1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742301 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs J20

Sv: Brynäs J20

mattias - 74: Varför ska Wayne Gretzky, en kanadensisk hockeyspelare, "hedras"? Hur hedrar du Gandhi? Nelson Mandela? Michael Schumacher? Pelé? Och på vilket sätt hedras en spelare av att hans tröjnummer inte används av nån annan? Är det i så fall inte mer hedrande om man använder hans nummer?

Bara för att man gillar hockey måste man inte köpa alla idiotier från NHL.

mattias - 74: Föga oväntat så är brynässupportrarna lika arroganta som sin gullegris.

Lill-Spaps: Sen när får allsvenska supportrar gå in här å skriva?

Jajjen: Hohohohihihihahaha.

Lill-Spaps: Det där var giftigt!

Jajjen:

Ja, fast jag önskar att jag vore lika kvicktänkt och fyndig som du.

Lill-Spaps: Dream on, boy

Jajjen: Ja det är ju ungefär som att ingen skulle få ha 21 bara för att Molin haft det...

SH: Ja, fast nu snackar du viktiga grejer. Jag tycker ingen skulle få heta Ove. Framförallt borde Wayne vara förbjudet att döpa ungarna till.

SH:

Ja, för Molin och Gretzky är ju precis samma sak.

Lill-Spaps: Nej, Gretzky var en kanadensisk hockeyspelare som du bara sett på TV. Ove Molin är en svensk hockeyspelare i landslagsklass som bl.a. avgjorde en SM-final. Du vet, en sån där som du aldrig kommer att få uppleva med ditt lag. Varför kanadensaren ska behandlas med religiös vördnad av oss svenskar har ingen ännu förklarat.

Jajjen: Egentligen är det väl oklart varför de bästa NHL-spelarna genom tiderna per automatik ska betraktas som de bästa hockeyspelarna genom tiderna. Sovjet var väl världens bästa hockeynation under hur många år som helst och nästan inga av deras bästa spelade i NHL?

Peja: Nä, men vi är så jävla inympade med att amerikansk hockey är bäst. Är man okritisk och låter andra tänka sväljer man all dynga NHL säger.

Valerij Charlamov är världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Han hade tröjnummer 17. Tror du amrisarna bryr sej?

Jajjen:

Som jag bara sett på TV? Det vet inte du ett jävla dugg om.

Nu förstår jag varför Brynäsare tycker att 99 "bara är ett nummer" när man jämställer Gretzky med Ove Molin.

Lill-Spaps: Varför tror du jag jämställer Gretzky med Molin? Jag skiter väl i kanadensaren. Frågan är ju varför du är beredd att suga av Gretzky.

Jajjen:

Vi säger så. Det är nog dags för dig att sova middag nu så att du inte är så kinkig på dagis i morgon.

Nu har sändningen mellan Mora - Brynäs J20 startat och ni kan se den på länken nedan

KL_BT: Thanks...

Lill-Spaps: Fanns ingen jämförelse mellan Gretzky och Molin överhuvudtaget... mer att någon drog upp Forsberg som en lika stor spelare som Gretzky. Skulle det då kunna vara så att 21 blivit fridlyst på samma sätt, men som brynäsare skiter man ju fullständigt i om 21:an är hängd någon annanstans. Vår 21:a är ju större än Öviks alla dar i veckan.

Tycker nog Bäckström ska kunna välja fritt men får väl räkna med att ta skit för det...

SH:

Det fanns ingen jämförelse mellan Gretzky och Molin ok.

"Vår 21:a är ju större än Öviks alla dar i veckan." Molin har väl aldrig varit större än någon, någonstans, någonsin?

Men som sagt, bilden börjar klarna över hur det kommer sig att en enkel Gävlepojk får för sig att bära nr 99.

Lill-Spaps: Klarna...? men ni Timråiter behöver ju förstås aldrig fundera på varken stora spelare eller fridlysta nummer...

SH: Nils Bäckström har ju #13 i Timrå. Så jädra respektlöst mot svensk hockey i allmänhet och Mats Sundin i synnerhet. När man tänker efter är det respektlöst mot hela mänskligheten...

Peja:

Spännande, du kanske är något på spåret där. Det sitter nog i namnet Bäckström att vara arrogant och respektlös.

Lill-Spaps: Förresten. Du tror inte att det var Dynamo Moskva som ville se Bäckis i #99 snarare än han själv? Det ligger i klubbens intresse att få publicitet och de lyckades ju verkligen.

Jajjen:Rätt skoj att ingen av Modoliderna har reagerat på att Victor Hedman har tröja #77 som är Phil Espositos gamla nummer. En Hall of famer, precis som Gretzky ;-)

Peja:

Det tycks ju vara en teori som ni Brynäsare gillar. Menar du att han saknar fri vilja?

Redigerad kommentar

Slajsarn: De nordamerikanska fansen verkar inte heller bry sig om att Bäckis har #99 i Moskva. Märkligt att det bara verkar vara Timrå- och Modofans som bryr sig...

Lill-Spaps: Bäckis skickade ett SMS till SVT Sport där han sa att han fick välja mellan #2 och #99. Men jag orkar inte sitta och leta efter "bevis". Det är väl ganska uppenbart att Dynamo Moskva har mest att tjäna på all extra publicitet som tröjnumret innebär. Sedan är det märkligt i sig att de enda som verkar bry sig är Timrå & Modofans på hockeysnack.

Redigerad kommentar

Lill-Spaps: Du har fortfarande inte förklarat vad problemet är (med risk för att du svarar nåt djupt i stil med "ja, om du inte fattar det, är det ingen idé att förklara").

Peja: Ok. Så han hade alltså ett val? Tidigare har det låtit som om Dynamo Moskva handgripligen har tvingat på honom tröja 99.

Lika lite som HS är representativt för alla som tycker att det är ett hån så är väl knappast ett annat internetforum representativt för hur många som tycker att det är en icke-fråga.

Peja: Tyckte den här var bra: "Same number I wear in my beer league."

Jajjen: Jag spelade i korpen förut och där hade en av mina lagkamrater också #99. Jävla hybris på killen :)

Lill-Spaps: Nej, ett internetforum är inte representativt, men så vitt jag vet har inga folkomröstningar genomförts i frågan. Inte ens i Schweiz, där de väl har flest folkomröstningar i hela världen. Dock roligt att Timrå & Modofansen bildar en liten ohelig allians...

Jajjen:

Jag trodde att nummer 99 för alltid var förknippat med Wayne Gretzky bland hockeyälskare.

Nr 99 Gretzky var en gång i tiden ett begrepp långt utanför hockeyvärlden.

Att se någon annan spelare på elitnivå oavsett vem det vara månde bära nr 99 känns fel för mig. Jag kanske har fel. Jag har växt upp under Gretzkys storhetstid, jag trodde att Gretzky fortfarande var en aktad och respekterad legendar. Men för vissa är han ju inte vatten värd. Jag förstår att Gretzky inte betyder samma sak för Bäckström som för mig. Det finns uppenbarligen inte längre samma magiska aura runt nr 99. 

Han är yngre och hade säkert andra idoler som Forsberg och liknande när han växte upp. Men så är det ju alltid, när vi växer upp så tycker vi att våra föräldrar har mossig musiksmak och pang tjong innan vi vet ordet av så är det vi själva som sitter där som mossiga stofiler.

Nr 99 är för mig starkt förknippat med ungdomens glada dagar och jag har svårt att ta till mig spelare som Crosby, Stamkos och allt vad de heter.

För mig så är Edmontons 80-tal med Gretzky, Messier, TIKkanen, Kurri, Glen Anderson, Paul Coffey, Kevin Lowe, Grant Fuhr etc. hockeyporr. Lika så KLM-kedjan under Sovjet-tiden. För dagens ungdom så är det museihistoria från en svunnen tid.

Redigerad kommentar

Peja: Det finns ju ett frireligiöst stråk i Ångermanlandtrakten som tydligen sträcker sej ner i Medelpad. Det är något religiöst över det där med att man ska "visa vördnad". Helst ska vi alla böja våra huvuden och prisa Grezky när vi pratar om Honom.

Lill-Spaps: Vad har allt det där att göra med att nån har nr 99 på tröjan? Varför skulle det missakta Gretzky? Och vem har bestämt det i så fall? Använd skallen, tänk själv och förklara det för mej. Bara för att det kommer från Nordamerika måste det inte vara rätt.

Jajjen: Ok, nu ger jag upp.

Lill-Spaps: Det borde du gjort för länge sedan då du inte har någon bra förklaring. Glöm inte att be aftonbönen till Gretzky innan du somnar.

Lill-Spaps: Oväntat svar...

Lill-Spaps: Är du ledsen?

Lill-Spaps: Du räknade bara upp skäl till varför du tycker Gretzky är bäst. Du sa inget om varför man inte kan ha nr 99 på tröjan. Är du präst?

foppa78:

Ja lite ledsen blir man ju när folk som påstår sig gilla hockey sitter och hånar gamla legendarer. Men det är ju bara att inse att det är så Brynäsare funkar. Ni spottar ju hellre på era egna legendarer än hyllar dem så det är väl inget man borde bli förvånad över.

Jajjen:

Jag har aldrig påstått att man inte kan ha 99 på tröjan, bara att jag inte tycker att man bör ha det och skälen till det har du ju uppenbarligen noterat själv.

Lill-Spaps: Då tycker du att det är ok att jag går loss i ert forum och gapar över hur respektlösa era spelare är som använder samma tröjnummer som mina hockeyhjältar? Hur var det du skrev - "arroganta" och "gullegrisar".

Lill-Spaps: När folk börjar grina för att någon använder ett visst nummer,  dessutom av helt annan nationalitet, dessutom i en helt annan liga.. Då ska man nog börja bli orolig för sin relation till hockeyn. Du kanske ska göra något annat av livet än att sitta hemma och runka till gamla hockeybilder?..

Redigerad kommentar

1.   Skulle Gretzky lirat i KHL/ryssland så skulle det varit befogat att folk diskuterar kring #99.. Men vafan....

2. denna tråd är väl för att disktuera Brynäs J20 lag (ungdomslag)...

Vilken spelare efter Lindgren tror ni vi får se i A-laget??? Axman gjorde mkt poäng i Valbo ifjol och börjat denna säs ganska bra, Brodecki är ju en stortalang?? Kanske kommer fram efter jul? 

HappyX3: Längtar redan efter #99 Bäckström i Läkerolen senare i höst när NHL-säsongen blivit inställd.. 

Gurra88:

Vilket vackert språk du ligger inne med, hoppas för din skull att 88 inte står för ditt IQ.

Låt folk tycka som dom vill och kom med sakliga argument om du skall diskutera istället för att vara ful i munnen.

mattias - 74: "hoppas för din skull att 88 inte står för ditt IQ."

Det va fyndigt den första gången jag hörde det.

Jag bara skrattar åt folk som grinar åt ett jävla nummer på ryggtavlan

Fan blir så jävla lack när någon bär Tommy Melkersson gamla nummer. Så jävla respektlöst!

Oh! Ah! Melkersson, säg Oh Ah Melkersson!

Redigerad kommentar

Johan Norrström: För att nte tala om alla som ha nummer 1

Det är ju Stefan Livs nummer ;-)

« · 1529327 · »