Brynäs IF

714942 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

« · 1447090 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
sylf:Klart att Huge skule sätta sig emot det är så han funkar. Han håller ju på FBK numera.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Bedömningssak? Tolkningsfråga?

Det är inte upp till varje enskild domare att göra en personlig tolkning av regelboken. Det måste vara en konsekvent regeltolkning som genomsyrar hela den svenska domarkåren. Spelarna måste veta vilka regler som gäller. En av gårdagens zebror var tyvärr ute och cyklade rejält. Helt enkelt ett felaktigt domslut sett till vilka regler som gäller inom svensk hockey. Men det var varken första eller sista gången som en domare får ett hjärnsläpp.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge: Så att passa varandra på liten yta är straffbart? Gäller den regeln bara i försvarszon?
I detta fall så måste man nog säga att domaren blåste oss på 3 poäng.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Men domarbasen uttalar sig väl inte om situationen igår utan bara vad regeln säger rent generellt?
Han säger ju samtidigt att det sen är domarens bedömning som avgör.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge:Svårt att passa pucken och blockera den samtidigt du
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Jo, men frågan är om pucken verkligen är i spel, bara för att man bollar gris?
Det är ju DET som allt egentligen handlar om.
Som sagt: om bollandet varit tillräckligt frekvent och regeln ska tolkas bokstavligt så har domaren blåst oss på 3 pinnar.
Svårare är det inte.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:Det uttalandet kom när domarbasen inte ens sett situationen. Han har alltså bara lyssnat på domaren version.

Vi kanske bara ska lyssna på en sida i fortsättningen. Vilken härlig tid av fascism :)

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: "Domarbasen har tagit bladet från munnen och kommenterat Granis utvisning.

"– När det gäller fördröjningsregeln så är det glasklart. En spelare som täcker pucken mot sargen med klubba, skridsko eller kropp ska bli utvisad."

Vi kanske börjar närma oss kärnan i problemet: hur pass mkt av Granis/Ollas bollande/blockerande har man lagt på just blockerandet?
Kan ju tänkas att försöken att blockera pucken har skett betydligt oftare i sekvensen jämfört med försöken att bolla gris.
Och att domaren isf bedömt det som ett brott mot fördröjningsregeln.
Och att bollandet mer eller mindre bara varit ett alibi för att försöka slippa straff.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:JAg fattar att du övertolkar situationen och reglerna.

Är pucken i spel så är den.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken:

VAd blir nästa steg? Att man blåser av och dömer utvisning för att ett lag spelar för defensivt eller tråkig ishockey?

Stackars Luleå isf:-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Men är det verkligen regel 554a som domaren har stött sig på?
Borde vara nån annan regel som är mer tillämplig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Har du svårt för att fatta?
Jag har ju redan sagt att om regeln ska tolkas bokstavligt, dvs att blockera innebär att låsa fast pucken med ex skridskon så att den ligger stilla (mot sarg eller nåt annat), så har domaren dömt fel.
Vad är problemet?

Min poäng är ju att Granis och Ollas likförbannat försöker fördröja spelet för att vinna tid och att bollande isf ska ses som en form av blockering av pucken/spelet och därför är regelvidrigt, även om bollande i bokstavligt sett inte är att blockera i normal mening sas.

Och frågan kvarstår: hur ska regeln verkligen tolkas?
Har än så länge inte fått nåt riktigt bra svar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge: Sxat ut regelboken:

554a) – HÅLLA PUCKEN I RÖRELSE – Keeping the puck in motion
a) Pucken måste hållas i rörelse hela tiden. Ett lag som är i besittning av pucken i
sin egen försvarszon måste spela pucken i riktning mot motståndarnas mål utom:
1. att åka med pucken bakom sitt eget mål en gång,
2. om det är hindrat att göra det av spelare i motståndarlaget,
3. om laget är underlägset i spelarantal på banan.
b) En spelare, utanför sin försvarszon, får inte passa pucken eller åka tillbaka
med den in i sin försvarszon i avsikt att förhala speltiden, utom om hans lag är
underlägset i spelarantal på banan.
För den första förseelsen mot regeln ska domaren tilldela lagkaptenen i det
felande laget en:
- Varning
För den andra förseelsen, i samma period, ska den felande spelaren ådömas:
- Mindre straffet (2)
c) Varje spelare eller målvakt som håller, blockerar eller spelar pucken med
klubba, skridskor, eller kropp över sargen för att orsaka ett stopp i spelet,
förutom om han är tacklad av en motståndare, ska ådömas:
- Mindre straffet (2)

Kommentera


Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:

Ja, det finns olika moment i regeln beroende på vilken zon du befinner dig i. Det finns t ex en som säger att du om du befinner dig utanför försvarzon inte får passa eller åka tillbaka till egen zon i fördröjande syfte.

Vad gäller exemplet i mitt tidigare inlägg kan jag bara anta att du missförstår med flit.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
tompap71: Så det finns olika regler beroende på i vilken zon man befinner sig?
Låter märkligt.
Eller så har jag missuppfattat dig.

I ditt exempel står det ju bara "över sarg", dvs du får hålla, blockera eller spela pucken med klubban och fördröja spelet så länge pucken inte går över sargen.
Låter också märkligt...   :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:Du är ute och cyklar. Jag kommer aldrig att köpa dina argument. Jag väntar fortfarande på att du skall leta fram stöd i reglerna för din tes.

Jag hävdar att så länge man passar pucken mellan två spelare så kan man aldrig bli avblåst för passivt spel.

Man blockerar inte pucken. Man tar inte hjälp av målburar för att på så sätt försvåra för motståndarna att försöka ta ifrån en pucken.

Sist jag kollade så skall man försöka ta pucken från motsåndaren i ishockey. Inte passivt vänta på att domaren skall blåsa av och dela ut en tvåa.

Så innan du kommer med några argument så vil jag att du styrker din tes med regelboken.

Ni är tre stycken som tycker annorlunda.- DU domaren och domarbasen. Två av er har inte sett situationen när den hände utan på bilder i efterhand.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:

Det är mycket enkelt, det finns inget som hindrar att domaren blåser för tekning och drar ut den i mittzon. Utvisning däremot är det så svårt att hitta försvar för att varje domare med lite spelkänsla knappast ens skulle drömma om det.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:

Regeln säger för övrigt inte "låsa fast" utan "Hålla, Blockera eller spela pucken med klubba, skridsko eller kropp över sarg för att orsaka stopp i spelet."

Övriga paragrafer i regeln är enbart tillämplig i egen zon och där var ju inte Granström igår.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Gurra88: Vad är det jag försvarat?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
tompap71: Ja, som du ser så är det inte så enkelt som det verkar.
Kanske lite svårt att avgöra om "din" domare verkligen har rätt, eftersom det på lägre nivår sannolikt inte blir lika uppmärksammat och då heller inte lika belyst från olika vinklar, inte minst när det gäller vad reglerna verkligen säger och hur dom ska tolkas.

Med "din" domares bedömning i åtanke så innebär det alltså att man i princip ska spela vidare ända till pucken verkligen ligger stilla och är fastnaglad nånstans.
Och det stämmer ju heller inte, eftersom det inte funkar så i ES, såvitt jag vet.
Visst har man sett väldigt långa sekvenser där det bökas hit och dit men då beror det väl isf mer på att domaren helt enkelt anser att det finns en bra chans att få loss pucken utan att behöva blåsa av för tekning.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Riktigt. Men vart hittar du utvisningen.? Får man inte stå och passa till varann vid sargen?varför försvara nått så
Fruktansvärt felaktigt?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Nu är du ute och cyklar.
Lulespelarna har ingen som helst skyldighet annat än att vänta, det är ju för fasen vi själva som är puckinnehavare i det läget.
Lulingarna kan välja på att avvakta eller själv försöka gräva fram pucken.
I den korta sekvens man sett från HL framgår det att lulingarna ser väldigt passiva ut och ser ut att avsiktligt avvakta för att på så sätt få Granis och Ollas att självmant komma loss med pucken.
Det är förmodligen här som domaren uppfattat det som att våra killar ändå inte försöker komma loss sas, utan istället väljer att bolla vidare trots att lulingarna bara står och tittar på.
Lite hårddraget, men jag kan inte se nån annan förklaring till tvåan.
Om det nu är så att regeln inte ska tolkas bokstavligt och att det är avsikten att fördröja som övertrumfar orden "låsa fast".
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:

Jag frågade en bekant som dömer hockey på lite lägre nivå om Granströms utvisning och enligt honom finns inget riktigt stöd för att ta en utvisning förrän man säkert kan bedömma att pucken är helt blockerad och även då är det tveksamt då Granström har en Luleåspelare i ryggen och blockering under attack av motståndare inte ska ge något straff. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge: I och med att luleåspelarna mer eller mindre lät Granis och Ollas hålla på så är ju deras agerande precis lika spelförstörande. Och I och med att pucken ÄR I SPEL alltså inte blockerad så ska man inte ens blåsa.

I och med att Granis och Ollas har pucken så är det liksaså fullt regelrätt att täcka pucken med kroppen.

Så att ge Luleå ett sånt övertag baserat på detta är totalt feldömt. Hade man blåst av och dragit ner tekningen så hade det varit förståeligt. Men att döma utvisning är totalt felaktigt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Ja, det är ju det som är den springande punkten i hela resonemanget: ska "låsa fast" tolkas bokstavligt?
Om så är fallet så har domaren gjort en tavla, helt klart.
Men jag är ännu inte övertygad om att man ska tolka regeln bokstavligt, eftersom man de facto kan låsa en puck på en liten yta i ett sarghörn utan att den bokstavligt är fastlåst genom att ligga helt stilla mot ett klubblad, en skridsko eller en kropp.
Vore som sagt intressant att få veta hur det ligger till.

Nästa steg behöver du inte oroa dig för.
Om det lag spelar så pass defensivt att man inte går framåt utan ställer sig bakom egen kasse och bollar gris så blåser domaren av.
Sen vet jag inte vad som händer om det upprepas av samma lag.
Förmodligen förlorad match och tappade pinnar, ev diskvalifikation.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:I det här fallet skall regelboken tolkas bokstavligt. Regeln fördröjande av spel skall tillämpas i situationer som när Silfverberg ligger kvar på pucken. DET är fördröjande av spel.

VAd blir nästa steg? Att man blåser av och dömer utvisning för att ett lag spelar för defensivt eller tråkig ishockey?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
MarcusElving: Jag är övertygad om att domaren aldrig hade blåst om han nu uppfattat det som att Granis och Ollas bollat pucken mellan varandra i avsikt att verkligen komma loss.
För som du själv säger: såna här situationer uppkommer tusen gånger på en säsong och det vore väl osannolikt om domarna i det läget inte hade lärt sig skilja på vad som är ett äkta och uppriktigt försök att komma loss med pucken och vad som är fejkat sas, dvs där spelaren/spelarna försöker få det att se ut som om man jobbar stenhårt för att få loss trissan.
Av det lilla man sett i filmväg så framgår det iaf att Granis och Ollas står i stort sett oantastade i hörnet och bollar gris med varandra.
Jag säger att det är en tuff tvåa att ta, inte att domaren med 100% säkerhet har gjort rätt.
Vi talar om en bedömningssport och då händer sånt här, det får vi leva med.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Bissett_19: "Han verkar ha noll koll på att pucken går emellan Granis och Ollas.
Tröttmössa!"

Frågan är om regelboken ska tolkas bokstavligt?
Dvs: är det tillåtet att avsiktligt fördröja spelet bara man inte låser fast pucken med klubba, skridsko eller kropp?
Isf har domaren dömt fel, helt klart.
Jag har dock uppfattat det hela som att det är avsikten att fördröja spelet på ett avsiktligt sätt som är avgörande, och inte specifikt HUR man gör det?
Nu blev det visst ännu krångligare...   :-)

Den springande punkten är alltså: hur tolkar man orden "låsa fast" ??
Du kan ju faktiskt låsa fast pucken i ett sarghörn, även om den tillfälligt bollas mellan två spelare.
Jmf ett läge där två medspelare står och passar pucken till varandra bakom egen kasse, utan avsikt att vilja föra pucken framåt.
Då ska spelet blåsas av, enda skillnaden är att det bara blir en tekning.
Man ser förmodligen lindrigare på tilltaget att vara passiv (jmfr regeln i handboll) genom att inte vilja gå framåt med tilltaget att aktivt blockera pucken och på så sätt agera spelförstörande.
Vore kul om nån kunde ta reda på vad som gäller här.
Ska regelboken tolkas bokstavligt?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge: Men vi ser ju tusen såna här situationer på en säsong, det blir aldrig utvisning Huge. Dessutom rör sig spelet och man försöker hitta en väg ut med pucken. Som jag skrev förut, ska Granström bara slänga ut pucken från sarghörnet och riskera ett läge för motståndarna? Nej, han spelar självklart vidare till Ollas efter sargen för att hitta ett bättre läge att spela bort pucken.

Vi ser ju värre situationer varje omgång nästan, folk lägger sig på pucken i sarghörn och på tekningar när det är lite tid kvar. Domarna brukar blåsa av och ta en tekning på sin höjd.

Jag har ALDRIG sett en liknande utvisning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Ja, nu är det dags för Luleåtränaren, Luleåspelarna och Renberg att lägga bort sina enögda Brynäsglasögon.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
MarcusElving: Domarna är som en sekt. Deras naturliga reaktion om man klagar på domslut är att försvara det, oavsett om de har sett det eller inte. Som åskådare skulle jag gärna vilja få reda på vilka regler som gäller i sporten som jag betalar pengar för att se. Om Granströms utvisning var korrekt så har alla andra domare missuppfattat den regeln...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Peja: "Men det finns i reglerna, om man avsiktligt håller fast pucken och inte vill spela den vidare. Och det händer då och då. Men det är helt upp till domaren att bedöma, kommenterar Ahlström."

Han spelade ju pucken vidare till Ollas, spelet rör sig hela tiden. Det är en sargduell där de försöker hitta bästa vägen ut med pucken. Vad ska Granström göra? Kasta ut pucken på måfå bara och riskera att motståndarna får ett öppet läge?

Att domarbasen ens uttalar sig när han inte sett situationen är ju ännu ett tecken på hur obefintlig granskningen av domarna är. Han är ju redan i "försvarsläge", han har bestämt sig för att försvara domaren innan han ens sett situationen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Bissett_19: Karln hade ju inte ens sett situationen. Ganska stört att domaren som blåste (och som borde kunna motivera sitt domslut) hänvisade till någon som hade noll koll på den situationen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Peja:

Domarbasen har tagit bladet från munnen och kommenterat Granis utvisning.

"– När det gäller fördröjningsregeln så är det glasklart. En spelare som täcker pucken mot sargen med klubba, skridsko eller kropp ska bli utvisad."

Han verkar ha noll koll på att pucken går emellan Granis och Ollas.
Tröttmössa!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
sylf: Det här är det närmaste domarkommentar vi kommer:

"Vad domarna tycker får vi inte veta. De hänvisade till domarbasen Mikael Ahlström – som över huvud taget inte har sett situationen med Granströms utvisning.
– Men det finns i reglerna, om man avsiktligt håller fast pucken och inte vill spela den vidare. Och det händer då och då. Men det är helt upp till domaren att bedöma, kommenterar Ahlström.
• Det var en halvminut kvar att spela – ska inte domaren ha lite känsla i ett sånt matchavgörande läge?
– Vaddå, ska han sluta döma, menar du? Det funkar inte det heller. Man kan inte lämna pipan bara för att det är lite kvar av matchen.
Luleås avgörande mål såg domarbasen i repris på tv, och där ger han videodomaren i Läkerol Arena rätt. Formuleringen i reglerna har nämligen ändrats på senare år.
– Ja, nu får man dirigera in pucken i mål, så länge man har skenan i isen."
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Qvarre:

Helt klart en horribel utvisning. Finns inget som helst stöd för den i regelboken enligt mitt sätt att se det.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
sylf:De är precis som olika myndigheter. De håller varann om ryggen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Qvarre: Märkligt att ingen från domarhåll gått ut och kommenterat det hela, ryggradslösa jävlar!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

tompap71:

Jag kan inte påminna mig om att jag sett en liknande utvisning på många, många år och då var det inte tal om att två spelare bökade vid sargen och passade varandra. Då handlade det om att spelaren låste pucken med fötterna och klamrade sig fast vid sargen utan att röra på sig.

Även den senare typen av utvisning är inte speciellt vanlig längre.

Detta var ett feldomslut av rang med tråkiga konsekvenser för oss Brynäsare.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
tompap71:

Nån som varit lite fyndig idag=)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Peja:

BP är undantaget från regeln om delaying the game.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huss: Lag som spelar boxplay låser ju ofta fast pucken i anfallszon. En spelare som helt enkelt bara står och försöker låsa fast pucken och så försöker motståndarna ta pucken, vilket de ofta luckas med så småningom pga numerärt överläge. Mads Hansen är väl den som är bäst på det i Brynäs i boxplay. Syftet är ju till 100% att fördröja spelet. Har aldrig sett någon blivit utvisad för det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huss:Vad kan dom i NHL.. Björk är en världsdomare.........
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge: "Man kan faktiskt bolla pucken och ändå medvetet fördröja spelet, vilket det faktiskt ser ut som att Granis och Ollas gör, om man ska vara ärlig"

Alternativt så väntade de på ett öppnande läge, oavsett så har domaren ingen rätt att blåsa i just denna sekvens, det är ju upp till motståndarna att erövra pucken. Precis som när man som anfallande lag kan låsa fast pucken i sarghörnen i anfallszon.

Ett extremt exempel inom detta område var väl Flyers mot Tampa. Inga utvisningar där inte...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Exakt så tänkte jag också. De får väl för fan skylla sig själva att dom inte gör något för att gräva ut pucken.. Det är väl inget som säger att man inte får stå i ett hörn och passa till varann.. Det är ju bara det att oftast får man inte göra det ostört..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Så om två spelar bollar pucken mellan sig medan motståndare passivt tittar på så är det utvisning?

Det känns som att du övertolkat reglerna ganska rejält.
Jag ser gärna att du backar upp dina argument från regelboken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Spam från Huge igen;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Peja: Det är väl ingen hemlighet att han nuförtiden enbart är här inne för att provocera och skapa bråk.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Hoppas att alla Brynäsare hjälper till att göra domaren påmind om utvisning varje gång en motståndarspelare låser fast pucken mot sargen.
Kommentera

« · 1447090 · »