Brynäs IF

714983 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08

« · 988340 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
mattias - 74:
Nej, vi ska inte ens dit. I år heller. ;0)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Metal Guru:

Inte för er heller :) Så det så.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
JBlom:
Nej, tyvärr kommer det inte bli det. I år heller... ;0)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
mattias - 74:
Är inte KS roligt iår för dig då? ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf:

Kanske inte dagens enklaste match idag heller men hoppas verkligen ni kravlar er opp från KS strecekt,. KS är inte alls roligt Jag vet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: "Men inte ens du i din svartmålande och överdrivna retorik kan väl påstå att det såg virrigt ut mot HV?"

Jo, Brynäs uppträdde virrigt mest hela tiden. HV spelade på halvfart och gjorde som dom ville, hade lätt kunnat göra 3-4 mål till.


"Fortsätter vi att spela så, ja då finns det förutsättningar för att fixa det här.
Vare sig det blir KS eller inte."

Näe, vi har inga målvakter som håller måttet!

Allt ditt onyanserade,okunniga,läktarcoachaktiga och rent korkade snack om att allt såg så jävla bra ut mot HV är rent bullshit. Brynäs var inte i närheten av poäng och det är INGET annat som räknas i det här läget.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
munkas: "Som det är nu känns en pengainsats till Brynäs IF likvärdigt med att elda för kråkorna..."
Visst, men det är inte i de inkompetentas fickor pengarna hamnar utan i föreningen Brynäs. Man botar inte huvudvärk med att hugga av huvudet (eller nja...)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: "Vi åker på ett 0-2underläge mkt tidigt i matchen.
Tillfällighetsmål, men spelet i övrigt var jämnt. Finns ingen anledning att så tidigt i matchen börja ändra taktiken och tokköra framåt.
Bättre att inte förhasta sig, mala på och ta det lite metodiskt till att börja med. Risken är annars att man bara åker på ytterligare ett baklängesmål och DÅ är det verkligen för sent med plan B.
Vid ett ev 0-3mål så hade det däremot varit läge för att chansa framåt."

Den gamla klyschan "rädslan att förlora är större än viljan att vinna" är vad som dyker upp.

Ligger man under med 2-0 och befinner sig i Brynäs läge så måste man chansa lite. Din vana trogen så övertolkar du allt man skriver och skriver man offensivare så utgår du ifrån att man menar full fart framåt osv.

Frågan är Huge kan du i dina ytterst begränsade kunskaper fundera ut om det finns fler sätt att spela offensivare än just huvudlöst anfall?

5-5 i skott under den andra perioden, man kan ju undra vem som gynnades mest av Brynäs "allt bättre defensiv".
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Davey_22: Brynäs får ta hjälp av en psykolog som övertalar backarna att målvakterna är bra,då kan backarna spela ut mera.(eller hypnos,kanske skulle spela under hypnos)men den hypnotisören finns väl inte.Nä det gäller nog bara att gå ut på isen med ett djä..vlar anamma,somWiding till exempel, och sätta ihop en kedja med Hietanen,Sjödin,Dackell,Brendl och Widing en riktig powerkedja.Widing med fart,Brendl sköt hart och Dackell är smart!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Bara att bita ihop nu grabbar och inte ge upp. Modo tar vi kanske och sedan blir allt kanske bra igen...hej hej
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
mattiaskarlgren: Sett till hela säsongen så har Brynäs varit godkända med beröm på den offensiva fronten.

Defensiven är och har varit vårat stora problem tillsammans med målvakterna.

Att defensiven nu prioriteras är naturligt,vi vet att vi har en fungerande offensiv att tillgå, men om vi ska till slutspel/kvalspel måste vi ha en fungerande tvåvägshockey och därför jobbas det på defensiven.

Hade Brynäs gått ut och tokkört framåt mot Hv och förlorat hade folk gnällt och lipat lika mycke över det...

Virus sa nåt i stil med att Brynäs måste göra mellan 4-6 mål för att vinna en match och det höll många här med om har jag för mig, kanske det man vill ändra ?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: Du har till väldigt liten del rätt i det du säger. Men har man ett bra lag så ska man kunna spela en defensiv hockey men ändå skapa mycket chanser framåt, senast spelade Brynäs bra bakåt, stora stunder.. Men dom skapade ju ingenting framåt OCH det är inte acceptabelt i ES. Ska man ha nånting att göra i ES så ska man kunna kräva att ett lag ska spela bra både bakåt och framåt, inte bara en av dom.. så är det bara
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: Jag skakar bara på huveudet åt dig och dina inlägg. Jag har aldrig varit med om att någon varit så nöjd med spelet efter en 0-2 förlust hemma, när laget måste göra allt för att vinna och undvika kvalserien. Hur fan tänker du?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: "Som det ser ut nu är det ett ständigt virrvarr där ingen tycks veta sin roll på banan"

Fram till HV-matchen: ja.
Men inte ens du i din svartmålande och överdrivna retorik kan väl påstå att det såg virrigt ut mot HV?
Fortsätter vi att spela så, ja då finns det förutsättningar för att fixa det här.
Vare sig det blir KS eller inte.
Börjar vi däremot att köra ännu hårdare framåt så är risken stor att det grundspel vi eftersträvar och är i behov av aldrig får se dagens ljus.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: Vi åker på ett 0-2underläge mkt tidigt i matchen.
Tillfällighetsmål, men spelet i övrigt var jämnt. Finns ingen anledning att så tidigt i matchen börja ändra taktiken och tokköra framåt.
Bättre att inte förhasta sig, mala på och ta det lite metodiskt till att börja med. Risken är annars att man bara åker på ytterligare ett baklängesmål och DÅ är det verkligen för sent med plan B.
Vid ett ev 0-3mål så hade det däremot varit läge för att chansa framåt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: Visst fan har de en plan. Sen att de saknar kunskap/vilja at genomföra den är en annan sak
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: Plan B? Måste man inte ha en Plan A först? Som det ser ut nu är det ett ständigt virrvarr där ingen tycks veta sin roll på banan, ingen litar på Piff&Puuf längst bak, ingen offar ens en lilltånagel för poängen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: Men du snöar ju fortfarande in på vad man sagt INNAN match. Nu blev händelseförloppet lite annorlunda mot vad man hoppats på.


I det läget måste man kunna vara flexibel ch gå till plan B.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: Jag snackar inte om nåt försök till extrem defensiv från start.
Utan om en skärpning av defensiven och ett försök att spela lite som vi gjorde ifjol: bra avvägningar, folk med hem i mittzon osv.
Det är ju framförallt på just dessa punkter vi förlorat matcherna. Motståndarna har ju åkt ut och in i mittzon och kommit med fart.
Vi spelar helt enligt ritningarna mot HV, men som du säger: tyvärr får vi som vanligt ingen utdelning utan åker istället på 2 skitmål, som trots allt inte berodde på att vi frångått spelplanen utan mer handlat om individuella misstag/tillfälligheter.
Vi fortsätter sedan matchen igenom att konsekvent spela noggrant och försöka ta vara på de chanser som trots allt skapas, utan att fördenskull spela defensivt extremt defensivt.
Exakt det spel som var så lyckosamt hela förra säsongen.
Sen är det naturligtvis så att när vi inte får utdelning och tiden börjar rinna ut så är det väl självklart att man måste försöka chansa mer framåt, ,men det är en annan diskussion.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: Med tanke på tabelläget och det faktum att HV backade hem och spelade på reslutatet i 40 minuter så tycker jag att man borde satsat mer framåt. Man måste skicka en klar signal till publik och sponsorer att man verkligen VILL vinna och är beredd att offra en hörntand för detta.

Sjöddas kälkhockey som endast renderade i utvisningar i kombination med Korhonens tabbe vid 0-2. Hans tabbe gjorde uppförsbacken dubbelt så brant, och går inte att defensivspela sig från.

Så med den matchutvecklingen så hade jag hellre sett att man verkligen satsat på att få hål på Liv och jobbat vidare från det. Varför ska man defensivspela i 58 minuter med 0-2 på tavlan och sedan lyfta ut Korhonen för att vara offensiv med en gubbe extra på banan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: "8 omgångar kvar och Brynäs nöter basics som defensiv. Hur Huge kan tycka att det är bra vet jag inte det känns lite sent i mina ögon."

En sanning med modifikation. Du får det att låta som att man försöker spela tråkdefensiv, men det handlar ju bara om att försöka vara lite mer ödmjuka och spela enklare i framförallt försvarsspelet, men även i offensiven. Att inte kliva på för hårt och göra dåliga avvägningar.
Det är ju det som fällt oss hur många gånger som helst.
Att försöka åtgärda detta med att chansa på ännu mer offensivt spel, tycker du att det låter vettigt?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
70 Rodrigues: "Vad är det du inte förstår med Oves inlägg,"

I stort sett allt.

Vad tycker du själv i sakfrågan?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: "För att vinna måste man satsa på att göra mål (spela offensivt), inte hålla nollan (spela defensivt)."

Men vi har ju den senaste tiden satsat på att göra mål och spelat offensivt, vilket har gått ut över defensiven och med en massa billiga insläppta mål och förluster som följd.
Tycker du att det har funkat bra?

Tillbaka till ett mer avvaktande, konsekvent och noggrant styrspel a la fjolåret, och vi kommer att få minst lika många chanser framåt som vi hittills fått med det spel vi praktiserat.
Att försöka hålla nollan och spela mer defensivt likställer du tydligen med att man bara ska slå ifrån sig och öht inte gå till anfall.
Ngt som jag aldrig föreslagit och som taktiken heller inte går ut på.
Det går faktiskt att ha en fullt fungerande offensiv tillsammans med ett striktare och noggrannare försvarsspel.

Du har förordat att man ska chansa på att spela ännu mer offensivt.
Vilket är att börja i fel ände, om man ska få bukt med den dåliga defensiven.
Vanlig enkel ABC inom hockeyn.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: Jo jag kan tänka mej det. Tjänster och gentjänster hehehe.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
74050: Jag har ju en sån själv, håller precis på att lära mig hoja...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf:

Dahlgren och Berglund har sett till att Valbo Flyers leder över Wikegårds gamla lag Väsby med 2-0...

Multo bene, fd sportchef Bergström!

Kanske dags att fila på ansökan... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: Jaha! Och vad vet du om vad som säljs på mackar?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
74050: Han ville förstås ha en sån som säljs på mackar, med inbyggda stödhjul a´ 295 kr.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: Jag ser att du beskriver din vistelseort på ett korrekt sätt vilket glädjer mej.

Du har som vanligt ingen aning om hur dyra cyklar kan vara nuförtiden!
Kommentera


Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
74050: "Kristan begärde en väldigt hög lön var jag förstår. Någon som vet hur stor?"

8500 i månaden plus fri cykel!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: Skapliga? Förra året? Jag måste ha varit på fel matcher. Vilken forward var bättre än Dackell?

Kritiken är väl för många ägg? För fem år sen hade vi knappt tre hela femmor. Nu skulle vi kunnat skrapa ihop f e m under starten av säsongen?

Problemet ligger, tycker jag, i en felbedömning av målvaktskapaciteten. Korhonen och Sperrle är två bra andramålisar som utan press kan komma in och briljera. Under negativ press funkar dom inte. Släng in någon av dom båda i en match efter tre raka segrar och dom briljerar men inte match efter match. Kristan begärde en väldigt hög lön var jag förstår. Någon som vet hur stor?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling:

Med facit i hand är det alltid lättare att vara säker på sin sak.

Dock är det mer en regel än ett undantag att de gamla "ikonerna" spelar en eller ett par säsonger för länge... och fansen är snabba att idotförklara den som vågar ta beslutet om pensionering "för tidigt" som man upplever det. Hur var det med Bissett egentligen...?
Hur man än vrider sig har man ändan bak... = )

Vi lider av två stora problem:

- Boorks storhetsvansinne med den stora truppen... och att Sundlöv köpte idén (men inte spelarna!)
- Sundlövs värvning av två bänknötare i mål...

Resten har kommit av sig själv... som ett brev på Posten.

- Sämre resultat sportsligt
- Mer osexig produkt
- Mindre publik
- Orutinerade ledare i båset
- Sämre ekonomi

and there you go!

Klockan vrids tillbaka...


STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
munkas:

Ja, det är inget lätt ställningstagande.

Satsa nu och kanske få det önskade resultatet sen... eller att inte satsa nu och sätta föreningen i ett sämre läge inför kommande säsong där kanske Sundlöv och några av de andra inkompetenta idioterna, som huserar i föreningen, får sparken efter årets säsong...

Livet är fullt av val...

ES eller AS nästa år...

Slutspel, ingenmansland eller KS...


STÅ UPP FÖR BRYNÄS IF!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: Det lär ju aldrig hända med Doffen som tränare. När ny tränare ska utses nästa säsong, vilka tror du sportchefen Sundlöv rådfrågar om man ska satsa på Doffen eller inte. Kan det bli gamla polarna Sjödda och Dacke...Om då Doffen petat dessa ser ju framtiden mörk ut.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
74050:
Jag förstår vad du menar, men...
Jag tror ändå att det är allt för mycket nostalgi bakom besluten på sätraåsen. Även om Dacke och Sjödin var skapliga förra året har ju båda dessa grånade gentlemen passerat zenit för bra längesedan. Att lägga alla äggen i samma korg och bara kallt räkna med att de ska vara lika bra eller bättre känns ju helt åt helskotta.

Helt ok att ha dem kvar ett år till, men inte ge lönehöjning och liknande. När sedan en orutinerad tränare tar över och dessa herrar kan spela hur dåligt som helst utan att bli petade, då är sagan all.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huss: "Samtidigt så finns det många andra sätt att bränna pengar i onödan på, köp en ny bil, vara early adopter gällande teknikprylar osv.
Pengar i sjön garanterat..."

Ja, men det absolut bästa sättet är ju utan tvekan att fylla upp skattkistan under Sundlövs skrivbord, genom att betala säsongskort och inhandla diverse tilltugg på matcherna.
När kistan äntligen har fyllts och Brynäs för första gången på flera år ser ut att kunna knyta ihop ett slagkraftigt lag spricker bubblan och den tomma skattkistan byts ut mot en spargris.

Om jag däremot fick reda på att Sundlöv och några av de andra inkompetenta idioterna, som huserar i föreningen, får sparken efter årets säsong skulle jag ha lättare för att känna meningsfullhet i att stötta Brynäs i dagsläget.

Som det är nu känns en pengainsats till Brynäs IF likvärdigt med att elda för kråkorna...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: Inte för ett jag vil försöka framstå som en expert. Jag ser en bråkdel av matcherna som ni superfans gör men...

Beträffande kontrakten och Sundlövs roll undrar jag vem som hade gjort något radikalt annorlunda efter säsongen 06/07? (Förutom Saida förstås)

Sjödin gör sin bästa säsong i mannaminne.
Dackell är outstanding. Skandal att han inte fick vara med i VM-truppen.
Månsson fick leka med Bäckis och fick leka med Tre Kronor.
Angell var i väldigt bra form.

Kritik på Björne är ok precis som för DJ. Lind var halvblek förra säsongen. Har fått en bättre lekkompis nu.

Så jag fattar inte varför Brynäs inte skulle förlänga med Sjödda efter förra säsongen. Det som var otur / felbedömning var väl Kristan som enligt rykten ville ha USpresidentliknande lön för 07/08.

Men vadvetjag vadvetjag vadvetjag. Det är nog inte så lätt att vara inköpschef på Lindex heller... :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: Den matchen hade varit ett väldigt bra tillfälle att bänka alla "stjärnor" som inte levererade till förmån för de yngre hungrigare spelarna.

En solklar signal
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
GävleLasse: Ja vem vet vad Doffen tänker? HAde det inte varit bättre å satt allt på ett kort mot ett skadedrabbat HV och försökt vinna matchen? Känns ju som det varit skaplig chans om vi pumpat på.

Sen fattar jag inte hur Doffen tänker: först att han bänkar Alcén och Sandin, de har ju ingen rutin men i sista handlade det ju om att visa lite vilja och stake, det stod ju redan 0-2. I det läget var det ju iaf bara å chansa, jag menar brynäs spelade ju lika defensivt efter 0-2.

Sen att man inte har en enda forward på bänken, helt sjukt. Två backar är ju helt onödigt. Även om man skulle haft en junisforward kunde man ju fortsätta på fyra kedjor och öst på när Månsson klev av.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: 8 omgångar kvar och Brynäs nöter basics som defensiv. Hur Huge kan tycka att det är bra vet jag inte det känns lite sent i mina ögon.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: "Det viktigaste var dock att vi inte släppte till så mkt bakåt och det är en förutsättning för att öht kunna vinna en match.

Nu ska jag för sista gången förklara för dig, om du inte fattar så ger jag upp! En förutsättning för att vinna en match KAN vara att inte släppa in mål bakåt. En annan förutsättning för att vinna en match ÄR att göra mål. Förstår du skillnaden? Förhoppningsvis!

Jag efterlyser fortfarande din motivation till varför ett ännu offensivare spel skulle göra att vi släpper in färre mål bakåt?"

JAg kan inte ge någon motivation till det. JAg har aldrig påstått att ett offensivare spel gör att man släpper in färre mål, det är du som yrat om att "ett bra defensiv ger en bra offensiv"...

Det jag har sagt är följande: Brynäs måste vinna matcher för att ta sig uppåt i tabellen. För att vinna måste man satsa på att göra mål (spela offensivt), inte hålla nollan (spela defensivt).

Hoppas att du får ihop det här nu magister Huge!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Bissett19: okej :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
mattiaskarlgren:


Hans "Länsman" Dahllöf
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
sylf: Enligt uttalande så hade han redan ställts i kassen vid det här laget om han varit tillgänglig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
70 Rodrigues: Ursäkta, men vem är Länsman? Som vissa säger kanske det inte är rätt att släppa in Markström i målet i detta läget dom befinner sig i, MEN vad säger att det skulle gå sämre? Ingenting, Brynäs har två "målvakter" som knappt tar en puck.. Nu var iofs Korkonen bra sist men våga OÖ!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
70 Rodrigues: Lindbäck är skadad och borta resen av säsongen. Annars hade jag åkt och hämtat honom och ställt honom i mål själv!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
mattiaskarlgren: In med Länsman istället, lär ju inte gå sämre, eller varflr inte Lindbäck??
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Laget mot MoDo
Markus Kankaanperä är avstängd en match och finns därmed inte tillgänglig vilket ju inte heller Mathias Månsson gör då han är skadad. Eventuellt åker Anton Persson med till Ö-vik, exakt hur vi formerar trupperna bestämmer vi i morgon men att Markus Korhonen vaktar kassen är klart.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Huge: Vad är det du inte förstår med Oves inlägg, eller beror det på att du inte vill förstå du selektivatänkandetsmästare :-)
Kommentera

« · 988340 · »