1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741957 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Sv: Brynäs IF vs. Frölunda - Kvartsfinalserie.

Rytter:Helt klart!!

Mig vetligen första gången en zebra förklarar sitt dömmande efter en match, nån annan som kan dra sig till minnes.

Rytter:

Ja, då var han nog inte Brynäsare ändå. Cred till Mogge.

Konstigt att ett felaktigt domslut plötsligt särskådas och analyseras och förstoras upp på detta viset när domare i vanliga fall är helt jävla immuna mot kritik. Oavsett slutspel eller seriematch.

Frölunda gör bara ett mål idag. Då vinner man oftast inte. Det gjordes fel åt båda håll.

Rättvis seger.

yngwie: Stark i argumentationen som vanligt. Skulle inte brynäs ryka i 4 raka?

Lindström: Han måste bli uppläxad av domarbasen för ett sånt beteende, för domarna ska väl inte få uttala sig i media, tycker jag mig minnas.

Rytter: Oerhört starkt! Hade han haft nått att dölja så hade han krypit hem med svansen mellan benen.. Klokt av honom att inte hävda nått annat när han ser TV-bilderna.

Gurra88:

Vars har du fått de i från? Precis som du sa att jag sagt att Modo skulle ta SAIK lätt. Lägg ner och ta fram fakta där jag skrivit det.

Davey_22:

Jag väntar på sudden jag: brynäs 1-0 kommer efter en stor domartabbe, 2-0 kommer under den tabbens efterdyningar, 2-1 ytterligare en domartabbe och 3-1 i öppen kasse, vilket aldrig händer eftersom det fortfarande står 0-0.

Grattis till segern, alla matcher har sina domarmissar men det här var bland det värsta jag sett den här säsongen.

Paddan: Nu väntar vi bara på att Huge ska förklara för oss varför domaren har fel när han erkänner att han gjorde fel.

Lindström: Wikegård får fan ta å kamma sig!

Den tidigare färgstarke provokatören har fastnat i någon slags sågarroll. Har varit lika hela säsongen ända sedan han kom till C+/TV 4. Prestationsångest?

Hela säsongen har det varit: Lag A möter lag B. Lag A spelar bra/mycket bra och vinner. Wikegård bryr sig inte om detta utan ägnar all tid och energi att istället såga lag B. Såga, såga, såga...

Har ju iofs alltid varit hans signum men har helt klart blivit värre denna säsong. Har tidigare gillat Niklas men var sak har sin tid. Jag är rejält trött på idioten!

Wayne Gresky: Du behöver inte vänta speciellt länge: efter att ha sett bilderna i efterhand så gör Morgan en felbedömning, men domarna har som bekant inte lyxen av reprisbilder, som vi har, när han ska bestämma sig därnere.
Så utifrån Morgans resonemang och hur han säger sig ha uppfattat situationen så har inget fel begåtts, som jag ser det: han uppfattar det som en slashing från Johnsson mot Lavanders vänstra knä, höjer armen och den avvaktande tvåan annulleras iom att vi gör mål.
Så långt inga problem som jag ser det.
Att nån av de övriga domarna sen inte försöker påpeka felet för Morgan kan jag mkt väl förstå: ingen ville väl ifrågasätta Morgans bedömning och det är väldigt sällan som en annan domare kliver in och overrular sin kollega sas.
Om det inte handlar om en situation där samtliga domare är lite osäkra, då blir det mer naturliga att man konfererar inbördes och sen tar ett beslut.
Men här verkade Morgan sannolikt väldigt säker på sin sak i övriga domares ögon och då ska det mkt till om nån av dom övriga ska kliva in och förklara för Morgan att han måste ha sett fel.

Att Morgan sen erkänner att han gjort fel, efter att ha sett bilderna, är en annan sak och det ska hedra honom.
Kritiken ska isf ges till övriga domare som inte vågat påpeka fadäsen, om man nu ska kritisera nån.

Huge:

Något som jag tycker är märligt är att Morgan uppfattar en slashing men tar sedan en crosschecking??

Nenne:

Redigerad kommentar

Nenne: Inte så märkligt egentligen: Morgan uppfattar det ju som en slashing, höjer armen för en avvaktande tvåa som sen annulleras iom att vi gör mål.
Och crosscheckingen blir sen av nån anledning bokförd felaktigt eftersom Frölunda de facto spelade BP i två minuter efter målet.
Det enda märkliga är väl isf exakt VAD som föranledde denna tvåa?
Är väl det enda som inte är riktigt utrett.

Huge:

Jo så kan det också vara, men jag uppfattade det som att det var en crosschecking han åkte för, märkligt alltihop..

70 Rodrigues: är det konstigt? när domaren ger er 1-0 i matcher...

Nenne: Så MÅSTE det vara, som jag ser det.
Kan inte tänka mig att tvåan för crosschecking skulle verkställas v misstag när vi nu gjorde mål och utvisningen isf ska annulleras.

Huge:

Men var och när skedda då crosscheckingen, kanske en fråga man kan ställa till Johansson och hans kollegor?

70 Rodrigues: Wikegård sågar allt.

Blir trött.

Härlig match, massor med känslor! En ganska jämn match tycker jag, båda lagen hade relativt bra försvarsspel måste jag säga.

Honken var kung.

Vi fick ett felaktigt mål, helt klart. Det är alltid konstiga saker som händer i slutspel. 

Ingen tjänar på att lägga energi på det där nu, det är historia. Ny match på tisdag!

Otroligt skönt att vi tog första matchen hemma!

Wikegård är Wikegård, låt han hålla på. 

Redigerad kommentar

MarcusElving: Frågan är ju hur mycket energi som lagts härinne från er om det var ni som blev drabbade?
2019?

Hahl Bundy: Förmodligen väldigt mycket och vi hade inte tjänat på det. 

Hahl Bundy: Men nu är det inte så...

Tycker inte det är så mycket att snacka om, vi skulle haft nåt mål till tycker jag.

Utöver Petterssons friläge tycker jag inte Frölunda har sådär jättemycke. Ny match i Scandinavium..jag känner på mig att nyckelordet blir kompensation.

Davey_22: En riktigt JÄVLA SKÖN SEGER!!!

Nuff said!

Redigerad kommentar

foppa78: Låter bra ;)

Måste ge överbetyg till spelare som höjer sig när det blir slutspel...

Widing, men framförallt M. Johansson. Han såg idag ut som i omg. 1-15 igen.

Så jävla skön seger, ett jävla gnäll på dommartabben ialla fall, men å andra sidan, var det inte en solklar utvisning som föregick deras 2-1-kontring, eller var jag enögd?

70 Rodrigues: Sågar och sågar. Honken har inte direkt en modern målvaktsstil och Wikegård har ju rätt i det han säger. Nog fan blir han sårbar när han lägger sig på magen. Han täcker ju minimalt av målet när han slidar ut så. Det är bara att jämföra med t.ex. Markström.

Honken:Stämmer bra det,va en solklar utv.Men 6200 på läktaren kan väll aldrig ha stämt?Var skulle dom ha tryckt in 2300 pers till?Skönt drag på klacken och på sittplats!

Storhonken: Skojar du?

Västra kortsidan var till 20% besatt. Tror 6 200 stämmer alldeles utmärkt. Precis vad jag gissade på faktiskt.

Men bra drag var det ändå, det håller jag med om.

bradberry:Nej jag skojar inte!Det kändes inte som 6200.Att det va ganska tomt bakom mål ovanför restaurangen håller jag med om men 2300 till är ganska många till.

Måste få berömma Widing idag så här måste han fortsätta spela i slutspelet han va jobbigt bra idag!!!

Viktig seger inför alldeles för få åskådare. Ska Brynäs orka med Frölunda måste mycket bli bättre. Framförallt måste vi sluta ge bort puckar i taskiga lägen. Hur svårt är det att lägga ut pucken ur egen zon?

Efter första rundan är det lätt att konstatera att lag som har som spelidé att ta ner farten på motståndarna bl.a. genom att hålla i och haka, typ Frölunda och Modo, kommer att få stora fördelar big time i slutspelet.

Blir spännande att se om Wikegård kommer att lägga lika mycket krut på kommande domarmissar. Eller om all harm är förbehållet det som drabbar Wikegårds kompisar. Kenta och Micke Johansson är polare sen gammalt med Djurgårds-Niklas.

Jajjen:

Som i sin tur leder er till att filma.

yngwie: Jag ser att du och många andra Modioter är härinne och skriver. Har inte ni en egen gästbok? Eller är Brynäs mer intressant än ert eget lag? (Vilken givetvis är en skitkorkad fråga eftersom svaret är så självklart.)

Redigerad kommentar

yngwie: Lägg ner för fan..börjar bli tjatigt. De flesta spelare hänger inte med våra stjärnor, varken i tanke eller agerande. Då blir det utvisningar vettu.

Sanningen är att vi borde ha ännu mer PP.

Davey_22: Äh, så sa man ju om deras egen Floppa när han var i tjugoårsåldern. Hade Wikegård varit i tv på den tiden hade Floppas fotknölar rykt. Men han blev ju en hyfsad, men överskattad, hockeylirare ändå.

Jajjen:Med tanke på alla fula arbågstackligar som m0d0 delat ut under säsongen så kan man tycka att deborde hålla låg profil.

Jag såg inte matchen idag men har sett sekvensen. Det är en solklar domartabbe. Men det är inte första gången ett felktigt domslut avgör en match och det är definitivt inte den sista heller.

Att media sedan målar upp detta som "matchavgörande" är endast grundat på hypoteser. Ingen vet hur matchen skulle ha slutat om målet dömts bort. Inte ens alla sillar i havet utanför Göteborg kan säga det.

Ny match på tisdag med nya domslut, en del solklara och en del tveksamma beroende på vilket lag man håller på.

Davey_22: en junior som spelar i hans lag har sagt så. Dåm MÅSTE det vara sant...

96 Artisten: Det kan ha stått i kvällstidningarna också. Det tycks vara Modioternas faktabok.

Slajsarn: En liten rättelse...

Jag såg inte matchen idag men har sett sekvensen. Det är en solklar domartabbe. Men det är inte första gången ett felktigt domslut avgör en match och det är definitivt inte den sista heller.

det skulle givetvis ha varit "avgör"...

Slajsarn: Vilken av alla domartabbar som avgör är alltid svårt att avgöra. Wikegård är nog den enda i hela världen som har facit.

Jajjen: Precis, allt är ju hypoteser. Men för en enkel person som Skrikegård blir det väl för mycketnär det blir mål i just den sekvensen.

Men oavsett vad som hände i DEN sekvensen så mäktade sillstryparna bara med att göra ett mål. Så i bästa fall kunde de fått oavgjort. Hypotetiskt sett alltså...

Nenne: "Men var och när skedda då crosscheckingen, kanske en fråga man kan ställa till Johansson och hans kollegor?"

Absolut.
Eller så börjar man med att kolla upp ifall matchstatsen på Swehockey är korrekta, kan ju tänkas att dom inte stämmer.
Man har ju lite svårt att se hur domarna, utan nån anledning, skulle ge Frölunda en tvåa i det läget om inget regelvidrigt begåtts.
Och varför protesterade isf inte Frölundas spelare och ledare mot tvåan?
Det borde dom väl isf ha gjort om det nu handlat om ett så uppenbart felbeslut som att domarna var på väg att ta en tvåa för nåt som inte ens hänt.
Skulle som sagt tippa på att tvåan är felaktigt noterad som crosschecking, kan inte se nån annan förklaring.

Jajjen: Det mest komiska med Wikegård är hans tvärsäkra omdömen INNAN han ens tagit reda på varför Morgan höjde armen?
Skrikegård utgick, som många andra, ifrån att det var pga att Lavander slog av Johnssons klubba, hade kanske varit klädsamt om Skrikegård i det läget tänkt lite längr innan han öppnade sitt gap och började skrika.
Nu förklarar ju Morgan hur han bedömde situationen, att han sen bedömde den fel efter att ha fått facit i hand är en annan fråga och hör inte hit.

Venom: Håller också till viss del med om kritiken mot Honken.
Tycker dock att han blivit klart bättre på att hålla sig mer upprätt i sitt spel och inte simma så mkt.
Inte så lätt att lära gamla hundar sitta och idag är det väl bara reduceringen man kan tycka är lite onödig.
Även om han i det läget inte är ute och simmar utan står kvar för långt in i kassen. JL hade ju björnkoll på Tolsas passningsalternativ så Honken hade bara kunnat ta ett kliv framåt och butiken hade varit totalstängd med regel och dubbla lås.

« · 1475981 · »