1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739658 inlägg · 7967 ämnen

Cassel lämnar Brynäs IF

Sv: Cassel lämnar Brynäs IF
Jompe:

Avdelning "tell me lies, sweet little lies to comfort Professor Dumbledore":
Lidström
Notan
Rafalski
Wallin

Jag sitter nöjd så... =)
Ja, och kanske Kronwall då, bara för Er skull...

Tänk Er, Arne, propparna går på kansliet när Mormor tar emot de här faxen från "Over there"...

Förresten!
Se upp för Snapphanarna ikväll!

Ankan

65selander: Det är precis det jag menar. Förstärker man inte utan befodrar nionde, tionde och elftebackarna ett snäpp bara för att man tar bort åttondebacken så har man snarare försvagat laget.

En juniorback blir inte bättre bara för att man "kortar ner" antalet aspiranter på backsidan.

Tar man däremot in en back som är bättre än någon av de kvarstående backarna så har man förstärkt. Hela poängen med att göra om i truppen under säsong måste ju vara att bli bättre som lag.

Jompe: Tvetydighet eller öppenhet för de realistiska alternativ som finns eller ev dyker upp. Det beror kanske på med vilka ögon man ser mormors uttalande. :-)
Ingen skulle bli gladare än jag ifall mormor öppnar lädret, men jag kan också förstå hur man resonerar i just det här fallet.
Det är ju som sagt inte Timonens ersättare vi diskuterar, utan en 7-8 back som ändå haft sparsamt med istid.
Hade det ex varit Hulken eller Angell som velat flytta, så hade ju saken kommit i ett helt annat läge.

Huge: "Det är ju som sagt inte Timonens ersättare vi diskuterar, utan en 7-8 back som ändå haft sparsamt med istid."

Tycker att du tänker fel där, Huge. Om vår 7-8 back försvinner så ska ju tanken inte vara att ta in en ny back på samma nivå utan en riktigt bra back med ett spelsätt som vi saknar. In med Kronwall, vaska om i backparen så att vi får vettiga par och sätt Danne Johansson som 7-8 back istället.

Jompe:

Ibland förstår man varför Dumbledore är Dumbledore, Arne!

Hear, hear!
I kvadrat!

Ankan

rackham: Utan någon som helst inblick i den gamla damens ekonomi så bör det ju finnas pengar att värva för, tablettasken till trots. Cassel var väl ingen direkt höglönare precis, men utrymmet för värvning bör finnas med tanke på att vi förväntas nå en omsättning på närre 100 mille.

rackham for sportchef!

Jompe: Självfallet så är väl det ultimata att Cassel ersätts med en mkt kompetent och klart bättre back än ex Andersson eller ngn av de övriga vi talar om. Men detta snabba händelseförlopp har ju knappast varit förannonserat, som det verkar. Cassel verkar ju ha bitit ihop en längre tid och hoppats på bättre tider, sas. Verkar mao som att avhoppet kom lite överraskande för både Boorken och Sundlöv. Men när nu läget är som det är, så ser jag ingen större skillnad i spelkvalitet på Cassel och dom andra. Speciellt inte med tanke på hur trögt det gått för honom på slutet när dessutom Hulken anslutit.
Jag försöker mer sätta mig in i hur man tänkt, eftersom det är många faktorer som spelar in. Och sammantaget så ser jag ingen katastrof närma sig direkt, vilket det känns som att många andra gör.
Summa summarum: tycker man att Casselståhl är en oerhört mkt bättre back än ex Andersson eller Morin, så kan jag förstå kritiken.
Jag är dock mer inne på linjen att skillnaden i spelstyrka mellan dessa spelare inte är så stor. Och då faller ju även helt logiskt det mesta av kritiken mot beslutet.

GävleLasse: "Han får helt uppenbart sällskap av Huge i den "grenen"

Vet inte ifall det skulle vara helt uppåt väggarna att anta att Andersson haft mer nytta av att spela kontinuerligt i Almtuna än att åka jojo mellan vår egen bänk och J20.
Men ifall du tycker att det senare alternativet skulle vara mer utvecklande så respekterar jag den åsikten.

Huge: Att Cassel försvinner är ingen katastrof, men däremot en möjlighet att stärka backbesättningen. Andersson, Carlsson och Morin i all ära, men Brynäs måste bestämma sig nu om A-truppen ska vara ett växthus eller ett lag som kan etablera sig på över halvan av serien. Elitserien, alltså.

Gärna lovande talanger, såklart, men sådana behöver en struktur i laget för att utvecklas och det är bara seniora spelare som kan ge den strukturen.

Huge: Uppenbart så ansåg Boork att Casselståhl var en mycket bättre back än någon av de unga aspiranter som har nämnts.Morin har fått chansen några gånger och har inte tagit den. Andersson håller skaplig nivå på sitt spel i AS. Dett borgar INTE för att han håller för spel i ES. Jonte Carlsson lär inte bli aktuell förrän tidigast nästa år.

Skadefria så går det, ingen katastrof. Men jag saknar ambitionen. Viljan att förstärka laget när en öppning kommer. Nu har man blivit av med en anställd som ger utrymme ekonomiskt för ett nyförvärv. Cassels och Malmströms löner tillsammans plus över 1000 mer besökare per match i snitt jämfört med budgeterat borgar för att ekonomiskt utrymme finns.

Varför denna rädsla?

Jompe: Visst är det en möjlighet, men iom att det ändå inte är ngn större försvagning som jag ser det, så behöver man heller inte blåsa i katastrofhornen på momangen.
Utrymme för förstärkning finns helt klart och det är bara att hoppas på att man så småningom agerar. NÄR det sker beror ju på så många omständigheter och mormor har ju som sagt inte uteslutit någonting.
Åt något håll, kanske det är säkrast att säga... :-)

GävleLasse: Jo, det är inte så man börjar undra om de håller på och samlar i kofferten så att de kan betala C-hallen kontant...

Jompe:

Lugn och fin, Arne, lugn och fin!
Jag tror bestämt inte att de där namnen var bra för Er...

Behöver jag nämna några floppar så att Ni kommer ner på Jorden igen?
Jasså, inte... = )

Den gamla damen bör ha några kronor över efter att Jultomten och Mormor har gjort sitt.
Dags att sätta pengarna i arbete...

Ropen skalla: Backar åt alla!

Ankan

GävleLasse: På ett sätt håller jag med men finns det någon bra back att värva vid detta läge? Kronwall har fortfarande kontrakt over there, det skulle vara någon AS-back med ES-klausul.
Samtidigt kan truppen få en sämre moral om laget håller fast en mot hans vilja även nu är det enligt mig bästa möjlighet för en junior att ta klivet upp till ES, Andersson har stannat i växten och han kommer tyvärr troligtvis inte bli bättre än en medioker AS-back. Morin tycker jag vi ska låta han vara kvar i AS så han slipper få byta lag var tionde minut. Däremot Sebastian är en intressant spelare och jag skulle gärna vilja se han ta steget upp till ES.

Alla säger att Brynäs är så bra att forsla in juniorer, men handen på hjärtat är det bara Bäckström som fått varit kvar.

GävleLasse: "Uppenbart så ansåg Boork att Casselståhl var en mycket bättre back än någon av de unga aspiranter som har nämnts"

Kul att du anser att Boork haft full koll här, då det beslutet togs efter hur det såg ut just då. Men idag kanske förutsättningarna har ändrats en aning, vad gäller ex form och spelstandard så jag hoppas att du nu har lika stort förtroende för Boorks omdöme i dagsläget.... ;-)

Sen tror jag inte att det handlar så mkt om rädsla, utan mer om att man fullt och fast tror på det man för tillfället har i spelarväg.
Rätt eller fel visar sig väl kanske....

Jompe: Vad menar du med "...måste bestämma sig nu om A-truppen ska vara ett växthus eller ett lag som kan etablera sig på över halvan av serien..."

Tycker du att Brynäs ger så många unga spelare chansen? Du kan åtminstone inte syfta på J20-lagets spelare i alla fall. De är överlägsna i sin serie, men hur många har egentligen fått en ärlig chans? Alcén och möjligtvis Morin / Carlsson är väl de enda den här säsongen. Sunna, Götz, Ellebo, Eriksson, Lindbäck mfl väntar fortfarande.

Peja:

Onekligen väcker det frågan om inte FBK har rätt i sitt antagande att J20-lagen inte är plantskolan utan seniorhockey på andra nivåer än ES...

Peja: "Jompe: Vad menar du med "...måste bestämma sig nu om A-truppen ska vara ett växthus eller ett lag som kan etablera sig på över halvan av serien...""

Jag menar det jag säger. Självklart ska lovande spelare från J20 (eller andra klubbar) fasas in i A-truppen, men för att den processen ska fungera måste det finnas en stark struktur av etablerade spelare i truppen. Det handlar om att hitta rätt mix. Att ryggmärgsmässigt fylla på med Andersson, Morin eller Carlsson efter Cassel när vi har ett enormt behov av kraftfulla förstärkningar just på backsaidan tycker jag är fel strategi.

rackham: Du viftar Lidas, Wallin, Kronwall och Notan framför mig och tror att inget händer? Vad händer när man tänder fyra strålkastare i ett rum fullt med mal?

Låter klokt att sätta pengarna i arbete.

Jompe:

Arne, man undrar vad som händer med Mormor om man viftar namnen bredvid faxen...
Tror Ni att han duckar, suckar eller (gud förbjude) juckar... = )
(Och nu vet jag att Gusten vaknar till därborta i Skogshåla 2. Plats, Gusten!)

Ankan

rackham: Där har vi ett tema för nästa julsaga, tror jag. Sagan om när mormor skulle ringa Lidström.

Jompe:

Vilket team vi är, Arne!
Ducka = )

Ankan

rackham: Voff voff

krossa Red eagles!

tycker själv inte cassels avhop är konstiget eller förvånande och det försvagar inte erat lag nämnvärt.
IMO är inte en 34 årig back som knapt platsar en märkbar förlust, sen är det ju ovanligt att man har mer än 7 backar ombyta under matcherna(ni hade 9 i truppen innan cassel gick)

nästa som får gå borde väll bli bicek, han har ju inte gjort så mycket väsen av sig i brynäs(8pts på 18 matcher är inte bar när man är värvad för att göra poäng) och jag tyckte inte han var så bra i LIF heller

Falahk: pp nu då

låter som att vårt PP är like seg startat som vanligt

« · 805785