Brynäs IF

715844 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

« · 1446858 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Peja:

Och ingen är förvånad..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Är det bara jag som känner lukten av troll?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:Det är klart att det har betydelse. Det finns ingen regel som säger att man MÅSTE anfalla och göra mål. Spelar två spelare pucken mellan sig så är pucken i spel.

punkt

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence: "Känns inte så överdrivet lovande enligt mej."

Haha, ja du är allt bra go du din solstråle...   ;-)

Exakt NÄR sen HS startade har du trott nåt annat än att exakt allting kommer att gå åt helvete, oavsett vad det gäller?

Vi hade varit betydligt mer oroliga om du sagt att det ser lovande ut...  :-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
SH: ""..en relativt lång tid...". Nu tog du väl i, det är 19 sek mellan tek och utvisning. Ibland ser man bök runt en helt fastlåst puck i säkert en halvminut utan åtgärd. Och har dom bollat pucken mellan varandra är den knappast låst."

Återstår ändå minst 15 sekunder där man isf står och bollar pucken mellan varandra. Vilket låter lite men kan kännas jävligt långt om inget händer vid sargen mer än bollandet sas.
Domaren har helt enkelt bedömt deras bollande som så pass uppenbart spelförstörande att det räckte med de ca 15 sekunder vi talar om.
Att jämföra med andra fall och hänvisa till dessa går heller inte.
Beror ju helt på hur aktivt spelarna varit i resp fall, många gånger är det som du säger ett jävla bökande i nästan 1 minut, men då har spelarna enligt domaren verkligen försökt att få loss pucken.
Tror ändå att domarna är så pass rutinerade att dom i såna här lägen har rätt bra koll på när det handlar om uppenbara försök att fördröja spelet och (uppenbara) försök att verkligen försöka få loss pucken.

Till sist: att pucken inte varit låst under bollande tror jag inte har nån betydelse.
Man kan faktiskt bolla pucken och ändå medvetet fördröja spelet, vilket det faktiskt ser ut som att Granis och Ollas gör, om man ska vara ärlig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Clarence:

"F ö undrar man om det blir några fler BIF-poäng nu innan jul. DIF borta, Frölunda hemma och LHC borta. Känns inte så överdrivet lovande enligt mej."

Ser överkommligt ut tycker jag, bör bli 5-6 poäng minst.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence: Är det verkligen sant?  

Du tror inte på någon mer poäng innan jul, du som brukar vara en sån solstråle!

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence:

Dåligt med poäng innan jul..... det borde väl gå att använda Lulematchen som tändvätska mot Skansen i.v.f. ;-)

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:

Ja... en enögd hemmapublik har ju en viss förmåga att bedömma ur olika synvinklar beroende på vem som utför dådet ;-)

Jag försöker att vara så neutral det går när nåt diskuteras..... försöker sätta mej in i domarens situatition, men igårkväll fick man sej en ordentlig pulshöjare. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence:JAg tror tärt om att det finns goda chanser till poäng. Speciellt i matchen borta mot LHC. Det laget har grymma problem. De gör väldigt lite mål, drar på sig många dumma utvisningar och har haft jobbigt i egen zon en tid nu.

Den svåraste matchen blir Fröunda hemma.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Är Luleås segermål ok efter reglementet så vidhåller jag i alla fall min åsikt: en puck i mål via skridsko bör aldrig godkännas!

F ö undrar man om det blir några fler BIF-poäng nu innan jul. DIF borta, Frölunda hemma och LHC borta. Känns inte så överdrivet lovande enligt mej.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Undrar som sagt vad vi suttit och debatterat härinne ifall vi själva jagat en kvittering och Luleå åkt på en tvåa för samma sak?
Förmodligen nåt i stil med: helt korrekt tvåa för delaying the game.
För att inte tala om videokollen.
Ett solklart mål, läs regelboken....     :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge:Det är väldigt enkelt. OM en spelare aktivt söker pucken med skridskon så skall målet dömas bort. DÄR borde nivån ligga.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Problemet i det är fallet är knappast att det lämnar öppet för godtyckliga bedömningar och att det isf skulle vara svårt att avgöra vad som är vad.
Det går utmärkt och med nästintill 100% säkerhet avgöra via videokoll ifall det handlat om en sparkrörelse eller inte.

Antingen tar man bort regeln helt och hållet och tillåter alla mål som görs via skridskon. Nåt jag tror de flesta anser vara dåligt.
Då försvinner liksom idén med hockey, vill vi ha fotboll med skridskor på fötterna?

Eller så ändrar man regeln till en enda bedömning: avsiktligt eller inte?
Med dagens videotekning går det utmärkt att avgöra om nåt skett med avsikt eller inte.
Bedömingen borde iaf vara lika tillförlitlig vad gäller träffsäkerhet som när man bedömer andra saker via med hjälp av videokameran.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: "..en relativt lång tid...". Nu tog du väl i, det är 19 sek mellan tek och utvisning. Ibland ser man bök runt en helt fastlåst puck i säkert en halvminut utan åtgärd. Och har dom bollat pucken mellan varandra är den knappast låst.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Peja: "Klart att man i många fall kan bedöma om domarslut är korrekta, utan att själv vara domare"

Har aldrig påstått nåt annat men nu var det väl inte det saken gällde?
Du påstår att domarna aldrig kan erkänna när dom gjort fel.
Nåt som inte stämmer.
Vid genomgången efter match med kontrollanterna är jag bombsäker på att domarna erkänner att dom har gjort fel, om videobilderna klart och tydligt visar det.
Att dom sen inte går ut i media och erkänner alla misstag är en annan sak.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: JUST D!!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge:Det är det jag säger. Enligt regelboken så får man göra det. Det är ju det som är problemet. Det lämnar för mycket åt godtyckliga bedömnaingar och öppnar för en väldigt ojämn bedömning från fall till fall. Sånt skadar idrotten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Kan inte se problemet?
Domaren är väl bara intresserad av EN enda sak när han frågar videodomaren: var det en sparkrörelse eller inte?
Sen är det ointressant om man hade bedömt det som en ambition att styra in pucken.
Du FÅR ju styra in pucken om du gör det utan en sparkrörelse och med skenan i isen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Tväst:Målet granskades av måldomaren och godkändes. Bara att köpa den bedömningen. Som du säger så följer an regelboken i sina bedömningar. Frågan är väl i så fall vad domaren bad måldomaren att kolla på. Ställer han en fråga typ "lyfte spelare på sin skridsko och gjorde en sparkrörelse så är svaret nej. Hade han frågat exempelvis. förde spelaren fram sin skridsko och mötte pucken i ambition att styra in den så hade kanske bedömningen varit annorlunda.

Regeln finns ju till för att kunna tillåta ofrivilliga styrningar. Exempelvis om ett skott dirigeras om oaviktligt. Nu vänder man regeln till sin fördel. Vilket är ett regelbrott i många sporter.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Zzz: Våg och våg vet jag inte...
Det har ju faktiskt tagits tvåor för såna här saker tidigare, även om det är relativt ovanligt.
När jag ser bilderna så framgår det som sagt att Granis och Ollas i stort sett står oattackerade vid sargen och under en relativt lång tid bollar pucken mellan varandra.
Med lite smartness i det läget så borde dom istället ha försökt visa lite mer intresse att få loss pucken, men det gör dom inte.
Det sura är som sagt att det sker med 1 minut kvar av matchen och att det blir matchavgörande.
Sen är det frågan om det hade renderat en tvåa om det hänt i mitten på första?
Är inte riktigt säker på det men heller inte uteslutet, iom att det såg så pass uppenbart medvetet ut från Granis/Ollas sida och framförallt när det är så pass kort tid kvar av matchen och domarna förmodligen är lite extra uppmärksamma på tendenser till fördröjande av spelet, då ett lyckat sabotage i det läget kan bli extra avgörande för laget som leder och försöker vinna tid.

Men det är helt klart en tuff tvåa att åka på.
När den värsta besvikelsen över hur upplösningen såg ut så är jag isf mer besviken på att vi inte avgör i andra, när vi totaldominerar.
Och att tråkiga Luleå får med sig 2 pinnar hem utan att egentligen ha skapat så mkt framåt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Är inte all form av försvarsspel spelförstörande?
Det är ju det som är själva tanken med försvarsspel,
att på något sätt förstöra för motståndaren när de
försöker göra mål.

Så med andra ord så får man inte längre försvara en ledning.
Alla lag som leder och lägger sig på försvar ska därmed få
en utvisning.

Man får tydligen heller inte försöka hålla kvar pucken i motståndarnas zon.
Om allt bökande vid sargen ska ge utvisning, så lär det bli en rejäl ökning
av antalet utvisningar i alla matcher.

Eller är det vissa saker man inte får göra när man leder, som man får
göra när det står oavgjort eller ligger under?

Stämmer uppgiften, att den domare som tog utvisningen kommer från Boden?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Domarna borde gå ut offentligt och erkänna att de har gjort fel. Domarkåren kan inte vara en sekt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Tväst: Precis, det gäller att dom är konsekventa. Det är allt som begärs av dem.

Men kan inte lägga in mer bedömmning i spark regeln, dom klarar inte av det. Antingen så godkänner man mål som tar på foten vare sig det är spark eller omedvetet eller så inför man nolltolerans.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Klart att man i många fall kan bedöma om domarslut är korrekta, utan att själv vara domare. Om det är två meter offside enligt reprisbilderna (obs, man kan se reprisbilder utan att vara domare) och domaren missar offsiden, så är det felaktigt av domaren. Vilket var precis vad som hände mot Djurgården häromåret.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Zzz:Nej jämför man situationen i vår match med det spelförstörande och rena fusket från FBK's sida i deras match när man slagit en icing och fördröjer tekningen med att göra allt man kan för att fövilla domarna. Köpa sig tid för att få vila.

DET om något är spelförstörande. Jag tror inte nån har glädje av att se såna situationer.

Men vad hände där? Ingenting...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Att inför varandra i en sluten grupp sitta och säga att man gjort fel är inte svårt. Gå ut i tidningen och erkänn att det var fel beslut och att man rånade Brynäs på tre poäng, sånt ger respekt. Istället gömmer man sig bakom en militant Peter Andersson som varken var bra domare eller domarechef.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Burken:

Jag skulle inte ha nåt emot om man verkligen införde bedömningen som Granis åkte på, det är spelförstörande i allra högsta grad. Men då får man önska sej en jämnare bedömning... KOnsekvent dömma efter samma regler, skulle vart intressant att veta när en dyl. utvisning senast dömdes.

Tyvärr ligger det nog mycket i vad du säger Burken.... domarna letar utvisning på slutet för att jämna ut statistiken.

Om regelboken säger att 1-2 målet är korrekt så är det inte domarens bedömning som sviktar...... i min regelbok skulle det stå som Huge är inne på, när det är så tydligt att spelaren medvetet vill styra pucken i mål skall det inte godkännas, oavsett om skenan är i isen eller inte.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Peja: " Domarkåren har väl noll självinsikt. Har aldrig träffat en domare som någonsin anser sig ha gjort fel."

Mkt möjligt, men så dömer du väl heller inte på den här nivån och kan således inte avgöra om domarna erkänner fel i efterhand eller inte gör det.
Själv är jag tämligen säker på att domarna och domarkontrollanterna vid sin genomgång efter matcherna och efter att ha sett matchsekvenserna på video, både erkänner när man gjort fel och även får påpekanden från kontrollanterna när man gjort fel. Eller rätt.
Jag ser inget motiv för att domarna medvetet skulle neka att man gjort fel, trots att bilderna visar på motsatsen.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Huge: Hursom borde det bli en våg av utvisningar för fördröjande av spelet varje match efter detta. Men det kommer det inte bli och vi kommer inte få en kommentar från domarhåll varför man tog en utvisning i detta läga och inte i andra. Precis som i tacklingsdebatten klarar ingen av att klargöra vad som gäller utan stoppar huvudet i sanden och hoppas det ska sluta blåsa snålt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Zzz: "hur kan man släppa Silfverberg tio minuter innan när han ligger kvar på pucken utan att göra något för att resa sig upp"

Ja, det är väl i såna situationer som man isf tycker domarna borde vara mer konsekventa och jag håller med: ingen större skillnad mellan att ligga kvar på pucken och det som Granis/Ollas gör.
I båda fall har man ju ingen avsikt att försöka få loss pucken.
Kan iofs handla om risk för skada när en spelare ligger på pucken och det kommer ett gäng motståndare petandes med sina klubbor och att man därför väljer att blåsa snabbare i det läget.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Burken: "Sen måste man ju faktiskt se andra sidan av myntet. Vad gjorde Luleåspelarna för att få loss den? Jag tycker att deras lama agerande vid sargen är minst lika spelförstörande."

Men det är väl just lulespelarnas ickeagerande i det läget som till stor del ligger till grund för domarens bedömning?
När domaren ser att lulingarna avvaktar så finns det ju ingen som helst anledning för Granis och Ollas att fortsätta bolla pucken mellan varandra i avsikt att få en blockering eller fördröja spelet ytterligare.

Dessutom är väl lulespelarnas bästa chans att få pucken i spel så fort som möjligt, att INTE ge sig in i sargbökandet.
Är som sagt mkt efftektivare i det läget att i stort sett ställa sig och titta på.
Då framstår ju Granis och Ollas intentioner än tydligare, om dom nu har för avsikt att inte vilja få loss pucken.

Jag har tittat på situationen i Hockeligans highlights, de enda rörliga bilder jag sett. Dom visar iofs bara slutskedet av situationen men jag har för mig att det man ser på bilderna (Granis och Ollas närmast sargen som "bollar" pucken mellan varandra och två lulingar som står utanför/bakom de båda och lite pliktskyldigast petar med sina klubbor utan att göra några större ansträngningar att få loss pucken) har pågått en relativt lång tid och att domarna rimligtvis borde ha uppmanat spelarna att försöka få loss pucken, annars riskerar man en utvisning.

Kan också vara så att domarna i det här fallet INTE har beordrat spelarna att jobba hårdare för att få loss pucken, nåt domarna i normala fall tvärtom brukar göra när som tycker att bökandet blir alltför utdraget.
Och att Granis/Ollas isf uppfattat det som ett tyst medgivande från domaren sas, att det är Ok att fortsätta bökandet ett tag till.
Och sen blåser domaren helt plötsligt av och tar tvåan på Granis.

Isf kan jag förstå gnället på domarens agerande.
Men det verkar osannolikt att domaren i det uppkomna läget skulle ha tigit som muren och öht inte gett nån order till spelarna att försöka få loss pucken.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Gurra88: Domarkåren har väl noll självinsikt. Har aldrig träffat en domare som någonsin anser sig ha gjort fel.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Hemska kväll, natt för att forsätta idag DOMARJÄVEL!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Zzz: Nej för de gör ju inga misstag.. Däremot ska de granska tacklingar hit och dit, samt tränare så fort de uttalar sig om något.. Var fan är deras egen självinsikt?

Som någon sa, det är inte självaste eliten som blir tränare, utan snarare de som misslyckats med annat.. Därför man stör sig extra mycket på att sånna blådårar ska få gå in och direkt avgöra en match

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Zzz: I så fall borde man väl ge Luleå en tvåa redan innan match för de spelar ju en sån spelförstörande hockey matcherna igenom.

Problemet ligger inte i att man spelar taktiskt och att man låser fast pucken för att få tiden att gå. Problemet ligger i att domarna är så inkonsekventa.

Hade Brynäs haft ett par utvisningar under matchen så hade man inte tagit för denna "förseelse". Nu hade man inte tagit någon tvåa på Brynäs under matchen och valde att "jämna ut" den statistiken.

Sen måste man tillstå att Brynäs spelar räddhågset i egen zon under det korta BP man fick spela. Svedberg ska ta den pucken.

Men men, det är bara att gå vidare och lägga detta bakom sig.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Zzz: Nej, huvuddomare är ju piggare på att rätta felaktiga offsideblåsningar som linjdomare gör. Men i det här skedet, när den ena domaren går in och styr matchen med ett så uppenbart felaktigt domslut, så borde han ändå ha gjort det. Ett extremfall.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Peja: Absolut, men sannolikheten på att han rättar sin kollega och medger att ett misstag begåtts är ju inte särskilt sannolikt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Zzz: Det ska ju absolut inte vara någon utvisning om man spelar pucken mellan varandra. Helt bisarrt dåligt av domaren som blåste. Och nästan lika jävla dåligt av den andra domaren som borde ha tagit ett seriöst snack med sin kollega och korrigerat domslutet till "felaktig avblåsning" och tekning i mitten.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Jag är 100% säker på att domaren varnar Brynäsarna och att det är därför dom släpper pucken mellan varandra. Dock har Granström inte pucken i många sekunder innan han blåser och jag tror att han får sota för att dom gemensamt tryckt fast pucken. Sen är det ju spelförstörande och dom borde bli hårdare på det för det är ju extremt tråkigt och frustrerande. Men som sagt, hur kan man släppa Silfverberg tio minuter innan när han ligger kvar på pucken utan att göra något för att resa sig upp. Han ligger och lutar sig på arbågen och jäser med pucken under sig. Jävla parodi, fan nu blev jag förbannad igen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

SH: Ja jag tycker också att det är lite klantigt, men det förändrar inte att domaren gör en grov fel bedömmning. Men det är samma visa varje gång med den svenska domarkåren, så extremt inkonsekventa. En gång ingen utvisning nästa gång 2min. Ingen vet varför man dömde olika eftersom man inte får diskutera med en domare efter match.

Någon måste tala om för dem att dom inte är del av spelet bara ett funktionär precis som speakern eller protokollföraren. Att verka utan att synas borde vara mottot för dessa tomtar. Men tyvärr vill dom sitta i förarsättet för att höja sin status och då blir det så här. Minst en match per omgång diskuteras insatsen hos en domare och det är absurt vare sig det är befogat eller inte. Hade dom haft något förtroende på banken hade spelare, ledare och publik accepterat ett dåligt domslut med en utsäkt. Men som det är idag är det en pågående soppa med inkonsekvens och högmod.

Hade Björk eller vad fan han ni hette gått ut och erkänt att han gjorde fel hade man kunnat köpa det. Misstag gör alla och det är dags att gå vidare. Han vet om det och det är huvudsaken, inget att göra åt i efterhand. Tyvärr skulle det aldrig falla dom in och därför har dom inte min respekt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Huge:Med tanke på att det stod två lulespelare och kollade på när pucken var inne vid sargen så kan man ju tycka att de borde ha visat lite mer vilja att få loss pucken. Jag tror inte att domaren hade varit speciellt petig om Luleå hade använt sig av väl bryska metoder.

Att man spelar på det sätt man gör i Brynäs under den situationen är inte ovanligt alls. Det står inte i regelboken att man får jobba fast pucken i offensiv zon. Och så länge man inte blockerar pucken så är ju pucken i spel. Vad blir nästa steg? Att man inte får täcka pucken med kroppen?

Min "kritik" gäller ENDAST om domaren sagt åt Granis och Ollas att ta loss pucken. Sen måste man ju faktiskt se andra sidan av myntet. Vad gjorde Luleåspelarna för att få loss den? Jag tycker att deras lama agerande vid sargen är minst lika spelförstörande.

Summasumarum...
Domaren gjorde fel. Han kunde ha blåst och dragit ner tekningen i Brynäs zon om han gjorde bedömningen att Brynäs ville få tiden att gå. Det hade varit en mer korrekt bedömning och tolkning av reglerna.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Oflytet vid deras vinstmål är sånt som händer, ändå ett korrekt mål enligt regelboken.
Men som du är inne på: regeln borde ändras då andemeningen väl aldrig borde vara att man AVSIKTLIGT får dirigera pucken i mål med skridskon, oavsett om det skett med en sparkrörelse eller som här: via en fösning med skenan i isen.
I min värld ser jag ingen "moralisk" skillnad sas mellan det som lulingen gör i det här fallet och att lika avsiktligt göra mål via en sparkrörelse.
Det måste ju ändå vara INTENTIONEN som avgör.
Jag menar: med den videoteknik man använder så borde det gå utmärkt att på ett trots allt säkert sätt avgöra om nånting skett avsiktligt eller inte.

Lika mkt som det är INTENTIONEN som avgör när domarna tar tvåan på Granis.
Hur upprörd och besviken (mest pga poängtappet) man än var efter slutsignalen så kan man ändå till viss del förstå hur domarna resonerat.
Granis och Ollas åker in i sarghörnet med en uppenbar avsikt att försöka fördröja spelet så länge det bara går.
Även om dom nu "bollar" pucken mellan varandra och den rör sig hela tiden så ser det ändå ut som att avsikten från båda två är att fördröja spelet.
Det man isf kan kritisera domarna för är att om detta hade hänt i mitten av första så hade man förmodligen bara blåst för tekning i vår egen försvarszon.
Nu var man säkert lite extra uppmärksamma på hur pass aktivt Granis och Ollas jobbade för att få loss pucken iom att det återstod endast nån minut av matchen.
Och att man helt enkelt ansåg att båda två uppträdde på ett alltför uppenbart spelförstörande sätt.
Tycker mig även ana en viss kritik mot Granis och Ollas även från din sida här och där håller jag isf med, även om tvåan känns jävligt tuff och t.o.m deras egen tränare håller med om att vi blivit rånade.

Och till sist samt för att belysa hur mkt besvikelse och enögt supportande spelar in i såna här lägen så brukar jag alltid vända på steken och fråga hur vi hade reagerat om det varit tvärtom, dvs vi själva som jagat kvittering och en luling fått en tvåa för samma sak i samma läge?
Hade det varit lika höga protester i det läget om korkade domare som inte kan döma?
Säkert....     :-)

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Burken: Tycker det även är tveksamt rent tidsmässigt, det är 19 sek mellan tek och utvisning och under den tiden är både Ollas och Granis på pucken. Det ska alltså även komma en varning plus att pucken ska vara låst så pass länge att det kan bli en delay...
 
Men som du skriver lite klantigt av O och G att överhuvudtaget ge honom chansen att blåsa. Borde nog anat att han letade efter något.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Clarence: Japp, vore kul med någon sort statistik över vilka lag som släpper in flerst mål i slutet av matcher. Känns som Brynäs borde ligga ganska bra (dåligt) till där. Många puckar ramlar in med 20-10 sek kvar känns det som.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
Venom: Jovisst var också utvisningen hårt dömd. Samtidigt måste kanske en spelare ha lite bättre omdöme än att i känsligt läge ställa sig och rota vid sargen så där, medveten om risken att en domare får för sig att beivra en sån aktion. Brynäs måste i stort ta tag i det här med slutminuterna av matcherna. Många dyrbara poäng går upp i rök för att man inte kan hålla i målmässiga övertag. 
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence:Domarna gjorde en horribel avslutning på matchen, inget att göra. Bara att gå vidare.

Kanske kommer man att se över reglerna angående detta "fenomen" när man fullt medvetet kör fram sin skridsko för att styra in en puk. Det får framtiden utvisa.

Brynäs spelade inte bra igår och borde ha kunnat avgöra mot tråk-Luleå tidigare under matchen. Nu gjorde man inte det och ett dåligt beslut av dommaren gjorde att vi tappade två poäng. Jag satt och väntade på att det skulle komma en utvisning för det är väldigt ovanligt att ett lag inte blir utvisat alls under en match. Nu hittade inte domaren något regelvidrigt (även om jag såg ett flertal situationer under matchen som borde gett utvisning) Nu Letade domaren fram en situation och dömde. Mer för att jämna ut än för att stävja ett spelförstörande moment.

Jag undrar vad som hände där nere på isen egentligen. Varnade domaren som han skall innan han tog utvisning? Nån som satt nära kanske kan ge besked på den frågan. För varnade domaren så är det bra klantigt av Ollas/Granis att fortsätta att nagla fast pucken vid sargen. För det var domaren bedömning även om pucken var lös.

Nåja. Bara att gå vidare..

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Clarence: sparkregeln kommer alltid vara en het potatis oavsett vart de sätter gränsen. Det ända som skulle kunna göra det lite enklare är nolltollerans eller släppa det helt fritt. och nolltollerans är ju helt omöjligt.

Jag tycker som många andra att det inte är det avgörande målet som är värst utan utvisningen. Fan såna situationer ser man ju varje match och i alla liknande situationer. Hur ofta har man inte sett någon åka ner i offensivzon och ställer sig att kramar sarg för att få tiden att gå i bp. Skandal är vad det är. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11

Jag har inte sett 1-2 -målet förrän nu på morgonen på 4:an och allithop är ju bara absurt. Hela regeln är fullständigt absurd. Det var faktiskt ingen uttalad sparkrörelse Lulespelaren gjorde MEN  pucken hade ju för fan inte gått i mål om den inte ändrat riktning via skridskon. Enligt mej ska ALLTID ett mål underkännas om en skridsko, på något sätt,  sist berör pucken innan den hamnar i mål.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Måndagen den 5/12-11
arnio: "Tur att vi för en gångs skull inte ligger och strider nere i bottnen, vi överlever det här."
 
Ja fy fan om det typ varit två omgångar kvar och streckstrid...
Kommentera

« · 1446858 · »