvs, bara ett sätt att mjölka pengar tills annat bevisats.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
J F K: skillnaden är att det ger goodwill för kommunen att gå in i Unicefprojektet tillsammans med Brynäs. Självklart så ger dessapengar tillbaka mer till kommunen än vad det kostat från början. Att ge pengar till småklubbarna däremot är ren välgörenhet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Peja: Men nog kan man förstå de andra lagen i regionens ilska. Har Brynäs fått så mycket pengar av kommunen att man kan skita i att plocka lättförtjänta pengar på tröjreklam, då ser det verkligen arrogant ut. Sedan kanske inte alls verkligheten är sådan, men det är ju det budskapet som går ut.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi
Enaranger:

Idioti är enligt min erfarenhet världsomspännande. Det är nog möjligheten att skriva i Gd.se kommentarsfält också. ställer mig tveksam till att supportrar och folk i allmänhet skulle vara gnälligare i Gävle. En kvick titt på hur vi på detta forum är geografiskt fördelade i landet styrker nog mitt antagande. Alla lag dras nog med supportrar som aldrig är nöjda oavsett.
Kommentera

Sv: Brynäs ekonomi

Man kan förstå att Brynäs har ett motigt klimat att jobba i,
när man läser kommentarerna i Arbetarbladet/GD på artiklar
som gäller Brynäs ekonomi.

Det verkar i alla fall finnas en hel del idioter i Gävle, som inte
kan läsa innantill. Vad heter det: med såna vänner behöver
man inga fiender.

Kommentera

« · 1625370 · »